• BikeClubKovacek

    Zdravím lidi......chtěl jsem od vás nějaké moudré rady a tipy ke koupi nového tachometru či GPS. Co se týče tachometru , tak jsem teda pevně rozhodnutý pro Sigmu 23.16 STS ovšem pořád zvažuji nákup GPS.....jenže zde tápu a fakt netuším. Určitě chci , aby to byl bezdrát. At tam mohu nahrávat *gpx a všechno možné editovat a mít tam přehledný displej o tom kde a jak jedu…, taktéž jsem se chtěl zeptat , jestli existuje například nějaké funkce u GPS, že když pojedu nějaký okruh několikrát za sebou, tak mi to bude hlásit, zda jsem pomalejší nebo rychlejší než okruh předtím.....hodně se tu mluví o Garminech, ale prý nemají úplně ok software, tak nevím no…

    • novas752  

      Olruhy si ve vetsine tachometru muzes zmerit stisknutim tlacitka Lap. V Garminech s live segmenty ze Stravy to jde i pomoci segmentu, ale musis byt ve Strave registrovany.

      Proc by nemeli mit v poradku sw?

      A nakup tachometru a gps zaroven je hloupost. Bud mas tachometr pro aktualni prehled a mobil s gps trackovanim nekde v kapse, nebo navigaci ktera umi i zaznamenavat a prijimat data ze senzoru tepu, kadence, wattmetru atd.

    • atty  

      Pokud chceš komplexní záznamy, tak dnes optimálně GPS počítač s možností připojení dalších čidel. Garmin softwarově dost „zkouší na lidech“ a ne vše a na všech modelech optimálně funguje, ale většinou to časem nějak dořešej a novější firmware to napraví (opakuji většinou a většiny modelů – na některých určité věci smysluplně nefungují ani x let po uvedení do oběhu :) )

      Pokud chceš model, kam se „dají nahrávat GPXka..“ (tedy asi nějaké připravené trasy), musíš jít do modelů od 820 výš (820, 1000, 1030 – tedy těch, co umí navigaci, řada 520 umí jen dohrát „čtverec“ mapy s připravenými Waypoints) a na to si připrav patřičnou částku (v bundlu s čidly u vyjmenovaných od cca. 10k+, až do 1030 za cca 16k+).

      Okruhy to samozřejmě umí, porovnáš si to pak v PC nebo mobilu, případně i v kompjutru, Garmin má dokonce na porovnávání stejných úseků funkci Virtual Partner (většinou lidí okamžitě vypínanej, pokud to jde :) ), který Ti podle nastaveného tempa, rychlosti, času či dalších nastavitelných veličin, ukazuje virtuálně, zda jedeš rychleji či pomalejš, než máš nastaveno.

      Přehledný displej (tak, jak si přehledný displej, vhodný i na navigaci a orientaci v neznámém prostředí představuji) mají až modely 1000 a 1030 a to je ta cena cca. 10–15k+

      • MaPa  

        520ka toho umí samozřejmě více, konec konců tu má celkem obsáhlé vlákno. Neumí sama naplánovat trasu do nějakého bodu, protože nemá routovatelnou mapu ale jen „mapovou tapetu“. Jde o to co tazatel potřebuje.

        • atty  

          Jasně, já 520tku taky nijak „neshazuji“, jen předpokládám, že tazatel chce prostě něco více „easy“ při přípravě trasy a že mu jde o routing a turn by turn navi.

          Ale to samozřejmě musí vědět on sám, o co mu primárně jde :)

    • petyn  

      Sigma ROX 11 umí vše co potřebuješ a nestojí tolik co Garmin.

      • Breakpain  

        Záleží, jestli to pak chce ještě pro aplikace 3. stran, „provázanost“ a podobně ;-). Garmin je trochu více rozšířený a pokud to má mít potenciál, obávám se, že na to mají hoši „monopol“.

        Pokud po ničem takovém netouží a chce jen měřit a mít záznam, pak je to asi vhodnější :).

        Nicméně já spadl do koloběhu – GPS navi, hodinky, chytrá váha atp … a tím, jak je to všechno od jednoho výrobce se mi to loguje do jedné apky, kde to všechno skouknu. Chodit do několika aplikací a kontrolovat to – kleplo by mě.

        • novas752  

          Idealni zakaznik :)

          • Breakpain  

            No, jinak to neuděláš – pokud chceš mít vše „v jednom“ … musíš si vybrat výrobce a držet se ho ;) …

            Garmin je poměrně rozšířený, tak se ho držím, ač má své mouchy ;) … bohužel, co dneska mouchy nemá, že jo.

        • Libores  

          používám Suunto, Garmin a Wahoo a taky mám jen jednu appku. Jmenuje se to Strava:)))

          • Breakpain  

            Jasně, ale pokud bys tam chtěl rvát nějaký zdravotní údaje typu – hmostnost a podobně – tak to už neprojde ;)

      • xtonda  

        To si teda jasnovidec, že si z toho zmateného popisu poznal co chce a potřebuje. Já ani nepochopil, jestli chce cyklokomp bez GPS a k tomu něco s GPS a navigací nebo se rozhoduje mezi těmito možnostmi.

        Můj názor je, že u GPS cyklopočů s ještě snesitelnou cenou jako Sigma Rox 11 nebo Wahoo Elemnt Bolt je vzhledem velikosti displeje navigace celkem k ničemu a ty s velkým barevným displejem od Garminu stojí nesmysl. Takže sem se rozhodl pořídit ANT+BT senzory z Číny, kadence + rychlost + tep dohromady za 1 100 Kč a k tomu cyklopoč s GPS, barometrem a podporou ANT+ bez navigace bez čidel v balení, nejspíš Bryton Rider 310, z bike-discount nebo bike24 85 € nebo 75 USD z Číny, v obou případech cca 2 200 Kč. A na mapy a navigaci mobil s Androidem.

        • Libores  

          S tím Boltem se mýlíš.

          • xtonda  

            V čem, že navigace na tak malém displeji je naprd?

            • Libores  

              jistě, nic jiného o tom nepíšeš. Za sebe můžu po několikaměsíčním používání říct, že velikost je zcela dostatečná. Vlastně nevím co by větší displej měl mít za výhody, kromě toho, že dřív sežere baterku…

              • xtonda  

                Jaký tam jsou pro ČR mapy? Něco jako v autonavigacích nebo něco víc topo – cyklotrasy, turistický trasy, lesní cesty?

                • Libores  

                  chyba je očekávat od Bolta nějakou práci s mapou, prohlížení, plánování… Vede tě po trase, kterou vytvoříš v telefonu, v počítači nebo někde stáhneš gpx soubor. Při jízdě pak jedeš podle čáry na displeji a vidíš blízké okolí. Možná to zní složitě, ale není a funguje to skvěle. Mapy nejsou nějak extra podrobné, stejně nejsou pro vytvoření trasy podstatné, lesní cesty a svážnice tan jsou, takže na křižovatkách je orientace snadná.

                  • xtonda  

                    Tohle je fajn než se dostaneš do situace kdy nejde jet podle naplánované trasy, pak to prohlížení mapy celkem bodne. A pokud tam mám navigaci, tak už tam nemůžu mít údaje kvůli kterým si lidi cyklopoč obvykle kupují.

              • atty  

                Ono stačí mít 1.5 dioptrie na blízko a nevzít si brejle a rázem je vše navigační pod 4" nepoužitelný :)

                Ale za to samosřejmě počítač/navigace jako taková nemůže.

                Třeba pro mne je barevný displej při navigaci velké plus, někomu BW nevadí…

                • Libores  

                  tak já bych bez brejlí na kolo nelezl, mám 3 dioptrie…:)

                  Jezdils někdy s tím BW displejem? Já používám na dlouhý cesty barevnej Garmin eTrex a jinak toho Bolta a moc výhod při jízdě na tom Garminu teda nevidím. Ten bolt je myslím lépe čitelný na ostrým slunci.

