• Roklim22

    Dnes jsem se dočetl na Mtbs u testu Scott Genius 920 toto:

    Genius je k mání ve dvou variantách rozměrů kol, a to 27,5" a 29". Ten první rozměr si dovolím opominout, protože podle mě je to již dlouhodobě mrtvola a je jen otázkou času, kdy zakotví jen v kolech pro odrostlé děti a bude to přechodový rozměr k 29". Jasně, spousta čtenářů mi bude oponovat, že 29 není obratná a bla bla, tak pro vás všechny – 29 se jezdí už i ve sjezdu, tak k čemu vlastně :-)

    Mám dvě skoro stejna kola 29 i 27,5 a rozhodně s tím nemůžu souhlasit.

    Co na to říkáte?

    • Sgt Pepper  

      teď bude hit velikost 28,25

      ale psssst! zatím je to tajný!

      • DoomHammer  

        Spíš si myslím, že se objeví superobratný rozměr 26"

        • novas752  

          ještě to pár let chce, mezi lidma je stále spousta těch starých nepoužitelných 26" kol a to by se slavný návrat mohl minout účinkem.

          • Strakááč  

            ty jsi nepoužitelnej… 26" se chytli tam kde je lidi ocení… tzn Freeride, starý obratný krátký DHčka a dirt, street a tyhlecty hračky… je to obratný hravý a pro většinu co řádí jen tak v lese nejlepší rozměr.. 27,5 si taky plno lidí dle mě oblíbilo… a 29tky určitě nebudou špatný… a proč se serou na sjezďáky ? protože to víc žehlí díky většímu průměru.. tuhost se dá dneska ovlivnit karbon ráfkama celkem běžně.. k tomu se DHčka prodlužujou, tak na 29tky je taky místa dost.. je to prostě z kopce rychlejší.. a na čistokrevný DH podle mě super krok… nese to i větší setrvačnost z kopce tzn manší ztráta na rychlosti.. a tak…

            takže každá vylikost má co do sebe..

            • Sgt Pepper  

              to říká i Lady Dee…

            • novas752  

              Asi jsem měl to „nepoužitelných“ nějak zvýraznit…

              Třeba <sarkasmus>ne­použitelných</sar­kasmus>

              Jinak setrvačnost je podle mě v DH většinou nepřítel. Brzdění na poslední chvíli, maximální akcelerace v přechodech z pomalejších do rychlejších částí…

              • Strakááč  

                pak není problém udělat adaptéry a větší kotouče, kdyby s tím měl někdo problém ne ? naopak rozjezdy budou na tom skoro stejně pořád ber to, že to líp překoná terén a zas takovej rozdíl v akceleraci taky nebude.. pořád to má víc víhod než nevýhod.. na závody to podle mě smysl má.. ale na běžný DH pojezdy to bude zase jinak.. :D

                • novas752  

                  Bych řekl že docela je problém udělat. Větší kotouč + adaptér = zase větší hmotnost, větší krut vidlice, horší dávkování.

                  Že to snáze překonává nerovnosti souhlasim, na závodění asi ok.

                  • Strakááč  

                    hmotnost u DH se neřeší ;) a o tolik odlišnej krut vidlice u DH taky nehrozí a dávkování je cajk.. ale myslím si, že tohle nemá cenu řešit.. dala by to i dvěstětrojka na pohodu..

                    • novas752  

                      Hmotnost se u závodního DH docela řeší.

                    • Zdyn  

                      No v DH se hmotnost teda řeší hodně, kór na vyšší úrovni.

                      • Strakááč  

                        už vidím jak řeší na kotouči a adaptéru 150g, což je ještě přehnaný… určitě to nehraje takovou roli jako u XC, silniček atd..

                        • bezdratova.sprcha  

                          V DH se váha řeší hodně, ale pro její honění jako v XC není tolik prostoru hlavně kvůli spolehlivosti. Pominu-li faktor peněz a fakt že downhill je mnohem dražší sport, v DH musíš mít komponenty takové, abys s nima dojel závod a to může být při honění váhy podstatný problém.

                          • novas752  

                            Myslim ze v XC je taky docela dobre kdyz dojedes zavod. :) Spis to v DH dostava mnohem vetsi cocku prekvapive.

                            A hmotnoat se resi uz jen proto, ze se v DH hraje casto o desetiny nebo setiny sekundy a pri tak malych rozestupech uz hraje hmotbost dost podstatnou roli. Proto ty penovy vyplnr jakychkoliv prohkubninkde by se mohlo sbirat bahno atd.

                            • Strakááč  

                              ono je taky dobrý říct, že těžší kolo pojede z kopce rychlejš.. ;)

                              • Lanzinho  

                                Ber v potaz ovladatelnost, nejede jen rovne z kopce

                                • puka  

                                  právě. technické sekce a ták..

                                • Strakááč  

                                  ale já vím.. jen jsem tím chtěl říct, že se váha řešit má ale s rozumem a jen tam, kde to nebude omezovat funkčnost a další fakroty..

                              • bezdratova.sprcha  

                                Těžší kolo se samovolně bude rychleji rozjíždět a nikdy se nebude jednat o takový rozdíl, který by nešel naprosto a zcela vymazat méně než jedním šlápnutím.

                              • MnemonicJ  

                                tak jde o součet jezdce a kola, pokud by šlo jen o hmotnost, tak by byla naším nejlepším sjezdařem Růžičková :D

                            • bezdratova.sprcha  

                              Jasné, ale víš jak, v XC se občas jezdí některé komponenty vyloženě na jeden závod, ale v DH je docela problém aby u takových komponent závodník závod vůbec dojel.

                              Pěnové výplně si myslím že jsou spíše praktická věc – na některých tratích se musí kolo umýt po každém sjezdu a mechanik pak má méně práce. Viz pak taky třeba upevňování kotoučů jen třemi šrouby. Taktéž je to otázka kratší údržby.

                    • Josech  

                      Je videt, ze o tom vis lejno…

    • freerider159  

      nezabývat se tím a jezdit na čem chceš…

    • novas752  

      Ten co to psal je mrtvola.

      27,5 mi vyhovuje víc než 29". Je to lehčí, kratší, hbitější, tužší…

      Navíc některým lidem se 29 nevejde do výtahu :), nebo do auta.

    • wilda81  

      Hlavně ten jejich web je mrtvola…

    • oddie  

      Kujva, a já si říkal, proč ten výprodejovej karbonovej rám byl tak levnej. A už je to tady! Co mi řeknou děti, až mi do toho rozměru dorostou? Že na takovým mrtvým rozměru jezdit nebudou?

    • Stephenbb  

      Jestli honíš kilometry a jsi XC rider tak tě chápu, ale když si chceš s kolem pohrát tak určitě 27,5. Pak už jen zmenšuješ, podle hratelnosti :D

      • Atilla  

        Před pár lety možná:)

      • Strakááč  

        ono se totiž zjistilo.. že kratší zadní stavba a delší reach… udělá kolo hbitější i na velkých kolech, který zas snáž překonávaj nerovnosti… :D

        • pocestny  

          „se zjistilo“…

          … před nevím snad 20 lety starej dobrej Gary Fisher přišel s Genesis geometrií (tzn. delšího předního trojúhelníku s kratším představcem), kterou pak přebral Trek a Garyho značku pohřbil, a v posledních pár letech to „objevili“ ostatní… Vývoj 29erů bych považoval za paralelní a poměrně nezávislou story. Prostě 2 rozdílné věci.

          • JakeF  

            Starý GF měly nesmyslně dlouhý zadní stavby a ty kola byly tanky… Až právě když to Trek přebral přímo pod svůj brand, tak udělal rozumnou geometrii.

            • pocestny  

              no to se mi nezdá, na staré 26" co mám doma mám změřeno 415mm (zadní osa – středová osa), ale jestli jsi měl něco dlouhého ok

              • JakeF  

                Mluvil jsem o 29".

                • SKYlined  

                  Záleží co je u tebe dlouhé…

                  • SKYlined  

                    Já mám na L 437mm

                    • JakeF  

                      Na starý GF 29"?

                      • SKYlined  

                        Nee na stávající sb55 a nepřipadá mi že by mě to nějak omezovalo spíš naopak kolo je ve sjezdu pěkně klidné a drží stopu.

                        • JakeF  

                          To jsem rád, že to vím… Nicméně nechápu souvislost, proč píšeš jako reakci na můj příspěvek o starých 29" GF svou zkušenost s novým 27,5" Yeti.

                          • SKYlined  

                            Já nikde nic o 27,5 nepsal, jen mě zajímalo jestli ti připadá tech 437 taky moc? V testech často psali že na dnešní geometrie je to poměrně hodně tak nevím co je u tebe hodně nebo málo jak na starém Gary F. (29") nebo novém sb55(29"). Jediné co na starých 29geo bylo na prd teď už neplatí…

                            • JakeF  

                              Starý GF měly přes 450.

                              Jinak mně nemusíš vysvětlovat, že dneska existujou 29" kola se slušnou geometrií. Byl jsem jeden z prvních, co tu takový kola jezdil a moje 160mm 29" má zadní stavbu 430mm.

                              • SKYlined  

                                No vidíš, no a zdá se ti tedy tech 437 moc?

                              • Lanzinho  

                                Jak hodnotis moderni 29er enduro v utazenejch, tocitejch a technickejch pasazich?

                                • SKYlined  

                                  S 26"kou by to šlo líp :D

                                • JakeF  

                                  Bez problémů… Pokud vezmeš některý moderní „long & slack“ 27,5", tak na tom jsou hůř. Obecně mi přijde, že u vyšších zdvihů už to je víc o celkový geometrii, než o průměru kol. A každý kolo bude někde lepší, někde horší, ve výsledku to stejně většinou nejvíc limituje jezdec.

                              • Marskatin  

                                o kterém roce se asi tak bavíme?

                                450 mm měly do roku 2009 Supy.

                                • DoomHammer  

                                  Bílý Team se zelenými nápisy, to byl kvalitní autobus :)

                                • JakeF  

                                  Mám pocit, že ještě 2014 měl top XC HT Trek za cca čtvrt mega zadní stavbu 445 mm, fully 452 mm (to asi ještě i 2015).

                • Sgt Pepper  

                  starý GF…tedy jak je výše napsáno pře dvaceti lety…a 29er? a to bylo ve které realitě?

            • Petr L2  

              Aha, takže Gary byl takový staromilec a tradicionista a Trek byl takový vizionář, co tlačil vývoj dopředu :-)

              • JakeF  

                Reálně to tak bylo… GF sice s 29" ve větší míře přišel, ale pak zaspali s nástupem moderních a obratnějších 29" geometrií, díky kterým se z toho stal drtivě hlavní rozměr XC segmentu. To dohnal až Trek v posledních pár letech.

                • Petr L2  

                  Trek vlastní GF od 1993 a 2010 Trek GF zrušil, Genesis geometry GF představil 1997, první 29" v roce 2002 a první full 29" v roce 2003, první karbon 29" v roce 2008 a Genesis 2 geometry v roce 2009, tak nevím kdo koho ovlivňoval, že by Trek vymýšlel a nechal Garyho běhat po světě a troubit ještě chvíli před tím, než ho zrušili, co nového vymyslel, to asi těžko…

                  • JakeF  

                    To máš pravdu… Jenže celá Genesis 2 geometrie byla úplnej shit, to kolo bylo tank kvůli dlouhý zadní stavbě, ale mělo vratkej předek kvůli vysokýmu úhlu vidle. Dobrý tak pro lidi 190+ a to ještě jenom do nenáročnýho terénu.

                    Rozumný kola z toho začal dělat až Trek někdy kolem roku 2014+.

                    • SKYlined  

                      Ty kurva potìš jednu perlu za druhou :D

                      • JakeF  

                        No hele, jezdil jsem v těch letech v týmu, co byl sponzorovanej přímo českým dovozcem Treku, takže jsem to dost sledoval a všechny ty kola mám osobně ozkoušený, protože jsme dělali testovací víkendy.

                        Kolik s tím máš zkušeností ty?

                    • Petr L2  

                      No povedené to moc nebylo, ale nehrozilo, jak Gary všude hlásal, že padneš hubou přes rodla :-)

                      Jinak ona žádná kola tehdy nebyla dokonalá, většina setrvávala na osvědčené geo skoro jako na silničce a hrstka takových jako GF něco kutila. Rozumný kola postupně začali dělat všichni, prostě se to před pár lety odšpuntovalo, asi šla první generace designérů do důchodu nebo co :-)

                      • JakeF  

                        No… Takže s čím konkrétně nesouhlasíš na větě, že GF měl nesmyslnou geometrii a rozumnou udělali až když to přebral Trek?

                        • Petr L2  

                          Jak píšu, GF si dělal co si dělal, experimentoval, někdy to vyšlo, někdy ne, ale vždy to dokázal dobře marketingově zvládnout a byl vždy jedním z těch co obor někam posouvali. Trek byl vždy fabrika stejná jako ostatní, jasně experimentoval s hliníkem a s karbonem, koupil Klein, Bontrager, GF, nehledě na to všechno rozumné geo začal dělat Trek ve stejné době stejně jako většina konkurence a to už ani GF neexistoval. Takže ta tvoje věta nedává smysl :-)

                          • JakeF  

                            Právě to nebylo stejně jako zbytek konkurence… Bylo tam pár let, kdy konkurence už měla a Trek ještě ne, což bylo těsně po tom, co to přebrandovali z GF na Trek. Navíc s rozumnou geometrií paradoxně přišli o rok dřív u horších modelů (2014), než u vrcholných SL (2015). U fullů ještě o rok později (2016).

                            Spešl třeba už měl rozumnější geo od 2011.

                            V tý době jsem ještě závodil v XC, měnil kola každej rok a dost jsem to sledoval, takže si tu dobu celkem pamatuju…

                            • SKYlined  

                              Takže když to nesedělo tobě tak to bylo automaticky špatně jo? Určitě své mouchy měli o tom žádná ale to má hodně novych a především drahych kol i teď.

                              • JakeF  

                                Ta geometrie nebyla dobrá k ničemu a vývojem byla překonána, stejně jako hromada dalších věcí typu cantilevery, véčka, 1,9" gumy nebo elastomerový vidlice.

                                Ale hlavně píšeš něco úplně jinýho, než o čem byla původně diskuze, na kterou jsem reagoval… Když psal Strakááč o moderní geo „kratší zadní stavba a delší reach“ a na to mu pocestny napsal, že to vymyslel GF před 20 lety jako Genesis geometrii a ostatní to až v posledních pár letech „objevili“… To je úplnej nesmysl a moje poznámka je čistě faktická, že GF tu „moderní“ geometrii nejen nevymyslel, naopak razil přesně opačnou, zatímco tu moderní geo popisovanou Strakááčem začali nabízet až po plným přebrandování na Trek několik let po konkurenci.

                                A to už jsme si tu snad vyjasnili, že je bez diskuze. Možná se najde někdo, komu ta stará geo vyhovovala, objektivně ale nemá v terénu žádnou reálnou výhodu. Moje osobní zkušenosti jsou už jen poukázání na to, z jakýho důvodu o tom mám relativně podrobnej přehled.

                                • SKYlined  

                                  Jo to jo, přehled máš ani ti ho neberu. Mě se na starem Sugar+ tenkrát jezdilo moc dobře a kdyby mi ho nějaký zmrd neukradl tak se na něm rad svezu i teď stejně jako na Roscoe. Na tu dobu to byly super kola to je muj názor.

                                  • JakeF  

                                    To nerozporuju… Já jen říkám, že GF opravdu nevynalezl moderní geometrii. Třeba pro mě byl i důvodem počáteční skepse ohledně 29", a kdyby všichni přebrali původní 29" G2 geo, tak bych si 29 nikdy nekoupil. Dneska už o Treku zase uvažuju, Slash 29 je hodně zajímavý enduro, stejně tak Top Fuel 29 v XC kategorii.

                                    • SKYlined  

                                      Vidíš kolega ted sezonu slashe jezdil a asi ho dá pryč. Jezdil s tim enduro závody a říkal super na závody ale schází mu hravost co měl u 27,5. Tohle všechno je prostě strasne subjektivní věc a každému sedí neco jiného, s g2 geo na roscoe jsem byl spokojený tehda to byla pecka kolo a i teď ještě pořád je i když mechanik v H&F v Opavě měl jiný názor :D v létě jsem se kousek svezl na myslím loňském SC Nomad a s tim jak měl kolo postavené bych raději své staré roscoe než tohle.

                                      • JakeF  

                                        Tak to je obecně dneska trend, že se kola zase vrací víc do stability v rychlosti, ale dělá se to hlavně položenější hlavou, díky krátký zadní stavbě to pořád jde ochotně do vzduchu nebo manuálu. Původní G2 u 29" byl problém, že ta stabilita byla způsobená dlouhou zadní stavbou a naopak strmou hlavou. To je v terénu smrtelný kombo, do zatáček tank, do vzduchu se tomu nechce a v rychlým rozbitým terénu tě zas nepodrží strmá hlava.

                                • pocestny  

                                  Moje poznámka nebyla nesmysl a týkala se 26erů a jestli byly jejich první 29ery na chuja, tak to respektuju. Akorát ten vývoj proběhl historicky jinak, než jsem si myslel, ale už se to vyjasnilo.

                  • Marskatin  

                    Já bych řekl, že G2 přišla dříve než 2008, tak kolem 2006.

          • ToBla  

            Trek to přebral dávno před tím než to Gary vymyslel…

          • ToBla  

            Trek to přebral dávno před tím než to Gary vymyslel…

    • odik  

      Už nějakej slovák staví 36 ky.

      Oni se toho firmy taky chytnou a za chvilku tu budeme jezdit jako Zimovčák

    • bezdratova.sprcha  

      Nejhorší je když si redaktor myslí že proto, že píše pro web, jsou jeho názory odborné a může je vydávat jako fakta.

      To samé to jeho tvrzení:

      „Boostové stavby jsou standard, který nám snad nějakou dobu vydrží, viděl bych to minimálně tak na 3 roky, než nás začnou zase bombardovat nějaké nové rozměry.“

      Jakoby Boost přišel jen tak z legrace.

      • Lanzinho  

        boost chápu furt víc než metrický tlumiče

        • novas752  

          Uz se rysuje dalsi standart. ;) vnitrni pistnice bude skrz cele tlumeni a bude vyjizdet ven z ramu aby se to drive zavzdusnilo a dostaval se tam bordel.

          • Lanzinho  

            větší odběr náhradních dílů a výměn tlumičů za nový :)

          • FiLus  

            toto by sa ale malo montovať iba na Treky

            • novas752  

              Mam pocit, ze boost taky vzesel z vyvojovych oddeleni Treku.

            • SKYlined  

              Přesně si vzpomínám jak přišel Gary s DRCV tlumičem a s ABP osou vzadu jak se to všude schazovalo, jaký je to bazmek a že to nic nevydrží… světe div se všechno funguje do teď ;)

      • novas752  

        A neprisel? :)

        • bezdratova.sprcha  

          Ee. Potřeba tužších a odolnějších výpletů, širších zadních staveb a vidlic atp atp vedly ke zrodu Boost.

          Docela pochybuju, že se bude šířka plášťů někam dál zvětšovat, protože fatbiky už jsou spíše kuriozitou a plusková kola nemají ani zdaleka takový boom jak někteří předpokládali a i když si nejspíš udrží stálé místo na trhu, k dalšímu rozšiřování nejspíš nepovedou.

          • Lanzinho  

            přesně moje myšlenka.. souhlasím.. boost ještě akceptuju.. ale ty metrický tlumiče mi jen tak někdo neopodstatní

          • Sunshine 29  

            Je to pěkně vidět i tady na BF, jak tady ty pluska a fatbiky vůbec nepřibývají…

            • bezdratova.sprcha  

              V první řadě nutno poukázat na to že BF není vypovídajícím okénkem českého trhu, a už ani v nejmenším celosvětového trhu.

              Fatbiky byly trendem už dost dávno. Že si to jednou za čas někdo koupí fakt neznamená, že se jedná o trvající trend. Fatbiky tu samosebou zůstanou, ale fakt z toho není takové terno jak si někteří mysleli.

              Co se plusek týče, jak jsem řekl a tys to nějak opominul, podle mě si stabilní místo na trhu najdou, nicméně dost vážně pochybuju, že by se někdo ještě snažil tlačit na šířku plášťů.

          • Atilla  

            Blbost. Už hafo let je tu 150×12 se symetrickým výpletem, kde byla tuhost o kus větší než u standartu 142×12. Až zapletu boost zadní kola, tak schválně pojedu zkusit jestli je to tužší, než stará 150×12 co jsem měl. Moc tomu nevěřím.

            • bezdratova.sprcha  

              To je sle taky spise DH standard, ktery na obecnych MTB moc nenajdes.

              Poucka inzenyru v tomto je ze u 150 uz byva potiz s drnkanim o zadni stavbu, takze se to udelalo o ty 2mm uzsi. Jestli jim to problem vyresilo nedokazu posoudit, zvlast kdyz nevim pokud vubec existoval :)

              • Atilla  

                Mě to na dragsteru, který má hodně mohutnou stavbu problém nedělalo ani s 10,5uk velikostí bot DX. Ten rozměr byl poměrně rozšířený, než se přešlo na nesmysl 142×12 a teď to vykunili na 148. Prostě marketingové sračky nás nutí kupovat nové zbytečné věci. viz osa 100×15 atd. (prý se plánuje návrat na 110×20 boost). Do teď jsem boost řešil normálně adaptérem a nebyl s tím problém( a myslím, že tomu dávat občas celkem nažrat). A i s normálním nábojem a redukcí jsou moje levné 29" o velký velký kus tužší, než třeba sram roam 30 650b

                • bezdratova.sprcha  

                  Marketing tě nenutí kupovat absolutně nic. Nebo ti snad přijde, že by staré standardy už nebyly dostupné? Stojí vedle tebe nějaký zlý člověk z marketingu co tě nutí si koupit něco co nechceš? Sorry ale argument „marketing nás nutí“ je pičovina. Na trhu je mnoho výrobců a pokud nedává smysl něco tlačit, nebudou to tlačit a pokud něco tlačí jen jedna značka a ostatní na to kašlou, tak se to neprosadí leda by o to byl zvýšený zájem trhu.

                  142×12 bylo rozšíření 135×12 o takové ty drážky a nic víc. Tento konkrétní vývoj je docela nešťastný, protože se udělal nový standard pro vyřešení velmi malého problému (pro jejich obranu s tím, že to půjde kovertovat jednoduchýma koncovkama, což jde).

                  150×12 je DH standard počítající také s širší BB. 148×12 je standard pro obecné MTB aplikovatelný se současně nejrozšířenější šířkou BB. Když se na to podíváš blíž, tak tam jsou větší rozdíly než jenom dva milimetry šířky. 150×12 jednoduše pro obecné potřeby MTB nebyl vhodný.

                  • Atilla  

                    150×12 se standardně vozilo s klasickým domkem u většiny rámů.

                    Aha, tak mi teda ukaž 29" HT rám s agresivní geo kde není 148? Jsou na trhu tak 3 a k tomu s pro mě nevyhovující geo.

                    Ale ty máš určitě vyzkoušeno všechno, když jsi taký frajer, že plácáš 29" na 27,5" :)

                    • bezdratova.sprcha  

                      Že se to tak používalo neznamená nic. Úplně stejně můžeš používat boost zadní náboj se standardní klikou. Nic to nemění na tom, že ty standardy pro sebe nejsou určené, což může vést k nekompatibilitě.

                      A pláčeš na špatném hrobě. Těch agresivní 29" HT rámů je obecně na trhu málo. A boost standard používají ne kvůli zlému pánovi z marketingu, ale protože se výrobce nezávisle rozhodl tento standard použít.

                      • Atilla  

                        TVl kolik těch kol jsi jezdil, že o tom tak erudovaně mluvíš?

                        • bezdratova.sprcha  

                          Vysvětlíš mi co má společného to na čem jezdím s tím co bylo přijato jako standard?

                          To co si najezdím ovlivní možná tak subjektivní vnímání kol. To že 150×12 standard byl koncipovaný pro 83mm BB není subjektivní dojem, to je jednoduše fakt.

                          Když někteří výrobci dali 150mm osu na rám se 73mm BB, předpokládám že tím chtěli dosáhnout větší tuhosti kola aniž by byl člověk odkázán na velmi omezený trh 83mm BB. Nic to nemění na tom, že to je nestandardní řešení.

                          • goofy  

                            A není to jedno, jestli BB 73 nebo 83? Jen by se začaly dělat delší osy ve větším a bylo by. Teď máš sice středy stejné, ale 3 druhy řetězových linek na klikách, protože boost. V tom aby se čert vyznal.

                            • bezdratova.sprcha  

                              Právě že není, protože BB83 bude mít zase jinou řetězovou linku a 150mm osa ve svém standardu má jinou pozici kotouče než Boost – počítá ještě s o něco širší zadní stavbou, což se ne každému výrobci hodí. Kdyby 150mm osy výrobcům vyhovovaly, tak už by se v obecném MTB masivně prosadily dávno.

                              Fungovat to (myslím si) ve většině případů může bez problému. Horší ale je jak nastane situace kdy něco fungovat nebude. Co řekneš zákazníkovi? „Sorráč, nedržíme se předepsanou specifikací standardu a v některých případech mohou nastat problémy.“

                              Pro lidi co si sami kola staví, mají více kol a rádi by mezi nimi přenášeli komponenty, mohou být různé standardy na obtíž, bohužel jejich podíl na trhu není ani zdaleka tak „podstatný“, aby na ně byl brán zřetel. Drtivá většina lidí si prostě koupí kolo a jezdí a kvůli veškerým opravám a údržbě jezdí do servisu.

                              • goofy  

                                Širší zadní stavba přinese jenom dva problémy – větší tuhost a průchodnost… Nešlo čistě náhodou výrobcům zrovna o to? Ale to je jedno… Prostě se moc nehodilo, že co generaci si lidi koupí jenom rám a zbytek ne… Však je to vidět i na tom, že dost firem jenom rámy přestalo prodávat.

                                Jo a s tou řetězovou linkou je problém ten, že u boostu je jiná, než u 83 mm domku, ale kdyby nevznikl boost, tak nemusela žádná jiná linka vznikat, ale jenom by se použila ta co už tu dávno je. Jak složité co. :-)

                                • bezdratova.sprcha  

                                  Uvědom si ale kolik lidí si vůbec jenom samotný rám koupí a ještě k tomu kolik to udělá za tím účelem, aby si sami kolo postavili. Výrobcům, pak nestojí za to vůbec rámy na trh vydávat. Vem si kolik je s tím potíží – musíš rám nechat vyrobit, dát ho bokem jako samostatně prodejnou položku, pak distribuce a pak doufat že to někdo koupí.

                                  Nedávno jsem právě na tento problém už narážel. Občas je možné nový rám sehnat přes domluvu, ale musíš mít štěstí na dobré lidi a firmu.

                                  S 83mm domkem, jak jsem řekl, je potíž s Q-faktorem. Šířka zadní stavby u 150mm osy je uzpůsobena potřebám downhillu a přidružených disciplín. Pro obecné MTB je to pro většinu výrobců příliš moc, proto se to tam masivně neprosadilo.

                                  Obávám se že pořád „výrobce“ vidíš jenom jako nějaké sdružení lidí, kteří jsou mezi sebou domluvení a táhnou všichni jedním směrem. Toto je aplikovatelné pokud se bavíš o jedné firmě která má na trhu nějakou význačnou pozici (třeba Intel na trhu počítačů), ale v rámci jízdních kol je toto v podstatě neaplikovatelné. Hlavní masu zákazníků tady tvoří lidé, kteří si kupují hotové kolo.

                                  • Atilla  

                                    To že 83mm domek patří ke 150×12 jsi našel kde prosím? Protože co si pamatuji, tak 83mm domek se začal prodávám až po X letech co bylo na trhu 150×12!!!!

                          • Atilla  

                            Rozměr 150×12 tady byl tak o 5let dříve než 83mm domek!!!!!!!

                  • Lanzinho  

                    nemáš tak uplně pravdu.. za rok dva bych nejradši vyměnil rám a to co mám přestavěl.. pochybuju že v tu dobu seženu neboostovej rám na palcovej tlumič (myslím novej)… prostě mně to donutí koupit celej bajk nebo vyměnit s rámem i polovinu věcí

                  • scret  

                    to je ale totalni cipovina!!! Rad bych si treba koupil neboostoveho noveho Pika 2018 – nesezenu! Rad bych si udrzel standard 26 kol – uz dneska nesezenu nektery kvalitni gumy… Novy se ve 26 treba ani nedelaj atd. atd.

                • Pedro404  

                  142 (stejně jako 157 vůči 150) je 135 s 3,5 mm koncema, který drží v rámu kolo při nasazování a provlíkání osy, aby ho člověk nemusel podepírat nohou a zápasit s tim jak dement, za mě vynikající věc.

                  EDIT Koukám, že to už píše sprcha.

              • goofy  

                Vozil jsem to na XC Iron Horsu s 83 mm domečkem a neměl jsem sebemenší problém. Navíc průchodnost zadní stavby byla obří.

                • bezdratova.sprcha  

                  Ber to s nadhledem. Tak nějak jsem se spíš opíral do toho že když výrobce prezentuje nový standard, vyjmenuje tři tisíce pičovin z nichž pak třeba čtyři jsou reálné důvody proč nový standard vytváří.

                  U 148 vs 150 nejde jenom o šířku domku a osy, ale i o pozici kotoučů. Zkrátka a dobře tomu kdo boost zaváděl 150mm standard při navrhování rámu nevyhovoval. Zbytek trhu to velmi rychle adoptoval ze stejného důvodu.

                  • goofy  

                    Jeden z velkých argumentů je lepší průchodnost kolem středu. Neměla by mít zrovna tam výhodu osa 12×150 a 83 mm domek? Ale to bychom použili něco co už tu bylo, takže to se moc nehodí.

                    Stejně tak jako když vznikly nové 15×100 mm osy na předek. Prej úspora váhy s minimem úbytku tuhosti. Nakonec úspora váhy byla nula nula prd (v mém případě komba náboje osa třebas kolem 3 g) a tuhost se taky přestává líbit, tak Sram vymýšlí své spešl osy. Prostě dost těch novinek v cyklistice je jenom pro to, aby něco bylo a jenom malé procento je skutečným výrazným přínosem.

                    • gerrard  

                      V IT ted slo heslo: inovate or die. Jestli ti kluci nechodili do stejnych skol.

                    • bezdratova.sprcha  

                      U 83mm domku ale také narážiš na minimální Q-faktor, který je pro obecné MTB moc velký.

                      Hodně věcí se zkusí a neprosadí se. Nemyslím si že je špatně, že výrobci zkouší nové věci, špatně by bylo kdyby jenom seděli na zadku a recyklovali pořád jednu a tu samou věc a trh se nikam neposunoval.

                      Ber to tak že jenom něco přinést na trh s sebou nese značné náklady – R&D, produkce, distribuce. Hodně těchto věcí co popisuješ jsou pro výrobce ztrátové a nikdy na sebe nevydělají.

                      • Atilla  

                        A pro to vymysleli standarty 135×10,135×12­,142×12, 142×12+, 148×12, 150×12, 157×12, 110×20,110×20 boost, 100×15,110×15. 135qr, 100qr

                        A teď se koukneme do moto průmyslu kolik mají standartů pro MX .....

                      • goofy  

                        Tak proč to na trh přinášejí, když s tím mají takový problém…

                        Na 83 mm domku jsem jezdil 5 let a nějakého problému s nějakým faktorem jsem si nevšiml. Ono je mnohdy nejlepší jezdit a neřešit čísla. To pak člověk zjistí, že se za tu dobu vlastně nic moc nezměnilo, jenom mu prostě nesedí komponenty, když je náhodou chce vyměnit.

      • Zoidberg  

        Nesouhlasím. V obou případech své názory jasně prezentuje jako své názory, nikoli jako fakta „podle mě je to…“, „viděl bych to…“. Fakta jsou v podstatě jen technické specifikace a jejich přímé důsledky a kvůli nim nemusíš na MTBS – stačí se podívat na stránky výrobce.

        Prostě si někdo dovolil prezentovat svůj názor na rozměr 27,5". Nevidím v tom problém.

        • bezdratova.sprcha  

          Nesouhlasím s nesouhlasem. Názory vkládá tam kde jsou pro účely testu úplně nepotřebné a spíše přebytečné.

          Místo toho blábolu se dalo jednoduše říct, že 27,5" verzi neměli k dispozici pro testování, ale on z nějakého důvodu měl potřebu hrát snobskou strunu.

          • snas89  

            Blábolíš ty:)

            Pravděpodobně neznáš souvislosti, neznáš fakta. Pravděpodobně neznáš v rámci toho testu absolutně nic.

            Ale oháníš se tu závěry, „fakty“, soudy a hodnocením na všechny strany.

          • Zoidberg  

            Nejdřív názory vydává za fakta, pak je vkládá tam, kde jsou „pro účely testu úplně nepotřebné“… Nemrhejme svým časem.

            • bezdratova.sprcha  

              To je ale jedno a to samé, šmudlo.

              S časem si děláš co chceš ty sám. Pokud ti prijde vystup autora clanku OK, pak to taky asi vypovida o tom proc jsou obecne ceska internetova media v tak smutnem stavu.

      • snas89  

        Nejhorší je, když si někdo myslí, že umí číst mezi řádky a dělá závěry tam, kde nejsou:)

    • hmm  

      Proto jsem šel rovnou na 29tku, proč kupovat něco na půl cesty? To už radši 26tku

      • puka  

        Dvacet devětku jsem ještě nikde neviděl a číslo dvacet devít neexistuje..

        Když někdo měří prostě moc a jezdí lehký terén, proč by kupoval 27? V tomto jsi dokonale obsral celý cyklistický kšeft.

    • roman II  

      je fakt že většinu sezóny trávím na 29 a když sednu na bláťáka rb crr 27,5 si připadám jako na dětským kole

    • McBlacky  

      Něco na tom bude, ukazuje se, že i ve středním trailovým zdvihu 140–160 je 29" lepší kolo. Možná proto, že na tom i dřevo sjede víc než na 27.5", na testech a vyjíždkách z toho mají lidi lepší pocit a preferují ke koupí po srovnání 29".

      To, že pár lidí co jezdí těžší pasáže preferuje 27.5 trh nezachrání.

      • SKYlined  

        Pěkná blbost…

        • McBlacky  

          a argumenty? kromě: mě se na tom jezdí lépe, případně mých pár kamarádů má jenom 27…

          • Atilla  

            Když vidím jak se rodí 29fully i pro enduro atd tak si taky myslím, že postupně bude na 650b čím dál méně kol. I na těžkých pasážích se s tím už dneska jezdí dobře díky offsetům vidlí a krátkým zadním stavbám.

            • McBlacky  

              celkově ty rámy i v XC už začínají stavět na větší techniku a s obratností rozhodně problém není. NAsazení carbonu na ráfky se výrazně vyřešila tuhost výpletů.

          • SKYlined  

            Argument no, ten největší byl asi v tom že jsem nepocítil nějaký moc velký rozdíl mezi mrtvou 26 a 27,5kou hlavně opticky. Jo na firebirdu se drandilo dobře z kopce dolu a byl i mrstnejsi než switschblade, sb45 a sb55 to jo tak samo i sb6 to jsou u mě už kladiva do parku a SC s novým nomadem můj názor potvrdil.Nový Nomad už kolo na dlouhé výlety a drandeni po alpách s výjezdy přes 3hodky jenom do kopce není to samé jsem mel u sb6 které jsem původně chtěl. Já moc do parku nechodim i když mám jeden pod nosem lanovku přes cestu a gratis permice v celém rakousku.Záležet na preferencích daného a na tom jak si daný člověk bike postaví ať už 27,5 nebo 29 to je hodně subjektivní. Po tom všem byla u mě 29jasná volba a sb55 jak vzhledově tak hlavně jízdními vlastnostmi oproti switchblade a tehdejšímu Hightower které měli zadek pod 140 zdvihu a SC jsem neměl možnost vic testnout.

            Tvrzení že 29 se 160/140 si kupují dřeva co neumí jezdit v terénu se mě osobně celkem dotknul, do loňska jsem tady vsechno jezdil na 26 vyslapal a sjel. Tak samo jako teď s tím rozdílem že dolů to sviham podstatně rychleji než na 26 a do kopce to jede lip jak 27,5 enduro o tech pasážích nemluvě.

            • random  

              Přečíst ten tvůj první odstavec je fakt mrda. On netvrdil, že si vysoký zdvihy a 29" kupují dřeva, ale že právě to dřevo tu techničtější pasáž projede spíš na 29" bez techniky než s 27,5" koly.

              • novas752  

                No jak co. Pokud techničtější pasáž obsahuje velmi prudkou vracečku, s delší 29" se v ní zasekne spíš než s 27,5 nebo 26" kolem.

                • JakeF  

                  Srovnávej srovnatelný kola a je to víceméně jedno… Pokud si vezmeš 27,5" dnešního long & slack trendu, tak to v tý vracečce bude prakticky nastejno.

                  Navíc zas dost teoretizuješ, kolik znáš takovejch vraceček, kde by ses s 29" nevytočil a s 27,5" jo?

                  • novas752  

                    Pár jo.

                    Třeba sjezd v Prokopskym údolí okolo západní strany oplocení vojenskýho prostoru. Tam jsou na konci 3 hodně ostrý vracečky a začátečník úplně bez techniky nedá ani jednu z nich na čemkoliv. Na starym 26" ht je dávám všechny bezproblému s kolama na zemi, na 27,5" Jeffsy si potřebuju ve všech nadhodit do strany zadní kolo (první a poslední by šly smykem, ale to dělat nehchci) a mám trochu problém s tou prostřední odklopenou doleva okolo stromu, tam to chce nadhodit o dobrejch 60°a víc nahoru do prudkýho svahu, ideálně 90° a to mi zatim nijak extra nejde, dávám to tak 50/50.

                    Jasně, to je trochu extrémní případ, protože Jeffsy je o zhruba 12cm delší v rozvoru (vim že je o 19cm delší celkově od běhounu po běhoun). :) Ale i tak, asi 3× jsem tam jel na půjčených nebo prohozených 29" xc hardtailech a v tý druhý jsem si ani neškrtl, byť rozvorem byly nejspíš o něco kratší než Jeffsy.

                    Pár podobně ostrých zatáček je v Radotínskym údolí. Směrem do kopce je na dlouhym kole o dost nepříjemnější vracečka na Weberovi, na Hálkovi ta nad pomníkem jde na kole s velkejma kolama (26 vs 29 xc ht) taky hůř.

                    asi 4 podobný zatáčky mám ve sjezdech po svazích Černý studnice, ale tam to nejspíš neznáš.

                    • JakeF  

                      Tak ale to srovnáváš s krátkým XC HT 26". Srovnej to s 26" EN fullem s položenými úhly a bude to víceméně nastejno.

                      Prokopák moc neznám, ale na Hálkovi je ta zatáčka úplná dálnice, ta by šla možná i na tandemu :).

                      Mě teda nenapadá nic, kde bych se na 29" nevešel a měl bych pocit, že na 27,5" kole podobný kategorie bych se vešel. Ani v Brdech, kde je pár pěkně utaženejch anti flow trailů. Možná tak extrémky na Prachově, ale tam už to je víc enduro trial, než běžný ježdění, ale i tam mě víc limitoval skill než kolo.

                      • novas752  

                        Děláš chybu, v Prokopáku se dá pojezdit velmi pěkně. Akorát rozumný cesty nahoru bys spočítal na prstech jedné ruky, takže se trochu motáš v kruzích.

                        • JakeF  

                          Bych tam musel jet autem a to už můžu rovnou do Všenor :D.

                      • Atilla  

                        Jediné co mě na 29" vadí je třeba skok a za ním zatáčka. Velké kolo před sebou už vidíš skoro v zatáčce a zadní ještě není na dopadu. Ale nikde jsem neměl pocit, že bych se vytočil hůře než na 27.5". Stejně když už je to zavřené tak musíš přes předek, nebo si nadskočit. Každopádně vybírám trochu jiné stopy.

      • Morchella  

        na testech a vyjíždkách z toho mají lidi lepší pocit

        Jako všichni lidi, nebo někteří lidé? Já si třeba půjčil stejné kolo v obou rozměrech a 29 bych nechtěl ani náhodou. Proč také někteří renomovaní výrobci dělají menší velikosti pouze 27,5, větší 29 a ty střední v obou? Souvislost s výškou postavy a s rozměrem kol je více než zřetelná. (mám 178 cm)

        • roman II  

          vidíš, mám 174,5 cm a 27,5 je už pro mě mrtvej rozměr:-)

        • McBlacky  

          normální lidi, co přijdou na testovací dny nebo testovací vyjíždky, když se s nimi potom bavíme tak po vyzkoušení obou rozměrů se jim pocitové lépe jede na 29 a inklinují více ke koupi.

      • orm  

        Nejen tezsi pasaze, ale co jsou tezsi, jako ja :-). XC mam 29" a kdyz to pustim v tezsim terenu s kamenama, tak citim, ze ty kola nejsou tuha, tak jako na 26". Nevim co bych musel mit za kola na 29" abych dosahl stejne tuhosti. Pro me je to nejvetsi problem s 29", jinak mne to vzhledem k me velikosti vyhovuje.

        • McBlacky  

          stačí si udělat radost carbon ráfkama. Moje aktuální výplety na 29 (28drátů) jsou tužší než 27,5"" 32d (DT401) a 26" 32d (ztr). Vyprudilo mě to tak, že příští rok i na AMko jdu do carbonu, byt riziko že z toho budou třísky je velký. P5eci jen vykostit hliník za 1500 není jako carbon za 7000.

          Limity natažení drátů u hliníku končí tam kde se u carbonu začíná. Ze Ztrka ti vyjede nipl u 120–130 a carbon v klidu můžeš jezdit na 150 a to i čínskej! To je potom tak tuhý že to skoro nechceš :)

          • orm  

            To nemuzes myslet vazne :-). Abych dosahl vetsi tuhosti, tak mam dat za kola (rafky) xnasobne tolik. To dava smysl ;-). „Zavodni“ xc kola mam dt 401, 32 plochych spic, al niple. Na maratony ok, trilogy uz to nedalo a po prvni etape byly rozsypane. Na praseni jsem si nechal zaplest remerx wer, 32 2mm spic a mosaz niple, uvidim, zda to bude mit stranovou tuhost lepsi.

            Pro srovnani na 26" jsem mel levne wtb i19 st rafky, 32 spic 2–1.8–2 a hlinikove niple. Cenove a tuhosti uplne nekde jinde.

            • SKYlined  

              Třeba na svoje záplety nedam dopustit, po eaglu nejlepší investice ;)

              • orm  

                Ja nerikam, ze karbonove rafky nejsou fajn. Jen mne prijde, ze radit nekomu kupovat si 5× drazsi rafky pro zvyseni tuhosti je jako kdybys nekomu, kdo hleda pohodlne auto na jezdeni po meste, doporucil aby si koupil skovy mercedes, ze je to proste super auto. Nehlede na to, ze mam spise problem s bocni tuhosti, napr. pri jizde v kamenech, a tam si myslim, ze mne ty rafky stejne nepomuzou.

          • Dorsiflex  

            Souhlas. Ještě k tomu karbonu doplním – on se hliník nezastavitelně posouvá do „lowcost“ segmentu. Každý kdo to sleduje vidí, že například víc než 50% enduro rámů 29er se už nedělá v hlíně. Není to proto, že by z nás chtěli výrobci vytáhnout víc peněz za každou cenu, ale proto, že dosáhnout stejných parametrů tuhosti a pružnosti, se zachováním rozumné váhy je už u hlíny problém (o odolnosti jako takové ani nemluvě). Stále ale platí, že to musí být opravdu značky s velkým Z, co umí s karbonem pracovat.

            U kol to vidím stejně – prostě hlínu novým kouskům nenaučíš. Kdo viděl sranda videa, například jak Danny MacAskill trápí karbonové ráfky asi tuší, že hlína by při stejném zacházení vydržela ta 15% toho, co karbon.

            • Atilla  

              No nevím zase podívej co vydržel EX471 Gwinovi .

              Problém karbonu je, že nejde recyklovat a to je velký problém a bude ještě větší, až se začnou ve velkém používat nanotrubičky

              • Dorsiflex  

                Podle mě to nejde takhle posuzovat – to se můžeme do nekonečna bavit „co by, kdyby“ tam bylo nebo nebylo, to, či ono.

                Co se týká recyklace – z historie je vidět, že všechno je problém, dokud to není velký problém, co je třeba řešit. Potom se nějaké najde. Nepochybuji, že s recyklací karbonu to bude stejné :).

                • Atilla  

                  No tak ten carbon rozemelou a zasypou do jímek, ale nano trubičky zatím nezachytí ani filtry na vodu.

      • JFtryall  

        U tech 120–140 to je asi vicemene vyresene. Navic vetsinou ten ram pujde pouzit i na Pluska a to se docela hodi, kombinace 2.8– 2.6 zadek je na traily moc fajn. Na enduro pouziti myslim 27'5 chvili zustane. Hlavne mensi velikosti na 29er uplne smysl nedavaji, hlavne zacinajici pilot s tim muze mit problem. Navic 27'5 hodne pofrci v elektrikach, takze koncit to jeste nebude.

    • -b-n-x-  

      Ještě že mám 26" :-)

      • Strakááč  

        Tak nějak.. a to mam v plánu na konec příštího roku stavět FRko podle toho jak se vyjezdim to koupim..

        A kola? Jedině 26" :))

        • Rubi  

          Vsak to spada do kategorie detskych kol

          • Strakááč  

            ha ha..

            ..............píše ten, co jezdí na kole, co je určené do terénu, které zvládne project i dítě ;-ز

        • random  

          Tak ekonomicky taky určitě dobrej nápad, protože je to o trochu déle mrtvější rozměr.

    • woodrider  

      tvrdit že 27,5 je mrtvý rozměr je úplný nesmysl… podle mě je to výborný rozměrový kompromis a třeba na technické traily i vhodnější než 29. Jinak ale pro mě 29 bomba. Mrtvý rozměr je 26, máme doma staršího 26 HT a když na to sem tam z nostalgie sednu, připadám si jak na dětském kole. Top výrobci přestávají 26 rozměr vyrábět úplně, to o něčem svědčí.

      • scret  

        jj, svedci, je potreba strilet novy rozmery… az se trh nasyti, vymyslej dalsi:))

    • RomanH  

      Tak hlavne 27.5 mi prijde umele vytvorenej rozmer. Zacaly se delat 29, a aby donutili i ty, kteri 29 nechteji, vymyslel se rozmer 27.5. Stve me to, protoze 29'' nechci, a nove plaste / vidle / zajimave ramy se uz v 26'' sehnat nedaji.

      • bezdratova.sprcha  

        27,5" vzniklo kvůli tehdy ještě docela velkým nedostatkům v geometrii 29" rámů.

        • Vilém  

          Jo? A jake byly nedostatky 26" ramu?

          • woodrider  

            nedostatky 26 rámů nebyli žádné. Problém je pouze v malých kolech :-)

            • Vilém  

              Ze jsou o tolik mensi nez 27,5".

              Jak pise Roman, potrebovali akorat vytahnout z lidi prachy.

              • woodrider  

                :)) tohle je nejčastější argument těch co si nedokážou přiznat, že mají doma něco co je dávno překonané a sto let za vývojem :)) ne za trendy, ale za vývojem !

                • Sgt Pepper  

                  na tom nesejde…ale je to krásný!

                  když vedle sebe postavím starou a novou Felicii ve srovnatelném technickém stavu a řeknu ti „vyber si“, po čem sáhneš?

                  (starou myslím tu první)

                • RomanH  

                  O tom to neni. Muj dalsi bajk asi bude ocelovej celopevnak 27,5+ (necham si tim zadni vratka na 29, kdyby mi to nesedlo, pripadne si poridim dva pary kol). Ale fakt nevidim nejaky extra prinos 26->27.5. Jasne, nechtit 29 a porizovat si nove kolo, vezmu ted 27.5, ale jen proto, ze mi tu 26 zabili, ne proto, ze by mi nesedela nebo ze bych cekal jine vlastnosti (pri podobne geometrii).

                • Vilém  

                  Tak mi osvetli, k cemu byl ten tvuj „vyvoj“ dobrej? Co bylo na 26" tak spatnyho a co je na 27,5" o tolik lepsi?

                  • woodrider  

                    dobrej byl v tom že jednoduše vymysleli něco, co je efektivnější… Netvrdím že 26 byl úplný omyl a 27,5 je megabomba, ale ten rozdíl tam cítit jde ve všem, lépe to jede, lépe to pobírá překážky a veškerý bordel pod kolama, je to rychlejší, větší efektivita. To že top výrobci úplně od 26 upouští není jen tak že by si to někdo vymyslel aby nebyla nuda…

              • Zoidberg  

                A postupné vymizení tohoto průměru v některých (XC) ne-li ve všech segmentech lidem ty prachy z kapes vytáhne podruhé.

      • woodrider  

        Uměle vytvořený ?? :-) Všechno má prostě vývoj… Mě přijdou 29 super, ale 27,5 taky. Máš možnost volby podle toho co jezdíš, nebo lidi menšího vzrůstu mají možnost menších kol, to mně přijde celkově jako přirozené a dobré řešení. Naopak 26 mně přijde jako nesmysl, na kterém se vždycky jenom hodně nadřu.

        • RomanH  

          Ja nepopiram smysl 29, stejne tak i 26. Ale u 27.5 vs 26 moc rozdilu v pruchodnosti terenem nevidim.

        • KAITEN  

          haha

        • iron.hide  

          hahahaha

        • puka  

          hahahahaha ?

        • Strakááč  

          To nejni možný ty trollíš ne? Nebo jsi až tak jednoduchej?

        • novas752  

          A tak samozřejmě, v dnešní době co neprochází neustálym bouřlivym vývojem jako by nebylo a na pár let starý výdobytek se hledí jako na zastaralý křáp.

          Otázkou je čim je ten vývoj hnanej.

          • JakeF  

            Poptávkou… Kdyby lidi nový věci nekupovali, tak je nikdo nedělá.

            • novas752  

              Spíš bych řekl že takovym tim jobsovskym „je potřeba lidem ukázat co chtějí“.

              • JakeF  

                Jsi nesvéprávnej nebo co? Dneska si můžeš koupit víceméně cokoliv, nikdy v historii nebyl takovej výběr různejch typů kol, takže pokud se ti nějaká novinka nelíbí, opravdu nic tě nenutí.

                • novas752  

                  Kde řikám, že mě někdo nutí? Jobs taky někoho nutil?

                  Já mám co mi vyhovuje.

                  • JakeF  

                    Takže sis vybral co jsi chtěl… A jsme u toho, prodává se to, po čem je poptávka.

                • scret  

                  jako fakt?:) rad bych novou vidli 100mm na vecka a s klasikou krkem a vahou do 1600g…

                  Nejak to uz par let (mozna tak 10) u vyrobcu v katalogu nevidim:)))))

                  • JakeF  

                    Tvle, véčka… Tak zase nemyslím úplný retro.

                    Jinak já nikde netvrdím, že koupíš náhradní díly na každýho veterána, jen že se prostě vyrábí to, po čem je poptávka, a že je dneska ten výběr extrémně širokej. Pokud bude slušná poptávka po 26" vidlích na véčka, tak je určitě někdo začne vyrábět.

                    • scret  

                      ale jdi ty brepto:))

                      Zrovna po tomhle poptavka je.

                      Jinak retro… kdyz to vezmes, tak za par let budou retro treba jiny veci, ktery dneska desne frcej…

                      A rozhodne si nemyslim, ze si muzes koupit dneska cokoliv. Neni to pravda. Ano, vyber je velky, ale v podstate vyber toho, co ti vyrobce nabidne:))

                      Viz. treba Pike 2018… doprdele, proc ho delaj uz jen Boost??? To je jako 15ka osa retro? ale notaak…

                      Proste je to o tom, ze nas vyrobci cim dal vic nutej kupovat a kupovat, vetsi a vetsi mnozstvi dilu je min a min kompatibilnich…

                      • JakeF  

                        A to jsi zjistil jak, že poptávka je?

                        Že by měli výrobci vidlic nějakou domluvu s výrobcema kol, že nebudou vyrábět 26" vidle, aby lidi víc kupovali 27,5" a 29", když by na 26" vidlích mohli vydělat hromadu peněz, když je po nich taková poptávka? Neměl bys to zkusit do vlákna o konspiračních teoriích?

                        Realita je taková, že drtivá většina lidí díly prakticky nemění… Prostě koupí kolo, chvíli na něm jezdí a pak si koupí nový. Jestli na tom je nějakej novej standard je jim úplně jedno.

                        • scret  

                          delaj se jiny kraviny, kde bude poptavka mensi…

                          S 26kama se znova prijde, uvidis… jen je potreba ted nejakou dobu tlacit jiny prumery, aby 26ky zmizeli…

                          Staci se podivat jaka byla PR vyrobcu za poslednich par let na ty dva moderni rozmery kol:)) Nejdriv 29ky a zahodte 26ky… a vymyslime idealne jeste neco, at ty lidi zahodej 26ky uplne… v tu chvili je tu nejbajecnejsi 27,5… Vyrobci, ktery tlacili 29 i pomalu na detskych kolech najednou zacinaj meknout a prekopavat na mensi kola… a ted se nam kolotoc rozjizdi znova – 29ky na vsechno a 27,5ky budou za chvili pomalu okrajove:))))))))

                          To, ze jsem paranoidni neznamena, ze po me nejdou:)))))

                        • JFtryall  

                          No ty domluvy mezi nejvetsima hracema to je bezna praxe, nejen v cyklistice. Viz zariznuti klasickyho 15×100 u novych vidlic a nesmyslny 12×100. Shimano se proste rozmyslelo, ze to tak bude. Spesl, Trek a Giant se chyti a uz to je, ty firmy normalne komunikuji mezi sebou. :-) Ostatni pak jen cuci ze OEM vyber je uplne jinej a musi se podridit. A kdyz pak potrebujes naboje, tak nejsou. Peklo. Pak se stane prusvih a dily nejsou ani na vyrobu. A zakaznik ceka.

                          • Atilla  

                            Tak 12×100 je pro mě novinka. Za dva roky bude 12×100 boost a kdo ví co potom:)

                            • JFtryall  

                              12×100 je road specific pevna osa na predek. CX, Gravel atd., obcas ma nekdo i 15mm, ale to je prave ten bordel v tom. Kdyz uz to standartizovat, tak proboha udelat aspon 15–12mm vymenny redukce, rozumna vaha pod 150g a diry aspon 24–28–32, pouzitelny i na XC. A tohle snad nikdo nema.

                              • DoomHammer  

                                Ty redukce jsou, ale stojí jak selátko :)

                                vidlu na 150×12 mám v plánu, ale mám nábu 150×15, takže si nechám udělat redukci.

                                • JFtryall  

                                  Ja mam Bitex, redukce za par korun, ale je to jen 32 a je tezka. Navic bych byl rad, kdyz by se to tocilo jak silnicni naboje. :-)

                          • JakeF  

                            Že se domluví výrobci kol dejme tomu, protože jednotný standardy jim prospívaj všem… Ale nevěřím tomu, že by donutili třeba Fox a RS, aby nevyráběli 26" vidle jako náhradní díly pro starý kola, kdyby po nich opravdu byla taková poptávka.

                            Realita je taková, že ty 26" vidle by se vyráběly v moc malejch sériích, cena by byla o desítky % vyšší než u MOC větších průměrů a pochopitelně by nešly sehnat OEM ceny, za který se u nás prodává hromada RS. A kdo by dneska dal třeba 25 tisíc za 26" SIDa? No, moc velká poptávka po něm nebude…

                            • JFtryall  

                              Ano u tech starsich veci to tak bude. Pravda ale je, ze ten interval, kdy firmy ukonci podporu je obcas hodne kratkej. :-) a ted s elektrikou to dostane jeste uplne jiny level.

                              • Pedro404  

                                Jak myslíš to ohledně elektriky?

                                • novas752  

                                  Že u normálního kola se to vždycky dalo tak nějak ochcat. Ale když ti třeba za 6 let odejde nějaká speciálně tvarovaná baterie do rámu, tak nazdar konečná.

