• strtom

    Zaregistroval jsem, že po vzoru Brainu začali s udpružením experimentovat u Rockshox a ve spolupraci s Lapierre, Ghost and Haibike vyrobili tento elektronický bazmek, na stránkách haibike najdete dokonce video s popisem

    http://www.bikeradar.com/…bikes-34419/

    v krátkosti: přidá to na váze 350g, vydrží to 25 hodin a 3 se to nabijí. Má několik G shock piezo senzoru + kadenci šlapání a pořád to kroutí tlumičem přenos signálu je kabely v rámu a možnost bohatého nastavení je samozřejmostí.

    Tak co, kdo si to jako první koupí, jsem zvědav jak to funguje v praxi?

    • strtom  

      ten správný odkaz je zde, omluva

      http://www.bikeradar.com/…nsion-34390/

    • gazman  

      Jsem zvědavý, jak dlouho to dají O-ringy na hřídelkách se kterými to otáčí.

      • strtom  

        No mělo by to fungovat jinak, píšou, že když ti dojde baterka tak si mužeš tlumič imbusem otevřít pokud byl zavřený, tak předpokládam, že tam bude oska, protože to má umět otvírat tlumič frekvencí až 200 krát za minutu.

        • mr.antik  

          pokud zvládnou hardware, tak možností nastavení programu je neskutečně moc.

          Mě by stačilo jedno tlačítko a tři polohy – sjezd, výjezd, dupání po rovině (XC). Protož někdy prostě chceš nerovnost citlivě vyžehlit a někdy ne (hlavně u vyššího zdvihu) – to za tebe počítač nevymyslí

          • strtom  

            tak nastaveni by měli být jsou čtyři + na řidítkách ovládání:

            Pedaling with no impact – locked out

            Pedaling with small hits – middle compression setting

            Pedaling with bigger hits – fully open

            Pedaling – fully open

            • mr.antik  

              jasně, ale to se všecko vztahuje jen na vliv šlapání, ne? Když nešlapeš, je to houpačka.

              • strtom  

                Asi by to tak mělo být, proč by jinak do výpočtu pružení zahrnovali kadenci šlapání.

              • pepek  

                Když nešlapeš, tak houpačka nevadí, ne? Docela se divím, že to přišlo až teď. Pořád ještě je možnost mechanické přivírání nahradit olejem s Fe-částicemi a ovládat to jen el. polem cívky, jak to už dávno má Fox např. u buggyn. Ale asi je to pro bicygel zatím moc drahé řešení, nebo čekají, až je ostatní doženou.

                • mr.antik  

                  třeba když chceš skočit skok nebo při nějakým rovnovážným „cvičení“

                • lukas aka mitro  

                  imho u boggy neni az takovy problem s krmenim civek..narozdil od kol…

                  • pepek  

                    v náboji integrované motor-dynamko to řeší :-) Stejně vidím furt největší nedostatek kola na straně pohonu :-(

                    • Tomcat  

                      ano šetřit se musí a ť to stojí co to stojí. Takže dynamko ti vezme víc síly než špatné odpružení a pak čím víc dáš hmoty do náboje tím opět pro pružení hůř.

                      Je těžké přiznat že nekteré věci jsou prostě hovadina.

                      • pepek  

                        Když už povezeš baterky na pohon, tak ta troška pro cívečky se taky vleze. A ten pohon je prostě nutný, to je mi už uplně jasný.

          • JakeF  

            Proto bych přesně šel do novejch Foxů, kde takovýhle nastavení bude, ale mechanicky…

            • Lister  

              Což ale není moc novinka, protože jen vzali koncept z OEM tlumičů RPL a jen to přejmenovali a udělali kolem toho malý humbuk. Ale jinak to hodnotím pozitivně, přesně takový tlumič bych chtěl – otevřeno, přitvrzeno ale stále funkční, zavřeno – víc snad biker ani nemůže chtít.

              • Lister  

                Abych teda byl přesný – RPL měly interně nastavenou hodnotu propedalu v poloze „P“, takže tam chybělo nastavení účinku, které má nový tlumič – tady je rozdíl a určitě velká výhoda nového tlumení.

                • JakeF  

                  Mně by stačil vypínatelnej Terralogic :). Do výjezdů a na rychlou jízdu po rovinách je výbornej, do sjezdů a na ježdění na pohodu by se vypnul.

              • camlost  

                Fox RP3? ten už se tak 4 roky nedělá. pravdou je, že v poloze „zavřeno“ nebyl kompletní lock, ale jen plně aktivní ProPedal. což mi bohatě stačilo a ani jsem to moc nepoužíval.

    • Tomcat  

      V praxi to funguje tak že Proflex a Cannondale který stím experientoval a vzdali to.

      Další teh šaškárna kterou se snaží vepat mezi věstší výrobce.

      • mr.antik  

        tohle je trošku jiná liga než zmiňované elektronické kroutítka…

      • strtom  

        experiment to už asi nebude, v tom prvním odkazu představují kolekci lapiere 2013 a z každé modelové řady několik kol to bude mít na sobě.

        • Tomcat  

          Experiment to je protože je zrovna hrozně divný, že do toho právně nejdou velcí výrobci , ale realativně mladá a buducností nejistá značka.

          RockShox(SRAM) si ověří jak si to povede. A pokud náhodou se to nepovede škody minimální. Politická roztržka třeba na úrovni bikových koncernů Pacific Cycle (GT, Cannondale atd…) vs třeba SRAM kvůli neúspěchu nějakého výrobku by byla podstatně něco jiného.

          • strtom  

            To máš pravdu, elektronika, kromě cyklokopjutru skončila na kolech vždy fiaskem.

            Jako majitel Stumpyho FSR rok 2007, mimochodem jsem s ním nadmíru spokojen zvažuju upgrade. Samozřejmě jsem se nejdřív díval po Spešlech s brainem (min 110 000,–), ale jsou tak předražení, že tohle mi příjde jako zajímavá alternativa s tím , že pokud to bude fakt fiasko, tak můžu koupít FOX tlumič co dávají na zbylá kola lapiere a je problem vyřešen.

            Jo kdyby jste někde našli ceny lapiere na rok 2013 respektive ghost 2013 s tímhle vynálezem dejte vědět.

    • strtom  

      Toš to koukám jako blázen, jak se tak hrabu po webu co koupit podobný systém ve spolupráci se Shimanem připravil i Fox a na rok 2013 prý budou připraveny dvě sady

      http://www.mountainbike-magazin.de/…630061.2.htm

      • Tomcat  

        Z podnikatelského záměru a proč ne :)

        Spousta lidí si neumí vybrat odpružení, nebo jsou neschopný ho nastavit. Poslední dobou dobou mám pocit že technický antitalentů jen přebejvá. Tak proč je za to ještě nepodojít.

        …Hele mě to nějak divně tlumí… ..co stím máš… ..asi mi docházej baterky… ROFL

        • p@X  

          …máš aktualizovaný firmware? :-)

        • lukas aka mitro  

          kurva, mam v tlumeni asi vir…prijde parovani tlumani s chytrofounem, online moitorovani prubehu natsaveni, tlaku, nahravani profilu podle uzivatele…svet se v prdel obraci:D

          • pepek  

            A wap-myči s tím budou mít ještě o pár problémů víc.

          • se-se  

            hele a vzpomínáš si jak tady v nějakým vlákně asi před půl rokem jsem nastiňoval vizi elektronizace kola, co nastane a jak se všichi šíleně bouřili že to je hnus?

            • Dzin_CZ  

              Vždyť je, ne? :)

              Ale uznávám, že hnus po technické stránce velice zajímavý.

            • Carlos.f  

              Narušuje to filozofii kola – nezávislost.

              A je to nepraktické – už si dokážu představit situaci:

              „Dneska je konečně pěkně, pojedu se projet?“

              „Kurva, nemám nabité baterky, takže nic no :(“

              • Lada,s  

                Nedejbože když se ti vybije baterka na švihu :-D

              • Kubiczech  

                Tlumič si můžeš nastavit imbusem nezávisle na vybité baterii. Jen ta automatika chodit nebude a manuální dálkové přepínání módů tlumiče taky ne. Tady různé otázky a odpovědi ohledně systému.

                • bluma  

                  Takže to cca dva měsíce budeš dokola nabíjet a ladit, pak tě to přestane bavit a budeš to stejně štelovat imbusem, dráty shodíš a gramy ušetříš :-)

                  • mr.antik  

                    přesně tak… přiznejme si, kdo má nějakou potřebu se štelovat s pitomým 2 nebo 3-polohovým propedálem :-)

                  • Carlos.f  

                    Asi tak nějak.

                  • MlokCZ  

                    Ono to automaticky nikdy dobře fungovat stejně nebude. I když třeba v 95% situacích to pojede jak je žádoucí, tak ta menšina situací, kdy to zcela nezafunguje to může naprosto zabít.

                    Hned mi pár situací napadá. Jedu po pěkném povrchu větší rychlostí, dle senzorů žádné odpružení nepotřebuju a jednotka to zamkne.

                    A teď první podnět, který to může vyhodnotit bude:

                    • velká díra kterou přehlédnu, takže vletím do díry se zamčenýmpružením; v praxi třeba ve sjezdu neomezuju pružení nikdy ani když je topo pěkném asfaltu
                    • přijde něco většího v té rychlosti co skočím a první pružícípodnět bude dopad z většího skoku; v praxi třeba obrubník nebo schodyve městě

                    Další věcí je negativní vliv na geometrii díky změně sagů. Třeba propedal používám hlavně do kopce a hlavně kvůli snížení sagu. Z mírného kopce dolu rozhodně omezovat tlumič a snižovat sag nechci i když je povrch pěkný.

                    Tohle mi prudilo už jen u Brainu, kde se to také projevuje. Pokud je to u nízkého zdvihu, tak to ještě moc nevadí, u vyššího už dost.

                    A takové neustále odemykání a zamykání stavby při jízdě ze sedla musí být také pěkně nepříjemné (když se budou někde střídat rychle po sobě pěkné úseky a rozbité úseky, což v praxi běžně bývá). To bych raději jel celý úsek s plně funkčním odpružením a trošku většími ztrátami v odpružení (přeci jen ze sedla u vyššího zdvihu už budou) a měl při tom předvídatelné chování kola.

                    Ono stejně pro turistiku na větším zdvihu je pohupování stavby nejmenším problémem (pokud někdo nešlape extrémně blbě). Mnohem více dělá geometrie, pláště, hmotnost kola a samotných kol. A nějaké automatické zamykání to stejně nepořeší.

                    • Ossis  

                      Jestli to chápu správně, tak tam jsou akcelerometry. Takže výskok by to mělo zachytit těsně po odrazu a u té díry závisí na její velikosti, tvojí rychlosti a rychlosti přepnutí.

                      Ještě mě napadlo, že kdyby se to spojilo s GPS a tachometrem, takže pak by se to mohlo po pár projetích trasu naučit a přizpůsobovat se podle aktuální pozice ;).

                      • MlokCZ  

                        Odraz být často nemusí, když je to směrem dolu. Často stačí jen třeba lehký posun těžiště bez odrazu.

                        Navíc jak to bude rozlišovat decentní lehký odraz třeba s rychlým silovém záběrem ze sedla…

                        U díry to může pobrat v situaci, kdy to zaregistruje na vidlici a stihne otevřít zadní stavbu. Ale to zatím jen pro tenhle případ, kdy to řídí pouze tlumič.

                        Pokud ovšem díru stihnu předním objet a zadním už ne (také se v praxi stává), tak pešek.

                        • Ossis  

                          K vyhodnocení odrazu bych řekl, že se hodí data ze senzoru měřícího kadenci (ideálně, kdyby tam byl ještě senzor polohy). U díry záleží, jestli stihne vyhodnotit propad a otevřít tlumič ještě před dopadem (tady mám obavu o to otevření).

                          Chtělo by to si nastudovat, co kam chtějí umístit a vidět výstupy z těch senzorů na běžné situace. V případě výrobce bych se snažil tlačit na to, aby se to postupně přizpůsobovalo převažujícímu stylu jízdy/jezdci.

                • Carlos.f  

                  Stejně to nenahradí sofistikovaou zadní stavbu, která nehoupe ale okamžitě zpracuje nerovnost i při šlapání.

                  Navíc je to stejně jen berlička jako v případě Spešlu. Význam to může mít pouze pro závodníka, který se soustředí výhradně na výkon.

                  • mr.antik  

                    spíš myslim naopak pro rekreační lidi, který chtěj maximální pohodlí. Závodník to bude stejně vozit pořád utažený, protože ani v terénu, kde by to mělo makat potřebuje maximální záběr a minimální ztráty. Možná jedině kvůli reklamě.

                    • Carlos.f  

                      V terénu je přeci energeticky efektivnější funkční pružení.

                    • MlokCZ  

                      Kdo chce maximální pohodlí a nešlape úplně blbě, tak prostě jezdí s pořád funkčním odpružením a nic řešit nemusí.

                • fíha  

                  Jak to tu citam, 10× za vterinu to vyhodnocuje stav, 200× za minutu to moze nastavovat parametre a vydrzi to 25h pri 200 nastaveniach za hodinu.

                  Tak jak dlho to vydrzi?

    • konarider1  

      Prodeje kol asi váznou, tak je na čase nabídnou davu něco nového.A elek­tronika na kole? S prominutím, běžte do zádele :-D

    • žvejk  

      Zdravím,

      nemá s ei shock někdo zkušenosti? Přemýšlím o Lapierre XR 729 Ei 2015. Tak by mě zajímalo zda to bude funkční řešení. Myslím hlavně z pohledu výkonu a závodního nasazení. Ideálně to srovnat s Epikem od Spešlu a jejich brainem. Hledal jsem o tom co šlo, pár testů jsem našel, ale nic mě úplně nepřesvědčilo. Většinou byly testy zaměřené na nezávodní all mountain ježdění.. Dík.

      • wilda81  

        Jen krátkou půldenní zkušenost z Ghostu Cagua. Fungovat to na Lapíku bude, ale nevidím v Ei žádný přínos. Remote lockout poslouží úplně stejně.

      • Kubiczech  

        Na XRku jsem nejel, ale co jsem zkoušel Spicy nebo Zesty, tak mi nepřišlo, že by to fungovalo špatně. Letošní jsou navíc bez toho šíleného budíku. (:

        Na závodní kolo to podle mého názoru smysl má, ale rozhodně to není nezbytnost. Měsíc teď vozím na hardtailu vidlici Magura s eLectem a nemůžu proti tomu říct křivé slovo. I dálkové ovládání jsem nakonec sundal.

    • žvejk  

      Dík za rady, nakonec vezmu 729 bez EI. Pujčil jsem si 2013ku od kámoše a asi to nebude špatné. Pokud jo, vyměním raději tlumič za verzi s délkovým lockem a 90% zavřením.. Ta elektoronika mě moc nebere, servis když se něco posere, drátky, baterie, dobíjení atd…

      • beavis  

        Mel jsem na test Zesty 314 s timhle el. tlumicem a vubec me to neuchvatilo, naopak mi to „kecani“ elektroniky do jizdy vadilo. Neustale mi to sycelo pod prdeli jak to zaviralo a oteviralo tlumic:-) Cili alespon ja radeji zustanu u klasiky a vsechno si to hezky locknu/unlocknu az ja budu chtit. A v neposledni rade mam jistotu ze se mi na biku neposere dalsi vec:-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.