Zdroj: Trenazer

V zimním období hraje kolo přirozeně druhé housle, ale není to pravidlem. Jsou geografické oblasti, kde se dá trénovat nepřetržitě, nebo můžeme vycestovat na soustředění do tepla. Je to silně individuální záležitost podle chutě a finančních možností.

Znám všechny kategorie, avšak sám se konzervativně řadím do skupiny, která mimo sezónu kolo ráda odloží. Cyklistika není mým jediným sportem a mimo léto začínám zvyšovat běžecký objem. Obecně trávím milerád čas na horách. Na kole vyjedu opravdu ojediněle. Na jaře plánujeme s bandou odjet na soustředění do Poreče, abychom najeli objemy a připravili se kvalitně na léto.

Běžkování v Beskydech.Turistika ve vysokých horách 3000+ m n. m.

Když od sezení na koze odpočívám, tak se toulám po kopcích. Jsou-li ideální podmínky na běžky, vyrazím do zasněžené stopy. Posilování se věnují takřka celoročně, ale v zimě opět s větší razancí. K tomu zařazuji sněžnice. Naopak kompenzační, stabilizační a protahovací cvičení po celý rok provádím několikrát do týdne. Nově jsem tento rok zařadil plavání, ke kterému jsem se odhodlával dlouho. Voda není můj šálek kávy, plavání taky ne, takže jsem si vyhledal trenéra. Dostávám se do toho pozvolně a nenuceně. Zatím to je takové plácání a sotva uplavu kilometr. Všemu se dá přijít na chuť, stačí jen chtít, mít odhodlání a trpělivost. Jsem poslední člověk, co by něco zavrhoval s tím, že to nejde. Jen to chce správný čas. Stejně jako otužování.

Otužování v otevřené vodě.

Odpočinek po sezóně a COVID

Tělo si má každopádně po náročné sezoně odpočinout, proto se před koncem roku zařazuje sportovní volno dlouhé týden až dva. Můžeme si dopřát klidně měsíc. Důraz pauzy by měl být kladen hlavně na klíčový sport, který je rozumné vypustit na chvíli úplně. V případě cyklistiky jde obzvláště o jednostranné zatížení nohou, kyčlí a zad. Taktéž přes léto musíme tento stereotyp nabourávat. Proto jezdím na výlety do hor nebo si sem tam zaběhám. Snažte se o nové impulzy. Kolikrát se těším, že si přes zimu od cyklistiky odpočinu.

Protahování je základní pilíř.Nádherný reliéf rakouských hor.

Rok 2021 cyklistickou sezonu docela natáhl díky vlídnému počasí. Větší stopku mi vystavilo onemocnění těsně před koncem roku. Přijal jsem to jako finální ortel dopřát si volno. Průběh byl mírný, trpěl jsem únavou, bolestmi hlavy a rýmou. Dny jsem prospal, příznaky postupně odeznívaly. Počasí bylo špatné, takže mi nebylo ani líto mé absence venku. Vánoce jsem prožil v izolaci a byl jsem ušetřen svátečního shonu a cukroví. Zkouknul jsem na Netflixu, co se dalo. Po týdnu a několika dnech jsem začal fungovat. Postupně se vracet do normálu, a to již od Nového roku. Ještě další týden se mě držela nepříjemná rýma a divný pocit na plicích, ale bez fyzického omezení. Možná to bude znít namyšleně, ale přesně takový průběh jsem očekával a načasování přišlo ideálně, pokud přijmu fakt, že projít si tím bylo nevyhnutelné. Donutilo mě to přemýšlet, zvolnit a nabrat nový dech.

Cyklistické trenažéry

Široce se rozšířilo domácí ježdění na trenažérech, a to převážně v začátku pandemie roku 2020, kdy byla uvalena tvrdá opatření. Původně alternativní příprava profesionálů ve vašem obýváku. Stále mám snahu držet si odstup od jakýchkoliv jízd přes zimu, protože je plno ostatních aktivit, které jsem již zmínil dříve. Užít si sněhu, prostoru bez závodů a polechtat jiné partie. Vskutku velká nuda a těžký morál je jízda na spinningu, kterou jsem omezeně provozoval. Vydržet na prázdno a bez informací šlapat dvě hodiny. Tak proč trenažér?

Cyklistův showroom aneb splněný sen.
Na Vánoce jsem si pořídil průměrný Elite Suito-T s jednoduchou instalací. Stačí upevnit zadní stavbu kola k základně trenažéru, který má vlastní ořech kompatibilní s většinou kazet na trhu. Půl hodinky od rozbalení jsem mohl jezdit. Do stojanu můžete upevnit jak silniční, tak horská a gravel kola. Podporuje totiž různé osy a velikosti kol. Stabilita je perfektní a nehrozí, že by se mi povedlo při šlapání vyklopit, a to ani při jízdě ze sedla. Přední kolo je položeno na speciální podložce s kanálkem. Dražší trenažéry mají dokonce možnost otáčet řidítky a simulovat tak zatáčení. Při jízdě z kopce stejně musíte aspoň trochu šlapat, protože ani přídavný elektromotor nedokáže zrychlovat a vytvořit tak pocit jízdy z kopce. Můžeme dokonce stejně jako při spinningu šlapat naprázdno bez informací, tím se však ochudíte o hlavní přednosti trenažéru. Lepší se jeví připojit aplikaci výrobce, sledovat a zaznamenávat metriky. Případně někteří výrobci nabízejí vlastní aplikace pro virtuální jízdy.

Rouvy vyjížďka.
Nejzábavnější je použití pokročilejšího simulátoru typu Rouvy. Nejenže jízda ubíhá rychleji, nahlédneš do různých koutů světa, sleduješ statistiky a můžeš systematicky trénovat díky připraveným programům pro intervaly, zátěžové testy, rovinky, kadenci, soustředění na techniku šlapání atd. Jedná se o skvělý komplexní nástroj. Má tak či tak zůstat jako doplněk a žádné nahrazení reality. Všeho s mírou, člověk nemůže zůstat zavřený nadobro doma, protože snadno hrozí rizika! Zajímavá je absence brždění, takže zatáčky v aplikacích se projíždí naplno, z čehož občas blbne obraz a synchronizace postavičky s promítanou trasou. Cyklista prezentující nás jako cyklistu odjede do pryč. Kvůli mnoha dalším faktům nelze srovnávat časy s realitou.

Statický trenažér Elite Suito-T.Upevnění rámu silničního kola.

Nástrahy trenažéru plynou logicky z umístění trenažéru v uzavřeném prostoru. Hrozí nedostatečné okysličení, protože za hodinu změníš koncentraci kyslíku v místnosti, resp. zvyšuje se podíl CO2. Také při vysoké intenzitě dochází k přehřívání organismu a zaděláváš si na dehydrataci. Dbej na pitný režim, minimálně bidon za hodinu. Osobně se mi podařilo v pokoji zvýšit teplotu o půl stupně v zimním období. Podložka a případně ručník je téměř nutností kvůli nadměrnému pocení. Dobrou pomocí v chladných zimních dnech je otevřené okno. Ještě přemýšlím nad větrákem pro navození proudění vzduchu. V poslední řadě jednoduchou dostupností tréninku a ježdění prakticky kdykoliv hrozí nadměrné zatížení organismu. Z dlouhodobého hlediska následné přetrénování! Opravdu je důležité vědět, jak trénovat. Veď si statistiky, sportovní deníky či tréninkové plány a v nejlepším případě oslov trenéra. Dostatečně doplňovat energii z tyčinek nebo gelů a jezdi při zajištěném větrání s přísunem čerstvého vzduchu. Nezapomínej ani na kvalitní protahování, odpočinek a doplňkové sporty.

Přední kolo je fixováno v držáku.Minimalistický design trenažéru.

Virtuální jízdy - jak si zpříjemnit dlouhé hodiny na trenažéru

Teprve aplikace Zwift a Rouvy, které umožňují jízdu ve virtuálním prostředí, pomohly odbourat stereotyp a nudu při dlouhém monotónním tréninku na válcích nebo trenažéru. Odlišují se mezi sebou hlavně zpracováním. Zwift přináší umělé prostředí podobné počítačové hře. Rouvy je český projekt s realistickým prostředím natočené kamerou, takže jezdíte po skutečných místech a silnicích. Oboje nabízí nástavbu v podobě komunity, tréninkových funkcí, závodů a kariéry. Zdráhám se porovnávat, jelikož Zwift jsem nezkoušel a hned jsem sáhl po Rouvy. Rád podpořím vývojáře, zároveň je pro mě zajímavější. Sledoval jsem Rouvy od začátku a dává mi větší smysl.

Úvodní obrazovka aplikace Rouvy.
Fandím Rouvy a těším se, že se obrovsky rozroste hlavně díky angažovanosti společnosti a spolupráci se známými organizacemi jako Vueltou či Škoda Auto. Dále organizuje pro širokou veřejnost a účast velkých cyklistických osobností, kde se angažuje například Jirka Ježek. Rouvy má také rozsáhlou nabídku integrací do známých platforem, jako jsou TrainingPeaks, Strava, Garmin a další. V aplikaci ale vidím slabá místa, jako chybějící zvuky a absence hudby, triviální animace, slabší kvalita některých záznamů, málo možností přizpůsobení postavy i kola nebo osobní kariéra formou získávání nových úrovní a následných odměn v podobě slev u smluvených partnerů. Pocitově jsou jízdy náročnější než v realitě. Zatím je to spíš ryzí simulátor než hra. Ovšem základní funkce jsou na svém místě a staví na slušném základě, který má potencionál rozšiřovat platformu. Cenově vychází trošku lépe a v akci se mi podařilo získat předplatné za 300 Kč měsíčně.

