Husqvarna a její armádní speciál

Husqvarna je jednou nejstarších firem ve Švédsku, přičemž továrna byla založena v roce 1697. Jako specialista na výrobu z železa a oceli firma vyráběla za posledních 300 let nespočetné množství výrobků včetně jízdních kol.

Původně se ovšem Husqvarna specializovala na zbraně, však také její název zněl dříve Husqvarna vapenfabrik (Zbrojovka Husqvarna). Ostatně logo firmy dodnes reprezentuje hledí pušky. V letech 1850 - 1880 a dále se jejím stěžejním sortimentem staly další domácí spotřebiče té doby, jako například šicí stroje, ale i pánve, mlýnky na maso, sporáky a další výrobky ze železa. Poptávka po podobných strojích, přístrojích a příslušenství odrážela bohatnutí populace díky průmyslové revoluci a sociálních změnách a Husqvarna toho dokázala včas využít.
V roce 1897 začala firma vyrábět jízdní kola a včas zachytila jejich celosvětový boom. Poměrně rychle si získala popularitu, protože společnost Husqvarna vždy vyráběla kvalitní výrobky. Poptávka rostla tak rychle, že brzy nestíhala dodávat a výroba kol vyžadovala větších a větších výrobních prostor v přeplněné továrně. Už v roce 1905 o sobě Husqvarna mluvila jako o největším výrobci kol ze severských zemí. Díky dobré obchodní organizaci a pobočce v každém hlavním městě na severu Evropy se kola prodávala i za hranicemi Švédska. Kola a šicí stroje se v tu chvíli staly novým stěžejním sortimentem.
Husqvarna vyráběla kola pro širokou veřejnost a nesoustředila se na závody. Rok za rokem firma rostla a sledovala módní a technické trendy. Kola pak vyráběla i pro jiné značky, kterým poskytovala i speciální ozdobné součásti, převodníky a další prvky. Jedním z kol produkovaných v továrně Husqvarna, ale prodávaných pod jinou značkou, byla kola Gripen (v překladu Gryf, tedy mýtický kříženec orla a lva).
Jako každý velký výrobce dávala a dává Husqvarna svým kolům známý a rozpoznatelný design a vždy se snažila zlepšovat. Dokonce i drobné detaily byly dobře a kvalitně provedené. Už před rokem 1910 Husqvarna, stejně jako většina výrobců kol v té době, začala produkovat i motocykly (v počátcích se zahraničními motory). Společnost Husqvarna tak následovala motocyklový poválečný boom, byť se se svými motocykly začala prosazovat až po roce 1928. Od té doby byly jejich motorky až do poloviny 50. let vysoce hodnoceny odbornou veřejností. Když se po druhé světové válce změnil švédský zákon a povolila se jízda na kole s motorem (stejně jako i jinde v Evropě) i bez řidičského průkazu, Husqvarna si vyrobila vlastní moped. Byl to dobrý produkt, ale tehdejší mládež považovala Husqvarnu za zpátečnickou a nemoderní značku.

Švédský armádní speciál m/42 od Nymansu - stejný výráběla i Husqvarna

Ale vraťme se zpět k jízdním kolům


Na konci 40. let minulého století vytvořila firma pro svá kola vlastní držák nářadí z tehdy “nového” materiálu jménem plast a ergonomický pedál, který nazvali Ortopedal. V té době také vyráběli kola jako “lehkou sérii” s hliníkovými kryty řetězu, blatníky, nosiči a někdy i ráfky.
Od konce 50. let minulého století poklesl prodej téměř všem výrobcům kol, protože hlavním kultem té doby byl osobní automobil. Husqvarna ale v tomto ohledu neměla co nabídnout. I když se kola stále hojně využívala a relativně slušně prodávala, výrobní kapacita převyšovala poptávku, a když Husqvarna v roce 1961 dostala nabídku od společnosti Monark (Monark-Crescentbolagen) na výměnu výrobních závodů, neváhala. Husqvarna vyměnila výrobu kol, nábojů a mopedů za výrobu řetězových pil Monarks. Monark následně vyráběl i kola pod značkou Husqvarna, bohužel ale jejich kvalita nebyla taková. Tak či tak pro zákazníky byla atraktivnější kola Crescent a z těchto důvodů i produkce skončila.
Husqvarna ovšem byla skutečným vítězem této transakce, protože dnes je známá pro svoje kvalitní řetězové pily po celém světě a vlastní třeba i známou firmu Gardena. Husqvarna se tak přeměnila, jako už několikrát, ve výrobce zcela v jiném odvětví a prosperovala.

Přední bubnová brzda ovládaná řetězem vedeným vidlicíZajímavé zjednodušené provedení klik


První jízdní kola ve službách švédské armády byla soukromého vlastnictví nebo byla zakoupena pro účely testování. Pěchota vybavená jízdními koly byla poprvé představena v roce 1901, kdy Gottlandic pěší pluk I 27 ve Visby na jízdních kolech doplňoval jezdecké jednotky. V roce 1942 bylo ve švédské armádě šest pěších pluků vybavených jízdními koly, které využívaly modely m/30 a m/42.
Existovaly však také tandemy pro použití polními radisty a speciály pro převoz raněných a munice na přívěsném vozíku, jako tomu bylo ve švýcarské armádě. Po druhé světové válce, v roce 1947, bylo rozhodnuto rozpustit cyklistické pěchotní pluky. K tomu došlo mezi lety 1948 a 1952. Cyklistické cykelskyttebataljon však existovaly až do konce 80. let.

Detail napojení zadní stavby a uchycení nosičeDetail představce


Rám vyobrazeného kola je modelem m/42 a byl nejběžnějším armádním kolem, které bylo vyráběno několika švédskými výrobci kol - Husqvarna, Rex, Monark a Nymans (což je tento případ) od roku 1940 do padesátých let. Na sedlové trubce svařovaného rámu utilitární konstrukce bez jakýchkoli zbytečností najdete číslo rámu. Bohužel téměř všechny informace o sériových číslech a produkci byly ztraceny. Některá kola mají před sériovým číslem vyraženo na rámu N jako Nymans Verkstäder. Vojenská kola pak běžně nemají štítek, jako tomu bylo u kol civilních. Stabilní geometrie kola odpovídá určení kola, stejně jako masivní zadní nosič s úložnou schránkou na levé straně obsahující základní nářadí, kožený řemen pro uchycení a zabezpečení nákladu a pumpu. Povšimněte si přední bubnové brzdy, jejíž ovládání je vedeno levou nohou vidlice a krkem až k páce a místo lanka a bowdenu je použit řetěz, přičemž vzadu je pouze torpedo Novo. Páka na sedlové trubce slouží ke snadnému přenášení stroje. Kolo bylo původně vybaveno světlem umístěným na představci, jak bývalo běžné ve 30. letech, a bylo napájeno dynamem švédské značky Asea. Řidítka byla snadno nastavitelná pomocí šroubovacího mechanismu na představci. Na ráfcích o rozměru 26 palců jsou obuty pláště o šířce dvou palců s neobvyklým vzorkem. Hmotnost kola pak přesahuje 24 kg.

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak

Další čtení a zajímavosti:





Související téma ve fóru

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
jecnak
jecnak

18.4.21 14:35

Zrovna včera vyšel i na Motorkáři.cz pěkný článek o staré závodní moto Husqvarna z 30. let.

Reagovat
raschi
raschi

13.4.21 13:17

Zajímavé, já si pod značkou Crescent/Monark představím jako první lodní motory a lodě :)

Reagovat
kotew CZE JIHLAVA
kotew CZE JIHLAVA

12.4.21 20:46

Parádní čtení, díky za něj.

