29er/74kg: Má cenu 15mm pevná osa?

30 nepřečtených
  • ondra7

    Zdravím,

    chci se zeptat na zkušenosti s 15mm pevnou osou vpředu u 29er MTB. Má to význam řešit při váze max. 74 kg? Pozná se rozdíl při jízdě, tuhost atd… Nebo to při této váze bude jen o tom, že když sundám kolo a pak ho tam budu vracet, že nebudu muset centrovat brzdy?

    Díky.

    0 0
    • Miramar  

      Řekl bych,že pevná osa má vždycky cenu!!Já jsem teď přecházel z rychloupínáku na 29er na pevné osy 15/12 mm a vážím ještě míň než ty,tak jsem zvědav.

      0 0
    • JakeF  

      Rozdíl víceméně nepoznáš, ale pokud už vybíráš novej bajk nebo vidli, tak bych osu bral. Měnit jen kvůli ose smysl nemá.

      0 0
    • johny731  

      Já rozdíl teda poznal hned, a to dost velký , i kdybys RU dotahoval na krev, tak pevná osa bude pořád někde jinde.

      0 0
      • coplos  

        Rozdíl pevná osa a RU je minimální, záleží hlavně na kvalitě kol, tvrdosti výpletu a ráfku, pevné osy jsou víceméně marketingový trik.

        Přesto, kvůli prodejnosti do budoucna, pokud máš možnost, jdi do pevné osy.

        Ostatní negativa, jako třeba když při švihu nebo na závodech máš problém, stačilo dřív vyměnit kolo od kohokoliv – všichni měli RU :-)

        0 0
      • JakeF  

        A jak se ten rozdíl projevoval? :)

        0 0
        • coplos  

          Minimální je v překladu neznatelný…

          0 0
        • kubad  

          co třeba menším kroucením a tím větší jistotou při vedení kola?

          jednoduchý test je vyjetí z hlubší koleje

          0 0
          • coplos  

            Test v mém podání při 95 kg

            Při jízdě nakloním kolo co nejvíce do strany – když začne škrtat kotouč (cinkat)…je výplet málo tuhý.

            Výhoda pevné osy je, že lze lépe dotáhnout.

            0 0
            • h.mad  

              TO je nějaká blbost ne ? Kotouč je na nábě takže když vykroutíš ráfek ( výplet) kotouč je na stejným místě. Kotouče škrtaj když prudce změníš směr nebo se rozvibrujou. Ty co maj Alu unašeč to nedělaj.

              0 0
          • JakeF  

            Jasně, teoreticky to je jasný… Když jsem testoval různý 29ky, různě Foxky, Reby, SIDy, nikdy jsem nebyl schopnej v tomhle poznat žádnej rozdíl, kde by bylo jasný, že to byla osa a ne třeba záplety, tuhost rámu, tuhost samotný konstrukce vidle atp… Celkově bych řek, že v tomhle udělaj daleko víc kola.

            0 0
            • coplos  

              +1

              0 0
            • kubad  

              tak stačí vzít stejné kola a testovat

              0 0
              • JakeF  

                No to asi stačí, ale stejně se mi nezdá, že by samotná osa udělala takovej rozdíl, aby kvůli tomu mělo smysl kupovat třeba novou vidli… Jasný, když už člověk mění i jinak nebo kupuje novej bajk, tak radši s pevnou, tam to je bez diskuze.

                0 0
                • johny731  

                  Tak většina uživatelů Bikefora s XC kolama, které musí být hlavně barevně sladěné, a každý gram navíc je nesmysl, tak ti to nejspíš nepoznají :D Ale výplet taky dělá hodně, s tím souhlasím.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Aha, no to jsi mě přesně vystihnul, člověče :D.

                    Ještě něco? :)

                    0 0
                • kubad  

                  Jo to souhlas, ale pokud kupuje tak mpevná plusy

                  0 0
                  • kantis  

                    nejspíš je to jen mnou že jsem *****, ale při závodech když jsem z kopce se mi uvolnil rychloupínák a kolo mi málem vyskočilo, to by se ti nejspíš u pevný osy nestalo

                    0 0
                  • kantis  

                    nejspíš je to jen mnou že jsem *****, ale při závodech když jsem z kopce se mi uvolnil rychloupínák a kolo mi málem vyskočilo, to by se ti nejspíš u pevný osy nestalo

                    0 0
        • bimjeam  

          Mne necinká kotúč v náklone, inak neviem :)

          0 0
    • tomxxx  

      Jak řidáš, hlavně to poznáš při servisu, kdy máš kolo vždy v naprosto stejné poloze a hlavně stejně dotažené, což u RU docílíš obtížněji. Vzadu to na tuhosti skoro nepoznáš.

      Jako další výhoda pevných os je, že do rámu je upnuta pevná osa, která se opírá o patky rámu, u RU je o rám opírán náboj a rychloupínák (5mm) má funkci jen, aby kolo nevypadlo, takže teoreticky náboj dostává méně na prdel.

      Jenže všechno je jen teorie a nemá cenu na stávajícím kole něco měnit, jak řikají ostatní. Osobně bych to ale na novém kole chtěl, protože RU na biku nemám rád.

      0 0
      • maajkee  

        Pro mě hlavní výhoda je, že po vyndání a opětovném nasazení kola nikdy neškrtá kotouč, jako u RÚ.

        Vyšší tuhost jsem poznal na stejných kolech u Reby bez pevný a s pevnou, bez pevný osy mi to přišlo extra měkký. Na druhou stranu třeba Epicon mi příjde naopak ještě tužší snad i s RÚ, no a pak hodně dělaj kola.

        Každopádně dneska není moc důvod 15mm osu dopředu nedat.

        0 0
    • petrun  

      Tak já tedy poznám prd ale stejně bych preventivně 15mm osu bral. A to především kvůli budoucí kompaktibilitě komponentů při případné výměně či upgrade. Je to vývoj a ten prostě nezastavíš ;-)

      0 0
    • tom xtr  

      Má to smysl.

      0 0
    • Krejca  

      Tak otázka 1 ,budeš kupovat nový kolo a nebo chystáš úpravy? a 2 Jak to myslíš s tím centrováním brzd?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.