• vasado

    Ahoj, vlákna zabývající se problematikou pevné jsem už pročetl a váhám zdali koupit na můj bike ( viz profil ) pevnou vidli nebo R7 80mm. Hlavním kritériem je hmotnost, dalším je hmotnost a na třetím místě je hmotnost :-) to mluví v prospěch pevné. Ale zase se bojim, že nebudu vůbec stíhat ve sjezdech nebo v horších terénech. Proto otázka na Vás, co jezdíte pevnou – je to zpomalení tak markantní? a další věc – ve sjezdu nevybírám zrovna nejčistší stopu, takže stávající vidle dostává dost nažrat – vydrží to i ta pevná nebo ostatní komponenty?

    Díky za Vaše postřehy

    PS: vidli bych bral ON-ONE karbonku

    0 0
    • Azmir  

      Vše je o technice, pokud jí nemáš ber odpruženou.

      0 0
    • Singlespeed  

      Pokud nevybíráš zrovna nejčistší stopu, tak s pevnou akorát hodíš tlamu :-) . Neodpustí ti žádnou chybu.

      0 0
      • MlokCZ  

        Padání bych se zase tak moc nebál, s pevnou prostě jedeš pomaleji (pokud nejsi superexceletní technik).

        S pevnou mi to přijde naopak bezpečnější i než na fullu. Jak je s odpružením vše i v trochu těžších sjezdech výrazně rychlejší, tak je to v těch větších rychlostech pak i nebezpečnější (nejen, že pád je pak horší, ale máš všude i mnohem méně času na reakce).

        0 0
    • MlokCZ  

      O tu pevnou vidlice se vůbec bát nemusíš. Pokud to pustíš stejným způsobem jako s odpruženou, tak daleko dřív než bude problém s vidlicí, tak ti to urazí ruce.

      A pro srovnání rychlosti v rozbitějších pasážích, hlavně tedy sjezdech. Na fullu jezdím z party sjezdy vždy v popředí a někdy jsem i nejrychlejší. Na celopevňáku i přes to, že je to 29tka (na které je to s pevnou o třídu lepší než na 26 celopevňáku), tak jsem oproti ostatním (oni pořád na stejných kolech, někdo HTčko s odpruženou, někdo full) nejpomalejší a to s velkým rozdílem (oproti tomu na fullu nikdy neujedu tolik).

      A pro srovnání, když jsem jezdil HTčko s odpruženou, tak to bylo blíže k fullu (rychlostně v rozbitých sjezdech) než k celopevňáku.

      Zase ve výjezdech (pokud není moc rozbitý) to letí, ze sedla můžeš kdykoliv bez jakýchkoliv ztrát a řešení zamykání a jako bonus žádné negativní změny geometrie (ve výjezdech a sjezdech).

      Ta OnOne je velmi tuhá (na pevnou karbonku), odolná taky hodně, ovšem je poměrně těžká. Mně to třeba nevadí a preferuju tuhou pevnou (nesnáším když na málo tuhé pevné karbonce při ostřejším brždění má extrémní pohyb), ovšem pokud máš jako prioritu hmotnost, tak OnOne není dobrý výběr.

      0 0
      • vasado  

        No docela si mi nasadil brouka do hlavy. Nemam rád, když na mne musí někdo čekat :-) :-) …jako netroufnu si říct o sobě jak dobře technicky jezdim, ale spíš to beru tak, že to pustim a je mi v rámci možností jedno přes co – kořeny kameny – bomber si s tim poradí…

        co se váhy týče proti R7 nebo sidovi je pořád lehká… a jasno mam v tom že pellsku nechci :-) to mi na kolo nesmí

        0 0
        • xshreck  

          S pevnou je to super, ale jak píše mlok – pěkně to s tebou poskáče .-)) a bolí z toho trošku víc některé namáhané části

          0 0
        • Rychlej turista  

          Pokud máš dobrou fyzičku, tak na tebe nikdo čekat nemusí, to málo, co ztratíš ze sjezdů si snadno sjedeš jinde. Je to hodně o technice, průměrný fullař může být ze sjezdu pomalejší, než excelentní technik na pevné. Obecně ale je pevná ze sjezdů výrazně pomalejší, kdo ale pevnou jezdí, pro něj rozbité sjezdy prioritou nejsou.

