Chytré vs klasické systémy pružení

162 nepřečtených
  • mr.antik

    Právě vybírám celopéro cca do 50.000,–(řekněme enduro) a jak to víc a víc studuju tak mám čím dál většího dylena. Otázka zní takto: Má cenu investovat do „chytrého aktivního“ zádního pružení (VPP, Maestro, FSR, i-Drive(?) a dalších) a a oželit komponenty (Giant Reign 3 Splice a Tora) nebo koupit klasický jednočep s různým přepákováním ale s „chytřejším“ tlumičem (JAMIS, Ghost, Canyon, …).

    Když srovnám komponenty Canyon ES6 (45 000,–) a Giant Reign 3 (50.0000), vyjde mi giant minimálně o 15 tisíc dražší (špatné brzdy, vidle).

    Vyplatí se to a při čem se pozná rozdíl? Hlášky s katalogů o tom jak je pružení „aktivní“ a „chytré“ mě dostávájí, ale rád bych se dozvěděl, co to znamá v praxi při jízdě.

    PS: Chci to hladší cesty i hrubý térén, skoky atd..

    Anketa: Jaké systém zadního pružení byste vybrali u kola do 50000,-

    • fireman01  

      hlasuju pro maestro

    • Páník  

      a co zksit treba i-drive od GT…www.kolokolo.cz/…-drive-5-2-0 (akorat ty brzdy:/)

      • Snipp  

        Nahodou ty brzdy jsou dobre vozim je a jsem spokojeny. Nemusi to byt hned top model znacky aby dobre brzdily

      • Phoebe  

        Také mám Julie, a jsem naprosto spokojený. Brzdí parádně, vůbec mi neškrtají, a ještě jsem je ani pořádně nezahřál. Fakt je, že za 60tis by mohlo být na biku něco věhlasnějšího, ale Julie není vůbec špatná brzda.

    • kesu  

      Maestro-system VPP.Giant-moje zkusenosti s reignem jsou kladny jelikoz ten bike jede hodne slusne na to ze to ma 150mm zdvih,rekl bych ze rozhodne lip nez moje enduro se 132mm zdvihu FSR-rozhodne se nejedna o chytry system odpruzeni,jde jen o to ze cep na zadni stavbe nachazi na dolni savli pred patkou,tzn bike je aktivni i pod brzdama.Problem ale je ze tenhle druh zadniho odpruzeni je hodne aktivni a houpe se vicemene porad,pokud muzu srovnat tak vedle biku se stejnejma zdvihama jede suverene nejhur(GTidri­ve5,reign atd je rozhodne rychlejsi kolo)..jo btw canyon je taky fsr.. Idrive tez neni chytej system odpruzeni,je to obycejnej jednocep kterej ma stred na manzete aby se zabranilo neduhum plovouciho stredu.Nicmene ten bike pomerne slusne jede a i funguje,rekl bych v teto kategorii kompromis. Co se tyka jendocepu tak hodne zalezi na tlumici ale o tom tady toho bylo uz napsano moc.

      no kdybych volil tohle ja,tak bych si dobre zvazil co opravdu chces jezdit,pokud chces skakat tak canyona nedoporucuju,ne­prislo mi ze to ma nejakou super geometrii na blbnuti ale zas to jede.Idrive za 50 neni nic moc,to bych asi taky vynechal ikdyz je to super kolo a jak uz sem psal kompromis mezi tim jak to jede a zehli mi u tohodle vysel hodne dobre.Nakonec mi v tydle kategorii zbejvaj tri biky.Reign 3(ted se da sehnat za 40),specialized enduro(v cyklosport 69 za necelejch 50) a lapierre 13O.Pokud si fak chces uzit jizdu vzal bych spesla,pokud neco mezi vzal bych reigna-ram je ale dost tezkej..-srovnani tedlech dvou biku ti urcite poskytne hanz-mel tusim oboje.a pokud chces jezdit spis xc tak lapieera(ma tutite a mechanik).

    • goofy  

      Jenom bych rad pripomnel, ze Canyon je taky ctyrcep, takze zadny prepakovany jednocep…

    • milan1  

      Doufám, že nevěříš, že ti dotazy něco objasní. Ty navíc všechno házíš do jednoho pytle a nerozlišuješ. Ono VPP a opravdu funkční čtyřčep nejsou odlišné systémy ale poskytují velmi podobné vlastnosti, rozdíly jsou nikoliv v názvech ale v geometrii, která tvoří ve výsledku trajektorii zadního kola. Geometrie bývá odlišná při použití každým jednotlivým výrobcem. FSR, které zmiňuješ je zrovna tak inteligentní jako obdobně nastavená varianta VPP. Pro příklad vezmeme dva takovéto čtyřčepy – FSR jako jedno řešení a NRS od Giantu jako naprosto stejné řešení ale s jiným nastavením. Na těchhle případech je to krásně vidět a je vidět, jak se liší hlavně bod uchycení na spodním ramenu. Tohle určuje je jeden ze základů, které u tohoto řešení odlišují to podstatné a to je ta trajektorie pohybu. Stejně tak, jako jsou odlišné tyhle dvě konstrukce čtyřčepu (tedy FSR a NRS) tak se samozřejmě liší i nastavení VPP a to zase délkami a umístěním vahadel. Je třeba říct, že každé řešení může mít svá specifická nastavení a ty se takhle nedozvíš. Mohl bys je jedině vyzkoušet a samozřejmě by to muselo být bez přítomnosti inteligentních tlumičů, jinak máš dojem ještě navíc zkreslen tlumičem.Takhle jedině by ses mohl dozvědět to podstatné co který systém přináší a co by ti vyhovovalo nejlépe. NRS od Giantu je znám hlavně tím, jak extrémně „zamyká“ a jak při pružení tahá za kliky. Méně extrémně nastavený FSR bude hodnocen jako pohodovější a více pružící při šlapání. Je třeba říct, že každý systém ať už VPP, nebo takhle provedený čtyřčep mění trajektorii pohybu a vždy tedy vede k rozdílnému tahu do řetězu a tak každý a to opravu každý z těchto systémů ať VPP, nebo takovýhle čtyřčep rovněž v určitých režimech jízdy musí tahat za pedály. To jde zmenšit nebo zvětšit právě základní geometrií a tím ovlivnit vlastnosti ale nejde to odstranit zcela. Je to podstata a vlastně i výhoda, těchto systémů. Takže nejde o to hledat podle hesel ale podle skutečných vlastností a na to je rozhodně nejlepší jízdní zkouška.

