• antares

    Zdar a sílu......

    Je to již rok co jsem presedlal ze 26" na 29" MTB – Cube acid 2×11. Predtim xc sup 3×9.

    To co jsem jezdil na 26 za 45 minut to mam na 29" za hodinu. S 26 " jsem nalital po sotolinach a lesnich cestach i 50 km , tady po 30 km jsem sedrenej a to kolo proste nejede.....je linejsi a celkove mam divnej pocit.

    Vymenil jsem i plaste…o neco lepsi ale spise horsi nez na 26". Je tunekdo tak takovej co mu 29 nesedi ?

    Merim 185 , 95 kg.

    • Espen  

      Tak to jsem zvědav, jestli se někdo přizná :-D.

      Já ještě z 26" nepřesedlal, bojím se, abych nebyl ještě pomalejší než jsem :-)

      • kyl  

        Já 29"jel jen po rovině a na asfaltu a přišlo mi to dobré.Abych si nějakou postavil,stačil by mi rám a kola,zbytek bych přeházel z 26" ale nechce se mi do toho už cpát peníze.

    • onuce  

      Já se hlásím. Vrátil jsem se k 26" HT, používám jej na delší švihy. S hladkými plášti je to ideální gravel. Rychlá tuhá kola, lehký, svižný. Devětadvacítka je tank, jež se převalí přes každou nerovnost, ostatně musí, nelze operativně kličkovat jako na 26". Používám 29" proto na drsné cesty, kořeny apod. Ačkoli se nevyhnu i asfaltovým přesunům.

      Měřím 193cm, a vážím105 kg.

    • jannk  

      no sedet ti nemusi, ale pokud to, co jsi jel 45 min ted jedes hodinu, tak to rozhodne neni kolem. Stejne tak, pokud jsi sedreny po 30km (pokud behem nich nenastoupas pres 1000m.)

    • kotew CZE JIHLAVA  

      To není možný, fyziku nepřechčiješ:-)

      Koukal jsem do profilu, je to celkem těžký a zadní stavbu to má slouhou jak autobus, tak to může bejt trochu líný.

      Třeba pokles výkonnosti, nebo kila navíc jsou důvod, špatnejch času:-(

    • novas752  

      29" kola také nemám moc rád, ale zpomalení o třetinu rozhodně neni velikostí kol a snad ani případně špatně zvolenou velikostí rámu, v rom bude něco jiného.

      • Rychlej turista  

        Při jeho váze stačí měkký výplet s dlouhými dráty, to udělá hodně. A třeba se se mu oproti minulému rámu i tento může více kroutit. A pokud tam má i nějké hejblo, co dříve neměl, tak máš zdechlé kolo, když se to vše sejde spolu.

    • ToMášMarný  

      Na konci roku 2016 jsem přesedlal z 26’ HT na 29 fulla. Z cestovní rychlosti jsem byl okamžitě nadšenej. Z ovladatelnosti na technickejch úsecích naopak docela zděšenej, trail kterej jsem jezdil na jeden zátah byl najednou na 5+ vyšlápnutí. Zvykli jsme si na sebe a dnes když jedu třeba k vodě na HTčku, nechápu jak jsem na tom dřív dával 100km. Někdy mám chuť hodit to ze skály. Jedinej benefit toho kola je, že ho můžu nezamčený nechat kde chci a ta ludra tam vždycky při návratu je.

      187cm, 70kg

    • Cavendish  

      No kvůli něčemu podobnému nemám HT 29". Půjčil jsem si 29" karbon, Reba, XT a hrozný. Bylo to těžký, nejelo to, blbě se to ovládalo. Po 3 dnech jsem byl rád, že jsem to vrátil a koupil CX. Never more 29",,,,

      • Cavendish  

        Bezdušové Conti a kola Mavic Crossmax. Celkově to mělo tuším 10,8Kg.

        • novas752  

          To je fakt hrozně těžký. :)

        • Libores  

          aha, takže CX je rychlejší něž HT29? Zajímavý. Možná silnička by byla ještě rychleší…

          • DaD  

            Na šotkách a lesních cestách (jak uvádí zakladatel) bude CX rychlejší než bike. V terénu je samozřejmě opačně.

            • Libores  

              no právě. Když se srovnávají 26' a 29', tak do toho míchat cyklokrosku…

            • p@X  

              Definuj: lesní cesta? Stačí, aby to bylo trochu víc drncavější a CX okamžitě ztrácí.

              • DaD  

                Třeba…

                • p@X  

                  Kdyby byly v ČR takovýhle delší hladký cesty, tak je gravelista každý. Momentálně to chce spíš megaochranu spodní trubky a šaltru, jelikož těžba je opravdu masivní. klacky jen lítají.

                  • maajkee  

                    Tady máme takových cest stovky kiláků

                  • jeniiiik  

                    Chce to echtovního gravela…

                    Mám to teď doma a je to úplně jiná liga než na 38–45mm gumách. Takový lakatoš.

                    • p@X  

                      Lakatoš s nízkou sportovní kastlí. Monstertruck/mon­stercross, aneb spojení nevýhod do jednoho :)

                      • jeniiiik  

                        Jak se to vezme…

                        Popravdě ty gumy s vysokým vzorkem jsou trochu přehnané, stačilo by něco o dost menšího, ale ten objem gumy je super.

                        Je to testovacka a nějakou dobu ji budu mít doma. Zatím na tom mám asi 200km a je to dobré. Člověk na tom projede všechno co zápěstí dovolí.

                    • DaD  

                      Ten je fakt pěkný. Hoď ho sem do galerie. Ale netahá to při 44cm klandrech, s tímto pneu, už za pazoury?

                      • jeniiiik  

                        Večer to tam nasazim. Pro mě hubenoura co jezdí na Gravelu stejně široké v pohodě. Kámoš, který je zvyklý na o hodně širší říkal, ze mu ty široké chybí. Ale vyměnit rodla je maličkost.

                    • blue.sun  

                      Hezké. Co je to za raketoplán?

                    • big byk  

                      Znám lepší způsob jak zbytečně vyhodit prachy.

                • jardalee  

                  thle se da jezdit na silnicce na to neni potreba ani zadnej gravel :) https://youtu.be/La37E116QkI?t=34

          • Cavendish  

            Na šotolině a lesní cestě CX na 29” neuvisíš. V terénu samozřejmě stíhat nebudu.

            • Libores  

              ano, samozřejmě. Ale tady je se řeší 26' vs 29':)

              • Cavendish  

                Já vím, jen jsem chtěl podpořit zakladatele, že jsem prošel něčím podobným, kdy 29" ,,nejede". To co následovalo potom už bylo pouze řešení situace :) Už mizím…

            • Zdendyš  

              Jak kdo a jak koho, ze jo ;)

    • DaD  

      Není 29" jako 29". Pokud nemá lehká kola, tak to bude tank vždy a nepojede. A dobrá volba plášťů s dobrou geometrií rámu je taktéž klíčová. Já jsem si před časem musel půjčit 26" kolo manželky, a bylo to tak vratké, že to bylo až nepříjemné. Pořád to někam zatáčelo a jistou stopu na tom udržet…

    • lunochod  

      Všechno co má rovný řidítka je pomalý..

    • Mereck  

      Podle mě za to kola nemůžou. Také jsem přesedal z 26 na 29 a rozhodně jsem rychlejší.

      Tvůj problém mi spíš připadá jako špatně nastavené kolo (posed? velikost rámu? poloha řidítek?) Zaměřil bych se na toto. 29 koly to nebude – jedině snad psychosomaticky, pokud si necháš nabulikovat že 29 ne.

    • petrun  

      Asi stárneš. Kolo za to nemůže ;-)

    • Breakpain  

      Převodový poměr máš stejny?

    • DoomHammer  

      29 NEBRAT!!!

    • Rowdy  

      Jestli ti 29" nevyhovuje, tak to nejezdi.

      26" bude lepší v manévrování, ale 29" jede o něco líp. Pokud porovnáváš porovnatelná kola, pokud to není fyzičkou (což tedy snadno může být), pak není důvod, aby 29" byla pomalejší. Hele může být, že to kolo není nějak v pořádku.

      Pokud je vše OK, fyzičkou to není a přesto jsi na 26" o tolik rychlejší, no tak se k tomu vrať. Třeba máš podvědomý odpor k 29".

    • iron.hide  

      Mozu za to tazke kolesa. 29" treba jazdit s lahkymi kolesami.

    • jardalee  

      no tak ciste logicky pri stejne ,cenove hladine 29er vyplety budou tezsi ,coz samozrejme bude vadit hlavne do kopcu ,po rovince by to melo jet normalne a z kopce se to bude hur brzdit diky vetsi setrvacnosti,no co se tyce tuhosti tak samozrejme cim delsi draty tim horsi :) takze by to logicky chtelo high flange naboje a co nejlehci rafek a plaste ,ono na vaze by to mozna melo vyssi hmotnost ale v praxy ,by ta vyssi hmotnost byla u stredu a ne po obvodu takze by to nemelo vadit a bonus by byla super tuhost :)

      • Nikovlas  

        Jo – do kopce to člověk může poznat. Pokud s kolem váží dohromady 80 kg, tak na 29" může mít třeba 80,5 kg. To zapříčiní zpomalení alespoň o 20 %. Při brždění to je samozřejmě ještě mnohem větší ztráta – skoro 1 % rozdíl hmotnosti – navíc rotační – divím se, že to přežil! Tuhost to pohřbívá úplně – o víc jak 10 % delší dráty, navíc v méně výhodném úhlu – to je obrovská ztráta tuhosti, což se projeví prakticky ve všech situacích – i když sedíš u piva. Vůbec se nedivím, že ten vytipovanej úsek zajel na 29" o 33% pomaleji. Divím se, že ho na tom vůbec ujel.

        • jardalee  

          nj vychazelo me to podobne :D takze investovat 50k do karbonu a konecne bude o 2minuty lepsi :D

          • oddie  

            Přesně to jsem udělal. Koupil jsem karbonovej rám, lehký kola, vidlici… a pak jsem vzal jako nouzovku celoodpruženou 27,5, jen takovej zbastl, než tu 29 postavím, nakonec na tom odjezdil sezónu a milé díly na 29 bez stavby prodal :D

            • jardalee  

              njn jenze tedka uz nikdy nezjistis o kolik mohls byt rychlejsi na te 29er :D ja radsi uz nejezdim vubec sem zjistil ze kdyz neslapu tak kolo nejede a slapani me hodne unavovalo tak uz jenom diskutuju :)

              • Nikovlas  

                Ten vliv hmotnosti je relativní. Rozdíl půl kila neudělá na hodinové souvislé jízdě moc velký rozdíl ve výsledném čase. Pokud se ale jedná o trať, kde často brzdíš a zrychluješ a hodně stoupáš, měřitelný rozdíl to asi udělá. Jsem však přesvědčený, že daleko větší rozdíl je ten pocitový. Když si do toho člověk stoupne a zabere, jako první ten impulz pohne se samotným kolem, se kterým je v kontaktu prostřednictvím rukou a nohou. Tenhle impulz předchází zrychlení celé soustavy kolo-jezdec, jelikož mezi kolem a jezdcem není úplně tuhé spojení. A v tenhle moment hraje hmotnost kola největší rozdíl – pak člověk pocitově pozná rozdíl mezi 10 a 12 kg – a možná i mezi 10 a 10,5. Samozřejmě – bezprostředně po tomto okamžiku se musí dát do pohybu i zbytek a poměr ve hmotnosti pak není 10:12, ale 80:82. Měřitelný rozdíl bude tedy i při akceleraci poměrně malý, ale pocitový rozdíl z toho, jak kolo „jde do záběru“ může být hodně zřetelný. Pak je otázka, na kolik je pro člověka tenhle pocit důležitý. Já mám teď kolo o 2 kila těžší než to předchozí a jsem spokojený. Uvidím, jestli mě to v závodech nepřejde…

                • kyl  

                  Budu si muset od kámoše půjčit tu jeho 15kg 29"tku a porovnat to do kopce s mojí 8,5kg 26"tkou.

                • antares  

                  Profil kratke trate. Na 26 jsem to jezdil za 1:30. Vcera na 29 skoro 2 hodiny 

                  • Nikovlas  

                    To jednoduše nemůže být způsobené velikostí kol. 29" může být méně obratné, méně hravé, méně zábavné, nicméně obecně jsou 29" v terénu rychlejší – na XC se vozí takřka výhradně a poslední roky se poměrně výrazně uplatňují i v elitném enduro a DH – prostě proto, že i přes menší obratnost jsou rychlejší. Kde to naopak výhody nepřináší, jsou silniční úseky nebo hladké cesty – tam mohou převážit nevýhody. (Ale to také není domácí terén pro MTB.) Nicméně ať je 29" rychlejší nebo pomalejší, nemůže to být hlavní důvod zpomalení o 33 %. Takřka nic související s tím kolem nemůže způsobit, že bude jezdec o 33 % pomalejší, pokud nepředpokládám vyfouklé gumy, DH pláště, o 10 cm níž (nebo výš) sedlo a další podobné nesmyslné extrémy.

                    • oddie  

                      Já bych tipoval nějaké hodně špatné nastavení toho kola. To by ten rozdíl udělat mohlo.

                    • onuce  

                      Konečně někdo také uznává, že menší kola jsou na asfaltu výhodou. Proto na HT 26" dávám dlouhé švihy 100+

                      • Nikovlas  

                        Tak že 29" přináší výhody jen na nerovné cestě je obecně známé. A že má z podstaty věci malinko těžší a méně tuhá kola, také není tajemstvím… Jestli nemáš silničku, tak chápu, že takové trasy jezdíš na 26" MTB.

                        • onuce  

                          Vůbec si nejsem jist, že je to obecně známé. Tedy děkuji!

                        • jonti  

                          Proč by to tak mělo být? Valivý odpor je nepřímo úmerný průmeru kola.

                          Když ponecháš stejný posed, tak bude to kolo stejně rychlé.

                          Problém je, že se za posledních 10 let kola změnila a jsou o dost víc do terénu a míň jezdivé:

                          1. posed daleko vzpřímenější
                          2. široká řidítka
                          3. široké ráfky a gumy foukané na nízký tlak

                          Není to 26 vs 29.

                          • Nikovlas  

                            Protože valivý odpor tak, jak je definovaný tím známým fyzikálním vzorcem ze základů fyziky (nepřímo úměrný poloměru) tady nehraje tak důležitou roli, aby to byl znatelný rozdíl. Možná u hrubých plášťů to může hrát roli, ale u rychlých plášťů na pevném rovném povrchu pochybuji. Ale nevím, no. Mlok má různý tyhle testy zmáknutý, tak by třeba vytáhnul nějaké srovnání různých průměrů. nicméně třeba u silničních kole se průměry neřešej, protože tam to prostě není podstatné… ale možná je to tím, že krom ideálního povrchu asfaltu jsou tam i ideální kola – teď jsem trochu ztratil jistotu v kramflecích.

                            • jonti  

                              Při tom rozdílu průměrů asi 10 procent tam prakticky nebude rozdíl.

                              V hmotnosti celého kola bude asi 500g, když se bavíme o srovnatelně tuhém HT okolo 50000 Kč. Do kopce pojede teda o něco hůř.

                              • Nikovlas  

                                Nevim – skoro si ale myslím, že porovnávat 26" vs 29" na asfaltu je bezpředmětné. V terénu je 29" rychlejší a nižší odpor při přejíždění nerovností přebíjí rozdíl ve hmotnosti i tuhosti (nevim, jak u kol pod 10k). Když člověk občas pojede i po silnici, i kdyby tam bylo 26" o malinko rychlejší, ten rozdíl nemůže být velký a ve výsledku opět vyhrává 29". Pokud by jel člověk čistě po silnici a hladkých pevných cestách, pak nemá smysl řešit MTB. Neoddiskutovatelná výhoda 26" je, že jsou na trhu pořád ještě pěkně osazené 26" za nízkou cenu, protože je nikdo nechce. Nevýhoda naopak je, že se dnes už žádné 26" nedělají, takže ve 26" člověk nesežene kolo s moderní geo… což na silnici tolik nevadí :-D

                                • MlokCZ  

                                  Ještě je potřeba připočítat, že na 29 stačí pro srovnatelný grip skoro o jeden typ rychlejší pláště (neplatí přesně obecně, ale vždy mám buď při stejném typu pláště u 29 lepší grip nebo o jedno rychlejší plášť se gripem vyrovná nebo blíží).

                            • MlokCZ  

                              Měření vychází pro stejný typ pláště v rozměrech 26–29 ± stejně.

                              Moje testování na asfaltu pro totožně osazený (kromě kol, ty srovnatelné tuhosti s +100g u 29, pláště ale naopak +100g u 26, protože sice oboje RaR, ale UST ve 26 a TLR ve 29) celopevňák 26 vs 29 – rozdíl žádný. Posed také totožný.

                        • Zdendyš  

                          Mam kola 29" a vahu 1500gr ztr, pancho a kola par let stara 26" xtr 1550gr a tuhost merenim za jedno. Nepis hovadiny. Diky

                          • Nikovlas  

                            Tyvole – nevěřim. Je naprosto vyloučené, že existují různě těžká 26" kola a různě těžká 29" kola – a je absolutně vyloučené, že by se tyto dvě skupiny mohly překrývat. Všichni vědí, že všechna 26" kola jsou přesně o 500 g lehčí než všechna 29". Pošli fotku těch kol na váze se svym pérem, jinak všichni víme, že kecáš a ve skutečnosti ho nemáš!

                            • Zdendyš  

                              Nauc se bekat za sebe ;) a mluv az budes vedet osle.

                            • MlokCZ  

                              Tady jde spíš o to, že ve 26 už nejsou téměř žádná nejnovější lepší kola. A vývoj jde k větší tuhosti při stejné hmotnosti. A tím to 29 rozměr hodně dohnal. Ale už ne proti 27,5 kde ty nejnovější dobré modely jsou. Ale i tam je to jen pár desítek gramů rozdíl.

                              • Nikovlas  

                                To je zajímavý – přeci jen bych čekal, že rozdíl v hmotnosti ráfku i pláště bude přímo úměrný jeho obvodu – tedy 29 bude o víc jak 10 % těžší než 26". Já mám na 29 ráfky 450 g a pláště cca 700 g – to dohromady dává skoro čtvrt kila rozdíl oproti teoretickým stejným kolům v rozměru 26", když nepočítám různě dlouhé špice(určitě víc jak 10 %). Chápu, že u top nejlepších kol již ve 26" není konkurence, ale v běžném sortimentu stále ano… ale vlastně to moc intenzivně nesleduju, takže připouštím, že se pletu.

                                Nicméně to asi nemá cenu dál rozmazávat – všichni se tu shodneme, že z hlediska rychlosti nemá 26" oproti 29", co nabídnout :-)

                                • MlokCZ  

                                  U plášťů to platí, jen tam už občas ve 26 zcela chybí. Třeba TB ve 26 nejsou. Ale překvapením pro mě bylo, že nový Ray/RaR ve 26 je.

                              • Zdendyš  

                                Tak tak, napr zde jedny z mnoha …

                                https://m.bikepart.cz/…wheels-1515g

                                • kubad  

                                  Doporučená maximální váha jezdce je 95kg

                                  TY BUDOU MEGA TUHÉ :)

                                  ale jinak fajn kola

                                  • Cavendish  

                                    Já se ještě ovládl, ale ty si to koukám nevydržel :D

                                  • Zdendyš  

                                    Taky ta kola nejsou urcena buckarum ;). Doporucuju zkusit at vis o cem pises. Uverejnovat svoje predstavy pred praktickymi zkusenostmi neni moc korektni.

                                    • kubad  

                                      myslím že vím, a jiní taky, ale ty asi nevíš :D

                                      • Nikovlas  

                                        :-)

                                      • DoomHammer  

                                        Čekám, jakou srandu Zdendyš udělá.

                                      • maajkee  

                                        Tak tak, tyhle kola měl na kole můj brácha, taky ke sto kilům a nebylo to uplně vončo. Nemluvím o těch nábojích, dvakrát jsem to rozdělával a je to takový čínský blátíčko :)

                                        Ale pro lehký chrty dobrý, to zase jo.

                                        • kubad  

                                          však píšu , že fajn kola, ale prostě pro lehčí váhy, a etalon tuhosti to určitě není

                                          • Zdendyš  

                                            Cemu rikas lehci vaha ? ;). Ja mam 74kg a tuhost vyrazna. Ono taky zalezi kdo a jak ta kola a cim vypleta.

                                            No a pokud tady mate vsichni 90+ tak se logicky bavime jeden o koze a druhy o voze :)

                                            • kubad  

                                              papírové ráfky můžeš vyplést čím chceš a jak chceš :D stejně to nepomůže

                          • krabica  

                            Jediné, co lze srovnávat, je stejná kola, akorát 29'/27.5', tz. stejné náby, špice, ráfky a pláště, akorát v adekvátním rozměru, zbytek není relevantní.

                    • antares  

                      Rozumim, pres zimu trenuji na trenazeru, hlidam se tepovku, na silnicnim kole vse v pohode. Rozdily oproti 26 v praxi , konkretne u me : 26 vazila 11 kilo a byly tM plaste 2,0 sirky. 29 vazi 13,6 kg a jedu na sirce 2,25.

                      Nepredpokladam ze sirka plaste udela takovy casovy rozdil. Jedine co me napada jsou prevody. Vaha kola – nevim.

                      Ta 29 je jako pricucla k zemi , nedej boze abych vjej na lesni cestu pokrytou jehlicim. To je jako bych mel misto plaste prisavky od chobotnice.

                      Proste to nejede. Vyzkousim jeste plaste 2,1 s jinym vzorkem.

                      Tim chci rict ze prechod z 26 na 29 vyzaduje vetsi silu a fyzicku.

                      • Nikovlas  

                        Rozdíl 2,6 kg je obrovský – mezi srovnatelně vybavenými koly 26 vs 29 by podle mě měl být rozdíl cca 0,5 kg, takže to 26 bylo evidentně výrazně lépe osazené kolo. Širší pláště také něco udělají – ale to může být dohromady 100–200 g max. Leda bys tedy měl opravdu nějaké megabrutální těžké extra hrubé pláště s vyztuženým běhounem… Ale i tak moc nechápu, jak by tohle všechno mohlo způsobit tak obrovské zpomalení… ale alespoň bych tomu byl ochotný uvěřit. Co tam máš za pláště a jaký tlak?

                        Převody? Tak pokud dokážeš jet adekvátní frekvenci, tak je asi jedno, jaký máš převody, ne? Problém by to byl v momentě, kdy bys neměl dostatečně těžký nebo lehký převod.

                      • Zdendyš  

                        A co brzdy ? Ty by te mohly zbrzdovat ve tvem rozletu k technickym vydobytkum :))

                      • kyl  

                        To znám.Tu loni v létě dělali novou železnici a cesta podél ní byla rozježděná od náklaďáků a tak se jezdilo po kraji pole.Na ujeté hlíně to jelo pěkně ale místy byla uježděná sláma(pár cm) a kolo tam jelo jak kulatý magnet po železné desce a to mám pláště Schwalbe FF 2".

                    • MlokCZ  

                      Já bych věděl, co souvisí s kolem. Ta 29 ho evidentně s.re a tak podává jen 75% výkonu, co předtím na 26.

                  • ceo  

                    Si dej do stravy srovnání záznamů ze stejné trasy a uvidíš, kde jsi to nechal. Graf vypadá náročně, ale nastoupaných 275m na 25km hovoří o opaku.

                    pokud to není apríl, tak někde bude technický problém – přidírání středu, nábojů, brzdy apod.

    • lendl  

      Ten Cube acid som mal a tiez mi moc nesedel. Jednak vazi cez 13kg a druhak ta geometria sa moc nepodarila – extremne kratky a extremne dlha zadna stavba. Tento rok ten ram je uplne iny.

    • lukas aka mitro  

      Losna nebo Mažňák?

    • antares  

      V zakladu ma 13,6 Kg. , jak to muzu zatim odlehcit je tam dat kevlarove plaste a zmenit sirku plaste ze 2,25 na 2,0 .?

      • Cavendish  

        Kevlarové patky ano, ale šířku nech. Přijdeš o trakci a pohodlí

      • oddie  

        Nejlíp to odlehčíš, když to prodáš a pořídíš jiné :)

      • Strakááč  

        Kup contuiky xkingy na 2,0" pokud chceš jezdit rychlejc… bude se ti s tím jezdit líp.. ale rozhejbat ty těžší kola… já mám 26" na horaku a jsem za to rád.. :) a plánoval jsem si z toho udělat cx což by třeba jezdilo jak drak právě 2×9 berany… a pevnou vidlu misto odpruzeny užší pláště a je hotovo :)

    • Ice601  

      To bude apríl… Tím je problém vyřešen :-)

    • Zdendyš  

      Jestli jsi pred tou 29" nepribral treba 10kg ;). To by potom mozne bylo…

    • maajkee  

      Kolem to rozhodně není.

      Občas si to taky říkám, kurva to kolo nejezdí jako to kolo před pár lety, ale ono je to mnou, stárnu a nabírám :)

    • Lance  

      Měl sem 26". Koupil sem 29". Jelo to.jak tank. Nelíbí se mi 29. Tankoidni kozy. Nechal sem si 26. Prodal 29 A koupil cx. Tak asi tak. 29 už nechci. Defacto žádné mtb

      • Rowdy  

        Mám silničku i MTB a obojí mám moc rád. Ale tedy ty tankoidní kozy, to bych chtěl vidět. Ne nějaký vobrázek vod Serži, ale pořádně navostro.

    • jardalee  

      hele mame tu i slepou vetev 27,5 " :)

    • hmm  

      29 opravdu nejede oproti 26 ale jak říká kámoš s fatbikem aspoň nemusím ujet 100kilaků abych se sedřel stačí daleko méně. Největší rozdíl je se rozjet. Ta brutální přilnavost pláště je prostě znát.

    • abc  

      Zdar,

      to že ti Cube Acid nejede, možná nebude tím, že je to 29", ale tím, že má 14 kg + ty 3 litry vody co tam vozíš, to se proveze :-) .

    • BB  

      Já se hlásím, po přesedlání z 26 na 29 jsem cítil určitou těžkopádnost při rozjezdech a neobratnost. Po 6 letech na velkých kolech jsem zkusil zlatý střed 27,5 a je to lepší.

    • Hynas  

      29 NEBRAT!

    • animalmk1  

      No nevím jestli to je spojené s aprílem nebo ne :-) , ale já jsem přesedlal z 26" na 29" v roce 2013 a nedám na to dopustit. Je tedy pravda , že jsem si neměřil žádný stejný úsek , ale já bych zpět do 26" nešel .

      Než jsem jí prodal , tak jsem na ní defacto už ani nechtěl jezdit . Mě to přišlo zase úplně obráceně , že ta 26 nejela tak jako 29 :-) samozřejmě byla stará a 29 bylo nové kolo , ale určitě bych se já nevracel zpět.

    • Strakááč  

      Zkus jak se ti točí kola, kliky… ale musíš jezdit i trochu jinej styl nez jsi byl zvyklej.musíš to víc držet roztoceny ty kola do kopce hlavně… hůř se roztaci, ale zas drzi setrvacnosti rychlost..

      Já bych zkontroloval pasivní odpory … tj ložiska v klikach, kolech… ;)

    • More Ous  

      Já myslim, že to může bejt třeba tou hmotností. Párkrát jsem měl možnost se svízt na nějaké ,,levnější" 29" a přišlo mi to brutálně těžký a vůbec mě to nebavilo ty kola znovu roztáčet. Je to úplně jinej pocit než třeba u kol za padesát tisíc a víc, tam bych nad 29" neváhal.

      • MlokCZ  

        Hmotností by to být mohlo, akorát by ta 29 musela mít minimálně 40kg, spíš ale ještě více vzhledem k tomu profilu tratě, který sem dával.

    • herd4  

      Tvl vyserte se na apríly, já myslel že tohle je seriozní forum :) … už je to tady jak na facebooku

    • 0ndrulin  

      Ja jezdím momentálně 27,5 trail bike a menší kola mi prostě vyhovují. Měřím 184cm. 29" jsem zkoušel na kole kámoše a přišlo mi to strašně veliký a neohrabaný. Je to spíše jen o zvyku hádám, ale pro větší hravost mi do většího terénu stejně osobně přijdou lepší menší kola. Ale trend jde do předu a ty 29 tlačí i do této sekce. Může to být příliš velkou hmotností, jinak si najdi co ti sedí nejvíce :)

    • KAITEN  

      a muzes nam povedet, ktery 2 kola porovnavas?

    • bikemarty  

      Takze, moje váha 88kg, výška 178, mužů porovnat kola 26" haibike QRC 17" (11.5kg komplet)a momentálně vlastním Ghost lector 4.9 19,5" (12,5 kg komplet). Hai je hravý rychle jde do rychlosti ale je znát že hlína si něco ze záběru ukousne. Lector je těžký … ale mám rezervy na odlehčení někde úplně jinde, jinak do kopce je naprosto dokonalý, záběr jde primo do kol, ta tuhost rámu je super, co strací 29 na obratnosti, to dožene na průchodnosti. Každé kolo ma trochu jiné určení lector je nekompromisní a nedopustí jezdcovu chybu, hai je hravý …

    • radohanno  

      Co člověk to názor.Před x lety nebyly MTB a já jezdil do lesa na favoritu..Pak jsem měl ATB z Velamos Sobotín. 20kilový ocelový vrak ,ale v roce 1989 první u nás dostupné kolo do terénu. Pak to šlo a šlo a šlo.. 26,29,27,27+ atd.. Výběr je a každý si může kola projet a uvidí sám.. Nechápu ty, co si koupí kolo, protože je to in a pak mudrují, že to staré je mrtvý Homolka. Já jsem za 26ky. Vím proč a i když mám 27,5+ a jezdil jsem chvilku i 29 a silnici ,je 26 pro mě základ a nejlepší rozměr pro běžné MTB. Je to univerzální rozměr kola a stále je nejvíce používané.

      • -b-n-x-  

        Nejvíc používané? Zajímavé, že nejvíce používané se již docela pár let nedá koupit.

        • zbartos  

          Když spočítáš, kolik se prodalo 26" kol v období od 1989 po současnost (30 let), tak je jasné, že je jich mezi lidmi nejvíc, protože 29" se u nás prodávají jen cca 10 let.

          26" kola si můžeš koupit třeba tady – https://www.shopbike.cz/…-kola-mtb-26 .

          • rorschach  

            První Gary Fishery 29" byly v roce 1997. Je fakt že se to tenkrát u nás nechytlo, ale 2004 už byly na kšeftech běžně.

            • DoomHammer  

              Asi jak kde. Já měl u nás jednu z prvních 29". Sup 929 2007. Lidi na 26" docela čuměli, co to je.

      • zbartos  

        ATB z Velamosu mělo bez blatníků a dynama max. 15,5 kg, zase to tak moc nepřeháněj…

        • DaD  

          Jj, ATB – All terain bike. Já měl ATB o Bianchi. Taky mazec .)

    • Georrge  

      O srovnání 26 vs 29 se toho nakecalo spoustu a většinu z toho bych označil za rozdíly na úrovni placeba. Já jsem taky přešel z 26 na 29, ze 150mm zdvihu na 120/130 a asi takhle:

      • říká se, že 29 pocitově přidají 2cm zdvihu. No, to fakt ne, těch 150mm prostě fungovalo líp.
      • říká se, že 29 víc „valí“. S těžkými koly asi jo, ale to je pak o dost horší v jiných ohledech, takže s rozumnými koly nějak přehnaně víc nevalí.
      • dlouhý rozvor, problematická dlouhá zadní stavba. Jo, delší rozvor je trochu znát, kolo je méně „točivé“, ale nic hrozného, dneska už to snad ani nevnímám. Delší zadní stavba je u mě ku prospěchu, méně se mi to zvedá ve výšlapech na zadní.
      • větší kolo lépe jede přes nerovnosti. Trochu možná, poznat by to asi šlo na stejném zdvihu, ale jak jsou 2cm zdvihu pryč, tak se to chová podobně, možná i trochu hůř.

      Prostě po přechodu na větší kola se žádný zázrak nekonal a kdybych neviděl ty větší kola, asi bych si rozdílu ani nevšiml. Zvlášť, když si člověk nastaví podobnou geometrii, jako měl před tím (pokud mu seděla).

      • Zdendyš  

        Tak pod toto se podepisuji …

        • Zdendyš  

          Osobne vidim nejvetsi prinos v moznosti pouzivani mensich prevodniku ;)a event jednoprevodniku.

          • 7021  

            V cem je vyhoda mensich prevodniku krome mensi vydrze retezu?

            (za predpokladu stejneho efektivniho obvodu kola)

            • MlokCZ  

              Prostupnost terénem.

            • Zdendyš  

              Mensi sance poskozeni prevodniku v tezsim terenu… 26" oproti 29" v tomto byly tragicke . Stredni prevodnik 26" 32z odpovida dnes jedinemu prevodnik u 29". Pravda, výkonnější cykliste vozi i 34 – 38z. Stred u 26" je obvykle stejne vysoko jako u 29" ramu.

              Na 26" mam najezdeno bezmala 200 000km a po presedlani na 27" jsem vyrazny rozdil necitil v nicem. Uz trochu vetsi rozdil byl z 27" na 29" ale zadny zazrak se taky nekonal. Vetsi kola maji samozrejme sve vyhody zejmena ve strednim a tezsim terenu. Bohuzel aby 29" jely musi byt oproti 26" nepomerne kvalitnejsi. Mam uz par let v HT všechny tri rozmery kol v te vyssi kvalite a rad ta kola stridam. 26" jde v nastupech paradne za pedalem ale v tezsich sjezdech jsou narocnejsi na reakce a technicke schopnosti oproti 29" a opacne. Zalezi kdo co jak jezdi, jak na tom je a co se mu libi a ve vysledku co komu celkove vyhovuje. Jak jsem psal, mam 26", 650B i 29" a vsechna tri kola jezdim rad a prubezne v tydnu. Jenom podotykam, ze kola jsou vsechna kvalitni jak ramy, tak komponety. Jinak by bylo tezke obkektivni posouzeni.

              Kdo jak na jake velikosti vypada je z meho pohledu naprosto podruzne.

              Sam 182cm na tlustych 75kg.

              Pomerne spravne tu napsal Mlok, ze lidem chybi, pomerne logicky prime posouzeni.

              • wilda81  

                Mám přímé porovnání fullů. Výsledek je ten, že 29 jezdí ze všeho nejméně a má to jednoduchý důvod. Je to na ní nuda. Naopak v těžším terénu u mě vedou právě menší kola, je jednodušší s ním pracovat, přeskočit, dropnout apod. Ale ať si každý jezdí na čem chce.

                • maajkee  

                  Jestli je kolo nuda nebo ne rozhodně nesouvisí s průměrem kol :)

                  • wilda81  

                    Jak u koho.

                    • maajkee  

                      Všeobecně

                      • wilda81  

                        Přesně, všeobecně jsou 29 nuda. :)

                        • Janes  

                          Jasně, to už jsou starý baby…

                        • maajkee  

                          Pokud máš takový názor, tak přínos v této diskuzi je naprosto nulový ;)

                          • wilda81  

                            Tahle diskuze se vede od prichodu ruznych prumeru kol a cely jeji prinos je ocividne nulovy. Proste pochop, ze ne kazdeho to na velkych kolech bavi. Mam to tak od zacatku a ani s casem se muj nazor na 29er nezmenil. Nejezdim na cas, ale pro zabavu, takze jedinym podstatnym kriteriem co hodnotim je zabava. A to rikam jako clovek co ma 188cm, takze podle BF bych na nic mensihio nez 29er nemel sednout.

                            • Janes  

                              no, to bys taky neměl…na hranici s tebou…

                            • Goob  

                              Taky jsem si při vybírání nového stroje sedl na kamarádova Whyta… projel se, vrátil, pochválil a koupil si 27.5. Nějak mě ta tankovitost, kdy se prostě dá naprasit cokoliv kamkoliv (v možnostech mých a místních trailů, než se tady někdo bude pídit, kolikátý jsem byl v EWS), ale nedostanu to do utažené klopky, prostě neuchvátila. „Nejezdím na čas, ale pro zábavu“, to bych do kamene tesal. Navíc má na místní dolekopcom lajně kom Číža, a toho asi nepojedu na ničem :D.

                        • goofy  

                          Máš pravdu předsedo… :-) Zrovna nedávno jsme tohle řešili v hospodě. :-)))

                • -b-n-x-  

                  No jo, jenze ty temi mensimi myslis 27,5. A to je porad trochu jine nez 26.

            • gersa  

              Jsem netušil, že menší výdrž je výhoda :)

      • maajkee  

        Jestli myslíš že většina rozdílu mezi 26 a 29 jsou hlavně placebo, tak opravdu nepoznáš nic a nemá smysl to hodnotit :)

        Já jako všichni jezdil na 26, pak 29, pak jsem se vratil zase na menší 27,5 a teď zase zpátky na 29. Nepocitam že jsem jezdil fully 100, 120, 140, vidlice 100–160, jezdil i 27,5+.

        Když se čirou náhodou někdy dostanu na nějakou 26ku a nedejboze v terénu, tak nechápu jak jsem na tom mohl jezdit (nebylo holt na výběr :) )

        Za A jako velkej chlap vypadám na 26kolech debilně, za B se to zasekne v každý díře a o každej kořen, za C to má sakra o hodně menší trakci pro stejný šířce pláště.

        • DaD  

          A pod toto se zase podepisuji já…

        • TJK  

          uz jen bezduse a 27,5" byl skok v trakci… 29" ji ma takovy kvanta ze jedinejnlimit je geo a prevody

          • DaD  

            27.5+ je trakčně ještě někde úplně jinde. Na šutrech nahoru a hlavně dolů pod brzdou je to neskutečně návykové! Vzadu 2.8 a vpředu 3.0 guma nemá chybu. Na XC race bych to bral ovšem s rezervou:)

            • TJK  

              to neumim zhodnotit, nikdy jsem takovy gumy nejel ale muzu rict ze ted co mam 2,6" na 29" kolech je to fakt super

            • maajkee  

              Ovšem neskutečně na hovno na přejezdy mimo terén a nedejboze do kopce :)

              • DaD  

                Ani ne, já na tom dokonce urval i pár KOMů :)

                • maajkee  

                  Takhle, ono když to člověk nafouká, tak to i jede, ale zase to pak nemá význam v terénu :)

                  • DaD  

                    67kg, vzadu 1.2 bar a vpředu 1.1. Nikdy nefoukám víc. Zkoušel jsem méně ale při odrazech se to hrozně žvýkalo a málem jsem si rozbil hubu:)

                  • MlokCZ  

                    Tak on ten reálný rozdíl až tak velký není (i když pomalejší pluska jsou), to je změřené. Takže když na to DaD má, tak KOM nějaký dát může, i když by na nePluskách jich dal třeba o něco více.

                    Jedna věc je reálný rozdíl jak to jede a druhá pak pocit z jízdy třeba na asfaltu. Někomu to pocitově nevadí a někoho to bude štvát hodně i když bude jen o malinko pomalejší.

                    • maajkee  

                      Já jsem na to jak to jede nebo nejede děsně háklivej, v terénu je mi to jedno, jenže trasy co jezdím mají vždycky spoustu přejezdů po širokých cestách, případně i kusy po asfaltu a když citím, že to trochu hůř jede tak mě to psychicky zlomí :)

                      • krabica  

                        Jo, tak tohle znám, jak to nejede, tak trpím jak pes… :-)

                      • MlokCZ  

                        Pocitově každému může vadit něco jiného a kazit jízdu to může i když to objektivně žádné nevýhody nemá.

                        Často tu právě nejde ani jen o to jak to opravdu jede, ale špatný pocit může být daný i třeba jen nadměrným vibrováním plášťů (to mě třeba trochu vadí), nadměrným hlukem plášťů (to mně nevadí vůbec). A oboje to může přinášet pocit, že to hůře jede, i když třeba reálně nejede.

                        Mám takhle i pár trošku extrémnějších srovnání. Některé starší úplné odolnější objemné 29" slicky (např. Marathon Supreme ještě starší provedení než současné) vs některé rychlé řídké bikové vzorky jako třeba RoR.

                        V tomhle extrému je RoR reálně dokonce znatelně rychlejší než ten úplný slick (myslím teď i na asfaltu). Ovšem pocitově na pěkném asfaltu ten RoR nic moc (právě kvůli větším vibracím, zejména, když je i vzadu).

                        Teď jsem proto nadšený z nových Ray/RaR. Nějaký náznak vibrací na pěkném asfaltu už tam je, ale opravdu jen minimální. A přitom drží daleko lépe než jiné pláště, které vibrují daleko více. A reálně i jedou parádně.

                        • kubad  

                          mám 650B v šířce 3,0" a když srovnám průměr s 29 , 2,25–2,3"" tak je to zhruba nastejno, takže se střed hne max v řádu několika mm to bych zase tak tragicky neviděl

              • kubad  

                To je podle gumy, mě to celkem jede

                • maajkee  

                  Však to tak klidně může být. Já na pluskách projel několik tras co rád jezdím, včetně cestu na chalupu v Železných horách, plus poježdění tam a na žádném kole v historii kol co jsem měl, jsem se tak nenadřel :) a to jsem tam měl spíš jezdivej vzorek. Možná jsem tomu dal málo šancí, ale psychicky jsem to nevydržel :)

            • TeryPV  

              Ano to souhlasím, 27,5+ pro takové to normální ježdění po trailech nemá chybu. Mám na tom něco naježděno, ale jako jediné kolo domů, kdy jezdím od cesty do práce po nějaké traily to prostě není.

              • DaD  

                Do práce na silničce, na blbnutí na trailech 27.5" plus, a lehký terén na krosce. Také bych to nechtěl jako jediné kolo. Pokud univerzál, tak asi dobrou 29" a zřejmě bych opět volil Procalibra SL.

                • p@X  

                  Dají se pořídit i boostové rámy XC/trail geometry…

                  • DaD  

                    To ten můj Giant nabízí. Má dokonce posouvací patky. Udělám z toho trail kolo a nebo po výměně za 29" kola XC stroj. Dokonce se s tím závodí i ve verzi singlespeed co jsem koukal.

                  • TeryPV  

                    Právě uvažuji o 29er na boostu a čase, hodně časem, dokoupit 27,5+ kola a prostě to prohazovat. Jako teď s prckem nemám na dvě kola ani čas, ani místo, takže asi jediné řešení. Ona mě opravdu 27,5+ neskutečně nadchnula, ta trakce je úžasná a ten rozdíl v jezdivosti už takový není, ale jako jediné kolo opravdu ne no.

                    • MlokCZ  

                      Jenže takové kolo nikdy nebude opravdu ideální pro 27,5+ i pro 29". Ty průměry prostě nejsou úplně stejné a tak to vždy pro jednu z těch variant nemá ideální geometrii (špatně vysoko střed) i když jezdit se na tom samozřejmě dá.

                      • DaD  

                        Giant má tento totožný rám pro obě kategorie. Co vím tak na tom někdo jezdí svěťáky v XC a mě osobně to kolo na trailech nikdy nelimitovalo. Je to jenom HT stroj a úplnou divočinu na tom samozřejmě nejezdím.

                        https://www.giant-bicycles.com/…ed-29-0-2018

                        • MlokCZ  

                          Spousta výrobců dělá rám pro oboje. Za mě to ale není dobrý přístup. A vždy bych si pohlídal, aby výška středu byla přesně akorát na tu variantu, kterou z obou preferuju.

                          Ono to samoztřejmě není tak jednoduché, protože výška středu je i dost individuální parametr. A jeden jezdec raději níže střed i za cenu vyššího riziko škrtání pedálem o zem/překážky a získá tak lepší vlastnosti kola. A někdo raději oželí lepší vlastnosti a má větší rezervu pro škrtání.

                          Každý by ale měl znát tu svojí optimální výšku středu a dle toho vybírat.

                          Já třeba to do cca 5m rozdílů kolem mojí optimální výšky nevnímám. Střed špatně vysoko o 1,5m (oproti mojí ideální preferované výšce) mi vyloženě vadí, i když jezdit se dá nějak na všem.

                      • TeryPV  

                        Úplně se mi to teď nechce hledat a počítat, ale zase tak velký rozdíl v celkovém průměru mezi 29×2.25 RaRa a 27,5 × 2,8 NN nebude.

                        • MlokCZ  

                          Pluska nejsou vůbec o moc větší než klasika. Teď jsem dohledal nějaký příklad ve videu změřené šířky 27,5 × 2,8NN a měl 67mm.

                          29×2,25" Schwalbe mívají kolem 55mm.

                          Většinou platí, že zhruba o co se liší šířka pláště, tak o to se liší i výška (není úplně přesné, ale ± 1–2mm nás teď nezajímají, to se liší i kus pláště stejného typu od jiného).

                          Takže máš 12mm navíc za pluska. Ráfky se liší přesně o 19mm na poloměru.

                          Tak jsi někde na 7mm rozdílu poloměru a tedy kolem 1,5cm na průměru. A 1,5cm na výšce středu už není zrovna malý rozdíl.

                          Jinde jsem viděl více srovnání z reálu a rozdíl výšek vedle sebe srovnávaných byl kolem 1,5–2cm. Tedy někdy ještě více než těch 1,5cm.

                          U 3" je to trošku lepší, tam se to zase o nějaký ten mm na rozdílu sníží.

                          • oddie  

                            A nejde ta výška středu dolů jen o ten rozdíl na poloměru, a ne na průměru?

                            • MlokCZ  

                              Samozřejmě máš pravdu, tím to není tak hrozné.

                            • Nikovlas  

                              :-)

                            • TeryPV  

                              Taky mě to, obzvlášť od Mloka, zarazilo :) A rozdíl středu 8mm je prd.

                              • MlokCZ  

                                Stát se může každému, že se splete, dělám toho teď moc najednou.

                                • TeryPV  

                                  Ale však jasně, to bylo jen takové popíchnutí :) Každopádně to pak vychází dobře a nemyslím si, že by to byl nesmysl.

                • MlokCZ  

                  Pokud ti vyhovuje takhle striktně ty vyjížďky oddělovat, tak pak pohoda.

                  Mám sice také více kol, ale postupně se dostávám čím dál více k tomu, že takhle striktně odlišně zaměřená kola pro mě stejně vůbec nic neřeší (míval jsem před lety, teď už nemám):

                  • do práce to skoro pořád kombinuju, tedy jedna jízda (a to ať už tam nebo zpět) je jezdivou rychlou trasou (i když ne úplně nějkratší, nejkratší trasa je hnusná přes město a rychlejší jen o pár minut) a druhá je prodlužování do lesa (s více či méně opravdu terénem dle nálady), na silničku to není ani když neprodloužím ani jednu cestu (cesta na silničku by u mě stála úplně za ho.no a byla by rychlejší jen o pár minut)
                  • když jedu ve volný den delší výlet, tak i v případě naplánování převážně jezdivé trasy, tak se tam vždy nějaký ten terén dostane ať už proto, že na kousek je chuť nebo proto, že to vhodně propojuje jezdivé úseky
                  • když jedu ve volný den s cílem více terénu, tak stejně se tam vždy dostane jezdivějších přejezdů dost, protože to limituje fyzička jet to striktně úplné maximum opravdu terénu (pro delší zajímá trasy)
                  • ani když jedu vyloženě blbnout na nějaké umělé traily, tak i v tomto případě se mi tam dostane často ne málo přejezdů (nebydlíme v horách nikdy přímo u trailů, protože tam nejedeme brousit jen ty traily a jiná poloha ubytování se celkově hodí více), raději si tam dojedu i přejezd na kole než popojíždět autem; jet čiště jen brousit umělé traily několik dní (a tedy bydlet přímo u toho) mě nebaví

                  Tím se mi to čím dále dostává k více univerzálním kolům i když je jich více a jednotlivá kola se k sobě trochu přibližují. U HTčka jsem teď aktuálně i u toho nejjezdivějšího vyhodil přední TB a dal Ray (takže tam mám Ray/TB). A oproti tomu na fullu mám jen (ve smyslu málo teréní) Ray/RaR.

                  A naopak u fullu to pro mě nikdy nebude na pluska (zkoušel jsem je), ani na nějaké extra držáky (u 29" je pro mě právě super, že i ty XCčkové pláště drží velmi slušně a přitom parádně jedou).

                  Je ale jasné, že každý to má jinak.

                  • TeryPV  

                    Jen k těm pluskám. Já měl na mysli HT plusko. Plusko ve Full mi moc smyslu nedává. Snad jen ta trakce, ale u FULLu už je prostě dost znát to, že vezeš ještě pluska.

                    • MlokCZ  

                      To je na každém co preferuje. Mně zase nedává moc smysl HT plusko (pro mě). Tam, kde bych ocenil pluska gumy (volbou na celou trasu, ne jen na malou část), tak určitě nebudu chtít jezdit na HTčku.

                      • p@X  

                        Kdo nejezdí v marastu, tak nepochopí průchodnost gum od rámu v řádech cm místo mm :)

            • -b-n-x-  

              A co teprve 29+ ! :-)

        • MlokCZ  

          Přesně, na trakci zcela zapomněl a přitom je to právě jeden z nejzásadnějších přínosů, více píšu níže.

      • obda  

        Pokud srovnávám srovnatelné a kde mohu srovnávat (HT se 100mm zdvihu – 26" jezdím, a 29" jsem měl několikrát půjčené), tak jak píše majkee: 29" se míň zasekává třeba o kořeny (příjemné z kopce) a trakce je lepší než na 26" (příjemné do kopce). Akorát pokud chceš stejnou tuhost a hmotnost, u 29" si trochu připlatíš.

      • MlokCZ  

        Problém u dost jezdců je v tom, že nemají přímé srovnání. Přejdou na 29", chvíli je to jiné, rychle si zvyknou a ještě rychleji zapomenou jaké to bylo na 26".

        • to se jen říká o těch 2cm, už před mnoha lety jsem tu psal, že to tak není, záleží na situaci, pořád je dost situací, kde velikost kol nehraje žádnou roli (dopady ze vzduchu a další) a samozřejmě strašně moc záleží z jaké konkrétní zadní stavby na jakou (tam je často větší rozdíl v chování než dělá 2cm zdvihu)
        • to je další nesmysl, co se jen říká a zase tu už mnoho let píšu, že to tak není. Při srovnatelném osazení je 29" těžší a o to jede hůře, vývoj třeba u kol to trošku dohnal a rozdíl v hmotnostech není velký, takže v reálu je to neznatelné, ale rozhodně na jezdivém povrchu (kde se neprojeví větší kola) rychlejší být nemůže. A tam kde se projeví velikost kol se to už blbě měří a srovnává (tam už má samozřejmě mírně navrch 29", ale ani tam není rozdíl zase tak velký)
        • geometrie jsou na výběr dnes jakékoliv, tedy i s ultrakrátkou zadní stavbou a každý si může vybrat co mu vyhovuje lépe, já také nemám rád ultrakrátké zadní stavby, co se běžně používaly u 26"
        • máš úplně špatné srovnání na posuzování vlivu velikosti kol, základ je srovnání na menším zdvihu, ideálně celopevňák, pak krásně vynikne ten obrovský rozdíl

        Já měl před 29" 130mm fullem dlouhodobě 4 různé 150mm 26" fully, takže jsem přecházel podobně. Ale hlavně jsem k tomu navíc jezdil obojí současně dlouhodobě. 5 let jsem měl současně vždy nějaké 26" i 29" dohromady a pravidelně střídal. Je pár situací, kde byla 26" na 150mm lepší (třeba dopady ze skoků). V terénu v rozbitých pasážích je výrazně lepší 29" i s tím nižším zdvihem (v součtů za grip větších kol a nájezdový úhel na překážky).

        Rozdíl např. v pohodlí jde až tak daleko, že některé specifické pasáže s menšími nerovnostmi (kde odpružení ještě pořádně nezačne fungovat) jsou jasně pohodlnější na 29" celopevňáku než na 26" fullu. Až takový extrém to je.

        Na celopevňáku mám na 29" najeto cca 15tis. km a pro srovnání na 26" to bylo cca 5tis. km. Ve 26" bych se k celopevňáku už nikdy nevrátil, tam to bylo opravdu očistec jakmile přišlo trošku rozbitých pasáží. Bez odpružení byl rozdíl opravdu strašně velký. K 29" bych si dokázal představit se zase někdy vrátit, i když teď jezdím s odpruženou.

        A pak jsi zcela vynechal některé zcela zásadní rozdíly. A tou je trakce. Tohle jsem si ověřil při dlouhodobém současném použití mnohokrát a opravdu důkladně. Jezdil jsem tak současně jak totožný typ plášťů na obou rozměrech, tak i různé typy:

        • totožný plášť drží ve 29" mnohem lépe, až jsem se pak pomalu na 26" začal např. v zatáčkách bát oproti 29" (párkrát jsem nejprve málem letěl na 26" při z počátku pokusech to jezdit stejně na 26").
        • někdy to ani o jedno terénější plášť u 26" nezachránil, ale zase na druhou stranu v některých situacích byl ten o jedno terénější už lepší (třeba někdy při záběru na některém typu povrchů, kde vzorek dělal více než rozměr kol)
        • u 26" jsem tak při pořád ježdění ± stejných terénů se dostal u fullu přes NN až někam k Fat Albertům a Hans dampfům. Až tam jsem byl s trakcí plně spokojený, jenže zcela nespokojený s tím jak to jede, takže to zase opustil
        • u 29" mi bohatě na stejné věci teď stačí Ray/RaR a přitom to jede výborně
        • Georrge  

          Trakci jsem vynechal ze dvou důvodů. Jednak jsem na ní zapomněl, a navíc teď mám na zadku gumu, kterou jsem na 26" nikdy neměl, takže nemám přímé srovnání. Ale jo, zadní guma drží dobře, předek mi přijde podobný (na předku stejná guma).

          HT taky nemůžu porovnat, 29" HT jsem nikdy nejel. Ale jo, na menších nerovnostech může být lepší. Já měl na mysli spíš větší nerovnosti a tam mi prostě přijde, že nejvíc dělají zdvihy, kola už tolik ne.

        • KAITEN  

          mam prime srovnani, ale tezko to tu nejak odborne vysvetlim, jezdim hodne casto dva takovy okruhy cca 35 a 50km pokud budu porovnavat casy tak zadnej prinos 29er neprineslo, nicmene z kopce se mi jede /min se bojim/ na 29er, klickovana mezi stromy 26 vitezi a po asfaltu jedou urcite lip vetsi kola, ale tam zase narazim na debilni prevody 1×11 protoze skok 10–12 vymyslel debil

          • raw 4  

            Na bike to moc rveš :-) …na to je silnice..

          • MlokCZ  

            To máš pravdu, část toho vysvětlíš opravdu těžko.

            Některé rozdíly jsou subjektivní a některé obtížně měřitelné nebo kvantifikovatelné.

            Ale jedno srovnání je zcela jisté a to ten asfalt. Tam je zcela jisté, že srovnatelně osazená 29" nemůže být nikdy rychlejší a je vždy nepatrně pomalejší (i když se skoro zanedbatelným rozdílem).

            • KAITEN  

              Mloku, no me prave prijde, ze 29er po asfaltu jede lip beru to tak, ze mam na velkym kole malinko pohodlnejsi posed a jeden asi 15km presun jezdim skoro o minutku lip oproti 26

              • MlokCZ  

                Valivý odpor stejného typu pláště je dle úplně všech měření ± stejný. A pak už přijde do hry pouze mírně větší hmotnost 29" a mírně menší tuhost kol u 29".

                Posed nemá naprosto žádnou souvislost s velikostí kol. Pokud máš posed odlišný, tak to jen znemožňuje ta kola srovnat. Totožný posed je samozřejmě základ všech srovnání.

                A pokud chceš srovnávat časy a dělat z toho závěry, tak wattmetr nutností, protože jinak nemáš jak zajistit stejný výkon jezdce. Ani velké množství projetí stejné trasy nestačí. Totožnou trasu do práce mám v množství opakování ve více stovkách na mnoha různých kolech. Rozptyl časů na stejném kole je mnohonásobně větší (a to i pro případy, kdy si myslím pocitově, že jedu se stejným úsilím) než rozdíly mezi jednotlivými koly, tedy bez wattmetru se nepozná vůbec nic.

                • KAITEN  

                  posed je skoro totoznej, kdyz to vezmes prakticky, tak vychazi jedinej spravnej pro dany kolo :-) nastavis do spravny polohy sedlo a zbytek domeris, ale treba pro 29er jsou lepsi sirsi riditka a o trochu kratsi predstavec /pro me teda/

                  kolo jsem si vybiral s metrem v ruce :-) a po 20km mi pripadalo, ze na nem jezdim celej zivot, akorat jsem si koupil jiny nezli jsem chtel

                  • onuce  

                    Pan Mlok má pravdu, menší kola jsou na asfaltu výhodou. Ne díky menšímu průměru jako takovému, ale díky větší tuhosti, lepší aerodynamice, a celkové hmotnosti. Proto používám 26" HT jako gravel na dlouhé švihy 100+

                    • DoomHammer  

                      Vtipy jsou ale jinde.

                    • oddie  

                      Samozřejmě, proto se taky silniční závody jezdí na 20" kolech…

                    • MlokCZ  

                      Nepsal jsem nic o tom, že 26" kola jsou na asfaltu výhodou. Jen, že 29" srovnatelně osazená se stejným typem plášťů a při zachování totožného posedu nemůže být rychlejší. Pomalejší je ale o tak málo, že je to v podstatě zanedbatelné.

