Začínáme se servisem: Lanka a bowdeny - i tyto drobnosti vyžadují péči.

Mít pěkný a kvalitní rám osazený parádní sadou je základ, který je vidět na první pohled. Co už ale tak viditelné není, jsou lanka a bowdeny. I proto je jejich význam často podceňován, a když jejich výběru a údržbě nevěnujete dostatečnou péči, dokážou vám vyjížďku pořádně znepříjemnit.

Tito "neviditelní dříči" mají na starosti, aby vám na kole vše chodilo tak, jak má. Můžete mít sebelepší přehazovačku, ale když se vám dostanou nečistoty do bowdenu, bude si řetěz na kazetě dělat, co se mu zlíbí. Pojďme se podrobněji podívat na to, jak s bowdeny správně zacházet a jaké možnosti máme při jejich pořizování vůbec na výběr.

Bovden, bowden, kabel?


Co je to vlastě bowden, resp. Bowdenův kabel? Je to speciální druh kabelu, který umožňuje přenos mechanické síly a energie. Vynalezl jej Frank Bowden (uváděn je také Ernest Monnington Bowden). Kabel se skládá z vnějšího pružného obalu, ocelové výztuhy a teflonové trubičky, uvnitř nichž se pohybuje pevné jádro – lanko.

Bowden s ocelovou výztuhou

Existuje i dražší varianta bowdenu od výrobce Alligator s označením UltraLight, v jejímž případě jsou namísto kovové výztuhy použita podélně vypnutá skelná vlákna. Jak již napovídá název označení, jedná se o bowden, který je až o 60 % lehčí než klasický s výztuhou ocelovou. Jinde je ale samozřejmě i cena. Zatímco za metr klasického bowdenu při hmotnosti 35 - 55 g na metr zaplatíme cca 30 - 50 Kč, za UltraLight vážící 24 g na metr už dáme cca 140 korun. Hmotnosti bowdenů s ocelovou výztuhou se liší také podle výrobce (Shimano, Jagwire, Force, …). Obyčejně platí, že levnější varianta je zpravidla tou těžší, nicméně je otázkou, jestli jste „gramaři“ se vším všudy.

Bowden se skelnou výztuhou
 

Jaké vybrat?


Existují dva základní druhy bowdenů, které se liší šířkou. Vyrábí se bowden brzdový (pro lankové brzdy) v průměru šíře 5 mm a řadicí v šíři 4 mm. K příslušnému nezapomeneme i odpovídající koncovku. Koupit bowden je možné v libovolné délce a prodejci ho účtují zpravidla po metrech. Na jedno kolo spotřebujeme asi 2 - 4 metry bowdenu, a to v závislosti osazení přesmykače či teleskopické sedlovky na kole, případně již méně vídané dělené kabeláži.

dělená kabeláž na rámu kola
 

Neméně důležité je i vybrat to správné lanko. I když brzdové s tím řadícím nelze zaměnit, neboť jsou rozdílná.


  • Brzdové lanko je hrubší, v průměru má 1,5/1,6 mm a má větší koncovku (příčný váleček).
  • Řadicí má průměr 1,2 mm a menší koncovku (podélný váleček).
  • Lanka se standardně prodávají v délce kolem dvou metrů, můžete však narazit i na lanka kratší (brzdová pro silniční kola).


Brzdové lankoŘadicí lanko

 
V nabídce najdeme nerezová lanka i s povrchovou úpravou. Příkladně s polymerovým povlakem či silikonovou nebo teflonovou vrstvou zaručující minimální odpor lanka v bowdenu. Existují i maziva, jež se dají použít do bowdenu pro onen hladký chod lanka. Nicméně tohle moc nedoporučuji. Do bowdenu se tak či tak dostanou nečistoty, jako je prach, voda, v zimě sůl a bahno a na použité mazivo se jen nečistoty nalepí a urychlí diskomfort řazení/brzdění.

Jak na výměnu a co potřebuji?


  • Nové lanko (nebo více) – v závislosti na tom, které budu vyměňovat a kolik,
  • Bowden – řadicí/brzdový
  • Koncovky lanka a bowdenů
  • Kleště na lanka a bowdeny
  • Případně kleště k napnutí lanka na závěr


Koncovky lankaKoncovky bowdenu


kleště na lanka a bowdenyKleště pro natažení lanka

 
V první řadě musí dojít k odejmutí koncovky lanka, zabraňující jeho třepení. Následně k odaretování lanka od koncového mechanismu, a sice povolení šroubku na přehazovačce, přesmykači, brzdiči. Poté když je lanko povoleno, vyjmeme ho na druhém konci z řazení či brzdové páky a vytáhneme z bowdenu ven. Samotný bowden pak lze pohodlně vyjmout z patek uchycení řazení, páky, přehazovačky i rámu.