      • rb  

        Nikdy sem na NRS žadne tahani za kliky nepozoroval.Kdes na to přišel?

        • milan1  

          To ale vypovídá jenom o tobě a ne o skutečných vlastnostech systému, ty jsou dané konstrukcí a je to zcela jasné. Systém, který se svojí konstrukcí zamyká tahem řetězu při záběru, zcela logicky, při pohybu stavby působí i opačně. Tedy zvýšeným tahem řetězu a následně i tahem do klik. Tady opravdu není žádné téma na přetahování se, jestli to tak je a nebo ne.

          • rb  

            Přetahovat se nebudu,zas by z toho byl sahodlouhy članek o tom,že jenom marně tlacháme a nechcem dopřat tvemu odbornemu přistupu sluchu…:o)

            • milan1  

              Gratuluju ti ke skvělé argumentaci. Opravdu jde ještě o systémy pružení?

              • dodydody  

                Zatim vsechny systemi pruzeni co jsem jezdil tahaly vice nebo mene za kliky,jednocep nejvyrazneji,vpp nebo maestro ja nejezdil ale podle znamich co tyto systemi sedlali tak tahaji za kliky vyrazneji nez bezne prepakovny jednocep nebo fsr.U prepakovaneho jednocepu jamis xlt to bylo znat jen na nejmensim prevodniku 22z pak sem kolo osadil zadni nabou rohloff a prevodnikem 39z od te doby se tahani za kliky neprojevilo.resil sem to se znamimi kteri jezdili stejne systemi prepakovani a niceho si nevsimli,pricitam to tomu ze ja jezdim 170mm kliky s vysokou frekvenci slapani tocim cc. 1× tolik co znami ti jezdi spis silove a nepociti to tolik jako ja kdyz jezdim frekvencne tot muj nazor.To tahani za kliky musi mit neco spolecneho s kinematikou osa,cepy ne se systemem vpp,fsr,jednocep, protoze ted jezdim Scott Ransom a ten za kliky netaha.

                • milan1  

                  Tvůj popis je přesný, jednočep samozřejmě za kliky tahá taky a zase není jednočep jako jednočep a záleží na umístění bodu otáření. Jednočep ale způsobuje to tahání v celém zdvihu stálé a to je rozdíl. Ty čtyřčepy a nebo VPP jdou nastavit trochu jinak. Většinou jsou navrženy tak aby v první třetině zdvihu ten tah zvyšovaly daleko víc, než jednočep a v další části zdvihu se jejich dráha více vyrovnává a tah se nazvyšuje a systém tím pádem dále nezamyká. Má to svůj smysl a systémy jsou právě v tomhle odlišné, podle toho jakou a jak extrémní geometrii má který nastaven. Samozřejmě se na to dá zvyknout přizpůsobit a každý může ocenit něco jiného. Závodník obětuje rád komfort a freeride jezdec bude jistě chtít menší extrém.

          • BB  

            problém je, že NRS se tahem řetězu vůbec nezamyká. Funguje to jinak. Horní vahadlo má takový úhel, že tah řetězu tlumič roztahuje (na rozdíl od jiných horst linků, kde dochází ke stlačování tlumiče). Proto, když se NRS nafouká stylem no sag (bez ponoření při nasednutí), tak tah od řetězu nemá co natáhnout. Pokud se NRS nafouká méně, tak se od šlapání houpe a je to fajn pohodlné kolo. Když jsem na něm jet, tak jsem nepoznal žádné kopání do pedálů.

            • milan1  

              Tak tomu roztahování tlumiče se právě říká, že to zamyká, prostě to tahem řetězu přitvrzuje pružení a protože se tak děje hlavně v první části zdvihu, jak jsem už psal, tak tenhle systém speciálně se nastavuje na no sag. Kdo ho nastaví na sag velký, zbavuje se podstaty toho, pro co byl systém navržen, nezpůsobuje to potom to tahání za kliky. NRS je prostě nejradikálněji nastavený svojí konstrukcí. Obdoba je však v jisté míře u všech čtyřčepů a nebo VPP a nezáleží tak jenom na rozdílu v názvu. Jiné nastavování, které použije jezdec je ukázkou toho, že dotyčný neumí systém správně seřídit a nebo to, že záměrně potlačuje původní princip, pro který bylo vše navrženo, protože mu to nevyhovuje. Tady narážíme na podstatu, která přináší rozdílné hodnoceních, kdy se hodnocení budou lišit nejenom díky stylu šlapání ale hlavně díky nastavení. Tady by se mělo k původnímu dotazu řešit právě to aby si mr.antik takovéhle rozdíly uvědomil a ujasnil si co asi bude chtít.

        • Senoy  

          Jednoduchý test, jak zjistit pedalkick, je odemknout tlumič, nadzvednout zadní kolo nad zem a bouchnout s ním o zem. Pokud se kliky zatočí proti směru, tahá.

      • goofy  

        Ja bych jenom kradce doplnil princip tady porad zminovanych dvou systemu. FSR – pohodlne nalazeny system. Hodne aktivni jak pri slapani tak pri jizde ze sedla (z kopce) VPP – pri slapani mene pohodlny. Princip je, ze se pri slapani zavira zadni stavba. Kolo s tym systemem je daleko svihovejsi i bez inteligentniho tlumice.

