Rozhovor: Superior, výhled do dalších let

V dalším rozhovoru se nám podařilo vyzpovídat Honzu Butalu, který je marketingovým manažerem u firmy Superior, popovídali jsme si o budoucnosti vývoje značky a také o spolupráci pod Bike Fun International. Jak bude vypadat příští rok v oblasti cyklistiky a kdy budou nové modely?

Pokud pomineme krizi způsobenou koronavirem, čím byl rok 2020 významný pro Superior?
Korona krize se snad ani pominout nedá, protože způsobila mj. obrovský boom cyklistiky, bez nadsázky znamená revoluci v celém odvětví. S tím, jak lidé v lockdownu sáhli po kole jako po skvělé volnočasové aktivitě a zvýšila se extrémně poptávka, zavřené fabriky v Asii a nedostatek dopravních kapacit způsobily naopak obrovské protáhnutí dodacích lhůt řady komponent. Tím pádem se mění i způsob výroby, objednávky na příští roky děláme mnohem dříve. Musíme být při objednávce komponent schopní přesně odhadnout, co bude trh žádat za dva-tři roky. V Superioru to znamená, že opouštíme koncept ročních kolekcí a některé modelové řady budeme mít jako dvoj- nebo trojleté.



Z každé strany se teď na nás valí informace o vysokých číslech prodejů jízdních kol, ale zároveň také o tom, že se nestíhají vyrábět komponenty. Jak Vás tato skutečnost zasáhla a zbrzdila výrobu?
Vždy jsme byli zvyklí pracovat s cca 14denní zásobou materiálu, nyní jsme se chtě nechtě přesunuli do režimu just-in-time – tedy v našem materiálovém skladu se díly neohřejí a vše jde okamžitě do výroby. Proto jsou nyní plánování a logistika výroby extrémně náročné. Kolegům z oddělení plánování a nákupu patří obrovský obdiv, že se jim daří udržet výrobu v chodu. Musejí hledat alternativy komponent i dopravy. A v situaci, kdy horko těžko zajišťují dodávky materiálu, zablokuje loď Suez a všechny plány vezmou za své. Každopádně jsme letos měli odstávky v řádu jednotek dnů, což je vzhledem k situaci na trhu malý zázrak.



Co bylo hlavní příčinou, nebo stále je, tohoto nedostatku? Zavření některé z továren hlavních výrobců, zvýšená poptávka, nebo kombinace obojího?
Kombinace obojího. V okamžiku, kdy se loni v Asii zavíraly fabriky kvůli Covidu, byl u nás ještě relativní klid. Když pak v březnu pandemie dorazila i sem, první dny a týdny to vypadalo na obrovský problém – zavřely se obchody, nikdo nevěděl, co čekat, zákazníci rušili objednávky. Po pár týdnech se situace naprosto obrátila a poptávka vystřelila raketově vzhůru a všichni chtěli nová kola. Zavřené výrobní závody spolu se snížením dopravní kapacity způsobeným nedostatkem lidí (karantény, zavřené pobočky, lockdowny apod.) způsobily dodavatelskou krizi, která nějakým způsobem trvá doposud.



Co můžeme očekávat v následujícím roce? Budou kola relativně dostupným zbožím, nebo se budeme potýkat stále s nedostatkem?
Vypadá to, že situace se do úplného „normálu“ jen tak nevrátí. Letos budou kola dostupná podstatně později, než tomu bylo zvykem, příští rok bude situace o něco lepší, ale prodejci, kteří nepřeobjednali, nebudou mít moc z čeho vybírat. Určitě se ale bude plošně zdražovat, což už se ostatně většinou stalo.

Rád bych se teď zaměřil na značku Superior, kde jsme mohli sledovat v modelové řadě 2020 obrovskou inovaci na poli cross country modelů. Odvážím se tvrdit, že nezůstal kámen na kameni a Superior se stal jednou z progresivních značek v segmentu těchto kol. Na základě čeho došlo k takové změně?
Celé je to o vývoji – cítili jsme, že tehdejší fully už dosáhly svých možností. Také díky spolupráci s týmy světového poháru jsme si potvrdili naše teze, jakým směrem fully posunout, a vzniklo naše nové XF, které je nejlehčím a nejrychlejším celopérem, které kdy opustilo brány kopřivnické fabriky. Bez hrané skromnosti, v Čechách vzniklo kolo, které konkuruje největším a nejlepším závodním značkám, a to v každém směru: hmotnosti, tuhosti, rychlosti, spolehlivosti. A dokazují to mimo jiné i aktuální výsledky ze svěťáku, kde máme díky Finnovi Treudlerovi z našeho jb BRUNEX Superior Factory Racing Teamu letos už dvě zlata – z Albstadtu a Nového Města. Na další se těšíme :)



Můžeme dále očekávat, že se vývoj v Superioru bude snažit držet krok s moderními trendy? A jak je těžké vyrovnat se velkým světovým značkám a držet krok v odvětví, které se každým rokem vyvíjí stále rychleji?
Vývoj je to nejcennější, co naše značka má. Neřekl bych, že pouze držíme krok, vždyť například 29“ kola jsme začali vyrábět jako jedni z prvních, nyní máme rozpracované zajímavé koncepty u klasických kol i těch s motorem. Koneckonců, inovujeme neustále všechna svoje kola, od juniorských biků až po městská elektrokola.

Cross country kola značky Superior jsme dříve mohli vidět v rámci světového poháru, a to hned u několika týmů. Jak je tomu teď, který ze světových týmů, případně českých, využívá Vaše kola?
Od letošního roku jezdí v rámci světového poháru na Superiorech náš tovární tým – jb BRUNEX Superior Factory Racing. Švýcarský tým, ve kterém je například úřadující mistryně světa v XCM, Ramona Forchini, britský mistr XCM, švýcarská juniorská mistryně v XCO a cyklokrosu a další. Velkou radost máme ze dvou zlatých medailí juniora Finna Treudlera, který první místa vybojoval v obou letošních závodech světového poháru. Na trati světového poháru ale můžete Superior vidět u řady dalších jezdců, např. z Portugalska nebo Polska. Na SUPU jezdí např. český tým Superior Velsbike Team s Filipem Adelem (25. místo na mistrovství světa v maratonu, vítěz Českého poháru v maratonu atd.), trénuje na nich česká biatlonová reprezentace a spousta profi i hobby riderů napříč Evropou.



A konečně, můžeme se těšit příští rok na nové modely, nebo jsou zatím stále ve fázi vývoje?
Na pár novinek se těšit můžete, brzy je představíme :).

Jakým způsobem značky Rock Machine a Superior spolupracují? Můžeme vidět nějakou spolupráci ve vývoji těchto značek, nebo má každá značka své inženýry?
Každá značka má svůj vývojový tým, ale například produktoví manažeři spolu sedí v kanceláři, takže pokud se vám zdají některé modely podobné, bude to pravděpodobně průmyslová špionáž a zákulisní boj mezi SUPem a RM :) Dělám si legraci, cílem je samozřejmě mít obě značky rozdílné, navíc i cílové skupiny jsou přece jen dost jiné – Superior má race charakter, což se projevuje od dětských kol až po e-bajky, RM tíhne ke gravity disciplínám, pohodlnější adventure/turistice a poslední roky se zaměřuje hlavně na e-bajky. I cenovka je u obou brandů rozdílná a každá ze značek si drží i svůj osobitý look.



Další dnes už nezanedbatelnou součástí nabídky jsou elektrokola. Jak moc investujete do vývoje e-biků a jaká je Vaše vize v tomto expandujícím odvětví cyklistiky?
Elektrokola nadále porostou. V dohledné době se bavíme o podílu elektrokol na trhu okolo 50 %, z dlouhodobého hlediska se bude ještě zvyšovat. Nepochybně nahradí převážnou část klasických kol (kromě silničních kol, závodních MTB a dětských kol). Z elektrokol se stane plnohodnotný dopravní prostředek, nejen sportovní a volnočasové vybavení. Proto do vývoje investujeme spoustu času i financí.



Elektrokola jsou stále kontroverzní a v mnoha diskuzích můžeme vidět jejich zastánce a odpůrce. Jak se stavíte k této problematice? Mají být elektrokola pouze pro fyzicky indisponované, nebo mohou být plnohodnotným nástrojem k tréninku, jak můžeme sledovat u mnoha profesionálních jezdců?
Nevidím důvod, proč by se někdo měl v dnešní době na elektrokola dívat skrze prsty. Když budu hledat chyby, najdu je kdekoliv – raději se na to dívám z druhé strany, jak elektrokola zlepšují život: mamince s dítětem, které ráno naloží do vozíku a zaveze pohodlně do školky, člověku, který nechá doma auto a do práce jede na e-bajku, manželskému páru, který díky elektrokolu srovná síly, obrovské spoustě lidí, které drobná výpomoc motoru ukáže cestu od televize do přírody. Věřím, že za pár let už se takhle ptát nebudeme, už bude prostě jen kolo. Jen někteří budou jezdit bez motoru za své.



Prošli jsme od vizí značky, přes závodní týmy až k e-bikům. Pokud ale vezmeme otázku vývoje obecně, co si myslíte, že je aktuální výzva a jakým směrem se bude cyklistika ubírat v následujících letech? Můžeme s nástupem nových technologií očekávat lepší materiály, dostupnější bezdrátově ovládané komponenty, či dokonce ještě agresivnější geometrie?
Určitě se máme pořád na co těšit. Velký vývoj nás čeká hlavně v segmentu elektrokol: menší a výkonnější motory s integrovanými automatickými převodovkami, miniaturizace baterií, dobíjené baterie při jízdě z kopce, celkové odlehčení elektrokol až na současnou hmotnost standardních kol. Určitě nás čeká absolutní integrace komponent, což ostatně můžeme vidět už nyní na spoustě kol, větší rozšíření elektrických sad i u levnějších kol a určitě i nové materiály, které uvolní ruce designérům. Vezměte si, jakou revoluci znamená například dostupný 3D tisk, kdy si takřka na koleni můžete vytisknout prototyp rámu a odzkoušet si, jak bude design fungovat. Máme se na co těšit.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Superior XP 919 vs. SCOTT SCALE 970 100/100 pavliczeck 23.3.21 16:09
Výběr Superior 28/28 Tomáš 84 16.1.21 19:08
Superior Modo xp 919 2019 20/20 Pavel_z_raje 23.12.19 19:15
Trek Emonda SL5 vs. Superior Road Team Issue LTD 356/356 Uzi 11.1.17 17:49

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
zirecek
zirecek

9.6.21 05:55

První 29ku jsem měl od Superioru. Tehdy začínal tento rozměr i trend bílých výrobků. Krásný sněhobílý rám s velikým rozvorem. Parádní kolo.

Bohužel už Superior nevyrábí větší rámy, takže další kolo už Superior být nemohl. Bohužel stále dělají do velikosti 21. Ještě, že na vyšší lidí myslí Canyon, Trek, …

Reagovat
Cabasekxxx
Cabasekxxx

8.6.21 17:27

Dodnes sedlám svého Albatrose z dílny Superior a nedám na něj dopustit. Takže držím palce ať se stále daří.

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

8.6.21 15:08

Moje první vlastní kolo bylo krosové kolo značky Superior = za vlastní peníz jsem si jej sám vybral, nyní snad stále slouží kamarádovi. Takže SUPu přeji hodně úspěchu do dalších let! Jen ta cenová politka byla tehdá prostě jinačí, ale samozřejmě na to má vliv inflace, zvyšující se náklady, interakce nabídky a poptávky atd.! :-)

Reagovat