                      Z praxe co jsem tu už psal, mnoho srovnání 29" celopevňák vs 26" celopevňák na stejném typu pláštů (akorát tedy na 26" v UST provedení na 29" TLR, takže ty 26" byly dokonce o malinko těžší, což zase vykompenzovala lehčí 26" kola, výsledek srovnání hmotnosti byl vyrovnaný), totožné osazení i posed.

                      Rozdíl v rychlosti žádný, tedy přesněji řečeno použité měřené metody měly daleko menší přesnost než naměřené rozdíly (které byly vyrovnané, ale pro jednotlivé jízdy rozdílné s minimálními rozdíly a lepší jednou 26", jednou 29").

                      Pokud bych měl u 26" také TLR verzi plášťů a tím o pár gramů méně, tak by pár sekund získala 26" do kopce, ale zase s minimálním rozdílem díky tomu jak malý je rozdíl v hmotnosti celé soustavy.

                      Pak tu ale zůstane pořád ten velký rozdíl v pohodlí na mizerných silnicích. Na pěkném asfaltu je to samozřejmě úplně fuk. Ale aspoň já mám těch rozsekaných vedlejších silnic v okolí pořád hodně a jak se vyhýbám striktně hlavním, tak na pěkný povrch tak moc nenarazím (i když i některé vedlejší mají občas pěkný povrch).

                      Letos jsem těch najetých km vyloženě po silnici měl zatím minimum, jak bylo brzy sucho (a nebyl pro mě důvod jezdit po silnici už žádný), přesto se mi 2× stalo, že jsem sjezd po silnici jel celý ve stoje, jak byl rozbitý a říkal si, že bych ho raději jel na fullu (pak bych mohl jet v klidu v sedě) než na HTčku. A oboje byla samozřejmě 29", na 26" by to bylo mnohem horší. A nemámu už ani na jednom HT pevnou, s tou bych tam už vyloženě trpěl (už by mi začaly brnět ruce).

                      Pak jsem odjel dva zájezdy v zahraničí, které byly z 95% silniční akce. Oba na celopevňáku, první Korsiku ještě na 26", druhou Sardinii na 29". Pláště v obou případech stejné. A kdybych si měl znovu vybrat, tak okamžitě beru 29" na obě ty akce (ta první byla už moc dávno, takže jsem 29" ještě neměl, i když 29" jezdím už 10 let). Na obou akcích bylo dost hodně rozbitého asfaltu i když i úseky s perfektním asfaltem.

                      • KAITEN  

                        ted jsi mi jenom pripomnel, natom useku je asi 500 mozna 600m panelka a tam je rozdil asi nejvetsi, teda ve prospech 29er

                        • MlokCZ  

                          Po cestě do práce mám úseky všeho možného. 300m hodně rozbité panely, 1km dost rozbitá polňačka (která je nejlepší na 29" fullu), 300m pěkná pěšinka, ale hodně nerovná (i když je to jen po deštích a pak nerovně vyschlé a nejsou tam žádné šutry nebo jiné překážky, na HTčku i 29" se musí jet téměř celé ze sedla) a pak úseky slušné šotoliny a asfaltové úseky.

                          I přesto, že to na 29" je pocitově nesrovnatelně lepší než bývalo na 26" a pár úseků je nejlepších na 29" fullu, tak tam 29" prokazatelně rychlejší nejsem. Zase platí, že rozptyl časů z těch několika set jízd je mnohem větší než rozdíly mezi koly.

                          Trošku by se daly srovnávat časy jeté na maximum ze stejného období (kvůli aspoň trošku srovnatelnému stavu organismu), ale těch mám zase na počet moc málo a jsou navíc téměř stejné. Ale ani z toho nemůžu dělat přesné závěry, protože ani v tomto případě není zajištěn přesně stejný výkon jezdce. Wattmetr nemám.

                    • Zdendyš  

                      Kdysi jsem jel par silnicnich marathonu v Alpach na ht, slicky 1" od Ritchey. Tusim TomSlick. Velky prevodniky jsme tam davali 46z. Frcelo to srovnatelne se silnici jenom ve sjezdech clovek ztracel… Byvala tam kategorie Horska kola. Kdyz zacinal kral Sumavy tak se opicil a tuhle kategorii tam zavedli take ale dlouho to nevydrzelo. Tenkrat jsme jeli trat 250km a vzpominam si jak jsme nesportovne v nejake dlouhe stojce předjizdeli silnicare bo oni uz nemeli prevody. Vetsinou tlacili a sundavali si i tretry, ponozky jim lezly z chodidel a nekteri ztraceli soudnost v neopravnenych kecech. Pochybuju, ze tahle stojka tam dnes je.

    • hmm  

      Mě všechny fully v 26tce byly malé. V 29tce konečně mám kolo které mě sedne. Jinak 29tka je pomalejší na rozjezd a víc se nadřu, chybí mi velký převodník i když mám 2 tácy. I když mám vypletené ráfky na 100 a více kg stejně se to kroutí. Vůbec nechápu proč lidi tak blbnou kvůli 29tce když jsou tu lepší varianty pro normální postavu. Klidně bych se na 26tku vrátil.

    • jenda kohout  

      Tak můj názor je, že pokud chce někdo jezdit hravou 29, tak musí hodně tlačit váhu biku pod 10 kg, aby se kolo dalo vodit… Hlavně samozřejmě pořešit kola, no a dle mých zkušeností raději menší rám. X let jsem jezdil xc Supa 26 váha 10.5 kg, teď xc 29 cca 9 kg. 29 je jiná, alespoň první vyjížďky byly o tom, zvyknout si na sebe. Určitě jde hlavně o správné nastavení posedu , což na testovacím biku nikdo nedocílí, ale tady píše, moudra. Jo a určitě bych se ale na 26 nevrátil, nechybí mi, " hravost" kola děláji hlavně schopnost jezdce a geometrie.

      • maajkee  

        Já mám hodně hravou 29ku a má 14 kilo, jak je to možný? :)

        Naopak jsem jel na 29ce co měla lehce nad 10kg a hravá vůbec nebyla.

        Nemyslim si, že hravost je přímo úměrná hmotnosti.

        • jenda kohout  

          Tak přímá úměra asi ne, ale dost to ovlivní.

          • RomanH  

            :-)

            Tak na hravost ma nej vliv geometrie. A rekl bych, ze to bude naopak, trailove ramy budou obecne hravejsi nez XC.

        • MlokCZ  

          Přesně, je to o geometrii a hmotnost mám proti tomu vliv jen velmi malý. Tam stačí, aby to nebyl na danou kategorii kola extrémní ingot.

    • Pista.Wassermann  

      Jak tak čtu polemiku nad tím, že je dosti obtížné měřitelné rozdíl mezi 26mou a 29kou co se rychlosti týče například, tak bych rád zmínil, že existuje výběr 29ky i z jinych příčin, než módní vlna založena na tom, že „must have 29er“ protože to jepe jede, lépe zehli atd. U mne to bylo především vysvobození v tom směru, že konečně nevypadam jako vosa na bonbone. S 26kou jsem se kolikrát předním kolem zapichnul. Kdyby se sériové dělaly i větší rozmery kol, např. 32palcu, šel bych do toho směle. Jelikož na své 29 vypadám jako na 26ce, tak si dovedete představit, jak jsme musel vypadat na 26. Takze i estetika bez sedlovky do nebes a vypodlozkovanemu predstavci hraje roli

      • Espen  

        Takže není důležitý jak se na tom jezdí, ale jak na tom člověk vypadá :-D.

        • -b-n-x-  

          Covece, me prijde, ze vztah vypada-jezdi neni uplne mimo.

          Mimochodem, kolikrat se i tady radi zacatecnikum dle fotky – ze treba maji spatny posed, velikost, atak…

      • Georrge  

        Jo, tohle je asi největší přínos velkých kol :D a i největší slabina pro trpaslíky.

    • 2ndrate  

      Já mám na 29 trochu strach, tak to tolik nepouštím

      • onuce  

        Vida, nejsem sám! Myslel jsem, že jsem divný, protože na 20" skládače se na stejném úseku v 55km/h cítím jistěji, než při stejné rychlosti na 29" kole.

        A to měřím 193cm…

      • maajkee  

        Zajímavý :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse