Představení: Giant Trance X 2022 - návrat 27.5”

Před pár dny se ke mně dostala zpráva, že Giant přijde pro rok 2022 s něčím starým. Čtete dobře, starým. Co tím myslím? Jsou to výplety 27.5”!

Dlouhá léta tady byly “šestadvacítky,” pak se tady ukázaly “sedmadvacítky,” aby nakonec pevně převzaly svou dominantní vládu "devětadvacítky”. Velkou měrou do toho promlouval právě Giant, který byl jedním z prvních, kdo průměr navýšil a pak jej navýšil ještě o něco, a tedy postupně přešel z kol o průměru 26” až na 29”. A teď, když už se nastavila pomyslná laťka spokojenosti na “devětadvacítkách”, mají tu drzost a vytáhnou na nás zpátky “sedmadvacky”? Proč?

Giant Trance X 2022

Určitě se nechci hádat, ani nijak zpochybňovat názor Giantu, ostatně já sám jsem argumentaci Giantu vždy věřil, ale přece jen i já sám chci vědět, proč právě pro rok 2022 Giant znovu přichází s koly o průměru 27,5 palců a jestli to náhodou není jakýsi pomyslný krok zpět.

Ale pojďme postupně. Nechci nikoho plašit, takže je nutno zmínit, že o “sedmadvackách” je řeč konkrétně u modelu Trance X, který jsem měl tu čest loni sedlat, ale tehdy samozřejmě s 29” koly. V nabídce Giantu najdeme Trance X na 29” kolech i nadále. Jen prostě díky popularitě tohoto modelu Giant přichází i s alternativou menších průměrů kol.

Na trailech a ve vzduchu se bude nový Trance X cítit jako doma.

Co říká samotný Giant? “Giant Trance X - to je fun factor. Nový Giant Trance X je kolo, které když pošlete do těžké rock garden nebo s ním naskáčete vaši oblíbenou dirtovou lajnu, tak vám za to poděkuje! Výbornou ovladatelnost a hravost mu dávají právě 27,5" kola a díky flip chipu si můžete snadno upravit geometrii rámu pro svůj styl jízdy nebo terén, jakým nejčastěji jezdíte. Stručně řečeno - tohle kolo je tak hravé, že je to doslova párty na dvou kolech."

No teda! Zní to lákavě, jako pozvánka na tu nej horskou dráhu za pět kaček, ale kde, sakra, bere ten Giant takové sebevědomí a troufne si toto říct? Pojďme se kouknout na zoubek tomuto bajku.

Možná se budu opakovat, ale Trance X pro rok 2022 se samozřejmě nabízí i s výplety o průměru 29 palců, a to jak s hliníkovým, tak karbonovým rámem, ale nově se znovu nabízí právě i s výplety o průměru 27,5 palců, pouze a jen na hliníkovém rámu. Ten určitě není na ostudu a značení AluXX SL zaručuje solidně nízkou váhu, rozhodně však ne na úkor pevnosti.

Trance X1Trance X3


Trance X s 27,5” výplety bude nabízen ve dvou variantách, označených jako X1 a X3, kdy X1, a tedy vyšší model, bude komplet na Foxu (vidlice Fox 36 Performance Elite a tlumič Fox Float X Performance) v kombinaci s americkým řazením a brzdami (Sram GX Eagle a Avid Code), zatímco X3 bude mix Rock Shoxu a Foxu (vidlice Rock Shox Yari RC a tlumič Fox Float DPS Performance) s řazením a brzdami od Shimana, konkrétně řadou Deore. Drobnou, no velmi praktickou vychytávku navíc, má oproti levnější verzi model X1, a to rockring.

Vidlici FOX na Trance X1 ...... doplňuje tlumič od stejného výrobce.


Oproti letošnímu roku bude přední zdvih navýšen ze 150 mm až na 160 mm, stejně tak bude o centimetr navýšen i zdvih zadní stavby, a tedy ze 135 mm na 145 mm. Je potřeba zmiňovat pevné boostové osy? No každopádně, tak jak loni, když jsem představoval Trance X pro rok 2021, platí i pro další rok, že víc zdvihů rovná se více zábavy.

A co dál? Mezi další lákadla určitě patří flip-chip, tedy možnost přenastavení geometrie, které se děje přímo v uchycení zadní stavby v karbonovém vahadlu tolik známého systému Maestro. Upřímně přiznám, že nespadám mezi profíky ani odborníky, kteří mohou profesionálně posoudit geometrii, ale možná právě proto je můj názor pro mnohé věrohodnější a uchopitelnější, a právě proto potvrzuji, že flip chip má smysl. Sám jsem tuto vychytávku vyzkoušel, a to jak na modelu Trance X pro letošní rok, tak na e-biku Trance X E+ a přenastavení je znát a během chvíle tak dokážete změnit ochotný stoupavý bajk na sjezdovou bestii. A věřte, poznáte to i vy.

Vahadlo s patrným nastavením LOW a HIGH

A když už se pořád bavíme o rámu a geometrii, tak je určitě namístě představit tabulku geometrie. No prosím pěkně:

LOW nebo HIGH - závislé na poloze flip-chipu

Pro tuto chvíli se vraťme zpátky k myšlence výpletů o průměru 27,5 palce. Stále si pokládám otázku, proč s tím Giant zase přichází. Na toto má Giant jednoznačnou odpověď, a to: “Trance X na sedmadvackách je určený pro ty, kteří mají rádi kolo pod kontrolou a od kola očekávají citlivost a zároveň jistotu, že bude tím nejlepším a nejspolehlivějším nářadím nejen na trailu či v bikeparku, ale i na dirtu.” OK, i toto tedy zní lákavě.

A co dál? Je potřeba ještě něco řešit? Ale jo, pojďme rozebrat ten zbytek. Model X1 je na Foxu a GX a X3 na RockShoxu s Foxem a Deorku, to už jsem psal, ale jak přesně a co dál? Oba modely nabízí řídítka o šířce 800 mm, představec o délce 40 mm, gripy i sedlo, to vše přímo od Giantu a nejinak tomu je i v případě výpletů, kdy u X1 jsou to výplety TR-1, u modelu X3 se jedná o výplety AM. Oboje výplety pak jsou obuty do plášťů od Maxxisu, konkrétně Assegai vpředu a Minion vzadu, obojí o šířce úctyhodných 2,6”. Samozřejmě nesmím zapomenout na teleskopickou sedlovku, u modelu X1 je to TranzX, u modelu X3 pak Giant Contact. Skvělý nápad jsou rozhodně “extra úchyty” na spodní straně horní rámové trubky, které se dají využít např. na instalaci schránky s nářadím.

Teleskopka je naprostou samozřejmostí ...... úchyty na spodní části horní rámovky nikoli.


Na závěr zpět k úvodní otázce, a tedy zdali se v tom Giantu “zbláznili,” anebo ne. Určitě nejde jednoznačně myšlenku nové 27,5" zavrhnout, vždyť je dost bajkerů, kteří vozí mullet, tedy kombinaci 29” vepředu a 27,5” vzadu, nebo čistou “sedmadvacítku”. Jsem názoru, že kombinace vyšších zdvihů a menších průměrů kol si najde své spokojené uživatele nebo chceme-li zákazníky. Sám jsem nad tím pár dní přemýšlel a jednoznačnou odpověď jsem nenašel a během chvíle ji nenašel ani redakční kolega Koli, který je v trail, enduro, nebo dokonce sjezdových disciplínách mnohem jistější než já a rozhodně má oproti mně víc “nalítáno”. Doufám, že budu mít já nebo právě Koli brzy možnost tento bajk zkusit a názor si udělat. Určitě se pak podělíme o pocity z jízdy. Zatím můžeme jen spekulovat a i nadále doufat v to, že se Giant ani pro příští rok nespletl, pořád bude patřit mezi špičky na bajkové scéně a bude nám, bajkerům, i nadále dělat radost a pomůže nám posouvat své limity.

A na závěr samozřejmě ceny. Očekávané maloobchodní ceny jsou následující:
  • X1 za 137 999 Kč / 5 299 Eur
  • X3 za 85 999 Kč / 3 299 Eur


Související téma ve fóru

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.