4hran, octalink or hollowtech II ?

53 nepřečtených
  • grizzlik

    Po precteni mnoha mnoha threadu jsem na vahach mezi 3ma modely:

    http://www.kupkolo.cz/…42_3705.html

    Klasicky 4hran, mel sem ho doposavad asi 4 roky a spokojenost.

    http://www.kupkolo.cz/…link_96.html

    Z komentaru zde na foru jsem vyrozumnel ze octalink jsou loziska uvnitr a meli by mit vetsi vydrz.

    http://www.kupkolo.cz/…60_4186.html

    Designove nejlepsi, ale maj loziska venku coz podle komentaru snizuje jejich zivotnost.

     

    Styl jezdeni mam Enduro s lehkym obcasnym hopsanim. Design neni priorita, vydrz je pro me #1. Dutou osu nevyzaduju, je mi to vicemene jedno. Otazka tedy zni, ma cenu si priplacet na SLX nebo ty Octalink? Se 4hranem sem byl celkem spokojenej, nejsem chrt abych resil o neco lepsi prenos sily nebo vahu.

     

    Diky za nazory

     

    Anketa: 4hran, octalink or hollowtech II ?

    3x
    8%
    3x
    8%
    30x
    83%
    0 0
    • Svět videa  

      proč by ložiska uvnitř měly mít větši výdrž než venku?

      0 0
    • l-e-t-o  

      No se 4hranem jsem začínal a stále s ním jezdím. Je to skoro nesmrtelný střed, ale pokud bych si teď měl vybrat kliky i se středem, tak bych bral něco s HTII. Přece jenom je to, dá se říct, nová technologie, která je v něčem určitě lepší než klasika jako je 4hran.

      0 0
      • grizzlik  

        No lepsi.. Je to lehci, prenos sily asi je taky lepsi ale jak sem psal, jde mi o vydrz. Nemam problem cas od casu loziska udrzovat ale odmitam kazdej pul rok menit stred.. Obzvlast kdyz mi stred za 300 vydrzel asi 4 roky pri celkem drsnym pouzivani

        0 0
    • Martin  

      na silničce mám už asi 4. rokem osu Ultegra Octalink a je to v klidu, bez vůle a cvakání. ale bikové octalinky prý dostávají zabrat a rády se kazí nebo vržou

      rozhodoval bych se mezi klasickým 4hranem a hollowtechem II.

      0 0
      • Martin  

        navíc, octalink je mrtvá vývojová větev a osy jsou dražší než klasické 4hranné.

        0 0
      • scret  

        mam kliky XT 03 s Octalinkem a vzdycky se usmivam, kdyz nekdo rika ze je to spatny system:) mam to na kole cca 5–6 let, osa porad puvodni! nevrze, neskripe, nepraska… menim akorat prevodniky, ktery podle me vydrzej o dost vic nez ty novy…

        0 0
        • Blade  

          Kolik na tom máš naježděno a v jakých podmínkách? Mně LX i XT osa vydržela dycky tak 6–7tis Km. Občas bahno, občas brod, silovější jízda..:) A třeba tatík má pořád původní 4hran na Modusu z roku 2000 a už přes 20tis a teprv teď je tam lehká vůle:)

          0 0
          • scret  

            tahle osa ma urcite minimalne 10–12tis.km a dalsich minimalne 3–5tis. jeste najezdi! nejezdeno v zime, ale cca od jara do podzimu, sracky tak akorat:)

            0 0
    • krtex  

      po šesté výměně 4-hranu během necelých 2 let, jsem změnil rám a dal HT2, od té doby jsem na tom nešáh.

      To co tady někteří píšou, že 4-hran co do výdrže THE BEST – blbost. Staší si obojí rozebrat a je jasno..

      Neříkám že někdo nemá štěstí na (zázračný) kus, nebo slušným zacházením (rozuměj málo marastu) životnost nezkracuje, ale nejen mě se tam vždy bordel nakonec dostal.. (u HT2 nemá jak ;)

      HOWG, KTX@

      0 0
      • Evilcleaner  

        nechci ti kazit radost… ale poznáš u ht2 že ložiska tak odejdou, mi třeba odešly po 12tis km kdy jsem se o ně občas staral. někomu mnohem dříve, jinému zase později. pokud nemáš zatěsněné ložiska na styl SKF tak se do nich vždycky nějak bordel dostane, osobně považuji ložiska za největší slabé místo většiny dostupných klik na bázi ht2, nicméně nikomu bych nic jiného než ht2 nedoporučil;)

        0 0
        • krtex  

          Jo, základ u HT2 je se hlavně o to nestarat.. !

