• zubatec

    Mám dotaz na silničáře: jak dlouho vám vydrží řetěz na nové Ultegře s 10 pastorky? Mám ca 80 kg a nejsem žádnej drtič, jezdím spíš švihově. Slyšel jsem že tyhle řetězy moc nevydrží. A jestli máte někdo srovnání životnosti desítkových řetězů (105/ultegra/dura) budu vám za něj vděčnej. Předem dík Ondra

    0 0
    • maxtor  

      O životnosti se dá polemizovat – někdo jej vytahá po 400 km, někomu vydrží věčnost. Já mám na řetězu Dura Ace 10s najeto 1000 a má před sebou tak třetinu životnosti (vážím 88). A hlavně: Rozdíl mezi řetězem Dura Ace a Ultegra je pouze v povrchové úpravě a samozřejmě v ceně. Se 105tkou zkušenosti nemám.

      0 0
      • yetti  

        trochu se na tomhle threadu prizivym. Mam takovej hloupej dotaz: pouzivas merku nebo supleru na urceni opotrebovani retezu? A kdy ho menis, aby kazeta pobrala novej retez?

        0 0
        • maxtor  

          Mám měrku a jakmile propadne /mřím celkem často), měním. Tak to dělám na silnici, protože ohoblovat kazetu Dura Ace se fakt nevyplatí. Přiznám se ale k jedné zrůdnosti: Na bikovi jsem záměrně nechal řetěz HG 53 a kazetu Deore 4000 km. Výsledkem byla znižená kazeta. Obojí jsem na jaře za zhruba 800 vyměnil. Kdybych jel podle měrky, tak mezi rím vyměním 3–4 řetězy po 3 stovkách a kazeta taky o něco zestárne. Takže je otázkou, jestli se vyplatí na levnějších komponentech tak často měnit řetěz. Má někdo podobnou zkušenost??

          0 0
          • maxtor  

            ježiš co mi to tam vjelo?? mělo tam být: (měřím celkem často)

            0 0
          • yetti  

            To rad slysim, protoze mi nekdo tvrdil, ze 10tka je citlivejsi a ze kdyz retez nechas tak dlouho, az ti merka propadne, tak uz to novej retez nepobere. Jinak podle tohohle mam ted retez Ultegra po 700km zhruba v polovine zivotnosti (vazim 92kg a jezdim hodne silove)

            0 0
            • maxtor  

              Tak to jsme na tom zhruba stejně. Další důkaz, že rozdíl mezi Durou a Ultegrou není. Je dobré taky sledovat opotřebení zubů na kazetě. Jak začnou být zuby otlačené, je zle. Příště jdu taky do Ultegry. Dura řetěž je podle mě zbytečný luxus.

              0 0
          • kajulka2  

            Zrovna přemýšlím jestli neudělat to samý co ty s HG53 a deore Hnedka první řetěz HG73 na nový kazetě Sram 950 vydržel 1200km a po výměně za Sram 971 to střílelo na 5,6,7 pastorku, takže je jasný že další výměna řetězu už by byla i s kazetou. Kdybych tam současný osazení nechal taky třeba 4000 km… neodnesou to i placky(Truvativ Isoflow)?

            0 0
            • maxtor  

              Taky mě to napadlo – asi trochu jo, ale ještě jsem neviděl ani neslyšel o tom, že by někkomu střílel řetěz na převodníku. Mě nestřílel určitě a žádné opotřebení zubů na předku jsem nepozoroval.

              0 0
              • kajulka2  

                Hmmm, tak to asi zkusím, dík ;)

                0 0
              • Beeda  

                vidis a me strilela prostredni placka..B.

                0 0
                • maxtor  

                  Slyšel jsem, že prostřední převodníky Shimano byly a jsou kritizované pro svou životnost. Mě se ale tohle nikdy nestalo a všechny převodníky mám bez někakého většího opotřebení (Deore).

                  0 0
            • Frankie  

              Placky to odnest muzou, strilet ti nebudou, to je jasny, ale muzou nabirat retez a bude se ti sukovat o zadni vidli. Z vlastni zkusenosti (XT II) a podle ohlasu na b-f jsou opravdu hlinikovy shimana slaby. Truvativ nevim, treba vydrzi…

              Levnejsi retezy a kazety se mozna vyplati ojet na max a pak vymenit, ale s prevodnikama je, bych rekl, trochu problem. Sehnat jednotlivou (nejcasteji prostredni) levnou placku nebyla takova sranda, v krame ocelovy Deore nemeli bud vubec nebo treba za 400,–, sehnal jsem ji pres net za 290,–, ale asi pres mesic jsem na ni cekal. Dalsi reseni je pak koupit cely levny kliky (deore do cca 1000,– Suntour cca 700,–) a sundat prevodniky z nich, ale to uz budes pomalu zase na stiru s cenovou efektivnosti ojizdeni retezu a kazety na maximum.

              FV

              0 0
              • kajulka2  

                Ty Truvativy maj prostřední a malou placku taky hliník, a prostřední chytá řetěz už teď, tak zkusím jet řetěz co to půjde a uvidím jak to potom dopadne

                0 0
            • ropman  

              když řetěz přetáhneš moc tak to placky odnesou, jezdil jsem až do 134 mm a pak mohl vyhodit velkou dural placku z STX-RC okamžitě a v terénu přeskakoval i prostřední. Zuby vymačkaný jako blázen. Od teď už budu poctivě a zavčasu měnit řetězy ještě před 132,8 a teprv snad na závěr všechno dojíždět do mrtva, jak se zmrví jedna součást, začne rychle mrvit i ostatní. Btw. mám skoro nepoužitej malej převodník 22z STX-RC k dispozici, příp. by se mi hodil prostřední 32z na pětipacku :-)

              0 0
              • kajulka2  

                Tak sem můžu už napsat zkušenosti s PC 971, po 1200 km 133mm!! A to jezdím freqenčně a bláto moc nemusím, pravidelně čistím a mažu…Pastorky 5,6,7 na už jsou jen takový tenoučký špičatý plíšky a to maj najeto 2500km, nechápu. Doufám že to vydrží do konce sezony a neodkrágluju tím vytahaným řetězem šaltr

                0 0
          • Rychlej turista  

            Já to dělám taky tak. Na silničce měním řetěz, jakmile mi měrka propadne druhým zoubkem a ten pak sjíždím na bajku, takže už žádný nový řetěz nepozná a časem ani nestráví.Vyjde to tak ale hodně levně, protože celý rok do toho takto nevrazím ani korunu. Jen jednou za rok, na jaře, vyměním všechny zuby a dám nový řetěz.

            0 0
        • zubatec  

          Mám šupleru, ale máme ji doma v Písku a silničku mám v Praze. Ještě jsem to neměřil a ani nevím jestli platí ty samý hodnoty jako na biku nebo jestli jsou silniční převody choulosttivější a je třeba měnit dřív.

          0 0
          • maxtor  

            Myslím že to vyjde nastejno. Pokud nepočítáš destítku, tak vždycky byly řetězy Shimano na silnici a bike kompatibilní.

            0 0
    • vozejk  

      co sme měli ultegrový řetězy tak s nima byly furt nějaký problémy..roz­nejtovávaly se a moc nevydržely.bych řekl že se vyplatí připlatit si na dura-ace.s těma zatím žádnej problém nebyl.

      0 0
    • Bulda  

      sem sice shimanista, ale retez zasadne campa: silnice Dura+C10, bike lx-XTR+C9, vydrzi veky

      0 0
      • maxtor  

        Nevěděl jsem, že řetěz campa na 10tku je kompatibilní se Shimanem 10s. Je to tak??

        0 0
        • Bulda  

          oboje jezdim, na biku to radi o dost lip, vydrz pri dojeti do konce i pres 4000, cena 600, na silnici nemuzu posoudit, mam 10s nove a rovnou sem tam hodil C10, kamos ma Campu i kompose a myslim 6000rikal, cena kolem 1200 jak menit a proc viz muj prispevek (cca desaty) zde www.bike-forum.cz/…5/forum.html#…

          0 0
      • zubatec  

        Co to znamená věky? A na kolik přijde? Na řazení to poznat není? Jestli to jezdí líp a vyplatí se tak bych do něj šel.

        0 0
    • SNAIL  

      Mě vydržela Ultegra něco přes 2 tis. km, ale byl jsem zaskočen, když na novém řetězu mě měrka propadla o 2 zuby. Pro jistotu jsem jej změřil šuplerou a měl 132,4 mm.

      0 0
      • Vlad1  

        Včera jsem si změřil nové Shimano HG93 a také 132,4. Moc dobrý pocit jsem z toho neměl..

