Test: Superior XF 979 RC - z krabice rovnou na start

Test: Superior XF 979 RC - z krabice rovnou na start

Při pohledu na tento model si ho buď zamilujete, nebo ho přehlédnete. Troufám si tvrdit, že sklidí u každého alespoň několik minut obdivu. Jedná se o celokarbonový, celoodpružený model z dílny kopřivnických vývojářů, a tak už jen za to, že tohle vyšlo do světa ze zlatých českých ručiček, stojí za uznání.

Na první pohled lze poznat, že se jedná o závodní model, a když se mi tento bike dostal na krátkodobý test do rukou, vyloženě jsem se na jeho sedlání těšil. Měl jsem ho možnost vyzkoušet sice na měsíc, což není úplně celá sezona, nicméně tohle kolo ve mně zanechalo několik dojmů. Od prvního usednutí do pedálů se mě zmocnilo snad tisíc pocitů.


XC, maratón, nebo trail?

Jak je již z názvu patrné, značka RC značí "RACE" a na závodní dráze je skutečně doma. Momentálně kalendář závodů nepřekypuje termíny, takže jsem se rozhodl vyzkoušet kolo jak na stezkách, tak na trailech i lesních cestách.


Po prvotním obdivování samotné geometrie mě nepřestala udivovat i samotná barva – bílá perleť. Tohle kolo prostě přitahuje pohledy a vyloženě na sebe láká i tím, čím je osazeno.


Výbava pro šampiony – karbon, kam se podíváš

Jako velké plus je již v základu osazena teleskopická sedlovka. Její ovládání a funkčnost je vysoce návykovou záležitostí. A v kombinaci s nezvykle vystrčenou sedlovou trubkou jsou strmé a technické pasáže stále méně náročné. Ovšem, rám označený výrobcem jako MTB Race PRO SU-01 je intuitivní, obratný a úžasně tuhý.


Příjemným překvapením je úhel hlavové trubky - 68°. Subjektivně mi kolo přišlo s více „předkopnutou“ vidlicí, ale v případě osazení Rock Shox SID SL a tlumičem od DT Swiss R 232 ONE se zdvihy 100 mm mě ujistilo, že tohle rozhodnutí je to správné. U tlumičů bych se pozastavil zejména u jejich ovládání, a sice „lockout“ umístěný na řídítkách nad ovládáním sedlovky. Na tenhle počin si velice rychle zvyknete a jeho ovládání se stane naprostou samozřejmostí. Tento třípolohový spínač umožní uzamknutí obou tlumičů najednou, a to buď v pozici "tour", tj. uzamknutí jen napůl pro jízdu po cyklotrasách apod., nebo dojde k úplnému uzamčení tlumičů. Při kompletním uzamčení dojde k okamžitému ztuhnutí kola a při jeho nízké hmotnosti jsem se cítil jako na hardtailu. A to šlo poznat na rychlých přesunech po asfaltu, nebo přirozeně ve stoupáních.


Že se karbonem nešetřilo, mi došlo celkem rychle. Nicméně mě zamrzelo, že samotná řídítka jsou z hliníkové slitiny. Při ceně tohoto kola bych očekával karbon i zde. Ovšem pocit z jízdy to nezkazilo a „SIDina“ tlumení vykompenzuje dostatečně. Minimálně však můžete vyměnit původní gumové gripy za silikonové.


Použité sedlo Fizik Taiga s šíří 137 mm je spíše tvrdší, ale patří i tak k těm pohodlným sedlům. A navíc vypadá na kole i dobře.


Pohon – dvanáct převodů do akce

Superior vsadil na funkčnost a kvalitu a tento bike osadil dvanáctkovým XTéčkem od Shimanoa, a to rovnou v kompletu, včetně brzd. Kliky s převodníkem 36 zubů jsou akorát vzhledem k rozsahu kazety 10 - 51 zubů. Žádný převod mi nechyběl, a tak jsem neměl problém vyjet jakýkoli kopec. Tady se ale pozastavím. I když je kazeta spotřebním komponentem, zde je z řady SLX, a řetěz dokonce řady Deore. U řazení jsem se taky pozastavil nad zvoleným SLX. Byť proti SLXku ani v nejmenším nic nemám – funguje naprosto perfektně, nicméně pro celistvý vzhled a dojem z kola mohlo být rovněž z řady XT. Už i z toho důvodu, že až od XTéčka je možné řadit dolů o více převodů najednou.



XF 979 RC není pro každého

Komu se tento stroj líbí a je v jeho možnostech sedlat tento bike, neměl by váhat, neboť si myslím, že tento model nebude úplně sériovou záležitostí. Jedním z důvodů je i samotná cenovka. A i když kolo v původním osazení funguje naprosto přesně a je připraveno ihned startovat v maratonu nebo XC závodě, „fajnšmekr“ ochotný si ho koupit jistě nepřestane s dalším postupným vylepšováním. Například osazené záplety od DT Swiss M 1900 na průmyslových ložiskách v boost verzi jsou pro začátek dostačující, ale později bych je nahradil zapletenými koly z vyšších modelových řad.


Použitá zapletená kola jsou připravena na bezdušový provoz a jsou obuta do plášťů od Schwalbe Racing Ray vpředu a Racing Ralph vzadu a to v rozměru 29 x 2,25“. Tato kombinace mi vyhovovala. Pláště dostatečně rychlé i s tlakem do dvou bar a zadní Ralph se příjemně stíhal čistit od bahna.

Detaily – na první pohled neviditelné

Kokpit - zde končí obavy z možnosti přetočení řídítek. “Hlávko” se systémem Blocklock je fajn detail, který funguje jako jakási brzda. Řídítka úplně nezablokuje, ale při jejich vytočení blížícím se k 90° oproti standardní rovině o sobě dává Blocklock vědět a ohradí se zpětnou vazbou v podobě pocitu, jako když tlačíte do gumy.


Jako další příjemně zpracovaný detail u mě sklidilo několik minut zkoumání vodítko řetězu. Minimalistické, ale hlavně funkční, a nevadí mu ani jízda v bahně.

Lanka a bowdeny vedené rámem u tohoto kola prostě očekáváme, a dokonce vedení i zadní stavbou tvoří u kola celistvost. Zaměřil jsem se na neoblíbené “mlácení” bowdenů v rámu a příjemně mě překvapilo, že jsem o nich skoro nevěděl. Přistihl jsem se, že zkoumám a natahuji uši skoro až k rámu i při sjezdu trailu a tehdy jsem si lehkého zvuku doteků o vnitřek rámu všiml, nicméně bylo to při sjíždění trailu. Takže za mě super.


Výrobce udává hmotnost kola při velikosti M a bez pedálů 11,4 kg. Skutečná zjištěná hmotnost testovaného modelu, a sice ve velikosti XL a s pedály, je 12,56 kg a řekněme +/- nějaká ta odchylka.


Výhody:

  • geometrie, vzhled
  • teleskopická sedlovka ve výbavě
  • široká řídítka
  • třípolohový lockout na řídítkách
  • vodítko řetězu
  • Blocklock systém
  • brzdy
  • kolo vhodné pro trail, XC i maraton
  • Superior má v nabídce volitelnou službu výměnu rámu po havárii za nový s 50% slevou z ceny nového

Nevýhody:

  • řídítka mohla být karbonová
  • řazení a kazeta mohly být z řady XT
  • z důvodu širší zadní stavby, zejména jejího uchycení, nelze připevnit externí snímač kadence šlapání na levou kliku - nevejde se

Závěr - celkové zhodnocení

Za mě se jedná o super vypadající stroj, který funguje. Je osazen spolehlivými komponenty, se kterými se netřeba bát vyrazit přímo do závodu. Kolo si poradí s trailem i technickými sjezdy, dokonce i jízda po asfaltu není nepříjemná. Díky vícepolohovému zamykaní se dokáže jednoduše přizpůsobit, takže si s kolem užijete na jakékoli trati. Pokud si ho můžete dovolit, mohu jen doporučit.

Aktuální cena tohoto modelu je 109 990,- Kč a více se můžete dozvědět na tomto odkazu.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Větu “venku je zima, pořádně se obleč” slýcháme už od dětství asi všichni. A samozřejmě je to pravda. Nikdo se nechce vracet domů promrzlý.
Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Zimní cyklistické oblečení je pro ježdění v nižších teplotách nezbytnost. Pokud nechcete mrznout, jsou zimní kalhoty a bunda kousky výbavy, do kterých se určitě vyplatí investovat. Jak se osvědčila Alé Riparo R-EV1?
keyboard_arrow_up