          S každou takovou „starostí“ si poškodíš plastovou krytku a zaneseš k ložiskům trochu bordelu.. ;)

          Uvidíme kolik dají, ale jak tam čtu o těch 20 000 na čtyřhranech, musím se usmát a doplnit, že takové kolo nikdy nepoznalo marast a to se pak bavíme jeden o koze a druhý o voze.. Když má kolo tatík 10 let v garáži  a jede na něm 2× za měsíc na ryby to mu těch 10 let vydrží i klasická osa s věnečky a šroubovacíma miskama..

          KTX@

          0 0
          • Vilém  

            Nevim jake 4hrany jsi zkousel, ale na jednom kole mam XT osu, ktera ma minimalne 20–25tkm. Jezdena byla kdysi jednim mistnim zavodnikem, dve sezony zavodne. Pak jsem ji mel na kole, ktere jezdilo tak 8kkm rocne, no vlastne celorocne, byl to takovy zimak a kolo B do sracek. Ted jezdi uz druhej rok na singlovi. A svete div se, vule zadna, pridrhavani taktez ne. Takze neni 4hran jako 4 hran.

            0 0
            • krtex  

              Jo, ale řekni mi, kdo se tady baví celou dobu o XT 4-hranu, a hlavně kdepak bys tazateli doporučil jej aktuálně koupit, hm ?

              0 0
              • Vilém  

                Koupit jej neni problem. O jake ose se bavis ty, to nevim a proto jsem se ptal.

                0 0
              • Vilém  

                Prvni odkaz co vypadl z googlu.

                0 0
                • Koas  

                  Dobrej napad :-)

                   

                  Tento produkt již není určen k prodeji“

                  0 0
                  • Vilém  

                    Bylo to na ukazku a moc jsem to nestudoval. Tu mas teda jine vysledky a projsi si to. Proste k sehnani je bez problemu. Nerad bych aby si to nekdo prebral, tak ze neni nic lepsiho nez 4hran. Hovoril jsem o nem jen z pohledu zivotnosti.

                    0 0
                • Hornet  

                  Mozem potvrdit tvoje slova vlastnou skusenostou, na starom biku mam tuto osku od roku 1996–7, vtedy stala trosku viac ako teraz cca 1100,– ma doteraz najazdenych cca 50 000km! A zdoraznujem za kazdeho pocasia, zima, leto, dazd, sneh. Poslednych asi 5 rokov uz je z biku len mestske priblizovadlo, na nakupy a do prace, ale predtym som na nim najazdil celkom dost, niektore roky 7–8tis, potom o nieco menej. do prace som na nom jazdil denne za kazdeho pocasia aj pri –15° Oska je doteraz bez akejkolvek vole, vrzgania, nikdy nebola rozobrata.

                  Takze to zatracovane shimano vydrzi hodne :-)

                  0 0
                • krtex  

                  Tak to gratuluju :)

                  Taky vozím 4-hran na hopsacím singlu – vyskládaný ze dvou starých, z každého jedno dobré ložisko (samostatně nesehnatelné).. – Tam věřím že vydrží, ale jak zaprší, je zle..

                  PS: XT osu zkusím sehnat až dojde stará ;)

                  KTX@

                   
                  0 0
          • Volf  

            klasická osa ti vydrží jen za předpokladu, že tam nedáš věnečky, ale volně kuličky. Takto jsem jezdil skoro celý život. Prostě čas od času to člověk rozdělal a vyčistil a znovu namazal. Dělali se dokonce misky, které měli gumový kroužek s břitem, aby se tam nedostával bordel. Výhodou byly velké kuličky, čili axiálněradiální ložisko, které díky velkým kuličkám bylo primárně určeno pro malé otáčky a přenos velké díly. Pokud by dodneška dělali vyšší řady klik se čtyřhranem, tak bych neměl jediný důvod pro změnu. bohužel marketing je někdy nad užitkem, takže se pohybujeme ve sférách v provozu neměřitelných zlepšení přenosu síly / všechno pruží od plášťů, přes výplety až po rám /, takže jen naprostý idealista může věřit tomu, že jedině kliky mají kouzelný vliv na tuhost kola. Dneska vozím třetím rokem XT HT2, nedrápu do nich a jezdím. Zatím bez problémů, ale jediný reálný důsledek této změny vidím v tom, že toto řešení vypadá na kole lépe než čtyřhran.

            0 0
            • Rychlej turista  

              Jo, v tom vidím taky problém. sehnat čtyřhran ve váze HT2, tak není co řešit. Co mám HT2, tak jen problémy, nic to nevydrží a navíc se to ani netočí. A nechápu, proč zrovna u bajku řeštit tuhost klik, když tam se hýbe kde co. Než ohneš kliku propruží nejdřív minimálně vidle a kdo má i tu pevnou, tak aspoň pláště, takže kliku už nemá co ohnout. Takže HT2 bych viděl jako dobré řešení na silnici, protože tam je vše tuhé a tak je tuhost klik znát a nejezdí se v bordelu.

              0 0
              • Lister  

                amen… a slovní spojení „řetězová linka“ ani nebudeme vytahovat :-) – druhá věc, která mě po problémech s ložisky nejvíce štve.

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Na tu jsem zapomněl, ale to proto, že jsem ji vyřešil po svém. Zahodil jsem kašpárka a podložku přehodil na levou stranu :-D

                  0 0
                  • Evilcleaner  

                    ted asi založím flame, ale těch 2,5mm mi přijde jako největší malichernost, by mě zajímalo kdo z vás by to poznal kdyby měl třeba na čtyřhranu o tři milimetry širší osu a k tomu patřičně nastavené řazení..hm?

                    0 0
                    • Blade  

                      Já třeba jo. To křížení řetězu je neoddiskutovatelný.

                      0 0
                    • Lister  

                      No ono to poznat je poměrně dost – hůře se nastavuje přesmyk a dělá to problémy hlavně při větším křížení – klasicky střední placka a největší pastorek, na klikách s kratší řetězovou linkou se tyhle převody nastavují lépe, u delší je to občas problém, nehledě na to že při jízdě se to pak chová stejně hůře – hlučnější provoz.

                      0 0
                • MlokCZ  

                  Klidně vytahuj. Já jsem s řetězovou linkou moc spokojený, na SLX mám hezkých 46,8mm (neměřil jsem, údaj Shimana) :-)

                  0 0
                  • Lister  

                    To mají všechny SLX nebo je tenhle typ??

                    XT je ne tom bohužel hůř, ale už jsem si zvykl, že některé převody, protě už nemůžu používat.

                    0 0
                    • Lister  

                      Takže ne, klasická trojpacka má uvedeno 50mm, a jelikož ty tvoje vypadáají že mají umístění stejné, tak podzřívám shimano, že za řetězovou linku u tvého modelu považuje bod mezi plackami a na až tu větší placku (klasickou střední).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Řetězová linka je jiná pouze tím, že tam chybí největší placka, není tam žádný konstrukční rozdíl. Tedy za řetězovou linku u té dvojplacky opravdu považuje Shimano střed mezi těmi dvěma plackami (tedy přesně tak si to myslíš), což je ale naprosto v pořádku, tak se přeci řetězová linka určuje a takový má význam. A pak to pro ty dvě placky také vychází dobře.

                        Těch 50mm u XT s trojplackou mi nevadilo, protože já vždy jezdil spíš křížení směrem k malým pastorkům (tedy prostřední placku na nejmenší dva převodníky) než naopak.

                        Tedy kdybych na ty XT hodil jakýkoliv rockring a vyměnil střední pilu, tak výsledek bude stejný. Jenže když sečtu cenu převodníku + rockringu a u těch SLX za to mám navíc nové misky s ložisky a kliky a ještě se mi líbí jim to hezky kompaktně sedí dohromady, tak nebylo co řešit.

                        0 0
          • Blade  

            Jestli narážíš na to, jak výše píšu o tatíkových dvaceti tisících na čtyřhranu, tak věz, že to kolo marastu zažilo víc než dost. Asi štěstí na kus, já sám s čtyřhranem ani octalinkem tak zadobře nejsem. Můj názor je, že to byla klika při výběru kola, bo že před léty se ještě dělaly věci kvalitně, pač na to kolo nebylo za 9 let provozu, krom výměny plášťů a jednoho řetězu, vůbec šáhnuto. Ale přesvědčovat tě nebudu, já taky kroutím hlavou nad tvrzeními, že někomu odejde řetěz po třech stovkách kilometrů, když sám najedu desetinásobně víc :)

            0 0
    • Mamut  

      Z hladika vydrze lozisk pri beznom namahani urcite 4hran. Ale zato som videl dost fotiek polamanych os na skakacich bikoch. Takze podla toho kolko vazis a kolko skaces.

      0 0
    • SantatheLoTR  

      Je trochu nesmysl se zde bavit o tom co která osa dýl vydrží. Jedná se totiž o to, že každý jezdí jinak ale o to nejde. Když někdo jezdí hodně na kole tak to má jako koníček a kliky i se středem jsou stejně jako přehazka spotřební zboži a když to tak člověk bere tak pak kupuje co mu víc vyhovuje a až odejdou ložiska zakoupí nová… ale jednoznačně vyhrávají htII

      0 0
    • Daf  

      U čtyřhranu mi vadilo, že se v podstatě lisuje na osu. opětovnou montáží a demontáží klik se čtyřhran na klikách vymačkával a končilo to tím, že byla potřeba časem koupit delší osa. Taky spojení s osou bylo nejmíň pevné z uvedených. Prostě se kliky kroutily a není možné přesmyk seřídit tak, aby neškrtal. Co se výdrže středu týče celken spokojenost.

      U Octalinku jsem byl s výdrží taky spohojenej. Nakonec uložení osy bylo v principu stejné jako u čtyřhranu. Tohle řešení se mi líbilo a je i jejmíň problémové. Jen ta tuhost se s HTII nedá srovnávat.

      Hollowtech II je podle mě opravdu povedené řešení. Aspoň tedy funkčně je ten celek dokonale tuhej díky mohutné ose a širšímu rozchiodu ložisek. Akorát vůči starším provedení je znát o menší životnost ložisek. Zejména při provozu v bahně se písek do ložisek dostane snadno. Na silnici to bude úplně v pohodě.

      Jen ještě doplním že jsem selou dobu psal o shimano produktech. S podobným řešením HTII od FSA mám velice negativní zkušenost a to jak s velmi slabou výdrží ložisek (možná spíš utěsnění), tak s povolující se levou klikou :(

      0 0
    • mastihuba  

      mi to přijde prašť jak uhoď 4-hran i oktalink je v zásadě stejnej princip uložení ložisek, takže nevidim důvod proč by jednen nebo druhej systém měl vydržet víc nebo míň odzkoušeno u obou systémů 8tis km strop.(kinex, deore, LX) U firexů, který mají momentálně najeto kulový si nejsem jistej jestli lupe ve středu nebo v pedálech :) oktalink mi nelupal nikdy a 4hran jen když jsem ho složil nasucho.

      0 0
      • Vilém  

        Problem u octalinku je asi zatesneni.Zatim kazda osa, ktera mi chytla vakl, tak byla vyrezla na leve strane. Asi maji nejak blbe vyreseny tesneni:(

        0 0
      • Paja  

        asi jsem klikar, ale na 4hranu deore 40tis., ani jsem o nem nevedel, ted na HTII cca 10tis. a zatim taky bez problemu, radsi to jeste zatukam…;)

        0 0
    • RomanH  

      Mel jsem 4hran, osa mi odesla po cca 4tkm, na druhe je pak asi 25tkm a bez vaklu (funguje na zimaku). Na letnaku mam XT HTII, najeto kolem 15tkm, absolutne bez problemu.

      0 0
    • šlapatko  

      První Ht II,vydržely kolem 10 000km,druhé jen 3000km.Nyní mám další tak uvidím:-).Na zimáku ve sračkách v zimě,používám 4hran Alivio a už 3 zimy bez problému.

      0 0
    • stan.zak  

      V neděli jsem po návratu z kola zjistil vůli na Shimano 470 Octalink, na konci kliky to je více než půldruhého milimetru (že jsem si toho nevšiml dřív?). Najeto 3.556 km.

      0 0
    • Alibaba  

      Já jezdím 4hran na staříkovi 15let. Minulej tejden jsem sundal kliky a vytáhl střed. Točí pořád vpohodě a lehce…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse