Test: Dilema cyklistovo - batoh, nebo ledvinka?

Každý cyklista se občas dostane do situace, kdy si s sebou na kolo potřebuje vzít více či méně drobností. Ať už se jedná o náhradní oblečení, či pouze o telefon, peněženku a pár tyčinek k zakousnutí. Ještě nedávno byl pro tento účel jasnou volbou menší či větší batoh, ale poslední dobou čím dál více výrobců zařazuje do své nabídky i ledvinky.

Byť ke slovu ledvinka cítí někteří tak nějak podvědomě odpor a automaticky se jim při vyslovení tohoto slova zjeví na mysli podivný chlapík vytahující v temných zákoutích z ledvinky bony či lístky na řetízkáč a autodrom, není třeba se bát. Doba pokročila, podivný chlapík v mnoha případech zůstává, jen odhodil šusťákovou soupravu, pořídil progresivní flanelku doplněnou plnovousem nebo aspoň knírem a z ledvinky bude vytahovat energetické gely, nabíječku na Garmin a dokonce i vak s vodou. I já tedy odhodil předsudky a rozhodl se porovnat ledvinku a batoh. Aby porovnání bylo férové, zvolil jsem batoh i ledvinku totožného léty prověřeného výrobce a stejného “papírového” objemu. A jak srovnání dopadlo, se můžete dočíst na řádcích níže. Koho tipujete jako vítěze?

Porovnání batohu a ledvinky vzniklo díky spolupráci s shopem MTBIKER, kde si můžete vybrat z více než 300 batohů a ledvinek. Nakupováním v obchodě MTBIKER podporujete redakční tvorbu, proto pokud se vám obsah líbí, budeme rádi, když nás nákupem podpoříte v rozvoji.

Batoh Osprey Katari 7


Osprey Katari 7 s objemem 7 litrů je typickým zástupcem batohu s menším objemem, ale ve své řadě je tím největším. Katari je totiž vyráběn i v objemech 1,5 litru a 3 litry. Na první pohled batoh zaujme relativně nízkou hmotností (navážil jsem 367 g) a celkovým jednoduchým provedením bez všemožných popruhů a úchytů, které u takto malých batohů nejsou potřeba. Cena batohu Osprey Katari 7 se v době testu pohybovala kolem 1500 Kč (verze bez vaku) až 2000 Kč (cena s přibaleným vakem Osprey Hydraulics 2,5 l).

Osprey Katari 7
Čelní straně batohu dominuje jeden dlouhý vertikální zip, po jehož rozepnutí se dostanete do hlavního úložného prostoru. Uvnitř něj se nacházejí dvě pružné síťované kapsy a pružná oka vhodná například k uchycení pumpičky. Na čele batohu se nachází i poutko pro uchycení blikačky.

Přehled vnitřního prostoru hlavní kapsy s dlouhým centrálním zipem.
Hydratační vak se vkládá do otevřené kapsy bez zipu nacházející se hned vedle zádové části. Objem kapsy je dostatečný a bez problémů pojme vak s objemem až 2,5 l. Uvnitř kapsy je poutko s přezkou určené pro zavěšení vaku. Toto řešení mám daleko raději než poutko na suchý zip, který při vkládání vaku mnohdy rozedře ruce, časem se ochodí a přestane plnit svůj účel. Díky tomu, že je kapsa na vak otevřená, není nijak určeno, zda hadičku povedete po levém, či pravém ramenním popruhu, příprava pro uchycení je na obou.

Kapsa pro pitný vak je otevřená, bez zipu.
Ze strany kapsy na vak se nachází ještě jedna menší skrytá menší kapsa na zip, která má uvnitř karabinu pro uchycení klíčů a bez problémů pojme peněženku i telefon. Je to poměrně elegantní způsob, jak případným nenechavcům ztížit práci při prohlídce vašeho odloženého batohu, protože kapsu v těchto místech by hledal málokdo. Kapsa je navíc z materiálu typického pro Osprey, který by měl zabraňovat poškrábání věcí dovnitř vložených.

Z prostoru pro vak se vstupuje do menší kapsy vyrobené z materiálu, který nepoškrábe dovnitř vložené věci.
Na vnějších bocích batohů se pak tradičně nacházejí dvě otevřené síťované kapsy, které pojmou například papírové kapesníky nebo i lehkou složenou větrovku.

Zádová část batohu je jednoduchá a není nijak vyztužená, batoh bez obtíží srolujete do ruličky. Skládá se ze dvou zvýšených výstelek, mezi nimiž je pěnová hmota s otvory připomínající tenkou tužší karimatku. Výrobce slibuje skvělé větrání, ale popravdě jsem nic takového nepozoroval, zvlášť pokud jsem vezl i hydratační vak. Nicméně zádové části nelze upřít velkou míru pohodlí.

Zádová část je ohebná, bohužel není příliš dobře odvětraná a zpotíte se pod ní.
O usazení batohu se starají prodyšné ramenní popruhy, které jsou v oblasti klíční kosti zesíleny a natvarovány do pozice jezdce za řidítky - při chůzi odstávají, ale při jízdě perfektně sedí a nikde netlačí ani při plném naložení batohu.

Ramenní popruhy jsou prodyšné a v oblasti klíčních kostí zesílené.
Na batohu najdete i prsní popruh, který se vyznačuje jednou zvláštností - magnetickou sponou. Tato magnetická spona plní dvojí účel. Jednak funguje jako magnetická přezka, jednak na ni magneticky uchytíte náustek hadičky pitného vaku. Magnetické přichycení hadičky funguje bezchybně, to už mám vyzkoušeno i z dalších batohů Osprey, ale s magnetickou přezkou jsem se setkal poprvé a ani po několika týdnech testování jsem se s ní úplně nesžil. Zapnutí funguje bezchybně, přezka zaskočí na svoje místo sama, ale k rozepnutí je potřeba hmat, kdy delší část popruhu lehce posunete k protějšímu popruhu a přezku lehce vytočíte kolem horizontální osy, čímž vyháknete drobné háčky z protikusu. Popis možná zní hrozivěji, než jaká je realita, ale při rozepínání jednou rukou jsem s touhle kombinací pohybů měl celkem problémy. Prostě klasická přezka, kterou jen zmáčknu a ona sama odskočí, mi je milejší.

Magnetická přezka prsního popruhu, s jejímž rozepínáním jsem se příliš nesžil.
Bederní popruh batohu je tvořen pouze pásky s přezkou, takže jeho funkce není nosná, ale spíše stabilizační, což u takto malého batohu není ničím neobvyklým. Bederní popruh se dá schovat do bočních kapes nebo ho můžete z batohu z batohu i úplně odepnout. Věřím, že tuto možnost spousta lidí využije, protože jsou chvíle, kdy bederák u malých batohů spíše překáží.

Tenký bederní popruh se dá schovat do bočních kapes nebo úplně odepnout.
Batoh na zádech sedí poměrně pěkně, a to i v případech, kdy ho plně naplníte a zatížíte 2,5 l vody. Pokud nevyužijete možnost vložení vaku s vodou, má batoh při přeplnění tendenci vyboulit zádovou část a usazení pak není tak jisté. Když jsem ale do batohu vložil vak s vodou, bylo vyboulení o poznání menší a usazení na zádech příjemnější. Negativně hodnotím odvětrání batohu, opravdu jsem pod batohem necítil ani závan svěžího vzduchu. Neobvykle velká je celková délka batohu a ramenních popruhů, protože při svých 188 cm jsem je měl utažené takřka na doraz a batoh zabíral velkou část zad. Tady by mohly osoby menšího vzrůstu narazit na problém. A dovolím si vypíchnout ještě jednu věc, která mě vyloženě zklamala - všechny popruhy jsou dlouhé a nemají žádné gumičky nebo klipy k zajištění, při jízdě za vámi vlají jako prádelní šňůry. Přitom Osprey kdysi patřil mezi výrobce, kteří měli tyto detaily propracované… Naopak z pohledu pasivní bezpečnosti batohu nelze nic vytknout, všechny nápisy i poutko pro blikačku jsou po osvícení reflexní.

Batoh je i přes svůj malý objem až překvapivě dlouhý.
Na závěr této kapitoly si dovolím drobné upozornění - na trhu se vyskytuje verze batohu zahrnující v ceně pitný vak i verze bez vaku, prodejci to ne vždy rozlišují. Mohla by se vám teda stát stejná věc jako mně, a to taková, že vám poměrně neočekávaně přijde batoh bez vaku, i když jste si mysleli, že vak je zahrnut v ceně. Na rozlišení těchto dvou verzí si při koupi dejte pozor.

Ledvinka Osprey Seral 7


Ledvinka Osprey Seral 7 s objemem 7 litrů patří mezi ty větší ledvinky na trhu. Můžete si rovněž koupit její menší variantu s objemem 4 litry, ale připravíte se o příjemné boční kapsy na popruhu a rovněž členění vnitřního prostoru není tak propracované jako u větší varianty. Hmotnost je takřka totožná jako u batohu Katari 7, navážil jsem 370 g, takže ani tato ledvinka vám záda nezlomí. Ceny ledvinky Osprey Seral 7 se v době testu pohybovaly kolem 2100 Kč.

Osprey Seral 7
Při pohledu z čelní strany si na ledvince všimnete poutka pro blikačku, dvou zipů a hned čtyř stahovacích popruhů. Jejich účel jsem zpočátku nechápal, ale později se ukázalo, že jsou opravdu důležité. Ale o tom si napíšeme o něco později v odstavci o usazení na zádech, resp. bedrech. Po rozepnutí zipu vzdálenějšího od zad uvnitř objevíme jednu pružnou síťovanou kapsu a kapsu na zip zhotovenou z materiálu bránícího poškrábání obsahu. Uvnitř této kapsičky se tradičně nachází i karabina. Zvláštností celé velké kapsy je dvojitý materiál na jejím čele. Zpočátku mi jeho smysl unikal, ale pravděpodobný důvod použití se ukázal po deštivé projížďce. Ledvinka je přímo vystavena vodě stříkající od zadního kola, ale uvnitř bylo sucho. Přikládám to právě zdvojenému materiálu, který pravděpodobně bude mít na vnitřní straně vodotěsný PUR zátěr. Ale je to pouze domněnka založená na ohmatání materiálu, řezat nebo párat se mi nechtělo.

Členění vnitřního prostoru hlavní kapsy.
Po rozepnutí druhého zipu blíže zad otevřete jednu velkou kapsu, která je uvnitř členěna textilní přepážkou. Část blíže zádům je vyhrazena pro hydratační vak o objemu 1,5 litru. Speciální hydratační vak je přibalen, kvůli jeho tvarování nelze z pochopitelných důvodů použít klasický vak z batohu. Pro zajištění vaku se zde nachází drobná přezka, stejně jako u batohu.

Druhá kapsa obsahuje přihrádku pro pitný vak.Atypický pitný vak dodávaný k ledvince běžným vakem nenahradíte.

Pokud by se někdo bál, že se mu hadička visící od vaku přimotá do výpletu a urve přehazovačku, může své obavy zahodit. Hadička je vedená pravou stranou kolem upínacího pásu ledvinky a náustek je na levé části pásu magneticky uchycen, nikdy tedy nic nevisí a hadička pevně drží na svém místě. Rovněž se nemusíte bát délky hadičky, je dostatečně dlouhá a já ji o 15 cm zkracoval.

Visící hadičky se být nemusíte, stabilně drží kolem pasu a náustek je magneticky uchycen.
Po obou bocích upínacího pásu se nachází poměrně objemné kapsičky na zip, které bez problémů pojmou drobnosti typu klíče, kapesníčky, müsli tyčinky, hroznový cukr apod., telefon dnešních rozměrů se do nich už ale nevejde.

Po obou stranách popruhu ledvinky se nacházejí kapsičky na zip.
Zádová, resp. bederní část ledvinky vychází z osvědčené konstrukce Airscape známé například z batohů řady Raptor. Jedná se o dva profilované “polštářky” z tužší pěny, mezi nimiž je prostor pro proudění vzduchu, bederní část je pak tvořena prodyšnou síťovinou v několika vrstvách. Z mého pohledu je tento systém v rámci možností fungující, ale samozřejmě to není takový průvan, že by vám prochladly ledviny. V každém případě je tento zádový systém příjemnější než u batohu Katari 7. Vyboulení po naplnění se bát nemusíte.

Tvarováním bederní části se Osprey inspiroval u svých batohů.
Usazení batohu Katari 7 na zádech bylo sice příjemné, ale usazení ledvinky Seral 7 na zádech je extra příjemné. Byla to moje první zkušenost s ledvinkou a byl jsem tím zmiňovaným komfortem velice mile překvapen. Ledvinku při jízdě prakticky necítíte ani v případě, kdy je naplněná a s plným hydratačním vakem. Usazení na bedrech je perfektní, nikde nic neskáče ani v terénu, ale je to podmíněno dvěma věcmi. Jednak musíte pořádně utáhnout pás ledvinky (více než jste zvyklí například u bederáku batohu) a jednak musíte pořádně zajistit obsah uvnitř ledvinky, ať je na svém místě a neskáče. A k tomu právě slouží čtveřice dříve zmíněných popruhů, jejichž smysl mi zpočátku unikal. Zpočátku jsem vozil tyto popruhy povolené a z komfortu jsem nebyl nijak nadšený, ledvinka v terénu pořád tak nějak poskakovala i přesto, že popruh kolem pasu byl stažený, co to dalo. Pak jsem jednou čtveřici popruhů pořádně utáhnul a tento jeden úkon naprosto změnil vnímání ledvinky během jízdy, najednou jsem o ní vůbec nevěděl, byl to opravdu velký rozdíl. Utažením popruhů se mimo jiné zpevní i boční části ledvinky s bočními kapsami. Z této zkušenosti mi tedy vyplývá jeden poznatek, který by na první pohled nebyl všem zřejmý - při výběru ledvinky dbejte na to, ať má možnost stažení svého obsahu popruhy. U Seral 7 to byl jediný prvek měnící charakteristiku z “nic moc” na “komfortní”. A na závěr kapitoly ještě jeden poznatek - pokud při delší jízdě s batohem míváte pocity lehkého píchání čí bolesti mezi lopatkami, pak při jízdě s ledvinkou pravděpodobně odezní.

Ledvinka je při jízdě velice příjemná, ale musíte poctivě utáhnou stabilizační popruhy.

Závěrečné zhodnocení


Z pohledu členění vnitřního prostoru nejde batohu ani ledvince nic vytknout, kapes je tak akorát a nenašel jsem žádný prvek, který by mi vadil. Hmotnost se liší o 3 g, takže je opět plně srovnatelná. Z pohledu pasivní bezpečnosti v podobě reflexního potisku jsou na tom batoh i ledvinka od Osprey taky srovnatelně, veškerý potisk i poutka na blikačku se po osvícení rozzáří.
Rozdíly ale začínají při komfortu usazení na zádech, resp. bedrech. Tady k mému překvapení zvítězila ledvinka, při provozu mi prostě byla příjemnější než batoh. Stejně tak ledvinka vede z pohledu kvality zádového/bederního systému, který se při naložení nevyboulí.
Ledvinka naopak ztrácí z pohledu velikosti hydratačního vaku, protože použitý vak má objem 1,5 litru, u batohu můžete použít vak o objemu až 2,5 litru. Vedení hadičky od vaku je v obou případech bezproblémové, na popruzích je dostatečný počet ok pro uchycení hadičky a v obou případech je použito pro Osprey typické a skvěle fungující magnetické uchycení náustku.

foto18: Všechny věci na fotce se bez problémů vešly do ledvinky, do batohu se vešlo ještě nepatrně více.
Zajímavé je srovnání praktické využitelnosti vnitřního prostoru. Hodnota psaná na papíře je sice totožná, a to 7 litrů, ale po vybalení z krabice jsem jako jasného vítěze tipoval batoh. Tento tip se ve výsledku potvrdil, ale rozdíl není vůbec tak velký, jak se na první pohled zdálo. Co všechno pojala ledvinka, se můžete podívat na fotce dole pod článkem, do batohu se vešly navíc návleky na nohy a rukavice. Takže objem je sice papírově stejný, ale prakticky se toho do batohu vejde o něco více.
Z pohledu praktičnosti u mě vyhrála ledvinka. Pokud z ní chci něco dostat, stačí ji nadlehčit a kolem pasu orotovat směrem k pupku. Když chci něco dostat z batohu, musím odepnout hadičku, hrudní popruh, případně i bederní popruh a svléknout aspoň jeden ramenní popruh.
V odolnosti vůči vodě byla ledvinka opět před batohem, a to zejména díky použití dvojité látky s vnitřním zátěrem, který obstojně odolává i neustálé spršce od zadního kola. Batoh má DWR úpravu, která snese lehčí deštík, pláštěnka však přibalena není.

Pro lepší přehlednost můžete na tabulce níže vidět bodové hodnocení batohu a ledvinky v jednotlivých oblastech, které jsem v odstavcích výše rozepsal slovně.
Překvapivým vítězem je u mě tedy ledvinka, a to i přes počáteční nedůvěru. Když jedu na vyjížďku a vidím vedle sebe viset testovaný batoh a ledvinku, sáhnu vždy po ledvince, a to zejména kvůli komfortu, který při jízdě poskytuje, ať už se chystáte na silnici, nebo do terénu.

Batoh Osprey Katari 7 a ledvinku Osprey Seral 7 zmíněné v článku najdete mezi širokou nabídkou batohů a dalšího příslušenství na MTBIKER shopu.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Sram XPLR AXS - vstup do gravelového 21. století na vlastní kůži

Sram XPLR AXS - vstup do gravelového 21. století na vlastní kůži

Mnozí ho už dlouho vozí, mnozí o něm už dávno slyšeli a mnozí o něm do nedávna nevěděli. Já se řadím do té poslední skupiny a řeč je o elektrickém bezdrátovém řazení Sram XPLR AXS určeném přímo na gravel biky, cyklistické 21. století v přímém přenosu.
Do práce na kole – jde to celý rok?

Do práce na kole – jde to celý rok?

Vyhnout se ranním zácpám, projet se před prací a šetřit peníze za pohonné hmoty jsou pouze ukázky výhod, které cesta do práce na kole nabízí. Pokud jste ještě nepřišli na chuť této výzvě, možná vám tyto tipy pomohou.
Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Napočítal jsem 23 možných příčin, které mohou stát za bolestmi zad – a někdy nepomůže ani dokonalý posed.
keyboard_arrow_up