Určitě se vám stalo, že i po instalaci zcela nového lanka a bowdenu jste s výsledkem nebyli spokojeni. Lanko v bowdenu nechodilo úplně hladce nebo mělo větší odpor než obvykle. Pojďme se tedy pokusit vnést do problematiky lanek a bowdenů trochu světla.
Mnohokrát jsem si kladl otázku, jak velké jsou vlastně rozdíly mezi klasickými lanky a bowdeny, když pocitově na páčce přehazovačky je rozdíl mezi starým a novým, dobře nainstalovaným vedením propastný. Jenže občas je rozdíl i mezi nově nainstalovanými lanky různých značek, o čemž jsem se několikrát přesvědčil při instalaci rozdílných lanek postupně na více kol. Samozřejmě jsem se o své zkušenosti podělil s kamarády a následně jsme si vytipovali lanka, bowdeny či kabelové sety, které chodí výrazně lépe než jiné. Nejde přitom jen o hladkost chodu, ale třeba u mechanických brzd i o tuhost bowdenu a tím i dobrou odezvu na brzdové páčce.Téma | reakcí | autor | poslední | kategorie |
---|---|---|---|---|
jaké řadicí lanko na ultegru 8000 | 23/23 | koloolaf | 19.8.20 19:01 | Technické rady |
"Lepší" lanka/bowdeny - stojí za to a jaké? | 7/7 | tromboonen | 21.2.14 13:21 | Komponenty |
Mažete řadící a brzdový lanka? | 94/94 | ktm.bike | 9.3.07 18:46 | Technické rady |
Teflonová lanka | 24/24 | Veeteck | 4.6.06 22:26 | Technické rady |
Pevnost v tahu u řetězů bysme taky rádi změřili, ale aktuálně to stojí na vhodné váze – jeřábová aspoň do 10t. Zlikvidovat třeba 5–6 řetězů problém není.
profesionálně provedeno!
ještě by to chtělo test pro řetězy-pevnosti v tahu, pružnost, ohebnost, odolnost proti otěru-opotřebení, koeficinent tření (odpory proti pohybu) atp.. Ale to je samozřejmě o penězích a časové náročnosti..
Toto by byl zajímavý námět na semestrálku na ČVUT. Tam by se v tom někdo pořádně vyhrál a určitě by šlo i simulovat vliv nečistot a vody.
Ale jinak chápu, v lockdownu už neví člověk čím se zabavit :-D
Závěrem by mělo být, že mít v roce 2021 na kole lanka je tězkej pravěk :0))
Už dávno jsem systémem pokus-omyl přišel na to, že nejlepší je koupit celý set od Shimana a nechat ho vcelku bez přerušení. Jen koncovky občas používám kovové soustružené.
Super práce
Super práce
Zrovna jsem nedávno poprvé instaloval force teflon a po první jízdě jsem měl za to, že jsem to lanko asi někde vyvalel v prachu… Teď vidim, že mnou to nebylo…
Já si to myslel, ale radši sem se chtěl zeptat.
Takže potřebuji toto https://www.kupkolo.cz/…p07_z102089/
Až bude takhle jednou čas, tak to předělám.
Cavendish: Potřebuješ k tomu koncovku s brčkem. Přetáhneš přes něj, nastavíš a je hotovo. Většinou ještě zakápnu těsnění na lanku sekundovým lepidlem, aby se neposouvalo. Pro bowdeny, které nejsou v kuse a zvlášť ten poslední kus u přehazovačky to beru jako nutnost.
Dotaz na to zatěsnění. Jak funguje toto
https://www.kupkolo.cz/…1ks_z107535/
To nasunu na konec bowdenu přes koncovku a hotovo? Máte někdo zkušenosti?
Základní CX pravidlo – VŠECHNO V KUSE!!! ........ i když občas člověk musí něco na rámu odvrtat, nebo brousit ;-)
Pijer: Dík. Popravdě vůbec jsem netušil, co vlastně naměříme, zda se hodnoty budou jakkoli lišit, kolik cyklů je třeba a zda budou rozdíly jakkoli měřitelné. Každopádně pro statistickou analýzu by to stejně bylo málo naměřených hodnot, takže je článek jen pro srovnání. No a jak jsem zmínil v článku, pokud bych měřil i kombinace bowdenu a lanek, tak by výsledků bylo tolik, že by to byl kompletní guláš.
A jak říkáš, důležité je hlavně kvalitně natahaný a co nejlépe utěsněný bowden. V profilu mám kolo vyfocené po CX https://www.bike-forum.cz/…boone-5-2016 a po umytí wapkou vše řadilo. Jenže mám liner vedený v kuse. Když byl bowden nakouskovaný, tak po podobném závodě to bylo na výměnu kabeláže.
Konečně šikovný článek…
Když jsem kupoval řazení (XT nebo XTR) bylo k tomu takové černé lanko, asi teflon (vypadá podobně jako Force teflon, jen se tak neleskne), které z nich to je?
jsi mohl změřit i prodloužení lanka nového a po testu, to by tolik práce nepřidalo
Tome, ty ti tady zase naložili :-)
Každopádně díky za test ze kterého si odnáším potvrzení toho k čemu jsem za roky ježdění došel, že broušeným nerezem člověk nic nezkazí a naopak potahem moc nezíská.........maximálně problémy ;-)
@adam320:
Nebyl bych tak zlý. Zase všechny ostatní aspekty jsou spíš o utěsnění bowdenu, než o lanku. Potvrdilo se to, že na lanku zas tak nezáleží a broušený nerez je naprosto v klidu.
U teflonoveho Force se presne potvrdilo to, cojsme si s nekolika lidmi mysleli. Chodi spatne uz jako nove a i mi prislo, ze na silnicnich pakach velmi rychle prasklo u koncovky.
adam320: Zbytečně ostrý slova :) ale aspoň se tu potvrdilo, že teflonový Force jsou jebky. Velmi brzo se mě hoooooodně zhoršilo řazení na CX. Teď mám broušené lanka a je to výrazně lepší.
Podle me absence bordelu a hlavne vibraci a uderu v terenu z toho dela nepouzitelnej vysledek. Samozrejme obdivuhodna motivace to cely pripravit, naladit a pak provest. Kolo se ale hybe, drnca apod… To je nesrovnatelny si myslim
adam320: Pri knourani toho motorku by to neco na uklidneni chtelo. Nastesti stacilo pustit a zmizet na 2 hodiny. Rad bych samozrejme udelal nejaky relevantnejsi test v terenu, ale zatim se mi nepodarilo vymyslet smysluplnou metodiku, kde by bylo mozne lanka a bowdeny vzajemne ferove porovnat. Navic se vedeni v realu natolik lisi, ze co na jednom kole funguje bez potizi, na druhem po par pruletech brodem ci blatem razem pridrhava.
tomxxx: OptiSlick me taky prekvapil. Mam pocit, ty problemy s odlupovanim povrchovky byly jen u nejake varky, protoze jsem vozil jak tu prvni zlutohnedou variantu, tak tu zelenou variantu povrchovky a fungovaly statecne a bezproblemove celou zimni cx sezonu. Mam ale dobre utesneny bowden v kuse, takze v tom bych videl hlavni rozdil.
Po dlouhy dobe jsem kliknul na magazin, tohle tema me zajimalo. No nestacim se divit, kam az jsou nekteri schopni zajit. Nevedet ze je Jecnak sportovec, tak bych si myslel, ze se nekdo vysmazil pernikem a nemel co na praci:)
Naprosto irelevantni test. Ztrata casu
Úplně jsem nepochopil tu metodu měření, a výsledky mi přijdou až příliš stejné. Nedává větší smysl měřit zátěž motoru, tedy spotřebovanou energii?
Já se divím jak dopadlo lanko OptiSlick. V reálu jsem vůbec nechápal, že takovou sračku dávají k Dura ace a Ultegra hazce. Ten povlak se strašně rychle začne drolit. Ale evidentně to v laboratorním použití funguje.