Full versus HT – kdo chce opici, musí mít na banány

Výkonnostní porovnání hardtaila a fulla si nechám na jindy, protože je to komplexní problém. V následujících řádcích se chci věnovat hlavně opomíjené stránce v rozhodování nad typem nového kola.

Pohodlí a rychlost nade vše


Když jsem si kupoval fulla, chtěl jsem pohodlnější kolo, které mi umožní soustředit se především na správné šlapání i v rozbitém terénu. O tom, že na fullu ve větším klidu a rychleji projedu techniku z kopce, jsem nepochyboval. Zároveň jsem se ale chtěl vyvarovat nějaké vyslovené houpačky. Sáhl jsem tedy před 4 lety po top modelu Trek Top Fuel se zamykáním tlumiče i vidlice jednou páčkou ze řidítek. Tehdy ještě Top Fuel byla závodní XC raketa.
Kolo fungovalo naprosto špičkově a přineslo mi přesně to, co jsem od něj chtěl, a vlastně víc. Podařilo se mi na něm zajet třeba 1. místo na 24hodinovce ve slovenské Kuchyni, kdy jsem nejen vyhrál kategorii, ale vyhrál i celkově – najel víc kilometrů než týmy, které mohly střídat jezdce, zároveň jsem zajel nejrychlejší kolo trati, a tak stanovil rekord trati. Podíval jsem se na něm i na mistrovství světa ve čtyřiadvacetihodinovce ve Finale Ligure a ve Fort William a odjel množství dalších závodů.

Cena pořizovací


Pokud se nechystáte pořídit si top model celoodpruženého kola, pak budete ve stejné cenové hladině proti hardtailu řešit hlavně vyšší hmotnost a horší výbavu. Ve finále ani jedno není pro pohodlí nebo rychlost na běžných tratích rozhodující. Komponenty jako kazeta, přehazovačka nebo kliky jsou spotřebák, nebo je snadné a levné je vyměnit. Další komponenty jako sedlo, sedlovku a řidítka mnoho jezdců na sériovkách mění podle preferencí rovnou, a nastane to tedy, ať už si pořídíte HT nebo fulla. A co zmíněná hmotnost? U většiny hobíků není problém shodit nějaké to kilo na váze jezdce lepším tréninkem nebo úpravou stravovacích návyků. Když vybírám jakékoli kolo, dnes už pro mě hmotnost není prioritou.

Údržba (prů)běžná


Pomalu, ale jistě se dostáváme k těm banánům, tedy k finanční stránce pořízení celoodpruženého kola. Tady je ještě nebe bez mráčku. V sezóně řešíte navíc jen očistu a mazání pístnice tlumiče, dbáte při mytí a čištění, aby se nedostala voda do čepů zadní stavby. Prvních pár měsíců také experimentujete s nastavením tlumiče. Hrajete si se správným nastavením tlaku, a tím pádem i sagu, které vyhovuje vašemu stylu jízdy podle její agresivity a jezdeckého projevu. V souhře se tlakem nastavujete a ladíte tlumení. Zvykáte si na odlišný jízdní projev a možnosti a vhodnost zamykání v různých podmínkách.

Ve Finale Ligure - prášilo se extrémně.

Údržba po sezóně


Vybíráte variantu, kdy po sezóně vyměníte jen celý servisní kit pro vidlici a tlumič. Ano slyším, jak už se žhaví klávesnice na diskusi pod článkem. „To je přece zbytečné, stačí vyměnit dva o-kroužky v tlumiči a ve vidlici a tlumiči oleje.“ Ne nestačí. Nestačí to mně. Chci si v klidu užít týden dovolené v Alpách s klidným svědomím, chci zajet dobře dlouhý závod, na který jsem se měsíce připravoval a nemuset řešit, že mi utíká vzduch z vidle, nebo že pění olej v tlumiči a vidlice nezamyká dokonale. Pokud máte na údržbu stejný pohled jako já, v ideálním případě si vystačíte s částkou kolem dvou až pěti tisíc za repasi tlumiče a vidlice i s prací, a tím pádem i zárukou. Pokud bych si stejně nechával servisovat hardtaila, zaplatil bych logicky polovic.

Extrémní varianta


Tím se dostáváme k variantě, která dostihla letos mě. Top Fuel přišel osazen vidlicí RockShox RS-1 a tlumičem RockShox Monarch XX obě vybaveny jednotným hydraulickým zamykáním pomocí jedné páčky XLoc Full Sprint. V prosinci proběhl servis tlumiče a vidlice s tím, že Full Sprint je už hodně jetá a nefunguje dobře ani po repasi – občas se zasekává. S tím jsem se smířil. Kolo jsem si odvezl domů, a jelikož bylo venku hnusně, stálo 14 dnů. Když jsem pak chtěl na bajka vyrazit, zkontroloval jsem před jízdou, že vše funguje, a ejhle, tlumič je zamknutý. Stejně jako u klasických lankových locků od RockShox i tady platí, že pokud není v systému tlak (nebo natažené lanko), je tlumič zamknutý. OK, říkám si, zakopaný pes bude asi v páčce. Objednávám tedy za cca 2500,- novou páčku, tu si namontuji a systém odvzdušním. Vše zas funguje, paráda. Uplyne týden a chystám se na bajka. Písnička se opakuje. Problém bude tedy v tlumiči. Vracím kolo do servisu, kde se domlouváme, co dál. Na samotný tlumič náhradní díly jsou. Na jehlu a části kolem zamykání nejsou. Aspoň mi tedy servis přetěsňuje zdarma vše kolem zamykání. Odjíždím, dva dny vše funguje. Třetí den vyrážím na kolo a vše funguje. Paráda. Po týdnu se ale písnička znovu opakuje. To už je na mě moc. Crcám se s tím víc než 4 týdny s nejistým výsledkem. Objednávám tedy tlumič za cca 7500,-. Měním a konečně je vše v pořádku.

Strojovna u strojovny - u stroje na výrobu celulózy ze dřeva.

Všechno má svou cenu


Celkem mě tak servis po sezóně stál 13 500 korun s tím, že nebylo třeba sáhnout ani na ložiska v zadní stavbě, ani na pouzdra tlumiče. Kdo chce opičku, musí mít na banány. Pro někoho je to cena celého použitelného kola, pro někoho kompletní posezónní servis celého bajku a nejen odpružení. V mém případě se to docela zvrtlo a nechtěl jsem dál řešit polofunkční tlumič s nejistým výsledkem a raději pořídil nový s tím, že starý si pokusím opravit vlastními silami – rozleštit dosedací plochy pod o-kroužky a případně dát větší nebo úplně jiné samotné o-kroužky. Zbyde mi tak náhradní tlumič, který budu moct v nouzi použít, nebo ho osadím na jiné kolo v mé stáji.

Každopádně je potřeba se před koupí (zvláště třeba bazarového) podobného stroje zamyslet nad budoucím servisem, který vás u fulla tak jako tak dožene. Komplexnost moderního odpružení a počínající invaze elektroniky nepřeje kutilským řešením a ani případná dostupnost některých částí není nejlepší. Navíc, pokud máte fulla jako jediné kolo, může taková oprava v kombinaci s plnými servisy v sezóně znamenat stopku s ježděním klidně na měsíc.

Softaily


Alternativou k fullu jsou různé systémy, které přináší vyšší pohodlí. Nejjednodušším a nejlevnějším řešením je přechod na širší bezdušové pláště, což přinese nejen nárůst pohodlí, ale i vyšší grip a nižší valivý odpor. O krok dál jsou pak různá řešení od softailu s elastomerovými vložkami v zadní stavbě, jako tomu bylo u některých modelů BMC. Velmi dobře funguje systém IsoSpeed od Treku, který se usídlil nejen v MTB, ale používá se i na gravel, cyklokros a silnici. Právě na cyklokrosce s ním mám skvělé zkušenosti. Ohyb sedlové trubky samozřejmě tlumič nenahradí, ale nárůst pohodlí je citelný a za těch 49 000 km, které kolo najelo, jsem s IsoSpeed neměl jediný problém a ani nebyla třeba žádná údržba.

Můj Trek Boone vybavený odpružením IsoSpeed v Terezíně na silvestrovském cyklokrose. V pozadí kulisy z doby již naštěstí dávno minulé.

Závěr


Pořídil bych si nyní místo fulla raději HT? V aktuální situaci rozhodně ne. Pro můj styl jízdy a použití kola mi celoodpružený stroj s kompletním zamykáním jednou páčkou naprosto vyhovuje. S vysokými provozními náklady jsem byl smířen od začátku, ale pro někoho mohou představovat velké překvapení. Jak to vidíte vy? Servisujete sami, servisujete preventivně, nebo odpružení necháváte žít bez zásahu, dokud funguje? Je pro vás ideální kolo full, nebo hardtail?

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Hardtail vs Full 159/159 BURDYSAK 6.7.20 19:56
Hardtail vs Full suspension 532/532 MatejHouska6 6.7.20 07:52
Je rychlejší HT nebo Full? 265/265 sharkeeCZ 5.11.15 16:07
vhodnost - HT nebo Full ? 77/77 evzennn 18.6.14 13:15

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.