Tip na výlet: Vsetínské vrchy - Přes Vsacký Cáb tam a zpět

Spousta cyklistů minimálně z doslechu zná jižní stranu Moravskoslezských Beskyd zahrnujících například Rožnov pod Radhoštěm, Radhošť, Pustevny, Lysou Horu atd. Už ale podstatně menší množství lidí zná cyklistické terény ve vedlejší oblasti...

Ta začíná pouhých pár kilometrů na jih od Rožnova pod Radhoštěm. Vsetínské vrchy jsou oproti Moravskoslezským Beskydům navštěvovány výrazně méně. Obrazně i fakticky se dá říci, že předěl mezi turisticky vyhledávanými, a tím pádem mnohdy až nepříjemně přeplněnými Moravskoslezskými Beskydy a tak trochu zapomenutými a liduprázdnými Vsetínskými vrchy tvoří údolí Rožnovské Bečvy. Pokud ke zmíněné liduprázdnosti přidáme desítky a desítky kilometrů neznačených lesních údržbových cest, kterými jsou místní kopce protkané, a značené turistické trasy vedoucí terénem sjízdným i na kole, vznikají nám takřka ideální podmínky pro cyklistiku. Je však třeba počítat s tím, že díky rázu krajiny přibývají nastoupané výškové metry mnohdy rychleji než ty délkové... Pojďme se společně podívat na jednu trasu, která prochází takřka přesným středem Vsetínských vrchů, vyhýbá se silnicím s automobilovým provozem a svým povrchem je vhodná především pro gravel či MTB.

Parametry trasy:


  • Určení: Gravel, horské kolo.
  • Náročnost: Středně pokročilý, náročná jsou především dlouhá a prudká stoupání.
  • Kdy jet: Kdykoliv kromě zimního období. I o prázdninových slunečných víkendech potkáte na většině trasy minimum lidí, více exponovaný bývá pouze úsek Dušná - Vsacký Cáb.
  • Povrch: 70 % asfalt většinou horší kvality, 20 % šotolina, 10 % lesní cesta
  • Délka trasy: 41 km
  • Převýšení: 1 225 m
  • Odkaz na mapy.cz

Oblast Vsetínských vrchů (červené ohraničení) dělí ze severu od známějších Moravskoslezských Beskyd údolí Rožnovské Bečvy neboli Rožnovská brázda, z jihu pak tvoří předěl od Hostýnských Vrchů a Javorníků údolí Vsetínské Bečvy. Modrou barvou je vyznačena trasa našeho výletu.

Start výletu jsem zvolil ve vesnici Valašská Bystřice, která má zhruba 2200 obyvatel, ale svou rozlohou se řadí mezi největší obce v České republice a pro cyklovýlety je svou polohou ideální. Navíc zde není problém se zaparkováním auta, můžete využít jednu z mnoha odstavných ploch v centru obce (naproti hřbitovu, u obecního úřadu, u společenského domu, parkoviště místního skiareálu). Historickou zajímavostí obce je, že v 18. století byla centrem portášů, kteří střežili zemské hranice s Uhrami před pašeráky a zbojníky, a tato tradice je v obci stále živá.

Z centra obce se vydáváme jihovýchodně po silnici vedoucí směrem do místní části Horní konec a po zhruba 1,5 km odbočujeme doprava na menší cestu vedoucí do části Hluboký. Po dalších 2 km se z hladkého asfaltu stává rozbitý asfalt a na křižovatce se nabízí možnost volby. Potřebujeme se dostat na červenou turistickou značku k rozcestníku Pod Ptáčnicí a můžeme zvolit dvě cesty - buď se dáme doprava a pojedeme kratší, ale výrazně prudší lesní cestou, kterou se svým gravelovým převodem 34/34 považuju za nejetelnou, nebo se dáme doleva a pojedeme po lesácké asfaltce, která cestu prodlouží o 2 km, ale stoupání je výrazně příjemnější. Volím tedy druhou možnost a začínám stoupat k rozcestníku Pod Ptáčnicí. Z větší části jedeme po méně či více rozbitém asfaltovém povrchu, až posledních 500 m vedoucích po červené TZ se stoupá po hliněno-kamenité lesní cestě.

Odbočením vlevo volíme delší, ale méně prudkou a méně technicky náročnou variantu stoupání na červenou turistickou značku vedoucí k rozcestníku Pod Ptáčnicí.

U rozcestníku Pod Ptáčnicí se vydáváme doleva po žluté TZ, po necelých 400 m přijíždíme k přístřešku na Ptáčnici, kde se dáváme doprava a po červené TZ sjíždíme k turistické chatě Vsacký Cáb. Pokud se vám chata bude líbit, ale nebudete ještě mít chuť na občerstvení, nemusíte zoufat, protože tento úsek mezi Vsackým Cábem a napojením na červenou TZ pod rozcestníkem Pod Ptáčnicí pojedeme v opačném směru ještě jednou ke konci našeho výletu.

Napojením na červenou TZ se asfaltový povrch mění na lesní cestu.Chata na Vsackém Cábu.


U chaty se plynule napojujeme na klesající asfaltovou cestu, ale nenecháme se příliš unášet rychlostí, protože po 750 m budeme prudce brzdit a ostrou levou vracečkou odbočujeme na šotolinovou cestu, po které budeme klesat necelých 5 km až do okresního města Vsetín. Cesta se na několika místech rozdvojuje, ale pro určení správného směru zde platí jednoduché pravidlo - ta širší a klesající cesta je ta správná.

Po projetí kolem chaty na Vsackém Cábu nezapomeňte v asfaltovém sjezdu odbočit prudce doleva.Sjezd po šotolinové cestě, která nás dovede až do Vsetína.


Po dlouhém klesání se ve Vsetíně zničehonic vynoříme v areálu bývalé zbrojovky v místní části Jasenice, který je neobvykle usazen do úzkého údolí mezi kopci. Dlouhým areálem zbrojovky projíždíme po klesající silnici 1,5 km a napojujeme se na cyklostezku, která se vyhýbá silnici a po 4 km mírného klesání nás dovede až k řece Vsetínská Bečva. Zhruba kilometr odsud se nachází centrum města, kde se můžete občerstvit v jedné z místních kaváren či si dopřát aspoň zmrzlinu. Já jsem se této možnosti však vzdal, protože od jihu vidím i slyším blížící se bouřku. Rychle se tedy stáčím na sever začínám stoupat ke Vsetínskému zámku.

Po dlouhém sjezdu ze Vsackého Cábu se vynoříme uprostřed areálu bývalé zbrojovky, ve kterém v dnešní době sídlí mnoho menších společností.Vsetínský zámek, odbočujeme u něj z hlavní cesty, vydáváme se směrem ke hvězdárně a můžeme se těšit na dlouhé stoupání.


U zámku volím jednu z bočních ulic vedoucí ke hvězdárně, u níž následně odbočuju doprava a začínám ochutnávat první metry náročného asfaltového stoupání, které mě bude takřka nepřetržitě provázet následujících 11 km. Po prvních nejprudších 500 m po odbočení u hvězdárny se napojuji na modrou TZ, resp. cyklotrasy 6119 a 6120. Tady se občas doporučuji otočit za sebe, protože se místy otevírají výhledy na Vsetín.

Pohled za sebe ve stoupání nad hvězdárnou potvrdil blížící se bouřku.V jednu chvíli jde vidět i komín a část areálu bývalé zbrojovky strategicky utopené v údolí mezi kopci, kterou jsme před několika kilometry projížděli.


Nekonečným stoupáním kolem horských samot se 6 km po odbočení u hvězdárny dostáváme na silnici, po které pokračujeme necelý další kilometr ve stoupání a přijíždíme k velkému rozcestí Dušná.

Stoupáním kolem horských samot z části pojedeme i po naučné stezce s informačními tabulemi, které prozradí zajímavosti z místní historie.Na valašské pastviny se opět začínají vracet i jejich dříve tradiční obyvatelé.


Mnozí by zaplesali, když by před sebou konečně viděli klesající silnici, ale pro ty mám špatnou zprávu - ze silnice se odpojíme, odbočíme doprava a po červené TZ vedoucí po zpevněné cestě stoupáme dalších necelých 5 km až k chatě Vsacký Cáb, kterou jsme dneska už jednou míjeli. Oproti předchozímu úseku ze Vsetína nám však toto stoupání už bude připadat spíše jako nakloněná rovina.

Rozcestí na Dušné - zatlačíme slzu, protože nezačíná sjezd po silnici, ale odbočením vpravo pokračujeme ve stoupání k chatě na Vsackém Cábu.Závěrečný sjezd do Valašské Bystřice, dejte si pozor na četné odvodňovací kanálky, vyplavenou hlínu a místy opravdu výrazně horší kvalitu asfaltu, než je na fotce.


Od chaty Vsacký Cáb pokračujeme kolem Ptáčnice, u rozcestníku Pod Ptáčnicí se dáváme doprava a pokračujeme terénním sjezdíkem až k napojení na zpevněnou cestu. Celý tento úsek od chaty jsme dnes už jednou absolvovali v opačném směru. Po napojení na zpevněnou cestu ale neodbočujeme doprava, odkud jsme přijeli na začátku výletu, ale po cestě pokračujeme dále, po nějakých 150 m projedeme velkou levotočivou zatáčkou a hned se můžeme těšit na 4 km dlouhý sjezd, který nás dovede na okraj naší výchozí obce Valašská Bystřice. Sjezd láká k povolení brzd a vyzkoušení maximální rychlosti, dávejte ale pozor na velké množství šikmých odvodňovacích kanálků, může taky překvapit vyplavená hlína a kameny za zatáčkami, taky asfalt je místy horší kvality. Po dlouhém sjezdu náš výlet pomalu končí, po dojezdu na silnici zahneme doprava a dojedeme po ní nějaké 2 km k zaparkovanému autu do centra obce.

Údaje naměřené Garminem

Shrnutí


Dle Garminu máme za dnešní výlet v nohách lehce 41 km a nastoupali jsme kolem 1200 m. Typem povrchu nejde o nijak náročný výlet, většinou se jede po asfaltu spíše různých stupňů horší kvality, ale je třeba počítat i s několika kilometry kamenito-hliněných lesních cest a dlouhým šotolinovým sjezdem ze Vsackého Cábu do Vsetína. Trasa se v co největší míře vyhýbá silnicím s automobilovým provozem, celkově po takových cestách najedete pouze nějakých 7 km a vesměs jde o vesnické silnice s nízkou mírou provozu. Kvůli poměrně vysokému množství nastoupaných metrů bych však výlet nedoporučil rodinám s dětmi, protože děti a mnohdy i partnerky by pravděpodobně neocenily délku a sklon kopců na trase.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Beskydy na kole 50/50 deda 21.7.20 09:38
Hostýnské vrchy, beskydy 106/106 Treker 15.5.20 20:02
Javorníky nebo Vsetínské vrchy? 75/75 rexa 9.8.16 23:44
Javorníky-švih 5/5 pižmoň 3.8.10 11:30

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.