• w4c

    Ahoj,

    pročítám si různé články zde na fóru i jinde na internetu a jsem stále víc a víc zmatenější při výběru vhodné geometrie. V podstatě každý výrobce nabízí „závodní“ a „pohodlnou“ variantu svých rámů (příkladem je Tarmac x Roubaix, SuperSix x Synapse …).

    No a mě by zajímalo, jestli je v tom opravdu takový rozdíl nebo je to jen marketing. Chci si koupit svoje první silniční kolo, takže nemám žádné zkušenosti s „turistickým“ ani závodním posedem. Vyzkoušel jsem si zatím Madonu 4.5, SuperSixe EVO 105, Synapse a Tarmaca, jenže za těch pár km jsem toho moc nepoznal.

    Zkoušel jsem hladký asfalt i kostky a oproti mtb je to všechno stejnej „kostitřas“ :)

    Prodejci mi tvrdili, že v tom ten rozdíl je velký, hlavně při delších vyjížďkách.

    Mě asi nejvíce bavilo jezdit na Supersixu, ale mám bavu, aby se nenaplnili slova prodejců a já nebyl po čase zklamanej, že jsem nevzal něco jinýho …

    Chci jezdit jen tak pro udržování si kondice, občas se zúčastnit nějakého místního závodu typu Zeleňák apod.

    Můžete mi v tomhle směru napsat svoje zkušenosti s výběrem geometrie? Díky.

    0 0
    • blaf  

      jedna vec je geometrie, delsi vs. kratsi ramovka, vyssi vs. nizsi hlava, uhly hlavy, atd. tohle vsechno ti ovlivnuje jednak posed a jednak vlastnosti kola

      obecne se da rict, ze

      • zavodaky maji zivejsi rizeni, aerodynamictejsi posed, jsi na tomnatazenejsi, jsou tuzsi, nejde o pohodli ale o vykon
      • turistaky (sportive kategorie) jsou kratsi, sedis na tom vzprimeneji, jsoupohodlnejsi, rizeni neni tak zive

      posed se da nastavit podobne na obou typech kol, jen budes mit ruzny pocet podlozek pod predstavcem a ruzne dlouhe predstavce, vlastnosti kol budou vzdy trochu jine

      muj nazor je, ze na obcasne zavodeni staci kolo s pohodlnejsi geo, treba zminena Madona (H2) ma pohodlnejsi posed a zaroven je to stale zavodak, Roubaix mi uz prijde moc, ale i ten je dobry, osobne bych vyradil Supersix, protoze ten je ultradlouhej, Tarmac jeste jde

      na druhou stranu pises, ze nejvic te bavilo jezdit na Supersixu a to by melo byt to nejdulezitejsi, takze bys asi mel vzit supersixe, je to taky o tom jak jsi ohebny, jestli mas dobrou ohebnost tak klidne Supersix

      0 0
    • jecnak  

      U prvniho kola je to asi jedno. Koupil bych co ti pocitove sedne a dobre se ti na tom jezdi. Casem se ti treba vyhrani pozadavky a kolo vymenis. Nebo taky ne. Tezko ti muze nekdo cizi radit, na cem se ti bude dobre jezdit.

      Co se tyce pohodli, tak neni rozdil jen v geometrii, ale i v pohodli ramu jako takoveho – pohcovani vibraci a razu. Treba takove male srovnani u Treku:

      Madone 5.9 s H2 geo (rok 2013) – celkem pohodlne kolo s mekci zadni stavbou do boku a tuzsim predkem.

      Emonda na Ultegre (rok 2015) – utra tvrda mrcha, hodne meka hlavovka a vidlice a pritom tvrda za jizdy, naopak zadni stavba proti Madone tuzsi do boku. Brzdy opet vypadaji na prusvih.

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        To nezni jako moc pozitivni recenze, ta Emonda, na bezny jezdeni. Verze SL?