        0 0
      • BH  

        spravny postreh , uz novy retez ma vetsi roztec nez je zadouci. Jinak zivotnopst je dost bidna cca 2,5 tis.km a pak sel pryc , byl uz na hrane. Vrele doporucuji retez Mavic 10 s, zatim ho jezdim ma jiz pres 3 tis a je porad v toleranci paradne nabiha a hlavne nemusi se nytovat,jako jeden z mala desitkovych ma totiz spojku!Osobne jsem znicil pri nytovyni desitkove ultegry snad 5 nytu,a to jak pri pouzito rohlofu nytovace tak i original SH. Je to pekne zkur… prace. takze radeji pouziji spojku.Campa ma obecne kvalitni retezy,myslim si mavic bude neco podobneho.

        0 0
      • bastr  

        loni jsem laboroval s 10 Ultegrou – 3× nový řetěz 3× 132,4. pak jsem to nakonec nevydržel a koupil Dura-ace 132,2. U té ultegry jsem se bál na nové sadě jezdit až na poslední zub tak jsem měnil už po 500km. Dura vydržela 3000km. Po zkušenostech z horskýho kola bych řekl že kampa je na shimanu hlučnější.

        0 0
    • favorit.  

      jak na to koukam, tak jsem asi nejaka vyjimka. Na Ultegre necely 3tis. plus asi 1,5tis. na trenazeru a zivotnosti tak ve dvou tretinach.

      0 0
    • Mamut  

      Obecne pre vsetkych si na to uz zvyknite. Ked prilozite nove retaze k sebe a zavesite ich, tak uvidite, ze su vsetky rovnako dlhe. Takze ak kalibrom namerate na jednej inu „vytahanost“ ako na druhej, tak to nie je nicim inym ako roznym priemerom valcekov. Takze reci, ze Sram je uz napoly vytahany aj ked je novy su blbosti. Proste Sram dava trocha mensie valceky ako Shimano.

      Aby som uplne nekecal: Campu som este v ruke nemal, takze o nej nic neviem a ani sa jej to teda automaticky netyka.

      0 0
      • maxtor  

        Tak tak, měří se vzdálenost os čepů. A ta je stejná bez ohledu na velikost kroužků.

        0 0
      • BH  

        ?????? i kdyz stredy cepu maji roztec OK a valecek ma mensi prumer tak je to spatne, ne? Ono natazeni zetezu neni jen to, ze se ti zvetsi roztec mezi osami cepu,ale prave ze se obrousi valecky pusobenim brusne pasty vytvorene z prachu a maziva. Rozhodujici by mela tedy byt roztec cklanku retezu a ne os cepu

        0 0
        • maxtor  

          Když se ti obrousí válečky (zmenší se jejich průměr), tak je pořád vzdálenost mezi dvěma hranani dvou válečků z jedné srany stejná – zkus si to představit. Změna poloměru válečku nemá vliv na natažení řetězu. Probém dělají natáhlé články, teré zvětšují vzdálenosti mezi osami válečků.

          0 0
          • kajulka2  

            A není to to samý? Pokud se zmenší průměr toho válečku ta se ti zvětší jakoby délka článku se všemi důsledky ne?

            0 0
          • kajulka2  

            vlastně ne, ted sem si to nakreslil píšu blbosti

            0 0
            • maxtor  

              Taky jsem si to musel nakreslit. Ono se to špatně představuje, ale je to tak. Měříš vzdálenost dvou válečků ze stejné strany (např. zprava). To, o kolik se oba opotřebením zmenší, se na vzdálenosti jejich stran z jednoho směru neprojeví. Mezera mezi nimi se samozřejmě zvětší, ale to nás nezajímá.

              0 0
              • Vlad1  

                Četl jsem někde na netu teorii že se řetěz nenatahuje ale hlavně se obrušují válečky – tímto se řetěz zničí rychleji když je špinavý a když se jezdí na menší převodník kde je silné tření na menším počtu zubů… Zkusil jsem teda na novém kole jezdit silově na největší „talíř“ a povedlo se mi odrovnat HG53 po 400km :-( Od té doby jsem zastánce teorie „natahování“ řetězu..

