11sp. vs. 12sp. Shimano (údržba, servis, náklady)

74 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Mate někdo zkušenosti se servisem obou sad? Podle toho, co jsem zatím slyšel, by 11 měla být výrazně odolnější s ohledem na kolize s klacky a kameny, jednodušší na seřízení a náklady na spotřební materiál budou o něco nižší.

    Jak jsou na tom v porovnání z pohledu životnosti řetězu, kazety?

    Chodí 2×11 XT lépe než 2×12 XT?

    0 0
    • novas752  

      výrazně odolnější dost pochybuju, trochu možná ano, ale to souvisí s větším nárokem na precizní seřízení a rovnou patku 12spd sady. Životnost 12spd řetězu se zdá lepší než 11spd, když je to seřízený, je 12spd příjemnější hlavně ergonomií řazení na větší pastorky – u 11spd kladla aktivní spojka ramínka dost velký odpor na řadící páčce, 12spd to má o poznání menší.

      0 0
    • Nutribird  

      Člověk se u 12 naučí vybírat stopu a není problém. Smotat se dá cokoli. Náklady, dnes je výběr a výdrž 12 velice dobrá. Řetězy 10× Shimano 800 km, KMC 1200 km, 12× sram Gx 1200 km a vyšší řady prý drží dýl i 2×. Osobně mám dotaz k čemu 2×12, už u 2× 10 jsou některé převody jakoby totožné. 1×12 je maximálně dostačující, ale je to na požadavcích každého. Jen mě to nedává smysl.

      0 0
      • novas752  

        1×12 nedává smysl na použití v rovinatém terénu, kde 90% času hobluješ 2–4 pastorky ve spodní polovině kazety. Na to je mnohem lepší 2× něco.

        0 0
        • Nutribird  

          Není už ovšem tedy 12 zbytečně moc ?

          0 0
          • černápole  

            no pořád je tu dost uživatelů, kterým 1×12 přijde stále málo-)

            0 0
            • Bruca  

              A proto mám 3×8 :D

              0 0
              • Nutribird  

                3×8 je 24 některé převody budou pomalu totožné. Křížení řetězu, kolik tedy reálně používáš převodů ?

                0 0
                • Bruca  

                  S kazdym převodníkem 6. (Malý převodník 6 největších, pak 6 středních u prostředního, 6 nejmenších k velké pile)

                  Reálně je těch převodů samozřejmě míň, kryje se to. Když zařadím menší převodník a chodím vzadu o 1 těžší, tak je to skoro stejně. ±

                  Převodníky mám 48/36/26, kazetu 11–34.

                  Originálně tam bylo myslím 52/42/30 a 11–34.

                  takže prevodu reálne těch cca 12, ale pořád mám pěkný rozsah a možnost si zvolit líp skoky mezi prevody

                  0 0
                  • Nutribird  

                    Jj, někdy je ten skok mezi převody opravdu moc a chtělo by to pro optimální řešení něco mezi. Ovšem přeřadit v předu a potom to dolazovat v zadu mě štvalo víc. V terénu problém není a při přejezdu někde na asfaltu nebo šotce je to fuk. Tam jsem hodně málo.

                    0 0
                    • Bruca  

                      Cvaknu to palcama najednou, jaký problém? :D

                      0 0
                      • TK75  

                        Tak voba palce najednou a ještě řídit, to bych nezvládl:-D

                        Manželka říká, že sotva zvládám jen jednu věc a ta má vždy pravdu

                        0 0
                        • Bruca  

                          Není nad to mít staré silniční dualy st2203 :D

                          Tak to bych ti nepřál řídit trolejbus a dělat najednou 5 věci:D

                          0 0
          • Smazaný účet  

            Já bych osobně 12sp. vůbec nepotřeboval. 2×11 je ideál. Jenže realita trhu je taková, že na nových kolech je v naprosté většina 1×12. Sadu 2×11 na kolo zákazník dostane jen svépomocí :)

            0 0
            • Esi  

              Přesně tak, ten mám 2×10 až budu za 2–3 rohy kupovat nové kolo tak kolo v cenové kategorii 60–80 tisíc sv řazením 2× něco neseženu. Na kole nezávodím tak že by bylo ideální 2×11 a asi budu mít smůlu :-(

              0 0
          • Hrabex1  

            je, staci 10, stejne jako ke 3 prevodnikum bohate stacilo 8 pastorku vzadu

            0 0
        • bathed  

          No, ja kdyz jsem pred lety dumkal kudy se vydat, nacetl jsem a naposlouchal na youtube spostu srovnani. Ten vysledek je ale malinko odlisny nez tvoje hodnoceni. Rozsah 1*cosi je dnes uz dostatecny. 2*cosi dava smysl tehdy, kdyz se pohybujes v clenitem terenu – kousek dolu, kousek nahoru a to furt dokola..... S 1* nastava potiz na prechodech z dolukopcom/roviny do kopce nebo naopak strk nahoru, zlom a po rypaku dolu, kdy potrebujes mit odrazeno hned na tezko. Ve velkych kopcich je to v pohode, nemas ten problem tak casto. Roviny jak pises ty, vzhledem k rozsahum 500% a vic ujezdíš s 1*cosi v pohode – jde jen o volbu prevodniku.

          Z tohohle pohledu mi prijde rozsireni 1*x v cesku jako zbytecne: lidi jezdici odhadem na 3/4 naseho uzemi pravidelne, by meli zivot snazsi s 2*x a kdyz teda vyrazi do Jeseniku ci Beskyd, preziji i tam. Jenze krome marketingove masirky je tu jeste technicke hledisko: min dilu co se muzou vysypat… A presne a prave proto uz bych presmyk nechtel…

          0 0
          • TK75  

            Kousek dolu a kousek nahoru mám tady přesně na vyjížďkách já a došel jsem teda k naprosto opačnému závěru.Vůbec právě nevyužiju dvouplacku a naopak je to otravný se s tím pořád šmrdlat.Stačí jednopřevodník a i skoky nejsou problém, spíš naopak.Z lehkého převodu na těžký mám nacvakáno hned (Saint odřazuje dolu o dva) Naopak když jedu směrem na Prahu tak tam v těch rovinách je to naprd a dvojplacka+ jemně odstupňovaná kazeta by se hodila

            0 0
          • scret  

            a ted ruku na srdce, kolikrat v zivote se ti vysypal smyk?:))

            Me treba ani jednou a to s nim jezdim dodneska i na AM kole:)

            0 0
            • Peslezedirou  

              Vždycky byla u mě problémem hazka, smyk nikdy, se z něho dělá hrozný nepřítel a ano vím, nikdo se mě na nic neptal :-)

              0 0
            • Vyry  

              Me se vysypal 2× :)

              1. Neustale jsem resil kdy prehodit a kdy ne. V zavodech jsem to nestihal a krizil retezy → sypaly se fofrem.
              2. Udrzba, serizovani, zacpanej kokpit.
              3. Ted mam 1×12, predtim 1×11. Tabulky a grafy v Excelu mi ukazaly, ze rozdil z 2×10 je minimalni. Manzelka presla z 3×9 na 1×12 a libuje si v jednoduchosti ovladani pohonu.
              4. Obecne nepremyslim kdy a jak radit prevodniky a soustredim se na jizdu. V kokpitu misto. Min kabelaze a cisteni.
              5. No a taky cca 350g dole, coz se pozna.

              Howgh :)

              0 0
              • Esi  

                Mě se teda nevyspal nikdy za těch cca 35 let co ho používám na všech možných kolech, nemám problém řešit vpředu i vzadu současně a do toho třeba brzdit. Těch 350g je u nerotační součástí kola pro mě tak málo podstatné že bych raději 2×11 než 1×12

                :-)

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Za cca 30 let jsem s přesmykačem neměl nikdy žádný problém, ale teď už ho na biku třetí sezónu nemám a vůbec ho nepostrádám. Naopak na silničce si to bez něj představit nedovedu.

                  0 0
                  • Esi  

                    U nás jsme dost na rovině, tak pro mě je 2× něco lepší. Stejně časem slušné kolo 2× něco nekoupíš a skončíme na 1× něco asi všichni

                    0 0
              • Peslezedirou  

                Pokud člověk vozí tele sedlovku, tak je prázdnější kokpit je rgument…350g také není zlé…

                0 0
              • scret  
                1. v zavodech, kdy je clovek prositej, tak to chapu… To kolikrat ani clovek nevi, jak se jmenuje… Jinak pokud clovek neni tele, tak naopak to krizeni retezu je mensi, nez na 12ce… Tim padem nizsi opotrebeni a levnejsi provoz… Sirsi retezy, vyssi vydrz, snadnejsi vyladeni…
                2. udrzba jaka? jednou namontuju a celej rok na to nesahnu…
                3. mozna tak v rozsahu jaks taks stiha 12ka… Bohuzel ani 12ka nedosahuje jemnosti odstupnovani ani z rychliku…

                  1×11 nema vlastne ani jedno :)

                4. s tim bych souhlasil, ale nevim o tom, ze by mi zatezovalo nejak hlavu vic, kdyz jedu na jednomkolem se smykem a nebo vyjedu na druhym, kde ho nemam…
                5. 350g dole – nevidel jsem presne tabulky, ale myslim, ze to tolik v realu zas nebude… Zas pribraly kazety… Ale i kdyby, tak v dobe, kdy se davaj na XC teleskopy a celkove i na trail kola kazdej dava pomalu kilovy gumy a 36ku vidli je to myslim sumak:)
                0 0
              • Carousel  

                Chlapci, je volba vhodného převodu tak mentálně náročná disciplína, že přesmyk z ní pro vás dělá nepřekonatelnou záležitost? Už když jsem jako děcko rajtoval na 3×8, tak jsem nad řazením vůbec nepřemýšlel, ale poslední roky se kolem přesmyku vytvořila skoro hysterie srovnatelná s #metoo. Nerozumím tomu :)

                0 0
                • TK75  

                  Vysvětlení je prosté, všichni zvládáme jízdu s přesmykem a je to fajn.Bez něj je to ale ještě lepší, tak proto:-)

                  0 0
                  • BlickM  

                    Vysvětlení je prosté 10–50 by mi nestačil, tedy stačil, ale je to omezení. Ne všichni maj sadu kol

                    0 0
                    • TK75  

                      Každej máme jiné prostředí kde se pohybujeme, jinak rostlé nožky, jinej způsob jízdy na kole a proto je jasný, že i to kolo máme každej postavený jinak.A je to dobře.Já osobně jsem rád, když je možnost výběru a každý si může najít to svoje

                      0 0
                      • BlickM  

                        … mno, je pravda, že na workbiku by 1×12 stačilo, ale to zas je „příjemce“ orgánů

                        0 0
                      • Esi  

                        No právě že možnost výběru moc není, kup xc kolo od 60 tisíc nahoru rok 2020 s převody 2×11, možná se něco nejde ale moc jich nebude :-(

                        0 0
                • Breakpain  

                  To je jako manuál vs automat v autě ;-).

                  S obojím se svezeš, s obojím zvládne jezdit každý, ale většina, po tom co zkusí automat ,už manuál nechce – větší pohodlí.

                  Víc bych v tom nehledal ;-) …

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Naopak tahle diskuze je obecne hodne iracionalni. Hodne zakazniku preferujicich 1X jezdilo 11sp. kazetu 10–42 s oduvodnenim, jak jim ten rozsah staci a nemusi se zabyvat presmykem. Ti sami dnes presli na 1×12 protoze ped tim jim rozsah nestacil :)

                    0 0
                  • Bruca  

                    V autě mám manuál, v busech v práci automat, a s čistým svědomím – automat bych nechtěl :D

                    0 0
                    • kandik psi zub  

                      no z bus zkusenosti bych pro osobaka necerpal :)

                      0 0
                    • Breakpain  

                      Většina, ne všichni ;).

                      Já si to zkusil, a jsem na opačné straně. Pro mě je to pohodlnější, můžeš být domlácený a jízda domů bude komfortnéjší ;).

                      Defakto lupnu tempomat a pak už jen řeším plyn prsty ;)…

                      Každý dle preferencí;)

                      0 0
                      • kandik psi zub  

                        taktak. Ja to zkusil na stupidnim hydromenicovym 20let starym 5kvaltu a nikdy zpet. Kdyz si chci zakvrdlat, vzdycky muzu D-4–3 a hustoprisne pryc :)

                        0 0
                  • Smazaný účet  

                    Zkoušel jsem už pěknou řádku automatů a líbilo se mi to. Dokonce i to nenáviděné DSG bylo v 2.0 TDI fajn.

                    Jen ten automat nesmí v manuálním režimu řadit sám, takže bych si musel koupit nejméně trojkový BMW se ZF 8HP, na což ale nemám :-D A je to i o naladění – stejný ZF 8HP v A6 Allroad řadil sám i ve sportovním režimu.

                    0 0
                  • oddie  

                    Asi jedinej automat, co bych si vzal radši než manuál, je elektromobil. Ostatní automaty mi spíš lezou krkem, nepořídil bych si je, dokud mám možnost volby.

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Na druhou stranu jsou už auta, která s manuálem neuřídíš, pokud nejsi Walter Rohrl nebo Pavel Janda :-D

                      0 0
                      • oddie  

                        No pamatuju auta, co byly za příplatek s převodovkou BEZ synchronizace :) To je teprv soda…

                        Nedávno jsem zase zkoumal, čím by se dal nahradit můj polobus, a prostorově zajímavý je třeba Voyager, který jen jen s AT, ale asi takový dobrodruh nejsem.

                        0 0
                • Smazaný účet  

                  Lidstvo plosne a zatim pomalu hloupne a take je potreba vydelavat, cyklobyznys je jako jinej byznys :)).

                  0 0
              • MlokCZ  
                1. Takže raději 1×12, kde ten řetěz křížíš úplně stejně jako u 2×11… Na 2×11 jezdím na velkou placku celou kazetu a nic se fofrem nesype, naopak mám výdrž skoro srovnatelnou s 3×8 (a lepší než 3×9 a 3×10).
                0 0
                • Peslezedirou  

                  Super, chystám se 2×11 nasadit, 40/28 a kazeta 11/42 na 27,5, šaltr XT sgs a doufšám, že to bude řadit dobře, kdyby ne dám malý 30z

                  0 0
            • Mr.Duck  

              Mě kvůli smyku a tudíž absenci nw převodníku prakticky každý den padal řetěz. Do terénu je to nepoužitelný :)

              0 0
              • scret  

                no uprimne, to co jezdis ty, tak na to se snad nikdy smyk nejezdil:))) ale ted mas misto devitky s napinakem dvanactku bez, no :))

                0 0
                • Mr.Duck  

                  No a když to nefunguje mně, tak nemůže nikomu žejo :)) Nebo aspoň tak to tu funguje a já v tom sem špatnej :P

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Je to jak píšeš o tom, co kdo jezdí. Ale také často dost jezdců přešlo na 1× něco ještě rovnou s přehazky bez brzdy a ani nevyzkoušelo, jestli by jim kombinace hazka s brzdou + přesmyk ohledně padání nestačila.

                  Nevím, co jezdil s přesmykem Mr.Duck, ale v každém případě je jasné, že jemu by jen brzda s přesmykem nestačila. Spoustě jezdců to ale bohatě stačí.

                  S hazkou bez brzdy mi řetěz v terénu padal opravdu hodně často. S brzdou (a přesmykem) jsem ho shodil zatím jen jednou, takže je to pro mě v pohodě dostatečné.

                  0 0
              • Esi  

                No jo když tam kde ty jezdíš v terénu na kole, tak já si už kolo neberu protože by mi překáželo při slaňování :-)

                0 0
          • MlokCZ  

            Třeba já to pro sebe mám snad úplně ve všech bodech přesně opačně než píšeš:

            • na přechodech mi přesmyk nechybí, nemám problém nacvakat hodně rychle přes celou kazetu
            • 2×11 vozím z jediného důvodu a tím je rozsah
            • roviny jsou právě u 1×12 velký problém, s rozsahem bych jakž takž vystačil u 1×12 kdybych oželel nejtěžší převod, nebylo by o ideální, ale dalo by se to, jenže právě byh se posunul do stavu, kdy bych už jezdil opravdu hodně nejmenší dva pastorky (a kromě jejich hoblování bych často musel řadit i ten velký skok 10–12)

            A tedy přesně naopak. Bydlet v Jeseníkách, tak přejdu na 1×12 hned, protože bych nejezdil skoro vůbec delší roviny a tedy 1×12 rozsah by byl v pohodě i pro mě.

            A o vysypání to u mě tedy vůbec není. Přesmyk se mi ani nikdy nevysypal a k tomu je to u mě asi nejspolehlivější díl na kole (tedy vůbec nemusím seřizovat).

            0 0
            • RomanH  

              Docela me udivuje, kolik lidi tu tvrdi, ze jim 1× neco na rovinach na biku nestaci.

              Asi jsem teda sracka, vozim 1×11 (30z AB Oval x 10–42), 29×2.35 zubatejsi plaste, a tezsi prevod mi lehce chybi akorat na pocatku vyjizdky, kde to mam vicemene 7km z kopce po asfaltu. V terenu si pak na tezsi nevzpomenu, stejne tak a pri naslednych asfaltovych prejezdech.

              U 1×12 s 32z prevodnikem a kazetou 10×50(51) uz osobne po strance rozsahu prevodu nevidim vubec zadny kompromis.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Kazdy nechce mit ohoblovany 10+12 pastorek jen proto, ze jezdi v rovinatem terenu.

