1x12/11/10 a vše okolo (Vol. 5)

716 nepřečtených
  • Chlebovnik

    Tak a je to tady.

    SRAM EAGLE

    http://mtbs.cz/…ike-technika

    XX1 & X01

    Kazeta 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 42, 50

    Staré vlákno:

    http://www.bike-forum.cz/…ch-rady.html

    • bimjeam  

      Tie zuby na prevodníku vyzerajú nejako použito :D

    • tigermoth  

      Výměna kazet a řetězů bude radost pro peněženku…SRAMu.

    • tomxxx  

      Moc nechápu, že si furt všichni stěžujou, že sram má i „levný“ sady moc drahý. GX stojí sice víc než XT, ale taky je lehčí. Když vezmu v potaz, že u nás se shimano prodává často ve verzi OEM, takže ceny jsou hodně sražené, tak je vlastně cena sramu adekvátní váze a zpracování. Prostě jsem zhejčkaný kupkolem a podobnejma. Sram hold dost bojuje proti přímému prodeji oem.

      • wilda81  

        A k čemu že jsou přesně ty papírové „aftermarket“ krabičky dobré? Já je vždy hned vyhodím, tak jestli nedělám chybu.

        • tomxxx  

          To děláš, máš je vyfotit na BF do sekce fotky a můžeme o nich dva dny diskutovat. Navíc si z nich můžeš udělat doma výstavku.

        • gazman  

          Nedávno jsem na kupkolo koupil nové OEM pedály a bylo v nich od „novoty“ totálně vykrušené axiální ložisko, tak nevím kde je chyba:-D

      • wilda81  

        Tolik k OEM verzím z našich eshopu – poslední zásilka z koloshopu. ;)

        • šlapatko  

          Spokojeně zůstanu u desítky. Za pár let skočím do krámu pro deore 1×14.

          .

        • Carloss  

          Zrovna koloshop oem neprodava.. jako maestro Kuk ;)

          • Lucase  

            To je pravda, ale kuk má alespoň to hlavní skladem narozdil od koloshopu…

          • tomxxx  

            To jo, koloshop si na tom docela zaklada, halvne se mi to libi u plastu, tam mi prijde,ze se aftermarket vyplati.

          • JakeF  

            I od Kuka už mi došly věci v origo krabičkách…

            • waltari  

              taky se hlásím ;-)

              • Carloss  

                Tak asi ne vsechno se da sehnat oem..

                • JakeF  

                  Řetězy, pedály, hazky… Ono je to hlavně úplně jedno, většina těch dílů se nechá sehnat ofiko od dovozce v krabičkách a z eshopů OEM za víceméně stejný ceny. A vzhledem k tomu, že to jsou stejný díly, tak nějak nechápu tu mánii kolem „krabičkovejch“ dílů, stejně krabičky vyhodím a je to zbytečnej odpad navíc.

                  • TJK  

                    asi tak… kdyz neberu v potaz plaste (kde ten realny rozdil asi nekdy bude) tak je z meho pehledu jedno jestli to prijde v krabici nebo pytliku… snad jen ze u dilu jako jsou treba brzdy b krabicce vetsinou dojde jeden trn, vlozky mezi desky na prevoz a sroubky… jinak je to asi jedno

          • ememem1  

            a v com je ako problem?

        • petr99  

          Můžu se zeptat, co to přesně je OEM ?

          • JakeF  

            Na BF nesprávně používanej termín pro díly, který nešly přes oficiální distribuci, ale byly původně určený pro stavbu komplet kol, takže jsou bez krabiček, návodů apod.

            • petr99  

              Aha, díky. Tak se ale na normálních obchodech neprodává nic, ne ?

              • JakeF  

                Naopak velmi často… Většinou to ničemu nevadí, i když soudě dle některejch dotazů tady, by to občas aspoň ten návod chtělo :).

                • petr99  

                  Tak sorry že jsem se zeptal, no… :)

                  • JakeF  

                    To nebylo myšleno na tvou otázku, ale na některý technický dotazy, co se tu občas objevi…

                    • petr99  

                      aspoň že tak :D

                    • wilda81  

                      Njn, ale bojim se, ze v manualu u zahradni hadice stejne neni napsane, jestli je tento typ vhodny na myti kola :)

            • tomxxx  

              A co je správný termín?

              • JakeF  

                Netuším, proto taky používám OEM, všichni tomu rozumí :).

                OEM bych řek že jsou třeba různý čínský karbon komponenty, na který se pak lepí Pell's, Kellys atp. Nebo Superstar komponenty, co se prodávaj i pod jinejma značkama (i když tam nevím, jestli je Superstar výrobce). „OEM“ Shimano jsou pořád Shimano.

                • Karma  

                  OEM (zkratka anglického Original Equipment Manufacturer) je obchodní termín, který označuje výrobce zařízení, jehož výrobek je prodáván a propagován jinou obchodní značkou.

                  Díly OEM využívá řada výrobců renomovaných značek (hlavně evropských a amerických), když některé komponenty nebo dokonce i celé výrobky nechá vyrobit v továrně v zemi, kde jsou nižší výrobní náklady a levná pracovní síla (nejčastěji v jihovýchodní Asii, Číně, nebo ve východní Evropě) a následně pak výrobek prodává pod svojí značkou. Nejedná se tedy o případ, kdy produkt vyrábí místní pobočka, nebo dceřiná firma, ale jiná (často partnerská) firma, která jinak běžně vyrábí tytéž nebo podobné produkty své vlastní značky.

                  • mr.nikdo  

                    A takovy OEM software je ten, ktery mas nainstalovany od prodejce a klic je pouze k Tvemu pocitaci. Nebo ne?

                    • tomxxx  

                      Přesně tak

                      • mr.nikdo  

                        Takze by to pak davalo smysl, ze to jsou i casti dodane primo vyrobci/ci montazni lince, aby je namontovala na dane serie :).

                        • JakeF  

                          OEM výrobu máš typicky třeba v automotive, kde ti některý díly dělaj dodavatelé podle požadavků výrobce, ale ten už se o nich vůbec nezmiňuje a jsou specifický pro danej model/výrobek.

                          prodáván a propagován jinou obchodní značkou

                          V případě kol naopak využíváš k propagaci obchodní značku dodavatele a je tam velmi snadná oddělitelnost a použitelnost na jiným výrobku, čemuž se typicky u OEM brání, proto jsem čekal, že původní dotaz bude typický BF rejpání, že to vlastně OEM není. Ale používám to tak taky, lepší termín neznám a všichni to chápou, tak je to zbytečný slovíčkaření…

                          • goofy  

                            V PC komponentech se používá Retail a Bulk tuším.

                          • mr.nikdo  

                            To automotive je zajimave, protoze hodne casto to delaji do forem patricich automobilce. Coz mi i do vysvetleni vyse nesedi.

                            • rkawa  

                              tak treba u pneumatik se pro premiove vyrobce aut dava na bocnici symbol.. bmw ma peticipou hvezdu, mercedes MO, audi AO, atd.. takze si myslim, ze bude neco u cykloplastu, nejaky kod jak poznat jestli se jedna o oem verze.. a pozor u aut maji ty oem pneumatiky jinne vlastnosti, jsou staveny na konkreti vuz, jina vaha, jina smes, jinna vyska dzenu kvuli nizsi spotrebe, atd.. takze takove oem schwable z kupkola by mohli byt jine kvality, ale to je jenom moje domenka..

                  • Petr L2  

                    No já bych to zjednodušil a zároveň upřesnil. OEM díly jsou díly a výrobky, které nejsou určené k prodeji v maloobchodní síti. Takže OEM produkty by měli používat výrobci a do maloobchodní sítě by se vůbec neměly dostat.

                    Proto nejsou OEM produkty vybaveny obalem a návodem.

                    • petrun  

                      Že se e-shop před výrobcem tváří jako výrobce kol je náhodou výborný nápad. A to, že nedostanu originál krabičku (se spoustou anglicky psaných kravin uvnitř) kterou stejně hodím do popelnice mi vůbec nevadí :-)

          • rkawa  

            Original Equipment – Originalni prislusenstvi, taky se muze nazyvat jen OE.

            • rkawa  

              Karma uz to vysvetlil, to je tak kdyz reagujes driv nez to doctes dolu :-)

    • jecnak  

      Fajn, to uz ma konecne pouzitelnej rozsah.

    • -b-n-x-  

      No a jak to teda bude s tim krizenim retezu? Jeste je to porad v poho?

      • JakeF  

        Někde jsem čet, že šířka kazety stejná jako 11sp, takže menší rozestupy a užší řetěz. Křížení by tedy mělo být v pohodě, jen bude nejspíš při prošlápnutí dozadu na velká/velká padat, jak už je zvykem u 11sp.

        • TJK  

          ja nekde budto na PB nebo vitalu cetl myslim rozdil 2mm na cele sirce…

        • goofy  

          To padaní mě celkem před nedávnem překvapilo. Až na to, že to bude vypadat hrozně, tak konečně rozsah, co by mi vyhovoval. :-)

          • -b-n-x-  

            Ty ale najezdis celkem dost i po asfaltu nez se priblizis do terenu ne? Takovy zpusob jezdeni asi nikdy nebude vhodny pro 1×N

            • gazman  

              jezdim dost i asfalt a 1×11 s 30z pilou mi stačí, i když jeden těžší převod bych tam snesl.

            • Esi  

              No ale při velikosti předního tácu 34 už je jsou rozsahy téměř identické jako 38/24 s kazetou 36/11 ale ta udávaná cena pohonu cca 1200 dolarů to je mazec to se mě netýká dokud to nebude tak za 300 dolarů :-)

        • -b-n-x-  

          Tak ja si pamatuju jak tu nedavno byla o tom takova ostrejsi diskuze :-)

          • JakeF  

            Člověk ty BF diskuze nesmí brát tak vážně, normálně to funguje, jen člověk nesmí v prudkým výjezdu z nudy točit nohama dozadu :). Klasický uhnutí šutru o čtvrtotáčku klik dozadu to v pohodě zvládá…

            • gazman  

              Přesně.

            • pepino  

              Vy nikdy i po rovině v těžkym terenu nepotřebujete šlapnout dozadu třeba o 180 stupnu? Jako trial podobně.

              • pepino  

                Jo tak dole se zas píše, že nikomu nic nepadá, at točí jak točí.

              • JakeF  

                Na trialový kravení po rovině nedáváš lehkej převod… Já se 34z plackou většinou vzadu 32 nebo 28.

                • TJK  

                  me nic nepada at tocim jak tocim na jakemkoli prevodu… 2sp Shimano XT kliky, 30z RF prevodnik a X01 kazeta a prehazka… to je pro doplneni… ale nepadalo mi to ani puvodne s X0 klikama a 32z Direct mount prevodnikem Absolute black a k tomu Werk 11–42 kazeta a Sram X9 type 2…

                  asi mam stesti na kompatibilitu a dobrou retezovou linku

        • kubad  

          U originál Sramu mě nic nepadá, to je problém bastlů

          Mužů točit dozadu libovolně,něko­likrát při stavbách ověřeno

          • tomxxx  

            Mě s tim taky strašili a nepadá to. Naopak na XT sem to zažil dokonce na kazetě 11–40.

          • Mr.Duck  

            No já nevím, mám 11–42 10s slx, a můžu točit kam chci, nic nikam nepadá. Dnes mi poprvé po roce spadl řetěz z převodníku na skoku do bordelu, nevím jestli není převodník sjetý už :)

            • BLACK1E  

              Baví se o 11s..

              • wilda81  

                Baví se o bastlech. Nějaké velké bastleni jsem u 11sp nezaznamenal.

                • BLACK1E  

                  U bastlů to nemá žádný důvod k padání, protože jsou to většinou 9,10s verze. Mě to začalo taky padat až u 11sp XT a je mi to stejnak uplně jedno,

          • gazman  

            Taky nemám problém.

          • Fredos  

            X1 komplet a padá po dvou otočkách až o čtyři pastorky.

            EDIT: s original pavoukem a převodnikem i s DM AbsoluteBlack

    • -b-n-x-  

      Hele, tak jsem na www.jensonusa.com zjistil, ze ta 12 spd 10–50 kazeta ma vazit jenom 300g. To je paradni vaha, kterou jsem vubec necekal.

    • BLACK1E  

      Trochu zvláštní mi přijde, že XX1 a X01 kazety jsou identické včetně váhy, ale XX1 stojí o 80 babek víc. Zajímavý je číst, že už i lidi od sramu říkaj, že zkouší co zákazník ještě snese. "Mohli bychom udělat ještě větší rozsah a více rychlostí , ale takhle si lidi líp zvyknou.

      Mě osobně už se to na kole moc nelíbí. 10–42 mi přijde nejlepší možná verze. Sám vozim 11–40 a dokud se mi nezhorší fyzička, tak to bude ideální.

      • Pedro404  

        Úplně identický nejsou, ta zlatá nějaký buržousty určitě naláká, aby plebs viděl, že tam ten keš je.

      • tomxxx  

        Mne prijde 10–42 jako dostatecnej rozsah na XC, profikum by klidne stacila i desitkova kazeta. Na poharu budou eagle vozit jen kvuli reklame…bohuzel. Na druhou stranu bude eagle dobrej pro zensky a na nejaky brutalni maratony.

        • rkawa  

          by mne zajimalo kolikrat musi clovek protocit klikama nez z 50ky zaradi 10ku.. Rok sem vozil 1×10 shimano, tam to slo o 2 dolu, clovek si zvykne na vse, ale ted jezdim zase 2×10 a proste mi to vyhovuje vic, jak samozrejme rozsahem tak rychlosti prerazovani zejmena ze stoupani „na horizontu“ smerem dolu..

          • TJK  

            hele netusim.. me to popravde nikdy neprislo nejak citelne pomaly… kdyz potrebuju tak to radi dolu tak rychle jak rychle stecim mackat packu.. takze je to pro me naprosto dostacujici… samozrejme si clovek musi zvyknout ze misto toho velkeho skoku na prevodniku jsou tam male skoky po pastorcich… ale jak rikam.. neprijde mi to nijak omezujici

            dokonce si dovolim tvrdit ze v kopcich ktery nabihaji prudceji ale stale tak nejak postupne je 1×11 lepsi.. protoze si pomalu hazes po pastorku dolu az se dostanes na „sweet spot“… u 2× nebo 3× mas ten problem ze sundas na malej pastorek a budto chvili jedes naprazdno nes ti vyhovuje prevod nebo spis ve vetsine variant shodis z velkyho na mensi vepredu a k tomu jeste doradis na kazete dolu aby se ti ten velky skok dorovnal

            jinak ano.. jsou pripady kde velky skok na klikach prijde vhod.. napriklad kdyz je zlomovy prechod do kopce.. kde potrebujes opravdu udelat velky rozdil v prevodu behem chvile… tam ano, tam ma razeni na klikach trosku navrch

            • goofy  

              Tak tak. Má to své výhody i nevýhody. na ten velký skok jsem si zvykl na hodně vlnitých a technických trailech, když je najednou stojka nebo prudký výjezd, který bych jinak neušlapal. To přeřazení je jak říkáš, ale zase když vím, že mě čeká dlouhý výjezd, tak si podřadím už dole a celé to šmatlám na malou placku.

              • TJK  

                ja to kolikrat delal taky.. nekdy jsem k tomu radil na kazete… vice mene mi to bylo jedno.. beztak to beres jako vlastnost systemu jako takoveho, takze se ho naucis pouzivat tak aby ti to vyhovovalo..

            • rkawa  

              tak urcite ta 1× ma sve plusy, ja mam vepredu skok o 10 zubu 26/36 na 29er.. je pravda ze do tahleho stoupani je i ten skok 10 zubu dost a vetsinou se musi shodit i vzadu o jeden dva prevody, ale ja to palim vpredu i vzadu najednou :-) asi tim dostava pohon zabrat a mozna ho trochu kurvim ale beru to jako spotrebni material. Jinak v tech brutalnich kopcich mi ten 10z skok znacne vyhovuje. Je pravda, ze jsem nikdy netestoval 1×11 sram, proto nerikam ze bych to nechtel, to zas ne.. V ty jednoduchosti je krasa, ale 12 prevodu na jednu packu mi prijde opravdu hodne..

              • TJK  

                ja to nevidim ani jako plusy nebo minusy.. z meho pohledu je to proste konstrukcni vlastnost… nechci tvrdit ze neco je na systemu 2× nebo 3× spatne a ze na 1× neco je to spravne a naopak… proste oba ty systemy maji jine vlastnosti a je potreba je i tak pouzivat.. a jak stale rikam.. dle me to neni system pro kazdeho a slepe volit 1× neco jen kvuli modni vlne je blbost.. proste by si clovek mel vzit to co mu nejlepe sedi k jeho stylu jizdy a k terenu kde se pohybuje

              • JakeF  

                Než přejedeš stejnej rozsah na 2×10, tak těch kliků na pravý páčce uděláš minimálně stejně, pokud bys korigoval při shození převodníku o 1 převod vzadu, což se mi teď nechce počítat jestli by vyšlo, ale spíš ne, takže dokonce ještě víc, protože bys korigoval o 2+.

            • ememem1  

              coz je na mtb skoro stale.

          • JakeF  

            Přeřazení na převodníku na těžší je tak pomalý, že tam místo toho stihneš nasypat půlku kazety. Opačná situace je při nečekaným zlomu nahoru, tam se shození na převodníku může hodit.

            • goofy  

              A teď tu o červené karkulce prosím.

              • JakeF  

                ? nějakej problém s tím? To mám teď na silničce pořád… Vzadu to tam prostě jedeš převod po převodu a neřešíš, abys zařadil vepředu, tak musíš snížit tlak na kliky a zároveň korigovat vzadu a je to daleko větší zpomalení a narušení plynulosti jízdy… Chápu to ještě tak u těch novejch Shimano klik s rozdílem 10z, jenže tam už zase ten rozsah není nic extra…

                • goofy  

                  Ale nic. Asi bych měl jít na pivo. Mě se zdálo, že píšeš o shození dolů. i když i to nasypaní bude minimálně srovnatelné, ale už to nebudu řešit.

            • rkawa  

              Musim si to jednou od nekoho alspon na den pujcit a vyzkouset to. Jediny co se bojim, ze mi to ucaruje a vysypu se do novyho pohonu. Orech xd, prevodnik, kazeta, hazka, radici paka.. Uz to vidim, zase nepojedu na dovolenou :-(

          • tomxxx  

            Tak zkus gripshift, to je superrychlé řazení. Mně je v podstatě jedno, jestli klikám na páčkách, nebo kroutim gripem, ale grip je kurevsky rychlej.

            • rkawa  

              To jsem taky ještě nikdy pořádně nevyzkoušel. Jak se to chová například ve sjezdu, když rveš za řídítka, nepřehazuje to nechtěně? Nebo je to jenom o tom si zvyknout..

              • tomxxx  

                Jedinej problem byl, ze sem si asi tri vyjizdky zvykal na kterou stranu mam kroutit. Ted uz na to nemyslim vubec. Nechtene sem neprehodil nikdy. Za zkousku to stoji, dokud jsem to nezkusil, tak sem tvrdil,ze to je jen pro deti, ted to mam na vsech kolech.

                • wilda81  

                  A o jaké kategorii kol se bavíme? Gripshift jsem jel naposledy deset let zpátky, tak vůbec netuším co se od té doby změnilo a na nic jiného než XC si nedokážu představit.

                  • petr99  

                    Mě vyhovuje gripshift kvůli tomu, že na řidítkách je víc čisto, nic nepřekáží. S nechtěnym přehozenim snad problém neni, vždyť já řidítka ve sjezdu držím bokem za samotnej grip. I když je fakt, že s páčkama zkušenost moc nemám (jen shimano alivio), ale známej má sramácký (X0 3×9) a ty se mi docela líbí. Stejně bych ale asi neměnil.

                    • BLACK1E  

                      Mě se hlavně občas stává, že se páčkou rejpnu do kolene když dělám nějaký šaškárny. To pořádně bolí.

                      • petr99  

                        Tak to taky není nic extra :). Jinak jedinej problém by mohl bejt, že se gripshift ohmatá a lepí (i když někdo tu psal že klouže, mě lepil).

                        • BLACK1E  

                          To jsem byl asi já. Lepí taky no. Je to humáč a měnit to není levný když to stojí půl novýho řazení.

                          • petr99  

                            Jj, není to nic moc, ale když zrovna nejsou chechtáky, stačí vzít kousek starý duše a natáhnout to na to, funguje to :).

                  • tomxxx  

                    Jo na sjezďáka je to k ničemu, jedině xc

                • JakeF  

                  Na druhou stranu si výrazně zhoršuješ úchop řidítek, což někde ve sjezdu nic moc…

                  • BLACK1E  

                    Tak někdo jezdí bez gripů a někdo zase s extra tlustýma. Mě nejvíc vadí, že po dvou letech je ten gripshift na kaši a začne klouzat. Stejnak do něj zase pujdu. Mám rok páčky a už mě nebaví.

                  • tomxxx  

                    Jakej úchop řidítek? Neřikej mi, že máš takovou tlapu, že využiješ celej normální grip a u gripshiftu by ses dostal až na to řazení…

                    • Vilém  

                      Tak ke gripum se snad „normalni“ gripy nedavaji, ne?

                      • tomxxx  

                        No tak sem to ani nemyslel. Myslel sem to tak, že třeba já normálně celej grip nevyužiju a stačily by mi ty krátký camfrňousky co jsou u shiftu. Prostě s úchopem neni problém.

                      • petr99  

                        Příde na to. 1×11 se co si tak myslim prodává samotnej grip s tim gripshiftem, ale jinak klasika 3/2 × 9/10 to snad zvlášť je, ne ? Já to tak u X7 mám, prostě mám otočnej grip a za to jsem si nasunul svůj. Jinak ale i u 1×11 je ten „normální“ zvlášť…

                        Ale nwm, to je snad normální, ne ? Spíš jsem asi nepochopil otázku…

                        • Vilém  

                          Byla myslena delka gripu, tim nemyslim otocne casti, ale pevne.

                          • petr99  

                            Tak tam si můžeš dát grip jakej chceš, já mám třeba trochu kratší, ale to není tak vyjímečný, to nejsou gripy speciálně pro grip shift. A klidně si tam můžeš dát dlouhý, jen to celý na řidítkách šoupneš, když máš kam (u vlajd by mohl bejt trochu problém, když se už lámou).

                            • Vilém  

                              No nevim co se dava ted, ale driv se ke gripshiftum davaly zkracene gripy, myslim 60mm.

                              Kdyz bych dal gripshift za normalni dlouhej grip, tak mam uplne mimo brzdovou paku.

                              • petr99  

                                To je taky pravda, pokud nedělejí nějaké extra dlouhé páky. Ale ty krátký gripy se nedělají jen kvůli grip shiftu. Kamarád to má na XC chrtovi, kde má rohy, a má tam krátký gripy od Ritcheyho, ty pěnový, klasika. A viděl jsem to na hodně kolech, že měli krátký gripy a páčky, hlavně XC, a pak ty levnější kola.

                              • Sindy  

                                Ne ne. Já to tak mám na zimaku a je to úplně v pohodě.

                                • petr99  

                                  No, tím je asi zodpovězena otázka (moje) na ty dlouhý páky.

                                  Mohu se zeptat, co vozíš za páky ?

                    • petr99  

                      +1

                    • JakeF  

                      Ne, ale abys přeřadil, tak musíš s rukou daleko víc manipulovat než u páček, kde akorát pohneš palcem…

                      • petr99  

                        No proto se mi ty sramácký páčky (x0) docela líbily, tam byla jenom jedna a schovaná pod řidítkama, ale jak to má 1×11/12 nwm. Když se tak zamyslim, tak grip shift tam mám asi i z psychologických sympatií, ale prostě mě baví, alespoň projedu kazetu na zátah, což je ještě hodnotnější právě u 1×N podle mě. Taky když se člověk vyndá, tak nic neupadne/neohne se. A já mám na to kliku, ztrácet tenhle druh komponentů :)

                      • tomxxx  

                        Když myslíš…

                        • petr99  

                          A máš zrovna u jednoplacky jiný názor ?

                          • tomxxx  

                            To byla reakce na kubu…

                            Ne, na jednoplacce je to fajn. Hodně velká výhoda je, že od XX1 po GX je to furt jeden a ten samej mechanismus s jinou krytkou a navíc je to proti páčkám pekelně lehký.

                        • JakeF  

                          Nemyslím, to tak prostě je… Gripem samotným palcem nepřeřadíš a každej prst, co musíš z úchopu povolit, ti ve sjezdu chybí… Nemluvě o sundaným ukazováčku z brzdy.

                          • petr99  

                            No, přímo ve sjezdu, kde by to mohlo omezovat, neředim. A tam kde řadim, to už ustojim, případně brzdim nějak externě :D.

                            Ne, to byla sranda, ještě jsem se kvůli tomu nevyprasil…

                            • JakeF  

                              Však já neříkám, že to musí každýmu vadit, jen že i gripshift má svojí nevýhodu, díky který třeba já bych ho na kole mít nemoh… Že je rychlejší, no je, ale stejně i u páček mě limituje spíš rychlost, kterou to tam skáče vzadu, než že bych nestíhal tak rychle cvakat. Jo, kdyby uměl přeřadit bez šlápnutí, to by byla jiná :).

                              • petr99  

                                Vozíš Sram nebo Shimano ? Jestli Shimano, tak tím se to vysvětluje :D.

                                Prosím, brát s nadhledem …

                                • JakeF  

                                  Vozím Sram…

                                  • petr99  

                                    Aha, tak to se nepovedlo :)

                                    Ne, vážně, já kazetu v poho projedu na 1 zátah, a to mám jen X7…

                                    • JakeF  

                                      To jo, ale pak stejně čekáš, než to vzadu přechroustá…

                                      • TJK  

                                        presne tak… ono jakmile tam napalis treba rovnou 4 pastorky najednou nahoru a netoci se dost rychle kazeta tak se ten retez ma tendenci suknout… tim velkym krizenim

                                        • petr99  

                                          Jo, tak to jo, ale jen v nižších rychlostech

                                          • TJK  

                                            no nutne o rychlost jako takovou jit nemusi ale musi se tocit rychleji kazeta aby retez stihl postupne vsechny ty nabehy vzdycky obpastorek nahoru… nic zasadniho to ale neni

                          • rkawa  

                            Jo to dava smysl.

                            • petr99  

                              Trocha ironie nebo jsem ze sebe opravdu něco vyloudil :D ??

                              • rkawa  

                                Ne zadna ironie, jen ja ty sjezdy jezdim na xc dost a radim prakticky neustale, takze jestli to budu predelavat na 1×11 tak to dam asi na ty packy.. Bych mel fakt problem z razenim pri zaberu na brzde, a to se umne deje casto. Jinak plodna diskuze, clovek nemusi testovat a utracet vatu za nepotrebny veci. Diky chlapi!

                                • petr99  

                                  No, já osobně jezdim sjezdy na XC taky (i když to je vidět i na kole, že je to AM pro chudý – HT + 140mm) a grip shift mi nikdy problém nedělal, ale je pravda, že pořádný páčky jsem ani nikdy nevyzkoušel, a většině vyhovujou víc, takže tim neuděláš nic špatně, když vemeš páčky.

                    • MichaelSimek  

                      ja pouzivam celej normalni grip

                  • File12  

                    Hlavne ja pri sjezdu jsem zvyklej pei brzdeni pripravit prevod takze to tam sypu. Na gripshidtu se neumim predstavit jak brzdim a radim u toho najednou.

                    • rkawa  

                      To je presne ono. Ani to nemusi byt sjezd, jako napriklad kdyz dojizdis na cervenou na semaforu, brzdis a pripravujes si lehci prevody na nasledny odpich..

                      • BLACK1E  

                        V tom případě nemusíš brzdit zadní brzdou. Nedá se moc mluvit o nevýhodách něčeho, co jste nezkusili. Já vim, že ty vaše argumenty vypadaj dost dobře, ale za čtyři roky, co jsem gripshift měl mě tohle nikdy nenapadlo. Jediný blbý je, že se ta guma rozpatlá.

                        • Lišák  

                          GS asi nesedne každýmu. Já začínal ještě s horní jednopáčkou řazení. Když přišla spodní dvojpáčka tak, tak jsem si zvykl okamžitě a o horní jsem už nikdy ani neuvažoval. Pak jsem jeden den jezdil GS. Bylo to pro mě nepohodlné. Zůstal jsem u páček.

                        • JakeF  

                          :D to je argumentace jak vrata… Že to tebe nenapadlo fakt ještě neznamená, že to někomu jinýmu vadit nebude… Já třeba to vím zcela jednoznačně, že by mi to nejen vadilo, ale i by mě to reálně zpomalilo při závodech, protože přehmatávat si po gripu kvůli řazení a ještě muset sundavat prst z brzdy, to fakt není dobrej nápad… A potenciálně vyšší rychlost při řazení 4+ pastorků naráz je sice krásná, ale zaprvé není potřeba a zadruhý kdybys jí fakt nějak častějš používal, tak to smrdí přetrženým řetězem… A celkem bych chtěl vidět, jak se s tím řadí někde ve sprintu když jdeš ze sedla.

                          Ale celkem začínám chápat, proč zastánci grip shiftu maj pocit, že to je potřeba… Ono když si to tam nemůžeš cvakat průběžně po jednom, tak je jasný, že pak už potřebuješ řadit o víc najednou.

                          • mr.nikdo  

                            Podivej se na Kulhaveho, ten GS vozi, ne? :-)

                            • rkawa  

                              tem jde na zavodech hlavne o vahu, nekteri vozej i maly kotouce, a poc? protoze na zavodech minimalne brzdej.. i kdyz ja to nikomu neberu, ale osobne to nebudu ani testovat, pro mne je to nepouzitelne, respektive by to pro mne znamenalo krok zpatky..

                              • mr.nikdo  

                                Tak ja na GS najezdil dost v drivejsich dobach. V okoli mi jezdi i jedno X0 a neni to takova traga, ale osobne mam radeji packy :)

                            • JakeF  

                              Kulhec taky vozí nepadací převodník, kterej mu furt padá… Nebral bych ho jako moc relevantní příklad vzhledem k tomu, že je placenej za to, aby Sramu dělal reklamu…

                              • mr.nikdo  

                                Zajimave, ze se tady bavime zrovna o vyhodach 1× systemu a pises, ze Kulhavemu pada :-D.

                                To jo, ale zrovna u toho si muze vybrat GS a Packy. Nekteri maji packy a on si hned od zacatku bral GS.

                                • JakeF  

                                  Většina lidí včetně mě to taky vozí s vodítkem… Jenže to by Kulhec moc dobrou reklamu neudělal, kdyby na „nepadacím“ převodníku vozil vodítko. Nicméně když mu to každou chvíli padá, tak mi to taky nepřijde jako moc dobrá reklama :D.

                                  Tak pochopitelně, někdo musí dělat reklamu na páčky, někdo na gripshifty… U XX dlouho gripy nebyly, tak jezdil normálně páčky a nevšim jsem si, že by ho to nějak zpomalovalo :).

                                  • mr.nikdo  

                                    Ale taky ho asi nezpomalil GS, ne? :)

                                    Zacina byt zajimave, co pises ohledne Sram 1× a voditku. Zacinam se bavit, jak je ten system vychytany. Takze porad Eagle je kravina. Neni doreseny 1×11 a uz jdou na 1×12.

                                    • JakeF  

                                      Není s tím problém, na jednoplacce se vždycky vodítko vozilo, vždyť má já nevím, 50 gramů? Že se udělaly NW převodníky je fajn, aspoň se nemusí vozit spodní vodítko a na nenáročný ježdění stačí i bez vodítka.

                            • JakeF  

                              Zrovna jsem kvůli diskuzi dole narazil na jeden bikecheck a Kulhavý tam má páčky. Přitom to už gripy určitě byly, protože dole Hermida je na kole má… Takže to ani u něj s těma gripama nebude moc žhavý…

                              A argumentaci s Hermidou ani nezkoušej, ten má na kole taky ještě rohy :D.

                              • mr.nikdo  

                                Nevim kolik lidi by si dalo na brzdove paky napis: Jaroslav Kulhavy a k tomu se s tim jeste fotil jmenovec :).

                                Takze vidis, ze to minimalne vozil :-D.

                                • jonti  

                                  To uz je docela historie, jeste 10 rychlostni gripshift a elixir brzdy

                                • JakeF  

                                  Tak všichni asi ví, že to vozil… Evidentně na tom ale moc nelpí.

                          • BLACK1E  

                            Podle mě není vubec nutný někam přehmatávat. Věřim, že všichni diskutující tady jsme se vyvinuli z opice a díky tomu můžeme držet věci palcem proti dlani. Prostě normálně držim grip a když chci přeřadit, tak pootočim zápěstim. Síla, kterou ten grip držim mezi dlaní a palcem v pohodě stačí na otočení. Vubec neni nutný dávat prsty pryč z brzdy.

                            Ale každej má ruku jinou no. Já, jelikož nejsem tak ve vatě, jsem teď na nějakou dobu skončil u xt a na obě páčky musím pořád natahovat prsty ať si je nastavim jak chci.

                            • mr.nikdo  

                              Nebude to mysleno tak, ze ve chvili, kdy mas prst na brzde a treba brzdis, jen tak s rukou nepootocis na GS, ale palcem zaradis/podradis?

                            • JakeF  

                              Držet se gripshiftu během celý jízdy, to je snad ještě debilnější nápad… Když třeba potřebuješ potáhnout někde přední kolo přes díru nebo na skocích odraz/dopad, tak fakt nechceš, aby v místě, kde se držíš řidítek nejsilnějš, ti měly tendenci se otáčet.

                              Nicméně jinak tak jako tak pořád dokola co píšu… Pokud pootáčíš zápěstím, povoluješ při tom úchop řidítek. A to v terénu je prostě věc, co člověk dobrovolně nedělá. A na XT páčky ti úplně stačí natáhnout palec, kterej ti navíc zůstává pořád v prakticky stejný poloze… Ale nijak nevylučuju, že ti gripshift vyhovovat může, jezdíme přecijen každej trochu něco jinýho a na ježdění třeba po šotolinách bych grip taky přežil, i když dobrovolně bych si ho na kolo stejně nedal.

                              • Lišák  

                                nebo na skocích odraz/dopad, tak fakt nechceš, aby v místě, kde se držíš řidítek nejsilnějš, ti měly tendenci se otáčet.

                                Jenom dotaz: Jak to řeší MX jezdci? Neotáčí se jim náhodou celý pravý grip?

                                • JakeF  

                                  Spekuluju, MX jsem nikdy nejezdil, ale tipnul bych že mašinu zvedáš na zadní přidáním plynu a posunem těžiště, kdežto na bajku do manuálu víc taháš za řidítka (vím, že správně skoro ne, ale zase kdo to umí? :)) a při bunny hopu to pak ještě vracíš rukama zpátky, což na MX asi zase nedělaj vůbec, ale náklon ve vzduchu řeší plynem/brzdou.

                                  • lukas aka mitro  

                                    A stuntrideri?

                                    • JakeF  

                                      Netuším a to by mě zrovna taky zajímalo… Anebo na trialce, tam to musí být ještě víc znát… Nemaj tam třeba páčku na palec jako čtyřkolky?

                                      • -b-n-x-  

                                        Jo, to jsem si vzdycky rikal, jak to ti borci mohou tou pravou rukou tak precizne ovladat. A to myslim treba i zavody na silnicnich masinach. Me by mozek asi ani nepobral to, ze mam pri brzdeni zaroven tou rukou brzdit a jeste ubirat plyn tocenim rukojeti od sebe. Natoz pak jeste mackat spojku a podrazovat :-)

                                • wilda81  

                                  neotáčí, jedou furt „plnej“ :D

                                • Breakpain  

                                  Musí si zvyknout … já skákal málo a přiznám se, že jsem s tím bojoval, nicméně krapet jsem se bál už samotných skoků, takže jsem se nato nakonec vybodl a jezdil jen na okruhu.

                                  Každopádně měl jsem GS a bylo to fajn, nikdy mi to nevadilo, ale co jsem přešel na páčky, tak jsem neměl důvod se vracet ke GS. Asi tak, je to o zvyku, malinko více mi vyhovují páčky, ale jako vždy, tohle je hodně individuální…

                        • File12  

                          Blbost. GS jsem na 14 dni zkoušel. Cca pred 10 ti lety jsem ho mel na kole dlouho. Ale tohle by mi pri nynějším stylu technického ježdění z kopce vadilo. Na XC a 2×11 si to úplně v klidu představit umím. Takze zastánce GS chápu. Ale proste to není pro každého. A to se mi ta čistota na říditkach libi.

                          • petr99  

                            Souhlas, i když mě to právě na tu techniku vyhovuje (ta čistota, nic "nepřekáží), ale ano, páčky jsem nezkoušel, nemůžu moc porovnat… Prostě podle gusta každýho

    • rkawa  

      By ale mohli hosi v rohloffu zabrat a udelat nejakej sikovnej zadni naboj do 350g.. To by jim lidi utrhali ruce :-) Teda ja bych byl ochotnej se kvuli tomu i klidne zadluzit.. Ten karbonovej remen jsem mel moznost jednou vyzkouset na jednom mestskem kole a je to fakt super vec..

      • TJK  

        z meho pohledu je lepsi varianta planetovka u stredu.. pinion a podobne… ale zatim maji jeste urcite vlastnosti ktere kazdy nezkousne.. jako ze radit na tezsi prevody se musi s hodne odlehcenymi klikami apod.. proste se provodovky chovaji lehce jinak a pak maji take vyssi ztraty.. zase moznost remenu.. zadne utrzene a namotane prehazky.. zasukovane retezy… :-)

        • rkawa  

          ale, hlavne to ticho, to je prvni z ceho mi spadla brada :-) Jenze ta vaha tech prevodovek, to je kamen urazu.. Ale jednou se dockame, prijde nejakej cykloeinstein a vymysli to..

      • pepino  

        Naboj s pastorkama a prehazkou ma 350gr?

    • ganjabiker  

      Hodně lidem vadí, že nemají dostatečně rychlý převod ani s 10z pastorkem, zkoušel někdo 11s kazetu od e13 (9–44)?

      • TJK  

        9–44 ma celkem hezkou recenzi na vitalu… myslim ze pokud by to tu nekdo mel tak by minimalne nahodil nejake info

        btw da se koupit X01 a vyssi kazeta a nanytovat horni 44z pastorek od ONE UP… coz by mohlo se zvetsenim prevodniku pomoct

      • tomxxx  

        S 34 převodníkem je to stejná jako na 2×10 k převodníkem 38

        • ganjabiker  

          To nezní špatně :-)

          • tomxxx  

            Ale přijdeš minimálně o jeden lehký (podle toho jakej si měl malej převodník)

            • enregistree  

              Si to spocitej:

              • tomxxx  

                jo sorry, já to napsal blbě, myslel sem to tak, že s normální 10–42 je těžkej ± stejnej jako 2×10 s 34 převodníkem.

                Jinak k té 9–44, myslim si že to nebude nic moct. 9z pastorek neni dobře, 10z už je docela na hraně.

                • enregistree  

                  tak ja cekam, az nekdo prijde s mensim retezem, kde clanky budou misto 1 palce dlouhe jen 3/4…

                  • Carloss  

                    Je to logicky krok.. ale zase by to bylo horsi z pohledu prevodniku

                    • Nikovlas  

                      Jako z pohledu životnosti? Věřím, že z jemnějších zubů to bude také snáze padat…

                      • Lišák  

                        Z pohledu životnosti by to bylo jedině dobře. Nová placka po 2 – 3 řetězech = sen každého výrobce.

                      • Vilém  

                        Zase by ale byly mensi prevodniky.

                        Ale jinak myslim, ze by to nic neresilo.

                        • Nikovlas  

                          Záleží, jestli bys k tomu přistupoval tak, že zmenšíš průměr převodníků a pastorků (ještě menší malý pastorek by vyžadoval další nový systém ořechu atd.), a ušetříš tak hmotnost, nebo že zachováš rozměry odpovídající třeba kazetě 9–44, ale skutečný počet zubů bude větší a bude to lépe odstupňované (hlavně malé pastorky) – a taky by to na malém pastorku mohlo mít plynuljší chod a možná i delší životnost. Jasně, že je to píčovina – jen jsem se nad tím na chvíli zamyslel.

                        • Singlespeed  

                          Menší převodníky by právě nebyly. Místo např. 34 zubů by měl převodník třeba 50 zubů (při stejné velikosti jako standardní 34z) a místo extrémních 9 zubů pastorku by bylo vzadu pohodových 13 menších zubů.

                      • Carloss  

                        Myslel jsem to z hladiska moznosti mensi vysky zubu a celkove mensi zuby→ muze to vic padat

    • kali222  
      • ahoj, nemate nejaky tip, kde sehnat v CR za dobre novou X9 s kratkym raminkem pro 10 pastorku? long i medium jsou za prijatelnych 14–15kil a short nikde.
      • v souvislosti s kratkou sram prehazovackou, nebude pro ni problem 36z kazeta? na webech lze najit pouze jeden udaj pro vsechny delky, tak si uplne nejsem jistejt.
      • je nejaky problem s obyc X5 razenim? X7 je uz kolem litru za prave razeni s objimkou a pod tim nic jineho neni. :(
      • Lucase  

        Měl jsem na Feltovi dříve krátké ramínko x9 a kazetu 34z to moc nebralo. 36z bych ani nezkoušel.

      • enregistree  

        Sram primo uvadi, ze pro 1×10 mas pouzit kratke voditko. Bude to naopak chodit lip (min padat), nez stredni:

        https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/…mponents.pdf

        Lucase: devitkova hazka je asi dost jina, nez 10sp.

        • Lucase  

          Sorry, jsem myslel, že jde o 1/2×9

        • kali222  

          díky, z tech trojuhelnicku az prechazi zrak. :P dnes jsem nasel jeste rozepsane kapacity x9, tak kdyby se to nekomu hodilo…

          l=43z

          m=37z

          s=30z

          tzn., ze jednoplacka by mela odradit kazetu 11–40/12–42 (jestli se to da nejak poskladat na 10sp, 11sp bude asi nekde jinde urcite), ale to me uz netrapi.

    • Chlebovnik  

      BIKE CHECK: Schurterův Spark s Eaglem

      38×10–50, na Instagramu měl fotku i se čtyřicítkou.

      http://www.mtb-mag.com/…-eagle-1x12/

      • black.horse  

        dobrej hegeš, ještě kousek a drhne přehazkou o zem :-D

      • kandelik  

        Prevodnik 40z? Vzdyt uz skoro 38z mu reze zadni stavbu:D…

      • mr.antik  

        asi je zakázané fotit to na nejlehčím převodě

      • Rubi  

        s 38/10 musi prohanet i silnicare…

        • petrun  

          To je cca. stejné jako 42/11. To je o dost míň než nejtěžší převod u kompakt klik žiletkářů hobíků :-)

          • Rubi  

            42/11 si nekdy na 27,5 pouzil jo?

            • petrun  

              To sice ne ale ještě před pěti lety jsem používal 44/11 na 29er. To jsem měl ještě nájezd 15000–18000 Km za rok, teď mám nájezd třetinový :-(

              • Rubi  

                tak jestli si spurtoval z kopce s boudou, tak se to mohlo hodit, me prislo 38/11 na 29 strop

                • kubad  

                  řešíš nesmysly, jednak má Schurter trochu jinou výkonost, a jednak nevíš na jakou trať to má

                  • Rubi  

                    jen se pozastavuju nad tim masivnim PR, kde ninovi nacpali vetsi kazetu a vetsi prevodnik a nejtezsi prevod vubec nema sanci zaradit… na jeho kolo s jeho vykonosti uplny nesmysl

                    • tomxxx  

                      Jo, vůbec nic nevíš, třeba to má připravený na Paříž-Rubé. Jsi fakt zlobidlo

                    • Chlebovnik  

                      S tím nesouhlasím, že by nejtěžší převod neměl vůbec šanci zařadit. Ta jeho kombinace 27.5" & 38×10–50 odpovídá 40/26×11–36 na 29". A nemyslím si, že 40×11 by pro závodníka s výkonností Schurtera byl zbytečený převod. Spíš si myslím, že zbytečný je pro něj naopak ten převod nejlehčí.

                      • MichaelSimek  

                        nektery ty stojky na xc wc bejvaji hodne kruty i pro ne

                        • Chlebovnik  

                          To je fakt, ale zrovna včera jsem viděl videjko ze stojky na Monte Tamaro. Nevím, jaké kolo to bylo, každopádně Schurter ji vyjel na 38×42 a Absalon za ním na lehčím 32×40. Schurterovi síla určitě nechybí.

                          • JakeF  

                            Tak to jsi ovšem objevil Ameriku…

                            Jak psal kubad, Schurter především mění převodníky podle tratě a když na nějakou potřebuje 38, tak dá 38. Třeba Kulhec měl na některý tratě 38/10 i na 29eru.

                            • Chlebovnik  

                              Džejku, ty seš fakt… REBA.

                              1. Převodníky mění všichni.
                              2. Poukazoval jsem na to, že ho určitě nelimituje nejlehčí převod.
                              • MichaelSimek  

                                no kdyby ho nelimitoval, tak by nemenil prevodniky a nechal tam ten nejvetsejeses­jsisjis

                                • Chlebovnik  

                                  Nelimituje ho třeba oproti tomu Absolonovi. Co ten dal na 32×40, Schurter dal na těžším 38×42 (i přes rozdíl 29" vs 27.5"). Navíc tihle borci podle mě spíš řeší převody na opačném konci spektra.

                                  • MichaelSimek  

                                    ja myslim ze si me nepochopil, kdyby je lehky prevod nelimitoval, tak by si tam davali ten nejvetsi moznej prevodnik, jelikoz si tam nedavaj ten nejvetsi moznej prevodnik, tak je limituje uplne stejne i lehkej prevod

                                  • JakeF  

                                    To jsou teorie… Prostě si to naladí, jak jim to vyhovuje. Když by jim chyběly těžký, tak si daj větší převodník, jak jednoduché…

                      • rkawa  

                        S tim souhlasim, mam 36/26 × 11–36 na 29er a nejtezsi mi nestaci, budu muset jit na 38t..

                        • Atilla  

                          V terénu, nebo na silnici?

                          Na WC XC jsem ,žádné silniční přesuny ještě neviděl.

                          • jonti  

                            vetsina lidi v CR jezdi spis maratony, XC pro hobiky krome Prazskeho poharu a par mistnich XC skoro neexistuje. Cesky pohar asfalt moc nema, ale kdyz nejezdis elitu, tak si tam nezajezdis.

                          • rkawa  

                            ono mi to samozrejme nestaci jak na silnici, tak ale i obcas na rovinatem terenu.. vec se ma tak, ze nejdriv odrovnam stavajici 36t a pak tam rovnou pujde 38t..

                      • Mr.Dan  

                        Což je taky v podstatě úplně to samý jako 42/28 × 11–36 na 650b, tj. přesně to, co vozím já. A můžu říct, že rozsah i krajní převody jsou tak akorát. ;) Pro Nina to třeba dostačuje na závody, ale na cestování by s jeho výkoností klidně mohl nasadit k Eaglovi i ten 40z převodník.

            • goofy  

              Před pár lety se běžně vozilo na 26 převody 44/11 a teď by byl převod 42/11 nesmysl?

              • MichaelSimek  

                taky se pred par lety bezne vozili 1.8 plaste, 52 cm rodla atd atd…a ted bych to nesmyslem nazval

                • Lišák  

                  1,8" pláště jsem nikdy nevozil. Ani 52 cm řídítka. Já měl 1,9 Tiogy (byly širší než některé 2,1) a řídítka 53 cm! A s rohama :-) A převody jsem měl (pokud mě paměť neklame) 48–38–28 / 13–28 sedmikolo.

              • mr.antik  

                taky jsem to vozil a myslim že jednou za vyjížďku zařadil ve když jsem drtil asfaltový sjezdy z kopce na maximálku na tacháči

              • Rubi  

                taky se vozily riditka ze se ti malem potkavaly palce a vozis je?

                • Singlespeed  

                  Rozumuješ už skoro jako JakeF… :-D.

                  • Rubi  

                    to my mladi bez zkusenosti delame…ale na velikana nemam, JakeF je jen jeden

                  • JakeF  

                    Slyším jméno své?

                    Vždyť má pravdu. Se divím, že někteří členové B-F nejezdí na koloběžce, když tu čtu ty kecy při každý novince…

                • goofy  

                  Já nevozím trojplacku už asi 12 let. Úzké řidítka stejně dlouho. To, že to nevozím já ale neznamená, že se to před nedávnem nevozilo a že to někteří nevozí i teď, protože jim to vyhovuje, takže zklidní hormón.

    • pocestny  

      Ad vaše dizkuze ohledně SRAM Eagle z konce března (zlatá barva a rozsah):

      Ta kazeta XX1-eagle oproti X01-eagle není jen to že je zlatá (náky oxid titanu nebo co) ale bude lehčí, i kliky má lehčí (dutý karbon), prostě celá XX1-eagle se ‚focusuje‘ na závodní XC, zatímco X01-eagle spíš na enduro.

      A ten větší rozsah – to nevnímám že to je o tom „co zákazník ještě snese“. To vnímám spíš o tom, že trollové, kterým byl dosavadní rozsah 10–42 furt málo, kteří si furt obhajují ten svůj přesmyk, nebudou mít už vlastně žádný argument proti. Bych jen dodal, že pro mě (asi pro většinu z uživatelů 1×Něco) těch dosavadních 10–42 není málo.

      Odlišné tvarování zubů na převodníku má taky svůj smysl. Podle SRAMu (řekněme alespoň podle jejich marketingu) klasický tvar zubů NW převodníků nezabírá všemi zuby, ale jen několika zuby, a dochází k zbytečnému namáhání převodník/řetěz. Tím tvarováním má ten Eagle-řetěz dýl vydržet. A má to být i tišší. A zajímaly by mě fakta.

      Taky bych rád věděl, jestli půjde (až sjedu 1×10 do mrtva) na mou osu142×12 to 12ti kolco nainstalovat. Jinak asi jdu do nějaké variace 11rychlostního XTčka (kdyby mi dnes někdo dejme tomu ukradl kolo, vlastně ani nevím).

      (Sorry, jestli se to už výše psalo, nečtu to tady pravidelně.)

      • pocestny  

        Jinak, SRAM nepotřebuje aby byla každá jeho sada byla „does it all“ od XC až po DH. Může si dovolit tu sadu pro XC odlehčit, ten XCčkař nebude dělat 5metrové dropy,…

      • Mr.Duck  

        Tak proč v Press release psali, že ta kazeta je stejná? :)

        • JakeF  

          Klidně může být, titanová nitridace nemusí být jen zlatá. Pokud to je teda to samý, co se dělá se šroubama.

    • Miramar  

      Zkusím to i tady,nemá někdo krytku přímé montáže přesmykače?Případně kde se dá nějaká hezká koupit?V českých eshopech jsem toho moc nenašel.

      Nebo neměl by někdo možnost vytisknout na 3D tiskárně?

    • Miramar  

      Ahoj,

      měl bych dotaz…přešel jsem z původního Shimano 2×10 a na Shimano 1×11.Nechal jsem původní kliky a mezi převodník a pavouk jsem dal 2mm podložku.Ideální řetězovou linku mám na 5 pastorku odspodu(podle oka) ale na 42z pastorku to dělá hrozný randál,je to normální?Sedne si to?Viz. fotky.

      Díky za rady:-)

      • Singlespeed  

        Logika velí vycentrovat převodník do středu kazety, tedy v případě 11 speed na šestý pastorek. Takže by to chtělo cca 6 mm podložky pod převodník.

        • rkawa  

          potvrzuji, ac to nevozim, tak absolut black, atd.. delaji offset prevodniky 6mm pro 11speed..

          • Miramar  

            Problém je,že já už to blíž ke středu neposunu.Mám 36z převodník a už teď je to tak tak.

            • Singlespeed  

              Tak, pak ti nezbývá než neřešit a jezdit.

            • rkawa  

              Koukam na tu treti fotku a je to fakt hone blizko tomu stredu, tak treba si to casem sedne jak pise JakeF..

      • JakeF  

        Novej NW převodník bývá vždycky trochu hlučnější.

        • Miramar  

          Ale na všech ostatních pastorcích je to v pohodě.I na 37z pastorku je to ještě v klidu,ale jak to dám na ten 42z tak je to o hodně hlučnější.

          • TJK  

            uz to krizi dost… podival bych se na 2 veci… vyladeni na hornim pastorku jestli mas v dobre pozici kladku vuci pastorku… muze to dobre radit ale i tak ti kladka muze nabirat hranu retezu a pak jak moc mas napnutou hazku… me to zhorsovalo hlucnost cim vic to bylo napnute… jinak s tim nic neudelas..

            jeste jeden postreh, konverze na Shimanu byla hlucna.. ta sama konverze na Sramu je tissi… krizeni stejne…

          • JakeF  

            Vždyť jo, to mi přesně dělalo taky… Asi ty boční výstupky na převodníku, než se trochu sjedou hrany.

      • wilda81  

        Sedne si to.

      • straky  

        Jak dlouhé šrouby si tam dal? Kdybys dával ještě další podložku pro posun na 6. pastorek, je nutná výměna za delší šrouby?

        • Miramar  

          Jsou to šrouby na trojplacku(délku nevím)takže na ten 1mm navíc by ještě měly stačit,spíš je otázka jak to bude vypadat:-/

    • Miramar  

      Měl bych tady další dotázek:-) Jaké kliky koupit nejvhodnější pro 1×11(lepší řeťězová linka než stávající Shimano XT 785 2×10) s cenou tak do 4000,– včetně převodníku?A aby mi seděly do stávající Shimano osy presfit.

      • pocestny  

        Na co nové kliky? Můžeš to řešit jen vhodným převodníkem na BCD104 a dolaď to podložkami. Jestli ti stačí 30 zubů, tak klidně i BCD64 + hezký rockring.

        Tip: Absolute black (moje oblíbená značka ^^) 32z NW BCD104, oválný, je vhodný i na 11s, má už integrované podložky, jinak by to u šišoidní 32jky ani nešlo.

        • Miramar  

          Převodník potřebuju 36z. Už to tak i mám a to včetně podložek,ale raději bych něco kde se nebude muset nic bastlit.Ale taky je možný,že jenom roupama nevím co by :-D

          • Mr.Dan  

            Budeš se těchto klik zbavovat? Věděl bych o možným kupci. ;) Tohle tvoje řešení se mi totiž moc líbí a teď budu sám proti sobě, ale bejt tebou bych to tak nechal. Ale kdyby ne, tak.. :)

          • rkawa  

            Mam na kole prevodnik 2016 fsa D10/D11 36/26T x 10sp, myslim 48,8° Dema.sk uz ho myslim zacne ted prodavat i nw myslim.. Je to kompatibilni s 11s a 10s.. Kliky si muzes ponechat..

            • Miramar  

              Převodníků na 104 BCD je dost,ale pořád se to musí vypodložkovat,le­da,že by měl nějaký 36z převodník odsazení…ale o žádném nevím teda.A asi by to ani nešlo,protože každý potřebuje jiné odsazení.

              • rkawa  

                No fakt to nikdo nedělá, jak hledám tak hledám a nic. U direct mountů odsazení jo, ale 104BCD s odsazením ne. Díra na trhu. Takže jedině podložky :-(

                • jonti  

                  Vetsina lidi asi neresi a jezdi.

                • Pedro404  

                  Neni lepší podložkovat a mít tak převodník kompatibilní s jakoukoli řetězovou linkou?

                  • Miramar  

                    Je to lepší,ale nevypadá to zrovna nejlíp.Do 2mm to jde,pak už to začíná být vyložené hnusné:-)

                    • pocestny  

                      s integrovanou podložkou to bude uplně stejné. chápu že to řešíš z prostého rozmaru a estetického hlediska. a nějaký hliník nebude mít ten efekt (→ carbon) a řetězovou linku se nemusíš tímpádem ptát, si to změř na svém kole, kolik tam máš / nebo by bylo ideál.

            • rkawa  

              hmm, tak 36 maj jenom double, nw maj jen 34 nejvetsi..

    • jecnak  

      Jinak kdyby nekdo resil kompatibilitu SRAM 11s kazet 10–42 a Shimano prehazky a razeni, tak to funguje naprosto bez problemu. (XTR M9000 + Sram XG-1150)

      • Mr.Dan  

        Supr, uvažuju totiž o kombinace XT M8000 šaltr+páčka a kazeta SRAM GX. Jen nevím, jaký kliky k tomu, aby nestály majlant a šel na ně direct mount 36z.

        • JakeF  

          To mi přijde dost divná kombinace… Shimano jedině v Di2 :).

          • Mr.Dan  

            No je, ale ono to třeba nakonec dopadne na klasickej ořech a Sunrace MX8, aby to byl řádnej budget solution pyčo, ale kliky, ty sou zatím zcela ve hvězdách.

            • jecnak  

              Nevim, jestli to je lepsi retezovou linkou na Boostu, ale na Sunrace mi na jinem kole solidne padal retez na kazete dolu pri slapnuti dozadu. Na technicke jezdeni je to hodne neprijemne.

              • Mr.Dan  

                To je dobrý vědět. Netuším, zda je tam nějaká souvislost, ale od tý doby, co jsem na ocelovýho šichťáka s 3×6 dal jednou místo čínskýho Shimano vícekolečka lépe vypadající vícekolečko od Sunrace, tak na určitých pastorcích ten řetěz taky nechce držet, pokud se nešlape nebo pokud se točí dozadu. A to jsme přitom na opačný straně kvalitativního spektra…

            • tomxxx  

              Sežeň nějaké X9 za dobré peníze nebo rovnou X0, či podobné se sundavacím spiderem.

          • Rubi  

            to je pak radosti, kdyz ji v lese ustrelis :) elektrika leda na silnici nebo kdyz te plati

            • JakeF  

              Ofiko cena šaltru je někde mezi XX1 a X01. Z týhle optiky mi to nepřijde až tak nesmysl.

              • jonti  

                Ono jezdit XX1 saltr je uz nesmysl. Kdyz ho clovek bere o skalu, tak ma pocit jako kdyz pali tisicovky.

                • JakeF  

                  Jasně, ale taky u Di2 vidím daleko vyšší přidanou hodnotu. Což mezi třeba GX a XX1 ani ne.

                  • tomxxx  

                    30g se ti zdá málo? :D

                    • JakeF  

                      Za ty prachy bys je měl v perníku :).

                      • tomxxx  

                        Ale chápeš to, je to 30 g na zadní stavbě, tam se každý gram počítá, sice je to nerotující část, ale hejbe se to, takže váhově je to, jako bys ušetřil cca 100 g na rámu a MI to má tak 9000. Když to utrhneš, tak koupíš novou, v čem je problém?

                        Za mě jedině XX1. X01, X1 nebo nedejbože GX je pro sociální vrstvy obyvatelstva, takovej shit bych si na kolo rozhodně nedal.

                        • Chlebovnik  

                          Už to nehul.

                        • Rubi  

                          GX je neco jako alivio… se neda vozit

                          • petr99  

                            Aha, a co je pak NX ?? GX je jak SLX, takže funkční za dobrý peníze, NX/Deore ještě funkční základ, bych řek.

                            • tomxxx  

                              NX je jeko Altus, to ví každej.

                              • petr99  

                                To je jako vážně, nebo jen tak rýpete :D ?

                                • tomxxx  

                                  No tak si to přeber:

                                  XX1 – XTR

                                  X01 – XT

                                  X1 – SLX/Deore

                                  GX – Alivio

                                  NX – Altus

                                  • přesně to vychází
                                  • kubad  

                                    XX1 – XTR

                                    X01 – XTR

                                    X1 – XT

                                    GX – SLX

                                    NX – Deoore

                                    spíš takhle :D

                                    • petr99  

                                      +1, snad nechcete dávat do roviny deore a slx

                                      • Rubi  

                                        a GX a SLX jo? :D

                                        • tomxxx  

                                          Tak víš co, sice je to cenově nad XT, váhově taky, ale je to až 4. nejlepší řada sramu, tak to musí být pěknej shit, něco jako stará dobrá X7

                                          • bimjeam  

                                            Však to je úplne jasné

                                            XX1 Eagle = XTR Di2

                                            XX1 = XTR

                                            X01 Eagle = XT Di2

                                            X01 = XT

                                            X1 = SLX

                                            GX = Deore

                                            NX = Alivio :D :D

                                            • petr99  

                                              XX1 Eagle a X01 Eagle jsou na stejný úrovni, jen jiné určení…

                                            • petrun  

                                              Míchat elektriku s mechanikou to je solidní demagogie :D

                                              • Rubi  

                                                po prvnim radku to nema cenu cist, zbytek uz se montuje na tesco kola…

                            • Rubi  

                              funkcni za dobry peniz je XX1 a XTR, GX je pro socky, vzdyt je to za par korun a SLX se vali v regalech v lidlu, kdyz je shimano tyden…

                              • petr99  

                                aha, takže jenom trolling :D

                                • Rubi  

                                  tak ja jsem reagoval na tve trolleni, jestli je GX jako SLX…:D

                              • tomxxx  

                                Já ti nevim, i tak se mi to nezdá, raději bych nahodil acros a-ge a neřešil. Přecijen se mi zdá sram a shimano poslední dobou podezřele levný, nejspíš to ani nebude pořádně chodit.

            • mr.antik  

              Tohle slovní spojení nechápu, znám lidi co jezděj opravdu jak hovada,a le že by lese nechali přehazku na odpis, to ne… jako urvaná patka je jasná, ohnutý vodity taky, ale zničit tělo přehzaky už je docela umění.

              Co by bylo fajn, kdyby se u elektriky daly rozumně vyměňovat náhradní díly.

              • Atilla  

                Tak zrovna trefit hazku od sramu není zase až takový problém. U shimana je to o dost těžší. Ale musím říct, že od té doby co jedu shadow hazky tak jsem žádnou nikde nenechal. Jen X,9 jsem pomuchlal.

                • goofy  

                  Tak tak. Shadow hazky jsou pěkně schované. Už x-krát jsem si říkal, že tady kolem toho šutru nebo pařezu ji už vezmu, a zatím to vždy vyšlo.

              • wetapg  

                No, není to tak těžký :)

        • jecnak  

          Na Shimanu mi hlavne vyhovuje lepsi chod a Rapid Release. Gripshift nesnasim a packou bych se u Sramu uklikal k smrti. S klikama neporadim, jsem spokojeny s tim, co prislo na kole.

    • vantom28  

      ahoj, můžete mi poradit s demontáží jedenáctkové kazety z xd ořechu? je tam stejný způsob jako klasika shimano?

      • jecnak  

        Ano, je to uplne stejne – stejne naradi i postup.

        • vantom28  

          ok. díky.

        • Breakpain  

          Já to v ruce nikdy neměl, ale žil jsem v domnění, že XD kazety jsou „vcelku“ a na ořech se šroubují závitem, tzn to nepůjde stáhnout jako klasická kazeta tahem, ale ještě se to musí vyšroubovat? Tedy omyl jo?

          • Honik  

            Stejny zpusob, akorat se neodsroubuje pouze zaverna matice, ale cela kazeta…

            • rkawa  

              takze zaverna matice je soucasti kazety :-) tak?

            • vantom28  

              nj, ale shimano kazetu si chytim bičem a povolím závěrnou matku. u tohodle bazmeku tedy povoluji celou kazetu, ale jak zaaretuji ořech?

              • TJK  

                orech je zaaretovany tim nijvetsim pastorkem uz ve chvili kdy kazetu nasadis. sroubovanim ji jen dotahnes na doraz