Test: Superior X-Road Team Comp GR – gravel, který podrží

Superior jen pár dnů před největším gravelovým svátkem v České republice představil světu svůj nový lehký gravel bike a my jsme ho hned mohli krátce otestovat v tvrdých podmínkách, které na Gravel Blinduru letos panovaly.

V rámci Gravel Blindura jsem měla jedinečnou možnost otestovat v náročných podmínkách zcela nový gravel značky Superior. X-Road Team Comp dostal během dvou dnů závodění v České Kanadě pěkně zabrat. V sobotu jsme startovali do silného lijáku a trať následně připomínala spíše bahenní lázeň, kde se v kalužích skrývaly kameny, které prověřily zručnost nejednoho závodníka. Na trati se ale objevila i jiná překvapení, jako byl sjezdový flow trail nebo rychlostní zkouška, která byla jako dělaná spíše pro enduro kolo. Díky této pestrosti jsem měla skvělou možnost otestovat X-Roada na různém povrchu i terénu.

Vyzvednout a jdeme testovat.

Rám a design


Nadčasový minimalistický design, přírodou inspirované barvy a minimum log. Geometrie rámu se neliší od silniční verze X-Road Gran Fondo. Změnila se barva rámu a osazen je komponenty vhodnějšími pro offroad ježdění. Pozorně však prozkoumejte tabulku velikostí. Se svými 185 cm se pohybuji povětšinou na hraně velikostí M a L a jinak tomu nebylo ani zde. Bohužel jsem neměla moc na vybranou, a tak jsem zkusila zvolit velikost M, která mi sice velmi dobře seděla na závod, ale kdybych si měla gravelíka kupovat na pohodové ježdění, zvolila bych větší velikost.

Stejný rám jako u již známého X-Roada, který se liší pouze designem.



Kola


DT Swiss G1800 provedená v hliníku nejsou vůbec špatnou volbou, vzhledem k podmínkám, ve kterých na gravelech většina lidí jezdí. Já jsem měla možnost testovat kolo s klasickými dušemi, ale určitě vhodnější pro gravel ježdění jsou bezdušové pláště, se kterými se ovšem počítá, DT Swiss G1800 totiž mají tubeless ready ráfky.

Gravel X-Road je osazen koly DT Swiss G1800 s tubeless ready ráfky.

Osazení


Žádná elektrika, ale klasické mechanické Shimano GRX s jednopřevodníkem o 40 zubech vepředu, díky kterému nemusíte plýtvat silami přemýšlením o vhodné kombinaci převodů do kopce, ale jen si řadíte převody na kazetě. Kazeta značky SunRace začíná 11 pastorky pro rychlý přesun po silnici a končí 42 pastorky pro vyjetí jakéhokoliv kopce.

Populární Shimano GRX se 40 zuby vpředu. Kazeta o rozsahu 11-42 zaručuje dostatečný rozsah převodů.


Pláště


X-Road je vybaven plášti Schwalbe G-One Allround RaceGuard s béžovými boky o šířce 40 mm, které z něj dělají univerzální kolo, které projede skoro vše, a přitom slušně sviští i po silnici. Mazlavé blátíčko, mokré kořeny či sjezd na asfaltu jim nedělají žádný problém. Ze začátku jsem se trošku bála těmto “špuntíkovým” plášťům věřit, ale hned v prvních kilometrech nám počasí na Gravel Blinduru připravilo blátivý klouzavý sjezd, který jsem projela bez ztráty kytičky. Ani hluboké písčité úseky mi nedělaly problém a projížděla jsem je, jako kdyby tam byl asfalt.

Osvědčené pláště Schwalbe G-One Race v šíři 40 mm.


Posed a řidítka


Vidíte někde bowdeny? Superioru se povedlo kompletně integrovat veškerá lanka, takže vzniklo designově čisté kolo, kterému nikde netrčí jediné lanko. I šroub na utáhnutí sedlovky je elegantně schován a nekazí minimalistický dojem. Sedlovka je vyvedena z karbonu, pro lepší jízdní pohodlí a v kombinaci se sedlem Fizik Aliante R5, které je samo o sobě měkčí, tato kombinace jezdci aspoň částečně uleví od drncání.

Designově čisté provedení uchycení sedlovky.Fizik Aliante R5 pro pohodlí.


Držáky na blatníky, brašny a nosič


Na novém X-Roadu najdeme u převodníku 3 úchytné body, které lze použít na vodítko řetězu, nebo pokud byste chtěli namontovat přesmykač a mít dvojpřevodníkovou variantu pohonu. Bohužel zde nenajdeme více úchytných bodů pro brašny na bikepack, které bych na gravel biku ocenila pro pohodlnější upínání brašen a snížení rizika odření laku. Pro košíky na bidony jsou zde jen 2 montážní místa. Montážní body pro blatníky jsou téměř neviditelné, na rámu je prozradí pouze miniaturní kryté otvory, které díky příslušenství z příbalu umožní montáž dlouhých blatníků.

Výhody:


  • Lehký, pevný rám.
  • Čistý nadčasový rám v přírodních pastelových barvách.
  • Lze namontovat přesmykač a dvojpřevodník.
  • Ochrana spodní rámové trubky.



Nevýhody:


  • U zámku sedlovky chybí krytka.
  • Pro někoho nevzhledné díry na šrouby pro montáž přesmykače.
  • Absence montážních bodů pro bikepackové brašny




Suma sumárum


Z druhého místa na Gravel Blinduru je asi jasné, že toto kolo mi učarovalo. Skvělý parťák na rychlejší ježdění mimo cesty i rychlé přesuny po silnici. Za doporučenou baťovskou cenu 64 990,- dostanete praktické rychlé karbonové kolo od českého výrobce. Celkem mě mrzí, že jsem stroj mohla testovat jen dva dny na závodě, a navíc v přísných podmínkách deště a bahna a neužila si s ním i nějaký slunečný bikepack. Zajímalo by mě také, jak by se kolo popasovalo třeba s flow trailem či s rovinatým Polabím a zdejším všudypřítomným větrem nebo s delším bikepackovým dobrodružstvím. Doufám, že nám ho Superior zase brzy půjčí na nějaké další dobrodružství, kde X-Roada budeme moc otestovat i za příjemnějších podmínek, než je déšť, bahno a voda, které mu sice očividně svědčí, ale u mě je to už horší.

Test proběhl úspěšně :)

Související odkazy a linky:




Související téma ve fóru

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.