Test: Cyklokalhoty CRAFT ADV SubZ Lumen - komfort bez kompromisů

Zateplené cyklokalhoty CRAFT ADV SubZ Lumen Bib Tights M, určené do chladnějšího počasí, mají v produktové hierarchii nad sebou už jen jeden model, určený pro cyklisty s nejnáročnějšími požadavky. Jsou tyto kalhoty pro běžného cyklistu vhodnou volbou, nebo - s přihlédnutím k ceně - už zbytečné?

Trocha historie neuškodí

Švédský Craft není třeba dlouze představovat. Jen ve zkratce zmíním, že je to přední výrobce sportovního oblečení. Průkopník systému tří vrstev s více než 45letou historií. Značka, kterou před jednatřiceti lety, v tehdejším porevolučním Československu, uvedl na trh Petr Vavrys.


První letmé seznámení

Nepřeháním, být suchý je základem dobrého tepelného komfortu - logicky.
Kalhoty jsem dostal na testování v polovině října, kdy u nás bylo v plném proudu babí léto a teploty v pohodě atakovaly dvacítku. No ale jak už to s novou věcí bývá, u netrpělivých jedinců obzvlášť, musel jsem je „testnout” hned. Počkal jsem, až teploty v podvečer klesnou, nasoukal se do kalhot a hurá ven. Jelikož už bylo celkem pozdě a času moc nezbývalo, vyrazil jsem na pouhých 40 km, ale když to někdy jinak nejde, jsme rádi i za to, nemám pravdu?

No takhle - těch deset stupňů, které byly, by byly v pohodě, za předpokladu velmi nízké intenzity. Ale když jsem do toho jen lehce šlápnul a zahřál se, tak už jsem se vařil. Pochopitelně, jsou to totiž kalhoty do chladného počasí. Každý ale máme tepelný komfort jinde, takže zatímco já můžu vnímat 10 stupňů jako teplo, pro jiné je to už důvod sáhnout právě po svršcích určených do chladného počasí. Každý jsme jiný, na to pamatujte po celou dobu čtení článku. Jedno jsem si ale z téhle vyjížďky odnesl, a to překvapení, že přestože jsem se značně zapotil, po svlečení jsem nebyl mokrý. Vůbec. Odvod vlhkosti fungoval na výbornou. To jsem u svých starších kalhot (od jiného výrobce) neznal. Velmi příjemné první seznámení.


Tak se předveďte - 4x100

Následně jsem je v období dvou týdnů otestoval 4x na stokilometrových tratích, plus pár drobnějších vyjížděk, jak se říká „kolem komína”. Teploty se pohybovaly od +2 °C, když jsem ráno vyrážel, do cca +8 °C během dne. Prostě mrznout u nás, na jihu Moravy, stále nechtělo. Zjistil jsem následující. Odvod vlhkosti vždy fungoval luxusně. Nepřeháním, být suchý je základem dobrého tepelného komfortu - logicky. I když budu mít na sobě to nejlepší a nejdražší oblečení, prochladnu, pokud pod ním budu mokrý (výjimkou by mohlo být třeba Merino, ale to teď není podstatné).

Ze zvědavosti jsem si na ty kratší „okolo komínové švihy” oblékl na horní část těla „obyčejné” cyklo oblečení (pro upřesnění, jedná se o klasické oblečení ze sportovních řetězců, hojně využívané běžnými cyklisty, tedy i mnou) a k tomu tyto kalhoty. Zjištění? Vrch mokrý, spodek v suchu. Ve sjezdu pocit chladu na hrudníku, ale nohy v teple. V teple! Jak víme, na kole je vždy pocitově o pár stupňů méně, než ukazuje teploměr, takže jsem přesvědčen o tom, že i při teplotě kolem bodu mrazu by byly nohy perfektně tepelně izolované.


Materiály

Nejsem žádný závodník, a tak jsem na těch sto kilometrech strávil v sedle vždy přes 4 hodiny. Jednou i přes 5, to když se profil cesty trochu víc zvlnil. A to pro mě byla regulérní vrchařská etapa, protože kopce opravdu moc v oblibě nemám. Za mě osobně sedět 4 a více hodin v sedle vyžaduje mít i nějaké pohodlí, aby to nebylo víc trápení než požitek. A to začíná už u materiálu. Ten mě nadchnul hned po vybalení z krabice. Neumím to správně popsat, ale na dotek jsem měl pocit, že v ruce nedržím umělé vlákno, ale něco velmi jemného, hladkého a příjemného, chce se mi říct až přírodního.

Výrobce uvádí složení:
  • 87 % recyklovaný polyester, 13 % elastan
  • Šle - 95 % polyester, 5 % elastan


Propad o těch 6 stupňů byl pocitově neznatelný, tepelný komfort byl stále vynikající a chlad jsem necítil ani náznakem.
Zateplení je tady provedeno jemně česaným fleecem. Ten je přítomen všude, vyjma šlí. Ty jsou naopak z velké části perforované. Materiál je strečový ve všech směrech. Je natolik pružný, že bez nějaké vizuální deformace zvládne i objemnější cyklisty. Zkoušel jsem maximální natažení a materiál „nezbělá”, což je velmi sympatické. Craft myslí i na bezpečnost, proto zde najdeme výrazné reflexní prvky. Celá lýtková část je opatřena reflexním potiskem, který se teda ale trochu ztrácí v „záři” nápisu nebo švů. Nohavice jsou zakončeny krátkým zipem pro snazší oblékání. Celkově jsem se i po několika hodinách cítil velmi komfortně, nikde mě nic netlačilo, neřezalo ani nestahovalo.


Vložka Infinity C2

Pohodlí není jen o materiálu. Velký vliv na to, jak se člověk cítí při i po vyjížďce, má samozřejmě vložka.

Budu citovat výrobce: „Cyklistická vložka Craft Infinity C2 se v sedací části skládá ze 2 typů pěn o různé hustotě a tloušťce (4 mm - hustota 60 kg/m3, 8 mm - hustota 80 kg/m3). Vložka je elastická, jednodílná, bezešvá, antibakteriální a je anatomicky tvarovaná pro muže (ale tyto cyklokalhoty můžete koupit i v provedení pro ženy). Má certifikát nejvyšší kvality Oeko-Tex®,” což je mezinárodní certifikační systém, který dává uživatelům garanci kvality a nezávadnosti.

Rozměry:
  • sedací část: 12 mm (4 mm + 8 mm)
  • přechodová část: 8 - 10 mm
  • okraje: 3 mm
  • hustota pěny: 60 + 80 kg/m3

Craft
Výrobce dále uvádí, že vložka C2 je ideální parťák na dlouhé vyjížďky ve svižném tempu a doporučuje ji spíše pro středně vzpřímený posed. Na závěr jen doplním, že vložka C2 je jeden ze šesti vyráběných typů (C1 - C6), přičemž každá má svá specifika a doporučené používání.

Osobní zkušenost z mých vyjížděk je vesměs pozitivní. Jak už jsem předeslal výše, nejsem závodník. Jde mi hlavně o to, aby mě nebolela sedací část těla, když se rozhodnu strávit na kole několik hodin. Popravdě řečeno, hodinu, dvě nebo i tři zvládnu v pohodě a mohu říct, že žádnou bolest necítím, ale jestli někdo tvrdí, že ho zadek nebolí po 5 nebo 10 hodinách v sedle, tak si myslím, že se to na pravdě moc nezakládá. A proto to nebudu tvrdit ani já. Bolí, samozřejmě, ale to nemůžu přičítat kvalitě vložky. Sedět pět, deset hodin v kuse na zadku by bolelo i v křesle. Jde o to, jak moc je to snesitelné, a to je to, co má vložka za úkol - maximalizovat komfort, oddálit nesnesitelnou bolest, a to se v tomto případě daří opět na výbornou.


Nakonec došlo i na mráz

Ve druhé polovině listopadu, těsně před „dedlajnem”
Jak se říká: „Není špatné počasí, pouze špatné oblečení.”
pro odevzdání testu, se ale dostavil mráz i k nám na jih a já jsem mohl konečně vyzkoušet, jestli letošní zima bude více o trenažéru, nebo o budování morálky při boji s nepříznivým počasím. Teploměr ukázal -4 °C, a byť mi okolnosti nedovolily vyrazit zase na „tradiční” stovku, nepohrdnul jsem ani pouhou hodinkou a půl. Propad o těch 6 stupňů byl pocitově neznatelný, tepelný komfort byl stále vynikající a chlad jsem necítil ani náznakem. Navíc jsem přesvědčený, že je tady ještě velká rezerva, pokud jde o nejnižší teploty, které tyto kalhoty zvládnou. Umím si představit, že bych v těchto teplotách jel delší čas i v nízké intenzitě. (Což samozřejmě vyzkouším, hned jak mi to čas dovolí, a update přidám do komentářů.)

Verdikt?

Měl jsem na test velikost XL, která je určena pro výšku postavy 188 cm. Při mé výšce 183 cm jsem měl rezervu v délce asi 2 - 3 cm, ale vzhledem k tomu, že nejsem postavou typický cyklista a spadám do kategorie 100+ kg, zvolil jsem raději právě velikost XL a seděla perfektně. Kalhoty si vyzkoušel i kolega s výškou 192 cm a kupodivu ani tady problém s délkou nebyl a kalhoty seděly perfektně.


Co si budeme nalhávat, spousta lidí řeší cenu. Ta často rozhoduje. Tyhle kalhoty s doporučenou maloobchodkou 3990 Kč nepatří k nejlevnějším, ale ani k nejdražším, a upřímně říkám, že si svoji cenu bez problémů obhájí. Sám jsem byl před pár lety přesvědčen, že na ty občasné zimní vyjížďky je pro mě zbytečné kupovat kalhoty za tři nebo čtyři tisíce a sáhl jsem, jak už jsem výše uvedl, po „řetězcových” za poloviční cenu. Po této zkušenosti jsem však pohled na oblečení přehodnotil. Jak se říká: „Není špatné počasí, pouze špatné oblečení.”
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test: Rock Machine Gravelride e500 Touring - (mezi)městský expres

Test: Rock Machine Gravelride e500 Touring - (mezi)městský expres

Gravel s motorem. A k tomu s blatníky, zadním nosičem a integrovaným osvětlením. Pro mnohého bikera i silničáře ztělesnění jejich nočních můr. Ale i přesto zde najdeme skupinku cyklistů, kteří elektrický gravel s “městským paketem” dokáží ocenit. Co všechno tento typ kola dokáže uživatelům přinést?
Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Větu “venku je zima, pořádně se obleč” slýcháme už od dětství asi všichni. A samozřejmě je to pravda. Nikdo se nechce vracet domů promrzlý.
Test: Cyklokraťasy CRAFT ADV Offroad vs. CRAFT PRO Gravel Bib

Test: Cyklokraťasy CRAFT ADV Offroad vs. CRAFT PRO Gravel Bib

Výběr cyklokraťasů může být pro vaše vyjížďky poměrně zásadní. Jak si v testu vedly dva velmi odlišné modely švédského Craftu?
keyboard_arrow_up