Jak se připravit na MTB závod – od přihlášení po start

Plánování a příprava na závod je poměrně složitý proces. Ten, kdo se chystá na svůj první závod nebo jich objede jen pár za sezónu, obvykle zapomene něco přibalit. To ho však může připravit o klid, dobrý pocit ze závodu nebo o lepší výsledek.

Pokud už má člověk alespoň trochu natrénováno a rozhodne se jet, pak je správná příprava jednou z důležitých součástí úspěchu. Pravidelní účastníci závodů mají svůj zaběhnutý předzávodní rituál, aby je v den D nic nepřekvapilo. A my si teď přiblížíme, jak by taková příprava měla vypadat.

VÝBĚR ZÁVODU A PŘIHLÁŠENÍ

Příprava začíná už samotnou volbou vhodného závodu. Záleží na tom, kolik máte najeto a co od něj očekáváte. Zda jedete na výsledek, nebo za zážitkem s kamarády či s rodinou. Na základě toho vybírejte závod dle délky, náročnosti trasy a vzdálenosti od místa bydliště. Většina závodů má své webové stránky, kde jsou uvedeny propozice, které je dobré prostudovat, aby vás na místě nic nepřekvapilo. Pokud má pořadatel dobré webové stránky, měli byste se zde dozvědět téměř všechny informace, které potřebujete.


Pokud si vyberete trasu, kterou chcete absolvovat, můžete se přihlásit a zaplatit startovné. Pořadatel většinou slibuje za včasné přihlášení nižší startovné nebo malý dárek. Startovné je dnes poměrně vysoké, včasným přihlášením se tedy dá ušetřit i několik stovek korun. Má to i své nevýhody, protože dopředu nevíte, jaké bude počasí a jak se v daný den budete cítit. Když ale máte dopředu zaplaceno, tak to alespoň zbaběle na poslední chvíli nevzdáte. Startovné se totiž nevrací, nebo ne v plné výši. O zaplacení startovného vám většinou přijde potvrzení do e-mailu, které je dobré mít k dispozici alespoň v mobilu a při případných nesrovnalostech jej můžete pořadateli na místě doložit.

ZNALOST TRASY

Pokud jedete závod poprvé a chcete dosáhnout co nejlepšího výsledku, je dobré si trasu najet dopředu. Pak víte, kde vás čekají exponované technické úseky, což může pomoci vyhnout se defektu nebo pádu. Nezabloudíte a počítáte se stoupáním, které máte ještě před sebou. To vám umožní správně si rozvrhnout síly. Pokud nemáte možnost osobně trať poznat, lze si alespoň nastudovat výškový profil závodu z mapy, ze které zjistíte délku trasy a její převýšení. Ta bývá často součástí propozic závodu. Mapa ve formátu gpx se dá přenést např. do aplikace Mapy.cz, kde si ji můžeme zvětšit a virtuálně projet. Není od věci, udělat si grafické znázornění trasy s kilometry a výškovým profilem, které pak vytisknete na proužek papíru a nalepíte si jej na řídítka nebo rám. Existují také záznamy z předchozích ročníků na YOUTUBE, kde se můžete dozvědět něco o tom, jak trasa vypadá. Celkově vám to může ušetřit nějaké ty minutky z výsledného času.

PŘÍPRAVA KOLA

Mít správně vyladěné a seřízené kolo je jednou z nejdůležitějších součástí předzávodní přípravy. Zkontrolujte hlavně funkčnost brzd a opotřebení brzdových destiček, protože na delším "mokrém" maratonu můžete přijít klidně o polovinu tloušťky brzdné směsi. Dále chod řazení a míru opotřebení řetězu. Pokud se už řetěz blíží konci své životnosti, raději jej vyměňte až po závodě. Řetěz promažte a použijte na něj mazivo podle počasí v den závodu. Projděte si i dotažení šroubů. Pokud si na nějakou práci netroufnete, svěřte kolo servisu. Zvláštní pozornost věnujte plášťům, které jsou jednou z nejdůležitějších součástí kola, zásadně ovlivňující kvalitu jízdy.

Pláště obouvejte podle charakteru a povrchu trasy a očekávaného počasí. Pokud nemáte možnost výměny plášťů, alespoň dbejte na to, aby měly dostatečný vzorek. Někteří experti jezdí na závody s totálně ojetými vzorky, u kterých je asi výhoda rychlejšího odvalování, ale plášť řádně nebrzdí, nepodrží v zatáčce a je náchylnější k defektům. Důležitá zásada je neřešit výměny součástek na poslední chvíli, třeba večer před závodem, když už jejich funkčnost nemůžete vyzkoušet alespoň menší projížďkou. Na montážním stojanu v garáži sice kolo může fungovat, ale při samotné jízdě v závodním nasazení vás potom může vyměněný díl nemile překvapit.


CO VZÍT S SEBOU

S sebou si berete nejen to, co budete potřebovat, ale i to co byste mohli potřebovat, kdyby něco nešlo podle plánu. Vzhledem k tomu, že těch věcí je opravdu spousta, je lepší si dopředu napsat seznam. Je to opravdu dlouhý seznam. Obecně si kromě kola a věcí, které budete mít na sobě při závodě, nesmíte zapomenout náhradní oblečení pro případ změny počasí, pumpu, nářadí, jídlo, pití, věci na očistu a údržbu kola po závodě a sebe sama. Své zvláštní místo by měly mít věci, které si berete s sebou přímo na trať, jako jsou bidony s pitím, tyčinky, gely, tachometr, hrudní pás na měření tepu, náhradní duši, malou pumpu, opravné knoty, CO2 bombičku s adaptérem nebo rovnou jednorázový opravný tmel pro bezdušové pláště, multiklíč, montpáky a mobil. Někdo vozí i větrovku nebo návleky, když se očekávají změny teplot v průběhu závodu.

Všechny tyto věci můžete mít v kapsách dresu nebo v podsedlové brašničce. Někdo si připevňuje gely nebo duši na rám pomocí lepicí pásky. Někdy se dají multiklíče a pumpičky přidělat ke košíku na bidon, některé rámy jsou vybaveny i úložnými prostory, kam lze potřebné věci uschovat. Jiní s sebou zase nevozí téměř nic a pak při problémech žadoní na trati o pomoc a v nejhorším případě zapůjčenou věc po závodě ani nevrátí. Kromě materiálního vybavení je velmi důležitý support tým. "Dobrá duše" z řad rodiny nebo kamarádů, kteří jsou na telefonu, u trati nebo v zázemí připraveni pomoci řešit problémy před závodem, během něj nebo po něm.


CO V MÍSTĚ ZÁVODU PŘED STARTEM

V den D vyjíždějte na závody s dostatečným časovým předstihem. Každý to má nastaveno jinak, ale rozumné je být na místě tři hodiny před startem. Záleží, co všechno chcete stihnout. Pokud znáte trasu závodu nebo jste se ho už zúčastnili v minulosti a předstartovní rituál je pro vás rutina, klidně můžeme přijet i později. Kdo je však na závodě dřív, může si vybrat lepší místo k parkování poblíž místa startu nebo areálu závodu. Po zaparkování si zajděte vyzvednout číslo a čip, pokud ještě nejste přihlášeni, lze se přihlásit na místě. Číslo si hned připevněte viditelně na řídítka. Čip, pokud není součástí čísla, umístěte pomocí stahovacích pásků na spodní část pravé nohy vidlice, pokud tedy nemáte vidlici Cannondale Lefty, kde máme jen jednu možnost. Převlečte se do závodního, nabalte si do kapes věci, které povezete s sebou. Pokud neznáte trasu, je dobré si projet kousek trasy od startu, kde pojedete pravděpodobně ještě v balíku.

Když budete vědět, kde vás čeká jaká zatáčka nebo překážka, snadněji se vyhnete pádu, který v balíku hrozí. Pokud jedete na výsledek, je důležité znát poslední kilometry dojezdu do cíle, kde v případě dojezdu společně s dalšími soupeři můžete díky dobré znalosti závěru trasy závod rozhodnout. Projetí části trasy můžete brát i jako rozjetí před závodem. Pokud se rozjíždíte a pak jdete rovnou na start, tak si před tím naposledy zkontrolujte, zda máte u sebe všechny potřebné věci - hlavně číslo, čip, pití, přilbu, tachometr... Maximálně ještě dolaďte tlak v pláštích a jděte se rozjet. Jak dlouho se rozjíždět a s jakou intenzitou, to už je námět na jiný článek, ale je jasné, že nejlepší je rozjíždět se třeba až do poslední chvíle před startem. Když ale přijdete na poslední chvíli už se pravděpodobně nebudete moci zařadit do té části startovního pole, kam výkonnostně patříte.

Často se v propozicích upozorňuje na to, jak dlouho před startem máme na startu být, protože bývá předstartovní rozprava, kde upozorňují na zrádné úseky trasy a na pravidla chování při závodu. Někdy se do startovního pole řadíte dle umístění v předchozích ročnících, nebo pokud se jedná o seriál závodů, tak dle aktuálního pořadí v seriálu, což mívá pořadatel uvedeno v propozicích. Pokud nechcete stát úplně vzadu a máme ambice a nohy na slušný výsledek, je u některých prestižních závodů, kde bývají stovky účastníků, nutné být na startu i dvacet až třicet minut předem, protože probít se zezadu přes stovky účastníků vás na trati může stát i minuty času a spoustu sil. Samozřejmě tím zase ztratíte výhody rozjetí a zase trochu zatuhnete, ale někdy to jinak nejde.


Pokud před závodem nic nepodceníte, šance zvládnout jej úspěšně, tak jak jste si to přáli, je větší. První závody jsou pro někoho možná více stresující, ale po startu to z vás spadne, člověk si to užívá, a hlavně po dojezdu má pak spoustu zážitků, které mu už nikdo nevezme a může se o ně společně podělit s ostatními nadšenými borci.

Autor: John-D
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Malevil Cup slaví jubileum! Na začátku června se pojede už po pětadvacáté

Malevil Cup slaví jubileum! Na začátku června se pojede už po pětadvacáté

Malevil Cup je jedním z nejtradičnějších MTB maratonů v Česku, který v letošním roce slaví 25. jubileum.
Koupě ojetého kola: jak nenaletět a na co si dát pozor?

Koupě ojetého kola: jak nenaletět a na co si dát pozor?

Začíná nám jaro, počasí láká i neortodoxní cyklisty, kteří nejezdí celou zimu k vyjetí a spousta z nás se rozhoduje, jestli nepořídit do nové sezóny nový stroj.
Pozvánka: Měsíc duben - vlak plný závodů už se rozjíždí

Pozvánka: Měsíc duben - vlak plný závodů už se rozjíždí

Soustředění, jarní kilometry a zimní přípravu máme za sebou a tak přišel čas přetavit tréninkové hodiny do závodů.
keyboard_arrow_up