Oprava silničních a cyklokrosových galusek

Defekt straší nejednoho majitele galusek ať už z důvodu nemožnosti vyřešit ho snadno během vyjížďky, tak z důvodu nemožnosti galusku opravit a dále používat. V mnoha případech ale galusku opravit lze úplně stejně jako klasický plášť s duší.

Předně je třeba říci, že opravit lze jen některé galusky, a to ty s uvnitř volně vloženou a zašitou duší. Nelze tedy opravit galusky Tufo, kde je duše uvnitř zavulkanizovaná. To sice poskytuje jiné výhody (například dobře fungují tmely proti defektu), jenže taková galuska prostě opravit z principu nejde.

Kdy ještě dává smysl galusku opravovat?


Stejně jako u běžného pláště nemá smysl opravovat galusku s poškozeným běhounem, který vytváří na místě propíchnutí, nebo spíše proseknutí, bouli. Také nemá smysl opravovat větší sekance a řezance, ze kterých duše leze ven. Co naopak docela reálně jde, je třeba výměna kompletní duše u cyklokrosových galusek.

Samotný postup


Než galusku strhneme, pokusíme se najít a co nejpřesněji určit místo defektu. To musíme určit opravdu přesně, protože není možné rozpárat příliš velkou část galusky. Jakmile máme určenou přesnou lokaci propíchnutí, galusku strhneme a odstraníme z ní větší kusy lepidla nebo pásky v místě, kde budeme galusku párat.

Nařízneme krycí tkaloun (textilní pásku) v místě defektu na vnitřní straně galusky. Opatrně ho pak odtrhneme od galusky, abychom obnažili šev, kterým drží duši uvnitř. Strhneme jen nezbytně nutnou část krycí pásky s co nejmenším poškozením, protože ji pak budeme zase lepit zpět.

Strhneme krycí páskuRozpářeme šev a vytáhneme duši


Nyní máme dobře přístupný šev a ten tak můžeme rozpárat. Ideální je ho po straně opatrně naříznout zalamovacím nožem nebo skalpelem a pak vytahat ven pinzetou. Pod švem se ještě nachází krycí vrstva hedvábné tkaniny, která zabraňuje prodření duše o šev či různé nedokonalosti šití. Velice opatrně ji roztrhneme nebo nařízneme a následně rozstřihneme nůžkami.

Nyní máme k dispozici dobrý přístup k samotné vložené duši. Tu si vytáhneme ven z galusky a najdeme na ní defekt. Samotná oprava pak probíhá zcela standardně jako u běžné duše. Pokud je galuska vybavena duší latexovou, doporučuji použít latexové záplaty ze staré duše nebo nějaké hodně flexibilní záplaty. Nejlépe se mi osvědčilo lepení značky Ferdus, které drží dobře jak na butylových, tak na latexových tenkých duších.
Po zalepení duši opatrně nasoukáme dovnitř galusky. Natažením galusky pak duši uvnitř srovnáme do původní polohy. Následně duši nacpeme prstem směrem k běhounu, aby bylo možné galusku bez obav znovu zašít. V tu chvíli si pomáhám dvěma svěrkami. Duše je tak mimo nebezpečí propíchnutí jehlou a lépe se mi i pracuje s galuskou při zašívání.

Duši lepíme obvyklým způsobemPřehneme a zašijeme


Nyní máme vše připraveno a můžeme se pustit do zašívání. Obě na sebe přiléhající části galusky přehnu tak, jak lze vidět na následující fotce. Pro zašívání používám pevnější bavlnku, šev nijak extra nedotahuji, aby bylo možné ho nakonec ještě přehnout do původní (pracovní) polohy. Podle starší literatury by se měl používat tzv. řetízkový šev. V praxi ale používám prostý hustý cikcak (entlovací) steh. Někdy se navíc vracím dvakrát na stejné místo. Jako švadlena bych se asi neuživil, ale pro tento účel to postačí. Jakmile máme zašito, můžeme nalepit zpět krycí pásku a po jejím zaschnutí galusku nalepit zpět na ráfek.

Zbývá nalepit krycí pásku

Závěrem je vhodné dodat, že tento postup byl dříve zcela běžný kvůli ceně i špatné dostupnosti galusek. Je také možné duši v galusce vyměnit celou, stačí ji rozstřihnout, prostrkat skrz rozpáranou část někde u ventilku a následně části duše přetáhnout přes sebe a slepit běžným lepidlem (vulkanizační roztok). Stejným postupem jsou vyráběny originálně latexové duše.
Snad vám uvedený postup bude inspirací a pomocí a v případě drobných defektů dražších galusek dokáže ušetřit pár korun. Berte ovšem na vědomí, že veškeré opravy provádíte na vlastní nebezpečí a je třeba si velice dobře rozmyslet a zvážit případná rizika podobné opravy.

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Petr Ch
Petr Ch

31.3.21 16:27

Zažil jsem ještě dobu, kdy oprava galusky tímto způsobem, byla naprostý standard. Co jsem se jich pozašíval. Tenkrát navíc neexistovaly protidefektní nárázníky, takže defektů bývalo opravdu hodně. Osobně jsem takto opravoval galusku naposledy v roce 1988, pak již výhradně tmel, nebo vyhodit. V zimě jsem si ale koupil originál soupravu na repasi -viz foto a ze zvědavosti, jak bude defekt, tak po 33. letech vyzkouším takto opravit. Co si dodnes pamatuji, nebylo to zas tak těžké, jak se může některým zdát. Problém byl, když ucházel vzduch pod vodou jinde, než byla skutečná díra a muselo se tím pádem párat dál. Je nutné též věnovat zvýšenou pozornost správnému zpětnému uložení plátna, které zamezuje kontaktu mezi duší a nití. Párkrát se mně to nepovedlo, takže pak došlo k defektu v tomto místě.

jecnak: Správně se píše kaloun a ne tkaloun.

Nedaří se mně vložit foto soupravy na repasi, ale již je to vloženo ve vlákně Silnice – Galusky, pásky, tmely a jejich kombinace. V tomto vlákně je též foto z brožury, jak má správně vypadat šev, o kterém se zde zmiňuje Hroch.

Reagovat
jecnak
jecnak

31.3.21 14:50

Pijer: Používám obyčejnou bavlnku, který je dost pevná, že ji nepřetrhnu a zároveň porézní a s hrubým povrchem, takže dobře přilne k lepidlu.

Reagovat
Hroch obojzhivelnyj
Hroch obojzhivelnyj

31.3.21 14:12

Ten retizkovej sev vypada jako psycho, ale neni to tak zly kdyz na to prijdes jak. Nekde tady na BF je i obrazek s diagramem. A pri parani puvodniho svu, na jednu stranu staci zatahnout a pare se sam.

Reagovat
Pijer
Pijer

31.3.21 13:32

Super, díky za návod, asi té spešlácké krosové galdě dám ještě šanci :-)

Ještě otázka, co používáš za nit? Nějakou obuvnickou?

Reagovat
KUBULA
KUBULA

31.3.21 05:50

No jo, jsem slepej, procetl jsem to v rychlosti a uplne to prehledl, tak sorry no.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

30.3.21 21:21

Což je v článku popsáno :)

Reagovat
KUBULA
KUBULA

30.3.21 20:46

Hlavne tedy musi byt galuska s volnou dusi. Tusim ze treba TUFO ji ma pevne spojenou s „pneu“.

Reagovat
couffy
couffy

30.3.21 16:20

Jano: Servis ti galdu určitě lepit nebude,max tak novou na ráfek

Reagovat
jecnak
jecnak

30.3.21 11:24

Cavendish: Nafouknout a pod vodu. Blbý je, že občas leze vzduch jinde než je díra v duši.

Reagovat
Jano86
Jano86

30.3.21 11:15

clanek poučný ale ja to osobne vidím radšej na servis.. :)

Reagovat
Cavendish
Cavendish

30.3.21 10:57

Super. Čeká mě oprava CX galusky s latex duší. Jak hledám poškozené místo? Nafouknout a pod vodu?

Reagovat