          Pokud si ale nevybíráš stopu a jedeš hlava nehlava, tak bych si pevnou velmi dobře rozmyslel. Chybu trestá okamžitě a nekompromisně, není tam žádná časová prodleva na varování a přípravu jako u odpružené, takže pokud nejsi na náraz připravený, opouštíš řídítka. Tím je i zodpovězena tvá obava o její bezpečnost, protože vydrží více, než ruce.

          Dále u pevné vidle vystupuje do popředí správná volba plášťů na různý terén a tlak v nich. Je to dost alchymie, takže pokud pláště a tlaky v nich neřešíš a jen prostě na „něčem“ jezdíš, tak budeš velmi překvapen.

          Takže abych to shrnul: pevná vidle je vhodná pro toho, kdo na to má mentálně, má rád svižnou jízdu a před pocitem z ukrutně rychlého „dolekoppcom“ dává přednost celkové lehkosti jízdy a honění průměru. Extrémě vhodná je pak pro toho, koho stresuje už jen pohled na zbůhdarma pohybyjící se součásti kola :-)

          0 0
          • mirav  

            Dobrej fejetónek … .

            0 0
          • vasado  

            priorita to určitě není :-) …ale mám to na singla – tam bude mít svůj význam určitě – bo mne děsně irituje, když jdu do stojky a houpu se jak blázen, protože bomber nemá lock :-(

            Ty tlaky, to je dobrej postřeh, to mě vůbec nenapadlo. Asi protože je moc neřeším, spíš jen tak pocitově – když už to moc odskakuje tak člověk trochu ufoukne no :-) a ty Fredy 2.0 se ti osvědčily?

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak já tedy tlaky s pevnou vůbec neřeším. Prostě foukám malé tlaky ať s pevnou nebo ne a už moc níže bych jít dolu stejně nemohl.

              Jen vyjímečně na hodně asfaltové akce lehce přifukuju.

              A objemné pláště vozím jak s pevnou, tak na fullu, takže tady také není co řešit.

              0 0
            • JSt  

              na singla je odpruzeni opravdu nesmysl. ;-)

              0 0
            • Rychlej turista  

              S FF 2,0" jsem byl spokojen, ale to riziko defektu tam je opradvdu znatelně vyšší. Musíš ten plášť znát a pak jet v jeho možnostech. UST 2,0" už bych viděl jako plnohodnotný, co se tohoto týče. Váží přece jen o polovičku více.

              0 0
              • vasado  

                Uvidim, az sjedu rony tak je hodlam nasadit. Hlavne kvuli vaze… Porad je to par gramu dolu :D (ale jeste musim poresit dobre kola no)

                0 0
            • tonik666  

              Mám singla s pevnou a v těžším terénu s pevnou jsem docela vyklepanej. Taky jsem pomalejší než na fullu, a to o dost. I tak je singl zábava.

              Taky se připrav, že na pevného singla to chce pořádně tuhá kola, protože dostávají úplně jinou nálož než na fullu. Zvlášť u 29 jsem to podcenil a mám už z obou kol po pár měsících provozu několikrát dotahované užovky.

              0 0
      • JSt  

        pokud jsi ve sjezdu na fullu nejrychlejsi a s pevnou suverenne nejpomalejsi, bude neco spatne.

        se stejnyma lidma nebyvam na fullu prvni dole a ani s pevnou posledni.

        mne treba dost zrychli, kdyz jedu za nekym sviznejsim a vidim, co pod nim to kolo dela a podle toho se zaridim. problem, ze pokud je sjezdik delsi, nemusim vydrzet jet az dolu naplno, pac mne odejdou ruce. to se stava jen na horach ;-).

        0 0
        • MlokCZ  

          Mně tedy nepřijde vůbec nic špatně. Prostě nemám zájem na celopevňáku více rozbité pasáže smažit rychle.

          Na fullu i trošku více rozbitější pasáže jezdím i třeba 40–50km/h a to proto, že si to tak užiju a k tomu je to i poměrně bezpečné. Stejnou pasáž jedu na celopevňáku třeba jen 15–20km/h.

          Sice některé takové pasáže by se daly pustit i na celopevňáku, ale akorát to má efekt, že následují u mě potíže typu brnění rukou a to extrémní, že musím zastavit a dát i více minut přestávku než to přejde.

          A druhá věc je to velké riziko na celopevňáku, když přijde najednou pasáž ještě horší, kde to pro takovou rychlost už prostě na celopevňáku není, takže držet větší rychlosti je o hubu. Ono nepřidá ani to, že na celopevňáku mám v prudší rozbité pasáži mnohem delší brzdnou dráhu.

          A i když jezdím na fullu někdy rychleji rozbitější pasáže, tak si myslím, že na všech kolech jezdím poměrně bezpečně. Důkazem je to, že běžně nepadám – kromě jediného opravdu vážného pádu v životě v roce 2006 jsem nikdy na biku ve větší rychlosti nespadnul a z toho pádu 2006 jsem se snažil také poučit).

          Nevidím jediný důvod proč bych měl jezdit na celopevňáku sjezdy rychleji a co bych z toho kromě problémů měl.

          A rozhodně to není tím, že by mi full nějak moc nahrazoval techniku (i když trošku samozřejmě pomůže). Co se týká toho co sjedu, tak toho na celopevňáku není o moc méně, tam se to liší minimálně. Liší se hodně jen ta rychlost.

          0 0
          • JSt  

            ono vpodstate nenajdes zadny opravdu racionalni duvod, proc vubec jezdit na kole rychle. vzdycky z toho koukaji jen problemy, pac se zvysuje pravdepodobnost mrchy a kdyz uz se vysypes, tak to zpravidla byva ve vetsi rychlosti kvalitnejsi. :-))

            nedovedu si predstavit pasaz, kde bych jel hranu na celopevnaku oproti fullu tretinovou rychlosti. ty to asi myslis tak, ze s pevnou vidli jedes zamerne na pul plynu, aby ses nenatrasal. rozumim tomu spravne? takovy rentiersky mysleni. :-))

            0 0
            • MlokCZ  

              Ano, na celopevňáku jedu na pohodu, s velkou rezervou a bez následků typu brnění rukou. Na hraně by to šlo daleko rychleji. Na celopevňáku rychlostně na hraně ale nejezdím nikdy (nejen, že je tam riziko větší, ale vyloženě tenhle styl si koleduje minimálně občas dostat slušnou ránu přes ruce, i když to je bez pádu; tohle u fulla není).

              Na fullu si to v té větší rychlosti ale vyloženě užiju a stále je to pro danou situaci poměrně bezpečná rychlost.

              A racionální důvod to být nemusí (ten opravdu nikdy nebude), myslel jsem jen subjektivní důvod typu, že mi to baví. Na celopevňáku z té větší rychlosti ani pocitově nic nemám, neužiju si to. Na celopevňáku si zase dokážu užít dlouhé asfaltové sjezdy.

              0 0
    • nooski  

      No na šutrech to je někdy docela peklo :-) Musíš vybrat podle toho, jak těžký terén jezdíš.

      0 0
    • Daf  

      Zároveň s pevnou vidlí bych řešil i pláště. Něco s vyšším profilem a větším objemem. Pak budeš foukat na nižší tlaky a aspoň částečně tak získáš ztracený komfort.

      0 0
    • nox159  

      vim ze ji sice nechces ale mam pellsku long na prodej :)

      0 0
    • alinceb  

      Taky sem uvažoval o celopevňáku a navíc s ocelovou OnOne, ale jen jako o kole na rychlou šotolinu do Jizerek a nebo pomalé technické (kličkovací pasáže). Na kamenité a sjezdy bych to fakt nechtěl. Na minulém kole sem měl R7 Platinum 100mm SPV (ač mě od ní spousta lidí odrazovalo) a teď sem jí přesunul i na nového oceláka Na můj styl ježdění se mi docela hodila. Není přehnaně citlivá na malé nerovnosti a do kopce nehoupe a když jezdím hodně rozmidlené sjezdy, tak chodí pěkně. Přítelkyni sem teď dal R7 80mm na její kolo, tak jsem zvědavý. Ona má ale tu verzi s Absolute lockem (plynulé přivírání). Pro tebe by byl imho na singla lepší spíš sid s lockem na řidítkách – právě kvůli rychlosti zavírání při přechodu ze sjezdu do výjezdu, kde bys na singlu mohl mít problém s přepínáním na korunce. A Manitou prý ten remotelock nemá moc dobře vyřešený…:(

      Včera jsem dostal nabídku na '03 SIDa (30mm nohy, čepy na V-brake) s RLT za 4k – má ale trošku škráblý kluzák (imho by šlo přeleštit nebo zalít epoxidem) a cena by se mohla dát ukecat třeba na 3k. Váhově je sid cca. o 100g níž než R7. Moje má asi 1490g a ten sid měl kolem 1400g…;)

      0 0
      • JSt  

        ten sid 30mm nohy na 100% nema.

        0 0
        • alinceb  

          Tak možná 28mm – neměřil jsem to, ale nemá takové klády jako současný SID…

          0 0
          • JSt  

            jj 28mm ;-). ale kdyz tam nedas kotouc, tak vydrzi hodne km ;-)

            0 0
            • alinceb  

              Prý to byl nejlepší SID…minulý týden ho někdo z LBC prodával na CB v úžasném stavu (jak nový) asi za 2700, ale zaprvé byl hned pryč a zadruhé měl krátký sloupek. A já bych ho chtěl na kotouče…:) Takže asi půjdu jinou (radikálnější) cestou…:)

              0 0
    • mi-psi  

      ukažte mi video se sjezdem s pevnou vidlicí, kde se jede stejně rychle jak na kole s jakýmkoliv odpružením (stejnej jezdec). Můj názor je, že pevná je k hovnu i na krosovým kole.

      0 0
      • nox159  

        ale to ze sjedes sjezd rychleji neznamena ze si ho sjel lepe ani to ze sis to vic uzil…

        je to hodne subjektivni…

        0 0
      • alinceb  

        Pevná je dobrá na určitý druh terénu (lehký terén, šotolina, lesní cesty) – tam bude mít vždycky výhodu oproti odpružení. A v technický pasážích to s ní může být zábavné právě kvůli větším nárokům na techniku a čistotu vedení…

        Ale jinak si mysli, co uznáš za vhodné…;)

        0 0
        • nox159  

          tezky teren muze byt sranda ale lekhy teren berme sutry max jako pest… tak tam je to hnus kdyz mas takovou cestu jet s pevnou…

          0 0
          • alinceb  

            Však jo – lehký terén jsou pro mě lesní pěšinky, nekamenité traily (třeba STpS musí být na točivém celopevňáku fakt zábavný), šotolina atp. A nebo pak nějaké kličkovačky mezi šutrama v nižších rochlostech…:) Tak mě napadá, že si možná z druhého oceláka udělám nějakou „kličkovací“ SS hračku, protože rám je mi malý a koupit ho nikdo nechce…:)

            0 0
          • MlokCZ  

            Přesně. Nejhorší jsou ty netechnické rozbitější pasáže. Tam si není s čím hrát, větší zajímavost to s pevnou nezíská.

            0 0
        • mi-psi  

          no já bych chtěl vidět právě nějaký video. jak se chová pevná vidle vim, proto mě furt zaráží, jak se tu propaguje, já bych to nemoh mít ani na silnici snad.

          0 0
          • alinceb  

            1

            2

            3

            0 0
            • Rychlej turista  

              Je tam hezky vidět, jak si žehlí terén tím, že do překážek otrocky nenajíždí, ale jezdí po jejich povrchu nebo prohlubně přeskakuje a přední kolo tak jede, jako by žádná překážka nebyla.

              0 0
              • alinceb  

                Však ale a tom technika snad je, ne? S pevnou prostě musíš jet citlivě a ne vymést každou díru a spoléhat, že to vidle (potažmo tlumič) sežere…proto mě zatím full tak nějak neláká. Technické ježdění je imho zábavnější…:)

                0 0
              • mi-psi  

                to třetí video beru, tam je vidět, že fakt umí. Já si teda nedokáže představit jet 50km lesem a zvedat se kvůli každýmu kořenu.

                Ten borec na druhym videu evidentně odpružku potřebuje a na prvním je zas houno terén.

                0 0
                • alinceb  

                  A ty jezdíš nějakou trasu, kde jedeš 50km v kuse po kořenech?:)

                  0 0
                  • Peslezedirou  

                    Pokud si ještě nejezdil delší dobu na fullu, tak si myslíš, že jsou úseky na HT které jsou krásně hladké, ale když z fulla sedneš na HT, tak si uvědomíš, že to drncá i na silnici :-).

                    0 0
                  • nox159  

                    proc se tak blbe ptas, si nikdy nejezdil v terenu nebo co?

                    0 0
                    • alinceb  

                      Asi ne – MTB mám jen na pózování na cyklostezkách…;)

                      0 0
                      • nox159  

                        tak pokud mas v profilu vsechny kola tak bika ani nemas… ;-)

                        0 0
                        • alinceb  

                          A co si, Kefalin, predstavujete pod takym pojmom „bike“?

                          0 0
                          • nox159  

                            kolo na kterem budes vyhledavat tech 50km v terenu :)

                            0 0
                            • alinceb  

                              Ja se neptal na co je, ale jak ma vypadat (vybaveni atp.)…:P Odpovidej na to, na co jsi tazan…

                              0 0
                            • alinceb  

                              Ja se neptal na co je, ale jak ma vypadat (vybaveni atp.)…:P Odpovidej na to, na co jsi tazan…

                              0 0
                  • mi-psi  

                    hmm. kde asi bude jádro pudla?

                    0 0
          • MlokCZ  

            Tady to máš detailně, co udělá na konkrétní stejné překážce pevná, nižší zdvih (nevyladěná Foxka s nevhodnou negativkou, je vidět, jak dopadla mizerně), vyšší zdvih včetně úpravy u Milana.

            Jsou to videa z testování s Milanem na Kokořínsku.

            http://www.ivelo.cz/…9–5/ukazka3/

            0 0
            • vasado  

              ale ten celopevňák se tam až nechutně vlní… když si představim, že takle pracuje na nějaký rozbitý cestě? :-) (asi by to měl vydržet, ale stejně)

              0 0
              • alinceb  

                Kdybys takhle jezdil na celopevňáku, tak moc daleko nedojedeš – buď bys udělal hned dvojáka a nebo bys měl za pá pokusu z předního kola mnohoúhelník…;)

                0 0
              • MlokCZ  

                Tohle je jen ukázka, co to s celopevňákem udělá a co oproti tomu dokáže odpružení pořešit.

                Jezdec pro potřebu testu záměrně nijak nepracoval s těžištěm a nic nedělal, jsem docela koukal, že se vůbec takhle udržel při tom na kole (jecnak na celopevňáku prostě umí).

                V reálu bys to na celopevňáku skočil nebo minimálně aspoň zvednul přední a odlehčil následně zadní.

                Pokud bys ovšem takhle vletěl na celopevňáku do souvislé pasáže takových překážek, tak se okamžitě rozsekáš.

                0 0
                • vasado  

                  no to sem z toho pochopil, že to prostě vzal natvrdo aby bylo vidět co to dělá. Ale myslim, že v reálu i když tomu budeš pomáhat co to dá, pracovat s těžištěm atd. tak stejně to něco chytne. Pořád máš např. 70kg a nějakou rychlost – a pokud funguje zákon o zachování energie, tak se to někde musí projevit i když třeba ne tak markantně. chápeš jak to myslím?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Samostatné překážky nejsou problém, souvislá rozbitá pasáž už je samozřejmě něco jiného (tu už nemůžeš skočit a už se můžeš jen snažit rychle pracovat s těžištěm).

                    Já taky nemám na celopevňáku více rozbité useky rád, od toho mám fulla.

                    Na celopevňáku si dávám terénnější věci především směrem nahoru a směrem dolu více vyhledávám pěkné cesty.

                    A na fullu zase přesně naopak (tam nahoru nědky raději šetřím síly třeba i asfaltem, do sjezdu se to pak hodí).

                    0 0
            • kyl  

              Jak by ten Epicon stíhal reagovat na další cihlu o kousek dál?Třetí video ok ale v třetím ta vidla zůstala hodně ponořená.Nebyla by další cihla už problém?

              0 0
              • kyl  

                Ve čtvrtém videu zůstala hodně ponořená.

                0 0
              • MlokCZ  

                To už je na další rozbor více dalších vlivů. Hlavní vliv je ten, co způsobilo zadní kolo při přejezdu překážky, tedy rozdíl vlivu chování zadních staveb, který se výrazně projevil i vlivem na samotnou vidlici, kde na 4. videu reakce zadního kola přenesla zpět více váhy na vidlici jak trochu kopla jezdce a ten začal měnit těžiště a poslalo to tak trochu vidlici do zdvihu ještě za překážkou.

                To ale není chyba vidlice, ale té zadní stavby. Ono je to dobře vidět i dle zadního kola. U Sterea získá dříve kontakt se zemí za překážkou a jezdec není tak nakopnut jako na tom GTčku.

                0 0
              • gargamel  

                Mám dojem, že tady někde bylo i video se sérií několika cihel za sebou. Celopevňák byl už na konci úplně rozhozenej.

                0 0
                • soc  

                  Tak ciste teoreticky, pri spravne rychlosti a vzdalenosti cihel od sebe, nemel by byl problem trefit se do nektere z prvnich vlastnich frekvenci ramu. To uz by mohlo byt teprve zajimave :)

                  0 0
                  • alinceb  

                    Jako že by každý další náraz do cihly zvyšoval amplitudy, až by to při jednom přeskoku jezdce vystřelilo za sedla?:D

                    0 0
                  • JSt  

                    na schodech se to stat muze ;-)

                    0 0
            • soc  

              Paradni srovnani…

              0 0
            • mi-psi  

              jo, takhle pustíš pevnou vidlici na kořenovou pasáže jen jednou. Podruhý už ji objedeš, nebo se ještě budeš sbírat ze země. Já neřikám, že do toho mám co kecat, mám olejovou xcr, ale i ta je asi tak milionkrát lepší než pevná. Když je hodně vody, tak se prostě kousne a chová se jak pevná, potom jedu domu po silnici (a i to stojí za hovno)..

              0 0
              • MlokCZ  

                Kořenovou pasáž můžeš dát na pevné samozřejmě taky (tím myslím projet a ne si rozbít čumák), ale je jasné, že do ní nevletíš jako na fullu.

                0 0
                • mi-psi  

                  myslel sem takhle, jak je na to videu. jasně, že se dá jet, ale i oproti ht to bude krutě pomalé..

                  0 0
          • vasado  

            sem narazil na jedno pecka vído, sice z roku 1992, ale ty týpci si místama jedou fakt pecky :-D

            snad se mi podaří vložit dobře odkaz :-D

            http://www.youtube.com/watch…

            0 0
      • siafu  

        naštěstí je to jen tvůj názor :D

        0 0
    • vasado  

      Tak, sem to nakonec rozlousknul – diky vsem postrehum – bude pevna a necham si k tomu poradne seservisovat bombera… A kdyz pojedu na nejake zavody nebo tak, nasadim odpruzenou. Jinak bude ve vitrince :-) a vyjde to cenove stejne jak R7 … No snad to klapne… Diky za postrehy, nasel odpoved na to co jsem hledal ;)

      0 0
      • nox159  

        tohle je nesmysl podle me

        s pevnou jedes jinou stopu nez s odpruzenou… naucis se jet jinak a pak na zavodech ti to jen ubere…

        0 0
        • vasado  

          na zavodech sem byl vsehovsudy dvakrat – spis mi de o to, ze kdyz sem jel, tak sem jel nadoraz a za pulkou uz sem nemel energi na nejake technicke zalezitosti a ta vidle se sakra hodila :D treba me to chytne a bude ve vitrine porad – zase Z3. Tu nema kazdej

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.