• Dzordano_Bruno1

    Dneska jsem při depce ze škoušek potřeboval trošku vypnout a tak jsem vzal přední kolo a šel ho zeservisovat. Přeci jenom po 2700km, co jsem na něj nesáhl už je to potřeba.

    Jen se chci optat, jak děláte vy servis náboje. Mám Shimano Deore.

    Vyndal jsem osu z náboje, kuličky a vše rozebral do nejmenších možných součástek. Kuličky očistil hadříkem, osu také, upínak také. Misku náboje jsem pořádně vytřel od minulé vazelíny, aby se objebily případné problémy s nábojem. Vše je ok. Nejeví se náboj, že by byl na výměnu.

    Takže na stole mám osu, matky, kuličky, upínák.

    Do misky náboje vetřu vazelínu, co se do ní vejde(jen na plochy v misce, nikam jinam). Vložím kuličky, promazanou osu a zase vazelínu. Našroubuju matku, podložku, kontramatku. Veškerá přebytečná vazelína mi vylezla, otřel jsem.

    A teď je to hlavní. Dotáhl jsem matku rukou a kontra matku také.

    Snažil jse se, aby kolo co nejméně drhlo, ale zároveň se nejvila vůle osy. Nějaké vyklání, skákání atd.. Takto poskládané kolo jsem dal do vidle a vše se zdá ok.

    Udělal jsem někde chybu? :)

    0 0
    • pepek  

      Ano

      0 0
    • MlokCZ  

      Jo, jednak to máš přetažené a druhak kontramatka se brzo povolí (nestačí ji utáhnout rukou).

      Musíš při utažení nechat přesně tak velkou vůli (bude lehce v ruce znát), aby po dotažení rychloupínákem zmizela.

      To, že to je jen lehce přetažené se už na nasazeném kole nepozná (abys to poznal na nasazeném kole, tak by to muselo být hodně přetažené).

      0 0
      • Dzordano_Bruno1  

        Dobře, dobře.

        Takže to vyndám. Krapet povolím a kontramatku otáhnu víc. Takže jsem to vlastně udělal naopak:(

        No, ale aspoň dobré vědět, jak na to..

        0 0
    • Ricci  

      Rukou dotiahnut nestaci,na to sa predavaju konusove kluce…

      0 0
    • šlapatko  

      Dělám to stejně.Jen nechávám maličkou vůličku, která se po upnutí kola upínákem stratí.Jen to málokdy sedne napoprvé:-).Upínák je potvora,chce to dotahovat scitem.Dotáhneš li upínák více, mohou konusy přidírat.

      0 0
      • Dzordano_Bruno1  

        Takže úplně tak blbě jsem to neudělal :D

        Něco s tím provedu, snad tomu nedám ještě větší šišku :) :D Tu vůličku tam absolutně nemám:( Musím jí tam udělat a pak dotáhnout kontramatkou:)

        0 0
    • šlapatko  

      Tak tak, kontramatky na obou stranách náboje musí být zataženy.Vůle musí být tak malá, že půjde dotáhnout upínákem.Zůstaneli vůle po zatažení upínáku, musíš to udělat znovu.Seřídit správně shimano náboje je drbačka, ale vydrží fakt hodně.Mám náby LX co maj kolem 30000km.Ale taky necelých 10000km.Zanedbal jsem ůdržbu.

      0 0
      • Dzordano_Bruno1  

        Já si na ně nemůžu vůbec stěžovat. Myslel jsem jak budou dodrbaný, ale vše je ok. Takže podstoupím tu drbárnu a budu mít zase na dlouhou dobu klid.

        0 0
    • šlapatko  

      Rozebírám je jednou doroka.Cca 6–7oookm.Nebo po extra blátivém závodu.

