• kafac

    Vím že se to tady řešilo už hodněkrát, ale přesto se raději zeptám :-)

    Potřebuji koupit vidlici pro svoji přítelku. Není žádnej závodník, váží asi 55–57kg. Potřebuji aby ta vidlice byla 100mm, a stála kolem 3000,–Kč. Co jsem tak pročítal různé vlákna tak většinou všichni doporučují Suntour EPIC.

    Já váhám mezi Manitou Axel Super Lockout 100mm (2790,–Kč)

    http://www.velohanak.cz/zbozi.aspx?…

    Rock Shox Dart 3 100mm (2750,–Kč)

    http://www.kupkolo.cz/…-3_3142.html

    Nebo Suntour Epicon RL 100mm (3390,–Kč)

    http://www.kupkolo.cz/…07_2274.html

    Takže do čeho jít? Do toho Epicona?

    Anketa: Jakou vidlici pro ženskou která váží 55-57kg ?

    0 0
    • kubad  

      všichni doporučují UPRAVENĚHO Epicona a ten je dražší o tu úpravu

      0 0
    • Lišák  

      Přihoď 1500 a pořiď upraveného Epicona. Napíšeš Milanovi na jakou váho ho má nastavit a budeš mít funkční vidlici pro přítelkyni. Ty další dvě by byly zbytečně vyhozené peníze za nic moc funkci.

      0 0
      • milan1  

        Já to zařadím pod tebe, protože to bude mít s tebou souvislost. Ty sis dělal chuť na verzi TAD Epicon. Verze Epicona TAD je už k dispozici a řeknu dopředu, že to je zklamání. Nohy jsou ocelové, jako u ostatních a zamykání se na vidlici nekonná. To, že má zamykání byl můj omyl, ke kterému vedly obrázky vidlic. Teď už ho mám fyzicky a tak mám své potvrzené jistoty. Aby bylo využito všech možností, které nabízí, je třeba kombinovat vidlice (jde to přehozením z jedné vidlice do druhé) a tak může vzniknout verze, která není v běžném katalogu. byl by to Epicon TAD opravdu se zamykáním. To ti ale nenutím, jenom popisuju vznik vidlice pro kafače. Kdyby Kafac hledal opravdu levnou vidlici a nevadila by mu zase absence zamykání, můžu mu nabídnout vyladěnou vidlici v provedení s názvem Da. tedy Epicon se seřizovatelným expanzním útlumem ale bez Locku.

        0 0
        • Archer  

          Te ocelove nohy je fakt podraz od Suntour. Co zmena zdvihu, funguje to?

          0 0
          • Smazaný účet  

            ta zmena zdvihu by mě také zajímala. Na jakém principu funguje? Jako U-turn u Rock Shox, nebo je to nějaká rychlo změna jako fox? a jak se ta vidlice pohybuje cenově?

            0 0
            • MlokCZ  

              Je to princip rychlé změny tedy jako Fox, ale prakticky jsem netestoval, tak nevim detaily.

              0 0
              • milan1  

                Je to řešené přepouštěním vzduchu z negativní do pozitivní komory a zpět. talas dělá to samé ale trochu jiným stylem, stejně jako ATA u Marzocchi. Na stránkách mám popsáno jak to funguje a jak se to projevuje v sekci systémy, je to v rozbalovacích roletkách nahoře a popis systému je o přepouštění vzduchu. Je tam přímo  zdokumentováno na předchozím provedení přímo reálné výsledky z měření, co to dělá. Se snížením zdvihu se zvyšuje citlivost právě na počátku kroku a tak tento systém nabízet bez Locku je naprosto nesmyslný. Jedno řešení u součas­ného Epiconu  je kombinace dvou vidlic v jednu, viz ten návrh. K ovládání musím říct tohle. Ty naFoxu víš dobře, že zatíženou vidlici to do maximálního zdvihu nevyšroubuje. Ovšem nemusíš se starat o nějakou spolupráci, ty prostě nastavíš páčku zdvihu a  když dojde ke vhodnému odlehčení, tak zdvih se upraví. Tady to vyžaduje trochu víc spolupráce. Přepouštění je totiž vždy ukončeno ve chvíli, kdy pustíš páčku a tak se vyplatí si natrénovat praktické provedení. Ve stou­pání, kdy je k­olo samo odleh­čeno a ty ješ­tě přesuneš vá­hu dozadu dosáh­neš 
                snadno návratu do plného zdvihu. Na rovině to zvládn jenom ten, kdo ovládá jízdu po zadním a nebo zastaví. Tohle není nějaké specifikum Suntouru, tohle je zcela běžné chování i zcela totožného Infinite trawel od Manitou. Systém samotný není novinka a funguje už dávno na typech XC PRO. Novinka na Epiconu je jedině v tom, že je omezen minimální zdvih na 100 mm. Starší XC PROšla snížit až na 40 mm. Někdo v tom může vidět výhodu (vidlici nikdy nedostane do extrému) a někdo by mohl upřednostnit i ten extrém. je ovšem málo lidí, kteří tohle prakticky vyzkoušeli. Třeba Paulovic jezdil delší dobu XC PRO se zdvihy 40 – 120 mm. Ten má dlouhodobé a praktické zkušenosti. Já oceňuju snadnost změny pouhým stiskem páčky a ne vrtěním knoflíku a za vhodné to považuju až u větších zdvihů. Minimálně od těch 140 mm.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Mě by asi tenhle systém snižování zdvihu bez lockoutu nevadil. Není to sice ideální jako to má Talas, kde se změní celý průběh křivky, který je odpovídající pro daný zdvih, ale do výjezdů by mi to při mojem stylu jízdy nevadilo.

                  Škoda tedy těch ocelových nohou, i když bude záležet na skutečné váze.

                  0 0
                  • milan1  

                    Počkej aby nedošlo k omylu, špatně jsem to asi popsal. V rozmezí nastavení 100 – 140 se to chová obdobně jako Talas, kdybys měl možnost Talase snížit tak extrémě, (až na 4­0 mm) tak by se taky změnil velice výrazně.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Já koukal na průběh po snížení zdvihu na Tvojich stránkách a srovnával s průběhem u sníženého Talasu (těch mám v rámci měření fullu bike magazinem mraky – kvůli celé křivce, když je Talas na každém druhém kole).

                      A ty grafy bike magazinu jsou sice v celém rozsahu, ale nejsou v dobrém detailu, takže to tam není vidět až tak dobře, ale z toho porovnání se mi zdálo, že tam rozdíl je a to, že křivka Talase se oproti vyššímu zdvihu zvedá rychleji i v počátku (i když také ne o moc více než na plném zdvihu) a co máš na stránkách, tak tam je prvních cca 40mm zdvihu totožných zcela.

                      A z tohoto jsem vycházel. Ale je jasné, že i kdyby tam rozdíl byl, že není nijak velký.

                      A jak je to na Talasu, tak mi to zcela vyhovuje, ve výjezdech nemám žádný problém s tím, že by se mi houpala snížená vidlice a jsem rád, že pořád dobře žehlí i když je méně zatížená. Stejně tak ve výjezdech vůbec neomezuju tlumič a preferuju plnou aktivitu.

                      Naopak by se mi asi moc nelíbil ten systém snižování s lockem, co máš na stránkách, kdy se celá křivka posune výrazně výše včetně počátku.

                      Ale je to určitě o stylu jízdy a přístupu. Někomu určitě bude výrazně více sedět zase ten systém s lockem.

                      0 0
                      • milan1  

                        Ty rozdíly nemám zatím tak měřené na každém zdvihu ale věř, že ten rozdíl v rozsahu, který uvažujeme jde poznat v ruce a je to velmi podobné. Jak a co tam dělá, to by bylo na rozebírání, kterého se jistě rád zůčastníš a já vidím, jako nejvhodnější testování, které zrovna tady dole připravuje Jecnak.
                        Já považuju zamykání v členitém terénu taky za zbytečné ale protože jezdím hlavně s hardtailisty, tak táhlá stoupání na udržovaných cestách je pro mne velký prostor, kde bych možnost zamčení postrádal.

                        0 0
        • Lišák  

          To mě tedy soudruzi se Suntouru nepotěšili. LO bych jim odpustil, ale klamavou reklamu na hliníkové nohy ne. Kolik to váží?

