• xc hunter

    Dobrý den, na kole mám brzdy xt a kotouče deore. Někdo říkal že to je špatné ale nerekl důvod. Vysvětlí někdo v čem je velky rozdil..

    • michomin  

      Je to dobré, ušetřil jsi peníze a kolo brzdí.

    • Georrge  

      „říkal že to je špatné ale nerekl důvod“

      Takovi jsou nejlepsi :) kopat do prdele zepredu.

    • novas752  

      Deore kotouče už jsou docela v pohodě. Jde o materiál a úpravu brzdové plochy – levnější kotouče jsou z nějakého horšího plechu a nezabroušené a brzdy pak brzdí hůř.

    • ToMášMarný  

      Bez upřesnění o jaké řady se jedná těžko něco tvrdit s jistotou, nicméně.. Produkce shimana zahrnuje dva rozměry, resp. odlišné brzdné plochy destiček/kotoučů. Kombinace může a taky nemusí způsobovat problémy. Pokud problém nemáš, neřeš..

      Druhá věc je materiál destiček, pokud používáš sintry (kovové), kotouče z nižších řad s nápisem “resin pads only” pak opravdu nejsou vhodné, rychle odcházejí.

    • Johny_r  

      Myslím, že jediná věc, který je potřeba si všímat, je kompatibilita kotoučů a desek. Levnější kotouče (SM-RT54 a níž) jsou jen pro organické desky. Je to na nich napsané. Právě kvůli tomu jsem musel měnit kotouče, když jsem chtěl použít lepší desky. Jinak bych tam dramatický rozdíl v brzdný síle nehledal (neříkám, že nějaký není).

      A pak samozřejmě kompatibilita šířky brzdné plochy kotouče s šířkou destičky. Většina dražších kotoučů je určená pro užší formát destiček (ale jsou výjimky jako SM-RT70, které, i když to Shimano taktně zamlčuje, sedí i na širší desky B01S).

    • scalar  

      Jakým kotouče konkrétně?

      • Blunderbuss  

        To je levný brzdový kotouč určený pro nižší řady Shimano brzd s vyšší brzdnou plochou destiček s polymerovou směsí. S XT brzdami by měl fungovat, ale protože XT brzdy mají nižší desky, tak nebude zcela využita jeho brzdná plocha a nejspíš se rychleji sjede. Jeho ekvivalent pro CL je SM-RT54, který jsem probrzdil s originálními deskami Shimano B01S Resin (brzdy Shimano MT500) za necelých 7.500 km.

        • Vilém  

          SM-RT56 je z rady kotoucu „Narrow“, tzn pro nizke desky. Takze pro XT bez problemu, pokud pouzije organicke desky.

          • ToMášMarný  

            Možná jen pomaleji chápu, ale tabulka kde je v jednom pytli RT10 i RT86 mi nedává smysl..

            • Vilém  

              Proste to takto maji uvedeno jako kompatibilni. U nekterych je poznamka jen resin desky.

              Ono v tomto pripade nema byt v cem problem, maximalne nebude ojeta cela plocha kotouce. V opacnem pripade, tzn nizky koutouc na vysoke desky, tam je to horsi, kdyz desky budou behat po paprscich kotouce.

          • Blunderbuss  

            Nemyslím si, že máš pravdu. Kotouč je z řady Wide. V tabulce se uvádí, s jakými brzdami je který kotouč kompatibilní a zda-li brzdy používají desky typu „Narrow“ nebo „Wide“. Že by neměl fungovat s XT brzdami jsem netvrdil. V každém případě je kotouč z poměrně měkkého materiálu, co nic moc nevydrží. Na jeho místě bych kotouče sjel a pak je vyměnil za nějaké lepší.

            • Vilém  

              Tezko rict, zda se jedna o omyl, nebo shimano zmenilo nazor. V compatibility chart pro rok 17–18 maji SM-RT56 psan opravdu jen pro vysoke desky. Takze tezko rict. Kazdopadne jak jsem psal, v teto kombinaci zadny problem nevznikne. Osobne bych to udelal jak pises, ojet tento a pak neco lepsiho.

              • mech1  

                Nízké destičky na vysoký kotouč nejsou optimální, ale dá se. Obráceně to je horší.

              • xtonda  

                Asi změnili názor, obrázky z katalogu ND 2017 a 2020. Úzká deska na širokej kotouč ničemu nevadí, kromě toho že široký kotouče se dělají jen Resin only a tedy je potřeba použít polymer desky. Široká deska na úzký kotouč se nedoporučuje.

                Já sem na novým kole měl široký kotouče RT54 a brzdy M615 s úzkýma polymerovýma deskama G01S.

    • xc hunter  

      Takže pokud jsem to kolo koupil v te kombinaci deore kotouc a xt brzdy tak tam jsou resinove desky nebo jak to poznam?

      • novas752  

        Vyndáš je a koukneš co na nich píšou.

        • Georrge  

          Dava vubec shimano nekam sintry v zakladu? A dost vyrobcu odlisuje typy desticek barvou plechu, takze se ani nemusi vytahovat, jen kouknes do trmenu. Ale zase, nevim jak shimano :)

          • Mr.Duck  

            Nevim jak v OEM, ale jinak vsechny 4 pistky od Shimana prodavaji se sintrama pokud se nemylim. Mozna nejaky MT420 budou na organikach, ale cokoliv jsem zatim objednaval at uz pro sebe nebo zakazniky chodi standartne se sintrama.

            • novas752  

              Ne ne, i aftermarket je na vyber jestli metalicke nebo sintrovane. Mozna se na US trh davaji jen sintrovane.

              • Mr.Duck  

                Je to mozny. V Shimano b2b nekdy vidim ze je moznost vyberu, ale nevybavuju si ze by tam nekdy byla vic nez 1 moznost, ale taky obecne objednavam jen M7120 a 8120. A pak vlastne MT200 a MT400 ktery teda s organikama chodi no :) Nic mezi tim vice mene neprodavame, dovedu si predstavit ze prave tam by moznost vyberu davala smysl, ale taky to asi bude jinym trhem jak rikas.

    • Mr.Duck  

      Neres a jezdi.

      Ty „resin only“ kotouce bych mozna resil na DH kdybych mel 120kg. To ale nemam, a na to moje smrdlani kopcu se sintrama v Saint brzdach vydrzely 3 sezony, pak jsem zadni sundal a predni dal na jine kolo. Vubec bych se toho nebal.

    • Mirapro  

      Ma nekdo zkusenost jestli je rozdil v ucinku sm-rt 66 a sm-rt 76 nebo je to jen v unaseci a pocitu ze jsem vynalozil dost penez? Diky

      • mrazik01  

        SMRT76 je hezčí, takže rychlejší :)

      • MatS  

        To neni o prvotnim ucinku pri zabrzdeni. Drazsi kotouce maji lepe vyreseny odvod tepla, tim padem jsou urceny do extremnejsich podminek. Asi nema smysl si porizovat XT nebo XTR kotouce na cyklostezky v polabi.

        Neco jineho jsou levne plechove kotouce, ktere se rady krouti, cinkaji a nejsou urceny na sintrovane desticky.

        • p@X  

          Myslíš, že kotouče s chladičem se nekroutí?

          • Mr.Duck  

            Rt86 dost zanedbatelně. I ohnout je je dost těžký a to mám skoro všude 203 :)

            • p@X  

              Než jsem koupil nové XT, nevěděl jsem, co je kroucení :)

              • Mr.Duck  

                Tak to nevim co s tim delas, ja to jako obcas ohnu kdyz to poslu v plny palbe kotoucem do kameni, ale jinak o nich nevim. Nekrouti se ti spis vidle? :)

                • p@X  

                  Ne, štrejchá to jen chvíli po brždění.

                  • MatS  

                    Jako obcas po velice intenzivnim brzdeni si trosku cinkne ale za par sekund je ticho. Jak psal Mr. Duck jsou tyto kvalitni uz na omak tuzzsi. Ty SM-RT10 az 56 jsou z plechove oceli, ohnes je v ruce a cinkaji kazdou chvili po brzdeni.

                  • Mr.Duck  

                    Muze byt. Samozrejme nemuzu soudit a asi budes vedet lip, ale i cinkani po brzdeni muze zpusobit vidle s pevnou osou, pokud se hne. Mi se to obcas stane i se Zebem pri prudkem brzdeni do nejake komprese, kde se vidle trochu hne a pevna osa ji pak drzi v te zkroucene pozici dokud nedostane par dalsich narazu kteryma se srovna. Dela to snad kazda vidle mozna s vyjimkou tech Manitou se sestihrannou osou. Na DH vidlich je pak nekdy potreba rovnat v korunkach :)

    • Heatly  

      Trochu se připojím k tématu. Jaké kotouče pro mechanické brzdy TRC Spyre? Dle pár profilů na B-F jsem viděl že se používají i SH XT kotouče. Já bych dle destiček čekal že na Spyre patří kotouče S širší (vyšší) plochou tření.

      • Blunderbuss  

        Na jednom kole mám mechanické brzdy Tektro Mira (které také používají brzdové desky typu Shimano B01S, tj. pro Wide kotouče) v kombinaci s brzdovými kotouči Shimano SM-RT66 a funguje to zcela bez problémů. Za čtyři roky na nich mám cca 12.500 km. Kotouče jsou OK, teď budu dávat nový (třetí) pár resin desek.

        • MatS  

          Muzes vyfotit kotouc, respektive aby byla videt obrzdena plocha?

          • ToMášMarný  

            Bude to vypadat asi nějak takhle..

          • Blunderbuss  

            Kromě fotky kotouče Shimano SM-RT66 přikládám i foto kotouče TEKTRO, který byl na továrních zápletech.

            • foosi  

              V obou případech špatně nastavený třmen.

              • Blunderbuss  

                No jo, ti výrobci jsou hrozný gumy. Něco jako Jirka Šlégr s Mílou Hniličkou. Nejen že neumí pořádně navrhnout konstrukci, ale ani ta montáž nestojí za nic. Ještě tak prolézt nějakou řiť. -) Co já si všechno musel sám doladit!:-) Ale na brzdový třmeny z vysoka kašlu, obzvlášť, když to funguje více než dobře. Na tak laciným kole, které mám už jen jako zimák/trenažer/co­mute bike, a po těch tisících km bez problému, nehodlám skoro nic měnit.:-)

      • MatS  

        Neni nic jednodussiho, nez zmerit vysku brzdne smesi desticek TRP a porovnat s kotouci Shimano a budes mit jasno. To ze lidi jezdi i nevhodne kombinace neznamena, ze je to tak spravne. Tim nerikam, ze k TRP nepasuje XT kotouc, to nemam jak overit.

      • Heatly  

        Tak problém se zadní brzdou u kola zjištěn. Původní majitel přešel na zadku z kotoučů pr. 140 mm na 160 mm a adaptér pořídil na 180 mm. Teď ale nastal problém. Adaptér na 160 mm nemohu najít. Takže bude nutný návrat na 140 mm?

        • MatS  

          Jak jako nemuzes najit? Vzdyt se adapter na 160mm bezne prodava.

          • Heatly  

            Tak jsem ho ve třech obchodech přehlídl. Adaptéry z IS na PM jsem našel bez problémů.

            • Vilém  

              Tezko neco takoveho najdes, kdyz v 99% pripadu je 160mm kotouc bez adapteru.

              • MatS  

                Nejde pouzit predni adapter pm/pm na 180mm? Ten by mel vzadu udelat to co potrebuje.

                Aha, vzdyt to na te fotce je vlastne spravne.

                • Vilém  

                  To je ten co tam ma. Akorat to teda uplne presne nesedi :)

                  • MatS  

                    Tak doladit by to uz nemel byt problem. Bud ubrat ubrousenim nebo vypodlozit podlozkama dle potreby v zavislosti na poloze desek.

                    • Vilém  

                      O tom zadna. Otazka je, zda se do toho pusti tazatel, kdyz to tu resi:)

                      • Heatly  

                        Jestli jako řešení bude muset být broušení, tak z toho nebudu mít radost.

        • Vilém  

          Pokud je ram delany na 140mm bez adapteru, tak pouzil pro 160mm spravny adapter.

          • Heatly  

            Tím pádem nevím kde je problém že třem na každé straně vydírá jinou plošku. Očividně je třem úhly k jedné straně. Kotouč měl být prý zánovní a destičky jsou také zánovní se spoustou materiálu.

            • Vilém  

              Tak se podivej na oblozeni desek, na vnitrni desce musi byt nizsi, nebo nejak poskozene, ze obrusuje kotouc tak jak obrusuje. Desky vuci sobe vyskove posunout nejdou, jsou na sroubu, ktery urcuje jejich polohu.

              • Heatly  

                To mi je jasný že jedna z destiček nemůže být výškově jinde. Přikládám foto. Zdá se mi že celý třmen je šikmo.

                • Vilém  

                  Klidne muze byt krive navarka na ramu, z tohoto pohledu tezko rict. Zda se, ze trmen neni moc vycentrovany vuci kotouci, ale zas z tohoto pohledu tezko rict.

                  • Heatly  

                    Taky mě to napadlo, že je návarek špatně. No zítra si s tím zkusím pohrát a uvidím. Očividně ta koupě už od začátku byl velký průšvih :-D

                    • Vilém  

                      Pokud by to opravdu byla navarka, tak by to slo resit pulkulatejm podlozkama, ala Avid. misto toho adapteru.

                • jIrI___  

                  Nemá ta destička na brzdné ploše zkosení kvůli snazšímu nandávání kola do rámu?

    • scota  

      Jedině blázen může jezdit brzdové kotouče SMRT ;-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.