Test: Svítilna Gaciron V9M-1000 - velký výkon v malém těle

Rok se s rokem sešel a máme tu znovu podzim. Období, kdy se vracíme z práce za tmy a až pak vyrážíme na vyjížďky. Svítilna se tedy stává nedílnou součástí vybavení našeho kola. Na trhu se za uplynulý rok objevilo několik novinek a jednou z nich je i model V9M-1000 známého a mezi cyklisty poměrně oblíbeného výrobce Gaciron.

Jedná se o relativně malou a současně i výkonnou svítilnu, která by svými vlastnostmi mohla zaujmout nejednoho cyklistu. Pojďme si tedy Gaciron V9M-1000 na následujících řádcích podrobněji proklepnout.

První dojmy a zpracování



Svítilnu dostanete zabalenou v krabičce z recyklovaného papíru se zlatavým potiskem. Uvnitř krabičky pak kromě svítilny najdete obvyklé příslušenství - držák na řidítka, nabíjecí micro USB kabel a návod k obsluze.

Obsah balení je standardní - svítilna, držák na řidítka, nabíjecí kabel a návod k obsluze.

Nezvykle se hned na začátku zastavím u držáku na řidítka. Právě držák byl u starších verzí svítilen Gaciron nejvíce kritizovaným prvkem. Jednak kvůli málo stabilnímu uchycení na řidítkách, a taky kvůli častému praskání zpětného zobáčku držícího svítilnu na svém místě, který spoléhal pouze na pružnost plastu. Držák u V9M-1000 je takřka kompletně přepracován a je dobré vidět, že si výrobce vzal stížnosti uživatelů k srdci. Držák na řidítkách drží naprosto stabilně a zpětný zobáček už nespoléhá na pružnost plastu, ale na pružnost kovové pružinky, což je dozajista spolehlivější řešení. Držák si zachoval možnost natočení svítilny po desetistupňových krocích. Svítilnu do držáku můžete zasunout oběma směry, a máte tedy možnost volby, zda upínací matici chcete mít na přední straně řidítek, či na straně blíže k jezdci.


Držák svítilny je oproti předchozím generacím svítilen Gaciron výrazně přepracován.

Ale abych jen nechválil, je zde jedna věc, kterou bych držáku vytknul. A tou věcí je jeho výška. Svítilna na řidítkách opravdu nepříjemně ční do výšky. Ale z praktického hlediska zmiňovaná výška držáku ničemu nevadí, uchycení je pevné a svítilna nemá ani v terénu tendenci se klepat.

Gaciron V9M-1000 kvůli výšce držáku na řidítkách opravdu nepřehlédnete.

Tělo svítilny je takřka celé vyrobeno z hliníku, plastová je pouze zadní strana s gumovou záslepkou nabíjecího micro USB konektoru. Přestože jsem se na zpracování snažil najít nějaké mouchy, nepovedlo se. Nikde nenajdete otřepy po lisování, jednotlivé díly pěkně lícují, hrany jsou sražené a i eloxování povrchu se zdá být bez chyb. V9M-1000 tedy drží slušný standard, na který jsou uživatelé u Gacironu už zvyklí.

Takřka celé tělo svítilny je vyrobeno z hliníku, zpracování nelze co vytknout.

Přední straně svítilny vévodí difuzní TIR reflektor se strukturou včelí plástve, který by měl zajistit homogenní kužel bez přepáleného středu. To se mu daří poměrně úspěšně, ale jiní výrobci umí dosáhnout stejné homogenity i bez použití difuzní struktury na reflektoru (například dříve testovaná svítilna Fenix HM61R Amber). Každopádně od difuzního reflektoru bych čekal i široký kužel, což ostatně i výrobce deklaruje, ale realita bohužel tak růžová není. Světelný kužel bych zařadil spíše mezi střední, rozhodně ne mezi široké. Více si o tomto napíšeme později.

TIR difuzní reflektor se strukturou včelí plástve.

Na horní straně svítilny si na první pohled všimneme poměrně velkého a výrazně vystouplého ovládacího tlačítka. K jeho chodu nemám žádnou výhradu, má jasnou odezvu a problém nečiní ani ovládání v teplých rukavicích. Dále je zde kontrolka indikující zapnutý “chytrý režim” a jeho světelný snímač. V přední části má svítilna krátký “kšiltík”, který brání oslňování samotného jezdce, ale samozřejmě už ani v nejmenším nebrání oslňování protijedoucích.

Ovládací tlačítko se povedlo. Je sice gumové, ale výrazně vystouplé a s jasnou odezvou.

Plastové zadní straně pak dominuje gumová krytka micro USB konektoru, která na svém místě dobře drží a vypadá, že svou těsnicí funkci plní bez problémů. Ke konektoru mám jednu tradiční výtku, a to tu, že bych uvítal spíše novější typ USB-C. Druhá výtka je trošku netradiční - konektor je v těle svítilny poměrně hluboko utopen a to znamená, že si nerozumí s úplně všemi micro USB kabely, které najdete ve svém šuplíku. Toto utopení nabíjecího konektoru ale má svůj důvod - ke svítilně si můžete dokoupit kabelové dálkové ovládací tlačítko, které se zapojuje právě do micro USB konektoru a jeho větší zapuštění pomáhá lepšímu držení konektoru na místě a plní i voděodolnou funkci.

Nabíjecí micro USB konektor je utopen poměrně hluboko ve svítilně a nerozumí si se všemi typy micro USB kabelů.

Na spodní straně pak naleznete jen ližinu pro zasunutí do držáku na řidítka. Svítilna nemá nijak tvarovaný světelný kužel, lze ji tedy po dokoupení patřičného protikusu bez problémů umístit do “GoPro” podvěsu na předsazený držák pro Garmin a podobných.



Skutečná hmotnost samotné svítilny je 156 g, včetně držáku na řidítka pak váží 183 g. Svou velikostí se Gaciron V9M-1000 řadí spíše mezi ty menší svítilny.

Gaciron je svítilnou spíše menší, na fotce porovnání s Fenixem BC25R.

Popis funkcí a svícení



Gaciron disponuje čtyřmi režimy svícení a jedním režimem blikání. Svítilna je napájena vestavěnou baterií v této kategorii zatím nepříliš rozšířeného typu 21700, která při lehce větších rozměrech nabídne vyšší kapacitu než standardně používané akumulátory 18650. V našem případě je kapacita akumulátoru 4400 mAh a výdrž v jednotlivých režimech si můžete prohlédnout na fotce níže. Stopoval jsem výdrž v nejsilnějším režimu a výsledek byl rovné 2 h nepřetržitého svícení, což je ještě o něco více, než udává výrobce. Měření tedy potvrdilo, že hodnoty udávané výrobcem jsou reálné a můžeme jim věřit. Po vybití akumulátoru svítilna rovnou zhasne, bohužel si nedrží rezervu pro přepnutí do nouzového režimu.

Tabulka s režimy svítilny a výdrží akumulátoru.

Drobnou výtku mám k blikacímu režimu. Ten je z mého pohledu použitelný jen ve dne, protože se jedná o rychlé oslepující záblesky na nejvyšší světelný výkon. Ve tmě s tímto režimem jet nechcete a ani nechcete takto blikajícího cyklistu potkat v protisměru. Trošku mě zamrzelo, že blikací režim není nastaven ve stylu pozvolného nenásilného pulzování jako například u staršího Gacironu V9S, který je použitelný i při pohybu ve městě mezi lidmi.

Svítilnu zapnete i vypnete delším, zhruba sekundovým, podržením ovládacího tlačítka a mezi jednotlivými režimy přepínáte klasickým krátkým stiskem tlačítka. Pokud ovládací tlačítko podržíte ještě déle, zhruba dvě sekundy, aktivujete Smart režim, o kterém se zmíním o něco níže. Blikací režim je bohužel zařazen přímo v okruhu, takže pokud chcete ze silnějšího režimu přepnout na slabší, musíte se skrz něj proklikat. Dalším negativem je drobné zpoždění po stisku ovládacího tlačítka, ale na to se dá zvyknout. Svítilna si po vypnutí pamatuje poslední nastavený režim a zapne se přímo do něj, ale to už je v dnešní době takřka standardem.

Podsvícení vypínacího tlačítka slouží i jako indikátor stavu akumulátoru. Modrá = 61-100 % kapacity, oranžová = 21-60 %, blikající červená = 1-20 %. Při nabíjení podsvícení bliká červeně, po plném nabití modře svítí. Za mě je toto řešení příjemnější a přehlednější než postupně zhasínající LED, jejichž svit se mezi sebou různě prolíná a mnohdy je problematické zjistit, kolik indikačních LED vlastně svítí. V tomto případě na první pohled jasně vidíte, jak na tom akumulátor je. O něco méně nadšený jsem pak byl z délky nabíjení. Nabití svítilny “z nuly na sto” trvalo více než tři hodiny, konkrétně 3:15 h, což není zrovna málo. Během nabíjení lze Gaciron rozsvítit, ale pouze na nejslabší režim.

Stav akumulátoru je indikován barvou podsvícení tlačítka.

Celý jeden odstavec věnuji funkci, kterou výrobce v popisu svítilny nijak nezmiňuje, ale přesto je to věc, po které spousty cyklistů touží už dlouhou dobu a já na ni přišel vlastně náhodou. Dvouklikem ovládacího tlačítka zapnete rovnou nejsilnější režim svícení, a to ať se nacházíte na kterémkoliv jiném režimu. Dalším jedním zmáčknutím se opět dostanete na režim, ze kterého jste přišli. Je to vysoce návyková funkce zejména ve chvíli, kdy střídáte jízdu po silnici či cyklostezce s terénem, kde je jen malá šance potkat někoho v protisměru. Upřímně mě udivuje, že o tomto výrobce mlčí, protože pro někoho by rychlé přepínání “dálkové/potkávací” mohl být důvod, který rozhodne o pořízení právě tohoto Gacironu.

Jak už jsem zmínil dříve, tvar světelného kuželu není nijak extra široký a zařadil bych ho spíše mezi střední, ale rozhodně to není věc, která by vás při jízdě nějak výrazně omezovala. Kužel není nijak oříznutý a tím pádem oslňuje protijedoucí, ať už máte svítilnu zapnutou na 100 lm či 1000 lm. A právě tato vlastnost v kombinaci s ne úplně širokým kuželem byla důvod, proč jsem svítilnu používal jako druhé “dálkové světlo” a zapínal ji až v okamžiku, kdy jsem sjel to terénu mimo cyklostezky a silnice s provozem. Zde se naopak osvědčila velice dobře, středně široký světelný kužel zaručuje daleký dosvit a díky absenci oříznutí Gaciron osvítí i větve nacházející se ve výšce hlavy. Barva světla je spíše studená, takže poměrně zkresluje okolní barvy, osobně bych ocenil odstín o něco teplejší.

Světelný kužel patří mezi středně široké a postrádá jakékoliv oříznutí zabraňující oslnění protijedoucích.

Gaciron V9M-1000 disponuje rovněž Smart režimem, který automaticky přepíná mezi blikáním a režimem High (500 lm). Pokud intenzita okolního světla klesne pod 30 lux, přejde svítilna z blikání do stálého svícení, při zvýšení intenzity okolního osvětlení začne svítilna opět blikat. Během testování jsem pro tuto funkcionalitu příliš praktického využití nenašel, ale dle diskuzí je některými cyklisty využívaná. Druhou, a z mého pohledu užitečnější, funkcí Smart režimu je automatické vypnutí svítilny po dvou minutách od zastavení, přičemž při pohybu se svítilna opět sama zapne.

Svítilna disponuje funkcí Smart režimu, který dle okolních podmínek automaticky přepíná mezi blikáním a stálým svícením, navíc automaticky vypíná svítilnu při zastavení.

Výhody:


  • Vysoký výkon v kompaktním těle.
  • Rychlé přepnutí do nejsilnějšího režimu a zpět.
  • Stabilita uchycení na řidítkách.
  • Přehledná indikace stavu akumulátoru.



Nevýhody:


  • Nepříjemný a oslňující blikací režim.
  • Výška svítilny nad řidítky.
  • Studenější barva světla.



Závěrečné zhodnocení



Gaciron V9M-1000 patří svým tělem spíše mezi menší svítilny, ale přesto nabízí velice slušný světelný výkon. Bez problémů poslouží na MTB jako hlavní i doplňkové světlo, dokážu si ho představit i umístěný na přilbě. Při použití na silnici a cyklostezkách je třeba brát v potaz, že světlo postrádá jakékoliv seříznutí světelného svazku a oslňuje protijedoucí. Já osobně jsem Gaciron využíval na gravelu jako doplňkové světlo, které jsem zapínal v terénu a tam mi středně široký kužel v kombinaci se světelným výkonem 1000 lm nabídl slušný a zcela dostatečný dosvit. Za velkou konkurenční výhodu považuju rychlé přepnutí do nejsilnějšího režimu a zpět. Právě toto by pro někoho mohl být důvod, proč si V9M-1000 koupit. Potěšil mě rovněž přepracovaný držák na řidítka, u kterého bych ale snesl menší výšku, aby světlo tak moc nečnělo nad řidítky. Ale celkovému zpracování svítilny nemám co vytknout. Rozporuplnou funkcí je chytrý režim automaticky přepínající mezi blikáním a stálým svícením, já osobně jsem pro něj nenašel využití.

Příjemnou záležitostí je i nadstandardní tříletá záruční lhůta u prodejce led-expert.cz a možnost dokoupení bohatého příslušenství v podobě dálkového ovladače, držáku pro umístění svítilny do podvěsu či držák na přilbu. Cena svítilny u led-expert.cz byla v době testu 1299 Kč. Na závěr se nebojím říci, že Gaciron V9M-1000 je povedenou a kvalitně zpracovanou svítilnou, která neurazí žádného cyklistu, navíc s možností dokoupení velkého množství příslušenství.

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.