Garmin vol.2012 - eTrex 30 (vs. Dakota 20)

51 nepřečtených
  • fousac

    Práci čest a rukám klid…

    Na poli GPS jsem vcelku půda neoraná a až na nějaké drobné švindlování nokia mapama v autě mi doposavad stačilo hodit doma oko do mapy a vyrazit, případně nějaké obrázky map vmontovat do mobilu, čistě pro případ. Leč postupem věků, jak se trasy protahovaly a pamět slábla, nějaké dohledávání další trasy „za pochodu“ a stavění kvůli tomu na každý druhý křižovatce mi začalo dost lézt na nervy.

    Tak sem chvíli dumal, pátral a přepínal a vyzkoušel mobilovou verzi TourNavigator 50 (mapy Shocart 1:50.000), což se mi velmi zalíbilo, překvapivě (pro mě) hlavně ta část, kde mi kompas ukazuje, kterým směrem se mám držet a za jak daleko a jakým směrem se trasa bude lámat. (umí tohle garmin?)

    A jelikož mobil jako navigace na kolo stojí za starou belu (chabá výdrž, chabá vodo/odolnost, nečitelnej display na sluníčku), hodlám pořídit extra mašinku.

    Hlavní účel je levná cyklo/turistická navigace podle předem naklikanejch tracků na PC (nebo staženejch z netu), routování tras bych bral asi cca spíš okrajově.

    A do oka mi padly 2 přístroje – novinka eTrex 30 a Dakota 20

    (o 30ce není v historii ani slovo, přísahám;)

    Mě osobně se líbí víc ten eTrex – slušná výdrž na AA baterky (25h), podpora glonass+galileo, fotonavigace –

    ale v základu nemá PRO mapy (nebo se zatím PRO verze neprodává).

    Je to opravdu takový handicap nebo na cyklo/turistiku stačí obyč mapy?

    (samozřejmě je možnost PRO mapy dokoupit)

    Vyplatí se „lifetime“ verze map s doživotní aktualizací gratis?

    Jakékoliv názory, postřehy a věcné připomínky vítány.. Díky

    P.S. To fakt dělá navigace jenom Garmin?

    • Ruprt2  

      Mám Holux funtrek 130

      Srovnat s těmi tvými to neumím.

      Tobě by na něm asi v prvé řadě vadili baterky a výdrž.

      Ale dávám ti inspiraci.

    • MirkoCarver  

      Hlasoval jsem omylem. Porovnal bych viditelnost displeje s Dakotou a rychlost překreslování.Mám Oregona 450, ten stál skoro 2× tolik a myslím že se liší jen v displeji.

    • gargamel  

      Mám Oregona 400t, sehnal jsem ho za dobrý peníz na ebayi. Z tvojeho výběru se mi líbí ten etrex. Má slušnou výdrž baterie, je o něco menší než Oregon.

    • Motyll  

      Mam 400t, bracha od podzimu eTrexe 30. Porovnavali jsme na par vyletech. PRO verze mapy je urcite detailnejsi, plno pesinek v zakladni verzi neni. Coz je fajn pri orientaci v terenu. Nadruhou stranu pokud chces jezdit podle dopredu naklikanych tras, je to celkem fuk.

      eTrex diky Glonasu rychleji najde satelity a je i trochu presnejsi pri urcovani nadmorske vysky.

      Mne na nem ale vadil mensi (imho stejne citelny) displej a ovladani tim joystickem. Dotykovka je v klidu ovladatelna i v zimnich rukavicich.

      Vydrz je plus/minus stejna.

    • Zlatka  

      Přimluvila bych se za Fousáčka, prakticky vzato se mé dotazy aktuálně shodují. Díky.

      Jakékoliv názory, postřehy a věcné připomínky vítány.

    • MlokCZ  

      Pro verzi mapy bych neviděl jako nutnost. Pro verze má o hodně více malých cest, což je výhoda a zároveň i velká nevýhoda.

      Problém je v tom, že u těch malých cest to velmi často nesouhlasí s realitou (cesta už zarostla, zcela zmizela, je jinak…) a tedy stejně během vyjížďky moc nelze ty cesty navíc v Pro verzi mapy využívat a spíše se tam pletou.

      Na druhou stranu v obyč verzi sem tam chybí i nějaká velká pěkná cesta, která v Pro je. Tohle ale není moc časté.

      A obyč verze mapy je o hodně rychlejší, což je výhoda zejména na pomalejší gpskách, ale i na rychlejších je to příjemné.

      Díky méně údajům je obyč verze přehlednější a lze používat s menším přiblížením (a tedy vejde se pak na displej větší kus mapy).

      A zvlášť když děláš přípravu tras předem, kde máš v počítači i spoustu jiných map (třeba cykloserver), tak tím spíše není Pro verze mapy nutná.

      Mám obě verze mapy a jezdím už delší dobu téměř výhradně se zapnutou obyč a na Pro jsem nepřepnul už dlouho.

      • fousac  

        dik, rad slysim, ze muzu usetrit spoustu penez… ;)

        to bys moh i vedet, jako ostrileny veteran, jak je to s aktualizacema a jestli se vyplati dozivotni lifetime aktualizace za cenu dvou beznych updatu…

        ale zase jak sem pochopil, tak nektery aktualizace sou i zadarmo, tak jestli to neni zbytecny…

        • MlokCZ  

          Já myslím, že doživotní aktualizace jsou dost k ničemu.

          Pokud budeš opravdu poctivý a všechny mapy chceš mít koupené, tak stejně u doživotní aktualizace dojedeš na tom, že je vázaná na danou gpsku a to je z dlouhodobého hlediska k ničemu.

          • fousac  

            tak a teď sem zmatenej jak polární motýl v létě…

            ja to chápu tak, že když si koupíš navigaci, tak máš nějakou dobu nárok na zadáčo aktualizaci, abys měl mapy aktuální k době nákupu a ne rok a půl starý v nějakym skladovym ležáku,

            leč další budoucí updaty už se platí (650,–).

            což třeba v případě pravidelný roční aktualizace a životností přístroje přes 5 let už nejakou korunu udělá a vyplatilo by se mít lifetime licenci (1300,–) s doživotní aktualizací.

            otázka je, jak často je vhodné turistické mapy aktualizovat, což vůbec netuším.

            a připadá mi, že licence map do garminů jsou vždycky vázaný na jeden konkrétní přístroj, nebo to aspoň všude píšou.

            • kovar  

              no tak mlok si může myslet, co chce, ale pokud plánuješ mít GPSku víc jak dva roky a s aktuálními mapami, tak se ti ten lifetime asi vyplatí, ne?

            • MlokCZ  

              Když si koupíš mapu, tak není podstatné jestli ležela na skladu nebo ne. Pro aktualizaci jestli je ještě zdarma (nebo za těch obvyklých 690Kč) je u Garminu rozhodující datum registrace mapy (tedy kdy si u nich necháš vygenerovat kód pro tvůj přístroj k dané mapě).

              Oficiálně je licence vždy vázaná na konkrétní přístroj. Po technické stránce není problém to obejít. Tím rozhodně nenabádám ke kradení map, sám mám jednu Pro verzi a jednu obyč verzi Topo Czech koupenou.

              Aktualizovat je lepší vždy když je možné, na druhou stranu některé verze topo mapy od Garminu se od té předchozí liší opravdu jen kosmeticky, takže nutné to určitě není.

              Klidně bych si zaplatil jen jednou za čas 690Kč za aktualizace. Třeba při plánových 5 letech pouze jednu placenou aktualizaci.

              V partě máme hodně kousků gpsek a někdo aktualizacuje pokaždé, někdo jednou za více let. Takže je k dispozici pravidelné srovnání v terénu různých ročníků mapy a rozhodně to aktuální mapa nezachrání (pořád tam je spousta věcí blbě a na té starší je to jen o málo horší).

              A zaplatit si lifetime licenci a pak třeba řešit rozbitou gpsku…

              • fousac  

                takže shrnuto, pro turistiku to víceméně smysl nemá, nějaká anarchie v mapě navíc už nehraje velkou roli..

                je pravda že lifetime produkty mezi outdoor navigacema jsou spíš vyjímka, kdežto auto navigace jsou takhle skoro všechny, mít aktuální silnice může mít svoje kouzlo… ;)

                • MlokCZ  

                  U silniční navigace je situace o dost jiná. Tam je chyb oproti turistické minimálně a nové verze téměř vždy sedí na nový aktuální stav.

                  Silnice mají přeci jen velkou výhodu v tom, že se u nich nestvá, že by běžně zarostly a tak zmizely :-)

                  Já ze začátku (gpsku už používám snad 6 let ani přesně nevim) aktualizace map více řešil, jenže když jsem zjistil, že v nové verzi mapy je téměř úplně vše o čem jsem věděl pořád stejně blbě, tak mi už dnes ty aktuální verze tolik neberou.

                  I když je pravda, že mám v tuhle chvíli v gpsce poslední verzi :-)

              • kolombo  

                Když se Ti GPSka rozbije, tak Ti mapy přeregistrují na novou, kterou můžeš koupit se slevou za vrácení té rozbité.

                A nemusí to být stejný typ, já měnil kdysi Vistu za 60CSx.

      • bradek  

        Prosím tě mám dotaz k tomu plánování trasy v Cykloserveru. Já původně používal Touratech do kterého jsem skenoval mapy, pro které jsem měl nastavené datum S-42, stejně tak jsem měl nastavené odchylky v GPS. Po zprovoznění Cykloserveru používám jejich Cykloatlas on-line, protože skenovat mapy se mi už nechce, nevíš jaký datum oni používají, je to WGS 84 ? Předpokládám, že v Mapsourcu, pokud bych chtěl používat S-42, musel bych si ho nastavit jako uživatelské datum, protože přednastavené jsem ho nenašel. Díky

        • MlokCZ  

          Nějak tomu celému příspěvku moc nerozumím. Není mi jasné co a proč chceš řešit.

          Datum řešíš ve chvíli kdy kalibruješ mapu (tedy při kalibraci map v Touratechu je to zásadní).

          Když klikáš na cykloserveru, tak s mapou nic neřešíš. Mapy tam máš již připravené, žádnou kalibraci neřešíš a po naklikání si uložíš gpx soubor. Takže ani nevím co používají.

          GPX formát používá WGS84, což ale opět není ani třeba vědět.

          GPX importuješ do Mapsource, který tomu formátu rozumí a ví co s ním (tedy žádné řešení datumu není zase třeba).

          A nevím jak jsou na tom jiné formáty, které ještě Mapsource umí, používám v podstatě jen gpx.

          Datum jsem řešil právě pouze v Touratechu a to při kalibraci a bylo to různé, vždy to záviselo od použité mapy.

          • MlokCZ  

            A i z toho Touratechu ať se použila mapa kalibrovaná přes jakýkoliv datum, tak pořád z něj exportuješ ten stejn gpx soubor (přímé nahrávání z Touratechu do gpsky jsem nikdy více nepoužíval, protože bylo problematické ohledně chování bodů v gpsce; nešlo to udělat totožně jako z Mapsource; takže jsem vždy z Touratechu vyexportoval gpx a nahrál přes Mapsource).

            • bradek  

              Dík, možná do mám domotané s tou kalibrací naskenovaných map, vím, že tenkrát jsem se s tím nějak trápil. :-) Takže v GPSce nechám nastavený datum WGS84 a víc to řešit nebudu. Ještě by mě zajímalo, já teď postupuju tak, že si vyklikám trasu v Cykloatlasu, která je ale jako prošlá trasa, takže Track, pak si ji převedu v GPSies na Route, tu otevřu v Mapsource a vyexportuju ji do GPS. Je nějaká snadnější cesta ? Možná jde Track na Route převést v Mapsource, ale nevím kde. Pokud bych to nahrál tak jak to vyleze z Cykloatlasu, tak mě to naviguje obráceně (pozpátku).

              • MlokCZ  

                Nevím o tom, že by to v Mapsource šlo. Práci v Mapsource nesnáším, hroznej program, takže používám výhradně na nahrávání trasy do gpx.

