Test řadicích lanek a kabelových setů

Určitě se vám stalo, že i po instalaci zcela nového lanka a bowdenu jste s výsledkem nebyli spokojeni. Lanko v bowdenu nechodilo úplně hladce nebo mělo větší odpor než obvykle. Pojďme se tedy pokusit vnést do problematiky lanek a bowdenů trochu světla.

Mnohokrát jsem si kladl otázku, jak velké jsou vlastně rozdíly mezi klasickými lanky a bowdeny, když pocitově na páčce přehazovačky je rozdíl mezi starým a novým, dobře nainstalovaným vedením propastný. Jenže občas je rozdíl i mezi nově nainstalovanými lanky různých značek, o čemž jsem se několikrát přesvědčil při instalaci rozdílných lanek postupně na více kol. Samozřejmě jsem se o své zkušenosti podělil s kamarády a následně jsme si vytipovali lanka, bowdeny či kabelové sety, které chodí výrazně lépe než jiné. Nejde přitom jen o hladkost chodu, ale třeba u mechanických brzd i o tuhost bowdenu a tím i dobrou odezvu na brzdové páčce.

Jak jsem měřil?


Vzhledem k množství možných kombinací bowdenů a lanek jsem se rozhodl pro zjednodušení testu tím, že budu testovat pouze lanka za stejných parametrů (ve stejném bowdenu) a pro zajímavost doplním i test kabelových setů tak, jak je dodává výrobce. Délku bowdenu ovšem i tak zachovám u všech měření stejnou. Vybral jsem tedy význačné zástupce řadicích lanek a několik zajímavých kabelových setů. Pro samotná lanka jsem vždy použil nový vzorek bowdenu Shimano o délce 1600 mm. Z lanek jsem vybral nejlevnější nerezové broušené lanko Force, po kterém sáhnou ti, kdo řeší hlavně cenu, a mírně dražší nerezové broušené Jagwire LEX. Dále jsem pokračoval různými potahovanými lanky, která slibují lepší kluzné vlastnosti. Zástupci této třídy lanek jsou základní levný Force Teflon art. 43028 a Shimano OptiSlick Y60198100 (novější nazelenalá verze povrchové úpravy). Potahované lanko se pohybuje i v testovaném kabelovém setu Dura Ace (starší nažloutlá verze povrchové úpravy lanka OptiSlick). Lankům s povrchovou úpravou ještě dělá konkurenci Jagwire STS LTE Ultra-Slick, což je zástupce klasického nerezového broušeného lanka, které je navíc leštěné pro minimální odpor.
Pro zajímavost jsem přidal i test kabelového setu Alligator I-LINK a systému Nokon s lankem Shimano OptiSlick. V tabulce si pak povšimněte i rozdílných průměrů lanek, což by mělo teoreticky značně ovlivňovat měření.

Celá nadílka lanek a bowdenů

Co jsem měřil?


Jednak jsem se zaměřil na statický odpor lanka v bowdenu - odtrh. Test spočíval v měření síly potřebné pro uvedení do pohybu závaží o hmotnosti 500 g, které bylo zavěšeno na lanku uloženém v bowdenu o délce 1600 mm. Abych simuloval záhyby kabelového vedení na kole, bowden byl omotán dvěma závity okolo válce o průměru 115 mm.

Měřící zařízeníSamotné měření v běhu


Měření samotné


Měl jsem značné pochyby a nejistotu, jak vlastně měřit a také kolika cykly zatěžovat soustavu, aby byl výsledek mimo chybu měření. Nakonec jsem po prvním pokusném měření zůstal u měření statického odporu tak, jak jsem popsal výše. Navíc jsem ho ale měřil po 1000 a 10000 cyklech, kdy jeden cyklus spočíval v posunu lanka o 45 mm pomocí vačky na hřídeli elektromotoru. Vzhledem k tomu, že elektromotoru trvalo podle jeho zatížení vykonání 1000 cyklů rozdílný čas, bylo možné z času porovnat dynamický odpor lanka. Počet cyklů byl měřen pomocí jazýčkového magnetického snímače a na něj napojeného čítače v přístroji. Čas měřil tentýž přístroj (ALTO MRC-1.0) pomocí vnitřních hodin. Oba údaje jsem pak odečítal pomocí terminálu po skončení nastaveného počtu cyklů.



Zhodnocení naměřených hodnot


Z tabulky můžete vcelku snadno určit vítěze a poražené statického i dynamického odporu. Se suverénně nejhoršími hodnotami skončilo lanko Force Teflon art. 43028. Jeho vlastnosti jsem si potvrdil i reálným nasazením v provozu na více kolech a byly mi potvrzeny i několika kamarády. Nebroušené hrubé lanko očividně nezachrání ani vrstva teflonu, která je v tomto případě spíše pro estetické účely. Ještě hůře dopadl test kabelového setu Alligator I-LINK SET, který ale není možné brát v potaz, protože jediný důvod, proč lanko klouzalo v bowdenu s tak obrovským odporem, je, že se jednalo o opravdový skladový ležák z roku 2007, kde bylo veškeré mazivo ve vnitřním lineru vyschlé a lepkavé. Dynamický test jsem tak musel přerušit kvůli přehřátí motoru a jeho otočení v excentrickém uložení a následném zaseknutí vačky o snímač otáček.
Z druhé strany výsledků je jasným favoritem kabelový set Dura Ace a obyčejný bowden Shimano ve spojení s lankem Shimano OptiSlick Y60198100. Rozdíly mezi zbytkem “startovního pole” a dvěma nejlepšími jsou ale velmi malé a zcela jistě budou v reálném provozu prakticky nepostřehnutelné. Jako zajímavé se ukázalo, že broušené a leštěné lanko Jagwire nemělo nijak zvlášť odlišné naměřené hodnoty, i když mělo i menší průměr. Stejně tak nijak neexceloval kabelový set Nokon, který je kvalitou chodu pověstný. V tomto případě jde obvykle spíše o velice dobré utěsnění, takže během používání se kvalita řazení nemění, a hlavně nulovou kompresi bowdenu samotného. Pokud byste si chtěli tabulku filtrovat, můžete si hodnoty nakopírovat k sobě z originálu.

Závěr


Snad vám test ukázal zajímavé měření a porovnání několika běžných lanek, bowdenů či kabelových setů a usnadní tak orientaci při nákupu. Jak jsem zmínil, výsledky kvalitních lanek a bowdenů jsou velice vyrovnané a mnohem více bude znát správná instalace a čistota celého kabelového vedení, správné seřízení a v neposlední řadě třeba u Shimana i zapnutá či vypnutá brzda ramínka u přehazovačky, pokud jí konkrétní model disponuje. Jistě by bylo zajímavé měření v podmínkách s nečistotami nebo se pokusit změřit odolnost lanek proti praskání u koncovek, což bývá problém u silničních Shimano pák, ale zatím se mi bohužel nepodařilo vypracovat vhodnou metodiku pro takové měření. Přístroje a přípravky mám ale dále k dispozici a nebráním se návrhům na další pokusy...

Děkuji uživateli R-A-D-I-U-S za poskytnutí přístroje, 3D tisk, pomoc s uvedením do provozu, zaškolení a vlídné slovo :-)

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
jecnak
jecnak

12.4.21 12:53

Pevnost v tahu u řetězů bysme taky rádi změřili, ale aktuálně to stojí na vhodné váze – jeřábová aspoň do 10t. Zlikvidovat třeba 5–6 řetězů problém není.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

12.4.21 10:56

Romancero: Jo to by asi bylo fain no :)

Reagovat
Romancero
Romancero

12.4.21 09:30

profesionálně provedeno!

ještě by to chtělo test pro řetězy-pevnosti v tahu, pružnost, ohebnost, odolnost proti otěru-opotřebení, koeficinent tření (odpory proti pohybu) atp.. Ale to je samozřejmě o penězích a časové náročnosti..

Reagovat
Slam09
Slam09

11.4.21 12:51

orm
orm

9.4.21 16:18

@mpIII: Ale jen pro lidi co uz nechteji kolo, ale elektrickou masinu.

Reagovat
MatS
MatS

9.4.21 15:11

Toto by byl zajímavý námět na semestrálku na ČVUT. Tam by se v tom někdo pořádně vyhrál a určitě by šlo i simulovat vliv nečistot a vody.

Ale jinak chápu, v lockdownu už neví člověk čím se zabavit :-D

Reagovat
mpIII
mpIII

9.4.21 14:12

Závěrem by mělo být, že mít v roce 2021 na kole lanka je tězkej pravěk :0))

Reagovat
vpa007
vpa007

9.4.21 12:10

Hm, tak jako tohle je povedenej a skvěle provedenej test, klobouček!

Reagovat
jecnak
jecnak

9.4.21 08:31

Rubi: Ano, pokaždé nový kus ze stejné role bowdenu.

Reagovat
petrun
petrun

9.4.21 06:34

Už dávno jsem systémem pokus-omyl přišel na to, že nejlepší je koupit celý set od Shimana a nechat ho vcelku bez přerušení. Jen koncovky občas používám kovové soustružené.

Reagovat
Rubi
Rubi

9.4.21 00:16

Jeste dotaz, daval si pokazde novy bowden?

Reagovat
Dan Kristof
Dan Kristof

8.4.21 21:10

Super práce

Reagovat
Dan Kristof
Dan Kristof

8.4.21 21:09

Super práce

Reagovat
Polopol
Polopol

8.4.21 14:55

Zrovna jsem nedávno poprvé instaloval force teflon a po první jízdě jsem měl za to, že jsem to lanko asi někde vyvalel v prachu… Teď vidim, že mnou to nebylo…

Reagovat
Cavendish
Cavendish

8.4.21 12:57

Já si to myslel, ale radši sem se chtěl zeptat.

Takže potřebuji toto https://www.kupkolo.cz/…p07_z102089/

Až bude takhle jednou čas, tak to předělám.

Reagovat
jecnak
jecnak

8.4.21 12:53

Cavendish: Potřebuješ k tomu koncovku s brčkem. Přetáhneš přes něj, nastavíš a je hotovo. Většinou ještě zakápnu těsnění na lanku sekundovým lepidlem, aby se neposouvalo. Pro bowdeny, které nejsou v kuse a zvlášť ten poslední kus u přehazovačky to beru jako nutnost.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

8.4.21 12:43

Dotaz na to zatěsnění. Jak funguje toto

https://www.kupkolo.cz/…1ks_z107535/

To nasunu na konec bowdenu přes koncovku a hotovo? Máte někdo zkušenosti?

Reagovat
Pijer
Pijer

8.4.21 12:16

Základní CX pravidlo – VŠECHNO V KUSE!!! ........ i když občas člověk musí něco na rámu odvrtat, nebo brousit ;-)

Reagovat
jecnak
jecnak

8.4.21 11:58

Pijer: Dík. Popravdě vůbec jsem netušil, co vlastně naměříme, zda se hodnoty budou jakkoli lišit, kolik cyklů je třeba a zda budou rozdíly jakkoli měřitelné. Každopádně pro statistickou analýzu by to stejně bylo málo naměřených hodnot, takže je článek jen pro srovnání. No a jak jsem zmínil v článku, pokud bych měřil i kombinace bowdenu a lanek, tak by výsledků bylo tolik, že by to byl kompletní guláš.

A jak říkáš, důležité je hlavně kvalitně natahaný a co nejlépe utěsněný bowden. V profilu mám kolo vyfocené po CX https://www.bike-forum.cz/…boone-5-2016 a po umytí wapkou vše řadilo. Jenže mám liner vedený v kuse. Když byl bowden nakouskovaný, tak po podobném závodě to bylo na výměnu kabeláže.

Reagovat
mr.antik
mr.antik

8.4.21 11:40

Konečně šikovný článek…

Když jsem kupoval řazení (XT nebo XTR) bylo k tomu takové černé lanko, asi teflon (vypadá podobně jako Force teflon, jen se tak neleskne), které z nich to je?

Reagovat
Kubánec
Kubánec

8.4.21 11:24

Lanko? K čemu :))

Reagovat
Lynch
Lynch

8.4.21 11:16

jsi mohl změřit i prodloužení lanka nového a po testu, to by tolik práce nepřidalo

Reagovat
Pijer
Pijer

8.4.21 11:03

Tome, ty ti tady zase naložili :-)

Každopádně díky za test ze kterého si odnáším potvrzení toho k čemu jsem za roky ježdění došel, že broušeným nerezem člověk nic nezkazí a naopak potahem moc nezíská......­...maximálně problémy ;-)

Reagovat
tomxxx
tomxxx

8.4.21 11:01

@adam320:

Nebyl bych tak zlý. Zase všechny ostatní aspekty jsou spíš o utěsnění bowdenu, než o lanku. Potvrdilo se to, že na lanku zas tak nezáleží a broušený nerez je naprosto v klidu.

Reagovat
jecnak
jecnak

8.4.21 11:00

U teflonoveho Force se presne potvrdilo to, cojsme si s nekolika lidmi mysleli. Chodi spatne uz jako nove a i mi prislo, ze na silnicnich pakach velmi rychle prasklo u koncovky.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

8.4.21 10:46

adam320: Zbytečně ostrý slova :) ale aspoň se tu potvrdilo, že teflonový Force jsou jebky. Velmi brzo se mě hoooooodně zhoršilo řazení na CX. Teď mám broušené lanka a je to výrazně lepší.

Reagovat
adam320
adam320

8.4.21 10:45

Podle me absence bordelu a hlavne vibraci a uderu v terenu z toho dela nepouzitelnej vysledek. Samozrejme obdivuhodna motivace to cely pripravit, naladit a pak provest. Kolo se ale hybe, drnca apod… To je nesrovnatelny si myslim

Reagovat
jecnak
jecnak

8.4.21 10:36

adam320: Pri knourani toho motorku by to neco na uklidneni chtelo. Nastesti stacilo pustit a zmizet na 2 hodiny. Rad bych samozrejme udelal nejaky relevantnejsi test v terenu, ale zatim se mi nepodarilo vymyslet smysluplnou metodiku, kde by bylo mozne lanka a bowdeny vzajemne ferove porovnat. Navic se vedeni v realu natolik lisi, ze co na jednom kole funguje bez potizi, na druhem po par pruletech brodem ci blatem razem pridrhava.

Reagovat
jecnak
jecnak

8.4.21 10:31

tomxxx: OptiSlick me taky prekvapil. Mam pocit, ty problemy s odlupovanim povrchovky byly jen u nejake varky, protoze jsem vozil jak tu prvni zlutohnedou variantu, tak tu zelenou variantu povrchovky a fungovaly statecne a bezproblemove celou zimni cx sezonu. Mam ale dobre utesneny bowden v kuse, takze v tom bych videl hlavni rozdil.

Reagovat
adam320
adam320

8.4.21 10:19

Po dlouhy dobe jsem kliknul na magazin, tohle tema me zajimalo. No nestacim se divit, kam az jsou nekteri schopni zajit. Nevedet ze je Jecnak sportovec, tak bych si myslel, ze se nekdo vysmazil pernikem a nemel co na praci:)

Naprosto irelevantni test. Ztrata casu

Reagovat
midlander
midlander

8.4.21 09:57

Úplně jsem nepochopil tu metodu měření, a výsledky mi přijdou až příliš stejné. Nedává větší smysl měřit zátěž motoru, tedy spotřebovanou energii?

Reagovat
tomxxx
tomxxx

8.4.21 09:55

Já se divím jak dopadlo lanko OptiSlick. V reálu jsem vůbec nechápal, že takovou sračku dávají k Dura ace a Ultegra hazce. Ten povlak se strašně rychle začne drolit. Ale evidentně to v laboratorním použití funguje.

Reagovat
grafik
grafik

8.4.21 09:36

Zajímal by mě set od Kellys.

Reagovat
Rubi
Rubi

8.4.21 09:18

Skoda ze neni v testu sram lanko 1.1 a obyc kovys lanko, to by me zajimalo nejvic v porovnani s vetsimi znackami…Jinak su­per.

Reagovat