Ahoj lidi,
potřeboval bych poradit zda bych centrovacím pravítkem mohl vycentrovat kolo nebo něco čím bych to zvládl doma na kolenu. Dík moc za rady
Ahoj lidi,
potřeboval bych poradit zda bych centrovacím pravítkem mohl vycentrovat kolo nebo něco čím bych to zvládl doma na kolenu. Dík moc za rady
Ahoj. Žádné pravítko není tak úlně potřeba – já jsem se to naučit zde: http://www.ivelo.cz/…trovani-kol/ . Hodně zdaru!
Centrovacim pravitkem vycentrovat kolo? To se dela jak?
Rýsuje se nová technoligie centrování. To já rád. :)
PS- Ten tensometr už mam nějak v hlavě a už to jen hodit na papír a dát to klukovi na laser.
a není lepší koupit ten ParkTool pochybuju že tě výroba přijde nějak výrazně levněji
Kdyz neplatis matros a za vypaleni das krabku cigar, tak ne…akokat ten parktool je uz hodovy se stupnici a tabulkama…pro bezneho cloveka jasna volba…
Tak stupnici si tam klidně nakreslí, to není problém, ale zajímalo by mě jak to skalibruje :-)
Jinak ten ParkTool je super, myslel jsem, že to bude spíš taková hračka, ale je to celkem použitelný, paráda, za ty prachy super.
Skalibruje bez problemu, resili jsme to s nim v nejakem vedlejsim vlakne.
Tak jó pokud má vymyšlenou kalibraci tak není problém.
Proste bud zatizi nebo napne drat na pozadovanou hodnotu, pak da tenzometr, zaznamena pruhyb a udela si k tomu nejakou tabulku. To vse musi udelat pro ruzne draty a ruzne napnuti.
Tak já si to asi dovedu předtavit, jak si to zkalibruju, ale toho času strávenýho s tím tvořením tý kalibrační tabulky. V tomhle světle mi ten ParkTool přijde prakticky zadarmo :-)
Nj, nejaka prace by s tim byla, ale Pavku takoveto vyzvy vylozene bavi, treba kdyz si vzpomenu jak piloval ty RWS upinaky, takze proc ne:)
Kdybych si osobne neco takoveho delal, tak bych si to okalibroval na nejbeznejsi draty, s ketryma zapletam, a jen kolem hodnot v kterych se pohybuju. Takze pak by tech mereni az tolik nebylo. To jsou 3 prumery dratu, a tak max 5 hodnot napnuti. 15 mereni, to by slo.
Jen pro zajimavost, kdyby to nekoho zajimalo, tak jsme to resili zde
at se clovek nemusi opakovat. Je tam par odkazu k dane tematice.
Ne zy by to byl problem..jenom je to trochu prace navic. Nekoho to bavi muze mit pak radost z toho, jak hezky si to udelal. Taky muze porovnat udaje od vyrobce (max. napnuti) s tim co nameri na natahovaci a uzit si zvuk praskajicich dratu:)
Jak tenzometr, tak napinaci pripravek nejsou nic sloziteho na vyrobu..ale neco to chce…
Tak laseráka mam na známost, pružin na tři sakry a hodinkovej úchylkoměr bych taky pohledal.
a kalibrovací stolice taky nebude problém.
A takovej ten udělátor na měření tahu pro kalibraci by mi někdo na chviku pučil.
uz jsme pochopil tu tvou naklonost k jiste politicke strane:
material nakrast v praci, zfusovat to taky tam a jeste za to dostat zaplaceno :D
S laserákem sem kdysi dělal v jednej firmě a za jeho výrobky mu platim, né tolik jak normálně, ale platim.
Materiál si kupuju jako cenu odpadu ve firmách kde sem dřív dělal.
Hodinkovej úchylkoměr mi kdysi dal jeden metrolog protože ho vyřazoval, ale pro účel tenzometru je dostačující.
Sem rolbař a v rolbovně nemam ani svěrák.
Jediný co můžu v práci fušovat je rýsování výkresů na papír tužkou, kružítkem a pravítkem ve volných chvílích když sou ledy hotový a práce kolem taky.
Ještě nějaké otázky?
:DDD
Než se začneš smát jak blázen, tak si přečti co sem mu na to napsal chytrolíne.
platíš na fakturu, z které odvede daň? :-o
Jo. Ale v zájmu dobrých vztahů mezi firmami mam lepší cenu.
tak potom ji oskenuj :-)
Tak jo. Tak příště.
někdy je potřeba zapojit rozum a koupit to co funguje a ve finále to vyjde možní i levněji
ten tensiometr Parktool seženeš za 1600kč
To by ale podpořil ty cizácký kapitalistický jestřáby
jj ale ušetřil by kopec času a starostí, které by mohl věnovat něčemu smysluplnějšímu co nejde tak jednoduše koupit
Co třeba?
Předpokládám že moje náklady budou max do 600.
A hlavně si můžu říct-Umim to taky.
Sériovky sou pro měkoty, tvrdáci používaj co nejvíce nářadí vlastní konstrukce. :)
pobavils
vymýšlej něco čím ušetříš mnohem víc.
Co?
co co co dááák ?
Tak si teda vyliž tlumič!
Zkus se třeba v ušetřeném čase věnovat přítelkyni nebo studiu českého jazyka.
Sakra to šlo dolů jak sviňa, já ho kupoval před 2 lety za víc jak 2 tisíce a ještě mi to přišlo jak ok cena.
Tezko rict, zda mluvi o zdejsi cene.
Ja jej kupoval pred vice nez 3ma lety za cca 1500,–, ale musel jsem si ho nechat dovezt ze statu.
Aktuálně 1645,08 CZK na Ebay. V pátek opustil Chicago. V ČR jsem našel nejlevněji za 2590,–
A jaká je vzdálenost os rotace těch dvou krajních čepů o který se opírá drát asi tak? Nevim jakou tam mam dát rozteč.
asi čim větší vzdálenost, tim přesnější měření, ale né noc velká, abych to moch používat případně i u 24" a 20".
Jsou i levnější a stejně funkční tezometry – Unior nebo Super B
Asi to za tech 5 let vyresil
:-)
Podle pravítka namaluješ čáru a co přebývá, uřízneš :-)
Tak aby si tady na toto fórum tak úplně nezanevřel, tak se ti pokusím dát nějakou užitečnou radu.
Podle toho jak si ten dotaz formuloval, evidentně toho o centrování moc nevíš, tak se nediv, že se ti tu ostatní tak trochu vysmívají. Rada první zkus možná radši ve svém vlastním zájmu, dát kolo na centrování do servisu, nebo někomu kdo to umí.
Pokud se ti první rada nelíbí a chceš si to risknout, nebo se to učit způsobem pokus omyl, tak nejjednoduší způsob jak vycentrovat kolo, je centrovat to podle brzdových špalků ráfkových brzd. Centrovací pravítko slouží pro záplétání nových kol, ke kontrole toho, jestli máš ráfek vycentrovaný na střed náboje. Pkud nemáš k dispozici kolo s ráfkovejma brzdama nezbyde ti nic jinýho než si koupit centrovačku. Například něco takovýho http://www.kupkolo.cz/…-3175_z2048/ je to teda strajnej ******, ale na naučení to asi stačí. Rozumně centrovat kola se na tom, ale nedaj.
Centrovacím pravítkem měříš jestli je ráfek ve středu kola, a používáš ho na nové i opravované kola
No dyť jsem napsal vzásadě to samý, jen jinými slovy. U opravovanýho kola předpokládám, že už ho někdo na střed zapletl, i když kontrola je 5 vterin, že :-) . Jinak když už chceš tak ten ráfek by měl být asi na střed rámu mezi patkami, což je prostředek náboje, nebo prostředek kola, zkrátka prašť, nebo uhoď, prostě na prostředek. :-)
V zacatcich jsem na to pouzival starej ram a pevnou vidlici, ktere jsem chytl do sveraku a kde jsem mel brzdovych cepech prichycene dorazy, podle kterych se centrovalo.
Nebylo to moc elegantni, ale par kol jsem na tom vypletl.
Přesně takhle to dělám i dnes. Nic elegantního jak píšeš, ale k běžné údržbě postačí.
zdravím dokázal by mi někdo poradit? snažil jsem se vycentrovat zadní kolo 28" no po delší chvili jsem na to přišel a mam to krásně vycentrovaný ale na straně kde mám vícekolečko jsou dráty napnuté a na te druhé straně je mam takový volnější nevite co s tím bych musel všechno podotahovat ale ta jedna strana už je docela dost utáhlá
a centroval jsem to s tím vícekolečkem je to chyba? má se i to vícekolečko sundat před centrováním ?
Je vcelku logicke, ze u nesymetrickeho naboje je kazda strana jinak napnuta, pokud ma byt rafek v podelne ose ramu.
jak píše vilém, u nesymetrických nábojů je to normální, a ty rozdíly můžou být opravdu velké, např. napnutí drátů 100kg na jedné straně a 60kg na straně druhé. Proto se taky občas na tu méně zatíženou stranu používají odlehčené dráty, vydrží to a váha jde dolů.
tak to jste mě celkem potěšili
takže bych se neměl bát toho že by se něco mohlo pokazit
Tak ona je otazka jak moc nebo malo mas napnutou stranu u kazety, jak stejnomerne, jestli jsi rafek neposunul mimo osu atd:) Stejnomernost muzes porovnat cinkanim na draty.
ja to utahoval tak jako pocitově :D jakože jsem to uplně nepřepinal ty draty u kazety, nebo abych to lepe vysvětlil utáhnout by to jestě šlo ale to by bylo už hodně natvrdo tak jsem to nechal cca o čtvrt nebo pul otačky volněji no a na te druhe straně tam je to více volnejší ale vycentrovaný je uplně super pohlídal jsem si aby ten ráfek byl na středu jakože mezi rámem. ono se to nejlíp pozná tim pravítkem že ale to nemam :D. cinká to taky stejně vsechno
To centrovaci pravitko muzes nahradit treba opacne nasazenym kolem do ramu. Kdyz si to na stejnem miste odmeris od zadni stavby, nebo si na zadni stavbu pridelas bzz pasku, kterou zastrihnes tak, aby byla u rafku, ktery pak otocis.
jojo s tou páskou jsem to skoušel to je další dobrá rada otočit kolo opačně dík a tak jsem to proměřoval je tam odchylka 0,5 mm to myslím ještě je v toleranci :)
Máš pravdu centrování moc nedám, ale chci se to naučit. Dík moc za rady
Centrovací stolici TacX nekupovat. Je to horší než kdybys centroval přímo v rámu.
Proč? Měl jsem ji a úplně v pohodě. Jinak za těch 5 let od dotazu …
Zdarec, mám enduro ráfek, který toho sice moc nenajezdil, ale nějaký ten bouchanec párkrát schytal. Kolo je celkem hezky vycentrované, ale jak je asi ráfek pokřivený, tak aby kolo neházelo, tak je třeba mít některé dráty přepnuté a jiné zase až příliš povolené. Čili očekávám, že dráty brzy začnou praskat. Dá se to nějak řešit, nebo až začnou dráty praskat, tak vyměnit ráfek? Dá třeba kolo rozplést a ráfek vyrovnat?
co třeba ráfek vyměnit?
Ano, to mě taky napadlo ;) Jen se ptám, jestli se dá zachránit tenhle, nebo jestli už je defacto po smrti.
pane Lorenc uvezu to?
asi stejné věštění – buď na tom jezdi nebo to vyměň, nějaké rovnání ráfku je nesmysl
Zkus celý výplet úplně povolit a začít s utahováním od začátku. Někdy to zabere až zázračně.
Jezdi to do smrti a pak novej ráfek, nic jiného nemá cenu, případně nové dráty, když sou ty stará zarostlý v nipli nebo dodrbaný, to už pak taky nemá cenu šetřit, když to rozpletáš.
Dobrá tedy :)
Oživím téma. Chtěl bych si docentrovat ráfek, na kterém jsou z boku samolepky. Doposud jsem centroval jen kola pro ráfkovou brzdu metodou ‚o palec‘, což ale díky tloušťce samolepek moc nejde… Jak to doma řešíte?
Sundanim samolepek. Jinak bych se asi spokojil, ze presneji jak na 0.3mm to proste nedam…
A v cem to centrujes? Ve stolici nebo v ramu?
Samolepky sundat.
Zalezi jaky kola resis, casto to jde udelat tak, aby samolepky nevadily. Ja pletu s uchylkomerem a pripadne kouknu jak je nalepka tlusta. Zaplest se da docela v klidu s bocni presnosti 0.1mm, ale neni to uplne potreba. Takze proste pocitas s tim, ze v oblasti nalepek ti to trochu cinkne, ale vis, ze to rovne je… Jestli rovnas podle spalku nebo v ramu kola, tak nalepky jsou posledni co bych resil.
no pokud jsou ty samolepky po cele ploše tak asi sundat ,ale většinou tam nakej milimetr bude ,jinak by to asi nikdo nedocentroval ,já to dělám tak ze vemu stahovací pasek dam na trubku rámu ,zatahnu a konec přiměřeně nasikmo zatrihnu ,pak otocim aby se rafku dotýkal jenom milimetr a kdy tocis tak to krásné zvoní ,a amatérský docentrovani v pohodě
Diky za rady. Je fakt, ze nevim jak je vlastne samolepka silna a treba to opravdu neni potreba resit. Centruju ve stare vidlici ve sveraku a skrtam rafkem o palec.
Samolepka je silna tak 0,3mm maximalne, spis min a to fakt nemy smysl resit.
Super nápad, určitě použiji.
zdarec potřebuji něco objasnit (předesílám, že jsem co se centrování kol _naprostý_ nováček). Koukal jsem na YT na jedno video a naprosto nechápu směr, který dotyčný utahuje nipl .. podle mě, by to mělo být právě naopak. Jsem blbej já nebo to má Mavic opačně ??? :-)
Obe videa jsou stejna. Akorat teda nechapu nac narazis.
jo stejny video jen jiny cas .. narazim na to, ze nipl utahuje opacne nez jsem si myslel, ze se utahovat ma …
On o utahovani mluvi, ale povoluje je.
pak je to teda trochu zmatecny, ale uz by to odpovidalo. Ja prave nevedel, zda to nekteri vyrobci nemaji z nejakyho duvodu opacne .. dneska uz jeden nevi :-) Jen me to zajimalo … Diky za odpoved !
Taky mi to přijde opačně, drát je prostě šroub a nipl matka.
jasně povoloval :))
Ano, Mavic má niple s opačným závitem.
Presne tak. Tyka se to tedy jen tech vypletenych kol, ktera maji zavit v rafku a do nej se sroubuje nipl. Na zircalovem dratu je nipl, ktery drzi hlavicka dratu. Typicky vyssi verze Crossmaxu a Ksyria.
A na crossridu z videa?
ale na videu je snad normální ne?
Jo. Má tam crossridy, ty mají standard. Niple povoluje a říká utahovat :)
ad Zircaly a opacny zavit … na jinem videu meni chlapik primo zircaly na KSYRIU SL a zminuje se o tom, ze maji opacny zavit. Takze nipl se sice sroubuje do zavitu v rafku, ale diky opacnemu zavitu to vychazi „normalne“ … doprava povoluje, doleva utahuje(sroubuje dovnitr) ..
aspon teda co jsem schopen posoudit. Takze to co je na videu z Kastar je „spatne“ … jde o povolovani. Doufam teda, ze jsem to nezmotal :-)