          0 0
    • yetti  

      Za tyhle penize tak leda jetyho Skareba, kterych je ted po bazarech za podobny penize dost. Zadnej zazrak to sice neni, ale pod holkou co vazi 55kg se kroutit nebude a alespon je to lehoucka vidle.

      0 0
    • roud  

      Cokoli jen ne darta…

      0 0
    • scret  

      vyladenyho Epicona od Milana nebo sehnat nejakyho starsiho Skareba,Blacka a­pod.

      Jinak tech threadu na tohle tema tu bylo docela uz dost si myslim… i ja jsem jeden zakladal:)

      0 0
    • Hejdik  

      Tak já jsem nedávno řešil podobný problém.

      http://www.bike-forum.cz/…0/forum.html#…

      Je jasné ,že pokud napíšeš,že hledáš vidlici pro přítulku tak kolem 3000,tak ti všichni napíšou ,že si máš koupit Epicona.(5000Kč.)

      Nepochybně je to úspěšná vidlice ,krerá asi stojí za to,nicméně jaksi nesplňuje onen požadovaný cenový limit.

      Řeknu ti to asi takhle,pokud chceš koupit vidlici,na které bude tvoje přítelkyně se svými 57kg jezdit klasický XC terén(předpoklá­dám,že ano)a najede za rok tak do 3000 Km.Což je můj předpoklad(Je opravdu důležité příště tyto údaje uvádět),tak si myslím,že Vidlice jako AXEL,nebo Dart jsou naprosto dostačující pro tohle použití.Jen bych se zaměřil na podstatnou věc u těchto vidlic a to je tvrdost pružiny.Určitě to chce nejměkčí pružinu,Středně tvrdá která se standartně montuje,nebude dostatečná pro to aby dobře pružila při této váze.Já sám jsem letos koupil svojí přítulce AXELA Super a po výměně pružiny je to v poho vidla.(za ty prachy)

      Radím ti aby ses nenechal vmanévrovat do zbytečných investic,které jsou většinou zbytečné a není důvod si je za každou cenu kupovat,jen proto,že jsou právě IN!

      Znám spoutu spokojených lidí,kteří používají tyto "LOWENDOVÉ"vidlice.

      Kolo není jenom o vidlici,jak často vyznívá z některých často opakujících se názorů.

      Do poručuju pročíst článek v posledním Cykloservisu,který tuto problematiku "zbytečného"pře­dimenzovávání kol docela trefně vystihuje.

       
      0 0
      • kafac  

        Přítelkyně není žádný velký biker (ka) a právě proto potřebuji vidlici, která bude měkká. Původně jsem chtěl koupit Manitou Splice RTWD 2008 (tam stačí vyhodit vnitřní pružinu a vidlice je akorát pro jezdce na 55kg a stojí 2990,–Kč) – jenže tu nemůžu nikde sehnat (údajně se k nám ani nebude vozit). Pak jsem uvažoval právě o Manitou Axel – jenže tam bych musel měnit pružinu, což jsou investice navíc…

        Nakonec jsem objednal toho EPICONA RL (cena 3300,–Kč) – hlavně proto, že se dá nastavit tvrdost. Navíc mám na předek kotouč 180mm a redukci ISO/PM a v případě Axela bych musel koupit redukci PM/PM ;)

        0 0
        • voytaa  

          No koupili jsme teď s přítulkyní nový kolo, je na něm taky Dart3. Váží asi 53 kg, má ji nastavenou na nejměkčí pružení a docela to jde. Každopádně vidle bude určitě první tuning, co asi po téhle sezóně proběhne. Vidle jsou to pro holky určitě dostačující,ale jestli kupuješ jen vidli samotnou, asi bych radši připlatil za toru nebo něco podobnýho, rozdíl je hodně znát. A vykašlal bych se na zaklídnadlo bike fora „votuněnej Epicon od Milana“, prostě protože je to suntour a na kolo bych to nedal ani kdyby pružil líp než „Reba pyčo“:-D

          0 0
          • MlokCZ  

            A to že ta Tora bude chodit mnohem hůře než upravený Epicon, bude těžší než upravený Epicon, to je samozřejmě úplně jedno, že.

            Z tebe musí mít marketingové oddělení RS fakt obrovskou radost.

            A jel už si aspoň jednou v životě na vidlici s citlivostí upravenéh Epiconu?

            A také mě pořád zaráží ten názor, že pro ženu s 53kg ty vidlice stačí. Ono protože váží mnohem méně, tak jim ty vidlice pak chodí nesrovnatelně hůře než těžšímu chlapovi (a to i s měkčí pružinou), ale přitom ji má stačit. V tom případě chlapům musí stačit mnohem horší vidlice a stačilo by aby pro chlapa, aby byla tužší a nekroutila se, ale chodit vlastně může mnohem hůře, ono se to pak váhou jezdce ± vyrovná a oboum budou chodit stejně špatně.

            0 0
            • voytaa  

              Ano, i přesto, že je jen otázka krátké chvilky, kdy se tu objeví grafy a několikastránková esej na téma „proč je epicon od Milana nejlepší“, koupil bych si raději Toru, protože to, že pojede líp, je jen tvůj názor, každýmu taky může vyhovovat něco jinýho. Mít na kole suntour je pro mě po zkušenostech s touhle ohavností je pro mě mnohem horší než mít na kole normální vidli, byť o několik gramů těžší. To že holkám stačí horší vidlice tak nějak vyplývá například z toho, že váží třeba o čtvrt metráku míň než chlap, proto podle zákonů logiky nepotřebují tak tuhý vidle, o pružině tady nikdo nemluvil. A když se tak oháníš gramy, vysvětli mi, proč jezdíš na celopéru? Za stejný peníze bys na hardtailu měl o kilo lehčí kolo, tak co se tady pořád řešíš gramy?

              0 0
              • MlokCZ  

                Nevim proč sem taháš full, tam jde o vlastnosti kola. Když bude něco těžší a bude to fungovat lépe nebo nabízet nějaké jiné specifické vlastnosti, tak samozřejmě není jasné, co je lepší a záleží na požadavcích daného jedince. Jenže Tora není lepší vůbec v ničem + je těžší.

                Tuhost vidlice je jen jeden z mnoha parametrů a jediný parametr, kde těžší jezdec potřebuje větší tuhost než lehčí.

                Ale o tuhosti jsem tu při potřebě pro lehčí váhové kategorie nehovořil, tady jde o průběh a citlivost vidlice. Takže tvoje úvaha o tom, že holkám stačí horší vidlice je trošku zcestná, protože kdyby šlo jen o tuhost, tak si může těžší jezdec koupit pevnou… Jak jsem psal níže, tak podle těch stejných zákonů fyziky potřebuje lehčí váhová kategorii pro stejné chování mnohem citlivější vidlici a průběh vidlice je také mnohem důležitější mít vhodný na lehkou váhu a to je to oč tu běží. Protože jinak tam tu vidlici mají jen jako zbytečné závaží.

                A pokud tvrdíš, že je jen můj názor, že upravený Epicon bude chodit lépe, tak by to možná chtělo uvést jedinou vlastnost buď v chování nebo v konstrukci, kde je Tora lepší nebo pro koho by měla být lepší. Ale reagovat na příspěvky typu „mít na kole normální vidli“ opravdu nemá dále smysl. Kdybys aspoň na obou vidlicích jel nebo viděl jejich konstrukci uvnitř a tedy věděl o čem vlastně mluvíš. Kdybych psal argumenty ve stylu jako ty, tak napíšu, že jsem sice dnešní RS vidlice nejezdil, nevím v čem se liší, ale určitě stojí všechny za h…o, protože jsem kdysi jezdil na RS Indy C a byla to naprostá hrůza. Ale samozřejmě by to byl úplný nesmysl.

                0 0
              • yetti  

                Kdyz pominu citlivost, tak kde jinde bys chtel gramy resit nez na kole pro 50ti kilovou zenskou. Protoze cim je lehci jezdec tim vic oceni lehke kolo. Ono je to par garmu na vidli, par tamhle, par tamhle a vysledek je, ze zensky jezdi na kolech tezsich nez by nezbytne musely, protoze vetsina chlapu si mysli, ze zenskej to prece staci, ale sami by na neco podobneho nesedli.

                IMHO Tora nema i proti nenaladenemu Epiconu opravdu zadnou vyhodu, snad krome napisu RockShox. Ja osobne bych si po vlastni zkusenosti levnou Santurku typu XCM na kolo take nadal, ale vyssi modely jsou naprosto OK. Epicon je opravdu povedena lowendova vidle jakou nikdo od konkurence za srovnatelne penize nenabizi a zaklinat se tim, ze vsechno od Santouru je ohavnost znaci Tvou omezenost.

                0 0
                • Lišák  

                  Taky mě vždycky pobaví příspěvky od „odborníků“, co tvrdí, že holce to stačí, protože najede za rok maximálně xxxkm. Nějak si neuvědomují, že pokud by ta dotyčná jezdila na funkčním kole, tak by ji to asi bavilo víc a najezdila by víc kiláků. Moje žena má o 2kg kolo lehčí, než já, funkčně srovnatelné (jen menší zdvihy ona 100/100, já 140/135–165) a za těch pár vyjížděk, co jsme zatím stihli udělat jsem fakt čuměl, že jede oproti dřívějšku (měla kolo asi 14,5kg s Axelem a DNM pružinovým tlumičem) parádně!

                  Myslím si, že není důležitý počet km/rok, ale to, jak si člověk jízdu užívá. A na funkčním kole je to o hodně lepší. Pokud mi tedy „odborníci“, kterých se to týká nepotvrdí opak.

                  0 0
                  • lutte1  

                    no já jezdím na XCMku a vím jaké je to utrpení , to bude radosti až pude pryč :)

                    0 0
                    • Krys  

                      To môžem potvrdiť. Bola to radosť keď išla XCMka preč.

                      0 0
                      • lutte1  

                        letos mě to taky čeká  , bude buď epicon , nebo pokud budou lowe , tak reba sl :)

                        0 0
                  • voytaa  

                    „odborníci“ jak říkáš tady nemluvili o váze kola, nechápu kdes to vzal. Řeší se tady vidle za 3000, tam asi moc gramů nenaženeš. Stejně jako tu Mlok říká, že má fulla kvůli pohodlí a tomu obětuje vyšší hmotnost, já se na kole cítím dobře zase jen pokud tam není nic od suntouru a podobnejch děsů. Ten pramení od strašné zkušenosti s XCM, epicona jsem opravdu nezkoušel ani po tom netoužím. Je to stejný jako s auty- třeba taková Kia Ceed pravidelně vítězí nad Golfem, Focusem atd. přesto většina lidí o Ceedu ani nebude uvažovat prostě proto, že je to Kia. Může být lepší v mnoha oblastech,ale Focus nebo další nejsou horší o tolik, aby to přebilo horší jméno. Právě z toho důvodu myslím nejen já,ale i další lidi budou ještě dlouho preferovat RS před Suntourem proto, že RS rozhodně nebude o mnoho horší a její jméno mně narozdíl od Epicona nebude děsit ve snech. To je můj názor, nikomu neberu ten jeho

                    0 0
                    • lutte1  

                      lituji tě pro tvé sny :)

                      0 0
                    • Lišák  

                      Váha je jedna z dalších věcí, co „odborník“ u kola pro holku neřeší. Pokud jsi dobře četl, tak jsem psal, co měla za pružicí jednotky

                      - měla kolo asi 14,5kg s Axelem a DNM pružinovým tlumičem – 

                      Nyní vozí upravenou R7 a Fox Float R bez PP.

                      Můžeš namítat, že nemá Suntour a já ho tady hájím. Nemá. Protože R7 na kole byla. Jenže okamžitě po koupi jsme ji nechali upravit. Floata jsem jí na kolo dal proto, že tam byl původní tlumič Manitou Split s Platform+, (nebo jakým systémem zvýšení kompresního útlumu) a já pro ni chtěl pohodlné kolo.

                      Já jezdím mimo Epicona ještě Blacka (pružina) a jezdil jsem (pokud postavím ještě nějaký XC full, tak zase budu) XC-PRO-SL. Obě Suntourky jsou o poznání citlivěší, než Black. Toho jsem taky překopal na mazání olejem, takže argument vazelínové vidlice padá.

                       

                      Je pravda, že debata je o vidlicích za 3kKč. Jenže tady padají názory, že „pro holku to stačí“, tak jsem chtěl přidat postřehy z mých zkušeností. Ne to, co „jedna pani povidala“.

                      0 0
                      • Medunka  

                        Kdyby mi pritel rekl, ze jsem holka a tim padem mi staci vidle za 3 ale on ze je chlap, a mel by mit vidli za 15. Tak zvednuti oboci bude malo. Nad nekteryma hlaskama kroutim hlavou a lituji pritelkyne pisalku. A nejsem sama

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Taky nechápu, kde se v některých pořád berou ty názory typu „to je pro holku dostačující“, když obecně ženy/holky mají menší výkonnost (i když zrovna třeba já na tom budu s výkonností o trochu hůře než ty – no, jo vyjímky potvrzují pravidlo :-) ), tedy měly by naopak mít kola lehčí. Váží méně, tedy potřebují naopak ještě citlivější vidlice, aby jim fungovali stejně…

                          0 0
                          • voytaa  

                            Ale s tím co říkáš souhlasím, myslím to tak, že většina holek najede o dost míň, menší rychlostí a jak sám píše Kafac, jeho přítulka není žádnej velkej závodník. Pro člověka, co jezdí spíše turisticky proto nemá nějaká extra drahá vidlice cenu, protože to při svých rychlostech a najetých kilometrech nijak výrazně nepozná. jiná situace je, když se tomu věnuješ pořádně, pak jistě oceníš jak citlivější vidli, tak lehký kolo, ale v tomhle případě se řeší levná vidle pro někoho, kdo asi trhat rekordy nehodlá. Jinak já sám na RS nevozím, takže to není, že bych byl nějak pro RS zaujatej..

                            0 0
                            • Lišák  

                              Jenže právě když jezdíš na pohodu, pomalu, tak je důležitá citlivost vidlice. Tím spíše pro lehkého jezdce. Pokud 90kg dravec valí prudký sjezd, tak funguje i málo citlivá vidlice. Pokud jede 50kg slečna po rovině po kořenech na necitlivé vidlici, tak prostě drncá.Moje žena rozhodně není závodník. Ročně najede do 2kkm, spíše o dost méně, ale funkční a lehké kolo dokáže ocenit.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Přesně tak a navíc je tu i ta zpětná vazba. Pokud má horší těžké kolo, tak právě proto ji to tak nebaví a méně jezdí (samozřejmě tohle neplatí vždy, určitě budou i případy, že málo jezdí z úplně jiných důvodů).

                                0 0
                                • voytaa  

                                  Tak samozřejmě, že nejlepší je mít zbytečnejch sto tisíc na kolo,ale bohužel,to se asi většiny netýká. Jasně pohled vás obou má svou logiku, jenže na druhou stranu, většina amatérů-turistů praktikuje kolo většinou kolo tak o víkendu a to stylem, že ujede třeba třeba 50 km za celej den a navíc se zpravidla do nějakých jó terénů nepouští. Ale že by někdo jezdil míň kvůli tomu, že má třeba těžší kolo, no nevím, to asi nebude tak častá příčina. Většinou je to z nedostatku času, lenosti, malé trénovanosti. Když mě to kolo baví, tak přece nebudu jezdit míň kvůli horšímu kolu, ne?

                                  0 0
                                  • scret  

                                    to mas castecne pravdu,ale bys videl jak kvalitni bike dokaze zvednout chut na jizdu…

                                    0 0
                                    • voytaa  

                                      No to jo, jenže to už pak zase bude za cenu, kterou nebude člověk typu „turista“ chtít zaplatit

                                      0 0
                                      • Lišák  

                                        Pokud se snažíš, tak se dá sehnat dobré kolo za dobrý peníz ;-)

                                        Viz můj profil a profil moji ženy http://www.bike-forum.cz/…edavani.html?… Tam můžeš srovnat její minulé a současné kolo. Rozdíl je v rámu a pružicích jednotkách. Ostatní osazení je ± stejné. Fakt si nové kolo chválí a po starém se jí nestýská.

                                        0 0
                                        • voytaa  

                                          No pěkný koleso, uznávám, že pro holku je něco takovýho ideální. Na kolik to přišlo?

                                          0 0
                            • Medunka  

                              Je to marny. Je to marny. Je to marny.

                              0 0
                            • jIrI___  

                              Presne s timhle souhlasim. Pro cloveka, a nemusi to byt zrovna holka, který za rok najede malo kilometru nema smysl kupovat drahou vidlici, protoze plne nevyuzije jeji potencial. A prave z toho duvodu mam Axona a poohlizim se po nejakem jetem Skarebovi a ne po uplne novem Foxovi nebo Sidovi. Proste nema cenu investovat ctyrnasobne vic do vidlice, ktera bude sem tam trosku provetrana…

                              0 0
                              • milan1  

                                Tohle jeten největší nesmysl, na kterém jsou tady často založeny debaty, jaképak, že nevyužije potenciál vidlice? Jediný, kdo nedokáže využívat potenciál vidlic je právě závodník. Právě turista a lehká váha především je člověk, který využije pravý potenciál vidlice. využije a zcela bezpečně rozezná komfort, který to přináší. nepotřebuje k tomu dokonce žádné debaty, žádné školení a rozezná to zcela bezpečně. Rozezná i jistotu v ovládání, toufne si okamžitě do složitějšího terénu a kdo by chtěl opravdu svojí přítelkyni přitáhnout k bikování, tak kvalitním odpružením jí nabídne tu nejsnazší cestu k poznání bezproblémové jízdy v terénu. Další, kdo rozezná kvality je jezdec směřující k downhilu, to aby nebyla mýlka, že tito závodníci jsou házení do jednoho pytle s XC borci.

                                0 0
                                • Lišák  

                                  Já mám naopak pocit, že XC závodník dokáže naprosto využít potenciál vidlice. Nejvíce tedy pevné karbonové, nebo lock outu na jakékoliv jiné.

                                  0 0
                    • Lišák  

                      Jak už jsem psal Hell-e

                       

                      Pokud by jsi místo toho XCM jezdil RS Judy TT, tak by Tě taky myšlenka čehokoliv od RS děsila ve snech a odmítnul by jsi vyzkoušet třeba RVL? Asi ne, že? Tochu marketingové masírovačky a pár podobně „postižených“ kamošů (se kterými se lze vždy utvrdit v názoru, že značka XY je prostě lepší než WZ, a to bez jakékoliv zkoušky konkrétního typu) a pro výrobce a prodejce jsi prostě výborný „materiál“, se kterým je možno krásně „pracovat“.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Na začátky s RS vzpomínám dost neblaze. Moje první vidlice byla RS Indy C a tenkrát jsem nevěděl o vidlicích vůbec nic a koupil na doporučení někoho, kde vypadal, že něco ví. Je ale fakt, že tenkrát zas tak moc výběr nebyl, ale lepší varianty k mání byly.

                        Z Indy C jsem byl velmi zklamaný, kombinace elastomery + mazání vazelínou byla smrtelná a chodila blbě i při pravidelném čistění a mazání (aspoň nějaká výhoda, že nebyl problém ani pro mě si je servisovat a pravidelně mazat, když v té vidlici vlastně nic než pružiny, elastomery a vazelína nebylo.

                        Judy XC, kterou jsem měl podom už byla jiné kafe a s tou sem byl v té době spokojený (tam jsem měl štěstí, že pružina v ní byla na mojí váhu přesně akorát).

                        Kdybych měl stejný přístup ke značkám jako voytaa, tak na kole už nejezdím vůbec, protože nějakou negativní zkušenost jsem měl s téměř každou značkou, ze kterých mám dnes složená kola.

                        0 0
                    • kafac  

                      To je právě ta zabedněnost Českého národa. Když na sebevětší šmejd nalepíš logo „drahé“ firmy tak to lidi kupujou jak ďas.

                      Prostě někomu stačí že tam má logo drahé firmy, někdo chce aby to fungovalo a na logu mu nezáleží…

                      0 0
                      • Krys  

                        Tento český patriotizmus ma vždy fascinoval. To sa vezme ľubovoľná špatná ľudská vlastnosť, bežne rozšírená po celom svete, a povýši sa na českú špecialitu. :)

                        0 0
                        • kafac  

                          Ona to bohužel je česká specialita..... nebo aspoň nikde ve světe jsem se s tímhle nesetkal…

                          0 0
        • MlokCZ  

          Škoda koupení neupravené verze. Ta pro její váhu nebude zrovna ideální a problém s mazáním vazelínou tam bude úplně stejně jako u těch Axelů a podobných. To, že se dá foukat sice ušetří starost s výměnou pružiny, ale pro její váhu to stejně nezachrání.

          0 0
          • kafac  

            No pokud by to nebylo ono, tak bych ji nechal poladit od Milana…

            0 0
      • MlokCZ  

        vycházíš z nějakých praktických zkušeností? Tím myslím situaci, kdy nějaká žena, nejlépe podobné váhy jezdila horší vidlici právě typu Axel a přešla pak na nějakou lepší typu upravený Epicon a co na to pak říkala?

        Já mám v okolí více žen jezdících na kole a několik různých zkušeností dle toho co jezdily a jezdí teď.

        Většina z nich jezdí v terénu hodně opatrně a pomaleji, tedy u vidlice dochází především k menším podnětům.

        Nejdřív to vezmu od těch, co jezdí horší vidlice, z toho jedna dokonce pevnou (což je samozřejmě extrém a ještě mnohem horší než jakákoliv vidlice). Všechny si stěžují, když se jezdí trošku více úseků, které jsou malinko více rozbité (tím nemyslím nic technicky těžkého, co by některá z nich neprojela, ale jen, že to více drncá) a některé když je trasa plánovaná více terénem kvůli tomu ani jezdit nechce.

        A jak většina z nich jezdí opatrněji a pomaleji, tak na vidlici využijí především první 1/3–1/2 zdvihu. A tedy to je zcela nejpodstatnější jak se tady vidlice chová. Tedy jsou třeba dvě věci. Maximální citlivost (a to opravdu maximální kvůli jejich váze) a aby v první polovině chodila vidlice snadno do zdvihu. Ani jedno vidlice jako Axel ani s vyměněnou pružinou nesplňuje (citlivý i přes pružinu až tak není a pružina nemá dobrý průběh na takový styl ježdění, právě tady to vadí ještě mnohem více než u lidí, kteří to v terénu trošku osolí, protože je využíván právě téměř výhradně ta první půlka zdvihu, kde je průběh pružiny nejvíce na škodu) a právě tady je propastný rozdíl od upraveného Epiconu nebo jiné srovnatelně chodící vidlice. A nemluvě o tom, že tu pružinu vyměnit musí, náklady navíc a i po výměně se často přesně netrefí pružina na jejich váhu. A ještě nemluvě o mazání vazelínou, pak stačí, že se trošku ochladí a vidlice při nízké váze jezdkyně přestane fungovat úplně.

        Teď jeden konkrétní příklad a to manželka. Jezdila dříve rok Skareba a nejprve s originální pružinou. Ale protože jsem ho hodně málo foukal (tak, že kdyby jezdila jen nepatrně agresivněji, tak by byla pořád na dorazu), tak chodil i s tou standardní pružinou lépe než Axel s měkkou pružinou (přímé porovnání s Axelem také bylo). A na vidlici si ani trošku nestěžovala, že je prý spokojená, ale na druhou stranu si někdy stěžovala, že jí bolí ruce v terénu.

        Teď jezdí upravenou Rebu (tedy vidlici přesně chodem srovnatelnou s upraveným Epiconem) a co říká teď? Že ta vidlice je parádní a že je mnohem lepší než ten Skareb a že ji ruce už vůbec nebolí. S dalších věcí na kole spoustu komponentů vůbec nepozná zda jsou lepší nebo horší. Co ještě moc ocenila (i když také tvrdila že vůbec nepotřebuje) jsou dobré hydry. Pak ještě potřebuje, aby ji dobře kolo řadilo (ale vůbec to nemusí být s vyšší sadou) a to jsou věci, které pozná a ocení opravdu hodně. Pak samozřejmě sedlo, ale to je samozřejmě zcela individuální. A u dalších případů v praxi jsem se setkal s velmi podobnými názory u žen, které jezdily horší kola a pak lepší (aby měly srovnání). A další věci jako menší rozdíly ve váze nebo i třeba lepší lehčí kola, to moc nerozeznávaly (samozřejmě pokud se nejednalo o nějaký extrém rozdílů).

        O tom, že je něco IN to ani trošku není, jde tu pouze o vhodné vlastnosti vidlice pro dané použití a kdo jí bude jezdit.

        A poslední poznámku k tomu, že znáš spokojené lidi s lowendovými vidlicemi. Opět z praxe můžu říct, že jsou tu dva faktory, které k tomu hrozně moc přispívají a že takoví lidé opravdu existují. První nejdůležitější faktor je to, že téměř nikdo z nich, kdo jsou s těmi vidlicemi spokojený neměl v životě možnost si projet citlivou žehličku typu upravený Epicon (tedy to je případ i manželky, která také tvrdila že je spokojená, dokud tu upravenou Rebu nejezdila). A druhý případ, že mezi chlapi je častější, že jim nevadí „vyklepávka“ v terénu.

        Já si z praxe stojím za tím, že vidlice je pro ženu s menší váhou možná úplně nejdůležitější komponent na kole a s tvojím názorem nesouhlasím. A ušetřit 2tis. a koupit tu něco ve stylu Axel mi přijde jako vyhozené peníze.

        Jediná další dobrá varianta než upravený Epicon je koupit Skareba + vyměnit pružinu, což ale zase o moc levněji vyjít nemusí a navíc je tu problém v jakém stavu jetého Skareba sežene.

        0 0
        • Patar  

          Naprostý souhlas- velmi kvalitní příspěvek.

          0 0
          • kykloOp  

            Poslední dny jsem řešil stejnou situaci = výběr co nejlevnější vidlice pro přítelkyni s hmotností 52kg. Jak jsem se zde i jinde dočetl, tak pro tuto nízkou hmotnost jezdce jsou vhodné prá­vě upravené vi­dlice nastave­né na danou vá­hu. Nicméně 5tis za e­picona jsme dát n­echtěli, tak jsem kontaktoval milana, který nakonec doporučil upravený SUNTOUR XCR s tím, že pro dané využití a hmotnost jezdce bude dostačující. Již ji máme objednanou, tak časem můžu podat reference.

            0 0
            • MlokCZ  

              Tohle je pro levnější variantu určitě také dobrá volba. Tady v upravené verzi bude citlivost také vynikající, tedy pro 52kg vhodná. Nevýhoda bude jediná v průběhu pružiny, ale když to bude jediný rozdíl, tak to nebude už tak moc znát. A jsou to zase ušetřené 2tis.

              U zmiňovaného Axela by možná úpravou se dalo dostat na podobný stav jako s XCR, ale když se vezme cena Axela + výměna pružiny + cena úpravy, tak bude podobný výsledek za cenu výrazně větší.

              0 0
              • MlokCZ  

                A tady jsem ještě zapomněl, že XCR bude na tom lépe s tuhostí než Axel (to ale není v tomto případě až tak podstatné, ani u toho Axela by s tím zásadní problém nebyl pro tu váhu a styl jízdy). Těžké budou bohužel obě, i když Axel možná ještě těžší.

                0 0
        • Archer  

          Moje pritelka vazi taky kolem 53kg, jezdi na fullu FSR XC, vidlici Marz. XC 700 SL a tlumicem PUSH. A z jizdy ma jen radost :)

          0 0
          • Archer  

            To jsem chtel rict, ze na zenske se nevyplati setrit ;)

            0 0
          • MlokCZ  

            A nemá náhodou ještě dokonce navíc tu vidlici upravenou?

            A s Push tulmičem už mě tu ve všech threadech pořád neprovokuj, když stále čekám, čekám… :-)

            0 0
        • Lenka.05  

          Souhlas, jezdila jsem Axela, teď mám Recona a rozdíl je to obrovský (a to netvrdím, že Recon je výkřik super vidlic-ale špatný určitě není). Nejen, že mně nebolí ruce a jízda je pohodlnější, ale můžu si s kolem dovolit mnohem více. Sjezdy co jsem se dříve bála, v pohodě jezdím, jezdím rychleji, kolo se v terénu chová daleko líp než se starou vidlou, dobře vede, dobře se ovládá… Takový ty kecy, že „je to jen pro holku, tak jí stačí něco levnýho“ mně teda fakt berou.

          0 0
        • Hejdik  

          Já nevím,jestli někdo vůbec čte ty základní info.

          když někdo napíše ,že chce koupit vidlici za 3000Kč,Tak mě stračně fascinuje jak hned každej spustí něco kolem vidlic které jsou řádově 3× dražší.

          Vycházejte prosím z reality,že ne každej si prostě pořídí vidlici za 5000 a výš.

          0 0
          • MlokCZ  

            O 3× dražší vidlici nepadlo ani slovo, i u Epiconu Milan píše výše, že může nabídnout levnější variantu bez locku, tedy bylo by to výrazně méně než těch 5tis (když upravená LOD verze stojí 4700 a bude to ještě levnější provedení, presnou cenu ale nevim).

            Všechny další návrhy jako jetý Skareb (ať už včetně úpravy nebo bez ní nebo i dobře koupená jetá R7 + úprava zcela vychází z reality a budou blízko těch 3tis., možná se nějaká i do těch 3tis. vejde. zcela).

            Dále tu byla zmíněný upravený Suntour XCR, ten je za 3200.

            Všechny zmíněná řešení budou mnohem lepší než Axel nebo Dart.

            Takže fakt nevím, co jsi tím o řádově 3× dražší vidlicích a vycházení z reality chtěl říct. 5000 a výš nestojí ani upravený Epicon LOD (tedy verze s lockem).

            0 0
            • MlokCZ  

              První Skareb comp co jsem našel: http://www.ivelo.cz/…rske/prodej/?…

              A i R7 se občas také objeví levně. Opět jen co jsem našel během pár sekund. http://cyklobazar.i-bazar.cz/…-manitou-r7/ Samozřejmě může být ten sloupek krátký moc a smála, ale předpokládám, že když váží málo, tak bude mít i menší kola a pravděpodobně i kratší hlavu na rámu, takže je velká šance, že by mohl krk stačit. Skareb se občas objeví určitě i levněji, tedy i v limitu a ne jen těsně přes.

              0 0
              • MlokCZ  

                Pardon, zapomněl jsem zase označit odkazy, tak si je zkopírujte.

                0 0
    • smallbrother  

      Trochu si připlať a kup jí nějakou jetou vzduchovou vidlici (skareb, R7). Při její váze nebude tlak ve vidlici tak vysoký a tak i citlivost bude slušná. Já jsem teď pro přítelkyni koupil skoro novou R7 Super ClickIt od Manitou za 5tis. Oproti původní vidlici to byl váhově rozdíl cca 1 kilo, na kole to je hodně znát, zvl­ášť na kole pro holku.

      0 0
      • MlokCZ  

        U Skarebu s vyměměnou pružinou za měkčí to bude v pohodě (Skareb je citlivý i v originále velmi dobře, asi jedna z nejcitlivějších vidlic v originálním stavu, jen ta standardní pružina dělá příliš tvrdý počátek zdvihu a to i na 70kg), ale u R7 to tak není a naopak to bude úplně špatné.

        R7 v originálním stavu je velmi necitlivá a nízký tlak ve vidlici to nezachrání.

        Pokud by ale byla dobrá cena na jetou R7, tak koupit klidně ano, ale s tím, že se nechá upravit. Pak bude citlivá super (na úrovni upraveného Epicona nebo upravené Reby) a současně ocení lehkou váhu vidlice (která bude oproti upravenému Epiconu velká výhoda, rozdíl bude celkem velký). Otázka je, jak to pak ale vyjde cenově, když ještě cca 800 bude stát úprava (nevim teď z hlavy přesně). Ale R7 v originálním stavu pro lehkého jezdce/jezdkyni na pohodové ježdění určitě ne.

        0 0
        • smallbrother  

          jo, s případnou úpravou jsem po­čítal, ale to až po­dle zkušeností v pro­vozu. Zatím to vypadá víc než dobře, zkoušíme tlak. Na Epicon jsem taky myslel, ale odradila mě jeho váha, nutnost ú­pravy a absence locku z řídítek.

          0 0
          • MlokCZ  

            Epicon má verzi s lockoutem s řídítek také. Váha je jasná, tam prostě R7 jasně vede a je to jasné plus, zvlášť pro lehčí váhové kategorie.

            Nutnost úpravy nevidím jako negativum, už kupuješ hotový produkt (upravenou verzi) s normální zárukou 2 roky. Tedy úplně totéž jako každá jiná nová vidlice. V tomhle si na tom u jeté R7 hůře. Jiná situace je při úpravě vidlice koupené jinde (což u Epiconu třeba nejde vůbec, tam to Milan nedělá), třeba když ji koupíš s kolem. Pak je se zárukou problém a v podstatě se úpravou o ní přijde.

            Pokud se ale sežene R7 za dobrou cenu a v dobrém stavu, tedy včetně úpravy se to vejde cca do ceny Epiconu, tak je to asi i lepší řešení (chodit budou výborně obě, je to tedy volba nižší váha za to, že není vidlice nová se zárukou).

            0 0
    • jecnak  

      Zminuje se tu jety Skareb, ale ja bych spis doporucil kdyz uz neco jeteho tak SIDa. Citlivosti je nekde uplne jinde a prubeh zdvihu se da castecne nastavit  u nekterych modelu vyskou hladiny oleje. CO se tyce citlivosti jsem nic lepsiho nejezdil. Bohuzel (pro uvazovane pouziti) vidle ma relativne progresivni chod a nastaveni tech nekolika komor chce trochu zkusenosti. Myslim ale, ze se pro holku neco takoveho hodi ze vseho nejvic a to prave hmotnosti a citlivosti. Nizsi tuhost neni na skodu.

      0 0
      • MlokCZ  

        Upravený Skareb se správnou pružinou je možná nejcitlivější vidlice na trhu vůbec (testováno jak v praxi v terénu, tak u něj ani nedokážu doma změřit odtrh, protože je prostě už moc malý na měření na domácí váze), SID v originále nemá šanci ji překonat. Upravený Skareb je to s citlivostí na tom o chlup lépe než upravená Reba a předpokládám, že i než upravený SID (upraveného SIDa jsem ale v ruce neměl, není žádný důvod, proč by ale měl být výrazně lepší než upravená Reba; bude to nejspíš ± totéž).

        No a v originálním stavu těžko říci, tady mi u Skareba chybí srovnání s měkčí pružinou v originálním stavu (s výměnou pružiny jsem ho nechával současně upravovat, tedy chybí pro srovnání ten mezikrok) a ta tvrdší zabije počátek chodu i pro 70kg jezdce (o lehčích ani nemluvě). Tedy bez výměny pružiny na tom SID bude rozhodně lépe. Ale s výměnou pružiny si myslím, že už ne, ale pouze odhaduju.

        A ta vyšší progresivita bude dost na škodu právě pro často méně agresivní styl jízdy (i když ani to není u žen/dívek pravidlem, ale je to asi nejčastější případ). Třeba manželka i když je s upravenou Rebou hrozně spokojená, tak celý zdvih i přes menší progresivitu (která je už tak akorát) u u-turn verze stejně nevyužije. Ale má ji na 115mm a nezbývá ji tam zase toho zdvihu nějak extra moc, tak to ničemu nevadí (podhušťovat by vidlici kvůli tomu už nemělo žádný smysl).

        Tuhost by fakt nevadila a nižší hmotnost jasné plus, tady se shodnem. Ale upravený Skareb s vyměněnou pružinou bude chodit pro takovou váhu lépe (citlivost bude o trochu lepší a nebude tam ta vyšší progresivita).

        0 0
        • jecnak  

          Schvalne zmerim odtrh tho SIDa jestli budu mit cas. Jel jsem i kusy na Skarebovi, ale proste ten SID, kdyz se nastavi uplne presne, tak zobe i kaminky na ceste, czo u Skareba nehrozilo ani nahodou.

          0 0
          • MlokCZ  

            Problém u Skarebu je ta moc tvrdá pružina (i na 70kg), která udělá hrozně strmý počátek zdvihu a pak i při slušné citlivosti to dobře nežehlí (takže odtrh v tomto případě Skareba nezachrání, to je jen jedna z podmínek). A navíc pokud jsi ho měl nahuštěný na trošku agresivnější jízdu, aby nechodil na doraz, tak ten problém na počátku se projeví ještě více a je to úplně v … V takovém případě by SID mohl být ne trošku lepší ale mnohem lepší. Další věcí je ještě negativka, kde opět + pro dualair, že negativka bude vždy akorát jak si ji nahustíš.

            Takže i když se Skareb nepatrně pohne (slušná citlivost), tak se kvůli tomu počátku s moc tvrdou pružinou pohne hrozně málo a tedy nic stejně nezažehlí jako SID, který tenhle problém nemá a pohne se o mnoho více díky mnohem lepšímu průběhu.

            0 0
            • MlokCZ  

              A pro agresivnější jízdu by třeba porovnání upravená Reba (což beru pro srovnání místo upraveného SID, které jsem chvíli jel jen v originálním stavu) x upravený Skareb bylo složitější. Skareb i s měkčí pružinou je pořád o trošku méně progresivní než Reba, takže pro agresivní jízdu je třeba ho i s tou měkčí pružinou fouknout trošku více a na počátku už bude proti Rebě malinko ztrácet (ne kvůli citlivosti – ta je o malý chlup lepší, ale kvůli průběhu první 1/3 zdvihu). A ten malinkatý rozdíl v citlivosti ve prospěch Skarebu udělá méně než ten průběh. Tedy u agresivnějšího jezdce může Skareb i hůře žehlit.

              0 0
      • smallbrother  

        jenže jetýho SIDa seženeš o dost hůř než třeba R7 nebo Skareba a bude určitě dražší, taky jsem po nich koukal. Pro lehkou sportovní holku nejlepší řešení.

        0 0
    • Scully  

      Poduk ti nevadí, že by byla minimálně jetá, tak ti mužu nabídnout mího vzduchovího AXELa. :-) Mám jí na kole od podzimu takže, jako nová.

      0 0
    • Hell_A  

      Nevím, no, ale pokud jde o zn. Suntour, asi bych ji nedoporučila nikomu.. Příjde mi dost tuhá a to není jen můj názor, i můj otec měl Suntour, oba jsme si teď koupili ale Rock Shox a jsme nad míru spokojení.. Pěkně pruží a moc taky nestojí, si myslím, teda ta moje RS Tora 318 U-turn..

      0 0
      • lutte1  

        neni suntour jako suntour !!!

        0 0
      • MlokCZ  

        A proč opět nenapíšeš o jaké konkrétně vidlici mluvíš? A jakou souvislost to má se zmiňovaným upraveným Epiconem? Rovnou si odpovím, zcela žádnou. A co to znamená tuhá? To bývá skoro vždy problém jen v tom, že se jedná o pružinovou vidlici s nevhodnou pružinou pro daného jezdce. Tedy opět problém týkájící se každé pružinové vidlice při nevhodné pružině.

        Suntour vyrábí některé vidlice, které jsou opravdu naprd, stejně jako se takové vidlice našli a najdou u RS. Také je třeba srovnat cenovou kategorii těchto vidlic na co se tu zcela zapomíná. A tedy to, že Tora je cenově oproti nim úplně někde jinde.

        Moc bych byl zvědavý na názor, kdybys také delší dobu jezdila upravený Epicon. Třeba bys zjistila, že chodí oproti té Toře ještě mnohem lépe a že jako ostatí tu opět píšeš o něčem, o čem vlastně vůbec nic nevíš. Nevim proč to lidi pořád dělají a už na to začínám být docela alergický.

