Agresivní geometrie mé staré MTB

53 nepřečtených
  • ruinin

    Mám dotaz, nevím, co si počít s MTB Mongoose Hilltopper, který jsem koupil v roce 1995, ten model se dá dohledat, kdyžtak dám link. Je to velikost 19.5, já měřím 185 a do chvíle, co jsem si koupil svou první silničku, která je po poctivém hledání spávné velikosti nakonec 58, mám brouka v hlavě. Na tý silničce mám sakra pohodlnější posaz než na MTB!!! Sakra? Než jsem si koupil tu silnici, tak jsem své MTB považoval za celkem pohodlné, posaz ani moc nikdy neřešil, ujel jsem na tom 200 km přes půl Francie během jednoho dne a jediný, co mě bolelo, byly šlachy na nohách, záda nic, krk nic… Jenže teď mám silničku, která je pohodlnější než to MTB a nechápu. Silnička má řídítka asi o 4 cm blíž k sedlu, tudíž tělu. Silnička má kratší štangli. Má kratší rozvor kol. Prostě se na ní cejtím ajko ryba ve vodě, přesednu na MTB, řídítka jsou divně daleko vepředu, jsou níž než u silničky, takže paradoxně na svém MTB mám agresivnější posaz než na silničce, a to není žádný enduro, je to plnokrevná závodní silnička – dobře , tak ne uplně ta nejvíc závodní, ale je to Specialized Allez, což je kompromis mezi závodní a pohodlnou silničkou, co se týká posazu, takže bych předpokkládal, že na MTB budu víc napřímen, ale nejsem, naopak jsem víc ohnutej dopředu a dolů… Byly ty designy MTB v 90. kol nějak záměrně takhle blbě agresivní? Je fakt, že v těžším terénu se ty řídítka víc vepředu hodí, protože když si na kole stoupnu, jsem už skoro nad řídítky. Když jedu z kopce, taky se řídítka vepředu hodí a když jedu po rovině a mám chuť jet rychle, je ta geometrie akorát, jen že si nemůžu nikdy prostě odpočinout a trochu se napřímit. Allez je pohodlnější a nevím , co s tím. Když zkrátím představec, budu mít řídítka ještě níž, to už by fakt nešlo – a představec, kterej je krátkej a zvednutej kolmo nahoru neexistuje. A navíc nevím, jeslti mám původní geometrii toho kola nějak takhle zásadně překopávat, třeba má nějakej původní smysl??? A posunout sedlo o pár cm dopředu? Když jsem to udělal, pořád jsem měl tendenci poposedávat dozadu až za sedlo, takže tam tudy cesta podle mě nevede.

    0 0
    • ruinin  

      jo tady je obrázek, není to moje kolo, ale je to skoro identický, já se svýma dlouhýma nohama mám ale mnohem výš sedlo

      https://fstatic2.mtb-news.de/…P9170057.JPG?0

      0 0
    • ruinin  

      a takhle vypadá geometrie mého allezu, sedlo je v mým případě cca stejně vysoko v poměru k řídítkám

      https://static.evanscycles.com/…9-8500-1.jpg

      0 0
    • ruinin  

      myslím, že na první pohled je vidět, jak má Mongoose od sebe daleko kola, v porovnání s Allezem, a jak má dlouhatánskou štangli, v porovnání s Allezem asi o 4 cm dlouhou, když porovnáme velikosti 19.5 a 58.

      0 0
    • novas752  

      Bych do toho moc nevrtal.

      Jestli máš sedlo oproti řídítkum výrazně výš, než na silničce, je ti to asi malý.

      Takový dost „prasopsí“ řešení by byla vhodná odpružená vidlice (nějakej starší 26" bazar, s menšim, než dnešnim zdvihem a 1" závitovym krkem) – řídítka by to o dost zvedlo, sedlo posunulo víc nad zadní kolo (takže bys mohl sedlo posunout kousek do předu a zachovat tak polohu vůči klikám. Ale taky by to dost domrvilo hlavový úhel (položená hlava neni s tak dlouhym představcem moc dobrej nápad) a domrvilo těžiště – zvýšilo střed a díky nulovýmu prohnutí a menšímu offsetu bys mohl škrtat přednim kolem o nohy. Případně jen nějakým způsobem (adaptérama) prodloužit krk vidlice. Ale od moderního mtb se to liší opravdu hodně a moc s tim udělat nepůjde.

      Ten „problém“ s rozvorem by ta odpružená vidle s malym offsetem taky zlepšila, ale je to volovina. A měřil si ho – neni to spíš „wow“ nebo vizuální efekt? Silnička má totiž větší kola a

      Když si na něm jezdil tak dlouho, tak asi můžeš dál, ne? :) Nebo si ho nech jako zimáka nebo kolo na nákupy a sežeň nový mtb, prodávat to je nesmysl.