                Na cykloserveru tak moc neklikám, když už ano, tak to pak dále řeším stejně přes Touratech, protože v něm mám větší databázy tras, takže si to tam stejně přidávám.

                A rovnou to případně převedu na trasu/routu nebo někdy používám i přímo track a nahraju do gpsky.

                U trasy mi vždy prudí omezení na 250 bodů (které 60CSxko má, novější některé přístroje už umí i pro trasu bodů více).

                • bradek  

                  250 je v poho, moje Vista měla tuším 125 :-), takže jsem měl delší trasy na 2×. Tak mě napadá, že nevím jak to má ten Etrex 20, píší 200 routes, ale kolik bodů na každou trasu to už ne.

    • bradek  

      Ahoj, já tohle řešil před 14 dnama :-), potřeboval jsem náhradu za vysloužilou Vistu, taky nepotřebuju mapy a trasy si vyklikávám, chtěl jsem co nejlevnější řešení. V podstatě řešení nemapovou GPS asi neexistuje, alespoň já žádnou použitelnou s pamětí na uložení vyklikaných tras nenašel. Moje oko nejdříve padlo na Dakotu 10, která byla za rozumné peníze a nakonec i ta mapa se někdy může hodit. Ale pak jsem uviděl ty nové Etrexy a bylo rozhodnuto. Musím říct, že se mi hodně líbí i vzhledově a příjem jak GPS, tak Glonas satelitů mě lákal, přeci jen se starou Vistou jsem se někdy v lese ztrácel. Nakonec jsem vzal Etrex 20, protože barometrický výškoměr nepotřebuji, mám slušný na cyklopočítači a elektronický kompas na kole oželím (na turistiku GPSku nepoužívám). Ještě mi starou Vistu vzali protiúčtem. Co se týká verze map, tak Topo Pro verzi vzhledem k velikosti displeje nepostrádám a mapu stejně používám spíš vyjímečně, no to se může ještě časem změnit. A co se týká dokoupení Pro verze mapy na Etrex 30, tak podle rozhovoru s prodejcem jsem pochopil, že Etrexy jsou trochu pomalejší a Pro verzi nemusejí úplně stíhat vykreslovat, proto jí k nim ani nenabízejí. Jak moc je toto klíčové na kole těžko říct, protože ty rychlosti jízdy nejsou vysoké. Aspoň u mě ne. :-)

      • MlokCZ  

        Za jízdy pomalejší gpska nevadí vůbec (mám stařičkou 60CSxko, která je pěkně pomalá a Pro mapu stíhá hodně špatně).

        Hodně to ale vadí ve chvíli, kdy potřebuješ v terénu přeplánovat trasu a začneš více posouvat mapu. Pak je pomalý přístroj peklo (Pro verze mapy na 60CSx je takhle téměř nepoužitelná, obyč verze se dá, ale ani ta není zázračně rychlá).

      • MaPa  

        nemapové gps které umožňují jízdu po předem vyklikané trase tedy existují a v pohodě jdou sehnat (a používat). otázkou zůstává zda v dnešní době do něčeho takového investovat, ale rozhodně toto řešení existuje (článek je už dost starý, nereflektuje nástup jiných OS než WM se kterými jsem měl v té době zkušenosti).

        • kámen úrazu1  

          Investovat? Má smysl. Ale jen pro někoho, kdo shání tepák a kompík pro víc sportů najednou, tj. přístroj nejen na rodla, ale i na ruku. Určitě to nemá smysl pro někoho, kdo primárně hledá navigaci.

          • MaPa  

            Já ho primárně pro navigaci na kolo měl. A pro předem připravený a následně dodržený tracklog to smysl má. Můj důvod byl že jsem chtěl něco co v drsným terénu při pádu nepůjde hned do kopru jako velké displaye mapových navigací. Svůj účel to splnilo/plní. Ale málokdo je dneska ochoten nechat se vést jen po slepé mapě, to jsem tím chtěl říct.

    • hekynen  

      Mám Garmin Oregon 20 Pro. Je to primárně outdoorová navigace, kterou lze použít i na kolo. Čistě na kolo bych ji asi nepořizoval, na to jsou lepší, resp. přímo na kolo určené (např. mají „lepší“ display, přeci jenom na kole není tolik času na „čumění“ do mapy). Nicméně, pro mé účely (kolo a turistika) mi Oregon 20 naprosto vyhovuje.

    • claid  

      na zvážení je, aby už dnešní GPS uměly také soubory .kmz a také .jnx, bez těhchto možností bych dnes už novou GPS nekupoval..

      • fousac  

        a to je k čemu dobrý tohleto?

        nebo jinak, jakou (levnou) GPS má, dle tebe, dnes smysl kupovat?

        • claid  

          sice trochu pozdě..

          soubory .jnx jsou soubory pro garmin mapy birds eye, ty si už můžeš s velikostním omezením sám dělat (nebo koupit), ale hlavně si můžeš v tomhle formátu udělat mapy z Mobacu, třeba je tam celé Rakousko Komas Verlag a spousta dalších včetně cykloatlasu.cz Tady nevím jak to teď pracuje, mám nakešováno..

          a soubory.kmz? Tak ty používám všude, kde nemám jinou požádnou turistickou mapu. Koupím papírovou turistickou, nechám o oskenovat v plném formátu jako.bmp, zkalibruju a uložím jako.kmz a mám v Garminu úplně stejnou mapu jako byla originál papírová. Jednoduché, laciné a možnost jakékoliv turistické (a i jiné)mapy!!

    • Mirek_29  

      mám 62 O300 jsem prodal protože byla nečitelná na sluníčku tak že cokoliv co má dotykoví displej mi nesmí na řidítka.

    • nimha  

      Já mám navigaci už pár let, nejdřív čb. Garmin Legend (jak dával Mountfield k sekačkám) a teď 2 roky Garmin Legend HCx (barevná, rychlá, odolná).

      Všeobecně si to nemůžu vynachválit, no nicméně stejně ještě vozím papírovou mapu, protože grafika u těhle legendů ještě není 1:1 s mapou a scrolování není taky 100% real time. Oregon je už skoro graficky jako tištěná mapa, ale zase je hůř vidět na slunci a hlavně cena je 2× taková.

      I s mapou je koukám nyní nová za 3.900,– http://shop.softcom.cz/…_d26738.html

    • gem  

      Malý dotaz k majitelům navigací. Dakota 10 je bez slotu na karty. Má pouze vnitřní paměť 850MB. Je to dostatečná velikost nebo se ten rozšiřující slot na karty hodí? Jak velká bývá mapa (±).Kolik map lze nahrát do přístroje s pamětí 850MB, by voko. Thx

    • radek.n1  

      Mám Garmin 60csx. Dá se sehnat za 2500 ze zahraničí, mapy i čeština se do toho dají „nahrát“. Pomalejší je, ale Etrex 30 na tom s rychlostí není lépe. Musel bys zainvestovat do Oregona nebo nových 62, abys měl rychlejší překreslování.

      A 8 čudlíku a 4směrný joystick je na 60,62 k nezapla­cení :).

      • fousac  

        jestli mluvis na me, tak ja uz davno mam ten etrex 30.. ;)

        a sem spokojenej.. cudlici sou supr, hlavne ten na „oblibeny“ polozky, clovek nemusi vsechno pracne lovit v menu…

        listovani po mape je trosku pomalejsi, ale zas tak casto to nepotrebuju…

    • maajkee  

      Já mám Legen HCx už celkem dlouho a vyhovuje mi, obzvlášť perfektní čitelnost displeje na slunci a dlouhá výdrž na dvě AA baterie. Chtěl jsem upgradovat na novej Etrex 30, ale nebyl by to pravděpodobně žádnej přínos, protože co jsem četl se to vůbec nezrychlilo oproti staršímu hcx, displej je taky stejnej, výdrž stejná.

      Ale když bych hcx neměl tak půjdu taky do toho etrex 30. nePRO verze mapy opravdu bohatě stačí.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse