Kolik ušetříte jízdou v háku?

Možná sledujete cyklistické závody, možná se jich sami účastníte. Anebo jen přemýšlíte, jak dojet dál nebo jak ušetřit energii?

Udělali jsme srovnání jízdy "za své" a za někým, nebo chcete-li "v háku", a taky jízdy v aero pozici. Při jízdě za své a v háku použil redaktor Petr klasickou, lehkou a vzdušnou helmu R2 Epic a vždy držel kolo za brzdové páky, při jízdě v aero pozici pak použil časovkářskou/triatlonovou helmu R2 Tria a ruce měl na hliníkové hrazdě Cytec.




Sami tak můžete vidět, kolik energie můžete ušetřit, a uspořenou energii pak zužitkovat například na cílové rovince, nebo prostě můžete pohodlně dojet dál než obvykle. Jedno i druhé se vám může hodit...

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
wattmetr 4iiii 148/148 fkada1 13.6.21 22:54
Wattmetr Stages 715/715 jardahk 21.5.21 12:20
Trenujeme s mericem vykonu 304/304 Cyklista009 21.3.21 08:44
hodnota FTP (Functional Treshold Power) 593/593 hfx9 13.12.20 22:17

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
cyklista86
cyklista86

31.5.21 17:10

R294 tak oni asi nemaji galusky na tech silnickach spis klasicky plaste a jinak je MTB a MTB. Muzes met posed jako kdyz sedis na hajzlu a nebo muzes met agresivni race posed, kde ses zalomenej jako na silnicce a dalsi vec plaste. Pojedes s nejakyma ciste do terenu a nebo rychlyma plastema s hladkym behounem? Pak jeste muzes dat ruce bliz k predstavci, zalomit se v loktech, jeste zamknes vidlu a na nejakej kratkej merenej usek na tom budes hodne pdoobne jako silnice. S tim rozdilem, ze takova pozice nejde na MTB vydrzet dlouho. Kdezto s beranama muzes met relativne pohodlnej posed s uchopem dole v obloukach, takze aero pozice docela „zadarmo“ no..

Reagovat
R294
R294

31.5.21 14:49

zajímavé leč očekávané…by mě zajímal rozdíl ve výkonu na tomto úseku MTB vs. silnička, jak se oproti galuskám dřu na asfaltu na nějakým přejezdu po silnici…

Reagovat
petrun
petrun

31.5.21 11:45

Ušetřit lze i několik let života pokud bude leader Covid pozitivní :-D

Reagovat
Prazak0
Prazak0

30.5.21 21:14

cyklista86 Souhlasím s tím, že většina lidí zde nejezdí běžně po rovině čtyřicítkou. A možná ani nejezdí v háku, ale jezdí sami. Myslím, že i top závodníci mají rychlost nižší, pokud trénují sami a ne ve skupině. Jenže toto bylo o jízdě v háku, nejvíc se týká lidí, kteří závodí. Pokud pojede sám, tak bude mít třeba průměrnou rychlost třicítku, pokud potrénuje ve skupině, budou se střídat, tak tou čtyřicítkou klidně jet mohou. Jízda po rovině nějakou rychlostí není ještě průměrná rychlost, kopce to umí snížit.

Na delší vzdálenost to není třeba měřit, naopak takto se zajistilo, že se nezměnil moc vítr a další podmínky. Ale souhlasím s tím, že by test klidně mohl proběhnout při nižší rychlosti. Jet 35 km/h po rovině sám mi (vzhledem k nynější menší trénovanosti i věku) přijde docela dost, v háku by to asi bylo v pohodě. Jet třicítkou by bylo něco, co zde dokáže asi drtivá většina lidí, kdo jede sám, ne tak špatný výkon, pro jízdu v háku ale zas moc pomalé.

Všiml jsem si, že ty watty byly docela vysoké, přitom tam bylo malinké klesání. Takže sice jel čtyřicítkou, ale ne po čisté rovině, slabě dolů. Větší otázka asi je, jak foukal vítr.

Přiznám se, že z mého pohledu by bylo zajímavější srovnání jízdy se silničními (gravel) řidítky nebo rovnými řidítky. Případně měřit při držení za páky a dolní úchop. I tak to měření prokázalo, že na té aerodynamice hodně záleží. Ten test měl asi hlavní význam pro lidi, kteří jezdí bez wattmetru.

Reagovat
cyklista86
cyklista86

30.5.21 19:11

Cim mensi odpor vetru. Tim rychleji kazdej pojede to je jasny. Ja narazel na to, ze by byl ten test zajimavejsi v mensi rychlosti a idealne na delsi vzdalenost.. Protoze je jasny, ze cim vyssi rychlost. Tim vic ten hak pomuze na tom neni nic k udiveni. Ja bych rad videl jak pomaha ten hak, kdyz jede skupina hobbyku treba fakt na pohodu tech 30km/h…

Reagovat
Prazak0
Prazak0

30.5.21 18:42

cyklista86 Tak možná dost lidí jezdí na silničce průměr 30 km/h, jenže ve zvlněném profilu to znamená, že po rovině jede třeba nějakých 36–38 běžnou „cestovní“ rychlostí, tj. ne úsek, který cíleně jede se zvýšeným úsilím. A rychlostní průměr mu poklesne jinde, v kopcích, křižovatkách i dalších omezeních díky silniční dopravě. Pokud někdo chce průměr přes 25 km/h, tak toto vyžaduje po rovině rychlost 30 nebo spíš 32 km/h. Do kopců pochopitelně aerodynamika je méně důležitá, jelikož rychlost klesá, ale naopak při sjezdu zas je její význam ještě větší.

Občas se stane, že mi předjede skupinka cyklistů v dresu nějakého oddílu. Párkrát jsem se zkusil pak za ně pověsit. Kupodivu ta jízda v háku pomáhala i v jízdě do kopce, jednou se jednalo o průměrné stoupání 5%, oni to jeli dvacítkou, v háku jsem to dokázal, sám bych to dal možná taky, ale jako nějaký maximální výkon, po kterém bych pak potřeboval zastavit a vydýchat se.

Reagovat
JFtryall
JFtryall

30.5.21 13:21

Zalezi samozrejme na sklonu, rychlosti i sile vetru. Takovy ten typicky spic v rychlostech 30–35 po rovine v bezvetri setri kolem 50W, ale taky hodne zalezi na tom jak to clovek hroti, pokud je uplne nalepeny a fouka vic doproti, muze to rust ke 100W a ve vyssich rychlostech i mnohem vic. V kopcich je hak v rychlostech kolem 18–22 a sklonech 6–9% nejcasteji kolem 20W, ale je to uz obtiznejsi to takhle vyjadrit. V tahovych kopcich, kde se jezdi 25 uz setri vyrazne.

Reagovat
cyklista86
cyklista86

30.5.21 13:14

Dobry.. Az na to ze drtiva vetsina lidi na silnickach ma prumer kolem 30 a ne 40km/h. U profiku kteri jezdi 40–45km/h prumer tam uz je aerodynamika zasadni faktor, ale u hobbyka co se mota kolem 30km/h to az tak dulezity neni..

Reagovat
PAM
PAM

30.5.21 13:09

Prazak0 – díky za postřeh. Příště čísla doplníme.

Reagovat
Prazak0
Prazak0

30.5.21 10:56

Video se mi líbilo, zkušenost s jízdou v háku má asi každý, i kdo nezávodí. Provést konkrétní měření, uvést přesná čísla, to je přeci jen ještě více než jen vlastní pocit, když se za někoho zavěsím. Ta čísla myslím odpovídají i tomu, co jsem četl o nějaké týmové časovce, kdo jel první tak výkon přes 500 W, jezdci v háku přes 300 W, už přesně nepamatuji. Zajímavé bylo i srovnání jízdy s normálním držením řidítek a potom na té hrazdě.

Možná by bylo dobré ta čísla, která se jen mihnou v krátkém videu dát do textu, aby to člověk viděl déle.

Reagovat