            • MaPa  

              Jako vždy jde o to, co si každý představuje pod slovem „navigace“. Buď se někdo nechá vést trasou vytvořenou nějakým algoritmem (až už mapovou Edge, webovými mapami nebo třebna i off-line routingem), nebo si trasu připraví sám (detailně vyklikáním, nebo použitím nějakého plánovače nad kterým má velkou kontrolu).

              Pokud se plán z nějakého důvodu opustí, u těch malých přístrojů typu E520/Bolt je háček v tom že není vidět širší okolí a pokud se jede cestou o víc než jeden/dva km od původní, moc s tím přístroj nepomáhá a je lepší zastavit a přeplánovat na telefonu (a zde závisí v jaké apce nebo portálu) a poslat si do přístroje plán nový. U velkých navigací pak člověk vidí širší okolí v lepším detailu tak jde improvizovat už docela dlouho než je nutné přeplánování.

              Každému vyhovuje něco jiného, ale pro výběr přístroje je to dost klíčové. Je také nutné si uvědomit jednu docela podstatnou věc – stejně s sebou člověk většinou má mobil s mapami, a pokud už je odchylka od plánu větší, stejně zastaví a koukne se. A je docela jedno zda na navigaci nebo do něj.

              Osobně narozdíl od auta, kde mi automatický routing nevadí, protože pro mne cesta není cíl, automatické přeplánování navigací nesnáším, protože nikdy netrefí mé požadavky. U silnice se to tolerovat ještě dá, u mtb pak jsou nabízené alternativy většinou tristní. Ale opět záleží na úhlu pohledu a cestách, které dotyčný vyhledává.

              • xtonda  

                Tak nějak, ten velký displej s mapou budu vozit stejně, navíc nejsem tak disciplinovaný abych si trasu detailně předem naplánoval, často ji průběžně upravuji podle toho kolik mi zbývá času/vody/sil, takže s navigací na pidi displeji bych vystačil málo kdy. Takže ušetřím pár tisícovek a vemu GPS počítač bez navigace.

                • atty  

                  Já si právě představuji, že řešení „All in one“, tedy cyklopočítač s navigací by měl umět routing a turn by turn, rovněž automatické přeplánování (tak, jak to dovedou aplikace třeba pro telefony – waze, mapy.cz, osmand, locus apod), protože právě na kole a nebo dokonce za jízdy na kole nechci nic moc složitě řešit a pokud se uhnu od předpokládané trasy (záměrně, nebo protože lehce zabloudím), tak ať to navigace řeší za mne – já se jen rozhodnu, zda nabídku na jinou trasu budu akceptovat, nebo ne.

                  Druhá věc je ta, že aplikace jako mapy.cz, locus, osmand apod. na telefonu budou díky aktualizacím funkcí i map třeba i online vždy lepší, než asi jakýkoliv specializovaný cyklopočítač s navigací a obě řešení tak mají svoje pozitiva i negativa (u cyklopočítačů to bude vždy ve prospěch ergonomie a odolnosti).

                  Nicméně každej jsme jinej a máme jiné návyky a nároky.

                  • xtonda  

                    Např. top modely od Garminu sice de facto all in one jsou, ale jsem limitován tím jak zrovna Garmin tu aplikaci vymyslel a jaké mi k tomu dodal mapy. Není tam ale ta volnost a flexibilita vybrat si z té přehršle aplikací a mapových zdrojů dostupných pro majoritní smartphone platformy. A velikost a rozlišení displeje i u Garmin 1030 je pro nějaké větší použití mapy pořád legrační.