Dílenskými štípačkami neDílenskými štípačkami ne


Podle starého bowdenu odměříme nový a nejlépe v původní délce zastřihneme. Doporučuji při tomto domácím úkonu při zkracování bowdenu a lanka nepoužívat dílenské štípačky, apod., nýbrž kleště k tomu určené. Od osvědčených značek výrobců nemusí jejich pořízení znamenat nepřekonatelnou investici a mít takový kousek nářadí se vždy hodí.

Zastřižení správnými kleštěmi


Kleště na lanka a bowdeny mají specificky zahnuté nože a jejich střih zajistí rovné a nedeformované konce. Pak už ani není nijak nutné zastřižený bowden zabrušovat na brusce, jak tomu bývalo dříve. Pouze roztáhnout konec (vnitřní průměr) u zastřižení, k tomu slouží trn, který může být na speciálních kleštích.

koncovka bowdenu

Zastřižený a přichystaný bowden instalujeme po navléknutí koncovek zpět na rám kola do původních patek či zarážek a skrz řazení nebo páku vsuneme nové lanko. Lanko protažené celým bowdenem napneme standardně ke koncovému mechanismu a zaaretujeme.



Po optimálním natažení a zajištění lanka jej zastřihneme několik centimetrů od jeho aretace, navlékneme hliníkovou koncovku lanka a zamáčkneme kleštěmi.

Chybějící koncovka lanka

Vedení kabeláže rámem


Pakliže máme rám s vnitřním vedením kabeláže, je výměna brzdových hadic a bowdenů trochu jiná. Systém někým vyžadovaný, jinými nenáviděný a mnohdy si neporadí ani zkušený mechanik. Pokud však nemám nářadí potřebné k vedení kabeláže rámem, existuje jedno snadné řešení s následovným použitím stávajícího lanka.

Nejdříve sundáme hliníkovou koncovku z lanka, pak odjistíme lanko od uchycení příkladně z přehazovačky. Odjistíme z ní i bodwen a povytáhneme koncovku bowdenu u řazení. Jednoduše bowden spodem vytáhneme z rámu, přičemž lanko zůstává (lze aplikovat i za pomocí tvrdšího drátu vsunutého do bowdenu v rámu i za přítomnosti lanka). Pak nový, zastřižený bowden vedeme po ose starého lanka rámem. Při výstupu z rámu to může chtít trochu trpělivosti, ale pokud není konec bowdenu zdeformovaný, nebude to problém. A po protažení nového bowdenu je systém instalace nového lanka skoro zábava.
  • V nabídce pro tento úkon jsou i bowdeny s vnitřním potrubím a mění se pak už jen samotné potrubí, takže v budoucnu odpadá „nepohodlné“ protahování rámem.
  • K dostání je i konektor, pomocí kterého napojíte nový bowden na starý a protáhnete.
  • Dalším řešením je i sada na montáž vnitřního vedení na magnetickém principu – najdeme v profi dílnách.


Konektor pro napojení kabelůSada na montáž vnitřního vedení

 

Pokrok a vývoj


Co může v rámci modernizace projít vývojem, zejména elektrifikací, tak se stane. Vývoj je nezadržitelný, ba dokonce velice žádaný, a cyklistika není výjimkou. V tomto důsledku začínají cyklistický trh zaplňovat moderní elektronické komponenty. Především se sází na řazení a tehdy odpadá lanko i s bowdenem a nahrazuje je drobný elektromotor s akumulátorem.

AXS elektronické řazení SRAMDi2 elektronická sada Shimano

 
Onen trh ovšem přirozeně třídí koncové uživatele nastavenou hodnotou – cena je momentálně ve vyšších číslech. Nicméně i na dražších kolech ještě elektronické komponenty standardně nenajdeme. To však neznamená, že je nemůžeme dodatečně osadit. Shimano má v portfoliu elektronické komponenty pod označením Di2 a fanoušci SRAM je najdou jako AXS řadu.

Otázkou zůstává, zda tohle je tzv. strop v technologické proměně modernizace mechaniky. Dočkáme se obdobného pokroku i u brzd…?

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Reneks2
Reneks2

16.5.21 18:42

mplll: otázkou je, jak dlouho :-) …

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

16.5.21 16:11

On ještě někdo používá lanka a bovdeny? :0)

Reagovat
Reneks2
Reneks2

15.5.21 13:25

Ennio: tak jak píše MatS, prevence je jednou ročně. Ale když jezdíš v bahnu, v dešti, v zimě, interval výměny se zkracuje. Klidně i několikrát ročně.

Reagovat
MatS
MatS

15.5.21 11:02

Treba kdyz uz citis, ze musis na prerazeni packou vyvinout vetsi silu nebo ze to uz neradi jak „za mlada“. Po vymene zjistis, ze to najednou radi jak po masle.

Presny interval vymeny zalezi jak jezdis a v jakych podminkach. Kazdy si to musi odpozorovat sam. Vymena je levna, takze nema smysl to obcas neudelat.

Reagovat
Ennio
Ennio

15.5.21 08:33

Jak často se doporučuje měnit lanka a bowdeny? Vloni jsem si chtěl nechat po 3 letech a asi 15.000 Km vyměnit bowdeny k řazení v servisu a chlápek mi říkal, že je to zbytečné, protože tak často se to prý nedělá :-).

Reagovat
Reneks2
Reneks2

13.5.21 22:12

TommyP3: jasně, vždy by se mělo použít co je k čemu určeno :-).

Reagovat
TommyP3
TommyP3

13.5.21 21:47

Řadicí bowden na brzdu bych moc nedával. Sice je super tuhý v podélném směru a je na něm parádní odezva, ale ty dráty pohromadě drží jen plastový potah a na brzdové lanko je nepoměrně větší tah než na řadicí. Jeden kamos si ho kdysi takhle namontoval na vecka a v dost klíčovém momentu se mu to roztrhlo. Vypadalo to jak kostra na zeppelin…

Reagovat
grafik
grafik

13.5.21 10:42

zlatý nokony

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

13.5.21 10:00

Co je to kulaty bowden ?

Reagovat
Reneks2
Reneks2

12.5.21 21:13

JendaH: ahoj, díky za tip. Tak dá se použít takový i takový bowden. Viděl jsem i použití řadícího bowdenu k brzdě. Výztuha je dle výrobce, jde hlavně o to aby tam nějaká byla.

Reagovat
JendaH
JendaH

12.5.21 20:53

Já místo nacvakávání koncovek udělal tohle: konec se upne do vrtačky, přidrží se asi 2 cm daleko kleštěma, a prostředek mezi tím se rozžhaví tryskovým zapalovačem do oranžova. Pak se vrtačkou utáhne a „ukroutí“. Drátky se tím staví a netřepí se.

Proč vlastně existují brzdové a řadící bowdeny a není jenom jeden typ? Vlastně jsem si nevšiml, že se liší průměrem, ale tím, že jeden má výztuhu z dlouhých rovných lanek a jeden je stočený do spirály.

Reagovat
Reneks2
Reneks2

12.5.21 18:23

zdenek: průměr/průměr šíře je uvedeno. Myslím, že je srozumitelně, dí­ky..

Reagovat
Reneks2
Reneks2

12.5.21 18:21

jlrl___: ahoj a díky za koment. To co píšeš v textu je. Jen alternativní možnosti zakončení zastřiženého lanka tam nejsou jak zmiňuješ. Díky za doplnění.

Reagovat
zdenek
zdenek

12.5.21 18:05

Snahu o odborný výklad poněkud kazí slova o „šířce“ bowdenu. U kulatých tvarů je obvyklejší udávat průměr…

Reagovat
jIrI___
jIrI___

12.5.21 16:49

Pokud to bylo myšlené jako přehled/návod pro začátečníka, tak mi tam spoustu věcí chybí – druhy bowdenů (řadící, brzdový), rozdíly mezi nimi, totéž lanka (řadící, brzdová MTB, brzdová silniční), druhy koncovek a jejich vlastnosti (dle průměru bowdenu, lisované, obráběné, utěsněné, neutěsněné atd.), alternativní způsoby zakončení lanek než je nevzhledná a polofunkční koncovka (ukroucení nažhaveného lanka, zakápnutí sekunďákem, kousek smršťovací bužírky). Dále v textu nevidím jednu z nejdůležitějších operací pro dlouhotrvající funkčnost řadícího sytému bez zhiršení vlastností – zabroušení ustřihnutého bowdenu. Je to škoda, toto téma mohlo být popsáno fakt daleko pěkněji.

Reagovat
novas752
novas752

12.5.21 16:41

Tak nějak tam chybí rozlišení brzdových lanek silniční vs. mtb + ostatní. A řadících Campa vs ostatní také.

Reagovat
Lord_de_Wolf
Lord_de_Wolf

12.5.21 11:30

obrázek u radiciho lanka nesedí…

Reagovat