Jak zahájit sezónu na trailech, aby první vyjížďka nebyla i tou poslední?

Je tu nová sezóna, počasí venku už občas vypadá jarně, a tak beru kolo a vyrážím na své oblíbené traily za barákem. Jak ale pojmout svou první vyjížďku?

Nová sezóna klepe na dveře, a i když jsem něco v zimě najezdil, tak rozhodně ne v takové intenzitě a tak často jako na podzim, nebo dokonce v létě. Každý z nás zná ten pocit, kdy na konci sezóny máme radost z toho, kam jsme se za ten rok posunuli, s jakou jistotou sjíždíme i těžké věci. Ovšem je dobré si uvědomit, že pokud nesedím na kole několik týdnů, či dokonce měsíců, měl bych začít sezónu zlehka a nepřeceňovat své limity.

První vyjížďka


Jak může vypadat taková první vyjížďka sezóny? Ze svých závodních zkušeností rozhodně zastávám názor, že je dobré se „rozjet“, čímž je myšleno, že bych měl k trailům, a to ať k výjezdovým, nebo těm z kopce dolů, dojet se zahřátými svaly, abych se při rychlejším pohybu nezranil. Rozjetí by mělo trvat mezi deseti až dvaceti minutami, aby tělo vstřebalo informaci, že je čas zvýšit tepovou frekvenci a prokrvit svaly. To, zda jste zahřátí, poznáte snadno dle tepovky na hodinkách nebo cyklocomputeru propojenými s hrudním pásem. Tepy by se měly pohybovat u většiny z nás nad 60 % maximální tepovky. Když mám maximálku kolem 200 úderů za minutu, rozjetý jsem ve chvíli, kdy začnu tepat přes 120 úderů, což není hned.



Mnozí z vás se možná ptají, proč by měli sledovat svou tepovku nebo se zahřívat před tím, než pojedou z kopce dolů. Je pravdou, že vyjížďka může být pojata různě a mnozí do kopce jedou volně, nebo dokonce tlačí. Ovšem nenechte se zmýlit, samotný sjezd je pro tělo také náročný a člověk nevědomě dělá spoustu rychlých pohybů, které bez dostatečného zahřátí můžou vést k úrazu. Zahřátím také můžeme zmírnit následky případného pádu.

Těm z vás, kteří nejsou fanoušky moderních technologií, a nejen těm, radím použít starý dobrý selský rozum. Před první ostrou jízdou bych se měl cítit dobře. Pokud to přirovnám například k atletice, před skokem do písku se musím také nejdříve rozběhat a protáhnout, nebo bych si mohl velice snadno přivodit zranění.

Co když jedu autem?


Ne každý svou první vyjížďku na traily absolvuje po vlastní ose a určitě spousta z vás vyrazí k trailům autem. Zde nám k rozehřátí pomůže samotný výjezd na vrchol kopce, kde se traily nacházejí. Mou radou je nepodcenit protahování. Při lehčích výjezdech setrvává horní polovina těla nezahřátá a ve strnulé pozici, není od věci se před první jízdou lehce protáhnout. Rozkmitat ruce, prohřát předloktí, aby nám nenateklo po prvním větším brždění, a jak jsem již psal, předejít případnému úrazu, kdybych při první jízdě spadnul.



Samotná první jízda by měla být opatrná, jelikož jsem výjezd absolvoval mimo traily, je třeba se adaptovat na aktuální povrch a případně dávat pozor, zda na trailu nečíhá nějaký spadlý strom, větev nebo jiné záludnosti, které dokáží vstup do nové sezóny znepříjemnit. Sám zastávám názor, že na nepřehledných trailech nebo tratích se skoky udělám nejdříve kontrolu a odklidím případný bordel. Na začátku sezóny není nic překvapivého, že na méně frekventovaných trailech jste zrovna vy těmi prvními, kdo je projíždí.

Výběr trailů


Už jsme si řekli, jak se zahřát a proč je to důležité, také jsme si popsali, jak se chovat při první jízdě z kopce dolů. Další otázkou je, jaké traily vybírat pro svou první jarní vyjížďku? Rozhodně by to neměly být traily, které jste na konci sezóny nejezdili s úplnou jistotou. Zdá se to jako naprostá samozřejmost, ale každý rok se setkávám s pády, které pramení z přeceňování svých možností na začátku sezóny a jsou z toho nepříjemné a zbytečné úrazy, které zbrzdí start sezóny. Traily na začátku sezóny by měly být rovinatější, přehledné a bez těžkých skoků. Zároveň je velkou výhodou, pokud tratě dobře znám a jsem schopný je sjet na jakémkoliv povrchu. Sám se držím známého pořekadla „ten skok nikam neuteče“, což lze použít na libovolnou část trailu, ať se jedná o nepříjemnou skalku, nebo prudký sjezd. Mít respekt je důležité, ale nesmí přejít ve strach. Situace, kdy se snažím sjet nebo skočit něco nad své možnosti, končí většinou tak, že zazmatkuji a například to moc přebrzdím, nebo naopak u skoku můžu zvolit až zbytečně velkou nájezdovou rychlost, což většinou skončí nepříjemným pádem v takzvaném vytuhláku.



Začátek sezóny v bikeparku


Nástupem endura do českých končin více gravity jezdců navštěvuje lokální traily, ale zároveň se dá říct, že se v bikeparku objevuje také čím dál více nováčků, protože nikde jinde toho tolik z kopce nenajezdíme. Pro některé z nás je otvíračka bikeparku úplně prvním dnem na kole, a to je už ze samé podstaty dost rizikové. Všichni z nás, kteří jezdí občas do bikeparků, moc dobře vědí, jak člověk před první jízdou nemá v podstatě žádnou šanci na pořádné rozehřátí, leda kdyby si první jízdu místo lanem dal po vlastní ose. Sám se před první jízdou snažím aspoň dostatečně protáhnout, a i když některé bikeparky mají možnost lehčích tratí, které by se daly sjet i na gravelu, není tomu tak všude. Můžeme třeba zmínit největší a nejstarší bikepark Špičák na Šumavě, kde jsou všechny traily poměrně dost rozbité a hodně rychlé. Proto zde není na škodu si po vyjetí lanovkou udělat pár dřepů a rozhýbat ruce, aby nám na prvních roletách nevypadly řídítka z rukou. První jízdu doporučuji jet rozvážně, abychom se aklimatizovali na povrch, na vysokou rychlost, kterou v bikeparcích dosahujeme, a také na náročnost tratí.



Po několika letech ježdění dospějete do fáze, kdy pro vás rozježdění není až tak důležité ve smyslu náročnosti tratí nebo skoků, ale ze začátku je dost časté, že jeden víkend skočíte nebo sjedete těžší pasáže a další víkend s tím budete mít zase problém. Proto je třeba se neukvapovat a pořádně se rozjezdit.

A jak nejraději vstupujete do sezóny vy? Už jste si kvůli přeceňování svých možností přivodili nějaký úraz? Napište do komentářů.


Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Jak začít závodit? 87/87 Mr.Voza 23.8.17 09:23
Rada do začátku 13/13 jarda0608 16.5.14 03:32
jak začít mtb? 41/41 martin66 3.9.11 10:00

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
honzarb
honzarb

14.4.21 17:33

Sednu na kolo a jedu, vic neresim. :)

Reagovat
grafik
grafik

14.4.21 15:35

Můj text byl taky poslán do kopru. Znovu ho vložit asi nemůžu, protože by ho opět Bigbrother zcenzuroval, snad za to nemám černý puntík.

Reagovat
plzakj
plzakj

14.4.21 12:50

Jelikoz se tady zase cenzurujou prispevky a admin maze, co se mu zachce, tak vkladam znovu:

Hlavne se z toho nepodelat!

Reagovat
-b-n-x-
-b-n-x-

14.4.21 09:45

Já mám zkušenost že čím více jezdím, tím mi to jde hůř. Nerozumím tomu ale je to tak.

Takže nejlépe to hned vyhrotit na maximum hned na začátku :-)

Reagovat
novas752
novas752

14.4.21 07:05

To je hroznej kec s tim tepem. S maximem těsně pod 200 mám přes 120 tepů asi tak po 100 metrech od vyjetí z baráku po rovině. A přijet někam na kopec s tepem 180 a hned to škvařit dolu protože jsem zahřátej voe, co když vychladnu…

Reagovat
TheJD
TheJD

13.4.21 17:13

Podle me je uplna hloupost se u tohoto orientovat podle tepovky. Podle Wattu klidne, ze si das nejake standardni rozjeti typu stupnovana zatez 10 minut nekde od 40 % FTP do 70 % FTP, pak minutu SST, minutu easy, minutu FTP, minutu easy, minutu 120 % FTP, nebo neco na ten zpusob. Pro trailove jezdeni spis dava smysl si po tech uvodnich 10 minutach dat treba minutu na FTP a pak par nekolikasekundovych submax sprintu. Nebo to stejne, ale podle pocitu. Je to jen na zahrati, zadny wattak neni treba a bohate staci pocit i u nezkusenych jedincu.

Reagovat
Koli13
Koli13

13.4.21 16:58

TheJD s rozehřátím svalů máš pravdu, ne protahovat, rozhýbat. Moje chyba. Co se týče tepovky, není to dobrej ukazatel, dost nepřesnej dle únavy nebo fyzický kondice, ale je dobrý se od něčeho odvíjet. Souhlasím, že jsem to nepopsal šťastně, ale pokud se někdo aspoň trochu dle tepů řídí tak snad rozumí tomu, co jsem tím chtěl říct. Už jen jecnak tady naznačil, že se rozjíždí na CX klidně 45 minut, což já na xc závod klidně taky, ale to je extrém. Mělo z toho vyplynout, že je dobrý držet se na nějaký tepovce a připravit tělo na výkon. Nejet hned šrot, k těm účelům je lepší waťák, ale to na trailovým kole asi nikdo nevozí.

Reagovat
jecnak
jecnak

13.4.21 14:34

Maximální tepovku mám kolem 200 i teď a rozjíždím se nějak kolem 140–160, záleží na co. Akorát už mi to trvá dýl, takže dobře se rozjet na CX je třebas pro mě záležitost na 45 minut. Což na 60 minut závodu je docela masakr :-D.

Reagovat
TheJD
TheJD

13.4.21 13:16

„Mou radou je nepodcenit protahování. Při lehčích výjezdech setrvává horní polovina těla nezahřátá a ve strnulé pozici, není od věci se před první jízdou lehce protáhnout.“

Tady je dulezite si rict, ze my nechceme protahovat telo, svaly, pred jizdou. My chceme telo, svaly, rozpohybovat a zahrat. To jsou dve rozdilne veci!

Reagovat
TheJD
TheJD

13.4.21 13:12

„Když mám maximálku kolem 200 úderů za minutu, rozjetý jsem ve chvíli, kdy začnu tepat přes 120 úderů, což není hned.“

Kdyby se lidi meli ridit timto, tak je spousta z nich rozjeta driv, nez sednou na kolo. Zbytek pak klidne behem pul minuty. facepalm

Reagovat
Koli13
Koli13

13.4.21 10:10

Tak já taky jezdím celou zimu, ale je spousta lidí, co kolo v listopadu zazimuje a vytáhne ho v dubnu. Když jsem dělal v bikeparku tak těch úrazů na začátku sezóny bylo spoustu.., všichni jsou přemotivovaný :)

Reagovat
midlander
midlander

13.4.21 09:51

tvl, abyste se z těch trailů nepotrailovali. to už se nejezdí po cestách, stezkách, pěšinách, ale jenom po trailech? a ještě je potřeba návod na první jarní jízdu? jsem rád že tady tydlety věci nemám, bych musel čekat až dostanu pokyn na bikemagacínu. ;-)

Reagovat
kOmE
kOmE

13.4.21 09:05

Ještě, že jezdím pořád a nemusím to řešit. Mimochodem, nejvíc se padá na podzim :D

Reagovat
iron.hide
iron.hide

13.4.21 08:34

Odpoved na otazku v titulke je jasna – je treba jazdit na tych trailoch aj celu zimu :)

Reagovat