Jak moc je důležité nosit helmu

Je nošení helmy při jízdě na kole vůbec k něčemu? Někdo si říká: „To není pro mě, vypadám v ní hloupě, nic se mi nestane, jedu jen kousek“. Dovolím si v následujících řádcích oponovat a přimět se všechny zamyslet, nad možnými následky.

Už ani nevyjedu na kole bez zapnuté helmy a brýlí, co se ochranných prostředků týče. Stane se, že vyjedu bez rukavic, ty jsou sice také důležité, ale když je zapomeneme, tolik se nestane. Cesta do obchodu, k babičce, do trafiky, může to být jen několik desítek metrů. Nikdy ale nemůžeme vědět, kdy nám do cesty vejde nějaká překážka. Příkladně zakutálený balon, zmatený pes, dítě a neméně nebezpečná padající větev. Nikdy nemůžeme vědět, kdy zaváháme, zakymácíme se a pád je na světě.


Helma nepřekáží


Dnes je vývoj a výroba helem na kolo v takové úrovni, že za reálně dostupnou cenovku seženete helmu, která bude lehká, dobře větraná a padnoucí. A to nejdůležitější – může vám zachránit život a to stoprocentně!


Jakou vybrat?


Na trhu je mnoho výrobců a prodejců helem na kolo. Můžete si vybrat podle barvy, typu, stylu, hmotnosti, či preferované značky. Jsou helmy pro jezdce jak na silničních kolech, tak i horských.

  • XC, a tour – V této kategorii nalezneme helmy pro užití v horské cyklistice. Jejich konstrukce je podobná silničním helmám. Avšak oproti nim, jsou ty horské doplněny odnímatelným kšiltem a někdy mají i lépe chránenou zadní čast hlavy (temeno). U XC (cross country) je konstrukce zaměřená na perfektní odvětrávání, nízkou hmotnost a vysokou úroveň ochrany.

  • XC/tour helmaenduro/trail helma

  • Enduro a all-mountain – Tyhle helmy mají již od pohledu robustnější konstrukci, zejména zpevněná část temene. Není výjimkou ani chránič brady, který je u některých modelů také odnímatelný. Nezřídka najdeme i držák pro uchycení akční kamery. Tyto helmy jsou vhodné na traily a sjezdy.

  • Downhill a freeride – Pro Downhill (DH – sjezd) a volný styl jsou helmy v kategorii s nejvyšší mírou ochrany. Najdeme je také pod označením Integrály. Jsou patrné robustní konstrukcí s chráničem brady a připomínají disciplínu motokros. Svou konstrukcí umožňují použití lyžařských brýlí.

  • Silniční – Tyto helmy jsou stavěné hlavně na minimální hmotnost a maximální odvětrávání pro hodiny strávené na hlavě. Naopak časovkářské helmy mají odvětrávacích otvorů nejméně nebo žádné, z důvodu aerodynamiky.

  • časovkářská helmasilniční helma

  • Dirt a urban – helmy vhodné pro použití ve skate/bike parcích a rampách. Pro jízdu na dirt bike, skate, BMX, apod.

  • Dětské helmy – Zde jsme v samostatné sekci. Při výběru helem pro své ratolesti dbejme především na správně zvolenou velikost, ta je velmi důležitá. Nezapomeňme, že v Česku je nošení helem u dětí na kole povinnost.

  • dirt a urban helmadětská helma

    Doporučím však důrazně nekupovat helmu za několik málo stokorun v obchodních domech, které jsou rádoby prodejci všeho – potraviny, drogerie, apod. Nejlepší co můžete udělat, je navštívit obchod se sportovními potřebami s cyklistickým odvětvím, nebo přímo specializovaný cykloobchod. Anebo jednoduše kliknout na web mtbiker.sk/shop/prilby a zde si pohodlně vybrat z více než tisíce helem. Je zde přiloženo i video s důležitými detaily pro výběr helmy. Nechybí poradna i recenze jiných uživatelů.

    široká nabídka e-shopu

    MIPS


    Novější helmy jsou čím dál více vybavovány systémem MIPS (Multi-Directional Impact Protection System), který zajišťuje ještě vyšší míru bezpečnosti. Skládá se ze tří částí: polystyrenová skořepina, kluzná vložka (MIPS) a elastomery. Zjednodušeně, takové „odpružení“. V případě nárazu tento systém snižuje rotační síly a lépe tak pohlcuje energii.

    technologie MIPS

    Jezdím opatrně


    Jste aplikovatelé této myšlenky? Že se vám nemůže nic stát, jezdíte opatrně, jste jen na vyjížďce? Tak pamatujte na to, že tohle je mýtus! Myslím, že nejen z vlastní zkušenosti právem vyzývám všechny jezdce bez helem, aby je bezprostředně nosili. Jezdce na kolech, koloběžkách, kolečkových bruslích.


