Suntour Axon S-RL, jej zivotnost a upravy

40 nepřečtených
  • martt

    Moj syn ma na aktualnom biku vidlu Suntour Axon S-RL model pravdepodobne 2004.

    Kedze som tu na tieto vidle pocul vela zleho, rad by som sa spytal v com spocivaju upravy, ktore robi milan1. Tie upravy nemusis opisovat nejak detailne, staci zoznam zmien. Hlavne by ma zaujimalo ako sa prejavia na neskorsej udrzbe tejto vidle a jej odolnosti proti necistotam (napr. ako prezije maraton v dazdi a bahne).

    Predpokladam, ze jeho vidla sa skor alebo neskor zasekne, vakel ma uz teraz. Stara je tri mesiace, nabehane ma len par sto km, ale prakticky len na pretekoch, syn jazdi dost tvrdo. Zatial je v zaruke, takze este ju nechcem nechat upravovat.

    Aku ma tato vidla zivotnost napr. v porovnani so Skarebom?

    Synator je s nou inac spokojny, predtym mal dva Skareby a tato sa mu paci viac. Najradsej ma ale pevnu vidlu… Takze charakter pruzenia a tlmenia by som ani moc nemenil, voci tomu nema vyhrady.

    Tento dotaz je hlavne na milana1, prosim padlistu a spol. aby sem zbytocne nepisali off-topic messages. Dakujem.

    Asi maju tie jeho upravy zmysel, ked to aj Pekacek tvrdi.

    0 0
    • milan1  

      Jestli synovi vyhovuje, tak s úpravou vůbec neuvažuj, ta jí změní směrem k citlivosti. Já osobně Axon nemám rád, protože Suntour umí lepší vidle. Znovu zopakuji. Axon není lehčí než XC PRO (tedy ročníky do 2006) a přitom je daleko méně pevný. Díky menší pevnosti a dalším odlišnostem v konstrukci nejde tak precizně vyladit jako XC PRO i když pokrok je vždy značný směrem k citlivosti. Pokud chceš zkušenosti závodníka, který zkušenosti se všemi typy je to Miťo, který jezdil, neupraveného Axona, upraveného a teď přechází na XC PRO. Potvrdí zhruba tohle, zatímco dříve zamykání užíval málo, po úpravě ho využívá pravidelně, přínos pro sjezdy ocení hlavně právě při závodech a rozdíl Axona proti XC PRO jenom potvrdí.

      0 0
    • miťo  

      Zdravím na Slovensko :) Pokusím se shrnout moje zkušenosti se Suntourem :oP 1.vidlice byla elastomerová MG91. Po přechou z RST Gamma to bylo super 2.byla pružinovo olejová XC-Pro-E 2002, vidlice, která nabídla větší zdvih než předchozí a pro mě tehdy nevídané olejové tlumení ovládané zespodu pravé nohy. Bohužel bylo přetlumeno stlačení. Vidlici upravil Milan a chodí jako víno, ale není to takový rozdíl jako u Axona, myslím před a po úpravě. 3.byl Axon. Suntour v roce 2003 přetlumoval vidlice, tak jsem zaplesal, když jsem viděl, jak se Axon ochotně rychle vrací(pak jsem pochopil, že až moc). Zamykání stlačení byla taky věc pro mě do té doby nevídaná, kolo zrychlovalo jako raketa. Jenže při zamčení vidlice chodila pár milimetů a kopala, bylo to nepříjemné, ale dobré jako výstraha, že je vidlice zamčená. Ale! Byly dny, kdy jsem byl s ním spokojen, ale taky byly dny, kdy jsem si říkal, že se ta vidlice vůbec nehýbe. Třeba na Beskyd Tour a Sudetech 2005 jsem si, resp.moje ruce si užily pěkné utrpeníčko. Jenže vidlici jsem potřeboval na kole, byla sezóna, tak až po jejím skončení jsem ji poslal (spolu s XC-Pro-E) Milanovi. Po úpravě Axon velmi ožil. V rámci použitých tuhých stíráků Marzocchi byl citlivý, pěkně využíval celý zdvih (dříve po závodě jsem měl pásku na noze v polovině zdvihu, teď tak ve 3/4), sjezdy se staly něčím úplně jiným než dříve, což mě mimochodem přinutilo rozšířit řidítka z 52 na 56cm :))) Axon se stal fungující vidlicí. Zamykání stlačení bylo změněno na zamykání odskoku s jen pomalým návratem do výchozí polohy, říkám tomu nedestruktivní lock-out. Nemám strach ho používat na kořenech, je mnohem šetrnější k vidlici než zamykání stlačení. Axona jsem si mohl prověřit jěště vloni v říjnu na trati Sudet, bylo sucho. Test dopadl výborně. S bratrovou Marzocchou MX Comp Eta se může směle měřit, a to je za nepoměrně menší cenu včetně úpravy. Už žádné přidrhávání díky mazání vazelínou a nekvalitním stírákům! Teď chodí skvěle, až na tuhost danou konstrukcí(poznávám až teď, když vozím XC-Pro) a těsnými Marzocchovými stíráky. 4.vidlice je ještě teď skoro nové XC-Pro. Takový oversize Axon, výrazně vyšší tuhost celku a ciltivost na vzduch až neuvěřitelná. Hmotnost mi připadá stejná. Momentálně vidlici testuji, na Drásalovi v sobotu se může předvést, zatím ji hodnotím na úroveň vzduchového Recona (kterého má bratr, takže jsem se na něm svezl a mohu porovnávat). No, Axon půjde na zimáka a bude sloužit dál. Úpravu duporučuji raději dříve než později, Axon v původním stavu dost trpí. Přeji mnoho zdaru, *Miťo.

      0 0
      • martt  

        Zamykání stlačení bylo změněno na zamykání odskoku s jen pomalým návratem do výchozí polohy, říkám tomu nedestruktivní lock-out.

        cize vidla zostane zamknuta na spodku (zasunuta na doraz)? Originalne ju to tusim zamyka hore. Ak by zamknuta klesla na spodok, to by sa synovi urcite pacilo, lepsie by sa slo do kopcov.

        0 0
        • miťo  

          Ano, vidlice se stlačí a jen pomalu se vrací nazpět. Však pozor, nezaměňovat se systémem ETA. Zaražení vidlice netrvá dlouho, díky se vysunování se vrátí tak z 80% zpět, aby mohla spolknout případný náraz. Ale při jízdě ze sedla se rozhodně nestačí vysunout víc než o pár milimetrů a to je účel zamykání, aby se nehoupala. Pouze u verzí se zamykáním na noze je možné toto nastavit tak, aby se vidlice nevysunovala vůbec. Pak toto funguje jako sížení předku kola na výjezdy. Více by ti řekl Milan.

          0 0
          • Twister  

            Včera jsem byl zrovna u Milana vyměnit vadnou patronu s remote lock. Nové funguje zamykání jak popisuješ, u staré to byla dokonce eta bez jakéhokoliv vyjíždění. Asi závisí na těsnosti jednotlivé patrony. Jinak citlivost i díky novým mazacím kroužkům je u nové patrony ještě zase o kus dál. Tlumí i jednotlivé dlažební kostky.:)

            0 0
            • vlk  

              předpokládám, že je to řešeno nastavením zpětného útlumu na maximum-tedy i uzavření té propouštěcí štěrbiny.Jak rychle by se vracela bude asi vždy záviset na tom, jak dobře to těsní.Sem toto zkoušel používat u svého duka.že to uzavřu na maximum a moc mě to nenadchlo.V pod­statě když potřebuji snížit vidlu na prudký výjezd do kopce tak to moc neí použitelné.Vidla je do kopce docela odlehčena takže na ni není vyvíjen takový tlak jako na rovině a i když ji nazačátku stlačím tak to za nějaký čas zase vyjede.Mě osobně se na snižování zdvihu začíná nejvíce líbit ten vzduchový systém co má manitou.Suntour jej taky vyrábí a jako další vidlici jsem konkrétně uvažoval o této.

              0 0
              • Pekáček  

                Co jsem pochytil, tak patrony bez dálky na LO nevyjíždí a ty s dálkou jo. Milane oprav mě jestli se mýlím. Mě u Marzocchi ETA buhvíjak netěsní, do dvou minut je venku a to vám v delších „stojkách“ moc nepomůže, spíš nasere. Někomu drží zasunutá i celé dny (i když tlak vzduchu uvnitř je schopen vylézt při zasunutí z 50PSI na 150PSI, určitě bych tak ETA neskladoval :o))

                0 0
                • milan1  

                  Největší těsnosti jde dosáhnout na těch nejlevnějších ocelových patronách s ovládáním na korunce. U dražších modelů se na tom dost podepisuje sice luxusnější ovládání ale problematičtější těsnost uzavírání. K tomuhle tématu upozorním. Smyslem zamykání má být stav, kdy se vidlice nebude vlivem šlapání pohupovat a přitom dokáže zpracovávat překážky terénu a tomu plně vyhoví i ta mírně vyjíždějící vidlice. Vždy je totiž stlačena silou šlapání ( nehoupe se) a celý zbylý zdvih nad ní je k dispozici schopen pobrat i velkou překážku na cestě a to vždy bez poškození systému! Kdo vyžaduje na oko výrazné funkce, tedy nevracení se zpět, v terénu pozná, že při zamčení sklepal svojí vidlici na nulový zdvih a rezerva na braní překážek je nulová. Systémy ovládané z korunky, které mají citlivější nastavení a ne jenom dvě polohy, tedy otevřeno a zavřeno umožňují jezdci využívat oba popsané systémy funkce a to pouhým nastavení knoflíku při zamknutí, prostě inteligence na plné pecky :-)

                  0 0
                • milan1  

                  Ještě jako doplněk, systém je samozřejmě ovlivněn silou, kterou do šlapání dává jezdec. Když se postavíš do pedálů v kopci zatlačíš i tu vyjíždějící do výrazného stlačení. A tady bych jenom upozornil, že všechny systémy zamykání, jak RS, tak Manitou blokují vidlici vždy v horní úvrati a v kopci dochází paradoxně i k vyjíždění vidlice do zdvihu.

                  0 0
                  • Pekáček  

                    Spíš bych ocenil, kdyby ETA nevyjížděla, hlavní smysl toho systému vidím v pomoci vyjet opravdu strmá stoupání kdy biker sedí na špičce sedla a jakoby v zubech drží řidítka. To se prostě nedá postavit se do pedálů a zatlačit si ETU zpět, každé šlápnutí je boj :o) Vím jak mě to v Dolomitech štvalo a tam byly panečku kopce. U vidlí co nemaj při snížení zdvihu rezervu 30mm tuhého chodu je jasné, že je lepší je nedržet dole na dorazu. Zamykání co má RS je zase lepší když někdo dupe do kopce co není tak prudkej vestoje. Navíc co mám páčku na řidítkách, zamykám častěji (ale nikdy ne dlouhodobě).

                    0 0
    • martt  

      Milane viem, ze je to Tvoje know-how a je pochopitelne, ze ho nechces len tak rozdavat, ale nemohol by si nam prezradit, co treba spravit aby ta vidla (Suntour Axon S-RL 2004) bola mazana olejom? Aspon tak vseobecne.

      Pipadne mi poslat (predat) lepsie stieracie kruzky a navod ako ju zmenit na mazanie olejom. Ak je to natolko komplikovane, ze s beznou dielnou to nezvladnem (napr. potreba nejakych specialnych vystruznikov), tak samozrejme nie, ale ak by to bolo zvladnutelne aj doma, tak by som mal zaujem.

      Pripadne na mail „martt zavinac gmx bodka at“ ak to nechces prevetravat na verejnosti.

      0 0
      • vlk  

        Myslím, že samotný návod jak jakoukoliv vidlici předělat na mazání olejem je v historii snad 100× a zvládne to snad každý.

        0 0
        • martt  

          Dakujem za odpoved ale v historii som explicitny navod na prerobenie mazania tejto vidle nenasiel. Napr. pre vazelinove Manitou tu akesi navody su, niektori pisu, ze do vazelinovych Manitou vidiel pasuje Evil Genius ale take jasne to nie je.

          Pre ine vidle su tu vagne navody typu „vymen stieraky a nalej tam olej“, comu nedoverujem.

          Vseobecne ked nalejes do vazelinovej vidle olej, tak mas „vidlu v ktorej je olej“, ale vobec nie je iste, ze bude aj „mazana olejom“. Ten olej sa nejak musi dostat do puzdier a musi byt zase aj spolahlivo zotrety z vnutornych noh. Stieraky musia navyse tesnit vo vonkajsich nohach proti uniku oleja.

          Myslim, ze tu vobec nebol uvedeny presny typ tych „lepsich stieracich kruzkov“, co sa pouzivaju na Suntour Axon. Pred casom bol Milan ochotny predat tie stieraky, ktore pouziva on za nejaku pristupnu cenu, to si urcite pamatam ale tiez som to uz nenasiel (mozno to bolo este na starom bikefore pred 2003, tam napr. TinkTink uzasne chvalil Suntour XC PRO :-) ).

          A je jasne, ze presne pre tuto vidlu (vid. Subject) to Milan presne vie, takze som sa skusil obratit priamo na neho.

          Napriek tomu, pokial vies na bikefore alebo aj inde najst odkazy na kvalifikovane prerabky vidiel, bol by som Ti velmi povdacny ak by si sem napisal linky na tie upravy.

          0 0
          • vlk  

            ty návody jsou univerzální pro všechny vidle.A většina vidlí co je od výroby mazaná olejem to tak má -včetně nejnovějších RS, pokud teda nejde o vidli s otevřenou olejovou lázní.Jak píšeš prostě je tam vevnitř mezi nohama olej.Ještě bych přidal, že pokud je pod kroužkem místo dal bych tam molitanový kroužek-tak to RS a nezapomenout utěsnit dole imbusy co drží vnější nohy.Maže se to tím jak vidlice při pružení chodí.on ten olej i vzlíná, pro lepší funkčnosta tam právě ty lepší značky mají ještě ten molitanový kroužek, který se vlastně při pružení stále nasává olejem a pak stále maže.někteří výrobci v návodech doporuují občas vidlici rozebrat a molitanový kroužek namazat, nekteří doporučují jednou za čas na nějakou dobu kolo obrýtit zhůru nohama, aby ten olej stek k tomu kroužku.Ale ono se to fakt za jízdy jak to pruží a vzniká tam tlak maže dost dobře.

            0 0
    • martt  

      Takze ten Axon ma po par pretekoch (spolu asi menej ako tisic km) uz celkom obrovsky vakel, na konci s nabojom niekolko milimetrov. Je to u tychto vidiel normalne?

      Jeho predosly Skareb vydrzal ovela viac.

      0 0
      • Pekáček  

        No měl jsi ho (nechat) předělat na mazání olejem. Teď už ti pomůže jen vazelína Manitou, ta spolehlivě vymezí menší vůle (vlastní zkušenost).

        0 0
        • Otelo  

          podla coho by som odhadol potrebne mnozstvo oleja do kazdej nohy?

          len tak zo srandy by som skusil dat olej do starej RST. tesniace kruzky ma celkom seriozne, podobne tym od RS, tak hadam to zhora tiect nebude.

          0 0
    • Triathlones  

      Santourku jsem jezdil…moc mi nevihovovala že byla strašně tvrdá a ni jsem jí pořádně nepropružil…tak jsem to zkusil podle nějakého návodu na natu upravit ale to byla chyba..,od té doby už vůbec nefunguje…pak jsem si koupil Manitou Scareb a to se nedá vůbec srovnat…

      0 0
    • martt  

      Tu vidlu som prave rozobral. Vnutri je uplne cista, aj vazeliny je tam dost. Puzdra vyzeraju uplne nedotknuto, ved ta vidla nejazdila ani 50 hodin a ziadne divociny, len normalne XC. Preto ma ten vakel teda zarazil.

      Su tam dvoje puzdra dlzky kazde asi 13 mm, vo vzdialenosti od seba asi 122 mm. Obe nevyzeraju vobec opotrebovane a su pekne namazane.

      Teraz otazka na Milana: vymienas tieto puzdra za nieco kvalitnejsie a vystruzis ich do osi (rovnobeznost) presne na priemer vnutornej nohy?

      Podla mojej sublery ma jedna noha 29.9 mm a druha 30.0. Ovalitu nemaju. Skrabance nemaju, vyzeraju uplne nove bez nejakej zavady. Do vonkajsej nohy subleru nedostanem, takze rozmer puzdier nie som schopny premerat.

      Otazka na Pekacka: vazelinu davas iba na puzdro alebo aj do tych stieracich kruzkov. Z fabriky je totiz vazelina len na puzdre a medzi stieracimi kruzkami je uplne sucho, vid nie moc podarenu fotku.

      0 0
      • milan1  

        Pokud chceš pracovat s pouzdry, tak ti naznačím náročnost. Stružení je samozřejmě možné ale musíš si uvědomit jaká vrstva je na ložiscích a kde jsou asi hranice. Pro případ opačný (vymezení vůlí) potom potřebuješ nástroj na citlivé vyndání pouzder a jejich následnému nalisování. Takovéto vybavení tě vyjde na cca 2000 Kč. A šupleru jako kontrolní nástroj pro tyhle činnosti bych ti nedoporučoval.

        0 0
        • martt  

          Mily Milan, je mi jasne, ze vymena puzdier je narocna, vymienal som kedysi podobne puzdra na zvislych capoch v aute a prave preto sa Ta pytam, ci sucastou Tvojho tuningu je aj vymena tych puzdier za nejake lepsie. Podla mna nestaci tie puzdra vymenit ale je ich treba aj vystruzit a na to nemam ani material ani vercajk.

          Zatial na tom syn bude jazdit ale ak sa bude vola dalej zvacsovat, tak by som ti tu vidlu nakoniec rad poslal.

          Dnes som porovnal ten Axon s dvoma dvojrocnymi Skarebmi a jednou prastarou Judynou. Vysledok – Axon ma po par mesiacoch velku volu, judy po styroch rokoch trochu mensiu a tie dva skareby vobec ziadnu. Jazdene tym istym jazdcom a ta judy a jeden skareb dokonca aj mnou (vaha jazdca 100kg).

          0 0
          • milan1  

            Náprava pořádně vyjeté vidle není součástí tuningu, zrovna tak jakýkoliv jinak předem zničený díl, může to být třeba ještě Lock out. Myslím, že výpis toho, co je obsahem tuningu mám na stránkách v sekci nabídka. Kdesi na stránkách mím taky upozornění, že necitlivá vidlice je namáhána daleko víc a také to, že u Axona není změna mazání tou pravou která problematiku vyřeší.

            0 0
      • Pekáček  

        Já tam té vazelíny dávám vždy hodně, ale měl jsem jen typy s manžetama, tam jsou stíráky jiný www.bike-forum.cz/…ponenty.html?… Milan ti řekne, že vidle s bráchou moc přemazáváme, no asi to tak bude :o) Prostě jsem jí vždy nacpal dovnitř na stěny až po stírák.

        0 0
        • milan1  

          Potvrzuju :-) Vazelínu, kterou používáte a její množství, tohle čistit, to není co závidět :-)

          0 0
          • Pekáček  

            Ehm, my už vazelínovky neprovozujem ;o) Bráchovi jsi všecky SR předělal na olej a já mám teď Marunu ETA a RS Recon :o)

            0 0
            • milan1  

              Znám samozřejmě Váš vozový park a jsem rád, že už nemáte příležitost se vyřádit s tím sajrajtem :-)

              0 0
              • Pekáček  

                To není sajrajt, ale vazelína Manitou od Motorexu :o) Teď s ní mažu třeba kliky a závity a tak. Je to sviňa, prakticky nejde utřít zamaštěný povrch dosucha.

                0 0
                • milan1  

                  Jak já ti tohle věřím :-) Není nad to si to vyzkoušet.

                  0 0
    • martt  

      Mam len namazat puzdra a zase tu vidlu poskladat alebo ma zmysel tam spravit (rozobrat) este nieco? Netreba mazat aj vzduchovy piest?

      Momentalny stav vid foto.

      0 0
      • martt  

        Kedze nik neodpoveda, tak tu zhromazdim tych par informacii co sa da najst na stranke Suntouru. Je toho ale velmi malo oproti detailnym manualom pre vidle manitou.

        Maintenance SR SUNTOUR forks are designed to be nearly maintenance free. However, as long as moving parts are exposed to moisture and contamination, performance may be reduced. To maintain high performance, safety and long life, periodic maintenance is required. The recommended intervals for maintenance are listed below. Lubricants and Cleaners:

        • Teflon fortified oil
        • SR SUNTOUR special grease (SRS No.9170–001) / high quality Teflon fortified grease.

        Damping oil:

        • SR SUNTOUR special damping oil (SR SUNTOUR special damper oil #PSF01–033 / Viscosity 5W).

        MAINTENANCE Check the fork before each ride and contact your dealer if you have any questions.

        a este

        After every ride:

        • Clean the stanchion tubes and the dustseal area.

        After 25 hours:

        • Check the main fixing bolts for proper torque (10Nm)
        • Oil the dustseal area with Teflon oil or other fork oil

        After 50 hours:

        • Function check of the fork/Clean and grease service of the bushings at the dealer

        After 100 hours:

        • Change oil bath and lubricate remote lock and travel adj. beneath cap with Teflon oil

        After 100 hours or 1 year:

        • Inspection and service of the complete fork at the dealer

        A nakoniec

        Air might be leaking. Put small amount of oil from top after opening the top cap of left leg

        Da sa k tej vidle najst este nieco? Ten exploded view, kde vobec nesedia cisla v popise a v obrazku uz poznam…

        0 0
      • miťo  

        Já jsem sám na Axonu jen mazal pouzdra. Vse ostatní by mělo být dobré, pokud ovšem ti tento tovární stav stačí.

        0 0
        • martt  

          Az na ten vakel mi tovarny stav vyhovuje. Puzdra som namazal. Vidla bola vnutri uplne cista a aj slusne namazana. Myslim, ze tie puzdra su bud extremne nekvalitne alebo tam bol ten vakel od vyroby ale zo zaciatku bol nejak zamaskovany.

          0 0
    • martt  

      Este by ma zaujimalo aky je ta vidla vlastne rocnik. Snad sa to da z predchadzajucich fotiek urcit. Je tam nejaky iny lockout ako na fotkach co som videl, kukni toto foto.

      0 0
    • blisterexist  

      čau lidi, potřebuju poradit, koupil jsem staršího axona, asi kolem 2004–6, a potřebuju vědět jak z tama dostat patronu, a jestli jde ta patrona rozdělal?

      pls poraďte:-/

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.