      0 0
      • ruinin  

        no prodávat to nechci, nechal jsem si to opravit, seřídit a s novejma gumama to jezdí jako ďas, po silnici teda, bez odpruřžení mě terén fakt nebaví, takže to používám na zimní ježdění a do města

        chtěl jsem jen zjistit, proč to má geometrii víc jako silnička než moje skutečná silnička, jezdilo se mi na tom celkem dobře, ale když jsem přesedl na silničku, tak mě překvapilo, že místo aby mě bolely záda a podobně, tak jsem si uplně hověl, jak je to pohodlný a pak sse ukázalo, že to má proti mýmu MTB prostě pohodlnější posez

        0 0
        • novas752  

          Jak už někdo psal. Tehdy se to tak jezdilo, je to přeci jen 20 let, což je něco jako polovina celý historie mtb.

          0 0
      • ruinin  

        jo a měřit jsme to právě měřil – všechno možný jsem poměřil a ve většině paramterech je to právě delší než ta silnička, takže bych se spíš bál, že mi to je velký a ne malý – delší rozvor, delší štangle, delší vzdálenost mezi sedlem a řídítky… jedině v čem je to menší – prostředek štangle je níž u Mongoose než u Alleze – ale to odpovídá smyslu MTB

        0 0
    • Sunshine 29  

      Je to přes 20 let stará geo, co se divíš? Koukni třeba na fotky ze závodů z tý doby, kola byla dlouhá, jezdci natažení…Pohodlný to určitě není, ale moc s tím neudeláš, respektive to ani nemá smysl..

      0 0
      • ruinin  

        dobře, beru, ale to znamená, že v devadesátých letech byl posez na MTB aerodynamičtější než na silničce? to moc nedává smysl, nebo byly i tehdy silničky ještě víc pojatý aerodynamicky než dnes? pokud byl posez na MTB takhle „dynamickej“ v 90 letech, jakej byl na tehdejší běžný silničce?

        a proč byly ty MTB takhle dlouhý a nastavený na ruce hodně vepředu? jaký to mělo výhody, mě se na tom teda dobře sjíždí delší rychlý asfaltový sjezdy, off road taky, dokud jsem tam měl širší gumy

        0 0
        • novas752  

          Tehdy se to ještě tolik nelišilo od silničních kol (geometrie) – 10cm+ představec je na silničce běžná věc, tehdy to bylo i na mtb. Sedlo bylo stejně vysoko jak je dnes, ale dnes jsou ty řídítka víc „vypodložená“. A s tim nízkym úchopem souvisí délka – krátký to být nemohlo, bylo by to extra nepohodlný a kopal by sis do řídítek.

          Podle mě to má spíš výhody do prudkého kopce – ležíš víc na přednim kole a nízko = nevzpíná se to a delší představec = stabilnější řízení. A na rychlé asfalt. sjezdy to je taky lepší než dnešní, právě kvůli té podobnosti se silničnim kolem.

          0 0
          • MlokCZ  

            S asfaltovými sjezdy tedy nesouhlasím ani trochu.

            Na biku z roku 1993 jsem odjel více asfaltových sjezdů v Dolomitech a oproti současnému HTčku (se kterým jsem zase odjel asfaltovou Korsiku a Sardinii, tedy také sjezdy s klesáním 1000m+) tak aktuální kolo je nesrovnatelně lepší i na ty asfaltové sjezdy.

            To, že to mělo tenkrát lepší aerodynamiku v základním úchopu nic neřeší, to není problém ani na současné geo. Naopak je to současně lepší, protože si na současném biku dovolím zalehnout (bezpečněji při větší stabilitě kola) do daleko agresivnějšího posedu než tenkrát. A ještě to výrazně umocní kotoučovky.

            I asfaltové zatáčky se mi jezdí na současné geometrii o mnoho lépe.

            A zase tak moc podobné silničce to nebylo. Jak píšu níže, tak jsem v té době měl silničku i bike a pravidelně střídal a byla to zcela odlišná kola i po stránce geometrie.

            0 0
        • Sunshine 29  

          Jdeš na to moc logicky, všechno má nějaký vývoj, mění se nároky, tehdejší jízda „v terénu“ byla taky jinde…Nebo máš pocit, že treba auta před dvaceti lety byly stejný jako teď? A účel se taky nezměnil…

          0 0
    • antt  

      ahoj, toho hilltopera mám taky, sice krátce, ale byl zachovalý za pěknou cenu.

      Každopádně souhlasím, že ten posed je nepohodlný, dal jsem na něj krátký představec a 80mm vlaštovky a je to teď akorád :)

      Mám stejnou velikost, ale 190cm výšku.

      Jinak dělali se i s odpruženou vidlicí, krk by tam měl být 1,1/8 takže nic co bys nesehnal.

      Jinak nějaká ta fotka zde (:

      0 0
      • ruinin  

        koukám, že máš pořádně povytaženou sedlovku a řídítka pořád níž než sedlo

        máš super lak, já to mám za ta léta totálně odřený už

        jaká to je velikost, taky 19 a půl?

        0 0
        • antt  

          jj, 19,5. Kamarád ho má ve 21, ale pro změnu v hodně špatném stavu. Tohle mé měla jedna paní v garázi, nejezdila na něm, za 2000,– tož neber to ;)

          0 0
    • jecnak  

      Geometrie je jaka je a plne reflektuje dobu vzniku kola a to co se tehdy jezdilo jako teren a co bylo tehdy povazovano za pro to vhodnou geo. Nic vic bych za tim nehledal, jeste si to zive pamatuju. Jedine co se s tim da rozumne delat, je dat si riditka vys – jestli mas predstavec vyobrazeny na tebou postovane fotce, tak to neni problem.

      0 0
      • ruinin  

        no já bych ty řídítka dal výš, ale jak – podložky?

        a už jsem se ptal i kolegy, ale pokud byla tehdy geometrie MTB takováhle, jaká byla tehdy geometrie silničního závodního kola? stejná, co se týká pozice řídíétek vůči sedlu? jako že nebyla aerodynamičtější? to je to, co mi vrtá hlavou, srovnání s tehdejšími silničkami, jako když tehdy navrhovali geometrii MTB, tak si řekli, uděláme to ještě agresivnější než silniční závodník kolo? dáme řídítka ještě víc dopředu?

        0 0
        • novas752  

          Povolíš na vrchu ten šroub, silou zahejbeš s představcem aby se uvolnil (rozpěrný mechanismus bývá srostlý nebo zarezlý), povytáhneš trochu výš a opět zašroubuješ. Můžeš to vytáhnout celé a rovnou zkontrolovat a zjistit, jak moc to můžeš vysunout.

          Jak už jsem psal výše – mtb geometrie tehdy byla silně inspirovaná silničníma, postupně se to začalo odlišovat se vzrůstající terénní náročností závodů.

          0 0
          • ruinin  

            koukám na fotky MTB z devadesátých let a vidím, že geometrii pojímali opravdu agresivně, zřejmě v podstatě se nelišila od silničního kola, co se týká posedu, teď ještě proč ty dlouhý představce, co tím jako sledovali? že mám trochu níž řídítka než sedlo bych ještě chápal – asi jim šlo o aerodynamiku při rychlejší jízdě, ale proč řídítka dávat tak moc dopředu? jaký to mělo nebo má výhody oproti řídítků blíž k tělu?

            0 0
            • MlokCZ  

              Dlouhý představec byl daný tím, že se používala tenkrát úzká řídítka.

              Nízko položená řídítka byla tenkrát daná krátkou vidlicí. Odpružení ještě nebylo, takže ani pevné se nedělaly prodloužené jako dnes (dnes to je kvůli kompatibilitě s rámy pro možnost nahradit odpruženou s odpovídající délkou).

              A jako na silničním kole to určitě nebylo. Měl jsem kolem roku 1995 bike i silničku a geometrie se mi pořád lišila hodně.

              0 0
            • novas752  

              Tehdy byla řídítka dost úzká (cca 50cm, snad i míň). Kdyby měli kratší představec, hrozně špatně by se to ovládalo (chyť si řídítka u představce a zkus na tom jet v zatáčkách). A jak už jsem psal – na 26" kole se snadno nadzdvihává přední kolo při jízdě do prudkého kopce v sedle. Tim, že to přední víc zalehneš a opřeš se rukama víc nad nim, přeneseš na něj víc váhy a udržíš ho ve styku se zemí. Aerodynamika v tom až takovou roli IMHO nehrála.

              0 0
          • ruinin  

            kolik tam musí zůstat vevnitř cm, aby to bylo v cajku?

            0 0
            • novas752  

              To neviem. :)

              Odhadl bych 3–4 výšky rozpěrného mechanismu.

              0 0
              • ruinin  

                hm tak to moc nechápu co je, ale nechám tam zatím takhle – stavím se v nějakým shopu, jestli to není moc

                doufám že ne, ještě to má i rezervu a dám si bacha, aby se to zatím neviklalo

                0 0
        • MI.KU  

          Klasika mám taky ocelacka s touhle geometrii a tehdy sem ještě měnil ten ukrutně vysokej predstavec za víc položenej takže sedlo/riditka mám sakra ve větším rozdílu než ty na té fotce.

          Do terénu to dnes už není ale nějakou polní cestu si s tím rad projedu a i na silnici to celkem jede.

