Crossové kolo - vidlice vzduch vs. pružina: vnímatelný rozdíl?

35 nepřečtených
  • Naturerider

    Zdravím vespolek,

    chystám se koupit si krosové kolo.

    1. Sdílel byste, prosím, někdo svou zkušenost s odlišnými odpruženými vidlicemi?

    Je mezi vzduchem vs. pružinou nějaký zásadní opravdu výrazný citelný rozdíl? (něco ve smyslu,

    že by to při jízdě se zavázanýma očima poznal téměř kdokoliv)

    1. V nabídce krosových kol vidím nejvyšší vidlici 6,3cm. Je to standard nebo vyrábí někdo

    i kola s vyšší (kdo případně)?

    Díky

    • scalar  

      Záleží hlavně na tom, kolik vážíš a o jaký typ vidlice jde konkrétně. Krosové vidlice se dělají i 75mm a začínají i 80mm. Bylo by dobré si tu něco přečíst, než se založí téma…

      • Naturerider  

        Díky.

        Vážím 77kg +/-3.

        Samozřejmě jsem si dělal průzkum. V nabídkách kol jsem viděl pouze 63mm.

        Cenově bych se rád vešel do 20k.

        Mám uzdravenou vyhřezlou bederní plotýnku, tak potřebuji rovný posez.

        Tyhle jsem si předvybral:

        https://www.mojekolo.cz/…k-blue-grey/ – pružina

        https://apache-bike.cz/…ukt/matto-a1 – vzduch

        https://jizdni-kola.heureka.cz/…specifikace/#… – vzduch

        Co bys doporučil?

        Díky moc!

        • oddie  

          Cenově do 20k bych si to kolo prostě nechal postavit na míru, bude lepší než ty vybrané…

          Pokud to nutně musí být crossové, dá se na něj dát vidlice z 27,5, kde je o dost větší výběr, např.

        • scalar  

          Pokud uvažuješ o větší zdvihu než 63mm, tak doporučuji vidlici s nastavitelným tlumením – Suntour NRX E RL-R (75mm), Suntour Mobie (80mm) nebo vzít 27,5" rám a vidlici (Raidon, Epixon) a dát do toho crossová kola.

          • Naturerider  

            Díky. Ano o tom uvažuji. Chápu to tak, že to dělá kolo univerzálnější a to je pro mě žádoucí.

            Jen bych ještě rád porozuměl tomu, jaký to bude mít dopad na celkové jízdní vlastnosti?

            Jsou to sice jen 2 cm…, ale to, že jsem vidlice této výšky v nabídkách krosových kol (zatím) nenašel, si vysvětluji tak, že to má nějaký vážnější důvod – např. právě nežádoucí změna celkových jízdních vlastností.

            Celkově mi jde o to, že pokud bych si kolo nechal postavit na zakázku, tak

            bych se rád vyvaroval toho, že sice bude mít parametry, které bych chtěl, ale

            zároveň to bude hybrid, který by jako celek mohl fungovat hůře než sériově stavěná a prodávaná kola. Snad mi rozumíš..

            • Bruca  

              Stavba bude fungovat líp než sériové stavěna a prodavana kola. A bude i levnější ;-)

              • Naturerider  

                Můžeš to své tvrzení nějak osvětlit – proč by to tak mělo být?

                Někdy když „Franta udělá něco doma na koleni“ tak to nemá chybu,

                ale takových Frantů asi moc není. A jak přesně Franta konkuruje celému inženýrskému týmu výrobce to by mě na okraj taky zajímalo.

                I když mě tady nejde primárně o polemiku, ale abych rozuměl tomu, proč A a ne B a udělal na konci to nejlepší rozhodnutí.

                • oddie  

                  Jasně, celej inženýrskej tým výrobce celý rok usilovně vyvíjí a výsledkem je kosmické crossové kolo jak v těch odkazech :D

                • johninho017  

                  Zkus si napsat nějakému staviteli (na krosy je dobrý třeba uživatel scalar) o cenovou nabídku kola ve tvém rozpočtu. A uvidíš, že vidlicí i komponenty budeš úplně na jiném levelu výbavy než ty inženýrské týmy výrobců. A navíc si budeš moct vybrat rám a barevné sladění kola.

                • kamaro  

                  Tím inženýrským týmem myslíš ten zástup markeťáků a obchoďáků, kteří se snaží na to narvat co nejlevnější díly a sehnat v Číně ty nejlevnější rámy a poté vymyslí krásně barevný katalog? Takto to funguje, tady v této kategorii není co „vyvíjet“.

                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Přesně tak. Není problém ani umění vyrobit, je problém prodat (a vydělat na tom). Obecně je segment trekingových kol asi tím nejpředraženěj­ším vůbec.

    • HT Adam  
      1. Troufnu si tvrdit, že je.

      U většiny pružinových vidlic je problém, že jsou levné, a podle toho taky pracují, jsou necitlivé, těžké a špatně nastavitelné

      Příklad:

      Mám 75kg, jedu po polňačce s kamínky, přes malé kořeny, na pružinovce mám nastavení na 55kg, a vidlice se pode mnou ani nehne (Rockrider st 530, Qayron Spyro 3)

      1. na trekovém kole jsem vyděl max 80mm, více se dává už na horáky
      • mykovec  

        Tak měla by být řeč o odpružené vidlici a ne o držáku předního kola…

      • Naturerider  

        Díky za popis, jak se chová pružinovka.

        A se vzduchovou máš zkušenost jakou?

        • HT Adam  

          Pružinové vidle rozhodně hanit nechc, na ex kole jsem měl Marzocchi dj, a to byla vidlice super, ta však byla několikanásobně dražší než suntour a spol.

          S vzduchovou moc zkušeností nemám, na půl dne jsem zkoušel elektrokolo, tam byla Rock Shox Recon (základní) a rozdíl byl znatelný

          Na krosovém bych se pevné vidlice rozhodně nebál, měl jsem ocelovou na trekovém olpranu, a přes jemné nerovnosti tlumila lépe než obyč pružinová

    • Tomas_82  

      Při jízdě se zavázanejma očima by mi to bylo upřímně jedno:-) Crossové vidlice se dělaj do zdvihu cca 70mm, pokud chceš víc, můžeš dát mtb vidlici. Největší výhoda vzduchové vidlice je, že si jí můžeš nafoukat přesně podle sebe a to, že dnes už se kvalitní pružinovky prakticky nedělají. Z crossových vidlic bych doporučil asi jen Suntour Nrx ve vzduchové i v pružinové ver­zi.

    • mykovec  

      Vzhledem k ceně mi přijde rozumná třeba Suntorur NCX. Není to taky úplné těžítko díky magneziovým vnějším nohám. Měl jsem vzduchovou i pružinovou, obě fungovaly dobře, vzduchovku lze přifouknout pro těžšího jezdce, ani pružinová určitě nebyla necitlivá. Nejlevnější XC Suntourky XCT a XCM to jsou při porovnání v podstatě pevné vidlice.

      • Naturerider  

        Díky.

        Suntour NCX mají dvě z mých předvybraných kol.

        Takže ty bys v tom zásadní rozdíl neviděl?

        Já to chápu tak, že pružinovka je dělaná na nějaký váhový standard

        a nejde proto zkalibrovat tak přesně jako vzduchovka. A v tom je ta

        hlavní výhoda.

        Jestli to ale udělá takový rozdíl, se mě moc nechce věřit. Ale dám

        na ty, co tomu rozumí lépe a mají zkušenosti.

        Já bych preferoval tu Meridu, jestli ji ještě mají na prodejně, protože

        ty ostatní jsem neměl možnost zkusit. Ale zrovna ta Merida jediná má

        pružinu.

        https://www.mojekolo.cz/…k-blue-grey/

        Díky

    • jirkous3  

      Záleží hlavně na tom co chceš jezdit. Mám dvě kola, na jednom tu NCX a na druhou pevnou karbonovku. Drobné kamínky a nerovnosti na pevném podkladu lépe tlumí karbonovka. Na polních cestách se zase lépe chytá NCX. Na silnici je to ale zbytečná zátěž několika kil navíc. No a pokud chceš jezdit hlavně v terénu, pak bude jistě lepší bajk. Třeba nějaký jetý na 26kách se dá dnes koupit velmi dobře.

      • Naturerider  

        Typ bajku jsem řešil jako první věc.

        Vzhledem k vyhřezlé plotýnce nějaký těžší terén nepřichází v úvahu,

        navíc nakloněný posez na MTB mi nedělá dobře.

        Sice se mi líbí univerzálnost MTB, ale většinou budu jezdit cyklostezky,

        polní a lesní cesty. Těžší terén spíše jen nějaký krátký nevyhnutelný přejezd

        v rámci trasy, ale cíleně (nebo snad proto, že bych terén nějak zvláště vychutnával) to nevyhledávám. Časem kolo spíše naložím a budu

        jezdit víkendové a vícedenní výlety, pokud to záda budou dobře zvládat.

        Ta váhová zátěž z NCX je pro mě asi menší zlo, než více trpět na polňačkách s karbonem.

        Díky

        • jirkous3  

          Tak to je NCX dobrá volba. Doporučuji zamykání na řídítkách. Při výjezdu kopečku ve stole dost propružuje. Jinak samozřejmě nikde není dáno, že musí mít bajk nakloněný posed. To se dá řešit, třeba rámy s 26 koly byly docela krátké. Ovšem na cyklostezky je trekové kolo lepší.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Jestli máš fakt problém s plotýnkami, tak si postav/nech postavit na nějakém nemoderním celoodpruženém nízkozdvihovém 26" rámu, do toho co nejširší obutí. K tomu odpovídající a dobře nastavenou vidlici, stačí třeba i jen se zdvihem 80 mm. To by bylo řešení.

          Nebo, pokud potřebuješ žehlit a nechceš celopéro, tak by bylo řešením něco 27+ nebo rovnou fatbike. To myslím vážně. :-D

          Proč nejsou na treková/krosová kola vysokozdvihové vidlice? Proto, že

          a) 99% těchto kol nikdy neopustí zpevněné povrchy (a na to je vlastně tento typ kola určen)

          b) jejich typičtí uživatelé zdvih nepotřebují ani nedovedou využít

          c) nižší zdvih dovoluje tenčí nohy a tím nižší cenu vidlice

          d) nízký zdvih nevyžaduje dobré tlumení ani pružení

          e) nevyžaduje ani nastavování a vlastně ani zamykání

          Vyšší zdvih ne nutně filtruje lépe otřesy a drobné nerovnosti, na druhou stranu umožňuje razantnější jízdu. Když k tomu máš odvahu a techniku. Záleží, jak si to nastavíš, třeba já na MTB jezdím po rovině i přes kořeny na cca 1/2 zdvihu (ze 130 mm), zbylá polovina je rezervou na vymleté stružky a kameny ve sjezdech (a jezdecké chyby). Kdybych jel na trekovém kole, tak bych chodil až na dorazy, protože na kořeny prostě trekové kolo není zvědavé. Mám vyzkoušeno, že víc, než vidlice, udělá na trekovém kole obutí.

          Nasazením vyšší vidlice na trekové kolo (než na jakou je rám geometrií určený) rozhodíš všechny úhly. Hlavně zvýšíš namáhání rámu v kritických místech pod hlavovou trubkou. Na silnici se nic nestane, ale pokud bys měl takto tendenci je používat jako MTB, rozdíl by se projevil.

      • Tomas_82  

        Ncx udělá několik kilo oproti karbonu???

    • kamaro  

      Podle mě je potřeba si uvědomit, že vidlice nebude mít moc velký vliv na redukci nárazů od zadního kola. Zde pomůže řešit zadní část kola, co se dá řešit jsou kola (zejména pláště a jejich šířka) a sedlovka. Na toto se zaměřit, možná to povede k MTB se širšími, ale hladkými gumami a nižším rámem, který bude mít více vystrčenou sedlovku. Do sedlovky zainvestovat a dát karbonovou. Jinak bych to asi stavěl na MTB rámu, kde je větší výběr. Vidlici bych dal pevnou karbonovou a stejně jako vzadu širší hladký plášť.

      Jinak ohnutá páteř při standardním posedu dobře pohlcuje nárazy. Při příliš strmém posedu to naopak páteř dostává přímo.

      • Romancero  

        Dobrý postřeh…také bych šel touto cestou + samozřejmě výběr sedla a jeho nastavení- to je alchymie

      • Naturerider  

        Zkoušel jsem jízdu na několika MTB a na 2 krosových. Pocitově mě to jednoznačně táhne

        ke krosu. Racionálně taky vzhledem k tomu, co budu převážně jezdit.

        S těmi nárazy. Díky za tip. Jsem si toho vědom. Nicméně po vyzkoušení dávám spíše

        na vlastní pocit, kdy mi ohnutá páteř nedělala dobře už přímo při jízdě, zatímco rovná

        záda i přes nárazy byla ok. Ono se to ohýbání z anatomických důvodů nedoporučuje, páč

        pak ty plotýnky právě vylézají…

        Každopádně 2 věci mě zaujaly:

        1. sedlovka
        • Kamarád měl na krose něco takového a zdálo se mi to při jízdě pocitově dost dobré.

        https://www.sportisimo.cz/…zena/242256/

        • teď jsem ještě našel toto, což by mohlo být ještě lepší

        https://www.bike-eshop.cz/…a-350-27-2mm

        Co myslíš?

        1. plášť – píšeš „vzadu širší hladký plášť“
        • musím říct, že tlumení nárazů skrze pláště (na MTB) mi přišlo znatelné; na pevnějších cestách bych ale preferoval tenčí pláště
        • Nakolik je širší hladký plášť (kolik míra?) POUZE vzadu reálná? Přiznám se, taková kombinace mě nenapadla.

        Asi možná i proto, že ráfky na krosových kolech neumožňují takový rozsah použití plášťů (tuším 47mm max. říkal prodejce)

        Moc si nedokážu představit vliv na jízdní vlastnosti.

        Jeden z prodejců mi nabízel MTB s užšími plášti.

        Druhý mi to nedoporučoval, doporučoval naopak krose, protože každé z nich je jako celek (geometrie, stavba, převody,…) dlouhodobě vyvíjené

        a stavěné na jiné použití a že kros je vyladěný pro to, co budu jezdit. Že se mi zkrátka na krosu pojede líp.

      • Naturerider  

        Zkoušel jsem jízdu na několika MTB a na 2 krosových. Pocitově mě to jednoznačně táhne

        ke krosu. Racionálně taky vzhledem k tomu, co budu převážně jezdit.

        S těmi nárazy. Díky za tip. Jsem si toho vědom. Nicméně po vyzkoušení dávám spíše

        na vlastní pocit, kdy mi ohnutá páteř nedělala dobře už přímo při jízdě, zatímco rovná

        záda i přes nárazy byla ok. Ono se to ohýbání z anatomických důvodů nedoporučuje, páč

        pak ty plotýnky se pak právě vytlačují… Samozřejmě nevím, co to udělá

        dlouhodobě. To asi budu muset odzkoušet. Nikoho s stejným handicapem

        bohužel neznám.

        Každopádně 2 věci mě zaujaly:

        1. sedlovka
        • Kamarád měl na krose něco takového a zdálo se mi to při jízdě pocitově dost dobré.

        https://www.sportisimo.cz/…zena/242256/

        • teď jsem ještě našel toto, což by mohlo být ještě lepší

        https://www.bike-eshop.cz/…a-350-27-2mm

        Co myslíš?

        1. plášť – píšeš „vzadu širší hladký plášť“
        • musím říct, že tlumení nárazů skrze pláště (na MTB) mi přišlo znatelné; na pevnějších cestách bych ale preferoval tenčí pláště
        • Nakolik je širší hladký plášť (kolik míra?) POUZE vzadu reálný? Přiznám se, taková kombinace mě nenapadla.

        Asi možná i proto, že ráfky na krosových kolech neumožňují takový rozsah použití plášťů (tuším 47mm max. říkal prodejce)

        Moc si nedokážu představit vliv na jízdní vlastnosti.

        Jeden z prodejců mi nabízel MTB s užšími plášti.

        Druhý mi to nedoporučoval, doporučoval naopak krose, protože každé z nich je jako celek (geometrie, stavba, převody,…) dlouhodobě vyvíjené

        a stavěné na jiné použití a že kros je vyladěný pro to, co budu jezdit. Že se mi zkrátka na krosu pojede líp.

        • Hormon  

          Zkus mrknout na krosové kolo gt transeo. Kolega ho cca měsíc zpátky koupil a i mě se na něm jezdilo docela dobře a to mám větší váhu než ty o dost. určitě bych neřešil odpružení sedla . nejdřív ho musíš mít na co dát.

        • Markony  

          1 : Nexelo nefunguje

          2: SP12-NCX mam a je super ale pokud vážíš okolo 90 Kg chce to koupit nejsilnější pružinu.

          • Naturerider  

            ad 1) můžeš upřesnit?

            Já, myslím, jel přesně na tom, a zdálo se mi to ok.

            (zatím nemám srovnání)

            ad2) Díky za doporučení!

          • xtonda  

            A to nastavování sklonu sedla na SP12 v kroku 8 st. ti nevadí nebo máš kliku, že ti to vyšlo zrovna tak jak potřebuješ?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.