Test: Superior XF 979 RC - z krabice rovnou na start

Při pohledu na tento model si ho buď zamilujete, nebo ho přehlédnete. Troufám si tvrdit, že sklidí u každého alespoň několik minut obdivu. Jedná se o celokarbonový, celoodpružený model z dílny kopřivnických vývojářů, a tak už jen za to, že tohle vyšlo do světa ze zlatých českých ručiček, stojí za uznání.

Na první pohled lze poznat, že se jedná o závodní model, a když se mi tento bike dostal na krátkodobý test do rukou, vyloženě jsem se na jeho sedlání těšil. Měl jsem ho možnost vyzkoušet sice na měsíc, což není úplně celá sezona, nicméně tohle kolo ve mně zanechalo několik dojmů. Od prvního usednutí do pedálů se mě zmocnilo snad tisíc pocitů.


XC, maratón, nebo trail?


Jak je již z názvu patrné, značka RC značí "RACE" a na závodní dráze je skutečně doma. Momentálně kalendář závodů nepřekypuje termíny, takže jsem se rozhodl vyzkoušet kolo jak na stezkách, tak na trailech i lesních cestách.


Po prvotním obdivování samotné geometrie mě nepřestala udivovat i samotná barva – bílá perleť. Tohle kolo prostě přitahuje pohledy a vyloženě na sebe láká i tím, čím je osazeno.


Výbava pro šampiony – karbon, kam se podíváš


Jako velké plus je již v základu osazena teleskopická sedlovka. Její ovládání a funkčnost je vysoce návykovou záležitostí. A v kombinaci s nezvykle vystrčenou sedlovou trubkou jsou strmé a technické pasáže stále méně náročné. Ovšem, rám označený výrobcem jako MTB Race PRO SU-01 je intuitivní, obratný a úžasně tuhý.


Příjemným překvapením je úhel hlavové trubky - 68°. Subjektivně mi kolo přišlo s více „předkopnutou“ vidlicí, ale v případě osazení Rock Shox SID SL a tlumičem od DT Swiss R 232 ONE se zdvihy 100 mm mě ujistilo, že tohle rozhodnutí je to správné. U tlumičů bych se pozastavil zejména u jejich ovládání, a sice „lockout“ umístěný na řídítkách nad ovládáním sedlovky. Na tenhle počin si velice rychle zvyknete a jeho ovládání se stane naprostou samozřejmostí. Tento třípolohový spínač umožní uzamknutí obou tlumičů najednou, a to buď v pozici "tour", tj. uzamknutí jen napůl pro jízdu po cyklotrasách apod., nebo dojde k úplnému uzamčení tlumičů. Při kompletním uzamčení dojde k okamžitému ztuhnutí kola a při jeho nízké hmotnosti jsem se cítil jako na hardtailu. A to šlo poznat na rychlých přesunech po asfaltu, nebo přirozeně ve stoupáních.


Že se karbonem nešetřilo, mi došlo celkem rychle. Nicméně mě zamrzelo, že samotná řídítka jsou z hliníkové slitiny. Při ceně tohoto kola bych očekával karbon i zde. Ovšem pocit z jízdy to nezkazilo a „SIDina“ tlumení vykompenzuje dostatečně. Minimálně však můžete vyměnit původní gumové gripy za silikonové.


Použité sedlo Fizik Taiga s šíří 137 mm je spíše tvrdší, ale patří i tak k těm pohodlným sedlům. A navíc vypadá na kole i dobře.


Pohon – dvanáct převodů do akce


Superior vsadil na funkčnost a kvalitu a tento bike osadil dvanáctkovým XTéčkem od Shimanoa, a to rovnou v kompletu, včetně brzd. Kliky s převodníkem 36 zubů jsou akorát vzhledem k rozsahu kazety 10 - 51 zubů. Žádný převod mi nechyběl, a tak jsem neměl problém vyjet jakýkoli kopec. Tady se ale pozastavím. I když je kazeta spotřebním komponentem, zde je z řady SLX, a řetěz dokonce řady Deore. U řazení jsem se taky pozastavil nad zvoleným SLX. Byť proti SLXku ani v nejmenším nic nemám – funguje naprosto perfektně, nicméně pro celistvý vzhled a dojem z kola mohlo být rovněž z řady XT. Už i z toho důvodu, že až od XTéčka je možné řadit dolů o více převodů najednou.



XF 979 RC není pro každého


Komu se tento stroj líbí a je v jeho možnostech sedlat tento bike, neměl by váhat, neboť si myslím, že tento model nebude úplně sériovou záležitostí. Jedním z důvodů je i samotná cenovka. A i když kolo v původním osazení funguje naprosto přesně a je připraveno ihned startovat v maratonu nebo XC závodě, „fajnšmekr“ ochotný si ho koupit jistě nepřestane s dalším postupným vylepšováním. Například osazené záplety od DT Swiss M 1900 na průmyslových ložiskách v boost verzi jsou pro začátek dostačující, ale později bych je nahradil zapletenými koly z vyšších modelových řad.


Použitá zapletená kola jsou připravena na bezdušový provoz a jsou obuta do plášťů od Schwalbe Racing Ray vpředu a Racing Ralph vzadu a to v rozměru 29 x 2,25“. Tato kombinace mi vyhovovala. Pláště dostatečně rychlé i s tlakem do dvou bar a zadní Ralph se příjemně stíhal čistit od bahna.

Detaily – na první pohled neviditelné


Kokpit - zde končí obavy z možnosti přetočení řídítek. “Hlávko” se systémem Blocklock je fajn detail, který funguje jako jakási brzda. Řídítka úplně nezablokuje, ale při jejich vytočení blížícím se k 90° oproti standardní rovině o sobě dává Blocklock vědět a ohradí se zpětnou vazbou v podobě pocitu, jako když tlačíte do gumy.


Jako další příjemně zpracovaný detail u mě sklidilo několik minut zkoumání vodítko řetězu. Minimalistické, ale hlavně funkční, a nevadí mu ani jízda v bahně.

Lanka a bowdeny vedené rámem u tohoto kola prostě očekáváme, a dokonce vedení i zadní stavbou tvoří u kola celistvost. Zaměřil jsem se na neoblíbené “mlácení” bowdenů v rámu a příjemně mě překvapilo, že jsem o nich skoro nevěděl. Přistihl jsem se, že zkoumám a natahuji uši skoro až k rámu i při sjezdu trailu a tehdy jsem si lehkého zvuku doteků o vnitřek rámu všiml, nicméně bylo to při sjíždění trailu. Takže za mě super.


Výrobce udává hmotnost kola při velikosti M a bez pedálů 11,4 kg. Skutečná zjištěná hmotnost testovaného modelu, a sice ve velikosti XL a s pedály, je 12,56 kg a řekněme +/- nějaká ta odchylka.


Výhody:


  • geometrie, vzhled
  • teleskopická sedlovka ve výbavě
  • široká řídítka
  • třípolohový lockout na řídítkách
  • vodítko řetězu
  • Blocklock systém
  • brzdy
  • kolo vhodné pro trail, XC i maraton
  • Superior má v nabídce volitelnou službu výměnu rámu po havárii za nový s 50% slevou z ceny nového

Nevýhody:


  • řídítka mohla být karbonová
  • řazení a kazeta mohly být z řady XT
  • z důvodu širší zadní stavby, zejména jejího uchycení, nelze připevnit externí snímač kadence šlapání na levou kliku - nevejde se

Závěr - celkové zhodnocení


Za mě se jedná o super vypadající stroj, který funguje. Je osazen spolehlivými komponenty, se kterými se netřeba bát vyrazit přímo do závodu. Kolo si poradí s trailem i technickými sjezdy, dokonce i jízda po asfaltu není nepříjemná. Díky vícepolohovému zamykaní se dokáže jednoduše přizpůsobit, takže si s kolem užijete na jakékoli trati. Pokud si ho můžete dovolit, mohu jen doporučit.

Aktuální cena tohoto modelu je 109 990,- Kč a více se můžete dozvědět na tomto odkazu.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Výběr Superior 28/28 Tomáš 84 16.1.21 19:08
Superior 969 2020 10/10 Misak96 29.6.20 14:47
Superior 969 2017 20/20 deh 6.8.17 01:31
Superior XP 979 vs Rock Machine Explosion 70 36/36 Denis 2.2.17 21:48

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
krabica
krabica

5.5.21 21:51

To jsou zas výblitky: “Výbava pro šampiony – karbon, kam se podíváš, Že se karbonem nešetřilo, mi došlo celkem rychle.” Kde je prosím ten karbon krom rámu? Tím jsou myšleny podložky pod představcem? Když je něco takového napsáno, tak předpokládám většinu možných komponent v karbonu…

Reagovat
HadVoe
HadVoe

5.5.21 16:29

toto fakt není test, ale představení.. podobného SUPa s vyšším zdvihem pěkně otestoval https://mtbs.cz/…esty-recenze

moje zkušenost s podobným kolem XF969 TR.. za ceníkovou cenu je to kolo docela drahý. naštěstí se nechal koupit model 2020 (stejný jako letošní) se zajímavou cenou ještě nedavno..

co mě štve – přehazka SLX – odřazování po 1.. brzdy by to chtělo lepší – občas se ozve kotouč o desku…

uvítal bych i lehčí kola, ale u TR to akceptuji, ale u XC žiletky je to nutnost – hlavně za tu cenu.

posez je dost divoký, asi „závodnický“, takže jsem upravoval vč. karbon kokpitu. kabeláž z výroby (a z obdchodu) poměrně neuspořádaná.. bowdeny při vstupu do rámu chrastí na nerovnostech – je potřeba si to dořešit… jsem zvědavý na výdrž zadní stavby – zejména jak vedou bowden vnitřkem, ale záruka 5 let snad toto pokryje. Vidla cajk, jen jsem udělal update kitu a zároveň i zvýšil předek o 1cm – lépe se mi na to teď sedí. přemýšlím o lepší patroně v budoucnu.

sedlovka má malý vakl z výroby, ale za jízdy to neni cejtit.

shimano 12 nijak zázračná výdrž, vypadá to na slušnýho žrouta peněz (kazeta + řetězy). ale chodí to krásně.

jinak rám je na pohled pěkně zpracovaný, tuhost je cajk. ta oranžová je i vcelku snesitelná, ale dosti se špiní (olej atp…). když dostaneš slevu, tak je to po drobných úpravách super kolo.

BTW – říkal jsem si, český výrobce by mohl víc používat české díly, třeba ráfky remerx a pláště mitas. nemyslím, že by ta kvalita byla tak rozdílná. snad se pochlapí. mě by to potěšilo :)

Reagovat
Reneks2
Reneks2

3.5.21 21:39

santa_boy: úplně nic neobvyklého. Výrobce vezme S, nebo M rám bez pedálů, košíků, atp. samozřejmě a honosí se výslednou hmotností. To tak pro nás dlouhány je, abychom počítali, že to bude reálně kapku jinde. Ještě se dá něco ušetřit na kolech – vyhodit duši a nalít tmel, případně vyměňovat komponenty. Ale jak píšeš, už je to drahá sranda.

Reagovat
jIrI___
jIrI___

3.5.21 20:42

Na kole za více jak stováka SLX a XT?! Uf…

Reagovat
MadMaf
MadMaf

3.5.21 19:57

Jsem rád i za takové příspěvky a trochu ne mrzí ta vlna hejtů. Jinak souhlasím s plusy i mínusy. Škoda té cenovky, takhle mi přijde pořád výhodnější a lepší volbou Canyon Lux.

Reagovat
Reneks2
Reneks2

3.5.21 17:58

abel: no právě! Poukazuje se na kompletní sadu a ve skutečnosti je to právě tak, jak zmiňuji, což kazí celkový dojem.

Reagovat
santa_boy
santa_boy

3.5.21 17:26

Vzhledem k předpokládané cílovce z řad XC, tl lidí co třeba i hmtnost sledují a drahými upgrady ji snižují, považuji 0,85kg rozdíl (po korekci 300g na pedály) mezi udávanou a skutečnou hmotností za faul. Víme kolik stojí sundat hmotnost o půl kila. Tohle by si výrobci v tomhle segmentu neměli dovolovat prostě. I když chápu, že zde bude hodně lidi psát, ze kilo nebo půl kila žádnej rozdíl.

Reagovat
abel
abel

3.5.21 17:02

„Superior vsadil na funkčnost a kvalitu a tento bike osadil dvanáctkovým XTéčkem od Shimano a to rovnou v kompletu, včetně brzd. … I když je kazeta spotřebním komponentem, zde je z řady SLX a řetěz dokonce řady Deore. U řazení jsem se taky pozastavil nad zvoleným SLX. Byť proti SLXku ani v nejmenším nic nemám – funguje naprosto perfektně, nicméně pro celistvý vzhled a dojem z kola mohlo být rovněž z řady XT…“

tak jak to je? celý v XT nebo mix řad – trochu schizo…

Reagovat
Reneks2
Reneks2

3.5.21 16:11

jecnak: na kotoučích mi prijde, že se docela obecně šetří. Tady dali aspoň deore, viděl jsem, že se někde nebojí nacpat i ty Altus „třicítky“. Jako fungují ty deorka – necinkají, nešoupou, ale celkový dojem to potom podhodnocuje, navíc když toužíš po těch metalických destičkách. S tou levou klikou, to zamrzelo..

Reagovat
jecnak
jecnak

3.5.21 13:58

Kolo fajn a oceňuju možnost uchycení dvou košíků na bidon a hlavně locku jednou páčkou, což by měla u XC fulla být samozřejmost, stejně jako namontovaná teleskopka v základu. Vadila by mně nemožnost kadence/wattmetru na levé klice. Za dost hloupé považuju použítí nejlevnějších kotoučů vhodných jen pro polymerové desky. Navíc u zadního je patrné, že desky nedosedají správně. To je ale celkem snadno řešitelné, jako i přechod na bezduše, který bude dík osazeným kolům bez problémů. Za mě dobrý počin.

Reagovat
Heatly
Heatly

3.5.21 13:27

To není test, to je jen reklama. Kolo musíš testovat pár dní, týdnů. Na toto ti stačí si půjčit kolo na jedno odpoledne a udělat pár fotek.

Reagovat
rk1
rk1

3.5.21 13:02

Taky mi to přijde trochu slabší. Přidal bych na závěr aspoň pár podobně vybavených kol od konkurence a lehce je srovnal.

Reagovat
čel.A
čel.A

3.5.21 12:47

ESMO +1, tohle je spíše přehled než test a už vůbec ne analýza. Pod testem si představuji informace, jak se na kole jezdi, kde je silné, kde slabé a třeba srovnání s konkurenci.

Reagovat
Jano86
Jano86

3.5.21 10:30

Paradni analýza! Super :)

Reagovat
esmo
esmo

3.5.21 09:59

Další katalogový test stylem „výpis komponentů“. Škoda, doufal jsem, že se dočtu něco zajímavého…

Reagovat