    Vlastní zkušenost


    Nechci nabádat, abyste svou koupí podporovali prodejce helem jen tak. Osobně jsem s kolem poněkud sžitý a troufám si o sobě tvrdit, že jsem na tom s technikou jízdy velmi dobře. Nestalo se mi, že bych sebou „hodil“ někdy při sjezdu trailů, XC, nebo maratonu. Ovšem nezáleží na tom, jak jste dobrý cyklista, nebo technik v terénu. Známé přísloví: „I mistr tesař se někdy utne“, je zcela na místě. Dokonce se nemusí stát neštěstí vlastní vinou! Má osobní zkušenost mi byla velkou inspirací.

    Obyčejný trénink


    Chystal jsem se k výjezdu jako obyčejně. Oblékl se, naplánoval trasu a vyjel. Měla to být taková rychlá stovka po zpevněných stezkách do podhůří Beskyd. Na otočku do Ostravice a zpět. Cestou tam šlo vše perfektně, jiných cyklistů jako obvykle, stezky pevné, suché a krásný den. Prostě úžasná příležitost ke svižné jízdě. Žádná složitá trasa, převýšení cca 300 metrů. V Ostravici jsem se zastavil u kamaráda na chatě, ten mě pak poctil svým částečným doprovodem po trase zpět. Vyjeli jsme tedy z Ostravice už společně, tehdy jsem měl za sebou přes 50 kilometrů.


    OKAmžik


    Jedeme spolu po rovné, krásné, oficiální cyklostezce. Je to zpevněná trasa, místy asfalt, místy upravená stezka vysypaná štěrkem. Jelikož jsem vyjel s cílem svižné jízdy, nelením a průměr jízdy s bajkem si držím kolem 30 km/h. Pomalu vyjíždíme z Ostravice, před námi je přehledná rovina a rychlost překonává čtyřicítku. Kamarád Peťa mě střídá. Je přede mnou. Jedeme slušně, říkám si: budu brzy zpátky doma. Najednou MŽIK – Letím! Následuje pád a tvrdý náraz, … … . Setrvačně sjíždím po stěrku, přeji si jen, ať už se zastavím. Vezu se moc dlouho. Tělo je neovladatelné, netuším, kde mám ruce/kde jsou nohy, co je přede mnou, kdo je okolo mě. Pořád se nezastavuji, prach a štěrk se mi zajídá. Najednou rána do hlavy, až mi silným škubnutím odskočí od země. Ještě několik metrů. Zastavil jsem se…


    Co se to stalo?


    Zvířený prach stěrkové cyklostezky pomalu padá. Peťa po zjištění mého pádu okamžitě zastavil, otočil se a ihned mířil zpět ke mně. Několik vteřin po zastavení zvedám hlavu a rozhlížím se kolem sebe. Následně opět hlavu pokládám a nehybně ležím. Slyším Peťu: „Hej kámo, jsi v pohodě?“ Zvedám znovu hlavu a říkám: „Jojo, v pohodě kámo“.
    “Opravdu?” Kolo se nachází v příkopu, brýle jsou na kusy po stezce. Mám na několika místech prodřený dres, krvácím. Koukám na pravou ruku. Nehet prsteníčku je kolmo k prstu, v předloktí kamínky štěrku, na pravé kyčli taky. Levá rukavice prodřená do svalu dlaně.


    Chyba jezdce, moment nepozornosti


    V momentě, kdy mě můj kamarád předjel, aby mě vystřídal, snížil pochopitelně odpor větru, kterému jsem právě čelil. V rychlosti +/- 40 km/h  je to poměrně rozdíl, takže jsem zavadil Petrovi o zadní kolo svým předním a to mi právě ustřelilo vlevo. Půlvteřina nepozornosti, školácká chyba. Něco, co jsem měl předvídat. Ale já? Se zkušenostmi s jízdou v terénu? Zde je patrné, že se může kdykoli, stát naprosto cokoli a také komukoli. Bez ohledu na to, jak opatrný cyklista jste. Helma, kterou jsem na hlavě měl, přirozeně po absorpci nárazu praskla - to je jejím úkolem. Trasu jsem ještě domů dojel. Ale v následujících dnech jsem neprodleně koupil helmu novou! Ta původní už na hlavu samozřejmě nesmí!

    Prevence


    Buďme připraveni! Prosím ty, kteří k této úrovni bezpečnosti, dnes už tolik samozřejmé, nedospěli - nepodceňujte situaci! Ať už jste na kole, na bruslích, koloběžce, apod. Noste helmu! – může vám to zachránit život.

    Související téma ve fóru

    Téma reakcí autor poslední
    Přilba do 2500,- 36/36 toby289 14.1.21 13:10
    rozdíl silniční/MTB přilba 50/50 teha 15.8.20 16:38
    Kvalitní přilba na kolo-doporučení 27/27 F7R 13.5.20 12:13
    Smart přilba 72/72 Lajp 10.3.19 14:03

    Komentáře

    Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
    Reneks2
    Reneks2

    28.5.21 17:50

    File12: no tak to je dost drsné. Jeden borec u nás z kopce v serpentině nevybral a narval to přímo do stromu. Následně byl v kómatu asi tři měsíce a pak ho vypnuli. Mít helmu, mohl žít.

    Jasně, po pádu kontrola a ve většině případech ihned koupit novou helmu.

    Reagovat
    Alonzo
    Alonzo

    28.5.21 16:56

    Několikrát rána větví do helmy a podle zvuku jsem byl vždycky rád, že jí mám :-)

    Reagovat
    File12
    File12

    28.5.21 15:24

    jo padat se da naučit. ale ne vše. Já šel v sobotu v klínech tak rychle, že ani nevim jak. Karbon integrála jen odřená ale letěl jsem rovnou na zadek ramena a klíčka zdar.tam nešlo udělat nic.

    a bez helmy už ani pro rohliky. kamarád jel z práce jako už 10 let cca 500m a palice napadrt. protože tam přece helma netřeba. naštěestí žije ale ta sešitá 3násobná hlava byla hrůza.

    Uplně komplet jsem to nečetl ale doufam že tam byo zmíněno že by se měla helma po větším pádu měnit. já stihl třeba bell super 3 za sezonu rozousknout 3×.

    Reagovat
    psbiker
    psbiker

    28.5.21 01:38

    Pitomci co jim cyklopřílba zachraňuje život se mají věnovat šachům anebo max. lukostřelbě s opatrností pak možná orientačnímu běhu.

    Reagovat
    Charles2k
    Charles2k

    28.5.21 01:03

    Již třikrát mi helma zachránila život. Jezdit bez ní je naprosto nezodpovědný hazard.

    Reagovat
    Reneks2
    Reneks2

    27.5.21 23:42

    Vrašťa: tak hlavně, že jsi celý. A to je to o čem se bavíme, nikdy prostě nevíš.

    Reagovat
    Vrašťa
    Vrašťa

    27.5.21 23:27

    Jo, jel jsem po hlavní, jedno světlo na řidítkách, jedno na helmě, kontroluju jestli to tágo odbočuje a dává blinkr. Žádný náznak odbočování, podívám se pro jistotu do vedlejší, pak zpátky, přede mnou tágo, letím vzduchem salto mortale, přistání na záda. Naštěstí jsem vezl batoh plnej oblečení do práce a padnul do měkkého, ale helma praskla. Je to hned a člověk neudělá nic.

    Reagovat
    hovado_cz
    hovado_cz

    27.5.21 21:18

    • na špici
    Reagovat
    hovado_cz
    hovado_cz

    27.5.21 21:18

    Koli13, ty neznáš tu story z loňska, kdy to holky zaflekovali kvuli záchodu? :-)

    Reagovat
    Koli13
    Koli13

    27.5.21 21:02

    Hovado_cz: když jedou v balíku lidi, co neumí jezdit, tak je to pak těžký. Starý pardálové by tě do balíku jen tak nepustili, těch skoro kolizí se začínajícími silničními cyklisty jsem měl spoustu. Chce si prostě dávat bacha a nejezdit s někým, koho neznáš.

    Reagovat
    Koli13
    Koli13

    27.5.21 21:02

    Hovado_cz: když jedou v balíku lidi, co neumí jezdit, tak je to pak těžký. Starý pardálové by tě do balíku jen tak nepustili, těch skoro kolizí se začínajícími silničními cyklisty jsem měl spoustu. Chce si prostě dávat bacha a nejezdit s někým, koho neznáš.

    Reagovat
    hovado_cz
    hovado_cz

    27.5.21 19:00

    ono kolikrát stačí, když se v balíku začne zničehonic brzdit a někdo do tebe nafičí. Stejně jako já loni, kdy jsem takhle sestřelil kolegu, kdyby neměl helmu, tak bych o tom psal jen na motácích z Pankráce :-)

    Reagovat
    Koli13
    Koli13

    27.5.21 16:44

    TheJD: je to tak, někdy prostě padneš jak pytel brambor. Ale píšou ti třeba pády typu „zahamstnul jsem brzdy a podjelo mi přední kolo“ … neříkám, že je to tahle situace, ale znám dost lidí, co neumí vůbec brzdit, jeden z nich třeba píše i v týhle diskuzi a to je fakt děs a hrůza a jsou nebezpečný sobě a okolí. Člověk musí předvídat, nemůžu na šotolině, kde chodí lidi letět sedmdesát a pak se divit, že mi tam někdo vleze. Neočekavaný pády jsou blbý, ale dá se i tak spadnout relativně kontrolovaně, mě takhle sejmul kámoš, když při nástupu na silnici vytrhnul nohu z pedálu a padnul přesně pode mě. A kupodivu i když jsem šel ve 45kmh přes řidítka, tak jsem byl ok a jen lehce potlučenej. Náhoda, nebo ne, kdo ví. Ale pokud má člověk sto kilo a to klidně i svalů, tak bude trpět na úrazy při pádech víc. Můj šéf, svalovec, 100kg, dva pády, 2× zlomenná klička. Pak mu doktor řekl, ať se na to se svojí váhou radši vykašle :) ale ve 40 na to třeba budu koukat jinak, kdoví :D

    Reagovat
    Reneks2
    Reneks2

    27.5.21 15:04

    kejda: tak jak popisuji, došlo k tomu po vystřídání. S focením to nesouvisí. Ve 40 km/h už bych se nefotil 

    Reagovat
    TheJD
    TheJD

    27.5.21 14:53

    Koli13: Mas pravdu v tom, co pises, nicmene zapominas jeste na jednu kategorii, coz jsou pady, ktere clovek neocekava ani zlomek sekundy dopredu. Kdyz te treba z boku trefi auto, jiny biker, trefis rodlama strom… V takovych pripadech kolikrat clovek neni pripraveny reagovat a i kdyz jinak umi sebelip techniku padu, tady mu to nemusi vubec pomoci. Do teto kategorie bych asi zaradil i pady v male/nulove rychlosti z blbosti, at uz jde o nevycvaknuti tretry, stoupnuti do prazdna nebo neco jineho. Stale si pamatuju, jak nekdy pred deseti lety psali o holce z vysky, ktera spadla pri beznem zastaveni na krizovatce, pri padu trefila hlavou obrubnik a umrela. Tak je to jednoduche. Kdyby mela helmu, mela by mozna lehky otres mozku.

    Reagovat
    MatS
    MatS

    27.5.21 14:49

    Nepotřebuje, protože na tom áru nechce skončit a raději rovnou do nebe :)

    Reagovat
    LazyBone
    LazyBone

    27.5.21 14:46

    No a když vám zdravotní sestra z ára řekne, že na rovinu helmu nepotřebuje … Aha! :D #logika

    Reagovat
    MatS
    MatS

    27.5.21 13:44

    Jo taky už jsem helmu 2× otestoval. A to dokonce v relativně malé rychlosti, když jsem jel v závěsu za partnerkou a ona z ničeho nic zabrzdila. Já instinktivně zahamtnul, ale bohužel moc a už jsem letěl hlavou na asfalt. Helma odřená a rameno dost taky. Naštěstí nemocnice byla 5km.

    Podruhé to bylo v Rakousku, když se mi připletly na šotce do cesty v zatáčce z kopce dvě důchodky a mně se smeklo přední kolo. Opět přelet a odřená helma z boku a naražený loket, který ztuhnul a nešlo s ním hýbat. A to mne čekalo ještě 30km cesty (s držením jednou rukou).

    Takže sice se v tom potí hlava, vypadá v tom člověk jako čůr… a je to otrava, ale už bych bez ní nejel.

    Reagovat
    hovado_cz
    hovado_cz

    27.5.21 13:29

    kejda
    kejda

    27.5.21 12:38

    To ses vysekal hned potom, co ses fotil za jízdy? Jinak bravo…

    Reagovat
    Reneks2
    Reneks2

    27.5.21 12:30

    Koli13: no, tehdy to byl okamžik a sebevíc jsem chtěl, nebyl jsem schopný jakkoli ovládat své tělo. Ale jinak souhlasím, na trailu třeba se to dá kočírovat.

    Reagovat
    Reneks2
    Reneks2

    27.5.21 12:28

    grafik: ono to (zranění, roztržení) ne vždy vypadá, jak to skutečně je. Jde o to, že když se někde člověk vymele, nemusí to skončit jen u odřenin.

    No, větve jsou zvlášť záludné. Nedávno mě zachytil drát, který jsem neviděl, vyvráceného plotu do cyklostezky a už jsem dělal salto s jedním vrutem – zas pecka do hlavy, mimo pár jizev na předloktí.

    Reagovat
    Reneks2
    Reneks2

    27.5.21 12:20

    Tuxedo: brýle se rozletěly, zorník, stranice a obroučky byly každý jinde. Stačilo je sesbírat a zacvakat do sebe zpět.

    E-shop MTbiker je jedna z možností. Když už si někdy nemáš možnost vyzkoušet helmu a objednáváš on-line, mají k tomu i fajn videa.

    Reagovat
    Smazaný účet
    Smazaný účet

    27.5.21 12:03

    Tak idiot, co se fotí telefonem za jízdy. Tu helmu potřebuje na 1000%

    Reagovat
    Jamin
    Jamin

    27.5.21 11:44

    Zatim nejdelší mimoděk na bf

    Reagovat
    Koli13
    Koli13

    27.5.21 11:21

    Ono to ovládání těla při pádu není úplně jen o náhodě, jasně, jsou blbý pády, ale člověk musí umět padat, kor na biku. Pokud se naučíte někde v tělocvičně parakotoul a budete ho mít zafixovaný, tak ho při pádu využijete. Kdo jezdí enduro, dh nebo cokoliv z gravity disciplín, tak se napadal určitě hodně a pokud jsou to kontrolovaný pády, tak se dost často povede vystoupit dobře a nějak to, jak se říká, odběhnout. Nejhorší jsou vytuhláky na skocích a ztráta gripu ve velký rychlosti na předním kole, tam často člověk padá jako pytel brambor a jsou to nejbolestivější pády, co končí úrazy. Nicméně, helma je základ, ale nepodceňovat ani sporty mimo kolo, spousta lidí jezdí ve strnulých pozicích, v křeči a díky tomu pak padají a mají z toho úrazy. Takových pádů v totální křeči lze vidět na pinkbiku v rubrice friday fails mnoho.

    Reagovat
    iron.hide
    iron.hide

    27.5.21 11:01

    na kolobezku prilbu nevozim

    Reagovat
    grafik
    grafik

    27.5.21 10:59

    Je potřeba se chlubit selfíčkama ve výtahu s roztrženým dresem? Příště našpulit ještě rty.

    Cca pár hodin po koupi nové helmy vyrazím jako vždy, stejnou trasu, jen tak ji provětrat a odzkoušet … v lese mě zaskočila v prudkém sjezdu masivní větev, byla natažená napříč v úrovni hlavy. Jediné co jsem stihl, tak lehce sklopit hlavu a přímá rána … na helmě trochu deformace, já v pohodě.

    Reagovat
    midlander
    midlander

    27.5.21 10:58

    Proč to není označeno jako reklamní článek?

    Reagovat
    Georrge
    Georrge

    27.5.21 10:32

    Asi prvni dobry clanek :) jako decko jsem taky helmu nemel rad, nebylo cool ji vozit. Dnes helmu beru vsude, hlava je to nejcennejsi co mam.

    A jak padlo v clanku, to ze se nejezdi casto nehraje roli. Naopak, „vikendovi“ cyklisti nemaji zkusenosti, na preplnenych cyklostezkach snadno udelaji chybu, nebo doplati na chybu jinych a uz leti hlavou do zeme.

    Znamy jezdil po dedine na kole bez helmy, pak ho zezadu nabralo auto, klepl se hlavou o celni sklo a po nekolika tydnech v komatu umrel. S helmou by prezil.

    I me jednou „vyskolilo“ male dite na cyklostezce. Jelo po kraji, daval jsem si na neho pozor, presto tesne prede mnou z niceho nic najelo na stred stezky a zastavilo. Uhnout nebylo kam, brzdil jsem co to slo, ale stejne jsem ho nabral. Behem vteriny clovek lezi a predstava, ze uhlidate hlavu abyste s ni do niceho nevrazili, je hodne naivni. Nastesti se mi ani diteti nic nestalo, taky melo helmu.

    Reagovat
    AE86
    AE86

    27.5.21 10:22

    Ok, takže článek o bezpečnosti doprovodí selfie pořízená za jízdy:-)))

    Reagovat