Vyměnil jsem silničku za gravel - první dojmy z Marin Headlands 1

Gravel je v současné době populární, o tom žádná. Já, žiletkář, jsem tuhle kategorii dlouho obcházel velkým obloukem. Tvrdil jsem, že je to nesmysl, výkřik, zbytečnost a kdoví, co ještě. Nic nebylo dál od pravdy. Člověk se často změnám brání a vlastně ani nemá konkrétní důvod. To byl i můj případ. Teď je vše jinak.

Jak jsem nedávno předeslal v článku “Moje poprvé…”, rozhodl jsem se pořídit si gravel bike. Nebudu zdržovat a dlouze tady opakovat a připomínat, o co šlo, koho to zajímá, může do článku nahlédnout.
Navážu tam, kde jsem skončil: ”Teď už zbývá jen vybrat,” byla poslední věta.

Slovo úvodem


Jedno si vyjasníme hned - přestože s MTBIKERem spolupracuji, tenhle článek není žádné PR ani jiná placená propagace. Kolo jsem nedostal na test, prostě jsem si ho koupil a chci se podělit o dojmy, ať budou dobré, nebo špatné. Jednoduše - už jen kvůli sobě chci být objektivní. To bychom snad měli.

Jak už je asi zřejmé z názvu - vybral jsem. Než se ale vrhnu na důvod, proč zrovna tohle kolo, a na takové to osobní představení, musím říct, že jsem v minulém článku opravdu poctivě přečetl všechny komentáře (v době psaní tohoto článku celkem 57) a jako fakt jsem přemýšlel. Takové to, když si myslíte, že jste se rozhodli, a najednou cvak a zase to šrotuje. Nicméně už jsem se nenechal zviklat a své rozhodnutí jsem nezměnil. I když, mám-li být upřímný, tak co se týče jednoplacky vs dvojplacky tak… No o tom za chvilku.

Marin, co to je a proč zrovna tuhle značku


Marin je výrobce jízdních kol z Kalifornie, což už jsem věděl. Na trhu působí od roku 1986, což mi tak nějak docvaklo, protože logo značky je medvěd nesoucí vlajku s číslem 86. No ale co ten medvěd? Říkal jsem si, že Marin bude asi druh medvěda a proto se kola tak jmenují. Logické. No, tak ne. Marin je oblast v Kalifornii (Marin County), a proto Marin. Logické - jasně, když pomůže Google. Furt ale nevím, proč ten medvěd. To musím zjistit. No tak dál.
Na otázku, proč Marin, je jednoduchá odpověď - protože prostě kola nejsou. Není moc z čeho vybírat. Čímž nesnižuji kvalitu tohoto kola. Budu-li mluvit o cenové hladině, ve které jsem vybíral (cena tohoto modelu je nějakých 2500 éček), byl výběr natolik omezený, že výsledek se dal spočítat na prstech jedné ruky. Někdy mi neseděla velikost, někdy osazení a svou významnou roli sehrálo i to, že jsem nechtěl čekat. Tohle bylo skladem a ve finále se mi líbilo. Jediný problém jsem měl s jednoplackou - to jsou ty vaše komentáře u předchozího článku. Ale díky za ně.



Headlands 1 - pojďme na něj v rychlosti mrknout.


Jedná se o karbonový model Headlands 1, model 2022 - jak je u Marinu zvykem, jméno nese po nějaké části z Marin County, konkrétně se jedná o CHKO Headlands.
Zvolil jsem velikost 56, což je asi M/L. Nabízí se ještě v 49, 52, 54, 58 a 60. Mám 182 cm a velikost mi vyhovuje. Barevné provedení se nabízí pouze jedno a rozhodovat se pouze podle fotky na netu, tak ho přejdu bez povšimnutí. Ale když jsem ho viděl v reálu, musím říct, že přestože jsem doteď jezdil fluo zelenou závodničku a mám na kole takové výrazné barvy raději, tak tato černo/šedá kombinace se mi velmi zalíbila. Možná ten oranžový nápis Marin mohl být jiný, ale to je subjektivní pohled a nedůležitý detail. A taky možná stárnu a začínám být víc usedlý. Jo jo, to bude nejspíš ono.

Made for fun. Už se těším.Nezbytná povinná výbava.


Mám-li se zmínit o balení, tak po odřezání samolepicích pásek a otevření krabice jsem vytáhl samostatně zabalené sedlo se sedlovkou. Zbytek pak už byl k sobě přikurtovaný, nikde se nic nepohnulo ani o milimetr, takže jsem na jeden tah pohodlně vytáhl celé kolo. A protože je to karbon, tak to šlo na pohodu. Na dně pak byla ještě krabička s manuálem, odrazkami, zvonkem a šrouby. Pedály v balení nejsou. Nechci tady z toho dělat regulérní unboxing, takže jak to vypadalo, vidíte na fotce. A pojďme od toho.

Kolo je zabaleno opravdu pečlivě.Možná až moc pečlivě.


Specifikace


Co se týče pohonu a brzd, tak jsem chtěl géerxo a je tam. Teda kromě klik, ty název GRX nenesou, ale v dnešní době chybějících komponentů je nutné někde udělat kompromis. Tohle mě nijak nebolí. 40 zubů na převodníku a 11 převodů v rozsahu 11-42 zubů mi přijde jako standard, hojně používaný spoustou výrobců. 160mm kotouče jsou v poho a dostatečné, ale možná je to tím, že nejezdím žádnou divočinu a přesedlal jsem z ráfkové Ultegry. Dravější jezdec by možná ocenil větší průměr, minimálně vepředu. Gumy jsou na tom čtyřicítky od Schwalbe, užší jsem snad ani nechtěl. Sympatické je, že jak gumy, tak ráfky jsou připraveny na bezduše. Zbytek už je v podstatě Marin. Kompletní specifikaci si můžete prohlédnout na fotce, myslím si, že to tady zbytečně rozepisovat nemusím.



Pojďme ho poskládat


Protože jsem se rozhodl, že udělám pár fotek z vybalení, abych to neodflákl jen hotovým kolem opřeným o palici někde v lese a abych Vám zprostředkoval tu svoji radost z nové věci, tak to všechno trvalo 3x déle. Vytáhnout z krabice, opřít, podat foťák, cvak, a furt dokola. Za normálních okolností bych všechny ty folie, kartony, stahovací pásky, vymezovací plastové zarážky apod. prostě z kola strhal, pak bych samozřejmě roztřídil odpad, následně bych našrouboval přední třmen, nahodil přední kolo, usadil řidítka na představec, nasunul sedlovku a tadááá, hurá se projet. To je totiž vše, co jsem musel udělat, abych kolo zprovoznil. Samozřejmě kontrola utažení ostatních šroubů je nejen vhodná, ale spíš i doporučovaná. No jenže jak říkám, chtěl jsem to trochu zdokumentovat, tak už se na vyjížďku nedostalo. Jako na terase jsem absolvoval takové to nutné kolečko, ale větší důvěrnosti už neproběhly. Na druhou stranu aspoň mohlo bez večerního koupání spát v ložnici. No dobře, spalo na chodbě. Ale v teple! Následující den, před tím, než ho zasviním, jsem ho ještě vzal za město trochu nafotit, abych měl něco do článků. Tak a teď už můžu v klidu vyjet.

A můžeme se pustit do sestavování.Poslední dílek skládačky.


První kilometry - první dojmy


Kolo mám 10 dnů a první vyjížďky čítají pouhých 400 km, takže se logicky nemůžu podělit o delší zkušenost. Každopádně aspoň něco, říkám si.
Po první jízdě jsem okamžitě demontoval stávající 60mm představec a nahodil půjčený 90mm. Připadal jsem si, jako bych měl ruce u pasu. To fakt nešlo. Zřejmě se podepsala ta léta na závodničce. Druhá trasa, už s delším představcem, byla příjemná a po sto únorových kilometrech jsem si říkal, že nejsem tak “zničený” jako na žiletce. Jasně, je pravděpodobné, že za to může nadšení, ale o tom přece první dojmy jsou, ne? Ale druhé a třetí kilo - a situace se opakovala. Žádná vedlejší bolest, (ramena, dlaně, záda). Nerovnosti našeho nedokonalého asfaltu najednou zmizely a v lehkém terénu jsem se cítil velmi komfortně. Co se týče převodů, s rezervou jsem si vystačil, ale tady více než kde jinde to ukáže až čas, jestli to bude dostačující.
Zatím si teda říkám, že jsem asi udělal správný krok, když jsem vyměnil žiletku za gravel.

Konečně můžu vyrazit.

S dovolením bych tady skončil. Dnes jsem chtěl jen letmo představit, co jsem nakonec vybral. Ukázat kolo, jak vypadá, když ho vybalím, a podělit se o ty aktuální pocity z prvních kilometrů. Rád bych pokračoval příště bližším pohledem na kolo, komponenty a zkušenostmi z delšího užívání. Prostě až opadne prvotní nadšení, až mě něco začne štvát, nebo z něčeho budu ještě více unešený. No ani ten medvěd ve finále nebyl tak složitý. Jen to chce otevřít oči. Stále jsem hledal Marin, Marin County a pak stačí popostrčit (díky, Ječňáku) a ona to Kalifornie. Jak jednoduché.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Přechod z MTB HT na Gravel 123/123 Smazaný účet 31.5.22 19:24
gravel na silnici 32/32 EmBe 15.5.21 10:43
Gravel pro ženu 80/80 Pytlík_Brouk 9.12.20 07:17
Gravel bike od Authora nebo z Decathlonu? 39/39 mazurom 29.5.20 15:45

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.