Reagovat
jecnak
jecnak

12.4.21 19:38

Tak oni bubnovky byly běžně k dostání v sadách Nexus a Nexwave ještě nedávno. Strumey Archer je nabízí stále – ty tedy ale brzdí špatně. Na bezúdržbové kolo do města jsou ideální volba. Asi by stálo za to popsat začátky MTB – repack, clunkers atd.

Reagovat
Jakobo
Jakobo

12.4.21 16:31

Ta bubnova brzda je opet neco, co veSkandinavii bylo zcela bezne az nekdy do 80–90. let, kdy to upadlo v zapomneni. Duvod je ten, ze v te dobe se kolo prestalo brat jako dopravni prostredek, ale jako nastroj pro traveni volneho casu. V te dobe take skoncila vyroba klasickych kol s dynamem, svetlem, vzadu vicerychlostnim torpedem a zacly horske kola. Ale prvni horske kola mela bubnovou brzdu vepredu i vzadu vedle vicekolecka. Jeste dnes tady v Norsku ty kola obcas jezdi.

Jinak stejne jako u torpeda, velka bezudrzbovost, nezavisla funkce bubnove brzdy na povetrnostnich podminkach – snih, led, voda. U nas v CR tato epizoda bohuzel uplne vypadla. Od 50. let furt klinky, polofunkcni brzdy, vsechno plech a blatotrubky a pak teprve po 89 dovoz kol ze zahranici, ale to uz byla moderni kola.

Tadt kdo ma zajem si muze pr zajimavost proklikat tento inzerat a najde tam typicke kola ze 70.-80. let vyrabenych v Norsku, krome jineho prvni nejnizsi model horske kolo DBS Offroad 500 s 3×5 prevody a s bubnovyma brzdama vepredu a vzadu.

Reagovat
Jakobo
Jakobo

12.4.21 16:10

Ty kliky jsou tzv one piece crank. Ja mam tentyz system na kole DBS z Norska. Ten stred je neuveritelne mohutny a i po vice nez 30 letech stale puvodni a bezproblemovy. Kol s temato klikama jsem servisoval nespocet a jeste jsem nevidel ani jedny vylagrovane. Stacilo akorat namazat a dotahnout. Misky jsou vlisovane do stredu a na klikach je konus. Serizeni je jednoduche. Pedaly musi mit detskou osu, tzn 1/2". Co do vydrze je to stejne jako dospele 9/16". Akorat vysoka hmotnost celeho stredu, klik, prevodniku.

Jestli byla prioritou cena nevim, ale rozhodne oproti klikam s klinkama v te dobe bezne tyhle vydrzely tak 100× vic a jsou mene poruchove a snadno opravitelne, takze za me dobra volba. Lepsi i nez 4hran. Tyto kliky vyrabela i Tioga, takze zase takovy nesmysl to nebyl.

Reagovat
Hroch obojzhivelnyj
Hroch obojzhivelnyj

12.4.21 14:53

Tenhle typ klik v jednom kuse je v americe na lowendu v podstate standard. A vychazi z nej i Look ZED :-)

Na vsudypritomny armybajky mam vzpominky ze Svedska z devadesatek, i kdyz jsem bohuzel tenkrat na zadnym nejel. Dik za historicky pozadi, Monark a Crescent tam byly asi nejbeznejsi kola. A hodne jich melo stojanky do „A“ jako maji motorky.

Reagovat
kamaro
kamaro

12.4.21 05:59

Ta přední brzda je zajímavá. Děkuji za článek.

Reagovat
cibi
cibi

11.4.21 19:55

Ahoj, ty „zajímavé zjednodušené kliky“ odpovídají provedení které se používá u některých BMX kol.

https://www.velkoobchodcyklo.cz/…y-152mm.html

Po pravdě se mi technicky toto řešení nelíbí, nicméně pro zadavatele byla zřejmě prioritou cena.

Reagovat