• vratan

    Chtel bych na Marathon SL 2005 hodit kotouc o prumeru 180 mm (Magura Julie, pozdeji Louise FR). Marzocchi na vidle s 30 mm nohama, predpisuje jenom 160 mm. Jezdite nekdo tuhle kombinaci? Ma to zasadni vlyv na zivotnost?

    • JMT  

      vozil sem na mx comp 185disku u avid bb7 2 roky a v poho (lehounkej vakl, ale daval sem tomu fak kotel) myslim si ze je to normal…

    • mm  

      jezdim Z5ku s 200 kotoucem, zatim vidla zije, ale neobejde se to bez casteho skrtani :(

    • lubos  

      Oni to tam maji tak docela zvlastne, 30mm max. 160 a vsechno sirsi muze mit 203. Mne by to taky zajimalo.

      • vratan  

        no je to fakt zvlastne. v roznych testoch boli marzocchi velmi dobre v krute. asi 180 mm nerobi dobru krv s tymi kratkymi puzdrami…

        • lubos  

          Snad. A mozna jenom se jisti. Jinak ale na 120mm zdvih a 30mm nohy bych vic nez 160 nedaval. Na mtbreview psali, ze se krouti (mx comp,mx pro). Na 105mm by to snad slo.

          • vratan  

            asi to risknem. marathon SL za 15 tisic je velke. lakadlo. v ramci usetrenych penazi sa budu castejsie menit puzdra :-)

            • bajaja  

              proč vyhazovat 15 kolíků za marzocchu kdyz za tu samou cenu uz sezenes foxe frl ve 100 , a to je uplne jiny kafe

              • lubos  

                Uplne jiny kafe ? No, ma tlustsi nohy, coz je docela vyhoda, ale pochybuju, ze je tam znatelny rozdil :)

                • sir_mike1  

                  jezdim mx comp eta 120mm model 04 a mam tam 180mm kotouc. naprosta pohoda – rozhodne se toho neboj. kdyz u authora riskujou,ze na mnohem horsi vidli (ted uz nevim co tam davaj) u modelu a-gang daj 203, nevim proc by to nemela vydrzet ta tvoje. ja na tom takhle jezdim od zacatku letosni sezony a no problem.

              • vratan  

                foxka ma mozno lepsi chod. ale za aku cenu? predpisane prehliadky, kazdorocna vymena tesneni a oleja a neviem co este. mam rad veci na ktore netreba casto siahat a okrem toho to stoji peniaze navyse…

                • lubos  

                  A nechces radsej XC Marathon ? Predsa len zo vzduchovkou byva viac komplikacii, hlavne ked tam mas 4 vzduchove komory :)

                  • vratan  

                    pravdupovediac dost o nej uvazujem. velky plus je ETA, aj ked ju vyuzivam pomerne malo. ale odradza ma ale vysoka hmotnost v porovnani s SL. sedlaci z bike-discountu neposielaju na slovensko. neskusal si poste restante povedzme v kittsee?

                    • Mamutt  

                      A má to cenu se s tím takhle párat? Nedíval jsem se na ceny v tom tvém shopu, tak nevím. koloshop.cz i bikestore.cz mají shodně cenu 16282Kč. Na Slovensko posílají oba. Já prodávám nové SL-ko za 11, protože jsem po koupi zjistil, že ho nevyužiji. V součtu by tě to mohlo vyjít jako „levné“ vidlice s dopravou z Německa, možná i méně, ne? Ale na ty ceny jsem se vážně nedíval, tak nevím :o)

                      • vratan  

                        tvoj inzerat som pozeral. cena je zaujimava. je ta vidla nejazdena + nezrezana? kupena v CR?

                        • Mamutt  

                          Koupena na koloshop.cz letos v květnu. Doklady jsou. Tak jak přišla tu od té doby leží (nezřezaná, neušpiněná, nemá ani naraženou dráhu hlavovky). Já ji totiž nejdřív koupil a pak k ní neměl optimální kolo :o) No pech. Foto je v bazaru na bicy.cz. Má jen sundané samolepky, protože se odlepovaly už samy od sebe, když jsem ji dostal a nepřesvědčil jsem je, aby držely.

                          • vratan  

                            dik. este si to ujasnim. ked bude zaujem tak sa ozvem…

                          • senožrout  

                            Tomu nerozumím. Jk si mohu koupit vidli a zjistit, že jí nevyužiju, aniž bych jí namontoval. Kupuju vidli se zdvihem podle rámu a i když má víc možností v nastavení, tak to podle toho manuálu nastavím a využiju to při jízdě… Nebo jezdíš tak, že odpruženou vidli nevyužijež… Myslím, že tuu nejsi nováček, takže předpoládám, že když něco kupuješ, tak víš co chceš a proč. Máš povědomí o geometrii… Jestli je to vlastnostma, tak který funkce tý vidle nevyzžiješ? Promiň, nějak mi to hlava nebere… Ptám se i pro sebe, protože sám se rozhoduju mezi Marathonem XC, SL, Rebou a Talasem… Na to rozhodování mám ještě pár chvil, protože pořád je bohužel v investicích něco prioritnější (čož mne pěkně se.. :-)…

                    • lubos  

                      Len asi 200g naviac. To nie je az tak vela, i ked … Ak chces poslat do Rakuska, dohodni sa s Marttom.

                      • vratan  

                        ja to na diskusiu. dvesto gramov dole nie je na zahodenie. zase u XC je o polovicu menej problemov. aj ked nemoze byt aj ETA problem? ale asi mensi ako vzduchova patrona. Martta nepoznam a uz som sa docital ze aj na rakuskej poste to „poste restante“ funguje. Stoji to len 1 EURO a treba vymaknut ci to tam uz je…

                        • lubos  

                          Aha .. no kazdopadne dobra informacia to je. ETA by nemala byt problemova.

                  • vratan  

                    ako je to vlastne s tymi komorami? fukaju sa dve pozitivne a jedna negativna. nie?

                    • Mamutt  

                      Levá noha má poz. i neg. komoru, oba ventily jsou na vrchu nohy. Na spodku levé nohy je ještě navíc ventil komory, kterou můžeš upravovat prograsivitu chodu (PAR chamber). Pravá noha – poz.komora TST (ventil na vrcholku pravé nohy).

                      • vratan  

                        dik. zda sa ze nebude uplne jednoduche to vsetko zladit…

                        • Mamutt  

                          Zkoušel jsem ji natlakovat jen podle návodu a s přiloženou redukcí je to v pohodě. Tak jak tu leží od května tlak udržela (což je celkem slušné i na to, že jen leží). Ta PAR komora progresivity může zůstat prázdná, pokud nejsi těžká váha (píše návod) – je tam proto, aby ji těžší/agresivnější jezdci tak snadno neprorazili. V pozitivkách je podle návodu tlak cca 40psi (na mých 70kg), v negativce 0-X, podle toho, jak moc chceš stahnout zdvih.

                          • lubos  

                            3–4 ventily na vidlici, dalsi 2–3 na tlumici a jeden si to muze hodit :)

                            • vratan  

                              nastastie na tlmici len jeden. ale misky vah sa zacinaju priklanat k marathonu XC. vdaka pruzine by mohla byt citlivejsia, SL-ko ma zase asi lepsie tlmenie…

                              • lubos  

                                Tlmenie urcite lepsie nebude. Dokonca sa mi zda, ze v tomto pripade je rovnake. Zas ale ta cena 11t je dost dobra :)

                      • lubos  

                        Progresivitu alebo zdvih (105–120) ?

    • x-mass  

      Jezdim 160ky Avid Juicy 7 na MX pro 105mm 2004 a ma to mirnej vakl. Ze by sla do vrtule se mi nezda, ale vetsi kotouc bych urcite nedal. Vazim 90 kg a zvladne to bez problemu jestedske sjezdovky.

    • la-da  

      To by me taky zajimalo jaky je prakticky vliv vetsiho kotouce na namahani brzdy,vzdyt rafkove brzdy maji kotouc 560mm a vidle to v pohode vydrzi.

      • lubos  

        Ty brzdis jenom jednou celusti ?

      • MartinXC  

        nakresli si to a podívej se na síly, jak na vidli působí při brzdění:

        • váha jezdce ve směru jízdy
        • brždění na ráfku proti

        Ohybový moment od jezdce se silně redukuje momentem od brždění a k ohýbání zůstává poměrně krátký kousek.

        S kotoučem je rameno, které brzdí podstatně kratší (při stejném momentu), tedy síla větší, navíc krouceno kolem jedné nohy. K ohýbání je podstatně delší kus vidlice, tohle všecko mají unést 4 malinká pouzdérka a ještě si u toho vesele klouzat :-)

        Říká se tomu, že ráfkové brzdy brzdí na obvodě (vše se vyřídí mezi ráfkem a pláštěm), kotouče do výpletu a do vidlice (od pláště přes dráty, nábu na kotouč).

        • la-da  

          Prave kdyz si to nakreslis tak vidle je v podstate nosnik,v pripade rafkovych brzd mensi sila na delsim rameni,v pripade kotoucu vetsi sila na kratsim rameni,takze neni pravda ze se vse vyridi mezi plastem a rafkem – na kolo tu silu musi prenest vidlice.Pouzderka proste musi prenest furt stejny moment,protoze jak kotouc,tak vecka jsou upevnene na vnejsich nohach a prubeh momentu po tech vnejsich nohach je az tolik nezajima – na ne pusobi az ta vysledna hodnota.V podstate kotouc namaha vidli vic jen z toho duvodu,ze jednak pusobi jen na jednu nohu,a taky ze ma vyssi brzdny ucinek.Vecka ale zase na vidli prenasi nejen brzdny moment,ale taky docela velkou silu ktera pritlacuje spalky k rafku (u kotoucu tohle zatizeni jde do prasatka).Takze ani ty vecka nejsou k vidli az tak setrny.Jedina vyhoda je ze se nohy vidle namahaji symetricky a tak se nestane ze u min tuhe vidle zabrzdis a vidle se zkrouti k jedne strane. Ale abych neodbihal od tematu ruzne velkych kotoucu – je otazka jestli vidli namaha vic kvalitni hydra s 160mm kotoucem nebo nejaka mechanika se 180mm kotoucem.Podle myho zalezi v tomhle pripade jen na vysledne ucinnosti brzdy jako celku,protoze pak ta noha proste musi pobrat vetsi nebo mensi moment.Pokud by sis teda poridil vetsi kotouc treba abys mohl brzdit jednim prstikem misto dvou,na namahani vidle by to vliv mit nemelo,protoze brzdici moment bude stejny jen ty se min nadres.Ale zajimalo by me jestli ma nekdo v tomhle smeru prakticky zkusenosti,jak je to ve skutecnosti s tim vlivem na opotrebeni pouzder atd.No to jsem se ale rozepsal,safra.

          • MartinXC  

            Oddělme od sebe: Pouzdra přenesou stejný moment (celkové zatížení), pravda, ale jeho rozložení je u Vček mnohem příznivější, proto subtilnější vidle véčka přežije v pohodě.

            Brždění do drátů, resp. na obvodu je fakt, týká se celkového zatížení soustavy včetně kola. Zde je podstatné, ve které části vidle se zatížení na kolo přenáší. Včka mají opět výhodu pákových poměrů na své straně.

            Velký kotouč x malý kotouč – namáhání vidle při stejné zátěži je logicka stejné. U větších kotoučů hrozí ale vyšší „špičky“ zátěže, tedy potenciálně vyšší maximální namáhání. (Ale zas nehrozí vytečení vazelíny z náby při delším brždění). Nicméně třmen je uchycený ve stejném místě vidlice. Takže posuzovat opotřebení pouzder lze více-méně subjektivně, prakticky asi nikdo z nás laboratorní testy v tomto směru nedělá.

            • la-da  

              Jasne,u kotoucu to zatizeni schyta hlavne ta jedna noha,ale jinak si myslim ze pouzdrum je jedno v ktere casti vnejsich nohou je brzda uchycena,protoze to na ne stejne roznese ta vnejsi noha.Jako ze podle myho nazoru kdybys mel na vidli rafkovy brzdy nebo symetricky dve kotoucovky aby to slo do obou nohou,pouzdrum by to bylo jedno (pri stejne intenzite brzdeni).Ale to je jedno,me spis zajimalo jestli nema nekdo zkusenosti typu jezdil jsem 160mm kotouc a vidle drzela,pak jsem si koupil 203mm a zacaly odchazet pouzdra atd.Protoze tyhle vicemene teoreticky uvahy me neprijdou tak jednoznacny.

              • MartinXC  

                Myslím, že každý, kdo přešel z 160 mm na 200mm kotouč má zkušenost, že mu nějak rychleji odchází pouzdra – protože si užívá výkonnější brzdy, brzdí ostřeji a později – a tím vidli víc zatěžuje.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.