                                  • DoomHammer  

                                    namrdáš tam hromadu lionek :)

                                  • JakeF  

                                    Nejsou náhodou ty dnešní baterky většinou jenom hromada 18650 naskládanejch do jednoho obalu?

                                    Někde jsem slyšel, že to takhle měla dřív dokonce i Tesla…

                                • JFtryall  

                                  No, ze spousta veci se bude tlacit timhle smerem. Bude se uvazovat primo s aplikaci na elektriku, coz klade velky naroky na odolnost, ale i co nejnizsi vahu. Pocitam s tim, ze 35mm kokpit bude standart a vubec bych se nedivil, kdyz by vznikl novy sloupek k vidlici a dalsi veci. Coz ale doufam, ze by mohlo vyvoji pomoct. Uz ted se vyvoj ramu a schopnost prace s materialem posunuje na dalsi uroven. Byl bych rad, aby se dalo casem udelat kolo za tisic euro, ktere bude mit vlastnosti jako ted za dvojnasobek. Aerodynamika, geometrie, tvarovani, tuhost. Porad to pujde do nizsich cenovych sfer. 650b bude dal dobre slouzit pro pevny zakladni kola a tam je budoucnost hodne elektricka. Navic funguje jako offroad specifikace pro gravel biky a to neni moda na rok.

                                  A co psal kolega vyse je taky velka pravda. Navic tech vyrobcu bude nekolik a kazdy ma svoje atypy a dily. A kdyz si predstavim, jakej je v tom chaos ted a porad neco neni, tak si ty situace za par let ani nechci predstavit. :-) navic prestavaji vlastne existovat modelove roky, protoze ty terminy ma kazdy podle sebe.

                                  • scret  

                                    posledni odstavec- presne tak… Vzhledem k tomu, ze i dneska je problem sehnat nektery plast ve 29 nebo treba i 27,5… pritom by to melo byt naopak… Resp. ne sehnat, ale podle meho neni takova dostupnost skladem jako bylo treba u 26tek…

                                    A 3zadele „standardu“, to bude poteseni na skladovy zasoby…

        • kandik psi zub  

          joo placebo je síla

          https://www.youtube.com/watch?…

          2:20

          the slowest bike of the three was 27 and a half......

    • Pany  

      Tak nějak jsem to tu přelouskal a musím přiznat, že jsem toho takovej.....vy­jukanej :-) Nicméně si u té příležitosti dovolím vyjádřit i svůj názor, poznatky a zkušenost, byť ne velkou. Za mě má rozměr 27,5" určitě budoucnost i nadále. Např. lidi kteří byli zvyklí a zarputilí na 26" tak půjdou do 27,5", protože je jim to prostě bližší a taky proto, že pořádný nový kola na 26" už se nedají koupit a nebo jen těžko. Sám jsem vyzkoušel všechny tři rozměry a ustálil jsem se tak,že mám HT na 26" co jsem si nedávno postavil a 27,5" fulla, hlavně proto, že jsem nesehnal tak dobrou 26", ale nelituji (byl jsem zpátečnickej). Poznatky jsou po čase ježdění takové, že 27,5" kolo mě ohromilo oproti 26" tím jak neskutečně vede stopu ve sjezdech je jistější. Na takové té velké hravosti oproti 26" pravda ubralo, ale zase si na něm troufnu víc. Naopak 29" ač jsem zkoušel, protože už tak zpátečnickej nejsem mě zatím neoslovilo. Ač měřím 182cm tak si na těch velkých kolech připadám divně a kola na mě působila kord v malé rychlosti hodně vratce a nejistě, ale zároveň věřím, že na delší rychlejší švihy to bude fajn. Ikdyž na takové ježdění už bych si koukal spíš na jiný segment kol než MTB. Díky za prostor.

      • Atilla  

        Mě by zajímalo, zda jsi schopen odfiltrovat velikost kola od změny velikosti kol. Podle mě je rozdíl mezi 26" a 650b minimální a daleko víc udělá geo. A ještě víc udělá geo na 29", jezdil jsem hajtry a udělal si obrázek o tom jak jsou neobratné a přitom si stačí vybrat kolo co ti sedne a můžeš mít 29" skoro jako dirt na 26" když to trochu přeženu.

        • Pany  

          Řekl bych, že jsem. Když srovnám srovnatelné (aspoň dle mého), tak HT kol na 26" jsem vlastnil několik v různých geometriích takže je mám naježděný a mám dvě do teď. Nedávno jsem měl tu možnost vyzkoušet si HT 27,5" a 29" GT (tuším, že Avalanche) stejný ročník, stejný model. 27,5" v Lku a 29" v Lku i v Mku všechny hned po sobě. A jak jsem psal výše, 27,5" je těm 26" podstatně bližší plus se jízda na nich zklidnila a lépe drží stopu, ale pořád si ponechávají tu hravost. Tak 29" už byl pro mě ale razantnější skok, citelný hned po přesednutí z kola na kolo. Obratnost a živost se prostě vytratila a cítil jsem se na něm nejistě. Určitě bych si na něm netroufnul na tolik jako na 26" nebo 27,5". A jak jsem již psal, na švihy na delší cestu si ho dokážu představyt.

          • novas752  

            To musí být tvrdá představa. :)

          • Atilla  

            Tak skok mezi 27,5" a 29" je jasně zřetelný, ale mezi 26" a 27.5" ten centimetr na poloměru je stejný rozdíl jako když přehodíš různé pláště.

            26" mám a měl jsem jich hodně, mám i 27.5" a několik jsem jich jel a k tomu vlastním 29" (to je hravoučké daleko víc než full 27,5") osobně nejsem schopen rozlišit 2 cm na průměru, to spíš je hodně znát rozdíl mezi VPP a FSR.

          • JFtryall  

            Na 29er uz clovek musi trosku ladit stopy a trosku zmenit styl z hopsaciho do projizdeciho, zvlast kdyz na 29 dlouhodobe nejezdi ani na xc treba. Myslim, ze v XC asi neni co resit, tam to je vyresene i u FS. V trail kategorii to bude taky hlavne o 29 a 27'5+, ktere paradne funguje v nestabilnim a tezsim povrchu- korenovky a ruzne hrebenovky se na pluskach jedou lepe, nez na 29eru. Ta stabilita a komfort 2.8 plastu je dal, nez 2.3 devetadvaca. Pritom ovladani je porad ok, musi byt akorat dobry kola a tuhej kokpit. Byl bych rad, kdyz by se segment plusek rozsiril co nejvic. Gumy jsou fakt zasadni. A vetsi vyber 30–35mm int. lehkych a tuhych rafku.

          • KAITEN  

            dnesni 29er uz jsou uplne nekde jinde nezli pred 3 rokama, sam jsem nebyl zastancem velkejch kol, ale ..... momentalne uvazuju o novym kole, jenze mam opravdu perfektni 26 a pokud bych to chtel nekam posunout a zustat na vaze tesne nad 9kg tak jeto neskutecna palka. nicmene letos jsem mel stesti okusit topmodely BMC SW a Cannondale.

            k ty hravosti jenom jedno, je rozdil jestli sedlas kolo ktery vazi 13kg a ktery 9,5kg a u 29er jeto jeste vic o zapletech.

          • Ondraj  

            Když jsem z 26 po cca 20-ti letech poprvé jel na 29, tak jsem měl problém v rychlé jízdě vybrat i prudší zatáčku na silnici. Chtěl jsem jen říct, že to chce na 29 najezdit víc a člověk si zvykne a jen vyzkoušet nestačí, skok je velký, ale o tom to je. Dnes mi nepřijde, že by mě 29 oproti 26 v něčem zásadně limitovala, naopak si uvědomuji výhody, které 29 má. A asi mít reálně musí, jinak nevidím důvod, proč by se mi dnes na 26" už nechtělo jezdit a obzvlášť, když ji jezdil tak dlouho. Na 26 jsem musel např. vyměnit řídítka za širší, nechápu, jak jsem mohl dlouho jezdit 58. Ale rozumím taky tomu, že primárně záleží, co člověk jezdí, jak je vysoký, 26 má určitě pořád co říct. Nakonec proč nemít větší výběr.

            • SKYlined  

              To se mi stalo 3–4 roky zpatk na RS s nějakým Gt, prostě líná těžká neobratná mrcha po první jízdě jsem ji vrátil a vrátil se rád na svou 26 ;)

              • JakeF  

                Takže když to nesedělo tobě tak to bylo automaticky špatně jo? Určitě své mouchy má o tom žádná ale to má hodně novych a především drahych kol i teď.

                :)

              • Ondraj  

                Ona 29 má větší nároky, je citlivější na kvalitnější komponenty, rám, geometrie, kola.

                U 26 je toho prostoru určitě víc. Ale za sebe musím říct, že teď na 29 jezdím rychleji a hlavně s lepším pocitem než na 26. Když dnes vidím 2m chlapa na 26, tak si vždycky vzpomenu na Jen počkej na vlka na kole :). Prostě mi to nejde k sobě a nějak mě teď 26 na oko vadí i u fullů, které mají blíž k HT.

        • Strakááč  

          Přesně tak.. a ještě je dost znát tuhost u fulla ale i u ht… krátká zadní stavba a delší reach kterej vylepší stavení na zadní a hned je to obratný.. zrovna nedávno jsem si zkusil dvacetdevitku s moderní geo.. a obratný to taky bylo… jo, na dirta to nemá.. ale byl jsem celkem dost překvapen..