                    Nebo se můžu vykašlat na cyklopočítače a vzít smartphone s GPS, barometrickým výškoměrem, ANT+ a voděodolností a k němu senzory a pak už je to jen o výběru aplikace. Můžu vzít ty mapy.cz, locus, osmand a budu mít hezké mapy a navigaci, ale zobrazovaní cyklometrik nebude všude ideální. Nebo můžu vzít vychytanou aplikaci pro zobrazení cyklo údajů, ale mapy zas nemusí být jak bych si představoval, zejména asi pokud jde o místní mapové podklady.

                    Takže já na ideální all in one zařízení moc nevěřím.

                    • atty  

                      Je to vždy bohužel kompromis a něco za něco.

                      Výhodou specializovaných cyklopočítačů je to, že umí obvykle i v rámci zapnuté navigace chytat a zobrazovat i údaje z čidel.

                      Nicméně třeba locus v plné verzi má už dnes podporu ANT+ senzorů (a možná i BT – nevím, nemám plnou verzi), rovněž tak záznam trasy (takže výstup údajů pro následné prohlížení by měl být teoreticky stejný, jako z cyklopočítače s navigací. Zase to jeho rozhraní asi není pro každého a mně se moc nelíbí ani nevyhovuje.

                      Já tohle vyřešil tak, že používám hodinky (zapnu záznam a jedu), údaje z čidel (HR, rychlost, kadence, výkon) se mi „promítají“ na mobil na řídítka se zapnutým IpBike, který po prvotním nastavení toho umí opravdu mnoho, jednu stránku mám jen s údaji o jízdě a druhou s mapou, kdybych někde kufroval. A když bych zakufroval opravdu hodně, tak přepnu na mapy.cz či osmand a nechám se „odnavigovat“, tam, kam potřebuji. Pokud by třeba IpBike uměl i turn by turn navigaci, byla by to pro mne all in one aplikace, která je nastavitelná a použitelná jako špičkový cyklopočítač. Ve spojení s odolným telefonem a dobrým držákem je pak mobil možnostmi minimálně srovnatelný s hodně kvalitním cyklopočítačem/na­vigací. Ale je to také tím, že mám na to samostatný mobil, takže když se vybije, stále mám záznam trasy na hodinkách a druhý mobil „na volání“ s sebou.

                      • Libores  

                        můžu se zeptat kolik hodin ti tohle řešení vydrží fungovat?

                        • atty  

                          Hodinky (Fenix 3HR) v režimu ukládání po 1s cca. 15 hodin,v Ul­tratrack by vydržely asi ještě o pár hodin déle, telefon (Xperia Z3C) s displejem na cca 70% (dobře viditelný i za prudkého sluníčka) a zapnutým IpBike, minimálně to samé (IpBike s připojenými 4mi čidly ANT+ mi žere cca 3– 5% baterky za hodinu), nejvíc samozřejmě žerou turn by turn navigace – Osmand cca. 10–20% za hodinu, mapy.cz méně – cca. 8–10% za hodinu.

                          Takže se dá říct, že i při hodně náročném využití a turn by turn navigaci třeba přes mapy.cz mám minimálně 8–10h provozu a to mi na den opravdu stačí. Kdybych jel nějaký opravdu celodenní výlet, stejně si beru USB nabíječku nebo powerbanku a stejně bych se někde stavoval na nějaký odpočinek či jídlo a tak bych si případně dobil, co by bylo třeba.

                          Nicméně jezdím obvykle trasy a výlety maximálně do 4–5h a spíše méně, takže když mám vše nabito, ještě se mi nestalo, že by mne mobil nebo hodinky chcíply na nedostatek šťávy. Taky musím zdůraznit, že jsem si Xperii Z3 Compact kupoval právě v podstatě jen jako cyklopočítač, protože má „jen“ 4.6" displej s HD rozlišením a tím pádem displej nežere při podobném využití tak, jako ty nesmyslné 3K a UHD displeje 6"+ telefonů, co jsou dnes tak módní, i když v podstatě úplně na pikaču. Rozměry Z3C jsou cca. 128×65mm, takže není o moc větší, než třeba právě Edge 1030.

                          Chápu, že to není řešení pro všechny, ale mne to takto vyhovuje a dát cca. 17k třeba za Edge 1030 nemíním a nevyužiju to – na počítač to nejezdí a to si raději „upgraduji“ pohon či cokoliv jiného smysluplného na kole :)

                  • jIrI___  

                    Tyhle nejpřísnější požadavky mají paradoxně nejlevnější řešení – držák telefonu na řidítka za pár stokorun :). A už ani ta „výmluva“ o výdrži baterie není úplně na místě, posledně mi během 3 h vyjížďky s jasem displeje nastaveným na max klesla baterka o 20%.

                    • jannk  

                      3h zapnuty telefon s displejem na max a pustena aplikace na zaznam trasy a baterka se vybije o 20%? Prosim, co to je za telefon, jdu si ho koupit! To mi vychazi na 15h zapnuty displej a jelikoz displej mi podle telefonu spotrebovana 60–70% energie, tak by mi pri beznem pouzivani mel tenhle telefon vydrzet dny – to by bylo super

                      • jIrI___  

                        Starý Redmi 3S. Záznam trasy jsem zapnutý neměl, jen GPS a navigování pomocí mapy.cz. Podotýkám, že byl čerstvě nabitý a všechny ostatní funkce (bluetooth, data, wifi apod.) byly vypnuté, samotného mě ta výdrž překvapila. Při běžném použití nabíjím zhruba jednou za 5 dní, ale toto je těžce individuální a moc se tím řídit nedá :).

                      • atty  

                        Dovolím si odpovědět za jiri___ – jak píšu vejš – IpBike, 4 čidla ANT+, zapnutý záznam dat s GPS, vypnutá wifi, zapnutá data EDGE/LTE, displej na „auto“ dle senzoru osvětlení nebo 70%, displej stále zapnutý a odběr je do 5% za hodinu.

                        Pokud má telefon menší displej a menší rozlišení (4–4.6" HD bohatě stačí), žere displej podstatně méně (mohu porovnat – mám ještě Note 3 s FHD AMOLED a ten, při stejném nastavení a činnosti jde cca 10–15% za hodinu dolu.

                        Nic nepochopitelného nebo zázračného v tom nehledej :)

                      • pepek  

                        To přece není problém. Můžeš to dokrmovat z jedné LiOnky dostatečně dlouho (a druhou můžeš mít třeba v kapse) Mně vyžere dispej baterku za 1,5 hod, ale s LiOnkou v mini nabíječce z DX to jede 5 hodin.

    • IndyCZ  

      Jestli chceš hlavně navigovat, mrkni třeba na Mio Cyclo. Jestli chceš spíš computer se záznamem a dalšími funkcemi, mrkni na Sigmu ROX 11 nebo Brytony (řada 3×x nebo 5×x).

      Podle Boltu se navigovat dá, jen to není klasická navigace, která umí vytvořit trasu, musí se do mobilu nahrát. Ale zase má turn-by-turn i s popisky. Člověk holt musí vědět, co chce, pro mě toto řešení stačí. Vzhledem k tomu, že trasu musím nejdřív vytvořit zhruba vím, kudy pojedu. Nemusím pak čachrovat s mapou, popojíždět, oddalovat atp. Posouvání mapy neumožňuje a po oddálení se ztratí veškeré detaily.. Není to pro člověka, co často mění kurz, protože ho Bolt dovede jen tam, kde vybočil, jinak by musel trasu přenastavovat v mobilu. Čitelnost je ale mnohem, mnohem lepší než u Garminů. Potěšila i výdrž se 3 senzory…

      • BB  

        A se kterým Garminem jsi to prosím tě porovnával ? Ona se totiž čitelnost různých přístrojů od Garminu dost liší.

        • IndyCZ  

          820. U kterého mě navíc šíleně štval dotykáč, zlatá tlačítka.. hlavně v zimě.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse