Dynamo v předním náboji - má to někdo?

114 nepřečtených
  • jihra

    Má někdo dynamo v předním náboji? Dělá to Shimano – cycle.shimano-eu.com/catalog/cy­cle/products/com­ponent.jsp?PRO­DUCT%3C%3Eprd_id=84552­4441762969&FOL­DER%3C%3Efolder_id=25343­74302040682&AS­SORTMENT%3C%3E­ast_id=1408474­395181426&bmU­ID=1144602066391 – a má to prý daleko lepší výkon, než klasické dynamo. Odpor skoro nulový. Shimano k tomu dělá i halogenová světla – cycle.shimano-eu.com/media/cy­cling/techdoc­s/en/bikecompo­nents/LP/EV-LP-C050-E_v1_m5657756­9830541781.pdf Máte někdo zkušenosti s tím dynamem v náboji a těmi světly?

    0 0
    • pepek  

      Odpor skoro žádný, protože taky výkon skoro žádný. Nabíjecí baterky přece stojí zlomek ceny tohoto zázraku.

      0 0
    • jihra  

      A tohle znáte? Taky jsem to ještě neviděl. Průvodní text:„Dynamo Aufa do výpletu, výkon 6V/3W, váha 270g, upevňuje se na přední osu 9 mm, pohon vyklopením unašeče do paprsků, funguje za každého počasí bezproblémově.“ Cena je ale kolem 1.000 Kč (blázni).

      0 0
    • Myska  

      Doba pokročila, proto bych se rád zeptal, jaký máte kdo zkušenosti s nábojem s dynamem, případně i s k tomu dodávanými světlomety?

      Díky

      0 0
      • Jakobo  

        jj, taky bych se rád něco dozvěděl, občas vyrazíme na pár dní na kolo a spíš se mi líbí ta myšlenka samozásobování (nabití mobilu), protože dnes opravdu není problém ani někde mimo civilizaci tu elektroniku někde dobít, svítilna vydrží několik dní a notebook s 50 Wh aku bych stejně nenabil. To dynamo v nábě má výhodu, že odpor závisí na odebíraném proudu. Značkové 6 W dynamo stojí tuším 3000, u toho 2.4 W je těch 1000 reálnách.

        Fakt je ten, že to dynamo bude tak půl kila navíc a hlavně jeho odpor nebude zanedbatelný. Čistě teoreticky a ono to tak nějak i bude, při běžném šlapání (větší vzdálenost) podává člověk výkon od 50 do 90 W (krátkodobě, 20 min stoupací etapa na TDF třeba 300 W). To dynamo má nějaké ztráty, reálně 2.4 W bude mít 6 W, to je klidně 10 % tvojeho výkonu. Tak to je už k zamyšlení.

        Na jednom kole mám nromální přítlačné dynamo se širší rolnou, ten odpor při odpojené žarovce je celkem neznatelný, ale při zapojené žárovce je to už cítit. Nechtěl bych takhle jet 60 km a naloženýma báglama. To dynamo v nábě bude mít asi o něco nižší odpor a větší účinnost.

        Bych to asi shrnul takhle: Cesta do práce, po městě atp. klidně jo, cestování, delší švih spíš ne.

        Ještě jsem si vzpomněl na blikačky, které se montují pod RU a na špice se připevní proti sobě 2 magnety. Bliká to parádně, odpor zanedbatelný, na městské kolo ideální. Populární v Dánsku.

        0 0
        • Bulda  

          mam na kole do prace se svetlem busch-mueller oval, s novou zarovkou to svitilo slusne, ale jak se pali vlakno, jde to brzo dolu

          jelikož halogen už není in, tak chci dát ledku, ale kdyz jsem to meril, tak naprazdno to dava pres 30V, zatizene ctyrmi 1W luxeony seriove se to drzelo kolem 14V, takze 12V zarizeni by to melo v poho utahnout, napsano je na tom 6V 3W, ale rek bych, ze nebude mit problem s 5W

          ve svetle je nejaka elektronika – kondik na stand-by diodu, stmivaci senzor, mozna obsahuje i stabilizator, ale spis to proste spoleha na stabilizacni schopnosti zarovky, dioda by s tim asi mela problem, tudiz jsem koupil cely drop-in s regulaci na 3–18V a vypada, ze si s tim poradi

          nabijeni elektroniky, mobilu atd lze s timhle

          http://www.bumm.de/…/e-werk.html

          jen ta cena, usmernovac se stabilizaci zvladne sikovny elektronik o dost levneji, nekde tu bylo tusim i schema – greztak a zenerovka, vic toho tam snad nebylo :)

          0 0
          • Bulda  

            tak koukam, ze jsem objevil Ameriku a „nekdo“ neobjevil vyhledevani :)

            http://www.nakole.cz/…-dynamo.html

            0 0
            • Myska  

              objevil, jenže tady jsou 4 roky staré informace a v dnešní době jsou 4 roky vývoje obrovskej kus cesty, proto bych rád nové poznatky. Taky se mi nezdá, že by o týhle vecičce vědělo jen tak málo lidí, skoro v každým krámu stojí minimálně jedno kolo s dynamem v náboji…

              0 0
              • Jakobo  

                Jo, tak přesně tento příspěvek jsem už kdysi četl i s tím ukradeným kolem.

                No, ale jaká je tvoje představa použití, cesta do práce, svícení při tréninku, cestování?

                0 0
                • Myska  

                  Sháním pro maminku kolo na ježdění do obchodu, po městečku, občasný dojetí k nám, cca 5km. Jde o to, že je hrozný tele :) a světla nechává pořád doma, a když je tam nechá, tak se tím netrápí… ideální by bylo s řemenem a nějakým řazením v z.nábě, taková beúdržbová sestava. Hrozně ráda vozí tašky s nákupem na řidítkách, takže bowdeny likviduje co 2 měsíce, ale s tím už bych si nějak poradil… prostě denní klasika na hané :)

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Aha! Já jsem takové kolo loni poskládal babičce tady v Norsku a pak dovezl do Čech. Ocelový rám na 26 kolách, vepředu je bubnová brzda na prům. ložiskách, vzadu 5ti rychlostní torpédo, na rodlách 18l košík zespodu podepřený a vzadu normální nosič. Nerezové blaťase a dynamo jsem tam dal to normální, ale kvalitní, kovové se 3 vývody (2×3W) a širokou rolnou, odpor na prázdno zanedbatelný. Naprosto bezúdržbové kolo, vážit sice může tak 15 kg, ale u takového kola to je spíš výhoda, ty košíky a blatníky nakonec cosi váží. A jezdí se na tom parádně, max komfort. Nakonec stejně babička nepřehodí nohu, takže práce naho… a na kolo se práší v garáži :-(

                    IMHO na takovém pracantovi je to celkem fuk, jestli normální dynamo, nebo to v nábě. Máti spíš ocení pořádný zvonek a košík, normálně namontuj obyč dynamo, ale ne ty plastové šmejdy, raději sehnat to staré hliníkové made in DDR a na rolnu nasaď takový ten gumový špunt, bude mít sice nižší otáčky, to ale na svitu vůbec nepozná, zato menší odpor a nebude prokluzovat.

                    0 0
              • Bulda  

                tak dynmao, resp. alternátor je věc stará přes sto let, na tom se nic moc novýho vymyslet nedá :)

                novější modely od shimana mají jen nižší odpor naprázdno, jinak nic

                ale ty světla, to už je jiná, LED modely už jsou i na dynamo

                0 0
        • Prazak0  

          Odpor dynama v náboji, pokud to bude třebe Shimano Deore LX, tak bez odběru proudu není poznatelný vůbec. Dle měření bere malinko přes 2W při rychlosti 30km/h. Myslím, že u téhle rychlosti po rovině je třeba kolu dávat energii 200 W. Zpomalení je nepatrné. I při zátěži, tj. při těté rychlosti cca 7 W, tak pokles rychlosti bude tak 2–3 desetiny km/h. To je tím, Takže dynamo si malinko energie vezme, jenže jelikož pro malé zvýšení rychlosti je třeba dosti zvýšit dodávanou energii, tak pokles rychlosti je velmi malý. Pro zajímavost, pro rychlost 20 km/h stačí nějakých 90W, ale rychlost 26km/h chce nějakých 150W. Za bezvětří. Stačí slabounký vánek, který kdo jezdí v reálku, tak moc nepociťuje, ale chce to významněji víc energie. Přitom vítr do 10 km/h považuji za slabý.

          Levnější dynama mají ovšem větší odpor, hlavně bez odběru proudu. Některá bez zatížení brzdí skoro stejně jak při zátěži. Při zátěži se tolik neliší od kvalitních dynam.

          S dynamem bez potíží jezdím klidně trasy 60, 70 km. Přijde mi stejné, jak bych jel na kole bez dynama. Zpomalení by bylo významné u závodníků, kde jde i vteřiny, ne-li i jejich desetiny. Jet ovšem s přítlačným dynamem, tak tam je odpor značný, 15W i víc, zvl. při špatném naštelování proti pneu.

          I indukční blikačky mají svůj odpor.Zátěž navíc, odpor vzduchu ale též brzdí – magnetickou silou. Jelikož ale vyrábí velmi málo el. energie, tak to není znát. U dynama, bere-li např. 7W, tak necelé 2W je mechanický odpor, malinko bludné proudy, a 5W se vyrobí. Dynama se vyrábí na plný výkon při 15km/h, takže jedu-li rychleji, tak tu energii nevyužiju. Lepší využití vyrobené energie je, když je větší odpor, tj. třeba víc Led světele v sérii, nebo i žárovka na vyšší napětí. Proud pak je menší, ale je tam vyšší napětí. Při zatížení 500ma je na svorkách dynama cca 6V, tj. velká část energie se ztratí ve vnitřním odporu cívky dynama. Dynamo jinak účinné je, jenže je optimalozované pro moc nízkou rychlost. Při vyšší rychlosti se energie navíc nevyužije, ale ztratí na teplo.

          0 0
    • HonzaRez  

      Zdar, rád bych toto vlákno po čase otevřel s otázkou, jestli si v poslední době někdo něco podobného nekupoval? Vypadá to, že se to dá sehant už za pár stovek a při přestavbě staršího chudáka na ježdění po městě by se to hodilo…

      0 0
      • kubad  

        při ceně, výdrži, svítivosti a jednoduchosti nabíjení čínských světýlek je tahle investice poměrně něsmyslná

        0 0
        • bleach  

          to je sporny. v Mnichove (coz je podle me cyklo raj, ale to sem nepatri) jsem to videl snad na kazdym druhym kole. Vyhoda je jasna, nemusis se o nic starat, nevypece te baterka co dosla atd..Na nejakej citybike ideal. A navic to svidi i po zastaveni, nevim teda jak dlouho, ale co stali na semaforu, tak to svitilo vsem..

          Odpor taky nebude jak na mamy liberte s klasickym dynamem.

          0 0
          • Vilém  

            O sviceni pri stani se nestara dynamo, ale jinak souhlas, je to bezudrzbove.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Jj..docela blbuvzdorny system…v kombinaci a nejakym kondikem/maly aku to vydrzi chvili svitit(pri pouziti svetla s ledkama ciste pro zvyseni viditelnosti cyklisty)…v parizi to takhle docela dobre funguje:)

              0 0
              • jihra  

                Od doby původního příspěvku jsem získal nějaké zkušenosti, takže se o ně podělím.

                Dynamo v předním náboji mám na lehokole, je to Shimano 6V/3W. Na přímé svícení to moc není, pouze s tím dobíjím zapouzdřený olověný aku 6V/12Ah, kterým napájím světlo s LEDkou SSC P7 čínské provenience. „Svitivost“ 900 lumen, prostě super, nad světlem musím mít pořádné stínítko, jinak na mne blikají protijedoucí auta.

                Pokud chcete dynamem živit přímo nějakou LEDku, tak musíte mít poněkud výkonnější dynamo, nejlépe značky SON, cena je ale kolem 4500 Kč. Na tohle dynamo můžete napojit přímo LEDku (třeba CREE Q5 apod., cca 250–300 lumen). Dynamo to v pohodě utáhne. Aby LEDka svítila i po zastavení, tak se k LEDce dá paralerně kondenzátor 1 Farad (dá se koupit za pár kaček třeba knoflíkový na 6V a nebo k hifi do auta na 12V, ten ale stojí skoro litr). LEDka pak svítí dost dlouho.

                Přesto doporučuji jiné řešení.

                Z „číny“ si objednejte nějakou baterku se svítivostí alespoň 900 lumen (většinou je v nich LEDka XM-L T6), která je napájená bateriemi typu 18650. Na Ebay se dá koupit od cca 10 dolarů. K tomu nabíječku na tyto baterie za cca 10 dolarů. Baterie nekupujte. Proč? Sežeňte si někde již nefunkční baterii z nějakého notebooku. Vykuchejte ji a zjistíte, že uvnitř jsou právě články typu 18650. A kupodivu jsou plně funkční i když noťas hlásí, že baterie je KO. Já jsem takto vykuchal již 3 „nefunkční“ baterie z noťasu a všechny články 18650 z těch baterií jsou PLNĚ funkční. Prostě výrobci baterií asi naprogramujou čip v baterii, aby po dejme tomu 1000 nabití zahlásil, že je baterie KO a blbec spotřebitel kmitá pro novou baterii.

                K baterce ještě kupte držák na řídítka – také z „číny“. Už jsem jich pár vyzkoušel a nejlíp se mi osvědčil tento – http://dx.com/…black-162896

                Jediný problém u těchto baterek je ten, že mají poměrně úzký hlavní kužel světla. Dosvítíte na 300 metrů, ale do šířky je světlo slabší. Já s tou baterkou jezdím i na horském kole v noci v terénu po lese a to světlo do šířky trošku chybí. U lehokola jsem to vyřešil tak, že jsem ze starého dynamového světla vyndal přední „sklo“ (on je to vlastně plast), které je svisle žebrované, z toho skla jsem vyříznul kolečko a dal jsem je do baterky místo původního čirého sklíčka. Žebrování na sklíčku světlo krásně roztáhlo doširoka. Na tu baterku na horáku jsem sklíčko ještě nestačil udělat. Ono ne každé sklíčko s žebrováním funguje tak jak má, je to třeba vyzkoušet.

                Takže doporučuji – když chcete mít na kole SVĚTLO a ne bludičku, tak se vykašlete na dynamo a kupte baterku. Hodíte do kapsy hromadu nabitých baterií a jedete – a hlavně VIDÍTE!

                Jinak jestli si chcete počíst o světlech a LEDkách, tak doporučuji http://forum.fotonmag.cz/

                0 0
                • Jakobo  

                  Dik za info, to se temi baterkami v notasu me prekvapilo, na druhou stranu tomu celkem verim. Soucasne vim, ze baterky na DX jsou delane z akupacku, po rozdelani jsou videt ustrihle plisky, to pak dava smysl.

                  Jen se te chci zeptat, dostal jsem zadarmo dynamo Shimano 2.4 W, tusim d-050c. Sice ho neplanuju ho pouzit, ale pri zatoceni oskou se otaci trhane asi jak normalni dynamo, ale klade docela velky odpor. Nevim, jestli jsou v haji konuse, jsou mozna pretazene, nebo to tak ma byt?

                  0 0
                  • Vilém  

                    Ma to tak byt, delaji to permanentni magnety. Po zapleteni to neni vubec zretelne.

                    0 0
                    • jihra  

                      Tak tak. Ještě jedna věc – ta dynama od Shimana jsou dělaná vždy pro zapletení do určitého průměru kola. Takže když se zaplete třeba dynamo určené pro kolo 26–27" do kola třeba 20", tak bude dávat větší „výkon“ – respektive při pomalejší jízdě bude dávat více šťávy.

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        spatne…pri stejne rychlosti(jako treba na 26") to bude davat vetsi vykon bo uhlova rychlost kola bude vyssi:)

                        0 0
                        • jihra  

                          Nesouhlasím.

                          Takže polopaticky.

                          Shodneme se asi na tom, že čím rychleji se otáčí kolo (tedy i dynamo), tak tím vyšší „výkon“ dynamo dává.

                          Teď hypotetická situace:

                          Jeden bicykl má kolo 26" a druhý bicykl má kolo 20" (v obou kolech zapletené STEJNÉ dynamo). Shodneme se asi na tom, že obvod kola 26" je větší než obvod kola 20".

                          Oba bicykly jedou stejnou rychlostí a dráhu dejme tomu 50 metrů ujedou za stejný čas.

                          Na dráze 50 metrů se kolo 20" musí zákonitě otočit vícekrát než kolo 26", protože kolo 20" má menší obvod než kolo 26".

                          Tudíž z toho plyne, že za stejnou dobu (t.j. za dobu, za kterou obě kola ujedou stejnou rychlostí dráhu 50 metrů) se kolo 20" musí otočit vícekrát než kolo 26" – tedy kolo 20" se točí rychleji než kolo 26".

                          No a jestliže se kolo 20" točí rychleji než kolo 26" pak také zákonitě musí dynamo v kole 20" dávat větší „výkon“ než stejné dynamo v kole 26".

                          Jinými slovy – když dám dynamo určené pro kola 26" do kola 20", tak bude při stejné rychlosti jízdy bicyklu dávat v kole 20" vyšší „výkon“ – jak jsem psal výše.

                          0 0
                          • vapes  

                            Je to jinak,běžné „socialistické“ dynamko je ve skutečnosti alternátorek,spo­čítaný tak, aby s předepsanou zátěží udržoval přibližně konstantní napětí a tím i výkon bez ohledu na otáčky.(je to udělané tak,že alternátorek má jistou indukčnost vinutí a když stoupají otáčky,stoupá nejen napětí ale i kmitočet proudu.A čím vyšší kmitočet, tím větší odpor ta vlastní indukčnost klade.Tyto vlivy působí tedy proti sobě a vzájemně se ruší, výsledkem je téměř konstantní výkon.) Proto je nutné dodržet výkon žárovek, pokud je větší než předepsaný, tak to svítí málo, je-li nižší pálí se žárovky. Lze předpokládat, že i moderní „dynamka“ jsou takto udělána, případný usměrňovač pro LED na věci nic nemění.

                            0 0
                            • Bulda  

                              nejsou, přečti si post ode mě výše a odkaz na diskusi nakole.cz

                              nebo jsou, ale nějak špatně, mě to napřímo pálilo žárovky 7,5V 4W

                              0 0
                          • Smazaný účet  

                            jo…asi jsme to predtim nejak chujovo precetl..oba pisem to stejne az na to „nesouhlasim v mem postu..“..tak sorac:)

                            0 0
                  • jihra  

                    Baterie na DX jsou origo, nejsou „vymontované“ z nějakého akupacku. Pokud se na DX vyskytují nějaké baterie s plíšky, tak to jsou baterie určené pro spojení do akupacku. Většina baterií na DX i jinde jsou klasického „tvaru“ – prostě na jedné straně ploška a na druhé straně „čudlík“.

                    Když se vyndají ty články 18650 z baterie z notebooku, tak jsou také spojeny plíšky. Normálně jsem ty plíšky rozstříhal (bacha na kraťasy, baterie mají dost velkou kapacitu!!). Zespodu článku jsem ten plíšek utrhnul, nahoře, kde má normálně článek „čudlík“ (plus pól), jsem ten plíšek přeložil přes sebe a vytvořil jsem tak vyvýšeninu, která ten čudlík supluje.

                    Zkusil jsem i čudlík udělat. Plíšek z plus pólu jsem také utrhnul. Koupil jsem mosazné vruty s půlkulatou hlavou o průměru jako ten origo čudlík na článku. Hlavu jsem uřezal a zabrousil řez do roviny. Pak jsem tu hlavu připájel cínem na ten článek a vytvořil jsem tak ten „čudlík“ na plus pólu. Jelikož článek je z nějakého asi nerez materiálu a cín na to normálně nechytne – nehledě na to, že je třeba pájet co nejkratší dobu, ať se článek nepoškodí nebo dokonce nevybuchne (má ale jakési větrací otvory) – tak je třeba pro pájení použít speciální pájecí kapalinu na nerez. Já mám tuhle – http://www.gme.cz/vyhledavani/… – a funguje perfektně. Nejprve kápnu kapku kapaliny na vršek článku a nanesu páječkou trochu cínu. Pak nanesu cín i na spodek té uříznuté hlavy vrutu. Pak položím hlavu na článek a celé to prohřeju páječkou, až se cín roztaví a hlava se připájí na článek. Pak ještě vršek hlavy obrousím na plocho, ať je to jako origo baterie.

                    Pak jsou ty články 18650 z baterie z notebooku naprosto stejné jako články 18650, které se dají koupit třeba na DX.

                    0 0
                • Bulda  

                  to sklíčko se dá koupit, říká se tomu fresnelova (lineární) čočka

                  http://www.led-expert.cz/…e-Angle-Lens

                  na čínu bych se už dneska vykašlal a volil českou záruku za jen trochu vyšší cenu

                  http://www.led-expert.cz/…LED-Svitilna

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    zaruku rikas:)

                    0 0
                    • Bulda  

                      to vlakno jsem ještě nečetl, ale mě tam vymenili celkem v poho reflektor kvuli chybejici matici co drzi plugin s diodou uvnitr

                      0 0
                  • jihra  

                    No má to jistou logiku ta záruka i když je cena vyšší. Na druhou stranu třeba s reklamací na DX jsem neměl problém, vyměnili kus za kus. Ale třeba na Ebay už jsem se jednou s koupí baterky „vydrbal“.

                    0 0
                  • jihra  

                    To jsem ani nevěděl, že to někdo prodává. Teda ale chtít 249 Kč za kolečko z plastu – to je prasárna! To si to radši vyřežu z toho starého světla na dynamo, které koupím někde v bazaru za 30 Kč (nepoužité).

                    0 0
            • Bulda  

              vpodstatě stará, nabíjí kondík, baterie tam nejsou (teda asi záleží na typu, ale pokud je tam na stand-by ledka, tak kondík stačí, já tam mám 1F a na to ta dioda svítí několik minut)

              0 0
        • HonzaRez  

          Řekněme, že to nepatří do kategorie návratových investic, ale do srandainvestic aneb koukejte, co mám, stálo to děsný prachy a skoro k ničemu to není, ale mám z toho radost…

          0 0
    • cobra47  

      Tak pridam sa aj ja pouziva niekto dynamo v prednom naboji aj ako nabijacku? nieco taketo napr. Ide mi o to ci to stiha dobijat :-)

      http://www.notebookshop.sk/…-dynama.html

      http://ecoxgear.com/ecoxpower/

      0 0
    • Bulda  

      našel jsem k tomu pěknou diskusi a stránky s obvody

      http://forums.mtbr.com/…-452480.html

      http://www.candlepowerforums.com/…owthread.php?…

      http://www.pilom.com/…Circuits.htm

      dle toho je to dynamo (alternátor) stabilním zdrojem proudu, což je pro ledky ideal, tahají z toho v poho 10W

      0 0
    • dominikvu85  

      a jak se ty svetla zapinaj mam kolo columbus alu city cc a to ma dynamo ve stredu rafku a když dam na rozsviceni svetel nebo na automaticke sviceni jedu přes den a nesviti a mam to dynamo i vzadu

      0 0
      • Vilém  

        Zkus poprosit nekoho ve svem okoli, aby to prepsal do srozumitelne reci.

        0 0
        • fargo.  

          :-)) Jojo, formulovat svoje myšlenky je někdy problém. A obávám se, že bude hůř.

          0 0
      • drood  

        To vzadu je převodovka, vypadá to na Nexus3…

        0 0
    • dominikvu85  

      mam tohle jak ty svetla fungujou poradte někdo předem diky http://www.ebay-kleinanzeigen.de/…215-217-1173

      0 0
      • jecnak  

        Zkus pro zacatek jasne a srozumitelne polozit svuj dotaz a pouzivat na zacatku vety velke pismeno a na jejim konci interpunkci.

        0 0
        • dominikvu85  

          Prostě jak se u toho rozsvítí světla.!!

          0 0
          • Vilém  

            Jestli si dobre pamatuju, tak u shimana je to tak, ze to bud sviti porad, nebo se automaticky rozsviti pri snizene hladine okolniho svetla.

            0 0
            • jecnak  

              Pri velke predstavivosti se da z jeho predchozich vykriku vydedukovat, ze prepinac nasel, ale svetla po prepnuti do zadneho z rezimu nesviti. Z toho bych usuzoval, ze je to proste rozbity – dynamo, kabelaz a nebo samotne svetla. Bude teda potreba vzit do ruky nejake meridlo a zjisti, kde je chyba.

              0 0
              • kamaro  

                No podle předchozích příspěvků si myslím, že je to nad možnosti uživatele, protože pravítkem na tom nic nezměří.

                Ale vážně k tématu. Nemáte někdo zkušenosti s touto nábou?

                Nebo s podobnou nábou od Shimana (LX nebo XT, ne ty levnější typy)? V plánu je sbastlení elektoniky na usměrnění a vyhlazení a poté používání na dojíždění do práce. Chtěl bych, aby to utáhlo přední světlo (něco jako toto a pár ledek jako zadní světlo. Díky

                0 0
                • Vilém  

                  Nekdo to tu provozuje, tim myslim to cinske svetlo a dynamonaboj.

                  Osobne jsem si myslel, ze to nebude fungovat, ta naba ma 3W, svetlo bere kolem 10W, ale pry to sviti.

                  0 0
                  • jecnak  

                    Taky si myslim, ze z toho cesta ven nevede, protoze snad vsichni vcetne SON maji vystupni vykon naby 3W.

                    0 0
                  • kamaro  

                    Není to tak, ta nába akorát dává max. 0,5A. Při celkem pomalé jízdě dá těch cca 6V a z toho vyplývá ten udávaný výkon 3W. Ale čím rychleji se jede, tak tím větší napětí dává a tak se z toho dá vymáčknout trochu více, což by mohlo na nějaké výkonější LED světlo stačit. Nějaké diagramy pro pár dynam jsou tady.

                    Obvody pro zapojení se dají také najít.

                    0 0
                    • kyl  

                      Já s tím taky bojoval a nakonec nechal baterky.Při rychlosti nad 30km/h to pálilo žárovky.

                      0 0
                    • Prazak0  

                      Mám dynamo Deore LX, odpor není znát, při zapnutém to bere cca 7W při rychlosti 30km/h, 2W naprázdno, při jízdě nepozoruju zpomalení vůči jízdě na kole bez dynama ve dne (mám dvě kola). Mám tohle světlo http://www.cyklosvec.cz/…d-na-dynamo/. Můžeš tam mít dvě světla v sérii, bez potíž je to utáhne. Při pomalejší rychlosti to nesvítí asi jak dvě světla s plným napětím, ale víc než jedno samotné světlo.

                      Utáhne to navíc i zadní světlo, opět na cyklošvec, Anlun, odkaz nedám, neby by mi to zavřelo dialogové okno, kam teď píšu. To světlo stojí myslím 159Kč, na dynamo, jde koupit držák za 10kč a dát na sedlovku. Pokud bys měl dvě přední světla v sérii, tak před to zadní jde jednu diodu, ta srazí napětí a sníží proud, který do světla půjde, nebo nějaký odpor. Jinak by to byla moc velká zátěž a to světlo, na které pověsíš to zadní světlo by nesvítilo, protože by je v sérii s tím druhým a díky poklesu odporu by pak bylo nerovnoměrné dělení napětí mezi oběma světly. Pokud se tam vrazí ta dioda, tak to jedno přední svítí nepozorovatelně méně a hlavně utáhne to zadní světlo. Jiným řešením by bylo mít to zadní světlo dvakrát, ale to je zbytečné. I tak, jak to mám zapojené, tak po chvilce jetí mi to zadní světlo svítí dostatečně intenzivně, i když na plný výkon asi nejede. Pokud bys měl ve předu jen jedno světlo a na ně dal to zadní, tak vzadu to bude svítit hodně silně, ale ve předu míň než když byla dvě světla. Vzadu mám ještě blikačku na baterie, ale v zásadě není nutná. Blikačky jsou levnější než pořádné světlo na dynamo.

                      Pokud bys měl zájem, tak pořídil jsem si ještě další světlo Philips Saferide 60 – to dává 60 luxů. To má ještě lepší distribuci než světlo Galaxy. Nyní mám teda ten Philips Saferide plus v sérii s ním Galaxy, celkem to jsou tedy 3 ledky, to světlo Saferide má 2 diody v sobě. Svítí to velmi dobře, i při malých rychlostech, Philips i při vedení kola ke vrátkům doma. Na tom Galaxy mám pověšené zadní světlo Anlun, kterému srážím napětí a tudíž tam jde i menší proud, takže obě světla můžou být v sérii. Philips Saferide má jednak větší intenzitu a pak svítí i hodně do dálky. S tím Galaxy perfektní kombinace. To světlo Philips jsem koupil za necelých 1100Kč, jinde stojí tak 1500 a víc. Na podzim dám dynamonáboj i na druhé kolo, tam dám zbylé světlo Galaxy do série ještě s něčím, na tom prvním kole v kombinaci se světlem Philips. To světlo Galaxy dám v kombinaci s vykuchaným bareriovým světlem z Lidlu, které údajně dává 30lux, ve skutečnosti asi víc, distribuci světla má taky velmi dobrou. U světel nejde jen o intenzitu, ale dobrou distribuci. Tj. nesvíti silně jeden malý bod a kolem nic a ani ne moc do šířky, prostě tak akorát. V lidlu je ještě akce, nevím, jestli to bateriové světlo ještě mají.

                      0 0
                • drood  

                  Z toho světla v odkazu bys musel samozřejmě vyhodit driver. Já mám vpředu jednu XM-L2, vzadu jednu XP-E red, na usměrnění Graetz ze 4 Schotky diod a kondík na vyhlazení. Svítí to i za chůze, vypínač tam nemám, svítím i ve dne (je to velmi dobře vidět i za slunečného dne). Ta XP-E vzadu je fakt dělo:). Není ale problém, použít dopředu třeba 4 bílé XP-E, pojedou blíže svému proudovému maximu a napětí to dává dost a dost (naprázdno desítky voltů, v manuálu se uvádí tuším až 100V).

                  0 0
                • Manzak  

                  Ja mam Shimano LX a funguje to bez problemu, mam jakesi led svetlo z nemeckeho Amazonu, ktere ma svou vlastni elektroniku, takze k tomu nepotrebuji nic jineho, k tomu zadni svetlo co ma svuj kondenzator a sviti jeste pul hodiny po zastaveni kola (dobre na stani u semaforu). Rekl bych, ze to sviti perfektne, ale protoze zdejsi uzivatele vcetne me jsou zmlsani svetlama jako Solarstorm a podobne, tak bych rekl, ze uchazejici, v terenu by to chtelo ani neco silnejsiho, ale na silnici se tmy bat nebudes, rozhodne to je svitivejsi nez nejake bludicky na tuzkove baterky. Navic to pouzivam i na cyklodovolene a dobijim s tim mobil, ktery stiha dobijet i pri pustene navigaci (zhasnuty displej).

                  0 0
                  • drood  

                    Nojo, to jsem zapomněl, v zadním světle mám samozřejmě paralelně k LED kondenzátor 1F/5,5V, takže po zastavení svítím dál. A vpředu používám v noci 3*XML2 s driverem 3,5A, Solarstormy kupuju kolegům v práci, přece nebudou svítit víc než já:)

                    0 0
                  • Bulda  

                    Ahoj,

                    dal bys nějaký odkaz, co to máš? to světlo má teda i výstup USB? Nebo z toho přes den krmíš nějaký usměrňovač se stabilizátorem (místo světla zapojíš nabíječku)?

                    dík

                    0 0
                • treatt  

                  Tak co, máš už nějaké zkušenosti z provozu? Já nechal tuhle nábu taky zaplést, ale ještě zatím to je ve stádiu dodělávání. Potřebuju na to najít nějaká světla, koukal jsem na tohle přední, nemáte někdo zkušenost? Jestli dobře chápu, tak z náby to na něj stačí napojit a přední má kondík, který dává šťávu i do zadního po zastavení? Nebo je potřeba pořídit nějaké zadní vybavené kondenzátorem? Předem moc díky

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Já mám tohle http://www.gloob.cz/…alx1-philips. Svítí to dobře, jak před kolem, tak i do dálky, řekl bych že to má dobrou distribuci světla. Navíc bez potíží dynamo i utáhne další světlo v sérii. V tom uvedeném Philipsu jsou dvě led, ale není to problém. V sérii mám světlo, co nabízí cyklošvec.cz – světlo na dynamo, no name, taky svítí dobře, teď to trošku podražili.

                    Světel je celá řada, jde o to nejen si všímat množství světla a nebo intenzity osvícení pole, ale i toho, jak je světlo distribuované­..Vynikají světlo mi přijde tohle: http://www.bike24.com/1.php?…[39]=1;pgc[13­108]=13111;pgc[13109]=19­240;pgc[13110]=13120;pa­ge=2;orderby=2.

                    0 0
                    • treatt  

                      Díky za odpověď, ten B&M vypadá opravdu dobře, akorát nevím, jak funguje ten auto senzor zapínání osvětlení, protože z bezpečnostního hlediska mi přijde dobře svítit i přes den. Teď to nedělám, abych šetřil baterku na noc, kdy to je jednoduše nutnost, nebo aspoň pustím malou blikačku, pokud zajedu třeba do lesa, kde vznikají přechody světlo/stín..

                      Tak si říkám, jestli by nestačilo tohle , které má prostě on/off, sice jen 50 luxů, ale zas levnější a do budoucna by se to dalo párovat, jako to děláš Ty..mimochodem, když říkáš v sérii, kde máš prosím Tě ta světla nasazená? A co je k tomu vlastně všechno potřeba? Nějaké dělítko na kabeláž? Dík

                      0 0
                      • Prazak0  

                        Myslím, že to funguje tak, že jsou 3 režimy, zcela vypnuto, režim auto a režim zapnuto (manuálně), tj. tři polohy vypínače. Některé modely s denním svícením v režimu auto přes den svítí – ale slabší světla, jsou to jiné ledky, co tolik nežerou. Ty světla BM prodává i Axit, ale poněkud si zvyšuje cenu, navíc od něj bych si stěně platil dopravu. Jiná věc je, že to světlo (plus doprava) je docela drahé. Takže já si ho koupím, až si budu kupovat dynamo Shutter Precision, což v témže obchodě stojí 87 Eur nebo novější verze 84 Eur.

                        Co se týče připojení, zadní světlo se nepřipojuje jak dřív rovnou na dynamo, ale z odbočky na hlavním světle. Tam je buď zásuvka a nebo vedený káblík k zadnímu světlu. Dozadu už je usměrněný proud o něco nižším napětí, které bohatě stačí. Jak to mám zapojené – normálně v sérii, což znamená že z dvoji káblíků do dynama zapíchneš (konektoru) vždy jeden z vodičů od kabelu s dvěma vodiči, zbylé vodivě spojíš (stačí zakroutit) a pak vhodné el. páskou oizolovat. Zadní světlo mám zapojené na no name světlo od Švece, do těch konektorů. Když jsem tam měl světlo s třemi ledkami, tak jsem mezi něj ještě dal jednu malou diodu pro pokles napětí, stejně tak by stačil odpor. Jak jsou ta přední světla v sérii, tak to zadní světlo nesmí významněji zvýšit vodivost (=snížit odpor) toho prvku série. Jinak by v sérii došlo k dělení napětí tak, že by svítilo pořádně jen jedno světlo, bez pověšeného zadního světla a to druhé jen slabě. Světla nasazená – Philips mám nasazený v otvoru přední vidlice, na to je to dělané. No name světlo jsem po domácku připevnil na držák k normálnímu světlu na baterky, takže na řidítkách, na druhé straně než co mám cyklocomputer.

                        Jinak to světlo z Německa, co ses ptal. Asi špatné není, ale nekupoval bych ho. Z toho Německa se platí doprva, pak za bankovní převod – odhaduji to tak 500Kč navíc, já si posílal odtamtud před dosti lety. Jestli chceš od nich nějaké levnější, tak bych spíš zvolil verzi světla s udávanými 60 luxy, taky BM. V jedné verzi by stálo myslím 40 Eur. Pokud nechceš vyloženě větší investici, tak zkus ten Philips, to je velmi slušné světlo a na odkaze, kde jsem sám koupil, to je velmi slušná cena. Svítí dobře, jen se musí pohlídat úhel, aby neoslňovalo auta a přitom svítilo dost do dálky. Nebo lze mít od Švece dvě no name světla v sérii, tam je pak dobré najít polaritu. Světlo Philips nerozsvítíš na stejnosměrný proud (třeba baterie), musí mít střídavý, takovou má vnitřní elektroniku. To no name světlo funguje i na ss proud, pak ale musíš dodržet polaritu, aby svítilo. Ty dvě světla svítí dobře, slušně i při dost pomalé rychlosti do prudkého kopce. Já mám světla v sérii jednak kvůli využití energie, dynama jsou konstrukčně tak, že plný výkon dávají myslím při 16 Voltech, napětí dále stoupá, ale nevyužiješ to, u žárovky ji zas spálíš. Led světla mají buď vnitřní ochranu a nebo to taky časem nevydrží. Dynamo pak žere třeba 7 Wattů (mechanické energie) a já z toho využiji třeba 4–5 W na svícení. U jednoho světla je nejspíš vhodná ochrana – přepěťový chránič, který jsem dostal s dynamem. Zapojený ho ale nemám, mj. i proto, že mám světla dvě. Z kopce jedu i 50 km/h a světla mi to nespálilo.

                        0 0
                          • Prazak0  

                            Koukal jsem na to, potíž je, že asi jde o starší nebo slabší variantu. Světla BM se vyrábí vzhledově několik verzí, ale liší se pak výkonem LED. Co jsem koukal na stránky BM, tak ta verze by měla mít 40lx plus fce denního svícení. I tak, za ty peníze to je slušné.

                            0 0
                            • Erknold  

                              udávat parametry svítilny v lx (intenzity osvětlení plochy), je samo o sobě zábavné. Když mi bude 40 lumenů osvětlovat plochu 1 m2, tak mám osvětlení 40 lx. Když budu mít lepší světlo, které má 1000 lm a osvětluje plochu 25 m2, mám furt 40 lx světlo, ale při jízdě o mnoho lepší ;)

                              Teda jestli to chápu dobře.

                              0 0
                              • Prazak0  

                                Výrobci to tak udávají. Samozřejmě je nutné sledovat osvětlené pole, šířku, délku, rovnoměrnost distribuce atd. Není to ale klamavý údaj, i když při malé osvětlené ploše vs světlo s větší osvětlenou plochou, tak to zavádí. Pokud ale uvádí např. že mají 1W led a přitom skrz diodu jde proud třeba 70mA, tak to je vyloženě zavádějící a klamavý údaj. Někdy snad uvádí i množství vyrobeného světla, tj. údaj v lumenech.

                                0 0
                      • Prazak0  

                        Pokud nechceš vyloženě utrácet, tak bych vzal asi to světlo Philips, bude svíti zřejmě lépe, s lepší distribucí světla i výkonem a hlavně levnější doprava (lze osobně vyzvednout zdarma). Určitě by to chtělo mít zapojené i zadní světlo, zvl. pokud bys měl jen jedno přední světlo a možná i přepěťový chránič. Pokud nemáš z dodávky dynama, tak šel by i vyrobit (2× Zenerova dioda na vhodné napětí – ZD musí mít dostatečné watty zatížení, abys je taky nespálil), zapojují se každá v opačné polaritě, takže každá uřezává napětí nad určitou výši v jedné půlvlně. Na cyklosvec.cz mají zadní světlo, stojí myslím 159Kč, zůstane svítit i po zastavení delší dobu. Cyklošvec do Prahy dodá zdarma do spřátelené prodejny v Holešovicích, akorát to může pár dní trvat.

                        0 0
                      • Erknold  

                        na jízdu po městě používám tuto sadu od Marwi

                        Přední – http://www.marwi-eu.com/…hts-list.php UN-4266 Svítí to hlavně lichoběžníkově, nicméně do stran je vidět také. Cena cca 430 Kč

                        Zadní – http://www.marwi-eu.com/…hts-list.php UN-4325. To stojí asi 220 Kč. Obojí má funkci svícení při stání. Připojit to jde buď jedním drátem, nebo dvěma, když máš třeba plastový blatník.

                        Objednali mi to v krámu v Budějcích od českého zastoupení Marwi, takže jsem to měl i bez poštovného.

                        Nicméně na jízdu po lese to samozřejmě není :)

                        0 0
                        • Prazak0  

                          To přední světlo bude svítit asi jak to no name světlo (Galaxy), co prodává cyklošvec. Oni tam neuvádí ani luxy ani lumeny, prostě čína udělaná pro šveckovu značku Galaxy, ale svítí dobře. Já to kupoval myslím za 219Kč, naní to stojí myslím něco kolem 250Kč. Světlo svítí stejně jak starší BM na baterky, co udává 40luxů. Ještě s lepší distribucí světla. Zadní světlo Anlun stojí myslím 159Kč, podobné je jednomu s těch světel Marwi, tj. odrazka plus 3× led vzadu, jedna dozadu a dvě, možná slabší do stran. Momentálně tam mám led světlo z Kauflandu, pouze jedna Led, žere trošku méně, nesvítí po zastavení. Mám to kvůli tomu, že světla mám dvě v sérii. To světlo v Kauflandu jsem koupil spíš ze zvědavosti, stálo myslím 40Kč. Asi tam zas vrátím to Anlun, akorát před něj dám malou diodu, čímž snížím napětí a odběr proudu, ale i tak to svítí dost. Pokud tam dá dvě světla od švece, tak by intenzita osvícení mohla být tak 60 lx a víc (jedno dá tak 40, v sérii při menší rychlosti jedno světlo svítí trošku slaběji). Philips je trošku dražší, ale má skvělou distribuci světla, navíc snese i další světlo v sérii.

                          0 0
                          • Vilém  

                            U predniho uvadeji toto

                            "35 Lux výkon

                            Bezbateriová funkce svícení i několik minut po zastavení

                            Pro použití s nábovým dynamem, s dvojitým kabelem,

                            60 cm (případně 80 cm) a 1+1 konektorem"

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Ten výkon nebo spíš intenzita osvětlení hlavní plochy, to bude odpovídat. To svícení po zastavení je poněkud slabší, trošku to svítí, ale dost málo. A poměrně rychle zhasne. Ale na nějaké zastavení na křižovatce to je dostatečné.

                              Philips svítí po zastavení výrazně silněji a podstatně déle, podobně i světlo Axa za 300Kč, co jsem měl předtím. U odkazu na světlo od BM tam to svícení po zastavení bude asi taky lepší než zde. Ale za tu cenu to je dobré zboží, nízká cena a přitom taková střední úroveň osvětlení.

                              0 0
    • dominikvu85  

      ma ho mamka a nevi me co s tim

      0 0
    • dominikvu85  

      v okoli jsou samy lamy ptal jsem se a kazdej říká něco jiného

      0 0
      • Erknold  

        dynamo dává napětí jakmile se roztočí. Problém může být ve špatném kontaktu co vede k dynamu (zkusit vytáhnout tu kostičku u dynama, u mě je šedá a mrknout na drátek), pak může být problém někde ve světle přepínač, žárovka. Nebo je to světlo blbě namontované. Třeba u mě zadní světlo od Force hrozně blblo a celý systém furt zkratovalo, takže nesvítilo ani jedno. Ale to by Tvůj problém asi být neměl.

        Laboruj doma, měř napětí, odpory žárovek jestli jsou dobré, funkci vypínače. Pokud na to nemáš náladu, nebo cajk, vem to do nějakého servisu.

        0 0
      • Tacmud  

        Začal bych uprostřed. Je tam (měla by být) taková krabička s přepínátkem (ON/AUTO/OFF) – na AUTO to je zapnutý když je tma. Vona ta krabička má v sobě fotočidlo! Takže zkus to dát na ON a zatočit předním kolem (to je důležitý)!

        Pokud to nebude svítit, tak jukni ke středu předního kola. Odpoj drátky, urovnej je a zase je tam zapoj. Je to složitý, ale zvládnout se to dá. Občas se tam roztřepěj a navzájem zkratujou.

        No a poslední co je třeba zkontrolovat je zda není prasklá žárovka, nebo (jako momentálně u mě) jestli se neutrh drátek přímo od světla.

        PS: jak jsi psal někde víše, že máš dynamu i vzadu, tak si to pořádně prohlídni. Já bych spíš tipoval, že v zadním náboji máš planetovou převodovku (přehazovačku). Nebo torpédovou brzdu.

        0 0
        • Manzak  

          A ja bych zas tipoval, ze nemyslel dynamo vzadu, ale svetlo na dynamo i vzadu. Ale je to samosebou jen tip, neni uplne jasne, co tento produkt soucasneho skolstvi vlastne myslel.

          0 0
          • Tacmud  

            Světlo vzadu! Tak to mě nenapadlo.

            Ten problém písemné formulace problému není jen „produkt současného školství“, pokud tím „současným“ nemyslíš posledních 50 let.

            To, co dokážou vyplodit na náš firemní helpdesk naši zaměstnanci, je taky nesrozumitelná směs slov. Jde to napříč všema věkovejma kategoriema, co u nás pracujou.

            0 0
        • dominikvu85  

          no prave vzadu mam jeden tac a na nem retez jak u skládačky ale divny je ze když prehazuju tak to je netom samym tacku nemá se to kam prehodit a jede to tezce nebo lehce

          0 0
          • dominikvu85  

            Vzkaz pro Tacmud (Tacmuda)

            0 0
          • Vilém  

            Proste vicerychlostni naboj, neboli planetova prevodovka.

            0 0
            • dominikvu85  

              Tak to svetlo když jedu sviti ale hodne hodne malo

              nevite cim to je jedu rychle

              0 0
              • dominikvu85  

                Jo tak jsem odpojil zadni svetlo a když jsem jel tak to predni svitilo jako u motorky , ale když jsem zjistil ze to zadni svetlo se spalilo ale nemá to zarovku ale diodu!! nevite někdo co s tim da se to spravit nebo musim do servisu

                0 0
                • AV  

                  Pošli s tím do servisu mámu, jí to spravějí bez zbytečnejch keců …

                  0 0
                • JendaH  

                  Samozřejmě se to opravit dá, stačí ji vyměnit. A potom najít a opravit chybu v elektronice, aby se to už příště neopakovalo. To se obávám, že někdo, kdo se takhle ptá, nemá šanci zvládnout.

                  0 0
                  • dominikvu85  

                    drzte huby tivole jenom byl blbej kontakt tivole a vy hned ze to do servisu hovno do servisu amateri !!!!!!!!

                    0 0
                    • Manzak  

                      To jo, my jsme amateri, ale ty tady kvuli blbymu kontaktu rozjedes dotazovaci maraton v hotentotstine, tivole.

                      0 0
                    • Vilém  

                      Ríkam si to tu stale casteji, nekterym lidem patri tak akorat ****** a stejne se, ja vul, snazim poradit:(

                      0 0
                    • Erknold  

                      hmm, to jsem si to teda vysloužili za ty stovky slov a ztracený čas života. Tak hlavně, že ti to svítí.

                      0 0
    • 16set  

      V Německu to má každý,svítí to perfektně.

      0 0
      •  

        Svítit svítí ale co třeba dobíjení mobilu a podobně ?

        0 0
      • HonzaRez  

        Nepochopím, přihlásit se kvůli jednomu bezvýznamnému příspěvku…?

        0 0
        •  

          Proč bezvýznamnému alespoň se oživí zajímavé vlákno.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.