        0 0
        • scret  

          uff,teda chlape ty mas nervy,ti povim,kazdymu psat takovej roman,smekam a souhlasim:)

          0 0
        • milan1  

          Já bych se tadu u celého tohohle výběru pro přítelku pozastavil víc. To, že lidi se nenamáhají vůbec číst a vysypou sem nesmysly, to pomíjím, taky mě to samozřejmě štve a musí to štvát o to víc, když si dáváš práci s objasňováním pořád dokola. Znám to moc dobře. Takže zpět k výběru pro přítelku. Takováto osoba by mohla být dost nezávislá a tady ba mohlo předvést své schopnosti a znalosti všichni ti, kdo bojují o své pravdy. Chtělo by to ale jedno dost zásadní změnu, radící by se měli opravdu vžít do osoby, která vybírá a také po­suzuje poprvé. Přítelka je vhod­ná osoba  jistě není zatížena kultov­ností, jmény zna­ček ani tím, zda j­e lepší řazení, ne­bo odpružení. Priority, které pozná ona by byly obecně platné.
          Zkusím si tipnout, jak by dopadlo její hodnocení kola. Jednoznačně by vyhrál vzhled, další nejdůležitější prvek by bylo sedlo a gripy. Váha kola je zcela samozřejmou další prioritou. to vše pozná na místě. Jízdou by zjistila zcela bezpečně, co je to citlivé odpružení a že ho chce. Nepotřebovala by žádné vysvětlování, pozná to stejně jako kdokoliv z jezdců a debaty o důležitosti jsou vyřešeny. Stačila by pouhá zkušenost s něčím opravdu kvalitním a potom s něčím horším. právě tato zkušenost zde mnoha diskutujícím chybí. Jak je to důleřité by jí nemusel nikdo vysvětlovat a taky by jí to nevyvrátil. To, že by jí oslovilo řazení? Zkuste si představit, jak by vám po sesednutí z kola ihned potvrdila, že to XTR je teda obrovský rozdíl proti deore, na kterém jela předtím. No pokračujeme dál. Odpruženou sedlovku by rozeznala velice dobře a kdo by jí přesvědčoval o výhodách a báječných pružících vlastnostech karbonové sedlovky, tak toho by jistě považovala za blouznivce. stej­ně tak by se p­odivila nad ob­divem nad kar­bonovými řídít­ky a vidlicí, kte­rá by jí  dle některých mě­ly přinést kom­fort. Nebylo by od věci si někdy představit, jak si může vnímat kolo člověk nezatížený debatami a jak vypadají skutečné přednosti které opravdu ocení. Jednoznačně by ocenila ještě váhu kola a dle zkušenosti mohu potvrdit, že rozeznají i valivé odpory těžkých kol a to zcela bezpečně. Vážně by bylo velmi vhodné najít pohled těch začínajících a dosud neovlivněných. Já si troufnu ještě předpovědět, že takováto osoba se nakonec nejlépe ztotožní s fullem o zdvihu do 100 mm.  Zvládnout zdvi­hy vyšší by by­lo problematic­ké a tady nas­tupují zprávy zku­šenějších, kte­ří 
          dokáží vysvětlit, že zdvihy vyšší je třeba se naučit ovládat a zvyknout si na ně a potom se rozeznají přednosti.

          Takovéhle témata, která vyžadují určitou spolupráci, nepředvádění se a hlavně čtení, co již bylo napsáno, to by bylo téma, které by mohlo přinést dost pozitivního

          Jo, ještě jsem zapoměl na brzdy. Předpokládám, že by Véčka a spíše slaběji nastavená, ne na maximální výkon slavila úspěch proti kotoučové konkurenci. brzdit na hraně a nebo se nechat katapultovat přes řídítka bude spíše děsit.

          Takže jak by mělo vypadat takové vhodné kolo pro přítělku?
          Jsou nějaké ekonomické limity pro výbavy a existuje určitý optimální poměr cena výkon u velké části komponentů? Není tady námětů na několik debat?

          0 0
          • scret  

            hezky napsano

            jinak mam doma ted cerstvou zacatecnici,zatim ji nevadi ze vidle nevidli,plaste taky nerozezna,tak doufam ze vymenu za lepsi casem oceni:)

            0 0
            • milan1  

              Na podzim tady byl vysloven návrh na nějaké společné testování. Zájem měli vlastně spíše jezdci znalí a zkušení, možná by nebylo od věci, kdyby se takového setkání účastnil i někdo právě začínající a dosud neovlivněný. Rozhodující pro takové jezdce je to aby měli k dispozici vhodné typy kol pro vlastní srovnávání. Zkušenost těch začínajících by byla velmi zajímavá a kdybys ty nechal už teď  tu svou čerstvou začátečnici srovnat s něčím kvalitním, divil by ses jistě přesnosti jejích soudů. Problémy většinou tkví ve zkreslených představách, které se tvoří mnohdy zcela zbytečně a většinou ve zbytečných debatách. Právě odhalení jednoduchosti by mnoha lidem dokázalo otevřít oči.

              0 0
              • jecnak  

                Milane, napisu ti mail. Uz mam nejaky termin, tak pokud bude zajem se na par dnu pripojit, jsi vitan.

                0 0
                • milan1  

                  Díky za nabídku, jsi samozřejmě ten, který tenhle nápad nastartoval. Možná by bylo vhodné na tohle založit vlastní thread. Termín navrhuju přizpůsobit nejvzdálenějšímu účastníkovi Paulovič (Bratislava) – navrhuje konec měsíce. A tady se uakzuje něco, co s tojí za pozornost. S Mlokem jsme již probírali možnosti a zjistili jsme, že zájem mají většinou lidé s velmi dobrým materiálem a že nám bude chybět srovnání s něčím standartním. Tady je zase vidět, že by to mohlo být přínosné i pro někoho, kdo by nebyl vůbec ovlivněn, tedy uplní začátečníci. Témat na vlsastní thread se mi zdá dost. A pro tebe jako ochutnávka, mám už k dispozici vysokorychlostní kameru reálně použitelných 600 FPS. Mailem se připomeň a pošlu ti vzorek, co všechno to ukáže.

                  0 0
                  • jecnak  

                    Prolem trochu je v tom, ze ten termin uz je dany – nebrali jsme to prapuvodne jako nejake testovani, ale chcem si v klidu a pohode pojezdit tyden v Kokorine a okoli. Thread muzu zalozit a udelam to, ale je to soukroma, a tak je potreba pocitat s omezenim – termin je pevny, muze se pridat max 4–5 lidi a i tak pak bude problem s ubytovanim – vlastni spacak a karimatka.

                    Moznost je domluvit se, ze ty, Mlok a jeste nekdo by dojel na vic dni a zbytek by pak dorazil na jeden den o vikendu.

                    Co se tyce materialu – budu mit pujceneho sjezdaka s Manitou Stance Kingpin, coz rozhodne neni nijak oslnive kvalitni vidlice a s tlumicem DNM. Pak jeste svuj zavodni stroj.

                    0 0
                  • jecnak  

                    Zde je thread k testovani.

                    0 0
                    • milan1  

                      Budu psát tam. Paulovič má také daný termín a je vyřešeno, já se přizpůsobím termínu Mloka. vhodné by bylo aby to vyšlo ještě Soptíkovi asi bys měl zájem zrovna ty zkusit jeho Pike.

                      0 0
              • scret  

                to urcite tak je…

                 ale u vetsiny zacatecniku je problem v tom ze proste to srovnani nemaji…

                ale mam nazor ze lecktery zacatecnik nebo zacatecnice,kdyby mel srovnani,tak pozna to samy jako kdejaky „radobyzasvecenec“ tady… do tech radobyzasvecencu bych se teoreticky mohl pocitat taky, protoze me zas az tak nezajimaji grafy, na to se priznam jsem trochu ignorant:) ale vychazim z empirie a ze svych pocitu… zkusim, sedne anebo taky ne… mozna oproti zacatecnikovi vim co me zajima v chovani vidlice apod. a zas nadruhou stranu oproti tem „radobyzasvecencum“ se nesnazim nekomu neco vnucovat…

                jsem rad ze jsou tu i opravdovi znalci (ty,Mlok a mozna par dalsich) kteri se tady snazi neco vysvetlovat o pred­nim odpruzeni… ikdyz se priznam ze nekdy je to pro me az nezazivna teorie:) ale chapu ze i ta je treba k pochopeni prave te praxe… 

                0 0
          • Hell_A  

            No víš, řeknu ti to asi takhle.. Prd vím o kolech, pomáhal mi s výběrem vidlice kamarád a pravda, záleželo mi hlavně na ceně a designu. Chtěla jsem prostě bílou a hotovo. Dlouho jsem se rozmýšlela, jestli pružinu nebo vzduch a jelikož jsem se doslechla, že pružina lépe kopíruje terén a je s ní méně práce než s vidlí zduchovou, rozhodla jsem se pro pružinu. Navíc moje muší váha by se vzduchem asi nic moc nenadělala. Navíc, Tora má volitelný zdvih, což mně osobně také vyhovovalo. Je uzamykatelná, plus, když jí zapomeneš odemknout a najedeš do díry, automaticky se zámek vypne a neporuší to vidli.. Takhle jsem zničila tu mojí starou vidli zn. Suntour, nevím typ, bývá na Superiorech XC830, dámských.. Jo a navíc, tu Rock Shox měli i v bílé, proto jsem si ji vymrčela a u mě vyhrála:-) Myslím, že teď stojí okolo 4 tisíc, já ji měla dražší, páč tady v ČR, v bíle barvě a samotná, ne na kole, byla jediná, prý.. Nevím, no.. Hlavní je, že pružení mi vyhovuje, jelikož 100% kopíruje terén, můžu si zvolit zdvih, nízký při jízdě do kopce, vysoký při sjezdu.. Design je skvělej, zámek funguje, váha vyhovuje.. Co víc dodat.. Jestli jsem nevyhověla tvému požadavku, omlouvám se tedy..

