Rozhovor s Milanem Hanykem – pódiovým Mílařem

Jaké byly letošní Míle z pohledu jednoho z vedoucích závodníků? Rozhovor nejen o legendárním závodě, ale i 24hours, taktice, zážitcích, plánech a dlouhých distancích vůbec.

Milane, díky za možnost rozhovoru. Sleduji tě na Stravě už docela dlouho a konečně se tě můžu zeptat na pár věcí z dlouhých tratí. Prosím, představ se v úvodu čtenářům.
Také děkuji za rozhovor. Je mi 36 let, pocházím z východních Čech, aktuálně bydlím v Praze. Jsem celkem běžný hobby cyklista, mám rád tu výkonnostní část cyklistiky a závodění. Jezdím na silničce i na XC MTB. Závodím ve všech možných disciplínách, postupem času se víc zaměřuju na dlouhé až ultra závody, ale nepohrdnu ani časovkou do vrchu, když na to přijde. Mezi svoje největší úspěchy řadím vítězství na Loudání, pěkné umístění na dlouhém Krušnotonu, celkové vítězství v hobby kategorii na Českém poháru MTB, páté místo na dlouhých Sudetech. A z těch nejznámějších vítězství a rekord na trase 1000 Miles Adventure 2019 a vítězství na MČR 24h MTB v Sokolově loni.

Vyzbrojené kolo před startem Mílí

Díky za představení. Ze začátku jsi, nebo to tak aspoň na mě působilo, jezdil jen krátké distance jako třeba XC. Co tě přimělo změnit tak radikálně disciplínu?
Dlouhé trasy jsem jezdil vždycky raději, ale závodil jsem na klasických distancích. K ultra jsem byl trochu vyhecován a chtěl jsem zkusit něco nového - každoroční film a zprávy z Mílí jsem hltal plnými doušky :)

Asi poprvé jsem zaznamenal, že jsi jel něco delšího, na loňském MČR ve 24h závodě v Sokolově. Je to tak, nebo jsi už nějaké ultra nebo 24 hours jel?
Moje “kariéra” byla mezi mými 22 - 27 lety přerušena, kdy jsem na kolo v podstatě nesedl. Po návratu jsem si zajel Loudání, o rok později 24h závod v Berouně a potom Trilogy. A až posléze jsem začal systematicky trénovat a jezdil jsem klasické MTB maratony, KPŽ, silniční závody apod. A k těm ultra závodům jsem se vrátil až při Mílích 2019, které jsem prostě chtěl zkusit. Potom jsem chtěl jet 24h v Jihlavě, kde mělo být mistrovství Evropy. A protože jsem si pamatoval, že kdysi mě ten Beroun zničil, nechtěl jsem ani jinou 24h zkoušet, abych si to nerozmyslel. Jenže Jihlava je stále odložená a v covidovém roce jsem moc netrénoval v intenzitách, tak Sokolov z toho vyšel jako hlavní cíl. A byla to zajímavá řežba.



Tam jsi jen tak mimochodem po bitvě s Markem Vagnerem vyhrál.
Odstartoval jsem zvolna, postupně se prokousával dopředu a zrychloval. A najednou jsem se vyloupl na prvním místě a pak jsem si už hlídal, abych měl dostatečný náskok pro případ technického problému.

Pojďme se teď soustředit na Míle. Jakou trať jsi jel a s jakými ambicemi jsi nastupoval na start?
Letošní rok to bylo složitější. Organizátoři měli připravenou klasickou variantu - Západ > východ po známé trase po severní hranici. Nově přidali variantu po jižní hranici. A pro zájemce na severní trase byla možnost se v rámci závodu “vrátit” po jižní trase zpět na start. Ambice byla jednoduchá - udržet průměrnou rychlost 10 km/h :D Což při délce závodu je čas v cíli +- 7 dní. Chtěl jsem ukázat, že to jde i opačným směrem, než jsem jel na opačné trase dva roky zpět :)

Večeře šampionůVečeře šampionů


Co vyšlo a co nevyšlo?
Covid nevyšel. S přetrvávajícími omezeními jsem ztrácel motivaci do tréninku i přípravy. Vzhledem k opatřením na Slovensku museli organizátoři přehodnotit trasu a formát závodu. Severní trasa se stočila k jihu za Brnem a na Slovensko jsme nemohli, vrátili jsme se po jižní variantě a jižní trasa opačně zamířila za Brnem na sever do Jeseníků a po severní trase zpět do západních Čech.
Tím pádem moje motivace byla ještě nižší, ale nakonec jsem se sebral a chtěl jsem aspoň zkusit, jak dlouho bude trvat cesta do Jeseníků a snad zkušeností využít o dva roky později :) Bouřkové počasí si s náma zle pohrávalo. V Lužických horách jsem řešil trable s baterkou v řazení, nebyl jsem v tomhle ohledu 100% připravený. Bez mince krytku na AXS neotevřeš :D Ale rychlost byla pořád dobrá a v dost solidním čase jsem dorazil až k Orlickým horám. A tam pro mě závodění v reálu skončilo s asi známou epizodkou “vlak” (v části trasy mi chyběl záznam ujeté trasy - vlakem jsem se tam vrátil, ten chybějící kus projel a zaznamenal a vlakem se zase vrátil zpět). Závod jsem potom dojel, sice často ve zběsilém tempu, ale s mnoha přestávkama, hospůdkama apod. Nakonec jsem z bláta vytáhl sdílené třetí / čtvrté místo.

Co bys změnil do příště?
Musím si zvyknout na špatné počasí a nezalézat pod střechu při každém dešti. Hodně se vyplatí znát trasu. Sice máme trasu v mapové navigaci, ale často vede po neznatelných pěšinách a váhání nakonec stojí čas a sílu. A bude potřeba se občas v bikepacking setupu projet aspoň na víkend, abych měl zažité vlastnosti naloženého kola a vůbec si na to zvykl.

A bude nějaké příště?
Předpokládám 2. - 9. 7. 2023, enormně mě zajímá verze Čechy > Slovensko (a případně zpět).

Popiš, prosím, část trasy, která tě nejvíce bavila, a proč tomu tak bylo.
Čárkovaná cesta na mapě a českopolská hranice slibují maximální porci bikerské zábavy. A hodně mě nabila společná část cesty s Tomášem Fabiánem a později do cíle s Michalem Ozogánem. Spolujízdu jsem na svých prvních Mílích nezažil.

A naopak nejhorší zážitek?
Pole kolem vesnice Prace. Tam nastaly po bouřce bahenní orgie, které nás dost nalomily.

Umýt, nebo radši sešrotovat?

Na jakém kole či kolech jezdíš a proč?
Silničku mám italské Basso Diamante, dříve jsem měl SLR01 od BMC. Kolo je rozhodně rychlejší jezdce :) MTB mám dvě, hlavně z důvodu možnosti výměny kola při 24h závodech. Oba jsou Mondrakery, mám fulla i HT. Obě jsem si doladil podle svých představ a potřeb.

Lákají tě silniční akce bez podpory? Nebo jsi ryzí biker?
Několik let střádám koruny na RAAM. Proto jsem se dost radoval, když se objevily zvěsti o českém kvalifikačním závodu RACAS. Jenže to jde pomalu a ty náklady jsou enormní. Navíc mě aktuálně dost nalomil Dan Polman směrem od účasti. Taky rekonstruuju byt a se ženou čekáme potomka, takže Amerika se bude muset obejít bez mojí účasti. Ale ty silniční ultrazávody bez podpory mě lákají. Mám v kalendáři poznamenáno Okolo republiky, Míle mě letos nezničily, tak tam určitá naděje na účast je. A čekám, s čím se vytasí organizátoři TCRN na rok 2022.

RAAM je tedy tvůj ultimátní cyklistický sen. Můžeš naznačit, v čem, nebo proč tě Dan Polman odrazuje? Samotného mě to zajímá, ne že bych o RAAMu uvažoval, ale mám trochu představu, protože jsem jel RACAS.
Hodně jsme se bavili o bezpečnosti. Na jednu stranu to logicky hodně hrotí a mají přísná pravidla. Na druhou stranu vede pevná trasa místama, kam by cyklista nikdy nevlezl – pohyb po víceproudých dálnicích člověk jinde na kole nezažije. A taky za ty peníze člověk může zažít spoustu jiných akcí.

A co nějaký z menších cílů? Třeba takové mistrovství světa ve 24 hours na MTB?
Příští rok se jede ve Finale Ligure, tamní festival je prostě nej. Mám ho v plánu :) Škoda, že mezi tímto závodem a mistrovstvím Evropy v 24h v Jihlavě je jen několik týdnů. Uvidíme, jak se povede zregenerovat.

Na Bike-foru se hodně řeší dlouhé akce. Velmi to zajímá především “nováčky v ultra oboru”. Co bys jim doporučil jako motivaci to zkusit?
Je to skvělá zkušenost. Každý, kdo začíná jezdit dlouhé štreky, přespávat a pohybovat se delší dobu v přírodě, potřebuje nakopnout (v dobrém). V tom samozřejmě je forum studnice znalostí a zkušeností, ale často stačí zúčastnit se nějaké akce, a člověk rychle nasaje všechny možné informace. Těch dlouhých akcí se u nás účastní odhadem tak jeden až dva tisíce lidí. Takže až pojedete na třetí akci, už budete některé určitě znát :)

Nezbytná selfie ...... pro dokumentaci stavu jezdce.


Cokoli dalšího, na co by ses chtěl sám sebe zeptat? Nebo ty mě?
Hele, bike-forum by mohlo nějakou delší okružní jízdu zorganizovat :) Naplánovat trasu, nonstop posílat polohu a fotky a lidi by se samozřejmě mohli průběžně připojovat a odpojovat.

Děkuji za rozhovor, přeji hodně zdaru v Sokolově na MČR 24h a i na dalších akcích. Hlavně ale přeju dost motivace k tréninku s nejistým závodním kalendářem.

Další čtení a zajímavosti:



Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
1000 Miles Adventure 2019 130/130 Staifus 4.6.20 19:41
1000 miles adventure 2018 102/102 apaccer 10.11.18 22:02
Doporučte mapovou navigaci na kolo 32/32 Raf 17.6.16 08:16
1000 mil Trans Czecho-Slovakia-Jan Kopka 436/436 Tomys 29.7.13 06:49

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.