Test: Rock Machine Blizzard INT e50-29: e-bike, který vás bude bavit

Do testu se nám dostal příjemně osazený Rock Machine Blizzard INT e50-29. Jestli jste si dosud mysleli, že na e-biku nemusíte makat, jste na omylu. Jízda v náročném terénu na něm rozhodně není zadarmo, pomoc v podobě elektromotoru však může posunout vaše hranice a dopřát vám zábavu, na kterou byste na klasickém kole třeba neměli fyzičku.

Je spousta důvodů, proč si vybrat e-bike, a pro mě je jedním z nich nenahlížet na něj jako na kolo, ale jako na samostatnou skupinu e-bike. Každý den se mi nechce drtit kopce, abych si mohl užít traily, zároveň na elektro kole stoupá fun factor i směrem nahoru. Nenechte se zmýlit, 250 W, které vám dnešní elektro kola dopřejí, rozhodně nestačí na vyjetí prudkých kopců, a tak spoustu wattů budete muset dodat i vy sami. Jak obstál elektrický Blizzard od Rock Machinu?



Osazení


Blizzard se dle výrobce řadí mezi trailová kola, a to se zdvihy 150/140 mm. Je osazený tlumením od značky DVO, jejíž i základní modely pracují velmi dobře a není zde moc co vytknout. Kompletní pohon včetně motoru je v režii Shimana, které v tomto případě dodává motor Shimano STePS EP800 o 85 Nm a výkonu 250 W, maximální výkon motoru je 500 W. Baterie je od značky Darfon a má kapacitu 504 Wh.





Doba dobíjení do 100 % trvá 4,5 hodiny a na 60 % 3 hodiny. Displej je zde drátový, a to konkrétně Shimano SC-E5000. Najdeme zde také hlavové složení s úhlovou aretací, které znemožňuje protočení řídítek vedoucí k případnému přetržení drátu k displeji.



Pokud se podíváme na mechanické části, najdeme zde také Shimano a to konkrétně sadu 1x11 řady Deore. Za mě osobně bych si zde uměl představit kazetu spíše 11-46, protože kazeta 11-51, která se na kole nachází, má zbytečně velký rozsah, který jsem v kombinaci s 36z převodníkem ani jednou nevyužil. Co je příjemné, jsou rozhodně čtyřpístové Deore brzdy, které mají dostatečný brzdný výkon, jen bych zvolil jinou kombinaci velikosti kotoučů, protože 180/180 je na takto těžké kolo dle mého názoru málo a na větším kopci by nebyl problém brzdy utavit.



V neposlední řadě je třeba zaměřit se na 29palcová kola, která dnes válcují ostatní rozměry a značně zlepšují prostupnost terénem. Zapletená kola jsou tu v kombinaci Shimano MT400 nábojů a ráfků WTB ST i29, této kombinaci nemám co vytknout, fungují bez problémů. S čím ale nejsem spokojený, je volba plášťů, najdeme zde WTB Trail Boss TCS Light 29 x 2,4“. První, co mě překvapilo je nejistota gripu. Čitelnost toho, kdy se plášť odtrhne, je opravdu špatná a nedá se moc předvídat, co se stane. Další, s čím jsem měl problém, je šířka a objem pláště. Rozměr 2,4“ od WTB patří spíše mezi užší a dokázal bych si na takovém kole představit spíše 2,6palcové pláště, které by dodaly jistotu v horším terénu a větších rychlostech.



Dalším překvapením, co zde najdeme, je volba gripů. Jedná se o ergonomické gripy, které určitě oceníme na nějakém trekingovém kole, ale proč jsou zde na trailovém e-biku? Zhoršují jistotu úchopu a byla by to s obutím první věc, co bych vyměnil. Řídítka jsou zde široká 760 mm a představec dlouhý 35 mm, pro lepší jistotu ve výjezdech bychom mohli dát i delší představec, ale to je na osobních preferencích jezdce.



Jak jsem již zmiňoval v úvodu, o tlumení se na tomto stroji stará vidlice DVO Diamond E3 a tlumič od stejné značky Topaz T3air. Na tlumiči i na vidlici najdeme základní nastavení v podobě vysokorychlostní komprese, odskoku a samozřejmě ventilku pro nahuštění odpovídajícího tlaku dle jezdcovy váhy. Také můžeme využít spacerů pro úpravu velikosti vzduchové komory, které změní charakteristiku odpružení. To by se zde možná hodilo, chod zadního tlumiče se mi zdál až moc lineární a větší progresivita by mu prospěla. U tlumiče ovšem nechybí expanzní nádoba, což zaručí, že i při delším sjezdu bude tlumič stále fungovat a nebude se přehřívat.

K vidlici dostaneme integrovaný blatníček, který lze pomocí tří šroubů připevnit na můstek. Žádné elektrikářské pásky, ale krásný, úhledný vzhled.



Jízda do kopce


Jízdu do kopce na elektrokole můžeme rozdělit na několik částí. Jízda po asfaltu nebo šotolinách, tam není co dodat, kolo letí a vy stoupáte vzhůru rychlostí, které byste na normálním kole dosahovali horko těžko. Pokud se přesuneme do terénu, a to do těžkého terénu, je situace poněkud jiná. E-Blizzard má poměrně vysoký krk, a tak řídítka nemůžete dát úplně nízko, což trochu zhoršuje prudké výjezdy. Také se musíte naučit pracovat s výkonem elektromotoru. Na kluzkém povrchu na boost mód spíše hrabete, než že byste jeli vzhůru, a tak musíte neustále volit mezi třemi režimy dopomoci. Uměl bych si představit i jemnější odstupňování, na asfaltových výjezdech bych klidně ocenil ještě menší dopomoc.



Co je také specifické, je styl šlapání. Pokud jste zvyklí šlapat do kopců silově, tak vám e-bike moc nepomůže. Musíte zde nohama točit kadenčně, aby vám mohl motor co nejvíce pomáhat, s tím jsem měl při prvních pár kilometrech trochu problém. Jakmile si ale zvyknete a osvojíte si, jak s výkonem pracovat, se vám naskytne možnost užívat si zábavu i do kopce a z nudných výjezdů se stává zábava.

Jízda z kopce


Jaké to je, když obrátíme kolo směrem z kopce? Zábavné, pokud má kopec dostatečný sklon nebo flow. Jízda z kopce je trochu jiná než na klasickém trail biku, přirovnal bych ji k jízdě na sjezdovém kole. Váha v nízkém těžišti přilepuje kolo na zem a stává se z něj nekompromisní mašina, do které byste rozhodně neřekli, že má pouze 150/140 milimetrů zdvihu. Výška řídítek, která vás limituje v prudkých výjezdech, vám naopak dodává jistotu při sjíždění prudkých překážek, a tak dostáváte jistotu, že s tímto kolem jde sjet všechno.



Co pro mě bylo příjemným překvapením, je agilnost, se kterou lze pracovat v technických pasážích. Všude nejde kolo poslat rovně, aby si s tím poradilo, a například v prudkých ostrých zatáčkách lze snadno a lehce přes přední brzdu pohodit zadním kolem a vůbec vám nepřijde, že máte pod sebou kolo, co má přes 23 kilogramů.



Kde naopak tuto váhu poznáte, jsou skoky, nebo méně prudké traily. Na skocích se kolo chová těžkopádně, takže na malé technické skoky zapomeňte, pokud ale pojedete rychlý trail s velkými skoky, nebudete mít problém, stále je to jen o tom, mít rychlost. Kolo logicky hůře nabírá rychlost, a tak se na placatějších trailech, které nemají moc velkou flow, budete spíše trápit a nepomůže vám ani síla elektromotoru.



Enduro na e-biku?


Teď se nebavíme o cyklistickém enduru, ale o tom motocyklistickém. Většina trailů, co mám za barákem, je vyjeta od enduro motorek. Lze tu najít i lehčí výjezdy, kam můžu vytáhnout i elektrokolo a ověřit jeho stoupací schopnosti.



Vybírám si tedy jednu pěšinu, co tady kluci na endurech jezdí, a jdu ji zkusit projet. Nejdříve z kopce, pár zavřených zatáček, bunny hop přes strom a prudký sjezd do potoka a z něj výjezd. Na první to nedávám a končím v potoce. Pokus číslo dva je už úspěšný a skrz hluboké bahno vyjíždím od potoka nahoru, pak sjezd a zase výjezd. Dole se obrátím a zkouším to obráceně, průjezd potokem, bunny hop přes strom směrem do kopce a za ním prudké zatáčky, tohle dává smysl!



Výjezdové schopnosti kola by určitě mohly být lepší, ale i tak se dá vyjet poměrně dost a rozhodně se u toho zapotíte. Určitě by se toho dalo vyjet i více, kdyby se člověk s kolem pořádně sžil, upravil si kokpit a dal jiné pláště. Pak máte super nástroj k tréninku a nebojte se, není to zadarmo. Spíš než na výkonu shoříte na svojí vlastní technice, kterou lze na e-biku vypilovat.



Závěr


Trailový e-bike od Rock Machinu je rozhodně zábavné kolo. Místo slova trailový bych radši použil all mountain, protože sjezdové vlastnosti tohoto kola přesahují trailové hranice, s tím ale také přichází větší těžkopádnost, která se projevuje v nízkých rychlostech. Abyste si tohle kolo užili, musíte jet rychle. Až na malé nedostatky ve výběru osazení, jako jsou pláště a gripy, funguje skvěle a za doporučenou cenu 124 990 CZK dostaneme spoustu zábavy.

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.