    • kali222  

      vzdycky byl. rozmer, ktery byl vytvoren, jen aby se neco prodavalo, nemuze dopadnout jinak. presne takovehle diskuze ten konec 650b pozvolna prinesou. za chvili se zacnou objevovat vlakna typu: „uz nebudou 650b srouby do kosiku“, „vypadla jedna guma z nabidky = postupny konec 650b“, „vyrobce xyz pro pristi rok ubral jeden 650b model :OOOO ouuu uaaaa“. panika o konci standardu ne/chtene podporena ne/zavislymi testery (kteri musi pochvalit vse, aby meli co priste testovat) v kooperaci s hltaci jakýchkoli novinek. k nim se pridaji hlasiti a hrdi majitele 29" biku s vyskou do 160cm a konecne zbude ten jediny a pravy rozmer. 29"… a vse ostatni bude zapomenuto. :)

      …a pak se to bude zase opakovat s jinym rozmerem obruci.

      • goofy  

        AmEn! :-)

        • DoomHammer  

          29" to čeká taky, zjistí se, že 30" je lepší pro průchodnost terénem.

          • Ondraj  

            Ale 29 se vlastně vrací tam, kde to už na kolech bylo, že MTB pak mělo 26 bylo podle mě hlavně z důvodů možnosti dřívější technologie, větší tuhost při zachování rozumné váhy a ceny jinak nešla vyřešit.

            • KAITEN  

              hlavne ceny :-)

            • krabica  

              26" byly proto, že v počátcích MTB se v USA upravovala městská kola, která měla tento rozměr.

              • xtonda  

                Aha, takže zpočátku jako bastl a z nouze ctnost a později jako relikt. Protože když se podívám na dětská kola, tak rozměr 26" se používá na kolech pro postavy od 145 cm (u některých výrobců i o dost méně), takže mi nedává smysl aby dospělý člověk normálního vzrůstu jezdil na tom samém.

                • iron.hide  

                  uplne v pohode na tom jazdim, tento rok ~8000 km, minuly to bolo cca 10k

                • Lišák  

                  Myslím, že Charlie Kelly má něco přes 145 cm

                  • krabica  

                    Přesně na takových strojích se frčelo. :-) Docela obsáhle se tomu věnovali v časkáku Biker.

                • Petr L2  

                  Jasně, na začátku vzali co bylo dostupné a pak to všichni okopírovali a stal se z toho vzor na který se dlouho nešahalo i když se tak nějak tušilo, že to není uplně bez chybiček :-)

      • Strakááč  

        Spíš se ten rozměr udelal aby nebyly jen jedny kola.. koukni na auta taky mas ruzny průměry.. koukni všude je něco s ruznou velikostí.. a lidi si vyberou.. jen s tou novotou přijdou i kecy o tom jak je to super atd.. a treba u neceho a pro nekoho to tak je,pro jiný nejni..

        Pořád je to ale spekulace o hovně protože každej ma vlastní volbu a preferuje to co se mu zdá nejlepší..

        • kali222  

          to je zajímavé přirovnání, mistře Strakáči. :)

        • nitraq  

          Já vím, že tohle je vlákno o technický věci a že ty jsi truhlář, ale simtě, čárky by nebyly?:)

          • Strakááč  

            píšu čárky.. ale na mobilu je nepíšu.. moc zdlouhavý.. :D a když to nabídne slovo s háčkama a čárkama tak to tam taky prdnu jinak bez háčků a čárek… :D tá že ták

            • Rubi  

              Moc zdlouhavy, ale misto carky vsude namrdas 2–3 tecky. Tak ty mas dost. :-)

              • Lanzinho  

                Pisu taky tak

              • Pedro404  

                Vy totiž jeden mluvíte o interpunkci a druhej o diakritice, to je pak těžký.

              • Strakááč  

                njn tečky píšu protože když to píšu, tak si představuju jak když to říkám.. a ty tečky… jsou jakoby delší mezery'jinak jo, místo některejch teček bych měl dát čárku.. a někde bych je neměl dávat vůbec ale moc to hrotíte.. :D

                • DoomHammer  

                  Není nad to obkecat si, že neznám základy mateřského jazyka.

                  • palomen  

                    delam to uplne stejne…a co…on se vzdycky najde naka osoba co bude hrotit pravopis.. ja to psani tady beru jako smsky proste to pisu jak mi to jde nejrychlejs carky tecky neresim…urcite to ma i vice lidi…

                  • Strakááč  

                    jo. obkecávám to, že neumím psát česky…

                    já to umím, jen se u toho musí přemejšlet…

                    až to bude důležitý pro mě, tak se budu snažit psát jak se to má… tady jde o hovno.. tak to neřeším..

                    a jestlis tím máte problém.. tak si ten problém vyřešte, já s tím problém nemám..

                • obda  

                  Nehrotíme, blbě se to čte. V psaném projevu nefunguje to, co v mluveném.

        • gerrard  

          Rozmer 29" tu byl a moc se neprodaval, kazdy rok jsme se chodili divat na 29" kola a smat se jak jsou hnusne. Pak to udelalo cvak a zacalo se to cpat ve velkem, zacalo se se to objevovat ve svetaku a lidi zacali kupovat. Duvodem byl nehybajici se trh kol , kde se nic noveho nedelo a tak bylo potreba dat mu impuls a evidentne se zadarilo. Ti vyrobci co tuto vlnu nestihli, pak rychle prispechali s 27,5" jako s tim „jedinym spravnym“ rozmerem, ktery dava dohromady vyhody obou rozmeru a nebere zadne jejich nevyhody. Vysledek je odepsany rozmer 26", ktery je skoro to same jako 27,5", ale momentalne uz jen doziva a kazdy rok v nem mizi nejake komponenty. A od te doby se cyklo trh posral a porad jsou nejake novinky. Fat, gravel a ted nove ekola. Takze pokazde jde jen o to jedno a to vydelat prachy. :)

          • -b-n-x-  

            Nechapu co furt kecate neco o tom jak ti vyrobci neco nuti. To jako, kdyby se „trh neposral“ tak by nemohly vzniknout fat, gravel a e-kola? Tuhle myslenku bych chapal v pripade, kdyby se s prichodem neceho noveho, uplne prestalo vyrabet to stare. Treba, by najednou vyrobci zacali objevili fat, tak by uplne prestali delat mtb. Potom zase gravely. A ted by uz vyrabeli jenom e-kola. Nicmene to tak neni, a i u tech 26, ktere se jiz teda nedelaji, tak je porad celkem hodne komponentu.

            Osobne hlavne nechapu, jak je mozne, ze lidem vadi stale sirsi nabidka. Jinak bych chtel videt co si tak rikali cykliste v dobe kdyz se trochu vice zacaly prodavat mtb kola. Beztak to byly podobne kecy :-)

            • DoomHammer  

              Staromilci vždycky blbě kecali, když se objevila novinka, museli se udělat něčím zajímaví. Když nastupovala hlavní vlna 29", tak jsem měl pocit, jako by někdo zákazníkům držel pistoli u hlavy a „to si koupíš nebo tě odprásknu“.

            • gerrard  

              :) Se cilis a unika ti to dulezite. Do doby nastupu 29" tady byl nejaky liny trh z koly, ktery se moc nehybal a prodavalo se v podstate porad to same. Od te doby co se povedlo uvest 29" a vydelat najednou slusne penize, je tu uporna snaha porad prinaset novinky a objevit nejakou mezeru, ktera pujde zpenezit. Trochu me to prijde jako doba, kdy IT firmy prestali delat nadsenci. ale zacali je ridit marketingovi pracovnici. Siroka nabidka nikomu nevadi a marne premyslim, kdes tuto blbost z meho prispevku vydedukovals. To na co ukazuju je ta snaha mit porad neco noveho, nekdy skoro az za kazdou cenu.

              • -b-n-x-  

                Ja nevim, mozna to vnimam nejak spatne. Ale mam pocit, jakoze ta snaha „porad neco noveho za jakoukoliv cenu“ je tady mnoha lidmi prijimana jako neco negativniho. Pritom me to prijde jako vicemene poitivni proces.

                • Atilla  

                  Jo já mám fakt pozitivní pocit z toho, že se zpět vrací BSA střed a osa 20×110, Ještě chvilku a vrátíme se zpět k náboji 150×12 atd:)

                  • kali222  

                    počkat počkat, někdo se vrátíl ke 110/20mm? :) to by bylo dobré. tenhle návrat za každou cenu bych bral. :) závit ve středové mufně také.

                    • Atilla  

                      JJ, jen bude boost(stávající půjde použít s podložením kotouče). Už jsem četl nějaké rozhovory na PB s výrobci vidlic.

                      • goofy  

                        Přesně tak. Zatím ale asi spíš jenom na sjezdové dvoukorunky… :-/ Uvidíme, jestli se to posune i do EN segmentu.

                        • Atilla  

                          Tak torqueCap naznačil nenásilný přechod zpět k 20mm ose… Nebude to dlouho trvat a na EN vidlicích bude opět 20mm(viz durolux)

                          • goofy  

                            Snad jo. Celá patnáctka byl nesmysl…

                          • kOmE  

                            Jak se jím tu 15 podařilo takhle protlačit pořád nechápu, když 20mm váží stejně ,ale tuhost je úplně jinde.

                            • Atilla  

                              15g úspora na celku. Neber to!

                              • goofy  

                                No právě že u některých nábojů asi ani to ne… Hope nába je třeba pro 15 mm osu lehčí než pro 20 mm osu, a předpokládám, že u většiny konvertovatelných nábojů to bude stejně, a rozdíl os je mnohdy menší než těch 15 g, takže se pak v reálu pohybujeme klidně kolem 5 – 7 g, a to se vyplatí! :-)