• Wojtěslaf

    Caute, mam praskly ram a newim co stim, poradte! Je to Rocky Mountain RM6. je praskla zadni stavba v miste uchyceni k čepu. Kde to mam nechat svařit? Slysel sem neco o Frantovi Mrazkovi ale nic blizsiho newim. Svari mi to i nekde jinde? Mate s tim nejake zkusenosti? zatim diky

    0 0
    • Darkson  

      předpokládám, že ten rám je hliníkový a s těmi je to těžký, hliník se moc vařit nedá:-(

      0 0
    • Robo  

      Nevařit, vyhodit.

      0 0
      • Pá-dlista1  

        Rekl bych, ze to udelal predchozi majitel :)

        0 0
      • vojtechposmourny  

        No, není to zrovna nejlevnější rám. Asi bych to taky nejdřív zkoušel svařit, než bych to vyhazoval.

        0 0
        • Robo  

          Každý strůjce osudu svého… Jen aby to nebyl tvůj poslední pokus…

          0 0
          • wroum  

            bych te chtel videt jak vyhodis ram za desitky tisic kvuli jedny pasklince. navic napriklad moje RB ma uz asi 8 svarenych mist a nevim, proc by to kolo melo byt nebezpecny.

            0 0
            • Robo  

              Autor píše o „prasklém rámu“,ne o „prasklince“, nejsem jasnovidec abych věděl rozsah poškození. Znám dost lidí co pohořeli na opravovaných rámech, ale znovu opakuji „každý strujce osudu svého…“

              0 0
            • Manas  

              Jedina nebezpecna vec na tvym ramu ses ty, tak to je v pohode, ne ? :-)

              0 0
              • wroum  

                jj. asi tohle myslel Robo tim: „kazdy strujcem sveho osudu“ :-)

                0 0
    • Fisi  

      hlinik jse da vařit je ale třeba znát složeni toho hliniku.Ale vzhledem že to je u čepu tak bych to asi neriskoval protože to je dosti namahaný komponent

      0 0
      • Tomcat  

        složení hliníku = Al = nějaké atomy… :o). Ne jasně je dobrý znát použitou duralovou slitinu, ale myslím, že Rocky Mountain maj něco nestandartního takže trefit se bude problem

        0 0
    • Manas  

      Co vim tak jeden ram mel Honza Buschmen a ten si to nechal svarit. Ale nevim kde. Mozna by ti pomohli i ty co varej ramy na motorky. Ale opravdu nevim kdo, zkus hledat vyrobce ramu.

      0 0
    • Tomcat  

      No pokud to je stará RM6 tak bych jí poděkoval za hezké ježdění a vyhodil. Pokud jsi šetřil, nechte to svařit a prodej to.

      Pokud si to koupil bazarový, byl to dost drahej úlet.

      Pokud to chceš koupit , ruce pryč, to si kup Azona a bude to nastejno.

      RM6 prostě v tomhle místě praskala, stím člověk nic neudělá, nové jsou přebracované a nejsou už pro extrémní FR jak jsem kdysi včetl v prospektu.

      Kdo by to mohl svařit:

      Duratek RB Štěrba Šírer a jiní rámaři. Obecně by moh pomoct ten kdo vaří motorky.

      0 0
      • wroum  

        opet si nezklamal :)

        RB a Duratec – bud reknou rovnou ze ne nebo nasadej takovou cenu, ze si to sam rozmyslis

        Sterba – pouze ocel

        0 0
    • wroum  

      ja bych to dal Frantovi. jestli to on nezvladne tak uz asi nikdo :-P

      251 642 287 – zkus se s nim domluvit

      0 0
    • BH  

      moc jsem nepochopil popis mista praskliny.Pokud je to nejake exponovane misto a nebo nejeky pricny lom, tak to muze byt problem z hlediska pevnosti.Hlinik svarit vsak lze.pomerne hodne ramu jsme nechaval opravit ve firme ,ktera se zabyva opravou litych disku na auta.Pokud vim, tak vsechny svary doposud drzi.Cenove to bylo cca 100,– Kc /1 svar. Tato konkretni firma sidli v Martinicich u Holesova, kontakt bych musel nekde najit, uz jsem to nastesti pomerne dlouho nepotreboval. Zkus si treba najit podobnou firmu ve svem okoli.

      0 0
    • Wojtěslaf  

      dky za nazory…ano je to praskle nejspis uz od predchoziho majitele:), ram zahodit nechci, zavolam tedy panu Mrazkovi jak to vidi…pote se poohlednu po jinych firmach v mem okoli jsem totiz z OV a ten Franta beztak bydli nekde v tramtarii. Jeste sem se chtel zeptat jestli se na to teda jako nemam ****** a jezdit nez to upadne(zatim je tam jenom prasklina), a jak rozebrat ten hlavni čep abych to mohl promazat?

      0 0
      • Pá-dlista1  

        Bych to radsi zavaril driv nez se to zdeformuje. P.S.: V tramtarii bydlis ty, nikoliv Franta ;)

        0 0
        • vojtechposmourny  

          Protože mr. Mrázek bydlí velice blízko Prahy :-)

          0 0
        • -b-n-x-  

          Tramtarie je v asii?

          0 0
          • Tomcat  

            Jo přesně a asie začíná od českomoravské vrchoviny na východ.;-)

            Ikdyž oficiálně začíná u toho průlivu. Jen si vzpomenout jak se menoval, ten. jako ten co neměl rád šmouli. jó grargameli se to menuje

            0 0
            • wroum  

              mas zkresleny predstavy. Asie zacina uz za Pruhonicema a posledni rozumna civilizace timhle smerem je Devet krizu. pak uz je jenom dzungle a divosi… :-)

              0 0
              • Manas  

                Hele ja bych to jeste zuzil. Rekneme ze civilizace konci je tam kde je pokryti UMTS :-)

                0 0
              • rb  

                Tak nevim,byl sem nedavno v Praze na hl.nadraži v 9h.večer a jestli takhle vypada civilizace?Diky nechcu,zlaty dalny vychod :o)

                0 0
                • Manas  

                  No misty jsou takove ostruvky , Hlavni nadrazi, Masarykovo nadrazi, Andel … :-)

                  0 0
                  • vojtechposmourny  

                    …kde se scházej podobný jako rb v devět večer :-)

                    0 0
                    • rb  

                      sem si vez domu vidlu a mistama sem se o ni skoro bal :o)

                      0 0
                      • Manas  

                        No ja bych se s Vidlema rozhodne nebal. A to byly ty trihrotovy, nebo utocne ctyrhrotove ?

                        0 0
                        • rb  

                          :o) vidlu ne VIDLE!Neznamena,že sem z „dalneho vychodu“,že sem vidlak :o)

                          0 0
      • Fisi  

        zkus zajít do max cursoru nebo do jum sport možna ti poradí..

        0 0
    • Kohout  

      Kdybys mel cestu do prahy, tak za flasku varej hlinik v hangarech na ruzynskym letisti.

      0 0
    • Vilém  

      Svarit.Neni to az takovej problem.Mam 2 vareny Al ramy a jsou v pohode.Reci o slitine ap. jsou podle toho kdo mi to varil blbost.Kdyz to svarili ve fabrice proc by to potom nemelo jit?

      0 0
      • Kohout  

        Koukal jsme na web, z čeho je ten rám svařenej. Píšou Easton 7005. Pokud vím, tak tahle slitina je vytvrditelná za tepla, takže předpokládám že po svaření dali ten rám do pece a tepelně ho zpracovali. Pokud se to znovu svaří, tak se okolí svaru vlivem ohřátí materiálu asi poruší původní tepelné zpracování a rám změkne, ne?

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Btw.: Jsem myslel, ze slitiny rady 6000 se tepelne zpracovat musi a 7000 muzou. (ale myslet znamena…)

          0 0
        • Vilém  

          Jednou jsem to hledal v nejakech technologickejch postupech a tam stalo,ze je lepsi tepelne upravovat,ale funguje i starnuti casem,kdy vnitrni pnuti pomalu zmizi.Tou tepelnou uppravou se nezatezuji ani nekteri vyrobci,pak vetsinou ram praskne vedle svaru.Ty moje vareny ramy jsem nijak nezihal a zatim drzi.Svarec mi rekl,ze by to melo smysl pokud by varil celej ram znova,ale malej svar,radu centimetru,neni pry problem.

          0 0
    • Dumbo  

      mal som vareny AL ram… tiez to bolo prasknute pri hlavnom cape zadnej stavby… a nebola to cm prasklinka, bolo husto roztrhnute to stredisko kde bolo ulozene lozisko… v KE mame firmu ASKOZVAR a za 500sk jazdi ten ram dodnes…

      0 0
    • Volf  

      Ptej se kde jsi koupil. Nebo alespoň tak velí logika. Jinak jsem zvědavej, kde seženeš blázna kterej ti bude vařit rám a pak držet záruku a nebo na sebe vezme riziko, že se ti něco stane.

      0 0
    • Slyther  

      Zdravím, dostal se mi do rukou Spešl Epic s prasklou zadní stavbou, nechám to svařit v místní firmě, která se na hliník specializuje včetně tepelného zpracování po svařování, v tom radu nepotřebuju a ani řeči typu že to nemá smysl nevydrží atd to můžou případní prudiči napsat do firem kde se rámy vyrábějí.

      Spíš mě jako strojaře překvapilo, při prozkoumání lomu, že ten svár je úplně „natupo“ bez jakéhokoliv srážení hran nebo vybraní pro svár ( viz. Foto).

      Úplně mi nedochází proč výrobci kteří investují nemalé peníze do vývoje a řeší každý gram, úhel a parametr ještě v 21. Století nepřišli na něco, co se učí na strojáku snad v prvním ročníku.

      Přitom materiálu je tam dost na sražení hran tak aby svár byl ve výsledku většího průřezu, takhle je nejslabší místo celé zadní stavby přímo uprostřed svaru.

      0 0
      • oddie  

        Á, tak už známe výherce :D

        3 0
      • exxonvaldez  

        Tady bych to viděl nadějně, jak píšeš masa je tam dost.Spíše mne zaráží že je to prdlý vyloženě čistě ve sváru a ne vedle jak bejvá zvykem. Tipnul bych si taky na špatně provedenej svár.

        0 0
        • Slyther  

          Právě, našel jsem několikrát na netu info, že na tomto modelovém roku Epicku praskla zadní stavba v tomto místě, možná to neměli technologicky úplně zpracované. A jestli samotná stavba je tak masivní jak v místě sváru, tak svár byl nejslabší místo jak v průřezu, tak materiálově

          0 0
      • pepek  

        Pokud jsou to specialisti, tak se zeptají na označení materiálu (a ne, M5 určitě není správná odpověď, na kterou čekají) Pokud se na materiál nezeptají, tak to nejsou specialisti.

        0 0
        • Slyther  

          Neboj, je to firma a ne zadní garážový umělci. Spolupracujeme s nimi ohledně svařování a eloxování hydr. Bloků.

          Samozřejmě že marketingové označení jim je k ničemu, bez jakosti dle EN AW by neudělali nic.

          0 0
          • oddie  

            A víš, z čeho to je? Já kdysi nechával vařit prasklinu na Dahonu, ale ten to na sobě měl naštěstí napsané.

            0 0
            • Slyther  

              Dneska když jsem tam volal, tak mi podle jejich tabulek potvrdili, že od roku 2013 vařila Merida z EN AW 6066

              0 0
              • Tomcat  

                Epic je Merida?..... 8-|

                0 0
                • scota  

                  Pro Specialized vyrábí rámy Merida, stejně jako ně pneu vyrábí Maxxis.

                  0 0
                • mr.nikdo  

                  To se vi uz dlouho, ze Spesl = Merida…

                  0 0
                • novas752  

                  Jo, Merida to vyrábí, stejně jako vyrábí pro spousta dalších značek.

                  0 0
                • Slyther  

                  Merida nejen vyrábí pro Specialized, ale je téměř polovičním vlastníkem velkého S.

                  Tím částečně obešla dohodu s ostatními značkami kol v Americe pro které vyrábí. Měli totiž dohodu, že pro ně bude vyrábět ale sama se nezapojí do produkce v USA aby jim nedělala konkurenci a jelikož Meridu americký trh lákal, koupila téměř polovinu podílu Spešlu a tím se vlastně dostala na trh ikdyž nepřímo.

                  1 0
                  • Tomcat  

                    Ano mají podíl ve firmě jen v tim furt nevidím důkaz , že nahoře uvedeni Epic je zaručeně vařený v OEM továrně Meridy a je z uvedeného materiálů. Může být , stejně mohl být vyroben jinde.

                    0 0
      • Vilém  

        Tim dostanim do rukou myslis ten co byl nabizen v patricnem vlakne?

        Smyslem prispevku je tedy pouze pochlubeni?

        0 0
        • Slyther  

          Doporučil bych přečíst si i poslední tři odstavce příspěvku, ne jen úvod, ptám se na dost specifickou věc, kterou jsem tady nikde nedohledal a to je KVALITA A TECHNOLOGIE SVAŘOVÁNÍ

          0 0
          • Vilém  

            Tak cetl jsem tam, ze to das do rukou odbornikum, ne zadnym garazistum, tak potom nechapu. To tem odbornikum chces kecat do remesla a radit jim jak to maji udelat?

            0 0
            • Slyther  

              To nikdo netvrdí, jen jsem z oboru a podle mě by se měl člověk pořád vzdělávat, takže se neptám z důvodu abych jim do toho kecal ale kvůli tomu abych se něco dozvěděl nového.

              0 0
              • novas752  

                Řekl bych že to maj spočítaný tak aby to vydrželo záruku v dostatečnym počtu kusů. A pak je to nezajímá. Tenhle model Epica praská celkem často.

                0 0
      • krabica  

        A nešlo by to reklamovat na doživotní záruku?

        0 0
        • kubad  

          Ne ta je jen na rámový trojúhelník, a zadní stavby Spešl už nemá

          0 0
        • kubad  

          Ne ta je jen na rámový trojúhelník, a zadní stavby Spešl už nemá

          0 0
      • TJK  

        hlinik se vari bez mezery, yv drazku nepotrebuje a pevnost dela jeho sirka a velikost…

        0 0
        • Slyther  

          Díky za info, takže kde se podle tebe stala chyba dle fotek, malá výška sváru, nedostatečné provaření do hloubky, nebo byl teoreticky v pořádku a chyba byla jinde

          0 0
          • TJK  

            Takhle z fotky těžko říct těch vnějších vlivu je mraky

            • neznáš míru cyklickyho zatížení
            • není jasné vidět kde prasklina začala (je li tam Nejaky vnitrní defekt)
            • není jasný v jakým stavu byly ložiska, ty pokud jsou pridřený extrémně namáhají spoj tak jak nebylo počítáno

            Suma sumárum, může to být konstrukce hůre navržené (viz několik ročníku Spectralu) a zároveň tam mohlo být neúměrně zatizeni

            0 0
            • Slyther  

              Musím s tebou souhlasit, je to věštění z křišťálové koule ale pokud se budu řídit tím co vím tak:

              1)Pokud bych věřil bývalému majiteli, tak tvrdil že není žádný letec a kolo nedostávalo bídu ( vím že to by mohl říct každý prodávající)

              1. díval jsem se na lom a vypadá to, že nejdříve praskla spodní stěna a pak najednou zbytek ( dole byla vidět větší míra oxidace v lomu a nečistoty)
              2. pokud bývalý majitel po rozlomení neměnil ložiska v zadní stavbě, tak tím to pravděpodobně nebylo, všechny chodí, ikdyž nějaká ta nečistota a vůle tam je, tak zadřené nebyly.

              Jsou to všechno samozřejmě jenom domněnky ale je tady více lidí kterým praskl zrovna tento ročník.

              Je jasné že v objemu prodaných kusů to bude mizivé procento, ale všechno nasvědčuje tomu že tam byla konstrukční slabina.

              0 0
              • TJK  

                jop muze byt, u spectralu to bylo taky, on kolikrat staci zvolit jiny uhel spoje… tady je to kolmo na retezovou vzperu a dava se treba uhel 15+ st cimz se asi lip rozlozi zatizeni a zaroven i prodlouzi cela delka svaru /spoje

                0 0
              • novas752  

                No zrovna tyhle ložiska na hlavním čepu vydrží opravdu málo (a pidiložiska ve vahadélku ještě méně), takže pokud to kolo nemá najeto opravdu jen nižších pár tisíc km nebo ani to ne, tak už pravděpodobně měněná byla a pak těžko říct jestli zavčasu nebo už byla nějakou dobu přidřená. Brain, který je v podstatě furt zamknutý a je tam nějaká reakční doba mezi nárazem a otevřením tlumiče tomu jistě taky nepomáhá. Většina těch kol co mi projde pod rukama s těmahle ložiskama přidřenýma přijde skoro vždy aniž by se o tom majitel jakkoliv zmiňoval, vězšinou je důvodem návštěvy tlumič..

                0 0
      • Slyther  

        Update: Přípravek na svařování už je hotový, zbytek práce už neovlivním.

        0 0
        • Slyther  

          Během týdne se mi vrátila zadní stavba z tepelného zpracování, vybroušeno a v plniči, zatím to vypadá dobře, z vnitřní strany zesílili svár, tam to nebude ničemu vadit

          0 0
          • TJK  

            nevim jestli jen tak nepusobi z fotky ale vypada to ze mas plnic i miskach na loziska = velky spatny… tam loziska nedostanes, budes to muset vycistit az na hlinik… vyhoda je ze plnic utres nitro redidlem

            0 0
            • Slyther  

              Čekal jsem kdo si všimne, dobrý oko.

              Ložiska tady v tom dílu uložena nejsou, jsou v hlavním trojúhelníku a horní vzpěře.

              Nemám rád olepování, tak jsem celý díl odmastil a do závitů a sedel pro šrouby maznul vazelínu, sice je tam riziko že přímo u otvoru nebude plnič a barva úplně čistě ukončena jako při olepení ale je to mnohem snazší práce

              0 0
              • TJK  

                aha, ja si to myslel, teda na te prave strane, ale leva vypadala ze lozisko ma…

                jinak s tou vazelinou nevim, to neni uplne OK, mastnota je vzlinava takze neni problem ukonceni barvy ale prilnuti a mozna riskujes, ze se bude odlupovat i dal, mastnota ma tendenci se rozpinat po povrchu dal… ale treba ne :)

                0 0
                • Slyther  

                  Vlevo je právě závit ;-)

                  Není to úplně to pravé, ale ještě se mi nestalo, aby se rozpouštědly ta vazelína rozlezla dál než pár mm.

                  0 0
        • Slyther  

          Tak skoro po šesti týdnech mám konečně hotovo.

          Celá oprava vyšla na necelých 5000 kč, jestli je to málo nebo moc nechám na posouzení každého samostatně.

          Výdrž je otázkou samo o sobě, svaření i tepelné zpracování proběhlo jak mělo, takže by to mělo vydržet stejně jako z výroby ( což taky nebylo 100% jak víme).

          Kdyby se v oblasti sváru cokoliv dělo, dám to sem jako zpětnou vazbu pro budoucí čtenáře.

          P.S. ano vím že jsem úplně netrefil barvu :-D

          1 0
      • Polka  

        Klasika, taky tak.

        0 0
        • Slyther  

          Jj výrobní nedostatek roku 2013

          Opraveno, vyměněno nebo zahozeno

          0 0
          • Tomcat  

            Výrobní nedostatek a nebo rám už byl za hranicí své životnosti?

            Mám pocit že kdyby na to byla doživotní záruka na rám, tak se to reklamovali že? jenže ona nebyla a je to xx let starý rám.

            Ono představa vlastníka toho rámu o tom jak dlouho a co by měl vydržet je hodně imaginární množina vlastnosti.

            0 0
            • kubad  

              Specialized má v tomto případě, doživotní záruku jen na rámový trojúhelník.

              ja to známému řešil v roce 2020 na rám 2016 – zadní stavby už S neměl skladem

              0 0
        • kubad  

          taky mám v dílně jeden úplně stejně

          0 0
          • oddie  

            To abych si ho skoro pořídil taky, mám taky staršího Epica, tak abych byl připraven :D

            0 0
        • pepek  

          To už není vada, ale (dlouholetá) vlastnost S.

          0 0
    • easyrider  

      V Corratecu taky uměli :) BTW kdyby chtěl někdo kontakt na dobrýho svařeče z Plzně…

      0 0
    • osobne  

      Mně praskl rám u uchycení sedlovky, když to člověk vidí, ví rovnou, že to ani nemá cenu svařovat. Hlínu už si nikdy nekoupím, carbon je boží.

      0 0
    • Lada1  

      Zkuste pak napsat zkušenosti po letech. Zajímalo by mě to.

      Já si nechal loni svařovat hliníkovou trubku od předstanu. Ten člověk (živí se výrobou z hliníku) mi říkal, že za ním chodí cyklisté i motoristé. Těm to svaří s papírem, že je to pak použitelné pouze na statickou ukázku, nikoliv na původní účel. Říkal, že hliník se svařuje s nahřátím dílů na x set stupňů při samotném svařování a pak se po vychladnutí ještě jednou celý díl prohřívá.

      0 0
      • Slyther  

        Má pravdu, po svařování je nutné rozpouštěcím žíhání které je podle složení někde od 450°C do 580°C, následuje prudké ochlazení ( většinou do chladícího média o teplotě 20–40°C) a pak následuje vytvrzení neboli umělé stárnutí při teplotách 150–190°C do dobu 2–12h.

        Důležité je dodržet teploty dle materiálového listu ±10°C, jinak je všechno špatně.

        Samotné svaření hliníku by stálo pár korun ale tepelná úprava je časově i energeticky náročná a tedy i drahá při výrobě jednoho kusu.

        Něco jiného je vyrábět po stovkách kusů a mít neustále vyhřáté velké žíhací pece.

        0 0
      • HadVoe  

        ahoj. skončil jsem po pár zkouškách místních svářecích borců u cykloadama a vše drží i po letech. kluci to proháněj rentgenem a vidí co se ev. nepovedlo…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.