        0 0
        • jecnak  

          No musim rict, ze jsem byl dost zdesenej z toho jak je celej predek mekej do krutu v kombinaci s tim, ze je hodne tvrdej na prejezd nerovnosti a pohlcovani vibraci. Mozna by se to dalo trochu kompenzovat seriznutim sloupku a posunem predtavce co nejniz, ale to neni moc systemove reseni problemu, kdyz si pak clovek vytvori s H1 geo extremne zavodni posed ala Jens Voight. Zadek krasne tuhy do boku ale i hodne tvrdy – clovek cejti vsechno. Tlaky v plastich jsem mel stejne jako na Madone. Muzu zkusit jeste prohodit kola a uvidime. Mozna bude SL verze s H2 geo lepsi co do tuhosti a mozna ma i jinak upleteny vlakna, tak bude treba trochu pohodlnejsi, tezko rict. Tvar trubek jde ale jasne za tuhosti a ne pohodlim a aerodynamikou.

          Jedine pozitivum vidim v nizke vaze, kdy na Ultegre bez pedalu v 58cm mela seriova Emonda SLR6 realnych 6,8kg. Tj v podobne cene by se na Force a lepsich komponentech dalo dojit na 6,5kg. Pritlacenim na celokarbon kola na galuskach a dalsim odtucneni – brzdy by se dalo dostat pod 6 a porad by to bylo normalne jezditelne kolo.

          0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Je to i o hmotnosti jezdce a jeho silové vybavenosti, mně třeba vůbec prodejce „pohodlnou“ variantu nedoporučoval, prý pode mnou bude přiměřeně pružit i normální kolo – a měl pravdu; naopak, je dost pravděpodobné, že bych z měkčí (pohodlnější) zadní stavby byl zklamaný.

      Kup si to kolo, na kterém jsi měl nejlepší pocit, které Ti subjektivně nejlépe jelo, bude Tě těšit na něm jezdit.

      0 0
      • w4c  

        No mám 182cm a 75kg, nevím, jestli je to na silnici moc nebo málo :D

        Madona se mi líbila taky, ale mají jen velikost 58 a říkám si, jestli už to není moc velký.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Odhaduji, že se 75 kg bys měl rozdíl v pohodlí cítit, na kostkách a zvětralém asfaltu určitě. Když ne hned, tak po 100 km určitě.

          Určitě bych se nebál, s Tvým záměrem a cílem, ani ryze závodních strojů. Jestli se sejdeš s výškou řídítek a délkou rámu. Prožeň se pro uklidnění opakovaně tolikrát zmiňovaným kalkulátorem na CC.

          0 0
    • tromboonen  

      Ja nedavno kupoval ram a po procteni zahranicnich for a blogu jsem o nicem jinem nez endurance-turisticke kategorii neuvazoval..

      U me je to teda dano prave tou geometrii, potrebuju kratky ram protoze mam dlouhe nohy, ale kratke ruce/trup, takze minimalne o velikost mensi nez bych mel mit podle vysky, a to pak je na zavodnich kolech vetsinou hlavovka tak nizko, ze by to moje zada nezvladla..

      Libi se mi teda i ty vlastnosti co ty endurance kola maji, hlavne vic prostoru pro sirsi plaste a tlumeni vibraci, i kdyz poznal jsem, ze super plaste 25mm udelaji mnohem vic nez Roubaix ram..

      A co se tyce mekkosti, jo, nizsi modely byvaj v te kategorii mekci, treba mirne pracuje zadni stavba kdyz se do toho clovek fakt opre, ale to poznbaj jen zavodnici co spurtujou a jezdi casto ze sedla, normalni lidi moc ne.. a stredni az lepsi modely uz maj tohle osetreny, ten muj Roubaix treba.. cet jsem zajimave srovnani Tarmac vs. Roubaix http://redkiteprayer.com/…-vs-roubaix/

      Z toho pro me jasne vysel lip Roubaix, ja bych na Tarmacu stejne trpel kvuli te delce, horiz. vzdalenosti mezi sedlem a riditkama v te mensi velikosti, ale nemam pocit, ze by mi cokoli chybelo ve smyslu tuhosti nebo ovladatelnosti, naopak, jak pise ten hosik Roubaix je ovladatelny skvele, ne teda kdyz se chces propletat peletonem v 80tce, ale to ja nedelam.. no a tam kde mi drive vypadavala rodla z ruky na zvlnenem asfaltu ve sjezdech, tak je to v pohode, ale jak rikam, to je hlavne kvuli tem plastum.. nova Synapse je pry taky hodne dobra v tomhle smeru a zadna mekkota to nebude..

      Ale jak rikaji ostatni geometrie ktera Ti umozni vytvorit spravnej posed (pro zacatecnika spise vic relax, Eddie-Relaxed fit) je zaklad, ta se da teoreticky udelat i na zavodaku i na endurance kole, ale musus to promerit a prozkoumat.. tradicni odkaz na http://www.competitivecyclist.com/…atorBike.jsp

      Tam zjistis vic nez projetim kola, abys proveril geometrii musel bys to ladit a projizdet alespon mesic a na vyjizdkach delsich nez 3 hod..

      Za me ta pohodlnejsi geo protoze umozni vice nastaveni (kdyz budes jezdit vic a budes vice flexi, obratis predstavec dolu, uberes podlozky a mas z toho taky zavodaka..), no a kdybys casem potreboval ultra zavodaka, jako ze bys zacal zavodit, tak stejne budes porizovat noveho a tohle bud prodas nebo Ti zustane na trening-zimaka..

      A plaste fakt udelaj nejvic, tyhle odvalujou mnohem lip nez prumerne i spickove 23 a to i pri polovicnim tlaku, pohodli nesrovnatelne, rychlost lepsi.. http://www.bikeinvest.cz/…5-mm-tan-blk to i kdyz si koupis tvrdou ziletku tak Ti to z ni udela pohodlnej (co se tyce tlumeni vibraci) stroj a urcite te to nezpomali, vyzkouseno „skoro vedeckym“ testem na valcich..

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Uz mas nejakou predstavu kolik ty challenge plaste vydrzi?

        0 0
        • jecnak  

          Co jsem tak zjistoval driv, tak jsou to klasicky zavodni slupky s vysokym tpi a malo gumy s mekci smesi, takze kolem 2–3t vzadu. Totez ty top verze Vittorek. Popisovane vlastnosti v tlumeni ale sedi.

          0 0
        • tromboonen  

          Predstavu nemam, zas tolik toho nenajedu jako vychodni sekce, navic zaznamenavam jen nektere vyjizdky a stridam kola, takze pouzitelne vysledky asi nedodam.. ted maj najeto tak 400 myslim a ten pidivzorek rybinovej vypada nedotceny, coz jsem cekal ze zacne mizet, jsou to takove vlasky jenom..

          Ale zato na Brdskych tankodromech a sotolinach s tim nemam zadne problemy, cvaknuti ani prorazeni nehrozi, onehdy jsem si dokonce ufouk a vyrazil offroad na Studeny vrch (posledni pasaz samozrejme pesky) a i to slo.. rad bych to porovnal s mainstream gumama jako Conti 4000, ale ve 25tce aby to bylo relevantni srovnani

          0 0
    • w4c  

      S tím kalkulátorem díky, pánové, vyzkouším to. Je pravda, že budu radějí 2× měřit a 1× utrácet. Zatím mám takovou představu, že běžně budu jezdit tak 1 – 2 hod. v kuse, ale o vikendech, kdy mám víc času bych chtěl vydržet třeba 3 – 5 hodin a tady je právě ta obava ze „závodní“ geo.

      Při mých 182 mám asi krátké nohy (84 cm – dle tabulek bych měl mít asi 87) a je fakt, že vzpřímenej posez mi připomíná trochu MTB, takže radši ležím :)

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Od ležení máš na silničce berany, do těch si ustel dle libosti.

        0 0
      • Yura  

        U me urcuje pohodlnost a neboleni zad hlavne vyskovej rozdil sedlo-riditka, delka az tak ne. Z nejakyho duvodu me proste nedela problém se natáhnout a tim docilit lepšího aero posedu, proste tak jak se jezdilo na silničkách dřív, kdy ty ramy byly delší a vyskovy rozdil sedlo-berany malej, ale jak se musim ponorit k nizkym riditkum, tak spodni zada okamzite breci. Taky mam rad, když jdu ze sedla, ze si krasne narovnam, protahnu pater. To u pidi ramu se silenym rozdílem sedlo, riditka moc nejde a to by me ničilo.. :)

        0 0
        • jecnak  

          To je myslim French Fit na Fit Calculatoru. Obecne se da podobneho posedu docilit na dnesnich modernich silnicich dlouhou hlavovkou (viz treba H2 geo u Treku) a nebo vetsi velikosti ramu, zkratit predstavec a nechat podlozky + malicko posunout sedlo vpred aby byla spravna pozice slapani.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.