Zdroj: Reflexni prvky

Pohyb ve tmě i v šeru přináší riziko, že se pro okolí stanete neviditelnými. Občas to může být úmyslem, ale při jízdě na kole a venkovních aktivitách celkově neviditelnost pro ostatní účastníky provozu není věc, o kterou byste usilovali. Naopak je vhodné být vidět co nejvíce, a to zejména v případech, kdy se pohybujete po silnicích.

Kromě světel a blikaček mohou být užitečné i reflexní prvky. V tomto článku se podíváme podrobněji na to, jaké možnosti reflexních prvků jsou dostupné na trhu, které místo je pro umístění reflexního prvku nejvhodnější a třeba jak moc dobře funguje či nefunguje černá reflexní fólie.

V současné době se dají reflexní prvky koupit ve všech možných podobách. Samolepkami různých tvarů i barev počínaje, přívěsky konče. V tomto přehledu se zaměřím zejména na reflexní prvky, které se dají prakticky využít při cyklistice a v zásadě nejsou pro cyklistu nijak obtěžující či omezující. Současně nebudu řešit legislativní požadavky na velikost, barvu a umístění reflexních prvků, to by samo o sobě vydalo na samostatný článek.

Reflexní prvky, na které se dnes zaměříme.

Kam reflexní prvek umístit?

Na otázku ohledně pozice reflexních prvků je jednoduchá odpověď - čím bude reflexní prvek níže, neboli blíže silnici, tím dříve vás díky tvarování světelného výstupu automobilových světlometů řidič uvidí. Druhou poučkou je fakt, že na pohybujících se částech jsou reflexní prvky méně přehlédnutelné. Jako ideální místo se tedy jeví oblast kolem kotníku jezdce, zde dobře poslouží známé samonavinovací reflexní pásky, polepit reflexní fólií můžete rovněž vzpěry zadní vidlice či oblast nad zadním kolem. Z předního pohledu jsou vhodnými místy pro umístění reflexního prvku nohy vidlice a oblast hlavové trubky. Při pohledu z boku udělají skvělou službu kola - v případě plochých drátů můžete jeden či více z drátů polepit s obou stran samolepící reflexní fólií či na dráty nacvaknout reflexní trubičky. Skvěle poslouží rovněž nalepení reflexní fólie na ráfek.

Retroreflexní samolepící fólie

Samolepící retroreflexní fólie je asi nejuniverzálnější prvek, který může přispět k vaší viditelnosti, a tím pádem i bezpečnosti na silnicích. Každý z nás se s nimi setkává prakticky denně - na dopravních značkách, na vozidlech IZS, na lemování návěsů kamionů, na reklamních bannerech, no prostě všude. Fólii si můžete nalepit na rám kola, na ráfky, na ploché dráty výpletu, na přilbu, na tretry a tak dále, představivosti se meze nekladou. Reflexní fólie se dají koupit ve všech možných barvách a stupních odrazivosti.

Zastavil bych se právě u stupňů odrazivosti, které definují, kolik procent dopadajícího světla je fólie schopna odrazit. Odrazivost, jednoduše řečeno, znamená, jak moc fólie po osvícení “svítí”. Bohužel tento snad nejdůležitější údaj u většiny reflexních fólií dostupných na trhu vůbec nenajdete, a když už ho chcete zjistit, musíte se prodírat technickými listy daného výrobku a doufat, že je má výrobce zveřejněné.

V rámci zkoumání rozdílů mezi jednotlivými reflexními fóliemi jsem se zaměřil na tři rozdílné druhy fólií, které se mezi sebou liší cenou, vzhledem a třeba i tloušťkou. Dvě fólie ve stříbrné a černé barvě byly koupeny na Aliexpressu a patří vůbec mezi nejlevnější reflexní fólie, které se dají koupit. Jako další typ jsem vyzkoušel reflexní samolepky od všem známého cyklistického výrobce Force, a to v různých barvách - stříbrné, červené, žluté, a dokonce i černé. Jako poslední reflexní fólie byl typ splňující evropské směrnice a homologaci EHK 104 ve stříbrné a červené barvě od výrobce Orafol. Tyto fólie můžete potkat například právě na zmíněných návěsech kamionů. Bohužel se mi nepodařil sehnat vzorek nejvíce odrážející fólie na trhu používané třeba na polep vozidel IZS (např. fólie Oralite VC 61). Nicméně rozdíl mezi touto fólií a fólií splňující EHK 104 by pro lidské oko už neměl být nijak zásadní.

Některé rozdíly mezi fóliemi jsou patrné na první pohled - fólie z Aliexpressu a od Force mají výrazně menší tloušťku než fólie Orafol. Tenčí fólie se po nahřátí lépe přizpůsobí složitěji tvarovanému podkladu. U reflexních fólií s homologací pak můžete naleznout různé tvarování reflexního vzoru. Od kloboučků až po kosočtverce či trojúhelníky a podobně. Prakticky ale v odrazivosti nejsou žádné rozdíly, jde v podstatě jen o design a promítají se i technologické možnosti výrobce. Takže pokud se vám trojúhelníčky líbí více než kloboučky, kupte si klidně fólii od výrobce aplikujícího trojúhelníčky.

Dva výrobci, dva různé vzory, stejná odrazivost.
Když jsem zkoušel, jak dobře jednotlivé druhy fólií odráží dopadající světlo, narazil jsem na dvě překvapení. I když popravdě jedno z nich bylo tak trochu očekávané. Nebudu chodit kolem horké kaše, tím trochu očekávaným překvapením byla velice slabá odrazivost fólií z Aliexpressu. Tyto fólie v porovnání zejména s fóliemi Orafol v podstatě vůbec neodrážely a týkalo se to jak červené, tak stříbrné barvy. Takže těmto levným fóliím doporučuji vyhnout se velkým obloukem. Jako nejvíce odrazivou fólií se ukázala stříbrná Orafol splňující EHK 104 těsně následovaná červenou fólií téhož výrobce, tyto dvě fólie ostatní konkurenty s přehledem strčily do kapsy. Z pohledu odrazivosti se zhruba někde uprostřed umístily reflexní samolepky Force. Překvapením pro mě byla fólie černé barvy - přišlo mi, že světlo odráží stejně dobře jako stříbrná fólie stejného výrobce, dokonce možná i o chlup lépe. Takže pokud máte černé kolo a nechcete ho mít polepené barevnými obdélníky, mohu s klidným srdcem doporučit tuto černou fólii. Ve dne bude takřka neviditelná, ale v noci splní svůj účel velice dobře. Stejně tak se nabízí nalepení této černé fólie například na ráfky.

Z výše popsaného pozorování mi vyšel jednoznačný závěr. S velkým náskokem se jako nejlépe odrážející ukázaly fólie splňující evropské směrnice EHK 104. Na internetu se bez problémů dají koupit v různých barvách a prodávají se v metráží v různých šířkách. Nejznámějšími výrobci jsou Orafol či 3M. Na druhé straně spektra byly levné fólie z Aliexpressu, které v podstatě vůbec neodrážely, těm doporučuji se vyhnout. No a největším překvapením pro mě byla černá reflexní fólie od Force, která odráží opravdu solidně a na černém podkladu se po nalepení ztratí a nijak nebude zhoršovat vzhled kola. Pokud byste chtěli černou reflexní fólii ve větším formátu, pak se podívejte například na fólii Oralite 5500 od osvědčeného výrobce Orafol, která se dá v metráži pořídit ve všech různých barvách.

Přenosová fólie s nalepenými vzorky reflexních samolepek - v horní řadě stříbrná a červená fólie z Aliexpressu, uprostřed řada reflexek Force a ve spodní řadě stříbrná a červená fólie splňující EHK 104. Úplně vpravo dole pak nažehlovací reflexní potisk na textil.
Telefon úplně dobře nedokázal zachytit rozdílnou míru odrazivosti jednotlivých prvků, ale čím více jsem se vzdaloval od kola, tím jasnější převahu získávala stříbrná reflexní fólie splňující směrnici EHK 104.Všimněte si rovněž solidní odrazivosti trubiček do výpletu. Kolem horní rámové trubky jsou obtočené všem známé reflexní samonavinovací pásky ve stříbrné (blíže sedlovce) a zelené barvě.

Nažehlovací reflexní prvky

Spousta výrobců oblečení už z výroby své produkty opatřuje reflexními prvky, ať už v podobě reflexních log a tvarových elementů či přímo všitých segmentů ze světlo odrážejícího materiálu.

Na první pohled se to nezdá, ale tmavý proužek s dírkami je ve tmě reflexní.
Pokud ale budete mít pocit, že výrobce váš kousek reflexním prvkem neopatřil nebo byste uvítali jejich větší množství, nemusíte věšet hlavu. Snad v každé větší galanterii můžete zakoupit nažehlovací reflexní prvky, a to v nepřeberném množství různých tvarů i velikostí. Na oblečení tento prvek upevníte za pomocí tepla a síly, což v praxi znamená použití žehličky a přiměřeného množství svalů v rukou. Vzhledem k nutnosti využití žehličky doporučuju před aplikací nastudovat štítek na vašem kousku oblečení, zda mu žehlička nezpůsobí více škody než užitku. Pokud vám vaše oblečení nažehlení dovolí a vy budete dodržovat doporučený postup, pak opravdu nemusíte mít obavy o trvanlivost nažehleného reflexního prvku, a to i během pracích cyklů. Nažehlený reflexní prvek drží až překvapivě dobře a bude vám sloužit dlouhou dobu. Jak si můžete všimnout na obrázcích v tomto článku, odrazivost nažehlovacího prvku se řadí mezi ty nejlepší.

Původně celočerné rukavice se podařilo ve tmě... ... rozzářit nažehlovacími segmenty na hřbetu ruky a dvou prstech.

Reflexní trubičky do výpletu

Opomíjená, ale velice užitečná věc, to přesně jsou reflexní trubičky do výpletu. Asi většina sportovně založených cyklistů se vyloženě štítí klasických odrazek do výpletů, které však mají své opodstatnění. A to z jednoduchého důvodu - při bočním pohledu jsou na rotujících částech nepřehlédnutelné. A právě pro tyto případy mohu doporučit nenápadné reflexní trubičky, které nacvaknete na dráty. Nemusíte trubičku upevňovat na každý drát, stačí ji cvaknout třeba jen na dva dráty. I v tomto malém počtu reflexní trubička svůj účel splní na výbornou a za světla je ve výpletu velice snadno přehlédnutelná a nijak nepoutá pozornost okolí. Na trhu jsou k dostání dva typy - jeden z nich má povrch stříbrný, jakoby pískovaný, druhý typ je trubička s nalepenou reflexní fólií. Doporučuji se zaměřit na ten první typ, je výrazně více odrazivý. Tento lepší typ vyrábí například i známá společnost 3M a za pár desetikorun se dá celá sada koupit i v cyklistických týdnech jednoho ze známých hypermarketů či přímo v cyklistických obchodech.

Reflexní trubičky do výpletu - ve dne nenápadné, ve tmě nepřehlédnutelné.

Závěr

Doufám, že vám článek přinesl trochu světla do problematiky reflexních prvků a taky věřím, že postupně budeme na silnicích potkávat čím dál méně neviditelných jezdců. Důležitost reflexních prvků si postupně začínají uvědomovat i výrobci oblečení a stále častěji využívají nějaký detail vyvedený v reflexním provedení. Pro viditelnost za tmy stačí opravdu málo, čtvereček reflexní fólie o rozměru 1x1 cm je viditelný už z mnoha desítek metrů daleko dříve, než řidič spatří obrys cyklisty či kola. Reflexní prvky jsou mnohdy důležitými nenápadnými pomocníky, které vám pomáhají se vrátit z vyjížděk zdraví a nevyplácí se je podceňovat. Nabídka různých reflexních prvků a fólií je na trhu opravdu široká a dokáže si z nich vybrat úplně každý.

Tento článek vznikl díky spolupráci se shopem MTBIKER, kde si můžete vybrat z mnoha reflexních prvků a světel, a pohybovat se tak v noci na silnicích bezpečně a nebýt ninja. Nakupováním v obchodě MTBIKER podporujete redakční tvorbu, proto pokud se vám obsah líbí, budeme rádi, když nás nákupem podpoříte v rozvoji.

[Úvodní foto: Reflexni prvky]

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
Od základu: Jak přežít v provozu?

Od základu: Jak přežít v provozu?

Silniční cyklistika s sebou přináší i určitá úskalí. Co dělat pro to, aby výjezd proběhl bezpečně a podle představ?
Úrazy hlavy – kraniocerebrální traumata

Úrazy hlavy – kraniocerebrální traumata

Cyklistika je nádherný sport, který nám přináší spoustu obohacení, ale na druhou stranu je třeba počítat i s určitými riziky. Drobné úrazy a oděrky k tomuto sportu prostě patří a jsou jen drobnou daní za nezapomenutelné zážitky. Jak ale rozpoznat situace, u kterých nám může jít dokonce o život?
keyboard_arrow_up