Bezpečnost především

Pokud stejně jako já rádi jezdíte v černé barvě, možná je čas na lehké přehodnocení. Jak pomůžeme své bezpečnosti na cestách, když sáhneme po něčem výraznějším?

Už se nám pěkně protahuje denní světlo. Jak ráno, tak večer. Je krásné vidět ranní rozbřesk nebo večerní oblohu zbarvenou do ruda. Mně se teda líbí i ta syrovina a pošmourné počasí, které k tomu patří, nevadí mi ani mlha. Vadí mi spíš chování některých řidičů, ale to by bylo na úplně jiný článek.

Při nedávné vyjížďce, když mě předjíždělo auto a spolujezdec vystrčil z okna ruku se zvednutým prstem, opakuji prstem, ne palcem, jsem se zamyslel. To že někdo nesnáší cyklisty všeobecně a o to víc pumpičky (ten výraz se mi strašně líbí), tomu to nevyvrátíme. Přemýšlel jsem, jestli jedu nějak špatně. Ale jezdím pěkně u kraje. V té chvíli jsem ani neobjížděl žádnou díru. Blikačka blikala. A přesto se mi dostalo zvednutého prostředníčku.

Z mých předchozích článků je poznat, na čem jezdím. Na silničním kole. Nebavme se o povinné výbavě jízdního kola, zohyzďujících odrazkách…, to nechám na jindy. Spíš mě napadlo, jak jsem celkově vidět? Co mám na sobě oblečeno? Černou - jsem celý v černém.

Takže co s tím? Prohrábnul jsem doma šatník s cyklo oblečením a vyzkoušel si, jaké to je v reflexním nebo neonovém (fluo) oblečení.
  • Barevné - neonové, fluorescenční (fluo), žluté, oranžové nebo zelené oblečení zlepšuje viditelnost při soumraku, svítání, mlze, dešti…
  • Reflexní prvky - odráží světlo a zvyšují bezpečnost hlavně za tmy a při zhoršené viditelnosti.

Bezpečnost na koleBezpečnost na silnici

Tady je vidět, jak jsem celý v černém, jen s pár reflexními prvky na dresu. Nějaký malý reflex je asi i na nohavicích vzadu. A tím končí celá má viditelnost. Reflexní pásek, co mám namotaný pod sedlem, někdy omotávám okolo nohy. Ale stále jsem dbal na tu svou černou image.

Až při pořizování nových rukavic a přemýšlení, jestli zvolit opět černou, volím barvu fluo. Dobře jsem udělal, viditelnost se určitě zlepšila. Při odbočování je to nejvíc znát. Takto je zvednutá ruka o hodně líp vidět. Řidiči si dřív a líp všimnou, když měním směr. Jak jedoucí za mnou, tak protijedoucí.

Neonové nebo fluorescenční, ale také zelené i žluté barvy výrazně zvyšují viditelnost za šera - soumraku.

Po čase jsem začal příležitostně vozit reflexní kšandy, moc místa nezaberou. Beru je s sebou v zadní kapse dresu nebo taštičce. Perfektní v jakémkoliv ročním období, když chce být člověk viděn. Oblíbil jsem si je při cestě do zaměstnání a ze zaměstnání, když je fakt špatná viditelnost. Jejich použití, na rozdíl od rukavic nebo bundy, je celoroční. A díky jejich skladnosti je vozím prakticky neustále.

Bezpečnost

Poslední, co v tomto ročním období používám, je neonová (fluo) bunda. Ranní šero, večerní stmívání, při zhoršené viditelnosti na silnicích vedoucích lesem. Tady je její barva hlavní výhoda. A já ji vlastně mám i jako větrovku. Nebo jako další vrstvu, když je mi zima. Fakt je prostě ten, že jsem vidět z každého úhlu. Jak přítelkyně podotkla: "Záříš na kilometr daleko.” A nejspíš i ona je trochu klidnější, když jdu na kolo.

hi-vis bunda na silnicireflexní bunda

A je to fakt. Jsem vážně vidět na hodně velkou vzdálenost. Možná si to jen namlouvám, ale cítím se bezpečněji. A co bych zaklepal na dřevo je, že zatím žádná gesta, žádné troubení. Ba naopak mi připadá, že jsem i pěkně předjížděn. A o to mi šlo především.

cyklista v černém oblečenícyklista ve fluo oblečení

Pokud se budeme bavit jen o barvách, tak neon (fluo) je bezkonkurenční. Neonové nebo fluorescenční, ale také zelené i žluté barvy výrazně zvyšují viditelnost za šera - soumraku. Vybavte si, když je před deštěm, najednou se setmí. To je ta situace, kdy ty barvy vyniknou. Ano, je mi jasné, že s příchodem teplejšího počasí si přece jen oblékáme naše krásné dresy. Proto máme blikačky. O těch však někdy jindy. Ale najdou se výrobci nebo profi teamy, které mají fluo barvy součástí dresu. Ať je to Elkov Kasper, Bora, Bingoal nebo Visma, ta jejich žlutá je nepřehlédnutelná.

Nechtěl jsem probírat osvětlení nebo povinnou výbavu kola. Jestli odrazky nebo pásky či reflexní nálepky. Tímto zářivým oblečením bych chtěl ulehčit vnímání nás cyklistů a dát tak čas řidičům na dostatečnou reakci, když cyklistu spatří. I z druhé strany jako řidič jsem rád za viditelného cyklistu, běžce nebo chodce.
Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
Charonec 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Od základu: Jak přežít v provozu?

Od základu: Jak přežít v provozu?

Silniční cyklistika s sebou přináší i určitá úskalí. Co dělat pro to, aby výjezd proběhl bezpečně a podle představ?
5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

Když milovníka kola chytnou záda, tak jediné, co ho zajímá je kdy tato nepříjemnost odezní a bude moct opět naskočit do sedla. Tento stav právě prožívám, tak bych se s vámi chtěl o tuto zkušenost podělit.
Zimní cyklistické bundy - chrání, hřejí a co ještě? PR článek

Zimní cyklistické bundy - chrání, hřejí a co ještě?

Ježdění v zimě má své kouzlo. Důležitým faktorem je ochrana před chladem, srážkami, ale i vhodné odvětrávání a viditelnost. Opět přinášíme několik tipů.
keyboard_arrow_up