    • bam  

      Zkousel sem nekolik VPP a kazdy se chova trochu jinak. Na kazdej styl jizdy je dobry jiny kolo a kazdymu muze vyhovovat neco jinyho. Nalepka VPP jeste neznamena, ze ti kolo bude vyhovovat. Obecne si myslim, ze „chytre“ systemy maji smysl (hlavne trajektorie hlavni stavby) a kdyz koupis dobrej ram, zbytek muzes pak dycky vylepsit. Urcite by to chtelo par kol vyzkouset.

    • mr.antik  

      Díky za odpovovědi, zas v tom mám o trošičku víc jasno.

      Takže ve hře pořád zůstává Reign 3, za čtyřicet bych ho bral ale co jsem zjišťoval, tak vel. 16 už nikde není k sehnání (kdybyste někdo věděl, tak prosím dejte kontakt). Za 50 je to dost drahý, ale možná by se někde dala ukecat menší sleva.

      S tim GT i-drive 5 jste mi ale nasadili brouka do hlavy, protože v tý akci je to fakt super cena.

      Nasypte sem prosím všechny nevýhody obou systémů o kterých víte (jízda, brždění, životnost, servis, problémy se zárukou)

      A taky další typy na kola, nechci zatím zavrhovat ani ostatní typy pružení. Co Ghost, Canyon, Jamis Dakar XLT, jaké mají negaitva?

      Taky mám trošku problém s velikostí, neboť měřím cca 170 cm, máte někdo osobní zkušenost s uvedenými

      • Páník  

        no ja osobne mam 1-cep(viz.profil)…to kolo je hodne zivy, dobre akceleruje, pri slapani se nehoupe, pritom zehli dostatecne. problemem tohodle systemu,ktery pozoruju i ja je castecne vytuhnuti zadni stavby pri brzdeni. i-drive je lepsi zehlicka, pritom porad dobre jede a odpruzeni je akivni i pri brzdeni (s ostatnima systemama nemam zas tolik zkusenosti) jinak mam nejakych 172cm a mam 18" (16" uz bylo maly)

      • kesu  

        hele nechci se hadat s milanem1 protoze ma v podstate pravdu ale tohle je totalni teorie ktera fakt nic nerekne.Krom toho ze srovnat horstlink(FSR) s NRS je uplne scestny jelikoz oba systemy funguji na trochu jinem principu jak uz nekdo psal vyse.Mylim si ze pekne to napsal goofy trochu vejs co se tyka srovnani FSR a VPP fakt to neni totez a never tomu ze se to chova stejne.Ono kdyby na tom milan1 najezdil nejaky kilometry pak by nemohl tohle tvrdit.Ale upozornuju ze zde srovnavam FSR(Specialized,ca­nyon atd) versus giant reign.Mozna to u jinejch funguje jinak ale u tehlech muzu z vlastni zkusenosti napsat ze se to v zaberu chova fakt jinak a ze reign jede o „dost“ lip nez treba spesl ikdyz ma vetsi zdvih ale zase nema takovou reakci pod brzdama.A pokud zvazujes reigna nebo idrive tak to je o tom co opravdu chces jezdit z toho GT se da postavit i slusnej maratonskej full,zatimco z reignu uz to bude hur-nemyslim ten chodem a houpanim ktery je podobny ale hlavne geometrii

        • dieegoo  

          Čili žehličky to budou srovnatelné, ale GTčko bude víc tíhnout k XC a reign už bude víc endruo?

          • kesu  

            ano teda az na to ze co se tyka toho jaky to budou zehlicky tak jsem psal jen o reakci na slapani.Reign ma jinak daleko vetsi rezervu zdvihu na skoky treba

            • Dijck  

              Reign je pomerne linearny, takze ho pri skoku casto dostanes na doraz.

        • milan1  

          Celou dobu vysvětluju, nesrovnáváme hesla, srovnávat se musí každý jednotlivý systém. Zopakuju, to znova, je jedno, zda čtyřčep, nebo VPP, záleží na továrním nastavení, potom na seřízení a nakonec na stylu jízdy. Doporučení – nehledej hesla. pochop rozdíly a hlavně sám zkoušej o ničem jiném to není. Rady jsou pro tázajícího se mr.antika A co se týká mého ježdění, neboj se znám to a taky vím jaké vlivy okolo toho jsou a na ty hlavně upozorňuju.

          • kesu  

            ok,ja sem se ale celou dobu snazil srovnat biky na jaky se ptal,Tzn toho reigna a treba toho canyona nebo spesla a ne psat o tom jakej system ma jaky teoreticky vyhody.Jelikoz on sa ptal na to co si ma koupit v urcity cenovy hladine a ne jakej system je teoreticky lepsi.kazdopadne mas pravdu v tom at si to zkusi,50tis kc je pro me hodne velka castka a rozhodne bych ji nevyhodil za zajice v pytli

            • milan1  

              Já s tvým hodnocením jednotlivých kol souhlasím a nevyvracím ti z toho nic ale podívej se na jeho dotaz, on se rozhoduje na základě toho, jaký je název systému a já vysvětluju, že ty názvy nejsou rozhodující a taky proč to není rozhodující.

              • kesu  

                kdyt ja sem taky psal ze to co si napsal ty je pravda ale snazim se mu popsat vlastnosti tech kol s minimalnim ohledem na to,jak se ten ci onen system jmenuje.Jelikoz si myslim ze kdyz clovek vybira kolo tak by ho mel vybrat podle toho jak se chova a ne podle toho jakej system to je

                • mr.antik  

                  Ano prosím, můj limit znáte, mluvte o konkrétních kolech a rámech, ne o systémech, to byla moje chyba, že jsem si myslel, že to lze rozdělit do tak málo kategorií..

        • goofy  

          Jenom upozornim, ze FSR je jenom na kolech Specialized a Norco. Je to patent Specializedu, a na Canyonu urcite neni. Je tam ctyrcep jejich vlastni konstrukce…

          • dodydody  

            To bych si dovolil nesouhlasit napr. Nicolai a jsou dalsi vcetne Canyona jde prave o ten cep dole jinak „horst link“ je to podle toho kdo to vymyslel a prodal speslu

            • goofy  

              Ano, ale tohle dane umisteni v tom danem miste ma Spesl patentovan jako FSR, a prodal ho pokud vim jenom Norcu… Pokud Nicolai pozici cepu ala FSR, tak je to podobny system a stejna pozice to nebu. O Canyonu ani nemlivim, pac ten ma cep v teto pozici jenom u freeride a enduro modelu. Za to bych se fakt hadal.

              • goofy  

                Jej.. Snad to rozlustis :-)

              • milan1  

                Nevím, jak je na tom kdo patentově ale všechny tyhle čtyřčepy (pokud to není pouhý přepákovaný jednočep), jsou vlastně odvozeniny od původního Horst Linku. Kdo a jak patentoval je záležitost jiná a má to k původnímu řešení a tomu, kdo to použil jako autor stejný vztah, jako to, že VPP bylo dávno před Santa Cruzem není tedy jeho původním řešením.

                • goofy  

                  Jasne. Mne se jedna o to, ze pokud mluvime o tomhle systemu, melo by se pouzivat bud Horst Link, nebo ctyrcep, a ne zkratku FSR… Tuhle lze nalez pouze na kolech Specialized a Norco.

              • cabbage  

                patent spešlu je důvod proč v usa prakticky nejsou 4čepy, v evropě nějak neplatí, tudíž si je tu dělá každej „výdobce“…

                • goofy  

                  Aaa.. Tady je ten zadrhel. Patent plati jenom v Americe…

                • kesu  

                  tak tos řekl přesně…proto by třeba scott menel probávat geniusy v usa

    • v3d  

      Chci si na jare koupit RM adrenaline 2000 (jen rám). Co je to vlastně za systém? Myslim kolik čepů apod. Vim vo tom hvn:)

      www.rockmachine.cz/…000_big.html

      • rb  

        to je 4čep..

      • kesu  

        pokud muz poradit nekupuj to a priplat si radsi na 3000 nebo 3500,moje zkusenost z tohodle je takova ze to moc nechodi na to ze to ma 100mm zdvih

        • v3d  

          Diky za radu. Jde o to, ze vzhledem k tomu, co jezdim nepotrebuju vylozenou zehlicku a u tohohle se mi moc libila cena. Chci spis neco z kategorie xc/marathon, co se nebude moc houpat pri slapani, ale bude prijemnejsi v lese nez ten muj HT veteran:)

          • kesu  

            hele ja to nechci otevrene kritizovat ale opravdu to neni nic moc ani v kategorii 100mm zdvihu spis bych volil neco jinyho.krom toho ze pokud nejezdis fakt zavodne tak se da pohodove jezdit i na 130 a vice mm

            • kesu  

              a navic 3000 na rok 07 bude vpp takze bych volil kdyz uz teda na xc tu

    • tomek  

      Chlapi a co tohle? www.cube-bikes.de/…id_8527_.htm Vozím ho už 2 měsíce a super…

      • dieegoo  

        Co je to zač? Není na tomhle rámu postavený ten Cube stereo?

        • tomek  

          jo, je to stereo

          • dieegoo  

            Nemáš nějakou fotku, jak to vypadá ve skutečnosti?

            • tomek  

              Něco z webu: www.cube-bikes.de/…id_6896_.htm

              • dieegoo  

                Na tu jsem koukal.. myslel jsem spíš nějakou vlastní fotku :)

                • tomek  

                  vždy fotím já a sebe většinou ne… ale polepším se

                  • mr.antik  

                    Kolik stojí ten CUBE, prodává se to někde u nás (na netu?)?

                    • dodydody  

                      Ja bych poridil co nejlepe osazene kolo a neresil bych jake to ma odpruzeni kazdy system ma sve pro a proti a ty sam nevis ktery bude a nebude vyhovovat tobe …klidne bych se mrknul do bazaru

                      • mr.antik  

                        V podstatě máš pravdu, když to tak čtu, tak to prostě zkusím, co bude, ale minimálně rád bych se vyhnul značkám a systémům, který jsou vyloženěně problémový – co se týká tuhosti, pevnosti, co praská atd…

                        • milan1  

                          Ty už tady máš tolik podkladů, že se v tom můžeš jenom ještě víc zamotat. Jestli si sám alespo%n něco nevyzkoušíš, tak stejně nic pro sebe nevyřešíš, každý bude radit co vyhovuje jemu a ty si radši ujasni a prakticky co bys chtěl ty.

                          • mr.antik  

                            Ještě se v tom docela orientuju. Jedna věc je vyzkoušet kolo v prodejně, druhá věc je vyzkoušet to v terénu, zvyknout si na něj, nastavit tlumič a spoustu věcí… To bych ho potřeboval půjčit vždycky na tejden a vyzkoušet:-) Ale stejně mi to neřekne, jak to bude fungovat po roce ježdění atd..

                            • K2  

                              Kola se dají půjčit, dělá to plno výrobců – já sem takhle měl na víkend Specialized Stumpjumper 120 Comp – a to jsem neměl dělat (zamiloval jsem se) Najezdil jsem na tom 60 km, což už na udělání názorů stačí (pokud máš s čím srovnávat) FSR je opravdu pohodový a pohodlný systém. V terénu nemá chybu a na silnici se zadní pružení dalo jednoduše zklidnit Fox tlumičem (používal jsem prostřední polohu přitvrzení zdvihu, zamykání nebylo potřeba) – dpoporučuji, Spešl dělá z mého pohledu kola opravdu promyšlené a vyvážené. Zdvihy 130/120 a přitom lehounké a parádně jelo

                      • MlokCZ  

                        S tím já zase tak úplně nesouhlasím. Už teď aspoň musí tušit, jestli chce raději pohodlnější kolo, které ale nebude taková raketa nebo raději nějaký, který fakt pojede, ale zase bude při šlapání a brždění málo citlivé a pohodlné.

                        A když si tohle ujasní, tak ostatní už mu u konkrétního kola můžou říct, jestli se bude chovat spíš pohodlně nebo ne a případně další vlastnosti.

                        • mr.antik  

                          Dobře, tak jestli je otázka opravdu pouze taková, tak chci spíš tu druhou možnost…

                    • tomek  

                      Já si ho sehnal sám, ale nějaký dovozce u nás je, ale…???? Já ale sháním jen rámy. Ten můj rám stojí tak 1600euro, ale tady se dá sehnat za 25000,–Kč

                      • MlokCZ  

                        To stojí míň, Mrkni do toho odkazu níže na ty ceny 2007. Rám Stereo stojí 1200 euro doporučená cena Cubu včetně tlumiče RP23. Takže půjde sehnat běžně ještě levněji.

                    • MlokCZ  

                      Ceník Cube 2007 je v tomto threadu: www.bike-forum.cz/…4/forum.html#… Ceník v Kč jsem taky viděl a ceny vycházeli vynásobením 30–31 toho ceníku v euro. Do půlky října byla možnost u některých prodejců na 10% slevu na předobjednávky (ale to nevim, jestli ještě je, mělo to být do půlky října). Prodejců Cube je u nás více, např. v Plzni Ebola bikes.

                      Stereo je zajímavý systém a má oproti jiným rámům dost odlišný průběh, křivka je hodně položená směrem do vodorovna, takže bude chodit více do zdvihu. A zkušeností jsem moc nenašel – zatím akorát jen test v bigemagazinu, kde byla aspoň zadní stavba změřená do grafu, více by se mohl rozepsat tomek. Hodnotily ho tam docela slušně, akorát tuhost té zadní stavby byla oproti konkurenci dost bídná a pak se mi nelíbilo sladění zadní stavby a vidlice (byl osazen FOX Talasem X Trailtune) – moc rozdílné průběhy. Model 2007 ale už osazují Manintou Minute, která k té zadní stavbě padne asi už lépe.

                      Já jsem o něm taky uvažoval, ale nakonec jsem se rozhod pro AMS Pro 125 s Talasem, který už tuším, jak se bude chovat (protože sezonu jezdím AMS Pro 100) a vim, že mi to vyhovuje.

                      Tady jsou pěkně popsaný ty 2007 modely www.klickbike.com/index.php?…

                      • tomek  

                        Dík za odkaz. S tím tvým názorem souhlasím. Zadní stavba jde dost do zdvihu, ale ten tlumič s propedalem mi celkem vyhovuje. Dost jsem laboroval na jaký tlak ho fouknout a vyhovuje mi to, když sag je tak na 10–11mm ( zdvih tlumiče je 38mm ). Vepředu mám zatím Marzocchi Allmoutain-3 a trochu to s tím zadkem neladí. Je zpočátku dost tvrdá ikdyž ji mám fouklou na 18psi (vážím 72kg) Na jaro tam dám něco jiného, podle financí… Teď mám ale možnost mít za super cenu Marzocchi Marathon SL model 2006 se zdvihem 100–120mm, ale mám strach, že má malej zdvih pro tento rám… Já jsem totiž zatížený na Marzocchi… Jinak jsem celkem spokojen.

                        • MlokCZ  

                          Ta vidlice bude určitě málo, tu bych tam nedával. Naopak by klidně s tim průběhem zadní stavby ten rám snesl nějakou kolem 150mm nebo přinejmenším nějakou hodně málo progresivní aspoň 140, ať je ta zadní stavba s vidlicí trochu sladěná.

                          Já si myslím, že by k tomu rámu výborně sednul pružinový Pike (ale ani vzduchový by k tomu nebyl špatný) nebo možná ta Manitou Minute s kterou jsou osazený ty nový modely. A pokud ti nevadí o něco vyšší váha, tak klidně i takový Lirik.

                          • tomek  

                            roky jsem závodil na silnici, pak MTB a pořád jsem víc švihař… ale pohodu mám rád… Líbí se mi to, že se to nehoupe při šlapání a přitom využívám celý zadní zdvih… Tady v Beskydech jsou krásné sjezdy, ale musíš vyjet na hřeben a to je tak 500 výšk.metrů. Jinak mám k dispozici 1ks stinga v 18"… www.tandem-bike.cz/…y_detail.php?…

                            • MlokCZ  

                              Využití celého zdvihu je dobrý, s tím souhlasím, to já taky rád využiju celý. Ale já musím mít současně nastavený hodně citlivý počátek, aby to bralo malé nerovnosti, přeci jen těch menších nerovností je za vyjížďku více než těch větších (u mě) a tak chovající kolo mám nejraději. A s tímhle bych měl už trošku u Sterea problém, co jsem koukal, dle těch grafů (už bych při takovém nastavení chodil do zdvihu zase příliš). Ale je zase pravda, že pak ten citlivý začátek způsobuje nějaké houpání při šlapání, což zase mě vůbec nevadí (a tobě by třeba vadilo).

                              A pak by mě zajímalo, jak se chová Stereo v hodně prudkých výjezdech? To je další, čeho jsem se trošku bál, že se bude při více zatíženém zadku moc propadat do zdvihu a předek tím příliš zvedat.

                              • tomek  

                                když jsem dal sedlo hodně dozadu, tak nešlo nic vyjet, vepředu to bylo na ho… a tak ho mám tak akorát. Já jezdím rád dlouhé technické výjezdy, taky by mi vadilo, kdyby se zvedal předek…

    • dieegoo  

      www.shop-sport.cz/index.php?… třeba ti to pomůže se rozhodnout :¨)

      • enjoy  

        solidne vyhozeny penize,i po sleve!:-)

        • dieegoo  

          No nevím, když za samotný rám chtějí 29 tisíc, tak tohle mi nepřijde jako špatná nabídka.. i kdyby ty komponenty z toho měl sundat a vybrat si svoje, které mu sednou.

          • enjoy  

            ja to beru jako cely kolo.ktery si taky tim padem ostatne kupujes! proste splice,sole,de­ore..hustota! tu puvodni cenu si asi nekdo hodne vysnil.

            • dieegoo  

              Jo, ta původní cena je docela přemrštěná, ale po tý slevě už mi to tak vyloženě špatný nepřijde. I kdybych chtěl samotný rám, tak spíš vezmu takhle komplet a zbytek prodám, určitě by mě to vyšlo ve finále levněji…

              • mr.antik  

                Jojo, zkusil jsem ho objednat, ale moc tomu nevěřím. 50 se mi zda taky neúměrně drahý…

    • dieegoo  

      Jinak vybírám v podstatě mezi stejnými možnostmi, s tím že u mě zatím asi vede i-drive, pak reign.. Ten reign je myslím na moje ježdění už moc velkej tank, ale radši bych tahal kilo navíc, než přišel o pohodlí a kvalitní funkci pružení. Takže nevím, který z nich bude lepší.

      • kesu  

        jenom bych chtel upozornit ze GTidrive vazi 3,5kg a reign 3,9…

        • dodydody  

          Tak to bych necekal kdyz sem mel v ruce ram reigna tak mi pripadaluzasne lehkej tak 3,2 bych rekl

          • milan1  

            Na tohle se původně neptal ale čtyřčepy jsou většinou lehčí a pevnější. Na VPP je třeba víc materiálu, stejný počet ložisek a vzdálenost bodů uložení je menší.

            • kesu  

              kazdopadne je to docela hodne…

              • mr.antik  

                Na hmotnost rámu zas tolik nekoukám, pokud je to na úkor pevnosti. Teď mám xc pevňáka s MX Comp a řek bych že to pod 13 kg není…

              • milan1  

                Nechci to tvrdit ale zdá se mě, že prvním verzím tohohle provedení byla vyčítána malá pevnost a teď už nějak ne. Není tohle ten důsledek?

    • JMT  

      bud maestro/vpp nebo slusnej jednocep (ale ten za tyhle prachy nesezenes) sragory typu canyon a nedejboze prepakovanej jednocep nebrat…

      • Pá-dlista1  

        A ze se tak ptam, kterej je ten slusnej jednocep? ;)

        • JMT  

          na pohodu se mi jezdi fakt moc dobre na speedstru a hodne podobnej je i sendic, na chrceni santa cruz superlight, projel sem se na nem a je to fakt delo. Slusnej bude asi i canon rush

    • TinkTink  

      Pokud Ti muzu radit, tak v danym vyberu vybirej srdcem a vyber si bajka, kterej se Ti libi. Teprve postupem doby poznas, ze to neni ono a ze Ti nesedi to a to a ze by jsi radej neco treba lehciho nebo naopak tezsiho kalibru…tydle vsechny teorie co tu byly zverejneny, jsou dobry pro akademickou debatu, ale Tobe moc nereknou a maximalne Te spletou – proste vyber bajka, kterej je pro Tebe nejhezci a jezdi :) (bajka v dane kategorii…svym zpusobem se do 50000,– nemuzes vylozene splest tak, aby jsi nakoupil uplne nevhodne…)

      A do 50000,– se da sehnat dobrej bajk, prohledej net, mrkni se do vsech vyprodeju a zkoukni vsechny moznosti…

      • wroum  

        pod tohle se podepisu :-) a dodam, ze jednocep a jakoukoliv jeho variantu bych z vyberu predem vyloucil, ale to je jen moje vec :-D

        • goofy  

          Pod to se podepisu ja ;-)

        • JMT  

          pod tinka bych se klidne podskrab, ale pod tuhle tvoji splacaninu ani omylem :-P

          • wroum  

            me zas prijde jako total nesmysl tohle:

            bud maestro/vpp nebo slusnej jednocep (ale ten za tyhle prachy nesezenes) sragory typu canyon a nedejboze prepakovanej jednocep nebrat…

            • mr.antik  

              No konečně další slovo do pranice, proč je canyon a podobný srágora (mluvim o rámu, ne o komponentách)? Nevydrží? A co to je slušnej jednočep? RB?

              • MlokCZ  

                To je zase jen takový výkřik, s tím Canyonem. Každýmu může sedět jiná zadní stavba a jsou i lepší kola než Canyon, ale tvrdit o Canyonu, že je srágora, to je už fakt moc.

                Na data.mlok.net jsem hodil test endur do 2500 euro z bike-magazinu, který zrovna Canyon vyhrál. Samozřejmě se ten test musí brát trošku s rezervou a můžou Canyon trochu nadržovat, když je německý, ale německých kol bylo v testu více a taky dopadly hůř. A je tam krásně vidět, jak u Canyon skvěle sedí průběh zadní stavby a vidlice dohromady. To je téměř ideální kombinace. Akorát je škoda, že v testu nejsou některý kola jako třeba Lapierre. A je tam taky v tom testu vidět ta specifická křivka u Sterea, i když není jediný v testu s takovou křivkou.

            • kesu  

              no jako proc vzit jednocep a nevzit prepakovanej jednocep nestiham…

      • Radek Broz  

        Pod to se taky podepisu, narozdil od Wrouma bych se jednocepu nebal.

