Zablokování předního kola při jakých podmínkách II

136 nepřečtených
  • Jakobo

    Před časem jsem narazil na tuto anketu, kterou v roce 2008 založil MlokCZ:

    Zajímá mě, jestli dnešní nejlepší brzdy mají na to zablokovat přední kolo při velké rychlosti s pořádně širokým pláštěm s měkkčí směsí na neklouzavém nesypkém povrchu, tedy nejlépe na asfaltu.

    Větší rychlostí myslím alespoň 50km/h nebo i více, tedy opravdu ne pouhých 25km/h. Plášť alespoň 2" nebo lépe širší a nějaká měkčí směs, která opravdu podrží. Povrch nejlépe asfalt.

    Od roku 2008 uběhlo 8 let a vývoj brzd se za tu dobu posunul. Původní vlákno je zamčené, téma mi ale přijde zajímavé, tak jsem si jej dovolil znovuzaložit. Otázka zůstává stejná.

    Dlužno podotknout, že jediný, kdo za daných podmínek přední kolo zablokoval byla Meduňka a to dokonce s Včkama a dále novas752 s kotoučema.

    Nikoho nenabádám k pokusům :-)

    Anketa: Dokážu zablokovat přední kolo za výše popsaných podmínek?

    Ne.
    3x
    25%
    0 1
    • black.horse  

      Člověče, já doufám že ne… dle mě je to značně nežádoucí stav, ztráta adheze přední gumy by nejspíš způsobila rozbití kokosu:-) každopádně není tam zmíněná poloha těžiště, to bude vít dost zásadní vliv.

      0 1
      • Jakobo  

        To je sice pravda s tím těžištěm, ale zas na druhou stranu k tomu, aby ses na kole udržel si tu vhodnou pozici stejně musíš najít. Zas nepočítám s tím, že někdo půjde schválně za sedlo, aby odlehčil přední kolo.

        Měl bych spíš obavu, aby něco nepovolilo pokud bych skutečně zabrzdil přední kolo z 50 na 0 km/h jako výplet, úchyt brzdy, aby se nezlomila vidlice, nerozštíplo hlavové a tak.

        0 1
        • Esi  

          Toho bych se asi nebál, spíš bych měl obavu že pokud to budeš zkoušet na XC kole s tím že sedíš na sedle tak půjdeš přes řídítka. pokud ta přední guma bude nafoukaná jako do terénu tak se z 2,2" rozplácne tak 3,5" a to už podle mě nepodklouzne pokud se bavíme o čistém ne nějak přehnaně hladkém asfaltu. Taky záleží na hmotnosti jezdce bych řekl

          0 1
        • black.horse  

          Když blokneš na výše popsaném povrchu přední kolo bez extrémního úmyslného přesunu těžiště dozadu, tak nejspíš povolíš Ty :-)

          0 0
        • MlokCZ  

          Naopak budeš muset jít maximálně za sedlo, jinak neotestuješ vůbec nic a na přední to hned postavíš. Odlehčení předního kola vadí pouze v tom smyslu, že nesmíš za přední brzdou rovnou vzít na maximum (to bys hned smykoval), ale postupně navyšovat brzdný výkon.

          Tím se postupně stejně přenese zatížení komplet na přední kolo až případně ho možná nakonec zablokuješ.

          V praxi je to ale neotestovalné, pokud nechceš letět z kola. Je pravděpodobné, že bys to ani neudržel dostatečně dlouho a rovnou letěl ještě dříve než by došlo k případné blokaci předního kola. A kdybys to náhodou udržel až k blokaci, tak poletíš potom.

          A co se týká výkonnu brzd, tak ten se podle mě vůbec nezlepšil. U mě konkrétně byl opačkný postup, jezdím teď výrazně méně brzdící brzdy.

          Jednak jsem přešel z The One na SLX (stejně velké kotouče) a k tomu navíc na 29".

          0 0
          • Esi  

            No řekl bych že to stejně neklouzne, začátkem léta jsem takhle brzdil asi ze 40, ne proto že jsem rád odřenej ale nějakej blb mi nedal přednost, tak že brzdy naplno co nejvíc těžiště dozadu a v okamžiku kdy došla vidlice tak na 80% zdvihu tak začalo jít zadní kolo do vzduchu. na předním kole mám Ikon 2,2 nafoukaný na 35–40 PSi, vidlice Epixon nafoukaná na 105PSi, kolo RB CRR velikost XL, hmotnost jezdce 98Kg

            0 0
            • MlokCZ  

              Bude záležet na přesných podmínkách (povrch, těžiště, pláště, jak přesně vezmeš rychle a kolik za brzdu). Přední jsem ale už i na asfaltu při testování přední brzdy zablokoval (v případě, že jsem byl předem těžištěm připravený co nejvíce vzadu a vzal za brzu hodně rychle).

              Pokud to zablokuješ, tak okamžitě a ani vidlici nepošleš moc do zdvihu.

              Ono je to ale stejně v praxi nepoužitelný. Pokud mám čas nejprve jít pořádně za sedlo, tak to není krizovka a nepotřebuju brzdit na maximum. A pokud to krizovka je, tak nemám šanci se včas za sedlo dostat a musím si vystačit s tím co ubrzdím s danou polohou těla/těžiště.

              A taky hodně záleží kolika prsty brzdu mačkáš. Pokud brzdím jen jedním prstem (jako v praxi v 99% případů), tak na SLX + 29" kola přední kolo nezablokuju. Pro tuhle kombinaci už jsem test maximální síly v trošku větší rychlosti (30km+) jedním prstem dělal a ustojím ho. Tedy v téhle kombinaci + jeden prst jsou pro mojí sílu v prstech SLX moc slabé na zablokování přendího kola.

              Dva prsty už jsem maximální silou nezkoušel, to už bych ustát nemusel a už by brzda mohla mít sílu dostatečnou na to mě shodit z kola.

              U The One + 26" už jsem 2 prsty na max nezkoušel vůbec, tam bych to určitě už nějakým způsobem neustál. Jen je otázka jak bych letěl.

              0 0
              • Esi  

                jo přesně tak vzal jsem za brzdy a začal se posouvat dozadu brzdil jsem tak abych nešel přes, raději bych trefil zboku to auto než šel přes řídítka aby mě ještě přejel.

                Rozhodně jsem tímhle bržděním nijak nepoškodil ani výplet předního kola ani vidlici nebo rám to to kolo prostě vydržet musí v terenu dostává daleko víc zabrat

                Jak říkáš pokud se nedříve přesunu prdelí někam nad osu zadního kola, ideálně si ještě před tím dám dolů sedlo aby mi nepřekáželo a potom vezmu za brzdy naplno tak přední kolo s Deorkama zablokuješ

                0 0
      • novas752  

        To je pravda. S prdelí na zadnim bych to i na tom asfaltu možná dal, ale v 50kmph bych to vážně nezkoušel.

        0 0
    • novas752  

      Jo, ale rozhodně to nedokážu na asfaltu s měkčí směsí blablabla. Psal jsem myslím, že po nadlehčení nebo na kluzkém/sypkém povrchu jo. Navíc k čemu to je, buď ti to na sypkym/kluzkym hned ustřelí do strany a když by to někdo dokázal na asfaltu, tak ho to akorát kopne přes rodla…

      Doba pokročila, ale neznamená to, že se zvýšila brzdná síla. Véčka maj brzdnou sílu stejnou jak kotouče, ne-li větší. Rozdíl je v tom, že dobrou kotoučovku můžeš jen tak šolíchat jednim prstem, a véčka drtit minimálně dvěma, spíš třema aby si dosáhl dlouhodobě podobného výsledku. Minimálně to je moje zkušenost.

      Taky se mnohem zlepšila dávkovatelnost. Zatimco s kotoučovkama jsem schopnej ujet/ubrzdit pár metrů po přednim (ve smyslu stoppie/endo), s véčkama jsem rád, když to na přední vůbec zvednu v nějaký úzký vracečce.

      0 0
    • Čipera  

      U toho záleží na hodně faktorech třeba váha jezdce, těžiště atd… Já se svejma 100kg jsem zkoušel na xt brzdě v cca 30 normálně v sedle naplno zacapnout přední a žádné lítání se nekonalo. Brzda se nekousla nic podobného. Normálně, ale rázněji začalo kolo zpomalovat až na 0. Akorát nevím kolik jsem tak mohl ujet při tom brždění.

      0 0
      • Jirka24x  

        Ve 30 jsi naplno zmáčkl XT brzdu a nepreletel jsi?

        0 0
        • Carloss  

          proč by to měl dělat?

          0 0
        • Čipera  

          Ne i když je to xt stejně jsem nepřeletěl. A budeš se divit ani xtr o proti xt není v maximální brzdné účinosti lepší. Každopádně mluvím za sebe u 20 kg lehčí osoby už to může být uplně něco jiného.

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak ono Shimana obecně nejsou žádné kotvy. Také jak píšu výše jedním prstem (SLX + 180mm kotouč + 29" kola + organické desky) můžu v 30km/h+ (na asfaltu, kde to nezasmykuje) brzdit maximální silou co dokážu.

            Ale jak píšu také výše, tak na The One + 26" kola + 180mm kotouč + sintry bych si test na dva prsty nedovolil ani náhodou (to bych už neustál určitě). U téhle kombinace jsem nebyl ani na plném maximu s jedním prstem a už se to blížilo k hranici, co bych nemusel ustát.

            0 0
          • Jirka24x  

            To je hloupost pokud máš odvzdusneno a nemáš mastný kotouče tak při zmacknuti na plno letis :D uz jako děcka jsme si na to dávaly pozor. Však se zkus rozjet na 30 + a zmáčknout jen přední. Ani pud sebezáchovy ti to nedovolí :) podívejte se na různý bike fail kompilace tam je těchto přeletu přes řídítka 6 půlek .

            0 0
            • Carloss  

              plácáš nesmysly..

              0 0
            • MlokCZ  

              A v jakých rychlostech jsi to v reálu zkoušel. Na postavení na přední v malé rychlosti stačí mnohonásobně menší brzdná síla než ve velké rychlosti.

              V bike fail kompilacích dotyčný vůbec nepracuje správně s těžištěm a neustojí ani malou brzdnou sílu.

              0 0
              • Jirka24x  

                Cca 25km na rovince :) a přeletěl jsem hned ve 30+ by to bylo to stejný ale víc by to bolelo.

                0 0
                • Carloss  

                  Ze neumis brzdit neznamena ze to ostatni taky neumi.

                  0 0
                  • Jirka24x  

                    Ty mas vuči me nějakej komplex ?? :D mimochodem zabrzdil jsem předni protže jsem pravou pil :)

                    0 0
            • JSt  

              jako decko, ktery bylo lehci nez kolo jo. dej si na zada 25kg batoh a budes se divit, jak to kolo nebrzdi. :-)

              0 0
        • Esi  

          ono bude asi naplno a naplno :-) přece jen každý má nějaký pud sebezáchovi i jezdci DH i když to tak mnohdy nevypadá :-) Pokud dáš na páku dva prsty a zmáčkneš na maximální sílu co máš v těch prstech tak jdeš přes to je tutovka :-)

          0 0
          • Čipera  

            Jo to máš taky pravdu i když si myslíš že brzdíš naplno stejně brzdíš co ti hlava dovolí. Schválně to ještě dnes zkusím zajímá mě to. :-D

            0 0
            • Esi  

              tak si nezapomeň vzít s sebou lékárničku kdyby jsi mě větší sílu než pud sebezáchovi :-)

              0 0
            • Esi  

              jinak pro představu škoda Felicia kombi zastaví z 60km/h na 0 na 13 metrech :-) to se ti na kole asi nepovede :-)

              Zkoušeno na škole smyku v Mostě, úkol zněl rozjet na 60 a u kužele brzdit naplno tak že to bylo s předem vyšlápnutou spojkou a nohou na brzdě, zimní gumy a suchý relativně hrubý asfalt, spousta kouře :-)

              0 0
              • Čipera  

                Auto je ale uplně něco jiného než brzdy na kole.

                0 0
              • MlokCZ  

                Z 60km/h na 0km/h na 13 metrech na kole opravdu ne.

                Ale mám vyzkoušeno, že dám z 40km/h na 0km/h na 10m (samozřejmě v reálu v krizovce bych to nedal, protože bych nebyl tak dobře připravený + nějaká reakční doba, která nebyla při cíleném testu žádná jak jsem brzdil od konkrétní značky).

                Z těch 60km/h na 0km/h na 13 metrech je oproti tomu ale o hodně větší zpomalení. Při stejném zpomalení by to znamenalo z těch 40km/h na 0km/h pod 6 metrů a to opravdu na kole nepůjde.

                0 0
                • novas752  

                  Ale půjde, stačí si potykat se stromem. :D

                  0 0
                • Esi  

                  jsem to sem spíš dával jako výstrahu pro ty kteří ve městě to mastí za autem 4 metry :-) prostě auto brzdí lépe než kolo i než motorka tak že za ním opatrně, nikdy jsem to nezkoušel ale na kole pokud by jsi zabrzdil z 60 na 0 na 20 metrech tak by to bylo hodně slušný

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak ohledně bezpečnosti by nepomohlo ani kdyby kolo dokázalo brzdit stejně jako auto. Tam by reakční doba byla stejně většinou delší než ty 4 ujeté metry…

                    I v případě výborné reakce když to někdo čeká a má dobrý postřeh typu 0,2s, tak při 50km/h je to i tak 3m jen na reakční dobu.

                    0 0
                    • Esi  

                      jojo a co hůř průměrná reakční doba zdravého a odpočinutého řidiče je 0,8s :-) a k tomu sepočítá u auta 0,2s reakční doba brzd :-) tak že vteřina, v rychlosti 72Km/h jedeš 20m/s :-)

                      0 0
                    • pepek  

                      Kolik z členů BF má reakční dobu 0,2s? :-) To je hodnota, kterou mají piloti F1 a někteří střelci na divokém západě.

                      Navíc kromě Jiřího jezdí všichni ožralí.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        To netuším a ani jsem o tom nic nepsal. Moc jich určitě nebude. Proto jsem psal i v případě výborné reakce. V reálu to bude ve většině případů ještě o dost horší.

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        A když jsi to zmínil, tak si to každý může sám zkusit. První test co jsem našel

                        http://www.fetchfido.co.uk/…ion_test.htm

                        Můj výsledek v příloze (první pokus, nezkoušel jsem ho vícekrát opakovat, i když to by stejně výsledek nijak výrazně nezlepšilo), už je to bída, před více lety jsem míval o malinko lepší výsledky (v tomto typu testu jsem dával těch 0,2s).

                        Drobné rozdíly udělá i HW. Jen monitor může udělat i 5–30ms navíc (zpoždění než tu změnu zobrazí) a nějakou tu ms i myš (tam to bude v jednotkách ms).

                        Tohle je ale samozřejmě ideální test když se každý na to maximálně soustředí. Při delší jízdě nikdy takové soustředění po celou dobu nebude a výsledky budou o trochu horší (při velké únavě i o hodně horší).

                        0 0
                        • Esi  

                          Nic si z toho nedělej mám průměr 0,267 :) ale jsem zase starší :-)

                          řekl bych že když pojedeš po městě a nebudeš mít vyloženě prst na páce tak že se těžko dostaneš pod 1s :-(

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Ukazováčky na brzdách vozím automaticky hodně často. Po městě v podstatě téměř pořád kromě výjezdů kde jedu hodně pomalu. I v terénu někde v lese se často přistihnu, že mám prst na brzdách i když to zrovna vůbec není potřeba (tedy občas i ve výjezdu, apod.).

                            Ale samozřejmě ta reakce bude výrazně horší než z toho testu.

                            0 0
                            • Esi  

                              jo to já taky, hlavně když třeba jedu za někým v háku už se mi to párkrát vyplatilo

                              0 0
                            • TeryPV  

                              přesně tak to mám i já. Ve městě téměř vždy ukazováčky na brzdách, mimo tak 50 na 50 a v terénu se taky občas přistihnu, že je tam mám i když nejsou třeba, asi pud sebezáchovy :)

                              0 0
                              • Stingray  

                                Já mám automaticky za to, že prsty na páčkách jsou vždy když se kolo pohybuje. Myslím, že je to jedna ze základních věcí co zvyšuje bezpečnost jízdy..

                                0 0
                                • TeryPV  

                                  do prudkého kopce se mi tak jezdí blbě :)

                                  0 0
                                  • Stingray  

                                    Tak občas člověk bejčí za rodla a sundá prsty z brzd, to je normální. Ale jinak i do kopce mám prsty na pákách, prostě automatika .-)

                                    0 0
                        • Jakobo  

                          Nevim jake je teoreticke minimum, nasel jsem na netu podobne testy, kde nejlepsi maji kolem 0.1 s. Asi hraci pocitacovych her. Mel jsem 0.249 a podruhe 0.236, s reakci ve skutecne situaci na silnici to asi moc souviset nebude.

                          0 1
          • Jirka24x  

            Presne tak !

            0 1
    • Jirka24x  

      https://youtu.be/z4z9Lx73ORM

      30. Vteřina.. .

      0 0
      • Čipera  

        Ano ale na nerovném a nezpevněném terénu z kopce a když stojí a není zapřenej v řidítkách přeletí uplně každej.

        0 0
        • Jirka24x  

          Si najdi jiný video :D bože tady je to samej teoretik každej blb vi ze když zmacknes přední na plno Tak letis.

          0 0
          • MlokCZ  

            Je vidět, že vůbec nemáš tušení, jak to pro velké rychlosti funguje a v praxi jsi toho asi moc nezkoušel.

            Videa s odkazy na jezdce, který jede pomalu a ještě neumí brzdit jsou opravdu k ničemu.

            PS: Potřebný výkon brzdy závisí na rychlosti kvadraticky. Tedy pokud nějaký brzdný výkon stačí na postavení na přední v 15km/h, tak v 50km/h už potřebuješ více než 11× větší brzdný výkon, abys to na přední pořád dokázal postavit.

            0 0
            • Jirka24x  

              nejsu ko*ot abych brzdil naplno přední ve 4Okm/h

              0 0
            • saddik  

              Tady bacha na rozdíl mezi výkonem a silou (případně momentem), myslím, že to podáváš trochu zavádějícím způsobem. Silou na brzdové páčce reguluješ primárně brzdnou sílu (moment) a výkon brzdy je pak daný součinem brzdné síly a rychlosti kola (brzdného momentu a úhlové rychlosti kotouče). Když zvýšíš rychlost kola a budeš brzdit stejnou silou na páčce, tak se výkon brzdy zvýší „automaticky“ tou rychlostí a zpomalení bude stejné (zanedbávám různou rychlost ohřívání brzd apod.). Výkon nemá cenu řešit kvůli síle na páčce nebo postavení na předek, což je čistě otázka sil a momentů, ale jen kvůli chlazení brzd, protože odpovídá teplu, které jde v daný moment do brzdového systému. Pokud Ti něco brání přeletět ve vysoké rychlosti řídítka, tak je to aerodynamika.

              0 0
              • MlokCZ  

                Úhlová rychlost kotouče roste s rychlostí kola lineárně, takže součin s úhlovou rychlostí také.

                Energie soustavy jezdec (kterou musíš ubrzdit) + kolo ale roste kvadraticky.

                Takže jsem to napsal já předtím blbě, ale to co píšeš také platit nebude.

                A ani to se mi pro zablokování předního kola nezdá (i když pro brždění bez zablokování předního kola to dává smysl), proč by vůbec mělo záviset na rychlosti otáčení kotouče. Na kotouč působím pístky pořád stejnou silou a kotouč musím v každém případě na místě zastavit. Tedy pokud dodám dostatečnou brzdnou sílu, tak kotouč okamžitě stojí nezávisle na tom, jak se předtím točil rychle.

                A vždy musí být výsledná síla potřebná k zastavení kotouče odpovídat energii soustavy, kterou měla a ta je závislá kvadraticky na rychlosti.

                0 0
                • saddik  

                  To, co píšeš, platí jen pro relativní změnu rychlosti, nikoli absolutní. Pokud chceš snížit rychlost o 10 %, tak energie, kterou musíš odebrat, je závislá na kvadrátu rychlosti. Pro výpočet zrychlení Tě ale zajímá, kolik energie přísluší jednomu m/s. Budeme-li uvažovat změnu rychlosti o k m/s z rychlosti v1 na rychlost v2 = (v1 – k), tak změna kinetické energie bude

                  deltaE = (m/2) * (v12 – v22) = (m/2) * (v12 – (v1-k)^2) = (m/2) * (v12 – (v12-2kv1+k2)) = (m/2) * (2kv1 – k2) = mk * (v1 – k/2) ,

                  kde (v1 – k/2) je průměrná rychlost, kterou si můžeme označit jednoduše „v“ a dostaneme

                  deltaE = mkv ,

                  rozdíl energie příslušící zpomalení o 1 m/s pak vyjádříme jako

                  deltaE / k = mv.

                  protože m je konstanta, tak rozdíl energie pro zpomalení o k m/s je přímo úměrný rychlosti (nikoli kvadrátu). Lepší by samozřejmě bylo to vzít spojitě a prostě derivovat

                  dE/dv = d/dv ((m * v2)/2) = m/2 * d/dv (v2) = m/2 * 2v = mv

                  což říká totéž.


                  Jinak si to můžeš ověřit i numericky, pokud srovnáš dva případy:

                  Případ 1: zabrzdím z rychlosti 11 m/s na rychlost 9 m/s za jednu sekundu. Zrychlení je 2 m/s2. Rozdíl energie je deltaE = (m/2) * (121 – 81) = m * 20, tedy 20 J/kg.

                  Případ 2: zabrzdím z rychlosti 101 m/s na rychlost 99 m/s za jednu sekundu. Zrychlení je 2 m/s2. Rozdíl energie je deltaE = (m/2) * (10201 – 9801) = m * 200, tedy 200 J/kg.

                  Energie odebraná systému v Případu 2 je desetinásobná oproti Případu 1, totéž platí pro výkony, protože obojí proběhlo ve stejném čase. Případ 2 dvě proběhl při desetinásobné průměrné rychlosti. No a na ten desetinásobný nárůst výkonu postačí ten „automatický nárůst“ díky desetinásobně rychlejší rotaci kotouče. Tedy samotná brzdná síla (moment) na kotouči a tím pádem síla na páčce se pro shodné zpomalení při vyšší rychlosti měnit nemusí.

                  Jedině takto je to konzistentní s Newtonovými zákony, protože brzdná síla musí být úměrná zrychlení podle F = a*m bez ohledu na rychlost, jak jsem říkal, je to čistě věc silové mechaniky a úvahy o energii to jen komplikují.

                  0 0
                  • Čipera  

                    ? :-D

                    0 0
                    • saddik  

                      Ve vyšší rychlosti se brzdy víc hřejou, ale jinak brzdí stejně.

                      0 0
                      • Esi  

                        To taky není úplně pravda, záleží na materiálu brzdových destiček a na teplotě, při překročení určité teploty jde przdný účinek výrazně dolů

                        0 0
                        • saddik  

                          Proto píšu „jinak“, argumentoval jsem hlavně proti tomu konceptu, že potřeba „víc brzdit“ plyne z kvadratické vzdálenosti kinetické energie a rychlosti.

                          0 0
                          • Esi  

                            Stejně je super kolik lidí tady čte takové množství informací a přidává další na tak nesmyslnou a zbytečnou otázku jaká byla položena :-)

                            0 0
                  • MlokCZ  

                    OK, máš pravdu, výpočty jsou jasné pro situaci se stejným zpomalením.

                    V reálu to pocitově neodpovídá z důvodu, že v případě stejného zpomalení při brždění z větší rychlosti za stejný čas urazíš daleko větší vzdálenost.

                    Tedy potřeba daleko vyššího výkonu pro brždění z větších rychlostí je daná potřebou zpomalovat s daleko větším zpomalením (aby příliš extrémně nanarůstala brzdná dráha).

                    Teď ale zpět k zablokování předního kola, co se od začátku řeší. Jak to bude tam? Přední kolo musí zcela zastavit. Celou energii soustavy ale brzda naráz pohltit nemusí, protože v tu chvíli se celá soustava otočí přes přední kolo (kolem bodu dotyku předního kola se zemí, bod se navíc bude posouvat jak se bude přední zablokované kolo otáčet s celou soustavou kolo/jezdec).

                    Tohle ale zřejmě na rychlosti také záviset nebude a bude to dané jen polohou těžiště vůči bodu otáčení a hmotností soustavy.

                    Tedy bude sakra rozdíl, jestli to bude z prudšího kopce nebo na rovině nebo dokonce do kopce.

                    A jak jsi zmínil už předtím, tak do toho vstoupí ještě aerodynamika, která bude pro velké rychlosti poměrně význmaný faktor a tam máme už závislost kvadratickou s rychlostí.

                    V praxi mi přijde ta závislost na rychlosti dost velká. Při stejné poloze těžiště při jízdě krokem postavím na přední (zablokovat přední) velmi snadno, při výrazně větší rychlosti už ne.

                    0 0
                    • saddik  

                      Zvedání na přední nemusí být nutně se zablokovaným předním kolem, to se přeci může pořád protáčet.

                      Celé to je prostě o geometrii působících sil – tíhové, setrvačné a aerodynamické odporové a příslušných momentech. Odvalování bodu dotyku během zvedání bych moc neřešil, zůstal bych čistě v hraniční situaci, kdy se zadní kolo odlepuje od země, když se odlepí, tak to půjde zvedat i dál.

                      Vliv náklonu do kopce / z kopce je samozřejmý. Aerodynamický odpor působí převážně na trup a klopí kolo zpět na zadní kolo, kvadratická závislost tam určitě je, ale není jedinou složkou rovnice, těžko od boku soudit, jak je v běžných rychlostech významná oproti té potřebě překonat statickou stabilitu kola, ale nějaký vliv tam bude.

                      Krom toho, co zmiňuješ, tam bude mít vliv ještě to, že úměra mezi přítlakem desek na kotouč a výslednou třecí silou je v praxi závislá na rychlosti, v nízkých rychlostech se kotouč může chtít trochu „kousat“, čímž Ti nahoru pomůže. A v neposlední řadě je tam podle mě psychický faktor, že ve vysoké rychlosti chceš být podvědomě opatrnější a musíš se víc přemlouvat, abys vzal za brzdy stejnou silou, takže Ti to ve výsledku přijde, že musíš brzdit víc. Jak se znám, tak u mě by byl tohle asi hlavní faktor.

                      0 0
                    • saddik  

                      A vlastně ještě jedna věc, ono to působení aerodynamiky pro „sklápění zpět vzad“ bude dost slabé už proto, že dvojice sil, o jejíž moment jde, působí jedna v nějakém geometrickém středu trupu (kde působí odpor) a druhá v těžišti soustavy (setrvačná), což bude někde v rozkroku – celkově ale nebudou ty působiště moc daleko od sebe (v porovnání se vzdáleností těžiště a bodu dotyku předního kola) a moment téhle dvojice bude dost nízký.

                      0 0
                  • Barak  

                    Máš bod, tohle tady ještě nebylo.:-)))

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Jsi tu dost dlouho, abys zaregistroval, že výpočty se tu řešilo už mnoho různých věcí.

                      0 0
                      • Barak  

                        To sice jo, ale takovýhle „nesmysl“ jsem tu ještě neviděl.

                        0 0
                        • Čipera  

                          Koukám že toto vlákno se blíži pomalu, ale jistě zábavným vláknům uživatelů onuce nebo venkovan. :-D

                          0 0
                          • Esi  

                            tak v sobotu odpoledne už by to tam mohlo být :-)

                            0 0
          • Čipera  

            Proč bych si to měl hledat já? :-D Ty tvrdíš opak tak ho dokaž. Eště k tomu videu když na to tak kopukám tak převážně to vypadá jako skupina nemeckých důchodců který takhle vyjedou na kole 1× za rok. A když jsi u těch teoretiků podívej se o pár příspěvků nahoru kde píšu že jsem to zkoušel.

            0 0
      • Esi  

        no to je ale lempl na takové rovině :-)

        0 0
    • Cemik  

      82kg,29" kolo,180 kotouc, deorka brzdy…

      na okresce mi ridic nedal prednost ( klasicka

      situace ze jo…) nez sem na to zabral do plne

      predni tak na tachaci bylo 35km/h.

      samozrejme sem to postavil na predni ale

      krome zarazenych predlokti a skoro hnedce

      na kratasy sem to udrzel :)

      0 0
      • MlokCZ  

        To je přesně to co jsem popisoval.

        Když dojde na krizovku v reálu, tak nemáš dost času přesouvat těžiště. A protože máš blbě těžiště, tak to postavíš na přední snadno a nepotřebuješ vůbec tak moc velkou brzdnou sílu.

        Samozřejmě to hodně ovlivní na jakém jedeš kole a jakou má geometrii. Kdysi dávno jsem jezdil kola s geometrií, kde jsem snadno postavil při krizovce na přední i v-čky, jak byla na to blbá geometrie (řídítka extra nízko a nebylo jak je dostat vysoko jak jsem potřeboval + tenkrát ještě kratší rám a dlouhý představec).

        Dnes na současném kole to ani bez přesunutí těžiště na přední tak snadno nedostanu díky zcela odlišné geometrie (krátký představec, delší rám, výše položená řídítka, vidlice s větším offsetem).

        Kdybys byl předem zcela za sedlem a co nejníže, tak by se to chovalo úplně jinak. Na to ale samozřejmě v krizovce nemáš dost času.

        Proto je pro praxi celkem fuk, jestli brzdy tu sílu postavit na přední ve velké rychlosti a asfaltu mají nebo nemají, když stejně nemáš čas k tomu vytvořit potřebné podmínky.

        0 0
        • Cemik  

          mas pravdu, chtel jsem jenom prihodit

          svoji zkusenost. s tou geometrii samosebou

          taky, holt v krizovce toho casu moc neni, pri

          mych 190cm xl ramu a nastaveni presne jak

          jsi psal, je to o necem jinem :)

          0 0
    • JakeF  

      Že to zvládne novas752 mě nijak nepřekvapuje a pak je samozřejmě jakákoliv další diskuze zbytečná. Člověk, co jezdí běžně na bajku 65 km/h a ještě při tom šlape, tomu prostě musí rozumět.

      0 0
    • Tomcat  

      Brečím za ty pláště…

      0 0
    • Nutribird  

      Zdravím, chtěl bych se přiživit na zadaném tématu a zeptat se, jaké mají na na zablokování kola vliv brzdové desky (jejich druh).

      Vlastním full 140 zdvihy, brzdy XT, kotouče 180 shimana, organické desky shimano. Jezdím je necelý rok, zdáli se mi takové neslané nemastné, oproti předchozím tectro lepší, ale žádný zázrak. Po 2500 km jsem vyměnil zadní desky za základní černé z tohoto odkazu https://de.aliexpress.com/store/1230228 (neřešit že jsou čínské).

      Najednou je brzda jako vyměněná, mnohem lépe brzdí za použití menší síly. Vůbec jsem si nedokázal představit brzdit jedním prstem a nyní není problém, kolo se dokonce zablokuje do smyku. Předtím jsem rval za brzdy více prsty a účinek byl o poznání slabší. Ted je to nebe a dudy a vlastně se učím brzdit. Proto bych chtěl znát názor zkušených. Kdy a jak se chovají správně různé tipy desek.

      Dík všem za věcné rady, Čínu prosím neřešit.

      0 0
    • Čipera  

      Tak jsem to včera zkoušel. Sice ne na xt brzdách ale na deorku, ale rozdíl mezi nimi v brzdné účinosti nebude si myslím tak velký. A dopadlo to tak, že opravdu se žádné lítání přes řidítka nekonalo. Zkoušel jsem to víckrát za sebou a pomalu přidával na síle, až jsem opravdu tlačil na páku vší silou. Zkoušel jsem to ve 20 km/h a ve 30 km/h a pokud jsem brzdil pouze přední brzdou, ani se zadní kolo nenadzvedlo. Zkoušel jsem pak přidat i zadní a to už bylo horší, když jsem je zatlačil obě naplno zadní šlo chvíly do smyku a pak se nadvedlo cca 10 cm. Závěrem brzda nemá takovou sílu aby zablokovala přední kolo. Ovšem jak jsem psal nahoře u člověka kterej váží 60–70 kg to může vypadat uplně jinak.

      0 0
      • MlokCZ  

        Předpokládám organiky? A kolik jsi použil prstů na páce, jeden?

        0 0
        • Čipera  

          Nevím jestli tam jsou organiky, ale sžrejmě ne. A použil jsem 2 prsty.

          0 0
      • Jirka24x  

        To je jasny, ze jedinej faktor co to ovlivnuje je váha. Mě to ve 25km/h pri 90kg klasicky katapultovalo :)

        0 0
        • MlokCZ  

          To není jasný, protože faktorů je celá řada a některé budou mít i větší vliv než hmotnost jezdce:

          • geometrie kola a nastavení posedu, tohle bude jeden z hlavních faktorů
          • jak moc dobře jezdec umí brzdit na maximum (tzn. jak práce s těžištěm, tak správně přidávat sílu na páce, atd.), tohle bude další hlavní vliv a bude se velmi lišit jezdec od jezdce
          • velikost kotoučů (160mm vs 200mm kotouč udělá o chlup větší rodil než 75kg vs 95kg hmotnosti)
          • počet prstů na páce (rozdíl 1 vs 2 prsty je hodně velký; 3 prsty už u hyder ani neuvažuju)
          • síla jezdce (v rukou), tohle udělá také určitě hodně
          • hmotnost jezdce
          • použité brzdy a desky
          • stav konkrétní přední brzdy
          • použitá vidlice (a to jak její zdvih, tak její chování)
          • povrch: v zadání je povrch nejlépe asfalt, tedy cíl aby nešlo přední do smyku, ale i tady se to bude dost lišit dle konkrétního povrchu. Ono i na asfaltu stačí když bude v horším stavu a bude tam sem tam nějaká nerovnost a ta může velmi snadno hodně pomoct přeletu přes řídítka (když na ní nedojde k přerušení brždění nebo aspoň šnížení brzdné síly)

          A pak samozřejmě přelet přes řídítka vůbec nemusí znamenat zablokované přední kolo. Zablokované přední kolo způsobí, že se letí i s kolem (tedy zadní kolo půjde do vzduchu a do kotrmelce).

          Při velké brzdné síle ale pořád ani nemusí být zablokované přední kolo a zadní se tedy vůbec nemusí odlepit od země a přitom to jezdec už nemusí udržet a může letět přes řídítka. Zvlášť když to není cílený test, kdy se na to připraví, ale náhlá krizovka, kdy se ani nestihne pořádně zapřít a změnit těžiště.

          0 0
      • Jakobo  

        Ja si porad predstavuju, ze pokud bych mel okamzite zabrzdit kolo z 50 na 0 (pomalym brzdenim bych jej nezablokoval) tj. ve zlomku sekundy, tak pokud by to nektere brzdy zvladly (Saint, nejake Avid), tak ten napor bude tak obrovsky, ze neco povoli. Pri tak velkem zpomaleni ta sila bude obrovska a navic roste se ctvercem. Pokud predni kolo neprokouzne tak to bude skoro totez jako napalit do zdi. Takze tech 30 km/h je uz slusna rychlost, ale proti tem 50 je to ani ne polovina. Tezko rict. Pri DH zavodech nebo u motorek vidim ledacos, fakt je ale, ze DH se jezdi po nezpevnenych cestach. Ten prenos brzdne sily bude jiny jako na asfaltu.

        0 0
        • Jirka24x  

          S timto nam poradi uz snad jen bořči mýtů :D

          0 0
          • Čipera  

            Já si myslím, že je zbytečné to řešit a rozebírat dál. :-D Protože ten kdo na kole aspoň trochu jezdí tak převážně ví jak se má brzdit. A každá situace brždění je uplně jiná. To co jsem zkoušel bylo v ideálních podmínkách na suchém asfaltu a naprosté rovině. Jak už psali hore reakční brždění je uplně o nečem jiném taky už jsem mi to párkrát stalo. Skončil jsem s koulema na rámu v úmorných bolestech a byl jsem rád, že jsem to ustál. :-D

            0 0
            • Jirka24x  

              Jedno jestly rekreačně nebo profi. Řešilo se jestli to jde :D ale kdo by to zkoušel v rychlosti 30+ :))

              0 0
              • Čipera  

                30+ Bych se vůbec nebál, protože ve větší rychlosti logicky potřebuješ mnohem větší brzdnou sílu aby tě zastavila a když mě nezastaví brzda ve 30 tak v 50 určitě ne.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ohledně bloknutí předního kola máš samozřejmě pravdu.

                  Ale na druhou stranu kdyby se něco pokazilo, tak přeci jen ve větší rychlosti budou horší následky. A tím pokažením nemyslím zablokování předního kola, ale že to nemusíš udržet při velké brzdné síle ani když k zablokování předního kola nedojde.

                  Já když jsem dělal testy maximální brzdné síly s The One, tak jsem se sice ani na maximální sílu na páce při použití dvou prstů nedostal, ale i přesto už jsem se začínal trochu blížit k situaci, kdy bych to zpomalení nemusel ustát a mohl bych letět (i když přední kolo zablokované zdaleka ještě nebylo při testu ve větší rychlosti) a další navyšování brzdné síly jsem už raději nezkoušel.

                  S SLX na 29" (což na můj vkus už nedá vůbec moc velkou brzdou sílu) jsem testoval na maximum jen jedním prstem a tím to ve větší rychlosti nedám a ještě to není pořád zdaleka u krizové situace (že bych to neustál).

                  Testy pro 2 prsty jsem ale na téhle kombinaci už nedělal (v reálu na páce při ježdění mám stejně jen ten jeden prst), možná někdy zkusím.

                  0 0
                  • Jirka24x  

                    Tak ji zmáčki na doraz ve vterine v 35km/h. A natoc ten test prosím a ještě řekni „budu na primě“ nebo „this is jackass“ at je to víc vtipný..

                    0 0
        • Esi  

          O jakém okamžitém zabrždění píšeš ? Brzdná dráha kola bude o něco delší než u" motorky":http://www.chcizit.cz/…ocyklu-4295/ maximálně srovnatelná tak že bych se nebál toho že něco povolí a už vůbec nezastavíš na fleku :-) z 50 to bude tak těch 25 metrů

          0 0
          • Jirka24x  

            50 m Vzduchem

            0 0
          • MlokCZ  

            Samozřejmě souhlasím, že žádné okamžité brždění opravdu nehrozí.

            Výsledky ale budou lepší (pro maximální možné zpomalení). Z 50km/h určitě půjde zabrzdit na kratší vzdálenosti. Jak jsem tu psal, tak mám otestováno, že za ideálních podmínek (povrch, předem vím, že budu od určitého bodu brzdit) dokážu zabrzdit ze 40km/h do 10m (ale nepovede pokaždé, jen ty lepší pokusy, o ty nám tu ale jde).

            Pokud počítám stejné zpomalení (jako vyjde při zabrždění z 40km/h na 0km/h na 10m), tak z 50km/h vychází brzdá dráha 16m.

            0 0
          • Jakobo  

            Tady ale nejde o brzdnou drahu. Bavime se o tom, zda existuji brzdy, ktere chnapnes a zablokujes rekneme ve vterine predni kolo pri rychlosti 50 km/h.

            0 0
            • Jirka24x  

              Když to zvládne zadní tak i předni.

              0 0
              • Jakobo  

                To je blbost. Proč asi přední brzda brzdí víc.

                0 0
                • Jirka24x  

                  Funkčně brzdi obě stejně ne ? jen ve předu je účinnější ? Proto se brzdi víc přední a zadní se dobrzduje.

                  0 0
                  • Čipera  

                    Ano funkčně ano, ale teoreticky na přední brzdu působí mnohem větší síla a zátěž než na zadní a aby přední zabrzdila stejně jako zadní musí na ní bejt využito x krát víc síly aby se chovala jako zadní a proto zadní jde vždy do smyku a přední ne. Ale řešíme už tu pi…viny. Prostě a jednoduše pokud jedeš na rovné a hladké silnici a zabrzdíš naplno a čekáš to nepřeletíš přes řidítka tečka.

                    0 0
                    • Jirka24x  

                      Když to cekas tak ne :)

                      0 0
                      • Carloss  

                        Na remízu to neuhraješ

                        0 0
                      • Esi  

                        No jasně protože pokud to nečekáš tak setrvačnost tvého těla posune těžiště více dopředu tak že ještě odlehčíš už tak hodně odlehčené zadní kolo a potom letu zdar :-)

                        0 0
                        • Jirka24x  

                          Takže se kolo zablokuje ?

                          0 0
                          • JakeF  

                            Tvl, co řešíš za píčoviny? Taky při jízdě zablokuju přední kolo kdy mě napadne, stačí to předtím zvednout na zadní… Ale tak otázka nezněla, že…

                            0 0
                          • Esi  

                            V podstatě se zastaví, vzhledem k tomu že je zatíženo do té míry že adheze pláště nedovolí podklouznutí tak setrvačná síla dokončí otočku kola kolem osy předního kola a jdeš přes řídítka, když nejsi srab a nepustíš se tak spadneš na záda a kolo máš nad sebou :-)

                            Jinak zablokovat přední kolo není žádný problém když ho dostatečně odlehčíš a nebo dostatečně zatížíš zadní kolo, pokud si dáš na kolo nosič a na něj 40 kg (tím eliminuješ postavení na přední kolo) tak věřím tomu že DEORE brzda se sintrovanýma deskama a 2 prstama na páce dokáže vyvinout dostatečnou sílu na to aby se přední kolo zablokovalo, to jestli to ustojíš nebo ne záleží na tom jak rovně jsi schopen držet stopu.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Strašně moc to ovlivní jakým způsobem zabrzdíš. Pokud co nejrychleji na max, tak lze i na asfaltu zablokovat přední kolo i s těžištěm jen trochu vzadu (ani to nemusí být na maximum co lze dosáhnout, samozřejmě vždy v závislosti na geometrii daného kola).

                              Stačí ale jen nepatrně zpomalit zmáčknutí páky, kdy pomalejší brzdný nástup už stihne postupně navyšovat zatížení předního kola a ke smyku nedojde.

                              V tomhle i hodně pomůže zadní brzda, která napomůže tomu počátečním zatížení předního kola a pomůže tak zamezit smyku předního. Takže i když v zápětí zadní v podstatě ztratí význam (jak se přenese váha na přední), tak tomu na začátku hodně pomůže.

                              Přesně to odpovídá tomu co Čipera zkoušel.

                              0 0
            • Jakobo  

              Když nad tím teď přemýšlím, tak mě napadá analogie s jízdou po ledě nebo namrzlé silnici. Tam je velice snadné zablokovat přední kolo, ovšem téměř okamžite letí přední kolo do strany a já k zemi (to se už asi stalo všem).

              Naproti tomu na šotolině nebo písku kolo zaflokuje, ale drží směr, protože je částečně zabořené a do strany neuletí. To občas dělám ze srandy v rychlosti 25 km/h krátkým ostrým přibržďováním na krosovi s Včkama (SD7, koolstop, pláště 42 mm).

              Tak si myslím, že chování kola na asfaltu, pokud by některé brzdy fakt dokázaly přední kolo okamžitě zablokovat při rychlosti 50 km/h, bude naprosto identické s tou situací na ledě. Přes řidítka nepoletím, ale k zemi půjdu stejně, protože přední kolo uletí do strany a já bych letěl rovně, což je snad ještě horší. Tyto pády se nedají nijak ustát.

              0 0
              • MlokCZ  

                Je to hodně pravděpodobné. Při mojich testech ostrého brždění jsem se právě pomalu už začínal blížit k hranici, kdy kolo rovně neudržím a přitom zadní kolo od země neodlepím.

                0 0
    • okam_z_brna  

      a k čemu je to dobrý?

      0 0
      • Jakobo  

        MolkCZ: Zablokovat přední kolo v padesátce je k ničemu. Ale mě jde o výkonnost současných brzd. Pokud tohle brzda dokáže, tak jsou brzdy právě ve stavu, kdy už není třeba navyšovat maximální brzdný výkon a mě zajímá, jestli už brzdy jsou dnes na takové úrovni. Viz staré vlákno.

        0 0
        • MlokCZ  

          Určitě dostatečně výkonné na to nejsou. Tedy minimálně, aby to dala většina jezdců (tedy i trochu slabší ruce) jedním prstem a navíc i na větších kolech (na 29" kolech je potřeba pro stejný brzdný účinek o jednu velikost větší kotouč než na 26"), tak na to určitě brzdy nemají.

          Výkon brzd nijak znatelně nahoru nešel a k tomu více jezdců jezdí větší kola. Výsledkem je tedy situace v podstatě horší než před pár lety.

          0 0
          • Čipera  

            Já si myslím že na výkonu brzd tolik nezáleží. Brzdy jsou dostatečně výkoné na to, aby jezdce ubrzdili a proto není třeba jejich výkon navyšovat. Nejvíc záleží na tom aby byli přesné a dobře se s brazdama pracovalo a dobře předávali výkon brzdy z páky na třmen a když se to dá dohromady s prací těžiště na kole tak budeš nepřekonatelný. K čemu mi přece budou ve sjezdu brzdy který sice budou silné ale zablokujou se k ničemu protože půjdu na držku.

            0 0
            • MlokCZ  

              U The One na 26" kolech (což je pro mě takový etalón toho, že větší brzdný výkon už určitě nepotřebuju při použití sintrů) to bylo jen lehce na hraně se zadním kole, kde jsem sem tam (ale opravdu jen ojediněle) lehce smyknul i když jsem nechtěl na hůře držícím povrchu. Ale také jsem tam měl 180mm kotouč a stačil by mi 160mm (rám měl ale PM180, takže nešel dát 160mm kotouč).

              U SLX na 29" kolech už občas nedostatek výkonu pociťuju. Sice to bylo jen v pár situacích v horách, ale už se mi to pákrát stalo. Už jsem i pákrát přidal u přední brzdy i druhý prst. To by se na dostatečně výkonné brzdě nemělo stávat nikdy. Každý tohle samozřejmě bude mít jinak dle toho co a jak jezdí, jak má silné ruce, jak velké jezdí kotouče, jaké používá desky, atd.

              Dávkovatelnost je ale na SLX zase vynikající.

              Ono je totiž jedna věc okamžitý maximální výkon brzdy (ten je dostatečný na současných brzdách). Tedy pro situaci odpočaté prsty. A druhá věc je, když jedeš v horách sjezd typu 800m+ převýšení v kuse s velkým sklonem, kdy jsi téměř pořád na brzdách a prsty postupně odchází (ten druhý prst jsem přidával právě v takové situaci až ke konci sjezdu kdy mi ten jeden prst odcházel).

              Ale je také pravda, že bych těm SLX pro ježdění v horách mohl pomoct sintry. Příští rok na dovolenou v horách je tam hodím.

              0 0
    • Paolo1975  

      datum: včera

      podmínka č1: přítelkyně za řidítky

      podmínka č2: jízda z kopce

      podmínka č3:rychlost (podle GPS) cca18km/h

      podmínka č4: v-break

      podmínka č5: strach v očích v polovině kopce

      reakce č1: obě brzdy min třemi prsty

      následek č1: hop přes řidítka na asfalt

      následek č2–9: odřená brada, odřené brýle, odřené rameno, odřené obě dlaně (i přes kvalitní rukavice), silně odřený prevý malíček, roztržené kalhoty, otok na obou kolenech a co nejvíc, naražená žebra

      následek č10: dvě hodiny na chirurgii, rentgen (ten naštěstí neobjevil žádnou zlomeninu)

      následek č11: MOJE kolo je zamčené u ní v garáži :)

      potencionální následek č11: kdyby viděla tento příspěvek tak kolo neuvidím ani na vánoce :D

      závěr č1: kromě toho že ji miluji jak je statečná, tak ji musím naučit „panic break“ techniku, neboli zadek ze sedátka a dozadu

      0 0
      • Jirka24x  

        Tak ať se brzo uzdraví; )

        0 0
      • veteran  

        Byla sanitka, řešila policie?

        0 1
        • Jirka24x  

          proč by to měla řešit policie ?

          0 0
          • veteran  

            Pokud byla sanitka, vždy dávají echo policajtům a ti to pak hrozně důležitě vyšetřují, jako by neměli nic rozumnějšího na práci. A nedej bože pokud si dá cyklista před svým vlastním pádem pivo …

            0 0
        • Čipera  

          Taky nechápu udělat sám sobě úraz a řešit to eště s policíí? To bych teda opravdu nechtěl. Důležité je, že se nestalo nic vážnějšího.

          0 0
      • Carloss  

        S tím učením přeju hodně štěstí.. já neuspěl

        0 1

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.