                0 0
                • scortis  

                  Na Sunrace a Shimano jdou tyhle pastorky koupit zvlášť. Sice to není levný, ale pořád o dost levnější než nová 11/12s kazeta

                  0 0
              • Esi  

                Tak ono záleží na použití, pravidelně jezdíme v cca 5 lidech v září na 4 dny na chalupu v Podkrkonoší jen den tam, 2 dny ježdění po místních kopcích mimo silnici a poslední den zpátky. Ty přejezdy tam a zpět jsou cca 120km z toho tak 90 po silnici a to bych teda s 30z převodníkem jet nechtěl, zpátky je to většinou po větru a to se celém dlouhé úseky jedou cca 30km/h. Vím že to není zrovna trasa na MTB, ale jsem z těch co využívají MTB HT jako univerzální kolo a pro tohle použití je 1×12 nic moc. Bohužel nás nakonec výrobci do těch 1×12 dotlačí všechny protože slušné kolo s přesmykačem nekoupíš už skoro teď.

                0 0
                • TK75  

                  Tak přesně, je to o tom jakej rozsah člověk potřebuje tam kde jezdí.Jo 2×11 s brzdou na přehazovačce je nejspíš asi taky funkční v terénu, ale já třeba takovej rozsah vůbec nepotřebuju.Roviny skoro nejezdím, asfalt minimálně a proto je mi 2×11 k nepotřebě

                  Ale ani ty kopce a sjezdy tu nejsou tak dlouhé abych potřeboval třeba velkej rozsah.Prostě kus nahoru a dolů a šutry, kořeny, písek

                  0 0
                • RomanH  

                  Tak jasne, zalezi, kde kdo bydli a co jezdi. Beru, ze u 1×11 ten rozsah neni pro vsechny uplne dostatecnej, ale u 1×12 mi to proste uz tak uplne neprijde. Tam si drtiva vetsina da alespon 32z prevodnik a 32×10 mi na univerzalni MTB (pokud nekdo nejezdi jen po jizni Morave ci Polabi, kde da zase vetsi prevodnik) prijde uplne v pohode.

                  Ale at si kazdy vozi, co chce. Ja si jen vzpominam, jak byl kolikrat u bahnitych vyjizdek problem pri shahozani pily v kopci (at uz s Top ci Down Swingem).

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Jižní Morava neznamená jenom asfaltové cyklostezky podél Moravy nebo Dyje. Některé naše kopečky umí pěkně štípat do lýtek.

                    0 0
      • Smazaný účet  

        Skok mezi 10–12 pastorek je tak velký, že pro jízdu po rovině na silnici dává smysl cokoli od 12–14-… Takže pro mne nejmenší smysluplný převodník je 36T. V kombinaci s 10–51 se s tím fungovat dá, ale jeden lehčí převod by se hodil. Některé rámy navíc takový převodník ani nepoberou.

        Každopádně 2×12 je na kole osazené z výroby (což mi nevadí)

        0 0
        • Nutribird  

          Tak na silnici to chápu, tam, ale zase nebudou kameny a klacky. Beru, že je řeč o MTB, u některých není ani příprava na přesmyk.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Podle diskuzí zde na foru to občas vypadá, že má každý nejméně 3 kola a servisní vozidlo za zády, aby mohl 4× za vyjížďku vyměnit fulla za gravel a naopak. Zbylý plebs si vystačí s jedním kolem, protože mu nevadí 2X převodník ani rychlejší převody.

            Mimochodem, někde je tu anketa a popularita 2X a 1X na MTB je mezi hlasujícími podobná.

            0 0
        • novas752  

          Nesmysl je zejména jezdit po rovině na úplnym okraji kazety. Kolo na drcení rovin není mtb ale gravelbike.

          0 0
    • Mr.Duck  

      12s chodí o kus líp.

      Páčka samotná má trochu větší odpor ale nic čeho by si normální člověk při jízdě všiml. Na seřízení je oboje úplně stejně jednoduché. Už jsem s 12s zlomil nějaký patky a trefil pár kamenů a pařezů a neměl problém. Naopak 12s má odolnější ramínko a možná i o dost.

      Životnost řetězu a kazety nemůžu soudit, kazeta mi většinou vydrží po dobu životnosti (resp. Než ho prodám po pár letech) kola nebo než mě přestane bavit / vyjde něco lepšího na trh. Řetěz tak jeden dva na sezónu, ale to se nedá porovnávat.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.