Fair Play ve virtuálním závodění

Na závěr bych se pozastavil nad měřením parametrů, což je velký benefit oproti levným trenažérům nebo spinningu, které jsou obvykle bez senzorů. Trénink na základě tepové frekvence nebo wattového výkonu je velká pomoc k zvýšení přínosu tréninku. Zeptal jsem se společností, jak řeší určitá úskalí hardwaru a fair play v závodech. Přece jen trenažéry mají různé parametry hardwaru. Pozoroval jsem nezanedbatelný rozdíl mezi klasickým powermetrem na klice pro outdoor a výkonem z trenažéru. Venku jezdím na klikách s wattmetry InPeak a jsou to přesné měřiče srovnatelné se světovou konkurencí. Mám na nich najeté tisíce kilometrů na silničním i horském kole. Schválně jsem zapnul při ježdění v Rouvy oba měřiče zároveň a měřil paralelně. Momentový výkon se často odlišoval 20-50 W ve prospěch trenažéru, ale výsledný průměr si byl blíže s rozdílem 20 W. Obecně se vždy považuje za přesnější měřič trenažéru, jakožto hlavní zdroj generování odporu. Důvod měřit na klice ve statické poloze v uzavřené místnosti vlastně ani není.

Měření 1
Měření 2
Zavádějící jsou také trenažéry s omezeným odporem odpovídající nižšímu stoupání, než je skutečné v aplikaci. Představte si, že jedete závod s 15% stoupáním, ale váš trenažér vám naloží maximální odpor, ale ten je limitovaný pouze 10% a víc neumí. V tom případě má člověk menší zátěž oproti skutečnosti. Aplikace aspoň přepočítá rychlost a takový závodník má menší rychlost, tudíž se musí víc snažit. Rouvy spolupracuje s výrobci hardwaru a prestižní závody se jezdí na certifikovaných trenažérech, aby se předešlo zpochybnění výsledků. Hlídá si také, že profily uživatelů jsou správně zadané, ale zachytí jen velké rozdíly založené na BMI škále. Otázka na konec. Chystá Rouvy vlastní trenažér? Zatím se do toho firma nepouští a trh je tak dobře vyvážený.

Závěr

Zima je zajímavým obdobím nahrávající zpestření rutiny a nabourání tréninkového stereotypu. Šance, kdy si můžeš odpočinout, ohlédnout se za minulou sezónou a udělat patřičná vylepšení. Neboj se sundat nohu z pedálu a zkus jinou disciplínu. Existuje spousta doprovodných aktivit k cyklistice, které tento sport doplňují. Když už je potřeba vytočit nohy, tak máme široké spektrum možností od airbike ve fitness centrech po domácí trenažéry, které jsou velkým technologickým pokrokem. Ve prospěch uvedeného trenažéru Elite hraje univerzálnost, jasně dané tréninkové protokoly a přenositelnost. Mnohem oblíbenějšími se stávají soustředění v teplých krajinách a cyklistické kempy. Nebo se můžeš zaměřit na sebe, vylepšit životní styl, stravování a obecně se vzdělávat v oboru. Hlavně se obrátit na své nejbližší, pověnovat se rodině a trávit s nimi čas. Nemoci se o nás v zimě pokoušejí, imunita je oslabená a nemá cenu chodit za závit, proto dopřej tělu odpočinek. Využij tedy přechodné období pro přípravy, servis kol a spřádání plánů na léto. Ať to uchopíš jakýmkoliv způsobem, zkušenosti člověka podrží a to je k nezaplacení.

[Úvodní foto: Trenazer]

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Za hranici komfortu - hobby cyklista a 400 km, je to možné?

Za hranici komfortu - hobby cyklista a 400 km, je to možné?

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 1. díl
Zátěžový test – poznat své limity v grafu

Zátěžový test – poznat své limity v grafu

Jak má člověk správně trénovat? Jezdit podle pocitu? Únavy? Nálady? Možná ano, ale co to mít podložené i daty? Tak jsem to zkusila a jak to probíhalo a co mi to dalo uvidíte níže.
12 otázek pro výběr správného cyklotrenažéru

12 otázek pro výběr správného cyklotrenažéru

Který trenažér získal podle tvých odpovědí nejvíc bodů? Klasika s bržděním o plášť, moderní s vlastní kazetou, válce nebo Smart Bike?
keyboard_arrow_up