            0 0
            • Lišák  

              Právě že pružina bývá na muší váhu většinou moc tvrtá. Nejvhodnější je vzduchová positivní i negativní pružina a co nejnižší pasívní odpory. Pokud je negativka ocelová, je potřeba ji vyměnit za takovou, aby odpovídala používanému tlaku v positivní komoře.

              0 0
            • MlokCZ  

              A teď když si popsala Toru, tak k tomu srovnání s upraveným Epiconem.

              To s lepším kopírováním pružiny v terénu je obecně samozřejmě nesmysl. Upravený Epicon je citlivější než pružinová Tora, díky průběhu zdvihu snáze chodí do zdvihu v první polovině zdvihu. Tedy kopíruje i žehlí lépe než Tora. A to že by Tvoje váha u vzduchu moc nenadělala (v případě upraveného Epiconu) je také nesmysl, naopak by to bylo lepší než u Tory.

              Zámek u Epiconu funguje úplně stejně jako u Tory, tedy nemůžeš to psát jako výhodu Tory a nemůžeš Toru srovnávat se Suntourem za 1500Kč.

              Dále nevim jestli si měnila pružinu, pokud ano komplikace navíc a nedovedu si představit, že by pružina byla přesně vhodná na tvoji váhu (ono u pružiny je problém, že narozdíl od vzduchu se přesně trefuje špatně i při výměně pružiny, protože jsou tam dost velké skoky mezi pružinami a ne plynulé nastavení jako u vzduchu).

              Váha vyhovuje? No to je tedy fakt extrém, u-turnová pružinová Tora je fakt extrémně těžká vidlice, v tomhle případě bude rozdíl oproti Epiconu už hodně velký. Nechápu jak může někomu vyhovavat snad nejtěžší vidlice na trhu dané kategorie.

              Snižování zdvihu. To má Tora navíc, ale je to jen u-turn. To je podle mě v praxi na častější snižování nepoužitelné, já bych nervy na neustálé točení u-turnem o několik otoček opravdu neměl a mezi použitelné snižování zdvihu ho nepočítám (z mého pohledu je dobrý tak na kola, kde si není člově jistý jaký zdvih a tedy může rychle laborovat s různými zdvihy; i když tohle u RS může dělat u dualairu i bez u-turnu). U-turn jsem více než rok jezdil také a použil jsem ho pro snížení asi 3× a to jen např. při výjezdu na Sv. Jure v Chorvatsku, kde to na těch 30km do kopce mělo cenu. Ale chápu, že někdo ochotný u-turnem točit bude, i když to musí být dobrý opruz.

              Se snižováním zdvihu je ale problém, použitelnější snižování zdvihu do 5tis. prostě není. Nejlevnější slušná vidlice s rychlým snižováním zdvihu je opět  upravený Epicon a to ve verzi TAD, ale už jsem přes 8tis. Talas nemám smysl tady ani zmiňovat, ten je cenově zcela mimo.

              A pak barva, tady přehled nemám, mě jsou barvy ukradené, ale nevím o tom, že Epicon by byl v bílé (ale fakt nemám v dostupných barvách přehled).

              Tedy pokud chceš srovnávat Toru se Suntourem, tak je potřeba srovnávat s vidlicí stejné cenové relace a hlavně zmínit konkrétní vidlici s kterou srovnáváš.

              U RS jak zmínil Lišák níže také do srovnání nikdo netahá třeba tu Judy TT, která je cenovou relací na úrovni Tebou zmiňovaných Suntourů a také podle toho chodí.

              0 0
              • Hell_A  

                Ráda bych to tu komentovala, ale kašlu na to:-D.. Vy jste nejchytřejší, nechám vás v tom:-) A ty už jsi Toru jezdil, že toho o ní tolik víš?:-)

                0 0
                • Medunka  

                  Tak tohle povazuji v tomto threadu za vtip dne.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Ano, samozřejmě, že jsem na pružinové Toře jel a nejen na ní, ale také na pružinovém Reconu. A na upraveném Epiconu samozřejmě také (ale ne na verzi TAD). A kromě toho jsem dlouhodobě jezdil vzduchovou Rebu, už která chodí v originálním stavu lépe než pružinová Tora. A upravený Epicon chodí lépe než Reba v originále (chodí ± stejně jako upravená Reba, což je oproti pružinové Toře v originálním stavu už zcela jiná kategorie). A kromě toho, že jsem všechny ty vidlic zkoušel, tak jsou k dispozici i měření všech těch vidlic.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    A když jsem u toho, co jsem testoval a co ne. Tak ze zajímavých věcí k testování mi zatím chybí upravený pružinový Pike, který se jediný z pružinových RS dokáže po úpravě dostat s citlivostí na lepší hodnotu než upravené vzduchovky (Epicon, Reba, …) a to na magických 2–3kg. Pružinový Recon se na tuhle hodnotu po úpravě třeba nedostal a pouze vyrovnal citlivost těch vzduchovek (což je kolem 5kg).

                    A zajímavé pro srovnání toho, že má sice o chlup lepší citlivost, ale zase horší průběh pružiny, tedy co má pak větší vliv na žehlení. Podle informací od Milana a testování u něj vyhraje vzduch i přes tu o malý chlup horší citlivost. Ale tohle konkrétně jsem neměl možnost otestovat (upravené pružinové RS v okolí nemám, pouze v originálním stavu) a zajímalo by mě to i zkusit.

                    0 0
            • xentar  

              Trošku mám pocit, že se tu zybtečně mírně vztekáš. Máš to ale marný, s Mlokem a Milanem člověk moc diskutovat nemůže, prootže na to v drtivé většině případů nemá znalosti nebo zkušenosti nebo oboje. Myslím ale, že oba pánové ti rádi předvedou rozdíly, které tu popisují. A vlastní zkušenost je k nezaplacení.

              Pro mě bylo taky těžký věřit, že „blbej“ suntour může mít špičkovou vidlici. On taky nemá. Epicon tak, jak se normálně prodává, není nic moc vidlice, šedej rpůměr na svou cenovou kategorii. Ten zázrak s ním udělá až vyladění. A to je pak pecka. Osttaně, na kole te´d toho posmívaného „epicona od milana“ mám a jsem s ním naprosto spokojenej. před tím jsem měl těžkou a nefunkční vidlici RST Omega a krátkodobě jsem jezdil i pár dalších, špatnejch, vidlic.

              U Milana jsem před tím, než jsem si odvezl Epicona, dostal dvouhodinovou předášku  praktickýma ukázkama, a tu zkušenost byhc přál každýmu. Měl jsme v ruce (+ několik na kole) snad 10 vidlic – rebu upravenou a neupravenou, epicona upravenýho a neupravenýcho. Pika… Vyzkoušle jsme si prakticky i rozdíl HT vs FS… jen škod,a že tam Milan zrovna neměl odpruženou sedlovku…

              Takže jestli máš čas, zkus se dohodnout s Milanem nebo vydraž na tu testovací akci a uvidíš, že ty komentáže a srovnání vidlic nejsou projevem arogance, ale hlubokejch znalostí a dlouhodobý zkušenosti Mloka a Milana.

              0 0
        • Hell_A  

          Napsala jsem to proto, že otec měl vzduch, já pružinu, tudíž dvě hodně odlišné vidle, ale stejné značky..

          0 0
          • Lišák  

            Moje první zkušenost se Suntourem byla XC-PRO-SL. V originále naprosto nepoužitelná vidlice. Po úpravě parádní žehlička. Myslím, že pokud by jsi jezdila RS Judy TT (pružina bez tlumení, mazaná vazelínou), tak by jsi podobný soud bynesla nad RS.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.