          Na silnicce mám teď rozdíl sedlo/riditka cca 15cm na tom MTB tak 20 ;)

          Hold tehdy lidi/decka netrávili tolik času u PC a byli ohebnejsi ;)

          0 0
          • ruinin  

            no přečeti si , co se stalo po radě kolegy, abych si zvedl řídítka nahoru, netušil jsem, že to je tak jednoduchý, o 4 cm jsou výš a je to

            0 0
        • DaD  

          jak píše novas752, ale do toho šroubu se musí shora ještě jebnout. Vytoč to tak 1cm nad představec a dej mu ranku kladívkem. Bez toho většinou bez šance s tím hnout. Když šroub po klepnutí sjede dolů tak je rozpěrný mechanismus povolen a zbývá se už jen modlit, aby nebyla vidle s představcem srostlá.

          A k té výšce. Na každém takovém představci je označen limit, kam se dá vysunout. Nedoporučuji jít nad rysku :)

          0 0
          • ruinin  

            já teda moc zarezlý neměl, normálně v pohodě jsem šroub imbusem povolil a hned to šlo krásně ven, tak budu hledat rysku, co vím, tak i ty 4 cm, co jsem to vysunul , jsem žádnou rysku neodhalil, ale jsem v práci, musím na to doma kouknout, je to ta,m taky poškrábaný, jak to bylo léta uvnitř a párkrát se s tím asi hýbalo

            0 0
            • DaD  

              Tak se o to někdo naštěstí staral. Já jsem dělal dost těchto kol (před léty) a bylo to občas na hrozný porod.

              Ta ryska tam musí být. Když to pořádně očistíš dráťákem, tak ji určitě najdeš.

              0 0
              • ruinin  

                jo našel, je tam značka MIN, šipka nahoru a tam čárky kolem dokola, no tak jsem nakonec nezískal 4 ale asi jen 2 cm, ale i tak je to lepší než dřív

                0 0
      • ruinin  

        tak tobě díky moc a moc, jsi uplně vyřešil celej problém – te´d mám řídítka stejně vysoko jako sedlo a problém je vyřešen, celá geometire tím pádem dostala mnohem pohodlnější charakter a i když jsou řídítka trochu víc vepředu než u silničky, tím že jsou výš, už vlastně nejsou zas tak daleko od těla, takže problém naprosto vyřešen a už neplatí, že by tehdy byla ta MTB tak agresivní v geometrii, dyž si každej mohl ty řídítka dát tak vysoko, aby byla zhruba na úrovni sedla a to už se bavíme o pohodlným posezu, ne?

        0 0
    • Rubi  

      Tu vzdalenost sedlo – riditka na silnici si meril po uchop jak na mtb nebo po paky? Je to dost rozdil…nejcasteji se totiz jezdi za paky…

      0 0
      • ruinin  

        uchop, no to je fakt, že na silničce často mám ruce na pákách, ale myslel jsem, že se to porovnává u toho úchopu, když si chci odpočívat, tak držím řídítka na tom úchopu, myslím silničku, takže se můžu víc napřímit než na tom MTB

        0 0
        • kubad  

          že ty to tak chceš, je možná, ale je to nesmyl, silniční rámy jsou kratší právě kvůli beránům, které posed výrazně natáhnou

          0 0
          • ruinin  

            no a to je taky pro mě zásadní informace, to jsem si právě vůbec neuvědomil, jasně že u silničky často držím řídítka za ty páky, u silničky je ta výhoda, že jsou tři základní držení a člověk to může střídat podle chuti, kdežto na mtb mám v podstatě jen jednu možnost

            0 0
            • DaD  

              Tak si tam dej rožky a hned o pozici víc.

              0 0
              • ruinin  

                to by šlo, ale mě šlo hlavně o to zvýšit ty řídítka a když už si uvědomuju, že na rozdíl od silničky nemám na mtb úchop za páky, tak vlastně není důvod si stěžovat, že jsou řídítka trochu víc vepředu

                0 0
                • kubad  

                  sorry, ale kdybys s tím zašel do servisu, měls dávno vyřešeno, možností jak pracovat s posezem je spousta

                  0 0
                  • ruinin  

                    já v servisu byl, nic o tom neříkali, ale tehdy jsem si to ještě neuvědomoval, to jest asi před měsícem

                    0 0
                    • kubad  

                      Je potřeba popsat problém, servisak většinou zná moznosti co s tím

                      0 0
    • DaD  

      Moderní a také lehce agresivní :) https://www.cyklobazar.cz/…ve-kolo-look

      0 0
      • t29  

        Kde to má objímku sedlovky?

        0 0
        • DaD  

          To je integrovaná sedlovka, ta se řeže na míru jezdce.

          0 0
          • t29  

            V tom případě to není „agresivní posed“ ale „já si to zapoměl nechat seříznout“ :)

            0 0
      • Sunshine 29  

        Když je inverze, jedeš si nad mraky, pohoda

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.