                0 0
                • maxtor  

                  Tak s tou HG 53 bych tomu věřil. Je to bláto. 93 nevydrží o moc víc. A že by se za tu dobu nějak stačily obrousit válečky?? Už jsem se tu jednou přiznal, že nejspokojenější jsem byl, když jsem po 3 000 Km vyměnil řetaz HG53 a jím zničenou kazetu Deore. Ušetřil jsem…

                  0 0
                • Mamut  

                  Najviac sa podla mna nici retaz krizenim, pretoze vtedy je na nu strasna paka a z kruhovych otvorov pre nity vo vnutornych clankoch sa stavaju elipticke. Ked je zaradene najmensi/najmensie, tak sa retaz hned ako pusti prevodnik ohyba, aby smeroval priamo ku najmensiemu koliesku. A v tom ohybe sa strasne lame okolo nitov na vnutoronej strane ohybu (pri tomto priklade na pravej strane retaze) a sila posobi na vonkajsiu stranu ohybu (lavu stranu retaze).

                  Podobne by som znicil novu retaz, keby som ju lamal „do boku“, aby bola ohybnejsia. Preto retaze na singlespeedoch a rohloffoch vydrzia vecnost proti beznemu biku. A pritom aj na takychto spec bikoch sa jazdi v bahne.

                  0 0
              • BH  

                je to skutecne tak,je to fakt trochu slozitejsi na predstaveni. doposud jsem si myslel, ze opotrebeni valecku je podstane pro natazenim retezu, nebot jsem vychazel z logicke uvahy, ze vzdalenost mezi valecky se obrusovanim zvetsuje.. To obrusovani je vsak asi dulezite take, nebot vzajemna interakce valecku tretezu a zubu retezoveho kola spolu s brusnou pastou ma vliv na opotrebeni zubu retezoveho kola, ty jsou z mekkciho materialu nez je kaleny valecek retezoveho kola a tedy pak se ty zuby obrusuji, kdyz se k tomu prida¨zvetsena roztec mezi clanky retezu vlivem jeho natazeni tak se to nasobi. Snad v tom je moje teorie spravna.

                0 0
                • maxtor  

                  Přesně tak. Zoubky mají určité vybrání, aby tam váleček zapadl. Pokud se váleček změní a zoubky jsou z měkšího materiálu, začnou se deformovat. Mám s tím praktické zkušenosti, když jsem přemýšlel, jak je možné, že na kazetě (deore) jeté jen na dobrém řetězu jsou otlačky jak prase) Prostě opotřebení se nevyhneš nikdy.

                  0 0
    • milaneze  

      ZDAR, bolo tu popisane vselico, ale moja skusenost je taka, ze pokial sa o retaz pravidelne staras, ja ju napriklad „perem“ kazdych cca 300km a napr. nejazdim „spaniela“ (najmensie-najmensie, najvacsie-najvacsie), tak u10 pri mojej vahe 70kg vydrzi ± 3500 km.

      0 0
      • maxtor  

        Já taky řetěz pravidelně peru a mažu a prasácké převody taky neřadím, ale 3 500km mi fakt nevydrží. O jakém řetězu to mluvíš?? Je totiž rozdíl, co je to za řetěz, kolik vážíš a jak silově jezdíš.

        0 0
        • milaneze  

          Jazdim ultegrovu 10-nu (tusim 6600)a fakt mi vydrzi 3500 km. Mam 70 kg a nejazdim ziadny „masaker“ (jazdim skor lahsie prevody), ale sem tam idem svih s prevysenim 3 km.

          0 0
          • maxtor  

            Jo táák, to je ta nová silnice v sekci Naše biky… Tak to jo. Já mám na Duře 7800 teď naběhaných 1000 a jsem tak v půlce životnosti, ale třeba mě ještě překvapí a vidrží víc než Iltegra, i když pochybuji. Na biku by ti tohle asi neprošlo.

            0 0
      • maxtor  

        Souhlasím, že na čistém řetězu se jede naprosto jinak než na tom zapraseném. Když jsem tady ale nedávno tuhle myšlenku prosazoval, tak mě tady málem zadupali. Tak si dávej bacha.

        0 0
        • milaneze  

          Minulý rok som tvrdil (vid prispevky vyssie), že ultegrova retaz mi vydrzala 3500 km. Bola to pravda, ale o to viac som teraz prekvapkany, ze taka ista ultegrova retaz mi tento mesiac vydrzala len 1500 km. Nahodil som ju zaciatkom maja a po 3 tyzdnoch sa mi zdal jej chod nejaky hlucny, tak som ju zmeral sublerou a skoro ma piclo – 132,8. Este podotykam, ze prevodniky a kazetu som mal tiez nove. Kua cim to moze byt, ze taka ista retaz vydrzi raz 3500 a raz 1500 km. No a nahodil som novu ultegrovu retaz, zmeral sublerou a 132,4!!- to mam na max 2 tyzdne. Nabuduce (za 2 tyzdne) vyskusam asi c10.

          0 0
    • bagr  

      sitmanacky retezy sou dost na hovno.Kampa vydrzi zhruba okolo sedmicky,kdezto sitmano okolo trojky.Jinak nejlepsí je na retez šuplera,měrka neni přesna.A jestli zmeris novej sitmano retez šuplerou,tak sou uz vytazeny zhruba 132,2.

      0 0
      • Zdenda CUBE  

        Mám vyzkoušené že Ultegrový řetěz při dobré údržbě a praní vydrží 3,5–4t a Dura 4–4,5t s Ult.řetěz. natočíte na kazetu 8t a s Durou až 12 tisíc. Je pravda že C10 vydrží 6–7t, ale při každé výměně řetězu půjde kazeta a po druhé i převodníky, pokud používáte Duru tak si to spočítejte co je ekonomicky nejlepší. Jednoznačně Dura na Duru

        0 0
        • nooski  

          Nezapomenu na kluka, kterého jsem jednou potkal a měl ultregu, vážil s postelí 50kg a stěžoval si, že mu ultregácký řetěz vydrží stěží 2 000km, já měřil předevčírem C9 a po skoro 8 000km je na prvním zoubku. A zajímavý postřech, že bych musel s C10 měnit i kazetu. Nikdo u nás v rodině to tak dělat nikdy nemusel a to jezdí pořád silově a na velkou placku. Shimano řetězy neumí. A perlička na závěr, na svém zimáku jsem řetěz (sachs) poprvé měnil asi po 15 000km, když se mi na dvou místech roztrhl. Koupil jsem za 150kč další a jedeme dál na stejné kazetě, protože ty staré sedmikolečka jsou sice těžká ale o to více odolná.

          0 0
          • Zdenda CUBE  

            Celé je to psané na 10sp,.. pochopitelně 9a8a7 kola mají řetězy nepoměrně sylnější a jejich životnost bude úplně o něčem jiném to se nedá srovnávat

            0 0
          • Zdenda CUBE  

            a že campa řetězy hoblují víc Shim. kazety to mám ověřené. A kolik je cena celotitanové Dura kazety se tu asi nemusíme vzájemně přesvědčovat.

            0 0
          • martt  

            na velku placku je retaz menej namahana ako na malu

            0 0
    • St1c  

      mozete mi prosim poradit kde objednam za solidnu cenu C10 na slovensko? v kamenakoch ju u nas nikde nemaju ani neobjednaju, teda okrem jedneho kde za C10 pytaju 2000 sk co mi pride ako nehorazna zlodejina. som uz celkom zufaly, pretoze na ultegre uz mam najazdene 3200, vonku je krasne a ja chcem behat dalej, ale kazeta uz len trpi a trpi…

      0 0
    • maxtor  

      K těm řetězům Campa: Ony zřejmě vydrží víc také proto, že jsou už na začátku kratší než třeba Shimano. I ty čepy na campě vypadají, že mají trochu větší přesazení po okrajích, takže je menší pravděpodobnost, že se roztrhnou, i když už je řetěz trochu víc vytahaný. Nehledě na to, že jak jednou vytáhnete čep z řetězu Shimano, většinou je natolik poškozený, že jej nelze znovu použít a musí se použít spojovací čep. Campa se dá alespoň jednou poměrně bezpečně přenýtovat. Pokud ale jezdíte Shimano a chcete přejít na Campu, máte smůlu – nebude to sedět, pokud nekoupíte novou kazetu i placky.

      Jenom dodávám, že vytahání řetězu nesouvisí snad s natažením článků vlivem síly při šlapání, ale v drobném vychození styčné plošky mezi čepem a dírou v článku, která se tím trochu zvětší (proto taky se vytahaný řetěz snadněji roztrhne než nový). Proto pokud řetěz správně mažete a neřadíte prasácké převody, kde se řetěz hodně kříží, jde životnost řetězu alespoň částečně prodloužit.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.