Elektrokolo Apache Wakan 2015, uživatelské resumé

35 nepřečtených
  • Missouri

    Vzhledem k malému jubileu – blížícímu se stavu tachometru 10 000 km, si dovolím malé uživatelské resumé.

    Kolo jsem pořídil přes e-shop prodejce Akumo v Mělníku v červnu 2015. Nákup přes internet ovšem nedoporučuji zákazníkům, kteří to mají k prodejci daleko a to kvůli záručním opravám. Bylo jich několik a provedl je autorizovaný servis v místě mého bydliště. Materiál je v takovém případě zdarma, práci hradíte. Takový je zákon.

    Smyslem pořízení tohoto elektrokola bylo denní dojíždění do zaměstnání cca 6 měsíců v roce, tedy od jara do podzimu a to nejen za příznivého počasí. Mám to 16 km jedním směrem, tedy 32 km denně, pět dní v týdnu. Vzdálenost, kvůli které je mi líto tahat auto z garáže. A navíc mě jízda na kole baví víc než řídit. Brzy se však dostavily první potíže. Zásadní konstrukční chyby byly na tomto modelu elektrokola celkem tři a projevily se záhy.

    1. Po dosažení rychlosti 25 km/h řídící jednotka vypne motor, jak nařizuje legislativa, ale znovu jej u tohoto elektrokola aktivovala teprve, když rychlost jízdy klesla pod 18 km/h, což bylo neskutečně otravné. Vyřešeno ve spolupráci s výrobcem výměnou řídící jednotky za jinou. Po výměně je motor aktivován již při rychlosti 22 km/h.

    2. Při přeřazení na sedmičku, tedy nejtěžší převod, pravidelně padal řetěz. Příčinou bylo jeho extrémní zkřížení, výrobce totiž použil rám s rozšířenou zadní vidlicí, aby se do ní vešel motor, k ní namontoval sedmikolečko s přesmykačem, ale hřídel středového uložení ponechal krátkou jako u běžného kola. Chyba byla řešena ve spolupráci s výrobcem výměnou středové hřídele za delší.

    3. Praskání špic zadního kola. Musely být měněny asi čtyři až pět, než mě servis upozornil, že mám probržděný zadní ráfek pod toleranci. A to prosím ještě v průběhu dvouleté záruční doby. Následovala výměna ráfku a špic za kvalitnější, což jsem už ale uhradil celé ze svého.

    Letos na jaře (2018) byl při stavu tachometru cca 8 500 km měněn řetěz s kazetou, záhy nato jsem pořídil nové pláště Schwalbe Energizer Plus. Kolo mě stálo cca 30 000 Kč, a aby se mi jeho pořizovací cena vrátila v úspoře za pohonné hmoty, musí najet ještě dalších asi 6 000 km. Časté dotazy směřují k poklesu kapacity baterie, k tomu nemám moc co říct, jistý malý pokles po třech letech pozoruji, nicméně v režimu, v němž je kolo používáno, tedy dobití baterie po každé jízdě (16 km), pro mne není podstatný. V zimě baterii cca 2× měsíčně připojuji k nabíječce a skladuji ji při pokojové teplotě.

    Po odstranění konstrukčních chyb mohu konstatovat, že jsem spokojen a mohu tento výrobek doporučit.

    • Vilém  

      Podivovat se nad probrzdenim rafku v zarucni dobe, to mi prijde trochu usmevne.

      EDIT: A to dobijeni doplna pri skladovani taky neni uplne idealni.

      • Missouri  

        Mně to úsměvné nepřipadá. Výrobce evidentně použil na elektrokolo ráfky používané na běžných levných bicyklech (což není úplně košer kvůli hmotnosti a většímu namáhání). Navíc popisované konstrukční chyby dokazují, že Wakan byl poslán na trh bez toho, aby byl alespoň minimálně testován. Což se mi nejeví příliš profesionální, ani zodpovědné. Dále, což jsem nezmínil, se zástupce značky Apache pokoušel mé postřehy bagatelizovat s tím, že jde o „levné“ elektrokolo, tak co bych chtěl. Jeho odpovědi na mne působily přezíravě až arogantně. Ale děkuji alespoň za to, že při odstraňování závad spolupracoval.

        • Chlebovnik  

          Má pravdu. Je to levné elektrokolo na jízdu do krámu pro rohlíky, tak co bys chtěl.

          • Missouri  

            Tak určitě… Můžeš to výrobci doporučit coby reklamní slogan, ty jedno překynuté pečivo.

        • Vilém  

          Ano usmevne, podobne jako treba reklamovat plaste, protoze se ojely v zaruce, spalky, ze se obrzdily, retez, ze se vytahnul atd. Proste spotrebni material, na coz se zaruka nevztahuje.

          A to si myslis, ze pokud by pouzili rafek dimenzovany podle tvych predstav, tak ze by jsi ho neprobrzdil?

          Proste se na tom kole jezdilo a ne malo, tudiz doslo k probrzdeni rafku. Zajiste se to mohlo eliminovat pouzityma spalkama, ale to clovek veci neznaly netusi.

          • Missouri  

            Já jsem ale nereklamoval probržděný ráfek, nýbrž praskající špice. Chápu, že se ráfek opotřeboval, ale není fér osadit elektrokolo extrémně levnými komponenty, abych víc vydělal. A pak to obhajovat tvrzením, že jde o levný výrobek. Nicméně dobrá zpráva je, že i s takto „levným“ elektrokolem můžete najet pěkné porce kilometrů, pokud odstraníte chyby, které na něm napáchá výrobce. :-)

            • Vilém  

              Proste „kvalita“ je poplatna cene. Clovek holt nemuze cekat od elektrokola, ktere stoji o nejaky tisic vic nez samotna slusnejsi elektrosada pro prestavbu, ze bude vse dotazene do detailu. Je to smutne, ale je to tak, nejen u elektrokol.

              Ohledne toho rafku jsem si zrejme spatne vylozil napsany text.

            • Japhy  

              Odpočítejte si 15–20k z ceny kola na samotný elektro pohon a vyjde vám cenová kategorie kola jíž také odpovídá osazení. Koupit si v roce 2015 e-bike osazený véčky? Chytré.

              Zrovna včera jsme s otcem probírali případný nákup e-biků, to hlavní co jsem mu kladl na srdce bylo aby to nebyla žádná plečka s motorem v náboji, obzvláště ne Apache.

          • novas752  

            No zase probrzdit ráfek za 10 000km pravděpodobně mimo terén, prudký sjezdy, to buď brzdil furt s blbě seřízenejma brzdama, nebo je ten ráfek fakt totální odpad.

    • kovar  

      Véčka na motorku, to není moc dobrý nápad – táta má taky jakýsi takovýto „městský“ Apache s motorem vzadu, a spotřeba špalků gigantická a samozřejmě častá výměna probržděných ráfků.

      A oprava defektu zadního kola, to je něco jako oprava Lakatoše.

    • Mr.Pavka  

      Jo jo. Mam rád tyhle vychcánky který ušetří tim, že si koupí levnějc neseřízený kolo v krabici a pak si ho doma neotborně sestavý a sprasí že pak musí jezdit na reklamace.

      K brzdám-když tam dáváš jebky špalky za 50 korum, tak se nediv, že ti to probrzdí ráfek.

      • nitraq  

        Taky to může bejt špatná technika brzdění, když jako první spotřeboval zadní ráfek.

        • Mr.Pavka  

          Ale i tak. Kdyby měl třeba Kool stopy, tak ten ráfek tak brzo neodpálí.

    • Slavik  

      @Missouri

      Děkujeme za užitečné postřehy z provozu e-kola. Těch rypálků si nevšímejte. Po bitvě je každý generál.

      Dík

      • Missouri  

        Také děkuji, na rejpaly jsem přestal reagovat – nemá to smysl. Jen k tomu brždění, kvalitnější ráfek má najeto více než dvakrát tolik co ten původní a probržděný není. Špalky kupuji kvalitní a ty vydrží skoro celou sezónu. Pokud se týče integrovaného motoru v náboji, jde dle mého o ideální řešení z hlediska odolnosti, středové pohony jsou dobré pro kola pro zábavu, která najedou jen stovky kilometrů za sezónu. Řetěz se u nich má měnit po cca 700 až 1 500 km, levný asi nebude. Pokud někdo hodlá elektrokolo používat intenzívně jako dopravní prostředek, nevyplatí se to. Pěkný den.

        • Vilém  

          Tak jiste, ty planetovy prevody v zadnim naboji, to bude, z hlediska zivotnosti, ideal.To bych radsi menil retezy.

        • Vilém  

          A to, ze jezdis na jeden retez 8500km a vymenis pak komplet cely pohon, to je jen cunarna z tve strany, normalne bys za tu dobu tech retezu spotreboval tak 5ks.

          • Missouri  

            Nazdar trolle, kazeta s řetězem včetně výměny stála necelé čtyři stovky a hádám, že zase 8 000 km vydrží. So shut the fuck up!

            • Vilém  

              A prevodniky na klikach rikaji na takovyto zpusob neudrzby co? Cenu klik tam mas zapocitanou take?

              • mr.garisson  

                To neřeší, to si nějak na ty jehly sedne.

              • pepek  

                To je právě ta největší výhoda motoru v náboji: stačí kliky jen volně protáčet a nic se neopotřebuje. Vůbec jsi to nepochopil.

          • mr.garisson  

            Pokud je mu jedno, jak to řadí, tak to je ok. Tolik síly, aby to urval nejspíš ani nemá. Jako každý nechť to dělá po svém, když chce kazetu 160 Kč a řetěz za 110,– (nejlevnější, co jsem našel na kupkole) vyměnit jednou za 8k a je spokojen…

            Neřeš, jak to děláš na svém, tady mistr řeší každou kačku, aby ušpóroval za dojíždění. Je to jeho způsob se všemi důsledky z toho plynoucími. ;)

    • team_daddy  

      Zajímavý jakej obraz tohlé vlákno dává o zdejších uživatelích. Týpek popíše konkrétně svoji zkušenost se svým kolem. Kolo ví proč koupil, pužíval ho tak jak plánoval. Pak nám o tom podal nějaké resumé.

      • věděl co kupuje a proč – tím výrazně převyšuje všechny, co každý druhý rok mění, protože teď „potřebují“ něco jiného
      • najel za 3 roky 10.000km. Obávám se, že je to nad průměrem B-F.
      • napsal souvislý text s hlavou a patou a navíc česky – tím převyšuje průměr B-F celkem značně

      Dovolil si napsat o 3 stížnostech, z toho jedna asi ne úplně opodstatněná. Přesto tady blejete moudra o tom, že kupuje sockový kola a materiál. A jakej je blb, že mění řetěz za hroznou dardu kilometrů. Ale ono když si vezmete ty kilometry a peníze, tak fakt nevím s čím máte problém. Zkuste trochu vylézt ze svýho akvárka a zamyslete se. Díky.

      PS: ne, nemám e-kolo a nechci

      PPS: ne, neměním řetěz po 8.500km

      Jen se snažím nebejt vypatlanej.

      • DaD  

        Amen!

      • Zoidberg  

        +1 bohužel…

      • mr.garisson  

        Tak na BF se dycky hledaj chyby a šťourá se, aby bylo o čem klábosit. :)

      • Missouri  

        Víte, mně se opravdu líbí cyklistika, líbí se mi pěkná kola, mnohdy i dost drahá, ale nikdy jsem nebyl kovaný sportovec. Třeba kdysi, někdy na přelomu osmdesátých a devadesátých let, už si to nepamatuju přesně, jsem prodal starého žigulíka a za utržených 6 000,– Kčs si koupil první horské kolo na trhu. Tenkrát byly na výběr dvě, červené a modré, značky Velamos. Vzal jsem to červené. A pár měsíců nato byla moje manželka s dětmi na týden u sestry v Praze a já v pátek odpoledne nevěděl co s víkendem. Tak jsem sednul na své nové horské kolo Velamos a vyrazil z Havířova do Prahy. Na noc. Zkuste si to představit. Vyjet Mohelničák s dynamem. A pak serpentiny u Moravské Třebové. V hluboké noci. Dorazil jsem na Vinohrady v sobotu v pět večer naprosto vyčerpaný. Rozkrok jsem necítil dva dny, malíček pravé ruke dva týdny… Bylo to šílené a současně senzační. Zpátky jsem jel samozřejmě vlakem. Prd*l by to nedala :-). Dnes je mi o desítky let víc a víte co? Možná bych do toho šel zas. Proto tvrdím, že nepotřebujete výbavu za majlant, stačí vám odhodlání a pevná vůle. No a k tomu řetězu, vedoucí servisu, kde mi Wakana opravují, mi sdělil, že vlastně nikdo neví, kolik kilometrů má na e-kole řetěz vydržet. Takže pokud jsem někoho zranil faktem, že původní řetěz na Wakanu vydržel víc než osm tisíc km, sorry, ale aspoň jsme se dozvěděli, kde je limit. No ne? A ještě něco, věci mají sloužit majiteli, nikoliv naopak :-)

        • mr.garisson  

          Tak záleží, jak byl ten řetěz vytáhlej. To víš jen ty a mechanik. :) Odhodlání je sice hezká věc, ale nač se trápit, když je na výběr, že?

          A abych to trochu narovnal, tak hezká recenze. ;)

        • Japhy  

          Důvodem pro včasnou výměnu řetězu je jednoduše to, že extrémně vytahaný řetěz s sebou nevezme do věčných lovišť převodníky a kazetu, obé výrazně dražší. Ale je samozřejmě na vás jaký přístup zvolíte. Pár jedinců zde doporučuje vytahané řetězy schovávat a třeba po pátém řetězu je poslat všechny ještě jednou do oběhu. Možná i dvakrát. Měrka už bude bezpečně propadávat, ale nemělo by to střílet. Všechny části pohodnu se tak ojezdí rovnoměrně a pak se to bez výčitek pošle do šmelcu najednou.

          • Missouri  

            Já tomu rozumím, mám ještě další kola, skládačky Dahon, ty slouží k lehkým vyjížďkám na pivo, na dovolenou, nebo do garáže pro auto. Tam to řeším včas. Ale u e-kola obstará většinu práce motor, po rovině se s ním nemá smysl přetlačovat a do kopce mu pomůžu. Navíc mám tu zkušenost, že i když vyměním řetěz včas, stejně nějakou dobu přeskakuje, než si to sedne. Takže to kvůli pár stovkám nehodlám řešit. Kdybych měl jezdit denně autem, najedu 800 km měsíčně jenom kvůli dojíždění. To je plná nádrž benzínu za cca dva tisíce. Plus amortizace… E-bike je levné a přitom docela atraktivní řešení. Greenpeace by jásal :-)

            • novas752  

              To uz je retez mirne za hranou, kdyz ho vymenis vcas tak novej nestrili, nikdy. Jestli to meris merkou tak ti meri blbe, coz neni nic neobvykleho, ja mam 3 a kazda meri jinak.

        • novas752  

          Kolik ma retez vydrzet km nevi nikdo i na normalnim kole, kazdy to ma jinak. Normalne pokud ma 132,8mm na 11 clancich nebo 127,65cm na 100 clancich tak se da stranou a nasadi novej.

          Vylet peknej. :)

      • vladacr  

        Konečně někdo normální.

    • vladacr  

      Diky za popis zkušeností, I když elektrokolo přijde v potaz až snad v mnohem vyšším věku. Do práce to mám jen nějakých 6 km, tak to doufam budu ještě dlouho zvládat vlastními silami. Spousta lidí by tvou situaci řešila třeba skutrem, ebike je IMHO mnohem efektivnější varianta.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.