Koupě ojetého kola: jak nenaletět a na co si dát pozor?

Začíná nám jaro, počasí láká i neortodoxní cyklisty, kteří nejezdí celou zimu k vyjetí a spousta z nás se rozhoduje, jestli nepořídit do nové sezóny nový stroj.

I když se letos dostaly ceny jízdních kol po covidových a post covidových letech opět do normálu, stále platí, že za stejné peníze můžu u ojetého kola dostat tzv. více muziky. Má to ale svá úskalí, nezkušený člověk může snadno naletět a pak mu nové kolo nebude dělat radost, ale spíše starost.

Jakožto člověk, který kola staví, prodává a následně mnohdy i prodává jetá kola svých zákazníků, se vám pokusím v několika bodech poradit, na co si dát pozor. Úplně nejlepší je vzít si ke koupi zkušeného mechanika, ale ne každý má tu možnost.

Výběr kola z inzerátu

Všechno začíná tím, že máme představu, jaké kolo chceme, otevřeme inzertní servery a začínáme hledat. Tady bych hned doporučil vybírat jen z ověřených a zaběhlých serverů, jako je například bike-forum.cz, mtbiker.cz nebo cyklobazar.cz a v poslední době hodně zaběhlých inzertních skupin na Facebooku.

Pokud najdeme své kolo v některé inzertní skupině na facebooku, máme malou výhodu, že se můžeme mrknout na profil prodávajícího a ihned odhalit případný „fake“ profil. Většinou má každý alespoň základní údaje a fotku na profilu. Ještě lépe jsme na tom, pokud náš vysněný inzerát najdeme třeba na serveru Bike-Forum, kde můžeme zároveň dohledat historii daného člověka. Jak se říká, důvěřuj, ale prověřuj.

online bazar
Pokud najdeme inzerát, který nás zaujal na jiném inzertním serveru, vždy doporučuji telefonický nebo e-mailový kontakt, kde položíte základní dotazy ohledně kola. Většinou z první komunikace zjistíme, jestli člověk o kole něco ví. Pokud ne, nebo píše nesmysly, rychle ruce pryč.

Naprosto zásadní věc je, ptejte se na historii a chtějte doklad o pořízení kola. V dnešní době už je většina dokladů v elektronické podobě nebo vám prodejce kola rád takový doklad zašle i zpětně, takže ztrátu neberte jako dobrou výmluvu. Pokud budete kupovat kola bez prokázání původu, jen tím nepřímo podporujete krádeže kol, kterých stále není málo.

Na které komponenty se zaměřit

Hned první kontakt nám dost napoví. Pokud na nás prodávající vybalí zablácené, zaprášené kolo se zrezavělým řetězem, doporučuji se na místě otočit a odjet. Vypovídá to o tom, jak se předchozí majitel ke kolu choval. Pokud kolo vypadá na první pohled k světu, jako první zkontrolujeme rám.

Drobné oděrky k ježdění patří, z těch si nemusíme nic dělat, ale vždy se zaměříme na hledání možných prasklin. Ty se nejčastěji objevují v oblasti spodní části hlavové trubky, kde se napojuje spodní rámová trubka, dále pak v oblasti sedlové trubky, kolem středové trubky a na zadních vzpěrách.

Všeobecně je zažito a víc se hledají praskliny na karbonových rámech, ale pravdou je, že dnes existuje spousta firem zabývajících se opravou karbonových rámů a v dnešní době jsou karbonové rámy dobře opravitelné. Horší je to u hliníkových rámů, ty umí svařit dobře málokdo. Takže pokud objevíte někde podélnou prasklinu třeba kolem sváru, je dost pravděpodobné, že i pod lakem bude rám načatý a doporučuji kolo nekupovat.

na co dat pozor pri vybere kola
Neméně důležitou součástí rámu, pokud je celoodpružený, jsou ložiska. Nejlepší je se na kole projet, zašlapat silově, na kole propružit. Neměly by se ozývat žádné zvuky jako skřípání nebo vrzání. Nicméně přidřená ložiska se dají řešit servisem, tady počítejte každý kus kvalitního ložiska cca 200–300 Kč plus práce s výměnou. Při opření se do řídítek by taky nemělo vydávat zvuky hlavové složení, ale to je snadno servisovatelné i doma svépomocí.

Velmi důležitým komponentem jsou vidlice, případně tlumič a teleskopická sedlovka. U vidlice, tlumiče i teleskopické sedlovky nejdříve zkontrolujeme stav kluzáků, tedy částí, které se zasouvají dovnitř. Na nich nesmí být škrábance nebo dokonce vrypy, taková vidlice nebo tlumič pak mohou tahat olej zevnitř ven, protože poškozují gumové gufero, které chrání proti vnějším nečistotám.

Dále zkontrolujeme veškerá kolečka nastavení, případně zamykání, jestli něco dělají, čili jestli se chod vidlice nebo tlumiče při nastavování komprese nebo odskoku mění. Pokud se nic neděje, pravděpodobně bude uvnitř nějaký problém a následný servis vás může vyjít draho. U teleskopické sedlovky zkontrolujeme, jestli vyjíždí a zajíždí v celém rozsahu. Pokud má ovládání lankem, může být v případě špatného chodu na vině přidřené lanko, u hydraulického ovládání může být problém zavzdušnění.

Všeobecně platí, že nejvíce si zaplatíme za servis komponentů Fox, následuje DVO, Rock Shox, Suntour a další, vždy záleží na konkrétním modelu vidlice a konkrétním úkonu. Každopádně pokud dáte do servisu vidlici, tlumič, případně i teleskopickou sedlovku, počítejte s částkami v řádu tisíců. Proto je dobré, abychom to nemuseli dělat hned po koupi. Ptejte se prodávajícího, jaký servis na kole dělal, případně chtějte doklady.

Koupě ojetého kola na co si dát pozorKoupě ojetého kola

Zapletená kola dělají kolo, takže rozhodně zkontrolujte výplety. Zkontrolujte, jestli nejsou zohýbané dráty, jestli kola neházejí, tedy nemají osmičku a ujistěte se, že při zatočení nehučí. To značí přidřená ložiska, jejich výměna vás opět vyjde na nějaké peníze. Zadní náboj mívá obvykle cca 4 ložiska a přední 2. Cena platí podobná jako u ložisek v rámu.

Na čem může záležet vaše zdraví, jsou rozhodně brzdy. V dnešní době zpravidla hydraulické. U těch se nesmějí při zmáčknutí propadat páky až ke gripu. Při brzdění nesmí brzdy hvízdat ani nijak skřípat, to značí zamaštěné destičky, potažmo kotouče. Vizuálně zkontrolujeme stav destiček, ale to je spotřební zboží a výměna není nákladná ani složitá.

Koupě ojetého kola na co si dát pozor
Na představci a řídítkách nemáme úplně moc co kontrolovat. V případě karbonových řídítek se ptáme majitele, jestli s nimi neměl velký pád, případně, pokud máme možnost, zkontrolujeme, jestli nejsou přetažené šrouby na představci, případně přetažené objímky brzdových pák nebo řazení. V těchto místech může dojít k poškození a následnému prasknutí.

Poslední důležitou částí je pohon kola. Tedy kliky, řazení, přehazovačka, kazeta a řetěz. Zkuste při jízdě všechny možné převody, řazení by mělo jít plynule, bez přeskakování řetězu. Zuby na pastorcích by neměly být sjeté do špičky. Pokud se například při řazení na menší pastorky řazení zpožďuje, bývá to přidřeným lankem a bowdenem. Případná výměna není nákladná. Zezadu ještě zkontrolujeme, jestli nemá přehazovačka příliš pokroucené vodítko řetězu, případně jestli není ohnutá patka, která drží přehazovačku.

Pokud je na kole elektronické řazení, odpadá starost o lanka a řazení musí řadit ukázkově. Stav baterie na místě nezjistíme, ale není do budoucna problém koupit baterii novou.

Koupě ojetého kola

Vyjednávání o ceně, ano či ne?

Popravdě z mého pohledu je bazarový prodej tak trochu hra a z podstaty bazaru není od věci, pokud zjistíme na místě nějaké nedostatky, zeptat se na přiměřenou slevu. Každopádně musíme respektovat, pokud prodávající nastaví cenu pevnou a hýbat s ní za žádnou cenu nechce. Pokud nám částka přijde, třeba i přes zjištěné problémy na kole, neadekvátní, lepší bude poohlédnout se jinde.

Platba za kolo

V první řadě nikdy nikomu neplaťte nic dopředu, ale vždy až po obhlídce kola, nakupování na slepo jen přes fotky, tomu bych se úplně vyhnul. Pokud platíme za kolo řádově desítky tisíc, rozhodně doporučuju sepsat alespoň jednoduchou, jednostránkovou kupní smlouvu, kde bude uveden prodávající, kupující, předmět prodeje, zjevné vady na kole, částka, datum a místo prodeje. Usnadní vám to rozhodně případné jednání při následném objevení nějaké skryté vady, na kterou vás prodávající neupozornil.

Samotnou platbu proveďte penězi nebo dnes je již oblíbená okamžitá platba přes mobilní aplikaci. V tom případě je dobré mít ve smlouvě i číslo účtu, na který budete platbu posílat.


Závěr

Doufám, že jsem vás svým návodem neodradil a koupě kola vám nepřijde jako příliš velká věda, ale vždy je lepší strávit hodinu u kontroly kola, než se pak celou sezónu trápit jeho stavem a následným servisováním.

Přeju dobrý výběr a mnoho šťastných a spokojených kilometrů na novém, byť ojetém kole. I takové totiž může vykouzlit úsměv na tváři.
Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
maajkee 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?

Pedály jsou jedním ze tří kontaktních bodů kola s jezdcem. Je to tedy velmi důležitý komponent. Jak vybrat pedály a na jaké faktory se při výběru zaměřit?
Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
Unboxing: BULLS Wild Edge Trail - na traily i maratony

Unboxing: BULLS Wild Edge Trail - na traily i maratony

Wild Edge Trail kombinuje rychlost XC kola s všestranností maratonce. Vezměte ho na dlouhé výlety nebo na závody. Odměnou vám bude zábava a rychlost.
keyboard_arrow_up