      0 0
      • Dzordano_Bruno1  

        Náboje potřebujou taky jendou za čas pročistit.. Docela mě překvapilo, že jsem v náboji neměl tolik nepořádku kolik jsem si původně myslel. Spíš vazelína tam už nebyla, to byla ta věc, která mne překvapila :( :D

        0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Tak jsem vše udělal podle vašeho návodu. Nejdřív jsem kolo nasadil a houpalo se, takže jsem to povolil moc. Pak utah zase moc a nakonec to je ok, ale nějak mi škrtá brzda. Jelikož mám kolo na balkonu, tak jsem ho nechtěl vyndavat, abych se na to pořádně podíval, takže to vyřeším před jízdou. Ale zdá se, že se kolo otáčí hned líp:)

      0 0
    • orca.1  

      Každýmu kdo má trochu pojem o strojařině je jasný, že „vymezování vůle upínákem“ je naprostej nesmysl. Nechápu jak může takovej blábol přežívat a předávat se dál a dál…

      0 0
      • šlapatko  

        No nejspíš nepoužíváš shimano náboje.Taky jsem myslel že je to blbost, ale je to fakt.

        0 0
        • orca.1  

          Náby shimano mám na několika kolech a fungujou, ale hlavně jsem nechyběl na fyzice v pátý třídě, když se probíraly fyzikální vlastnosti kovů:)

          0 0
          • Marskatin  

            To je pěkné, žejsi nechyběl, ale ještě si měl dávat pozor.

            0 0
          • akula  

            Na fyzice v pátý třídě si možná nechyběl, ale pevností pružností si evidentně nedotčenej…

            0 0
            • orca.1  

              Držel jsi v ruce někdy konus? Pak mluv o pružnosti..

              0 0
              • akula  

                Držel a zkoušku z pružnosti mám. Měřil si ty někdy sílu, jakou ti vyvine RU? Ta dutá oska se ti o nějakou setinu zmáčkne, nemluvě o tom že neni namáhána na čistej tlak, ale i na vzpěr, takže trochu i vybočí a v tom jí podporujou ještě nerovnosti v dosedacích plochách. Jestli se ti zdá pružná v ruce nebo ne v tom nehraje žádnou roli, ani náhodou nevyvineš tokovou sílu jaká tam je po montáži a nějakou desetinu nepoznáš, ale desetina může bejt pro kónus smrtící.

                0 0
                • Obi-wan  

                  Pružnost pevnost na FST je věc jedna a věc druhá je dobře seřízenej náboj.Mnohem větší neplechu než síla RU možná dělá tepelná roztažnost proto doporučuju doseřízení nábojů vždy při změně teploty o 5 stupňů.

                  0 0
                  • orca.1  

                    :-D

                    0 0
                  • Jarry  

                    Při změně teploty o 5 st. dojde ke změně délky o 6 tisícin mm :-)Počítal jsem přední osu a navíc celou délku. Asi by se mělo počítat jen se vzdáleností kónusů.

                    0 0
                • Volf  

                  Ona se prohýbá

                  0 0
                • Obi-wan  

                  desetinu?ne rovnou centimetr?

                  0 0
                • orca.1  

                  Sílu při upnutí RU jsem neměřil, ostatně jako všichni ostatní tady.. RU ani maticí prostě nedosáhneš takové deformace osy, aby se zmenšila vůle(vzdálenost) mezi konusy. Vzpěr tam samozřejmě je taky (zanedbatelný), ale nemá na to (vzdálenost konusů) vliv. I kdyby se projevil vliv RU, tak jak poznáš (a zaručíš) že bude upnutí pokaždý stejný a nebudeš to mít přetažený? Stačí přece 1/4 otáčky páky RU a máš tam úplně jinou sílu..

                  0 0
                  • Ricci  

                    teoria je jedna vec,ale kto to robil,tak vie,ze pritiahnutie RU ma naozaj vplyv na volu konusovych nabojov,netreba zbytocne teoretizovat…

                    0 0
                  • pepek  

                    „Stačí přece 1/4 otáčky páky RU a máš tam úplně jinou sílu..“ -právě proto tam musíš mít tu vůli. Navíc při jízdě se ta osa taky jistě deformuje (kdyby se nedeformovala, tak se nezlomí)

                    0 0
                    • orca.1  

                      Nemůžu si pomoct, ale ladit vůli na konusu podle toho jak utáhnu upínák.., to je prostě padlý na hlavu.. Zlomenou osu RU náboje jsem ještě neviděl, určitě (by) se ale nezlomila silou RU.

                      0 0
                      • pepek  

                        To přece nikdo neřekl. Nechám vůli proto, aby vlivem namáhání a různých dalších vlivů (např. větší síly dotažení) nenastal tvrdý kontakt na kuličky a dráhy. Na tu vidlu ti za provozu jde taky možná 200 kg rázové zatížení. Myslíš, že je to málo na diravou osku z šufánkový oceli? Jestli jsi nikdy neviděl zlomenou osu, tak snad jezdíš po zvlášť hladkým asfaltu. Já jsem zlomil dvě, ale přesto náby drží už asi 30000 km.

                        0 0
                      • Volf  

                        A nebylo by logické spíš utahovat rychloupínák podle toho, jak máš seřízené kónusy? Velká část lidí totiž ani netuší, jak lehce stačí upínák přitáhnout. Pak to mají dorvaný, že by jsi si na povolení musel vzít pomalu trubku.

                        0 0
                        • soc  

                          Pokud budes mit malo utazeny rychloupinak, snizujes tim tuhost spoje kolo-vidlice… takze to ma spis negativni vliv. Podle me je dobre utahovat fest…

                          0 0
                        • Marskatin  

                          no já nevím, u vidlice se všichni snaží zvyšovat upínací sílu a tuhost spojení. kvůli větší síle vymyslel Crank brothers ten upínák, co stahuje pomocí dvou páček ve dvou krocích.

                          0 0
                        • orca.1  

                          Jasně, opačně to taky funguje:)S tím, že většina lidí nemá ponětí o silách, který stačí na upnutí kola a silách kterou mají kolo utažený, plně souhlasím.

                          0 0
          • Volf  

            Co jsi za strojaře, když netušíš nic o závitových vůlích?

            0 0
            • orca.1  

              Když utáhneš proti sobě dvě matice, kde vznikne vůle? jak se můžou „posouvat“ po závitu?

              0 0
              • Volf  

                u kónusu neutahuješ matice do sebe, ale utahuješ dva kónusy proti sobě. Jestli si to neumíš představit, tak si to nakresli.

                0 0
                • orca.1  

                  Já nemluvím o utahování konusů proti sobě, ale zajímá mě kde se vezme ta vůle, když uráhneš konus as kontramatkou..

                  0 0
                  • Volf  

                    Teď ti vůbec nerozumím o jaké vůli to mluvíš. To co popisuješ není to co by ničilo kónusy. Pokud tedy ty kontramatky neutahuješ tak, že na každou z nich nasadíš klíč a neutahuješ zase celé kónusy proti sobě.

                    0 0
                    • orca.1  

                      Blbě jsem to formuloval, sorry. Chci říct, že u osy s konusy utaženými bez vůle na kuličkách, se po upnutí do vidle (rámu) pomocí RU NEPROJEVÍ taková deformace (zmenšení vzdálenosti konusů deformací osy), která by způsobila změnu chodu ložiska.

                      0 0
                      • Volf  

                        Projeví se v rámu méně, než ve vidlici / další projevy konstrukční vůle v pouzdrech /. Proto také častěji odcházejí přední kónusy, i když zadní jsou více zatížené. tuhost zadní stavby částečně eliminuje stažení kónusů proti sobě při zatažení upínáku.

                        0 0
                        • orca.1  

                          To, že odejde (vždy) př. náboj má co dělat s velikostí kuličky řádově víc, než případný vliv RU. Přetažení z výroby (u Shimana u všech nábojů) zničí konusy spolehlivě. Neviňme z toho RU:)

                          0 0
                          • Marskatin  

                            Souhlasím s tím, že zatím všechy náboje Shimano bylo nutno hned po zakoupení rozebrat a znovu seřídit. Všechny byly přetažené a to celkem dost.

                            0 0
            • Obi-wan  

              Při dobře utažených kontramatkách za konusy,se RU žádná vůle doseřizovat nedá.Jednalo by se o axiální posuv po ose a to pánové opravdu ne.Nikomu nic nenutím zřejmě budu dál jezdit s přetaženými konusy které mi budou ubýrat cenný výkon :-)

              0 0
              • Volf  

                Jezdi si jak chceš. Máš tam dva šroubové spoje na duté cca 100 mm dlouhé hřídeli malého průměru a na této délce je utahuješ proti sobě. Nestrojaři se těžko vysvětlují výrobní a přesnostní tolerance a pružnosti materiálu. Nemyslím tím, že by se ta osička slačila, ale prostě se prohýbá. U ložisek se měří na setiny milimetru, které rozhodují o životnosti ložiska a to si ještě radiálně axiální ložisko / kónus / nechá dost líbit ve srovnání s jinými typy valivých ložisek. Takže si my dva spolu asi moc nepokecáme. Troufnu si tvrdit, že 90% zničených kónusů je důsledkem této nevědomosti.

                0 0
                • nox159  

                  mel bych otazku:

                  kdyz vymezim vuli v naboji a zakontruju tak tocenim prsty za osicku poznám jestli nepridíra, a kdyz ji chytnu mezi kolena na osu z kazde strany jednou rukou a zaviklám s tim jestli tam neni vule. ale pokud kolo upnu do vidlice utáhnu rychloupínák tak jak zjistim ze nepřidírá? pokud budu tocit celým kolem tak lehke pridírani nepoznám ani za hovno jak to teda resit? (jedine me napada stahnou to tim rychloupinakem navolno ( ne ve vidlici ale proste bez te vidlice) a tocit za tu osicku protoze kdyz potocim z kolem pevne upnutym a budu tocit treba za rafek tak nepoznam nic.

                  jak to resis ty?

                  0 0
                  • Marskatin  

                    já to stahuji přes podložky, když je kolo vyndáno ven z kola.

                    0 0
                  • Volf  

                    To se dost špatně vysvětluje, protože kónusy seřizuji už bohužel 35 let:-( a tak na to mám prostě grif. I u předního kola povoluji vždycky jen jede kónus a pak ho dotahuji na vůli, kterou mám v ruce. Vím, že to zní blbě, ale je to prostě tak. A ve vidlici zkontroluji při rozumně utaženém upínáku, jestli tam není vakl a to kolo se musí zhoupnout jen váhou ventilku, rozkývat se a potom kývat až do zastavení. No a aby to nebylo tak jednoduché, tak ti to kolo ještě přibržďují prachovky. Dnes už to po těch letech dělám max. nadvakrát. Je to prostě o tom, aby kolo šlo lehce a nemělo vakl. Asi jsem ti ale moc nepomohl.

                    0 0
            • Tygr  

              No k tématu můžu říct asi toto. Taky sem si po sezóně repasoval deore naby. Dal noje konusy a snažil se vyladit co nejhladší chod. Nakonec se asi na třetí pokus podařilo vyladit takovou provozní vůli, která se na volném naboji projevila, ale po dotažení RU zmizela. Pokud byla vůle až moc velká, tak ji RU nezvládnul vymezit a pokud zas moc malá, tak to zas trošinininku drhlo. Prostě sem udělal pár pokusů a teť mám prostě pocit, že to chodí co nejlíp…

              0 0
      • Dzordano_Bruno1  

        Kolo, stojí na ose a nohy vidlice jsou přitlačovány upínakem na matky. Proto mi také není moc jasné, proč tam měla být malá vůle a dotažení kontramatkou :D

        Uvidíme, jak to pojede:)

        0 0
        • pepek  

          Nic tam není dokonale rovný a kolmý na osu: závity, dosedací plochy vidle, konusy, čela matic taky nejsou moc přesný. Když se to dotáhne, nepřesnosti způsobí malé prohnutí osy-vůle zmizí. Když tam předtím není, konusy můžou tlačit natvrdo na kuličky a dráhy. Ložiska neodcházejí kvůli vůli, ale kvůli tomu, že tam vůle není.

          0 0
        • Volf  

          Kdysi jsem to zde už psal. Starý systém upnutí kola / motýlek, šestihranná matice / fungoval tak, že jsi tu matici nebo motýlek utahoval přes patku nohy vidlice proti matici kónusu. Rychloupínákem přitahuješ nohy vidlice k sobě a tím se ti projeví závitové vůle a kónusy se stáhnou k sobě celkem logicky také.

          0 0
          • Obi-wan  

            NE

            0 0
            • Blade  

              Ale ano :)

              0 0
              • Volf  

                To máš těžký. Dokážu pochopit, že se někdo drží toho, že jeho pivo je lepší jako druhé. Ale ve strojařině, kde lehce vše ověříš pouhým měřením a nebo jen jen tím, že se zamyslíš nad tím, jak funguje rychloupínak / někde něco prostě musí povolit :-) / tak je zbytečné se dál bavit.

                0 0
                • Obi-wan  

                  OK mám tedy regulérní dotaz,jak váš názor funguje u „průmyslových ložisek“ ve vztahu k utažení RU?

                  0 0
                  • Volf  

                    Nějaká vložka mezi vnitřními kroužky ložiska?

                    0 0
                  • Marskatin  

                    U konusových ložisek dojde opravdu ke stlačení/prohnutí. Je možno to velice snadno prakticky vyzkoušet (taky jsem to zkoušel, protože mě to zajímalo). na vyndaném kole nasadíš na konce osy podložky, rychloupínák a stáhneš. UCítíš , že se „něco“ změnílo., když zatočíš osou. Usazené v kole to nepoznáš, tam musíš zatočit celám kolem a ten rozdíl není taková, aby šel poznat (setrvačné hmoty kola to přebijou).

                    U průmyslových ložisek je to stejné. Neznám dokonale všechny typy ose, co se používají, ale aspoň ty co mám tak se u nich dá vymezovat vůle. Nejvíce s eto pozná u variant, kde jde osa po sundání jedné strany vytáhnout ven druhou stranou. Osy co nemají uprostřed tu rozpěrnou část. Sna d to je srozumitené.

                    0 0
                  • Marskatin  

                    Že stažení pomocí rychloupínáku mám vliv i u průmyslových ložisek, lze vyčíst i z manuálu k sežizování vůle u ložisek QRM+ u MAvicu. Děje se tak na kole nasazeném v rámu/vidlici.

                    A¡je názor na kola mAvic jakýkoliv, nemyslím si, že by nevěděli co dělají.

                    Kopie z manuálu.

                    1. Fit the wheel in the frame or fork and tighten the quick release skewer

                    using a reasonable force;

                    1. Delicately move the top of the wheel to the right and then the left of the

                    bike to feel the play;

                    • If there is some play, lightly tighten the adjustment nut using the hub wrench M40123 and check for play: repeat the operation as many times as required until there

                    is no play;

                    • If there is no play, to be sure the bearings are not over-stressed, untighten the adjustment nut until some play can be felt and then carry out the above operation.

                    The 4 lugs of the hub wrench M40123 must be fully inserted into the holes of the adjustment nut, making sure to correctly position the wrench against the nut

                    (on Crossmax XL Disc and Deemax UST front wheels, only the 2 lugs at the extremities of the wrench are used).

                    To avoid damaging the bearings due to over tightening of the adjustment nut, the wrench M40123 is made from resin: a sort of safety valve; the lugs will break before the

                    bearings are damaged.

                    celý dokument zde manual

                    0 0
                • Blade  

                  Tak tak. Však ti kdo nevěří, mohou provést následující pokus.

                  Stačí vyměnit osu náboje za delší, tak aby šly pro dotahování použít místo RU matice/motýlky. Pokud se v tomto případě v konusech ponechá malá vůle, při dotažení RU vůle zmizí, po dotažení maticí vůle zůstane. Dřív ať si to ti nevěřící Tomášové vyzkouší, než budou tvrdit opak :)

                  0 0
                  • Volf  

                    Vždy byli lidé, kteří tvrdili, že země je placka, slunce se točí kolem země a zvířata nemají rozum :-)

                    0 0
      • Blade  

        Nejsem strojař, nevím co se píše v knihách, ale praxe se s teorií mnohdy neshoduje. Na singlu máš deorka, tak si to vyzkoušej.

        0 0
        • pepek  

          No dobrá, vůle v závitech taky, no. :-)

          0 0
        • orca.1  

          když věříš tomu měření motykou…

          0 0
          • Blade  

            Ne, věřím svým rukám a zkušenostem:) Rád bych na minutu dostal do ruky tvý kolo, asi by ses sám divil:)

            0 0
            • orca.1  

              Promiň, ale svoje kola nikomu do ruky nedávám, ani kdyby tomuhle nevěřil:)

              0 0
      • Gorgov  

        hehe

        0 0
        • orca.1  

          hehe? Napiš víc, určitě máš jako pracovník cykloservisu (bývaný nebo současný, jestli se nepletu..) k tomu co říct:-)

          0 0
      • MlokCZ  

        Fakt vtipálek. Takže mám smontovaný konusový náboj na kterém je cítit lehká vůle. Teď vezmu kolo a nasadím a upnu rychloupínák a vůle zmizí.

        Asi dle tebe potom zázrak…

        0 0
        • orca.1  

          Já mám konusy nastavené na lehký chod bez znatelné vůle, kolo upnu a jedu. S takto nastavenými náboji nemám žádné potíže. Přednastavovat si vůli a ladit ji podle toho jak utáhnu RU prostě nechápu a tvrzení, že RU konusy „stahuje“ odmítám.

          0 0
      • chemik  

        Píšou o tom tady: http://www.parktool.com/…eadhowto.asp?…

        Je to TRUE-BLUE, takže bych jim i věřil. :-)

        0 0
      • Vilém  

        Tak si zkus dat na konce osy naby treba M10 matky a utahni je upinakem. Pak zkus tocit osou. Mozna na ten nesmysl zmenis nazor. Je zajimave ze treba Park Tool v bode 5 to za nesmysl nepovazuje. Takze nesmysly tu siris akorat ty.

        0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Jakou máte velikost klíče na matku? Kontra je 17, ale ať zkouším jaký chci, tak mi tam nesedne úplně:(

      0 0
      • Ricci  

        konusovy je 17

        0 0
        • Dzordano_Bruno1  

          Takže vepředu je to 13 a 17, vzadu 15 a 17. Dneska jsem byl klíč. Cena 40,– a 15minut s flexou mi stačilo na ušetření 120,– hezké:)

          0 0
          • Ricci  

            Musis este brat do uvahy amortizaciu flexky,tvoju pracu a elektriku :-)))

            0 0
          • pepek  

            Nevím, kde nakupuješ, ale obyčejný konusový klíč pro hobbíka rozhodně 160 Kč nestojí.

            0 0
            • Ricci  

              bohuzial na bikovych e-shopoch sa vacsinou predavaju pomerne drahe konusaky :-(

              0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              Cena v jednom obchodě, kam chodím nakupovat stojí klíč 140,– vel. 13, pak velikost 15 dalších 140,– a 17 zase 140,–. Ušetřil jsem mnohem víc!!!

              Prostě ceny nářadí je drahá jako prase. Ušetřil jsem ještě víc.

              0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Tak jsem dneska udělal, co mi bylo razeno:) Tak snad nějak tak dobře.. Docela mne potěšilo, že stačilo jen do předního kola šťouchnout a udělalo třeba dvě otáčky. Předtím jsem byl rád, že se vůbec hlo. Takže soudím, že jsem to tak špatně zase neudělal:)

      Dal jsem se i do seřízení zadního. Tedy, tomu se říká totální ********:( Nejdřív se mi to celý rozharašilo, že na jedné straně jsem měl osu vyjetou hodně na druhé ne, apk obráceně. Nakonec po chvilke zápasení, odříkání a myslení jsem to dal dohromady:) Ale byl to boj. Tak nějak jsem to udělal stejně. Rozhodně to bylo lépe ode mne seřízené než od pana Servisáka, kde jsem měl kolo před půl rokem. Tím jsem se tak akorát utvrdil, že co si neuděláš sám, to nemáš. Nebo máš, ale v jakém stavu.

      0 0
    • šlapatko  

      Kdysi tady byl dokonce test správného dotažení konusů.Už ho nemůžu najít.Skusím vysvětlit a snad správně.Kolo je dobré otočit kolama nahoru.Odtáhnout upínák a roztočit jej.Ráfek by se měl zastavit vždy na nejtěžším místě.(nezadrhává li konus,zůstane li vždy v jiné pozici, jsou konusy přetažené nebo už mají vyjetou drážku).V nejtěžším místě přilepím náplastí desetikorunu na ráfek nebo nejbližší paprsek.Nejtěžší místo s mincí dám do vodorovné polohy a spustím.Následovně počítám kolikrát mi mince projde kolem vidlice.Zapamatuju si výsledek např 8×.Potom kolo spustím zase s vodorovné pozice a uvidím jaký bude rozdíl.Poprvé jsem čuměl jak vůl:-).Mince projela snad jen 2×.Projede li zase 8×, je vše ok.Je to zajímavý test a jde poznat že upínák má opravdu vliv na konusy.Ze srandy jsem upínák zarval dost silově a mince k vidlici ani nedojela.Snad jsem to napsal trošku kloudně.

      0 0
      • Dzordano_Bruno1  

        Taky jsem tenhle test četl:) Ale taky nevím, kde ho přesně najít. Jinak já už bohužel mám vyjetou drážku v konusech, takže mně tenhle test bude celkem k ničemu. Až si koupím další kolo, tak pak budu moc blbnout s nábojema, teď se to moc nevyplatí:(

        0 0
        • pepek  

          Pokud drážka není hluboká, tak našroubovat konus na osku, osku do vrtačky, vyšší otáčky a páskem VELMI jemného šmirglu (1200–1600) vyleštit.

          0 0
    • Lukaso3  

      Zkusím tohle téma, u zadního kola jsem chtěl vyměnit krátkou rychloupínací osu za delší maticovou, nicméně jsem narazil na problém že byl jiný průměr plechových prachovek (a samozřejmě o nějakou desetinku jiný průměr závitů rychloupínací/ma­ticová osa), koupil jsem tedy kónusy se správným průměrem prachovky a našrobouval na maticovou osu, nicméně po pár metrech se na dostavila docela vůle i přes předchozí seřízení, znovu jsem seřídil konusy a opět se to povolilo. Nějaká rada? :) Co je špatně.

      0 0
      • Evilcleaner  

        správě píšeš že pevná a rychloupínací osa má jiný závit – je třeba mít vždy správné konusy a matky. jinak si myslím, že to máš jenom blbě seřízené – např zakladatel dělal zásadní chybu, že kontra dotahoval pouze rukou – musí to být dotaženo poměrně pevně, je na to třeba mít konusové klíče, ale ty hádám, že asi máš.

        0 0
      • Jakobo  

        V prve rade sezen osu stejneho prumeru jako mela uvodni a nech stejne konuse, podlozky i kontramatky. Jestli mas Shimano tak vepredu je M9×1 a vzadu myslim M10×1, u smejdu z TWN je to 9.5/9.5 (3/8") nebo 8 a 9.5mm, tech prumeru je dost. Proste sezen pevnou osu stejneho prumeru a stoupani. Pokud kontramatky dotahnes nic by se nemelo povolit.

        0 0
        • Lukaso3  

          Právě úplně přesný nebyly ano budou to nějaké 20let staré no-name, nicméně všechno se jevilo jaok 9,5. Případně tu osu můžu dát komplet (tj celá nová osa včetně matek podložek a konusů – sice mám pocit že opět to bude jiný průměr něž ta dutá na rychloupínák ale na téhle vše bylo.. Ano úzký klíč sice starý maličký ale ten jsem k tomu použil. A stejně i přes dotažení proti sobě se udělala vůle. Nepřišlo mi že by těch pár desedit co je rozdíl osy dělalo tohle.

          0 0
          • Jakobo  

            Pokud to jsou no name naby tak je dost pavdepodobne, ze minimalne zadni mela uz od vyroby tech 9.5mm, presneji 3/8".

            Standardu os je nekolik, ale co mam zkusenost tak v takovych tech obycejnych cykloservisech se tyto 3/8" prodavaji daleko casteji nez Shimanacke 9 a 10 mm a to oboje, na RU i plne. Navic jsou bezne sehnatelne na netu. Ja naopak mam opacny problem nekolikrat jsem objednaval jak plnou tak RU osu na 9 mm a vzdycky mi dosla 3/8". Prodavaci asi neumi pouzivat obyc supleru a na digitalni nemaji.

            Takze si ujasni prumer a delku a osu kup nebo objednej (pokud nemas spravnou).

            Proc se povoluje netusim, mozna by nebylo od veci celou osu vcetne konusu, podlozek a matek vycistit v petraku, benalu apod. Mozna jsou v zavitech zrnka pisku, nejaky otrep, neco je zohle, tezko radit. Mozna mas osu 9.5 mm, ale konuse a matky 10 mm.

            Je to ale pomerne jednoduche a zradu bych nehledal. Zamysli se nad tim, ujasni si jaka osa tam byla puvodne (asi ta 3/8"), zkontroluj, zda mas odpovidajici matice a pocet kulicek, vzadu 9 vepredu ted nevim, nejak matne si vybacuju, ze u tech TWN nab jich mozna bylo 11. Anebo 10 jak je bezne.

            Dotahni, nech malou vuli a nic se nemuze povolit.

            0 0
            • Jakobo  

              Jen pro ilustraci kolik je standardu

              Jak jsem psal, zajdi do cykloobchodu, ale uplne obycejneho, ne nejakeho navoneneho, kde prodavaji kola za 50 tacu a vys.

              0 0
              • Lukaso3  

                Koukám že toho je až až, jo vše jsem vyčistil, původní majitel totiž nechtěl rozdělávat náboj tak do prachovky hřebíkem udělal dírku a dal mazivo, jenže tim zničil, i věneček ložiska, ložisko jsem dal nové, a jo závity konusu mají divnou vůli, ty původní takovou neměli, ale zase když mi přišla jiná osa – včetně konusu i matek tak tam ta vůle je taky což je mi divný :-). Ale zase když bych namontoval celou novou osu trochumi nesedí že by pár desetin na ose byl takový rozdíl – stejně žádná osa není přesně do díry v náboji ale vůle je tam vždy.

                No až bude trochu času znovu to přeměřím a případně dám ještě info o tom, je to takový pokus stavby plečky.

                0 0
                • Lukaso3  

                  Ještě u mě se jedná tu osu kde jsou ty plechové prachovky nalisované.

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.