        • wroum  

          ja se ho nebojim, ja ho jenom nechci. stejne jako nechci Skodu 120, dreveny lyze s „kandaharem“, bridlicovou tabulku a treba gramofon na kliku… :-)

          • JMT  

            „kandahar“ a jednocep do toho netahej…

          • Thidney  

            co máš proti gramofonum?? .-)

            • wroum  

              kdysi vydobytek techniky, dneska pekna dekorace. napriklad MP3 prehravac mi v dnesni dobe prijde ponekud lepsi :-)

              • Thidney  

                njn je pravda že gramofon na kliku v mhd by pusobil dost divoce…ale zas ti nedojdou baterky. Ja jak se to netočí a nejde poškrábat tak jsem celej nesvůj .-) ale co chceš od člověka s jednočepem sice přepákovaným, ale starým.

          • Radek Broz  

            Já ti to vymlouvat nebudu, ale že bych poznal nějakej zásadní rozdíl mezi chodem mýho RB a třeba Sixe rozhodně říct nemůžu. Mě ten jednočep vyhovuje. Akorát tlumič včera přestal tlumit:o(((, což s tím ale nemá co dělat;-)

            • wroum  

              mel sem 2 jednocepy a 1 prepakovany jednocep a ted mam ctyrcep. rozdily tam vidim a jednocep proste uz ne, ale taky sem byl spokojen, nicmene krok z5 uz delat nehodlam.

              • JMT  

                novy je dycky lepsi nez stary :-)

                • wroum  

                  trochu bych to preformuloval :-)

                  novy si clovek vzdy, pokud finance a situace dovoli, koupi lepsi nez predchozi. malokdo si koupi stejne a jen pako si koupi horsi, pokud nemusi. takze je logicke, ze s kazdym dalsim strojem jde clovek kupredu.

              • TinkTink  

                Ja jsem na tom presne naopak – po tom, co mam Commencala zatim do VPP nepujdu a ctyrcep me nelaka…funguje to presne tak, jak se mi libi :)…ja jsem napriklad jeste nevidel VPP, ktery by bylo krasne citlivy v maly rychlosti jako starsi provedeni :)

                • MlokCZ  

                  Tak jsem na data.mlok.net nahodil ještě test drahých endur z bikemagazinu a je tam velmi citlivý Lapierre 160. Ten musí být dle grafu i v malých rychlostech supercitlivý, ovšem zase je extra málo progresivní, takže se kvůli tomu bude muset asi hodně nafoukat tlumič, aby nechodil tak snadno do celého zdvihu a ve výsledku bude citlivost fuč. A co jsou tam další VPP a nebo další který jsem viděl v dalších testech, tak jsem taky neviděl žádný, který jsou velmi citlivý na počátku, to ale ještě neznamená, že žádný takový není. Čtyřčepů citlivých na začátku je ale docela dost. Co máš proti čtyřčepům, že tě žádný neláká?

                  • MlokCZ  

                    Mě se na mojem čtyřčepu líbí plná aktivita při šlapání i brždění s ještě rozumným pohupováním při šlapání.

                  • TinkTink  

                    Lapierre – njn…jsi to sam poprel :-D

                    Ctyrcep – nelaka me vlastnostma…kdyz si koupim ctyrcepa, tak jenom kvuli geo, vzhledu, cene nebo podobnym vecem…ale vlastnosti – nemam potrebu zatim mit lepsi…jediny co bych ziskal je lepsi chovani pod brzdou a s tim jak pomalu jezdim to neni zatim takovy nutny… :)

                  • dodydody  

                    Ctyrcep neni tak tuhej je to vetsi zvejka

                    • MlokCZ  

                      Tak s tím nesouhlasím. Dle měření tuhostí na systému obecně až tak moc nezáleží, ale spíš se liší konkrétním provedením a přesným umístěním čepů. Např. v tom testu co jsem dával na data.mlok.net byl v tuhosti nejlepší Canyon (téměř stejně na tom byl Spešl) a protože to bylo měřený a ne subjektivně hodnocený, tak by se tomu dalo i věřit. A to je čtyřčep (a Spešl taky).

                    • filipes  

                      Oproti VPP? To bych si rad nechal vysvetlit proc…

                • wroum  

                  tak VPP je sice technicky na vrcholu, ale taky ho nemusim. FSR mi prijde zatim jako nejlepsi co se funkce tyka.

      • Thidney  

        jj přesně takhle jsem postupoval při koupi. vzal jsem to co se mi líbilo nejvíc za co nejmíñ peněz. Teď po pár měsících začínám přemýšlet co vše se mi líbí/nelíbí, jak to funguje a případně co změním a jaký to bude mít efekt…hlavně potřebuju bílou vidli .-)

      • mr.antik  

        Kdybych vybíral srdcem tak si vyberu Canyon ES6, protože snad jen ty komponenty co na tom jsou maj větší hodnotu než celý kolo (cca 45 tisíc). Ale zároveň když je to tak podezřele levný, nerad bych to za dva měsíce reklamoval, navíce někde v německu.

        www.canyon.com/…s/index.html?b=87

        Nemáte někdo zkušenosti s tímhle rámem nebo aspoň značkou?

        • MlokCZ  

          Teď už zkus hledat v historii. Canyony tu byly probírané opravdu hodně a má ho tu několik lidí, napráskam některý, třeba TheIf a cabbage. Jen stručně, podrobněji si to projdi v historii:

          • oficiální dovozce Canyonu není žádný, mají pouze přímý prodej přes web, proto tak super ceny oproti konkurenci
          • v ČR ho prodává bikeexpert, který je pouze přeprodejce a mívají omezeně kusů a je náhoda, zda tam na nějaký model konkrétně narazíš
          • pokud vemeš v Německu, tak je to na delší dobu, než to vše vyřídíš, podrobně tu vše popisoval TheIf v historii
          • pokud ještě teď seženeš 06 model, tak maj navíc ještě teď slevy, takže cena je fakt skvělá
          • reklamace budeš mít samozřejmě značně komplikované, budeš muset posílat do Německa (ovšem zase za tu cenu …)

          Já měl třeba Canyon jako jeden z hlavních kadnidátů, ale díky super ceně (to byl ale specifický případ, jinak 06 Cuby nebyly sehnatelný za tak dobrý prachy), které jsem měl na Cuba v profilu vzal Cuba a teď objednával taky Cuba, protože cena na předobjednávku na 07 byla taky slušná, téměř tak dobrá jako Canyon ale navíc to mám od prodejce v místě bydliště.

