• zubus

    Z mne neznameho dovodu sa mi povoluje stredova AL miska na strane prevodnikov. Aj ked ju pritiahnem na fest, tak po svihu je o 1 cm povolena ( oznacene centro-fixou, zmerane). Musim dat dole kluku, dotiahnem, a znova sa povoli. Stred ide absolutne volne. Mam tam dat nejake lepidlo, alebo nenamazat… poradite???

    0 0
    • Daf  

      Ja jsem se z necim takovym jeste nesetkal. Spis byva problem tu misku povolit. Takze prvni co me napada jestli mas spravne naradi kterym to dokazes dotahnou silne. Ne tedy sikovkama pres hadr jako Lempl :) Jinak existuje lepidlo na zavity dela to Loctite. I pri pouziti toho lepidla je dobre zavit namazat, protoze hlinikove misky radi k hlinikovemu ramu prirostou.

      0 0
    • BH  

      predpokladam ze mas „italsky“ zavit, tj. na prave strane pravy zavit, ten se povoluje vzdy. Nejlepsi reseni je dat to „na barvu“ tj odmastit zavit i misku a zavit potrit primerene (terminus technikus) nejakou rychleschnouci barvou (osvedcily se ty opravne co se davaji ke kolu).Pak to cele sesrubovat, poradne zatahnout a nechat nejakou dobu zaschnout. lepidlo Ti nedporucuji,mas zadelano na problem s ev. povolenim. Lockite na zavity zase tak dobre nedrzi.

      0 0
      • zubus  

        No, zatahujem proti smeru hod. ruciciek, teda pohyb kluky ho povoluje( tak uz viem, ze mam taliansky zavit). Dobre, skusim farbu. Odmastim, a zafarbim. Diki zatial.

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Pohyb kliky ho dotahuje, ne?

          0 0
          • zubus  

            No, prave ze nie. Na strane prevodnika dotahujem zavit proti pohybu kluky. Mam TREK 970(1996), ocel, a alu misku. Standard neviem, ale aj synova merida ma to tak isto.

            0 0
            • Pá-dlista1  

              No to je dobre, ale tim se snad utahuje, ne?

              0 0
              • zubus  

                Tak neviem, ci som to dobre napisal: Stahnem kluku s prevodnikmi, nasadim ten x-hrany kluc, a tocim proti smeru hod. ruciciek – dotiahnem. Potom nasadim kluku s prevodnikmi, a ta sa pri slapani toci v smere hod. ruciciek ( na bike sa stale pozeram zo strany prevodnikov).

                0 0
                • Pá-dlista1  

                  Ano. Spravne. Ja to chapu. A pritom tu misku slapanim dotahujes.

                  0 0
                  • zubus  

                    Tak k…a preco sa mi povoluje!

                    0 0
                    • Gatier  

                      To nema s Ita zavitom nic splolocne. To je anglicky a pri slapani sa POVOLUJE!

                      0 0
                      • zubus  

                        A ma tam dat farbu? Alebo inak to spevnit?

                        0 0
                        • juli  

                          Ja sazim na Loctite modry. Ciselne oznaceni ted nevim. Zavit v mufne vycistit, dobry je maly mosazny kartac, odmastit, to same udelat na stredove ose. Zavity na ose maznout Loctitem po celem obvodu v sirce tak 3–5mm a zasroubovat. Dotahuju co to jde. Jinak telo stredoveho slozeni mazu vstvou vazeliny kvuli korozi.

                          0 0
                    • Fisi  

                      rozdělej to odmasti a jako první dotahni misku u klik mužeš tam dát třeba trochu barvy neboj se to dotahnout.Tak budes postupovat i s druhou stranou…

                      0 0
                  • BH  

                    z logiky veci skutecne vyplyva, ze by se tento typ zavitu mel pri slapani utahovat, ale opak je pravdou. Levy zavit(anglicky) na prave strane se utahuje, pravy zavit (italsky) se povoluje- skoro vzdy.Teoreticky to neumim zduvodnit

                    0 0
                    • Pá-dlista1  

                      Mozna na to staci valivy odpor… nebo proste jen odpor :)

                      0 0
                    • Gatier  

                      Nie je to nahodou naopak? Co ja viem, sa Anglicky slapanim povoluje- tak ako ma dotycny problem.

                      0 0
                      • la-da  

                        Anglicky se povoluje na obou stranach stejnym smerem jako se slape (asi aby se stred nezadrel kdyz byly jeste zvlast misky),otazka je co to dela pri provozu,ale kdyby se samovolne utahoval,dost by me to prekvapilo.

                        0 0
                      • BH  

                        ne neni to tak, povoluje se italsky zavit. To ti potvrdi kazdy kdo kolo s timto zavitem ma a nebo mel.jaky ma dotycny zavit, to nedokazi presne desifrovat popsal to hodne zamotane , viz.:„Stahnem kluku s prevodnikmi, nasadim ten x-hrany kluc, a tocim proti smeru hod. ruciciek – dotiahnem.“ pokud to dotahuje proti smeru hodinovych rucicek, pak je to skutecne anglicky -levy zavit, tedy takovy, ktery se pouziva na 99% kol. Pokud se mu tento zavit povoluje, pak muze mit ocesany zavit na misce,nebo ve stredove trubce.Doporucil bych vymenu te prave misky, ev. prorezani zavitu v trubce. Setkal jsem se take s tim,ze tu kolovala nejaka spatna serie stredovych os s hodne minusovym prumerem misek.Tedy premerit a ev. vymenut misky. Pokud ma prilis zniceny zavit v trubce, pak je to problem a je to pak dost narocne to opravit(specialni zavitove tmely, vyvareni, vlozka…). nejjednodusi je to pak zalepit.Takze pokud shrnu, zacal bych kontrolou zavitu a jejich prumeru a z toho bych odvodil spravny postup, ev. zalepenim na barvu nic nepokazi- loctite je draha zalezitost pro normalniho smrtelnika.

                        0 0
                    • jihra  

                      To BH: Vykládáš nesmysly. Jestliže se pravá miska (tedy miska u převodníků) utahuje PROTI směru hodinových ručiček, tak se jedná o ANGLICKÝ závit a ten se při šlapání třením v ložiscích středu POVOLUJE ! Bohužel se anglický závit používá nejčastěji a sem tam se stane, že se pravá miska povoluje. Stávalo se to dost často u starých rámu Favorit a u některých, když už jsem nevěděl, co s tím, tak jsem je „heftnul“ (jemně přivařil) el. svářečkou (kdysi holt Loctite nebyl). Opravdu by mne zajímalo, který idiot ten anglický závit vymyslel, ale určitě to nebyl „strojař“, protože tomu je jasné, že pravá miska s levým závitem bude mít snahu se při šlapání povolovat.

                      0 0
                      • Daf  

                        Taky jsem to driv nechapal stejne jako levy zavit u leveho pedalu. Zkus se ale zamyslet nad tim, jak se tocej kulicky ve slapacim stredu nebo v pedalu.

                        0 0
                      • kovar  

                        třením se angl střed povoluje jen tehdy, pokud by byl zadřený nebo přidřený nebo přidíral až při záběru . Pokud je O.K. tak se velmi mírně utahuje. Věř nevěř.

                        0 0
                        • Gatier  

                          Verim :) Uz som si myslel, ze nie som normalny..

                          0 0
                        • zubus  

                          Noooo, tak .. si asi jasnovidec. Pri jazde po rovine nic, stale ryska na ryske, a ked prisiel stupak a ja som musel zo sedla, tak hore na kopci posun o asi 2–3 mm. Takze pridreny stred? To by mohlo byt…

                          0 0
                        • jihra  

                          To kovar: Samozřejmě že se anglický střed povoluje jen když je v ložiscích větší tření (svinčík, moc utažený střed, rez, velké opotřebení apod.), které je schopno časem „překonat odpor závitu“. Je ale holý nesmysl, že by se miska někdy „mírně utahovala“. Při šlapání vzniká v ložiscích středu VŽDY nějaké tření, které „se snaží“ povolit pravou anglickou misku, ale pokud je střed O.K., tak je tření minimální a misku nepovolí. Právě proto tvrdím, že v tomto směru je lepší italský závit, u kterého se třením v ložiscích pravá miska utahuje, a že anglický závit musel vymyslet někdo, kdo strojařinu viděl z rachlíku, jště k tomu byla mlha a rychlík právě projížděl tunelem. Obdobný případ „dobrého“ nápadu v oblasti jízdních kol je náhrada středové osky se čtyřhranem středovou oskou s klínkama. Můj známý jezdil donedávka (než mu je ukradli) na kole české výroby takříkajíc z 1. republiky, na kterém byl ještě originál střed s osou se čtyřhrany a vše fungovalo. Kdyby tam měl střed s klínkama, tak je už 50× opravovaný.

                          0 0
                          • kovar  

                            že ono utahování je holý nesmysl, je TVŮJ názor.Že nemáš páru, jaké síly tam působí, je zase názor můj.

                            0 0
                          • BH  

                            absolutni nesouhklas! jses vedle jak ta jedle.Vetsinou se povoluje prave ten italsky zavit(tj.s pravym stoupanim), zatimco anglicky (tj. levy) vyjmecne.Je to potvrzeno praxi, tedy zkusenostmi s desitkami kol v servisu.Mozna jsi strojar, ale to neznamena , ze rozumis kolarine. Prevdepodobne moc o tom nevis, kdyz napises, ze Italsky zavit je lepsi.Napred se zeptej se toho kdo ho jezdi.Napriklad majitele kol JOKO by Ti mohli vykladat… A prosim te nehodnot napad s klinkama a pod. Kazda vec ma sve pro a proti, a to ze se ctyrhran pouzival uz za Cara Ivana,automaticky neznamana, ze je to to nejlepsi, proc se asi zavadi octalink,ISIS ?Pokud bys premyslel prisel bys i na to, ze klinek mohl byt vyrobne jednodusi a tedy ekonomictejsi pro dany stupen vyrobnich technologii. Mozna Ti uniklo, ze se pouzival na levnych kolech.

                            0 0
                          • la-da  

                            Ten anglicky zavit je udelany tak jak je proto,aby mel tendenci se povolit pokud se ti pridre stredove slozeni.Kdyby byl obracene,tak by se zadrelo uplne,protoze misky by se jeste pritahly.To plati pochopitelne pro klasicke nezapouzdrene stredove slozeni,zapouzdrene v dobe vzniku tohohle zavitu jeste nebylo.Prijde mi to strojarsky celkem v poradku.

                            0 0
                            • jihra  

                              To kovar: No vidím, že každý si stojí za svým názorem, takže se asi na jednoznačném závěru nedomluvíme. To ale stejně není účelem, takže je to jedno. To: la-da: Jestliže jsou misky středového složení dobře dotažené, tak jestliže se střed začne přidírat třeba vlivem nečistot, tak se misky ještě více nepřitáhnou, protože jsou dotažené na doraz, střed se tedy nezadře úplně. Takže se nic neděje, prostě střed rozeberu a opravím (vyměním). Takže to není důvod pro anglický závit. To BH: Taky už pár let opravuji kola a ještě jsem neměl v ruce střed s italským závitem, který by se samovolně povolil (respektive jeho pravá miska). Naopak povolených středů s anglickým závitem jsem viděl hodně. Co se týká os s čtyřhranem versus osy s klínkama, tak je jasné, že systém s klínky je daleko více poruchový, klínky se vymačkávají a uvolňují. Pokud jsou kliky na čtyřhranu dobře smontované, tak se neuvolní a drží po celou dobu své životnosti či životnosti středu. To se ti u klínků nestane. Samozřejmě ani čtyřhran není dokonalý a vývoj jde dopředu, mi šlo jen o srovnání systému čtyřhran – klínek a z tohoto „souboje“ vychází čtyřhran jako jednoznačný vítěz. Prostě mi šlo o to, že komouši vymysleli systém s klínkama a ten musel být samozřejmě lepší, neš ten zasr… kapiralistický čtyřhran – a o to tu jde. A to, že klínek může být výrobně jednodušší a tím i ekonomičtější není tak jednoznačné (technolog by mohl povídat). Teď se klínek opravdu používá jen na levných kolech, ale já jsem zažil dobu, kdy lidi jezdili na kolech „z 1. republiky“ se středy na čtyřhranu a zároveň na nových kolech, které se prodávaly v obchodech, byly středy s klínkama, A to na všech prodávaných kolech včetně těch špičkových „závodních“ – což v té době bylo kolo Favorit na galuskách, ocelový dvojpřevodník a pětikolečko. Takže asi tak.

                              0 0
                              • BH  

                                „to you“. Mohu Te ujistit, ze se italsky sted obecne povoluje pometrne castej oproti anglickemu. to neni jen moje zkusenost, staci si najit vice informaci na dane tema v prislusne litarature.Duvodem proc mas jinou zkusenost je to, ze ti asi prozatim neproslo moc italskych stredu rukama .Uvedu mozna zasadni argument na dane tema, pokud by anglicky stred byla takova uchylka nestrojaru, jak tu uvadis, proc se tedy prevazne pouziva anlicky zavit(mozna 99% kol pouziva anglicky zavit) a italsky skutecne okrajove? Myslim si, ze to tu uz nekdo, asi La-da vysvetlil pomerne logicky, proc je vyhodnejsi anglicky zavit nez italsky. K nazoru na klinek vs. ctyrhran, take si myslim, ze ctyrhran je technicky lepsi,ovsem zase dokazi pochopit, ze se pouzival levnejsi zpusob tedy klinkovy.nebyl tak spatny, stacilo vedet jak spravne klinek dat (ve vztahu ke smeru slapani)a pak to drzelo pomerne spolehlive.je blbosdt do toho tahat nejakou ideologii, tady jsi slapl uplne vedle. Klinky nejsou asi cesky vynalez a pouzivali se jiz za tacicka Masaryka a po valce zcela bezne i ve Francii, Anglii, Italii…A jeste musim upresnit, ze favorit vyrabel tri typy silnicnich kol F9,F12,F1, zatimco prvni dva typy byly osazeny klinkovym ocelovym dvoutacem. F1 ktera byla zavodni byla osazena tim nejlepsim, co se tehdy v kapitalisticke cizine nabizelo, tj. bud Campa record a pozdeji Shimano (to se zacalo tlacit na trh okolo po roce 1970 a vsicni se tem se Shimano posmivali). Tyto sady pouzivaly ctyrhran..To jen na upresneni

                                0 0
                              • la-da  

                                Klasicke stredove slozeni nemuzes utahnout nadoraz,nebot by se netocilo.Musis vymezit vuli a zajistit misku kontramatkou,jako u konusu v nabojich.

                                0 0
                                • Daf  

                                  Otazka je co si kdo predstavi pod pojmem klasicke stredove slozeni :)

                                  0 0
                      • Pá-dlista1  

                        tzv. „ruská spojka“ :)

                        0 0
                  • kajulka2  

                    Nechci tady prudit, ale jestli se proti směru otáčení klik miska dotahuje a po směru povoluje, tak se při jízdě může povolit

                    0 0
                    • Pá-dlista1  

                      Tak neprud :) Co jsi tim chtel rict?

                      0 0
                      • zubus  

                        Ale no tak… nech sa tato cisto technicka debata nezvrhne nacisto. To by ma mrzelo. Slubujem, ze dnes si kupim novy stred 113 mm JIS s novymi miskami na anglicky zavit, vsetko vzorne vycistim a dotiahmem. Len nech z toho niekto nema ujmu na dusevnom zdravi.

                        0 0
                      • zubus  

                        Niekedy ma dojem, ze co prispevok, to sanca pre Teba dobre sa pobavit…

                        0 0
                      • kajulka2  

                        Z čistě technickýho hlediska je to prostě možný. To je vše.

                        0 0
                    • Volf  

                      Když budeme mluvit o klasickém složení s věnečkem nebo kuličkama, tak se právě bude dotahovat, protože kulička tam působí jako vložené kolo a tím mění směr otáčení mezi hřídelí a miskou. Proto se dělalo středové složení s levým závitem na straně převodníku a na straně druhé je pravý závit s kontramatkou, protože levou miskou se vymezuje vůle středového složení, a tudíž nemá čelo, které by se dotáhlo na mufnu středového složení. Jinak pro lepší pochopení je dobrý si namalovat hřídel, kuličku a misku a nadělat si šipky jak se to celé bude otáčet.

                      0 0
                      • kajulka2  

                        Asi by to tak mělo v ideálním případě fungovat, ale jak je vidět, zubusovi nefunguje. Třeba má ten střed trochu přidřenej nebo moc utaženej a kuličky se netočí jak maj, tak to neutahujou ale unáší vnější misku a tím ji povolujou. Je to jen teorie, já už bych toho nechal, stejně si chce koupit novej střed.

                        0 0
                        • Volf  

                          To je fakt. A? si koupí pouzdro a bude mít klid.

                          0 0
        • Daf  

          tak to mas uplne normalni zavit jako je na vetsine kolech.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.