        • Radek Broz  

          Levný je to proto, že to prodávají přímo. Pořád dostanou víc, než by byla VOC, kterou by jim zaplatitl obchod.

        • TinkTink  

          Je to v pohode, pokud ho mas kde koupit, kup ho. Podezrele levny neni, je vyhodny diky tomu, jak funguje Canyon – primy prodej zakaznikum, delsi cekaci doby atd…presne jak rika R.B.

        • milan1  

          Zkusím ti popsat tvůj výběr. Tvůj výběr je, jako by ses posadil do restaurace a hodil do placu, tak mě poraďte dobré jídlo podle názvu. A teď ti přicházejí odpovědi aby ses nesoustředil na název ale hledal chuť a já ti třeba naznačuju že bys měl hlavně rozlišovat hlavně podle chuti. Kesu ti říká, jak jemu chutnalo to které jídlo.Mnoho dalších přidává své zkušenosti se svými ochutnávkami a takový Mlokcz ti už nabízí vyložené speciality, kdy tě zavádí i do ingrediencí chutí a ukazuje ti i vliv daný konkrétním osazením. Máš tady lidi s dobrými chuťovými vjemy i vyloženě špatnými, máš tady dokonce rady aby ses na vše vykašlal zakryl levou stranu lístku a vybral podle pravé, podle ceny. Pokud si ty z tohohle a bez vyzkoušení dokážeš správně pro sebe vybrat, tak je to malý zázrak. Nakonec si vybereš a budeš opravdu spokojen s čímkoliv, protože v téhle cenové třídě vyložené propadáky nebývají. To, jestli by ten výběr pro tebe mohl být i lepší ale poznáš až později.

          • Radek Broz  

            Prosím, upřesni, kdo má „špatné chuťové vjemy“;-)

          • MlokCZ  

            Tady má Milan pravdu. Opravdu je to těžký si vybrat. Já měl informací opravdu hodně a i nějaké zkušenosti (kromě kola v profilu jsem už zkusil i nějaká další, ale to bylo jen povrchní vyzkoušení na kratším úseku), ale přesto jsem s výběrem nového kola teď taky hodně váhal a jediné co vim, že s výběrem budu spokojený, ale stejně nedokážu říct, že jsem nemohl vybrat ještě lépe. Na ideální výběr bych potřeboval pár vytypovaných kol ještě projet, ale bohužel možnost není.

            • mr.antik  

              No popravdě jsem čekal, že se tady třeba někdo přizná, že třeba koupil toho canyona a že mu to někde prasklo nebo se začala loupat barva nebo že to vydává divný zvuky atd… O tohle mi jde, samozřejmě, jestli mi bude vyhovovat ohledně jízdních vlastností, tak to už mi nidko neporadí, neboť nidko neví jak jezdím. To porovnávám se svým stávajícím pevňákem (doufám, že nedělám chybu), aby rozměry byly jakž takž podobné…

                • mr.antik  

                  aha, nevěděl jsem že to má deformační zóny :-) Tak radši tenhle rám radši ne :-) Moje ocelová kona už je jednou svařovaná, ale co s tímhle? Možná se vyplatí ten rám hned novej prodat a koupit nějaký lepší. Ale ty komponenty na tom jsou libový, neviděl jsem líp poskládáný kolo než ES6

                • mr.antik  

                  I když já já bych kupoval velikost cca 16, tak ta by mohla být trošku pevnější

              • vojta  

                Asi te nepotesim, ale Canyona mam 2 roky, nepraskl, divny zvuky nevydava, barva jakz takz drzi. Nejak ho nesetrim, ale skoky neskacu (bo to neumim) a diram zvici vetsiho kanalu se vyhybam (bo se mam rad) :)

              • cabbage  

                přiznání: barva(nápis) na jednom místě slezla po 6. wapkování, holt se jí na anodizaci nechce moc držet…;)

          • TinkTink  

            Dik, nakonec jsi stejne potvrdil to, co jsem psal ja. :)

          • mr.antik  

            zázrak se vydařil :-)

        • mr.antik  

          Tvl jak se mi tohle někdy mohlo líbit????

    • mr.antik  

      Když to nepude u nás, tak v deutchlandu…

      www.fahrrad.de/…-kaufen.html

    • Senoy  

      Hlasoval jsem pro jednočep. Ovšem nejsou všechny stejné, hodně záleží na geo rámu a použitém tlumiči. Vždy jsem vozil čtyřem s chytrým tlumičem, kdy na open super a při zamknutí hardtail (pro mě). Nyní mám nového Bullita s DHX air a na open stená citlivost (měla by být lepší, ovšem u použitého tlumiče se bude Propedal vždy částečně zapojovat), při zamknutí drží. Jediná nevýhoda je oproti 4-čepu větší zanoření tlumiče při hodně prudkých stojkách. Pro jednočep je k plusu i nižší hmotnost rámu a delší životnost. Chce si to na konkrétního bajka sednout a zkusit si + – terén, ve kterém se bude většinou jezdit. Nebo se poptat majitelů, co je jezdí.Komponenty bych ale moc neřešil, hlavní je rám, vidle a kola. Zbytek je většinou o pohodlí a hmotnosti.

      • Tomínos  

        Datum?

      • Evilcleaner  

        sice věřím že si mr.antik tvého zájmu skutečně váží, ale hádám, že i tak to vyřešil během těch pěti let i bez tebe;)

        • mr.antik  

          Přesně tak. Za těch pět let zbyl dnes sice pouze rám (bez původního tlumiče) :-) a funguje stále dost dobře.

          Ještě původní kola slouží na druhém kole a zbytek šel do světa nebo do kytek.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.